چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
شهردارمنطقه ۱۵تهران:
بخشي از املاك معارض با بزرگراه امام علي (ع) تملك شد
010653.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه۱۵ تهران گفت: با صرف بيش از ۸۷ ميليارد ريال هزينه و با ۲۶۷ مورد توافق ۲۵ هزار و ۴۴۸ متر مربع عرصه و ۲۷ هزار و ۷۸۹ متر مربع اعياني معارض با بزرگراه امام علي تملك و تخريب شد.
مهندس محمود نصري در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح بزرگراه امام علي (شرق) از جمله طرح هاي مهم در دست اجراي شهر تهران مي باشد كه شمال شهر را به جنوب شهر ارتباط مي دهد. اين بزرگراه از دارآباد در منطقه يك شروع و پس از عبور از مناطق ۱۴۱۳۸۷۳،،،، در بزرگراه آزادگان (منطقه ۱۵) ختم مي شود. وي گفت: طرح بزرگراه شرق در منطقه ۱۵ از تقاطع خاوران - اتابك شروع و تا بزرگراه آزادگان ادامه دارد. طول مسير اين بزرگراه در منطقه ۱۵ حدود ۴۰۰۰ متر مي باشد كه از داخل بافت متراكم و فرسوده مسكوني عبور مي نمايد.
به گفته شهردار منطقه۱۵ ، پوسته قديم طرح بزرگراه با يك قوس طولاني تقاطع خاوران اتابك را به بزرگراه آزادگان ارتباط مي داد و از بافت تجاري منطقه عبور مي كرد، پوسته جديد همين حدفاصل را با حذف قوس مربوطه و با يك اصلاح ترافيكي و اصلاح صوتي (به جهت پايين بودن سطح گذر) و با هدف تخريب و نوسازي بافت بسيار فرسوده و متراكم مسكوني و ايجاد الگوي مناسب شهرسازي شامل مي شود.
مهندس نصري گفت: براي تملك املاك باقيمانده در طرح بزرگراه امام علي (در پوسته جديد) كه شامل ۲۶۶ هزار متر مربع عرصه، ۲۶۳ هزار متر مربع اعياني و ۱۴ هزار متر مربع تجاري است يكهزار و ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است.

برخورد باعوامل تخريب جنگل
010656.jpg
معاون سازمان جنگل ها و مراتع گفت: تنها راه مبارزه با معضل تغيير كاربري اراضي و جلوگيري از تخريب و تجاوز به جنگل هاي شمال، بكارگيري قضات ويژه در كنار مأموران حفاظت از جنگل و برخورد قاطع با متخلفين است. نصرتي افزود: از زماني كه طرح صيانت از جنگل ها تصويب شده با به كارگيري نيروهاي نظامي و انتظامي بحث حفاظت از جنگل ها تقويت يافته و بر اساس آمار دفتر حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع، قاچاق چوب و تخريب جنگل رو به كاهش است. علي رغم همكاري مطلوب قضات و دستگاه قضايي، طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.

سهم اتوبوس در آلودگي هوا
010650.jpg
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: سهم اتوبوس هاي شركت واحد در تزريق آلاينده بحراني مونو اكسيد كربن زير يك درصد و ذرات معلق حدود سه درصد است. يوسف رشيدي افزود : متجاوز از ۷۰ درصد آلودگي هواي تهران ناشي از فعاليت خودروهاست و خودروهاي سواري و شخصي در اين ميان نقش بالايي در آلودگي هواي تهران دارند و در مقابل به طور متوسط سهم اتوبوس ها از اين ميزان به طور متوسط كمتر از ۵ درصد است.وي گفت: سهم اتوبوس هاي شركت واحد همچنين در تزريق ديگر آلاينده ها به هواي تهران يك تا سه درصد است كه البته يكي از علل اصلي آن استفاده از گازوئيل هاي كم گوگرد است.

افزايش خودروهاي گازسوز
010659.jpg
تعداد خودروهاي گازسوز كشور تا پايان سال ۸۴ به بيش از ۲۰۰ هزار دستگاه افزايش مي يابد.
به گزارش قلم سبز ايران، همزمان با افزايش احداث جايگاه هاي سوخت CNG توليد و تبديل خودروها به گازسوز نيز افزايش مي يابد. به طوري كه پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري با احداث ۱۲۰ جايگاه جديد سوخت CNG تعداد خودروهاي گازسوز از ۴۰ هزار دستگاه به بيش از يكصد و ۴۰ هزار دستگاه افزايش يابد. همچنين پيش بيني مي شود با افزايش ۶۰ هزار دستگاه خودروي گازسوز در سال ۸۴، تعداد كل خودروهاي گازسوز كشور به ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه و جايگاه هاي سوخت CNG نيز به ۱۸۰ واحد افزايش يابد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
مونو ريل تهران با سرمايه گذاري خارجي احداث مي شود
گروه شهري : معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران زمينه هاي سرمايه گذاري خارجي در بخش حمل و نقل شهري تهران را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما،دكتر حميد بهبهاني كه در نشست همكاريهاي مشترك شهرداري تهران و شهرداري پكن سخن مي گفت، با تشريح وضعيت موجود و توصيف چشم انداز آينده حمل و نقل و ترافيك تهران، ضرورت سرمايه گذاري خارجي در اين بخش را مورد تاكيد قرار داد.
بهبهاني احداث زيرگذر، مونوريل و پاركينگ هاي طبقاتي و زيرزميني، مكانيزه كردن پل هاي عابر پياده و مكانيزه كردن جابجايي مسافر و كالا، تكميل شبكه بزرگراهي و احداث خطوط حمل و نقل ريلي (مترو و تراموا) را به عنوان هفت محور سرمايه گذاري خارجي در حمل و نقل تهران برشمرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران احداث زيرگذر در خيابان ولي عصر(عج)، حدفاصل ميدان تجريش تا خيابان شوش - و زيرگذر ميدان آزادي تا چهارراه تهران پارس، را به عنوان دو اولويت اصلي در احداث زيرگذر هاي سرتاسري تهران بيان كرد و احداث خطوط چهارگانه مونوريل به عنوان حلقه خارجي اين سيستم به طول ۹۵ كيلومتر در كنار احداث خطوط باقي مانده و توسعه سيستم فوق به صورت شبكه تا ۱۱ خط را به عنوان دو اولويت اساسي در احداث مونوريل اعلام نمود.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران:
عوارض جديدي بر نرخ مازاد تراكم تعيين نشده است
گروه شهري:معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: عوارض جديدي بر نرخ مازاد تراكم در ساخت و سازهاي شهري تهران تعيين نشده است.
غلامحسين پردلي افزود: افزايش اعلام شده در نرخ مازاد تراكم، بايستي از ابتداي سال۸۳ اعمال مي شد كه بنا به تصميم شوراي شهر، اجرا نشد.
شوراي اسلامي شهر تهران روز دوشنبه، نرخ افزايش عوارض مازاد تراكم در ساخت و سازهاي تهران را از ابتداي مهرماه امسال۱۰ تا۱۵ درصد اعلام كرد كه اين افزايش از ابتداي مهرماه در صدور پروانه ساخت اعمال خواهد شد.
وي گفت: نرخ عوارض همه ساله افزايش مي يابد و اين افزايش در مورد مازاد تراكم از ابتداي سال اعمال نشد و حال با تصميم شوراي شهر قرار است به اجرا درآيد.
اين مدير تصريح كرد: نرخ تقريبي مازاد تراكم در تهران به ازاي هر متر مربع بين ۵۵۰ تا دو ميليون و۲۰۰ هزار ريال متفاوت است كه بر اساس جدول خاصي محاسبه و اخذ مي شود.
وي در خصوص تأثير اين افزايش بر روند ساخت و سازهاي شهري تهران افزود: عوامل بسياري در ساخت و سازهاي شهري تهران موثرند و نمي توان به تنهايي، تأثير افزايش عوارض بر روند ساخت و سازها را محاسبه كرد.
پردلي خاطر نشان كرد: ساخت و ساز در تهران تابع عوامل مختلفي است كه نرخ هر يك در سال جاري به نوعي افزايش پيدا كرده و به نظر نمي رسد تصميم شوراي شهر، خللي در ساخت و سازها وارد كند.

تعطيل واحدهاي آلاينده
گروه شهري:مديركل محيط زيست استان تهران گفت: از سال ۸۱ تا تيرماه سال جاري ۴۷۰ واحد ريخته گري و ۱۲۹ واحد آبكاري در سطح استان تعطيل شد.
دكتر محمدحسن پيراسته با اشاره به آلايندگي بالاي واحدهاي ريخته گري و آبكاري گفت: اين واحدها بايد به خارج از حريم شهر تهران منتقل شوند كه اداره كل محيط زيست استان تهران از سال ۸۱ برخورد با اين واحدهاي آلاينده را آغاز و نسبت به پلمب آنها اقدام كرده است.
وي افزود: بر اين اساس از ابتداي سال ۸۱ تا تير ماه سال جاري ۲۵۱ واحد ريخته گري در پاكدشت، ۷۰ واحد در رباط كريم، ۴۷ واحد در اسلامشهر، ۴۲ واحد در تهران، ۲۲ واحد در شهر ري، ۲۲ واحد در كرج، ۱۰ واحد در ساوجبلاغ، ۴ واحد در شهريار و ۲ واحد در دماوند و فيروزكوه پلمب شده اند.
همچنين در اين مدت ۵۲ واحد آبكاري در تهران، ۳۵ واحد در كرج، ۱۲ واحد در اسلامشهر، ۱۰ واحد در رباط كريم، ۵ واحد در پاكدشت، ۵ واحد در شهريار و ۵ واحد در شهر ري پلمب شده اند.

زباله هاي ۳۳۰ مركز بيمارستاني با روش مكانيزه  و بهداشتي جمع آوري مي شود
گروه شهري: براساس قانون، شهرداري وظيفه اي براي حمل، جمع آوري، امحا و دفن زباله هاي بيمارستاني برعهده ندارد.
مهندس مصطفي سليمي، مديرعامل خدمات موتوري شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار همشهري، ضمن بيان اين مطلب افزود:  وزارت بهداشت متولي و مسئول زباله ها و فاضلاب هاي بيمارستاني است و از آن جا كه نحوه امحا و از بين بردن اين زباله ها يك كار تخصصي است، اين امر در حيطه وزارت بهداشت قرار دارد. ولي شهرداري با توجه به اين كه خود را متولي و مسئول شهر مي داند، طي چند سال اخير به طور موقت و خارج از حيطه وظايف قانوني خود با صرف ميلياردها تومان هزينه اين كار را بر عهده داشته است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر، ۳۰ دستگاه خودرو براي حمل زباله هاي بيمارستاني اختصاص يافته و زباله هاي حدود ۳۳۰ مركز درماني و بيمارستاني به شيوه كاملا مكانيزه و بدون دخالت انساني جمع آوري و مستقيما به محل دفن زباله مركز در بازيافت منتقل و در مكاني ويژه با تمهيدات خاص به طور كاملا بهداشتي دفن مي شود.
مهندس سليمي ضمن انتقاد از مراكز درماني و بيمارستاني گفت: مراكز درماني همه زباله هاي خود اعم از عفوني و غيرعفوني را در همان مخزني به شهرداري تحويل مي دهند كه عفوني تلقي مي شود كه اين كار هزينه فراواني را به شهرداري تحميل مي كند.
وي با اشاره به لايحه مديريت پسماند ها خاطرنشان كرد: اين قانون ابلاغ شده، حال ممكن است، وزارت بهداشت براي اجراي آن نياز به يك سيستم جديد داشته باشد اما آنچه مسلم است وظيفه بهداشت عمومي جامعه بر عهده وزارت بهداشت است، تا آن جا كه كارگران شهرداري كه در زمينه جمع آوري زباله هاي بيمارستاني فعاليت مي كنند تحت نظر وزارت بهداشت انجام وظيفه مي كنند.

۱۲۰ پايگاه امداد و نجات ويژه مقابله با زلزله
010662.jpg
گروه شهري :شهردار تهران با اشاره به ساخت ۱۲۰ دستگاه سوله براي احداث پايگاههاي امداد و نجات و مديريت بحران به هنگام وقوع زلزله احتمالي در تهران، تصريح كرد: تا پايان سال جاري همه اين پايگاههاي امدادرساني به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب افزود: اين ۱۲۰ سوله، مجهز به محل فرود هليكوپتر، منابع آب، ذخاير مواد غذايي، تجهيزات امدادي و غيره بوده و در شرايط عادي از اين سوله ها براي فعاليت هاي ورزشي، مديريت بحران و امداد و نجات استفاده خواهد شد.شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: سوله هاي ساخته شده از سه هفته قبل در حال واگذاري به ۱۲۰ نقطه تعيين شده است و با آماده سازي فونداسيون، كار نصب اين سوله ها نيز آغاز مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |