چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
معاون پژوهشي وزير علوم در گفت وگو با همشهري:
دانشگاه و صنعت ۳۰ ميليارد تومان قرارداد امضا كردند
كل بودجه پژوهشي امسال ۸۰۰ ميليارد تومان است
حجم قراردادهاي مشترك دانشگاهها با بخش هاي صنعتي و دستگاههاي اجرايي با رشد متوسط حدود ۳۰ درصدي در سال جاري به رقمي بالغ بر ۳۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرد.
دكتر رضا منصوري معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي با گروه فرهنگي همشهري، ضمن اعلام اين خبر با اشاره به محدوديت بودجه هاي پژوهشي دانشگاهها گفت:
با احتساب كليه اعتبارات پژوهشي، براي سال جاري رقمي حدود ۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار به بخش تحقيقات اختصاص يافت كه اين رقم كمتر از ۷ دهم درصد توليد ناخالص ملي كشور است كه از اين مقدار حدود ۱۵ درصد به كل دانشگاههاي كشور تعلق دارد و مابقي به دستگاههاي اجرايي تخصيص مي يابد.
وي افزود: با احتساب اين رقم ناچيز سرانه بودجه تحقيقاتي دانشگاههاي كشور به نسبت اعضاي هيأت علمي به كمتر از ۴۰۰ هزار تومان مي رسد كه واقعاً تأسف انگيز است و چنانچه استادي بخواهد يك پروژه علمي را اجرا كند هر قدر هم نيازي به تجهيزات و امكانات و مواد اوليه و... نداشته باشد، عملاً چه كاري مي تواند انجام دهد؟
دكتر منصوري با اشاره به اين كه اعتبارات ناچيز پژوهش بيش از هر چيز دانشگاههاي در حال توسعه را متأثر مي كند و بر رشد علمي آنها تأثير منفي مي گذارد گفت: با اين وضع ما جوانانمان را در اختيار اساتيدي مي گذاريم كه هيچ نوع امكانات تحقيقاتي ندارند و اين نكات اگر مورد بي توجهي قرار گيرد مسايل و موضوعات ديگري را موجب مي شود كه فرار نخبگان و بي انگيزگي علمي و... از آن جمله اند.
دكتر منصوري سقف بودجه پژوهشي دانشگاههاي كشور را بسيار پايين دانست و گفت: وضعيت ايران از اين نظر با ساير كشورهاي جهان واقعاً غيرقابل مقايسه است و حتي كشوري مثل هند به مراتب بيش از اينها اعتبارات پژوهشي دارد.
دكتر منصوري با بيان اين مطلب كه هيچ يك از الزامات برنامه هاي پنجساله توسعه كشور درخصوص اعتبارات پژوهشي محقق نشده است گفت: در برنامه اول، دوم و سوم توسعه كشور مقرر بود تا به ترتيب ۶ دهم درصد، يك درصد و ۵/۱ درصد از توليد ناخالص ملي به اعتبارات پژوهش اختصاص يابد اما در هيچ يك از اين برنامه ها به اين اهداف نرسيديم و همواره عقب بوديم.
وي گفت: براي برنامه چهارم توسعه كشور هم رقم ۳ درصدي از توليد ناخالص ملي يعني يك درصد سهم شركت هاي دولتي، خصوصي و بانك ها و دو درصد سهم دولت در نظر گرفته شد كه خيلي رؤيايي و آرمانگرايانه است و بعيد است به اهداف اين برنامه هم برسيم.
وي درخصوص چگونگي توزيع اعتبارات پژوهشي دانشگاهها گفت: تاكنون هيچ منطقي براي توزيع اين اعتبارات بين دانشگاهها وجود نداشته و سازمان مديريت و برنامه ريزي طبق روال هر ساله با افزايش نسبي اين بودجه را توزيع مي كرده، اما در حال حاضر در حال تعريف نظام خاص براي بودجه ريزي هستيم كه طي آن براساس مؤلفه هايي مثل تعداد هيأت علمي، بازده تحقيقاتي دانشگاه، ساختارهاي پژوهشي داخل دانشگاه و... كار بودجه بندي انجام شود.
دكتر منصوري با تأكيد بر اين كه نبود بودجه هاي لازم تحقيقاتي دانشگاهها را از نظر تجهيزات علمي، كتاب و نشريات مورد نياز با مشكل جدي مواجه خواهد ساخت اظهار داشت: به طور مثال در بحث تجهيزات، سه موضوع خريداري، راه اندازي و نگهداري هر يك به بودجه خاص خود نياز دارند و دانشگاههايي هستند كه پس از خريد دستگاههاي گران قيمت مورد نياز خود، توان هزينه كرد اعتبارات براي راه اندازي اين دستگاهها را ندارند.
به طوري كه دانشگاه زنجان از اواسط سال گذشته اقدام به خريد دستگاهي كرده كه راه اندازي آن حدود يكصد ميليون تومان بودجه نياز دارد كه معادل كل بودجه سالانه اين دانشگاه است.
معاون پژوهشي وزارت علوم فقدان ساختاري ملي براي تصميم گيريها و سياستگذاريهاي پژوهشي در كشور را يكي از بزرگترين مشكلات اين بخش ذكر كرد و گفت: بسياري از زير ساخت هاي بخش پژوهش را به خاطر لايحه ساختار معطل گذاشته ايم و چنانچه شوراي پژوهش هاي علمي ما براي حدود شش سال عملاً غيرفعال بوده و ما هيچ مرجع تصميم گيري در اين حوزه نداشتيم.
دكتر منصوري رشد قراردادهاي مشترك دانشگاه و صنعت را عاملي براي جبران اين كمبودها دانست و گفت: خوشبختانه همدلي ميان دانشگاهها و دستگاههاي اجرايي رو به افزايش است و اتفاق تازه اي كه افتاده اين است كه بخش صنعت و دستگاههاي اجرايي با اعتبارات خود «واحدهاي پژوهشي نوع ۳» را در دانشگاهها راه اندازي مي كنند. به طوري كه در حال حاضر وزارت نفت، نيرو، صنايع، راه و ترابري در دانشگاهها واحد پژوهشي ايجاد كردند.
دكتر منصوري افزود: در حال حاضر به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت در كشور حدود ۷۰۰ پژوهشگر و محقق داريم و درصدد هستيم تا پايان برنامه چهارم توسعه اين رقم را به يكهزار نفر افزايش دهيم.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص مرتبط ساختن مقالات علمي بين المللي دانشگاهها با نياز كشور گفت:
برنامه داريم كه مقالات علمي با توجه به رشد خود با نياز كشور مرتبط شوند ضمن آن كه آمارهاي موجود نشان مي دهد دانشگاههايي كه از نظر توليد مقاله علمي پيشرو بودند، حجم بالاتري از قراردادهاي مشترك با بخش صنعت را داشتند و در حل مشكلات كشور موفق تر عمل كردند.

ازسوي سازمان بيمه خدمات درماني اعلام شد:
ضوابط بيمه درمان بيماران خاص در سال ۸۳
با توجه به هماهنگي هاي به عمل آمده بين سازمان بيمه خدماتي درماني و بنياد امور بيماريهاي خاص ضوابط و مقررات صدور دفاتر بيمه اي براي بيماران خاص در سال جاري اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» با در نظر گرفتن مشكلات عديده بيمه درماني بيماران خاص صندوق خويش فرما در ادارات كل بيمه خدمات درماني استانهاي سراسر كشور ، ضوابط صدور دفترچه براي اين بيمه شدگان همانند سالهاي گذشته به صورت بيمه نمودن بيماران خاص زير ۱۸ سال به همراه يكي از والدين، معافيت بيماران خاص بالاي ۱۸ سال از رعايت شرط خانوار (بيمه انفرادي)، اعطاي تخفيف به بيماران خاص با نظر مديريت اداره كل هر استان تا سقف ۱۰۰ درصد قابل اجراست.
اين گزارش مي افزايد: تلاش مسئولين سازمان بيمه خدمات درماني كشور در اعلام ضوابط مربوطه با مد نظر قرار دادن نوع نياز اين بيمه شدگان به خدمات درماني بوده تا بتواند دسترسي به خدمات را در كوتاهترين زمان ممكن براي اين بيمه شدگان امكان پذير سازد.

وزارت  بهداشت : محتواي  وظيفه  شبكه  بهداشتي  و درماني  كشور تغيير مي كند
معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : با توجه  به  تغيير الگوي  اصلي  بيماريها از بيماريهاي  واگير به  غيرواگير، امسال  محتواي  وظيفه  شبكه  بهداشت  و درماني  كشور تغيير مي يابد.
دكتر »محمد اسماعيل  اكبري « در گفت  و گو با ايرنا، كاهش  بيماريهاي  واگير و كنترل  بيشتر اين  بيماريها و افزايش  مرگ  و مير ناشي  از تصادفات  و سوانح  ، دخانيات  ، اعتياد به  مواد مخدر و بيماريهاي  قلبي  و عروقي  در كشور را از علل  تغيير برنامه  كاري شبكه  بهداشت  كشور عنوان  كرد.
وي  با اشاره  به  اجراي  طرح  آزمايشي  تغيير محتواي  كاري  شبكه  بهداشت  در استان  يزد، افزود: تا پايان  امسال  با ارزيابي  اين  طرح ، ۱۰ استان  ديگر نيز آن  را در شبكه  بهداشتي ، درماني  اجرا خواهند كرد. اكبري  با بيان  اينكه  اجراي  اين  طرح  سال  آينده  به  سراسر كشور گسترش مي يابد، ادامه  داد: طرح  ساماندهي  شبكه  بهداشت  روستايي  نيز در اين  تغيير رويكرد مدنظر مجريان  طرح  قرار مي گيرد.
وي  به  بازسازي  شبكه  بهداشتي  و درماني  روستاهاي  كشور اشاره  كرد و گفت : بانك  جهاني  با همكاري  وزارت  اقتصاد و دارايي ، ۶۰۰ ميليارد ريال  وام  به  بهداشت  كشور براي  اين  بازسازي  اختصاص  مي دهد. معاون  سلامت  وزارت  بهداشت  افزود: شبكه  بهداشتي  و درماني  روستايي  يكي از قويترين  شبكه هاي  بهداشتي  كشور است  كه  متاسفانه  در ۲۰ سال  گذشته بازسازي  نشده است .

از سوي سازمان تأمين اجتماعي بازنشستگان نمونه در سراسر كشور معرفي مي شوند
طرح انتخاب و معرفي بازنشستگان و همسران بازمانده نمونه سازمان تأمين اجتماعي در سراسر كشور به اجرا درمي آيد.
به گزارش خبرگزاري «مهر»  با عنايت به نقش چشمگير بازنشستگان در به حركت درآمدن چرخهاي عظيم توسعه كشور در بخش هاي توليدي و خدماتي و در راستاي ارج نهادن به ارزش والاي همسران بازمانده تأمين اجتماعي، اين سازمان اقدام به اجراي طرح انتخاب و معرفي بازنشستگان و همسران بازمانده نمونه در سراسر كشور نموده است.
داشتن سابقه پرداخت حق بيمه واقعي بيش از ۲۰ سال، انتخاب شدن به عنوان نمونه در طول دوران اشتغال، پيشرفت هاي شغلي، مشاركت در امور خيريه و يا عضويت در مجامع اجتماعي، پيشرفت هاي تحصيلي در دوران اشتغال و بازنشستگي، موفقيت در رقابتهاي فرهنگي، علمي و ورزشي، خلق آثار فرهنگي و هنري و علمي، تربيت فرزندان شايسته، ارائه پيشنهادهاي مؤثر در بهبود كيفيت زندگي بازنشستگان به مراكز تأمين اجتماعي و ارائه پيشنهادها يا خدمات مؤثر به دستگاه هاي اداري و اجرايي كشور مجموعه معيارهايي هستند كه براساس آنها بازنشستگان نمونه تأمين اجتماعي در سراسر كشور انتخاب و معرفي مي شوند.
همچنين در بخش انتخاب و معرفي همسران بازمانده نمونه تأمين اجتماعي، هشت معيار به شرح ذيل اعلام مي شوند كه عبارت اند از :سابقه پرداخت حق بيمه، موفقيت تحصيلي همسر بازمانده پس از برقراري مستمري، تعداد افراد تحت تكفل، تحصيلات تكميلي اعضاي خانواده تحت تكفل، مشاركت درامور خيريه و يا عضويت در مجامع و محافل اجتماعي، موفقيت در رقابتهاي فرهنگي و علمي و ورزشي، داشتن آثار فرهنگي و علمي و هنري و تربيت و اداره فرزندان شايسته به عنوان ملاك سنجش افراد منتخب مشخص شده است.

سالانه ۴ هزار كودك جان خود را بر اثر فقدان آب بهداشتي از دست مي دهند
۸۰۰ ميليون نفر از جمعيت جهان تا سال ۲۰۱۵ جان خود را براثر مصرف آب غيربهداشتي از دست خواهند داد
010620.jpg
۴۰ درصد مردم جهان هنوز از داشتن ابتدايي ترين امكانات بهداشتي محرومند و بيش از يك ميليارد نفر به آب سالم دسترسي ندارند.
بر اساس آخرين آمارهاي صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) و سازمان بهداشت جهاني (WHO) كه بي.بي .سي منتشر كرده است، اگر شرايط فعلي ادامه يابد، نيم ميليارد نفر همچنان تا ۹ سال ديگر از امكانات بهداشتي بي بهره خواهند بود و تا سال ۲۰۱۵ ميلادي نيز ۸۰۰ ميليون نفر از جمعيت جهان همچنان آب غيربهداشتي مصرف خواهند كرد.
يونيسف و سازمان بهداشت جهاني اين گزارش را با هدف ارزيابي پيشرفت طرح كاهش جمعيت بدون آب سالم تنظيم كرده اند.
در آغاز قرن بيست و يكم اهداف جهاني متعددي مطرح شد كه از جمله اين بود كه تا سال ۲۰۱۵ ميلادي جمعيت بدون آب بهداشتي به نصف تقليل يابد.
اين گزارش مي افزايد: مناطق روستايي در قاره آفريقا و آسيا بدترين وضعيت را دارند، اما افزايش گرايش به شهرنشيني در سراسر جهان نيز خدمات آبرساني شهري را با دشواري روبه رو كرده است.
بيشترين آسيب از بحران امكانات بهداشتي متوجه كودكان است به طوري كه سالانه ۴ هزار كودك كه به دليل نداشتن آب بهداشتي بيمار شده اند، جان خود را از دست مي دهند.
اين دو سازمان بين المللي معتقدند رفع معضل كمبود آب سالم و امكانات بهداشتي جهان زماني ميسر خواهد شد كه همه كشورها به لحاظ سياسي متعهد شوند كه داشتن آب بهداشتي حق همه ساكنان كره زمين است.مصرف آب ناسالم ،عدم دسترسي به آبٍ، نداشتن فاضلاب، تماس با آب ناسالم و مديريت نامناسب منابع و سيستم هاي آب از جمله در كشاورزي با عوارض نامطلوب سلامت همراه است.
اسهال عفوني به تنهايي بيشترين سهم را از بار بيماري مربوط به آب و فاضلاب و بهداشت فردي نامناسب را به خود اختصاص داده است.

والدين در  خريد كفش    دانش آموزان دقت كنند
دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  با اعلام  شرايط و ويژگي  «كفش » دانش  آموز، از والدين  خواست  كه  در خريد كفش  براي  فرزندان  خود هوشيار باشند.
معاون  پيشگيري  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت: ميخچه ، حساسيت هاي  پوستي ، فرو رفتن  ناخن در گوشت  پا، تاول ، خستگي  زودرس ، دردهاي  مفصلي  و اسكلتي  مانند درد پاشنه  و زانو از عوارض  كفش هاي  نامناسب  است .
«محبوبه  حيدري» درباره  ويژگي هاي  كفش  مناسب  دانش آموزان ، اظهار داشت : «كفش » به  عنوان  پوشش  پا، نقش  بسزايي  در تحمل  فشار و وزن  بدن  دارد. وي  افزود : كفش  بايد متناسب  با سن  و اندازه  پاي  دانش آموز باشد يعني خيلي  كوچكتر يا بزرگتر از پاي  او نباشد.
پوشش  داخلي  كفش  نبايد پلاستيكي  باشد و اين  نوع  كفش ها جلوي  رسيدن  هوا به  پا (تنفس  پا) را مي گيرد.
اگر كفش  بيش  از حد بزرگ  باشد باعث  عدم  تعادل  در راه  رفتن  و زمين  خوردن  و بروز حادثه  مي شود.
وي گفت: پا نيز همانند ساير اعضاي  بدن  داراي  گردش  خون ، تنفس  و تعريق  است  و اگر بهداشت  پا رعايت  نشود، باعث  آلودگي  كفش  و بروز مشكلات  بهداشتي  مي شود.
كفش  كوچكتر از اندازه   پاي  دانش آموز، موجب فشردگي  پنجه ، پشت  پاشنه  و ايجاد تاول  و ميخچه  مي شود و حتي  در مواردي  حساسيت  پوستي  را درپي  دارد. وي  درباره  وزن  كفش  دانش آموزان  گفت : وزن  كفش ها نبايد سنگين  باشد، كفش هاي  پاشنه  بلند و بدون  پاشنه  هركدام  باعث اختلالاتي  در راه  رفتن  دانش  آموز شده و در مواردي ، باعث  خستگي  زودرس  و فشار بر ستون  فقرات  و زانوها مي شود. حيدري  درباره  اندازه  مناسب  پاشنه  كفش  گفت  : پاشنه  كفش  بايد كمتر از سه سانتي  متر باشد.
كفش هاي  پنجه  باريك  و داراي  پشتي  كوتاه  براي دانش آموزان مناسب  نيستند  و كف  كفش ها نبايد لغزنده  باشد.

دوره پيش دبستاني اجباري نمي شود
دوره پيش دبستاني رسمي و اجباري نمي شود و اداره آن داوطلبانه و با مشاركت مردم صورت خواهد گرفت.
عباس حاجي آقالو مدير كل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي كشور ديروز با اعلام اين خبر اظهار داشت: هم اكنون آموزش و پرورش در اجراي آموزش هاي دوره هاي تحصيلي ابتدايي تا پيش دانشگاهي با مشكل روبه رو است و دولت، از محل صرفه جويي در اعتبارات هرساله اعتباراتي را براي توسعه دوره پيش دبستاني در مناطق محروم اختصاص مي دهد.
وي با اشاره به اين كه دوره پيش دبستاني در اغلب كشورهاي جهان اختياري است افزود: به طور متوسط حدود ۲۵ درصد كودكان سراسر كشور تحت پوشش آموزش هاي دوره پيش دبستاني قرار دارند كه اين رقم در مناطق مختلف بين ۵ تا ۸۵ درصد در نوسان است و امسال نيز حدود ۴۷۶ هزار نفر در مراكز پيش دبستاني اين وزارتخانه پذيرفته مي شوند كه اين رقم نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار افزايش داشته است.به گزارش ايرنا همچنين سهيلا نظري مسئول آموزش هاي پيش از دبستان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه با تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش، از سال آينده تمام كودكان ۴ و ۵ ساله به مراكز پيش دبستاني خواهند رفت گفت: در سال تحصيلي گذشته از ميان يك ميليون و ۱۳۵ هزار كودك ۵ ساله كشور، فقط ۴۶ درصد تحت پوشش آموزش هاي پيش دبستاني اين وزارتخانه و سازمان بهزيستي قرار داشتند.

براي اولين بار انجام شد
راه اندازي مدارس مجازي در كشور
«مدارس  مجازي» با هدف  توسعه  و گسترش  فرهنگ  استفاده  از فن آوري هاي  اطلاعات  در بين  كارشناسان ، در وزارت  آموزش  و پرورش  راه اندازي  شد.
مدير «آي  تي» سازمان  پژوهش  و برنامه ريزي  آموزشي  وزارت  آموزش  و پرورش با اعلام اين مطلب گفت : هم  اكنون  حدود ۱۰۰ نفر از كارشناسان  آموزش  و پرورش  در سراسر كشور از طريق  اتصال  به  شبكه  اينترنت  و دريافت  رمز ورود از امكانات  مدارس  مجازي  استفاده  مي كنند.
«طيبه  حمزه بيگي» افزود: استفاده  از اين  سيستم  رايگان  است  و همزمان  ۱۰۰ هزار كاربر مي توانند از مطالب  و محتواي  آموزشي  اين  سايت  استفاده  كنند و در صورت  موافقت  مسئولان  ذي ربط  آموزش  و پرورش ، اين  مدارس  براي  استفاده  تمام  دانش آموزان  كشور قابل  توسعه  خواهد بود.
وي  گفت: اين  دوره  طي  سه ماه  به مدت  ۵۴ ساعت  در ۱۸ جلسه  برگزار مي شود و شركت كنندگان  موظف  هستند در هر جلسه  حداقل  سه  ساعت  در سيستم  آموزش  مجازي  حضور داشته  باشند.
در اين  سيستم  ده  مدرس ، يك  مدير آموزشي ، يك  كمك  مدير و يك  مدير فني  و پشتيباني  هر روز فعاليت هاي  كارآموز را پيگيري  كرده  و بازخوردهاي  مناسب  را به  آنان  ارايه  مي كنند.
حمزه بيگي  گفت : امكان  جزوه برداري  و يادداشت  برداري  از مطالب  آموزشي  در اين  سيستم  براي  كارآموز مهيا است  و كارآموز مي تواند بطور همزمان  و غيرهمزمان  به  رفع  اشكالات  درسي  خود از طريق  استاد مربوطه  بپردازد.وي افزود: يادگيري  در مدارس  مجازي  مشاركتي ، همزمان  و تعاملي  بين  كارآموز و استاد خواهد بود و هر كارآموز درمنزل  و محل  كار خود مي تواند از امكانات  اين  سيستم  بهره برداري  كند.مدير «آي  تي » وزارت  آموزش  و پرورش ، گفت  و گو، پست  الكترونيكي ، توصيه هاي  روزانه ، برگزاري  امتحانات ، خودارزيابي ، تكاليف ، نظرسنجي ، فعاليت  گروهي  و ارزشيابي  از پيشرفت  تحصيلي  دانشجويان  را از ابزارهاي  موجود در اين  سيستم  برشمرد.
به گزارش ايرنا در اين  سيستم  فعاليت هاي  فردي ، فكري  و گروهي  و همچنين  آزمون هاي  مهارتي ، فردي  زمان دار، گروهي ، خودآزمايي ، ارزشيابي  تحصيلي  و ارزشيابي نهايي  براي  دانشجو پيش  بيني  شده  و كارآموز از طريق  اين  سايت  از نتيجه  فعاليت  و عملكرد خود آگاه  مي شود.به  قبول شدگان  آزمون هاي  مدارس  مجازي ، گواهينامه  پايان  دوره  يا گواهينامه  ضمن  خدمت  اعطا مي شود.

براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش
مديران مدارس موظف به بررسي مشكلات دانش آموزان شدند
شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: براساس  مصوبه  اين  شورا، مديران  مدارس  موظف  به  بررسي  مشكلات  دانش آموزان  و ارجاع  آن  به  كميسيون  خاص  منطقه هستند و كميسيون  خاص  براي  رفع  مشكلات  موردي  دانش آموزاني  كه  با مسايل  خاص  از نظر آموزشي  و پرورشي  رو به  رو هستند، در هر منطقه  آموزش  و پرورش  تشكيل  مي شود.
براساس  آيين نامه  تشكيل كميسيون  خاص  در منطقه  آموزش  و پرورش ، اين  كميسيون  در صدور راي  بايد نسبت  به جمع آوري  شواهد و مدارك  اقدام  و درصورت  لزوم  از دانش آموز و ولي  وي  جهت  شركت  در جلسه  و استماع  نظرات  آنان  دعوت  به  عمل  آورد.
مجوز نام نويسي  و ادامه  تحصيل  در مركز پيش  دانشگاهي  روزانه  براي  فارغ التحصيلان  دوره  سه ساله  متوسطه  كه  حداقل  معدل  مقرر براي  ورود به  دوره  پيش دانشگاهي  روزانه  را ندارند، مشروط بر آنكه  منطقه  محل  تحصيل  آنان  فاقد مركز پيش دانشگاهي  نوبت  دوم (بزرگسالان ) باشد، در اين  كميسيون  صادر مي شود.
اين  كميسيون  همچنين  مجوز انتخاب  واحد بيش  از حد مجاز براي  دانش  آموزان  دوره  پيش  دانشگاهي  كه  حداقل  يك  نيم  سال  تحصيل  كرده  باشند را (براساس  ضوابط مقرر در اين  آيين نامه ) صادر مي كند.
در اين  كميسيون  همچنين  مجوز نام نويسي  و ادامه  تحصيل  تا پايان  سال  تحصيلي براي  دانش آموزان  فاقد شناسنامه  دوره هاي  ابتدايي  و راهنمايي ، انتقال  از يك مدرسه  به  مدرسه  ديگر(پايه هاي  اول  تا چهارم  ابتدايي  و اول  و دوم  راهنمايي ) و انتخاب  واحد بيش  از حد مجاز براي  دانش آموزان  بزرگسال  صادر مي شود.
براساس  مصوبه  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، كميسيون  خاص  همچنين  مجوز ادامه تحصيل  براي  دانش آموزان  شاخه  فني  و حرفه اي  و كاردانش  را كه  به  دليل  نقص عضو قادر به  فعاليت هاي  عملي  درس هاي  تخصصي  نيستند، صادر مي كند.

همكاري دفاتر اسناد رسمي براي گسترش طرح تعويض پلاك خودرو
معاون راهنمايي رانندگي ناجا طي نامه اي به رئيس سازمان ثبت  اسناد و املاك كشور براي گسترش طرح تعويض پلاك خودرو خواستار همكاري دفاتر اسناد رسمي شد.
به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، سردارمحسن انصاري در نامه خود به رئيس سازمان ثبت اعلام كرد: طرح تعويض پلاك هاي قديمي به هنگام نقل و انتقال در مراكز خدمات خودرويي از ماه جاري به اجرا در مي آيد.
در ادامه اين نامه آمده است: با به اجرا درآمدن اين طرح موجبات رضايت مندي مردم در زمينه سازي انضباط اجتماعي به خصوص در ابعاد ترافيكي فراهم شده و هم اكنون روال كار به طور طبيعي دنبال مي شود .
سردار انصاري با اشاره به اينكه يكي از اهداف اجراي طرح ملي تعويض پلاك ، جمع آوري پلاك هاي قديمي و يكسان سازي پلاك ها مي باشد، تصريح كرد: در مرحله دوم، برنامه ريزي لازم جهت جمع آوري پلاك هاي قديمي به هنگام نقل و انتقال در مراكز خدماتي و در چارچوب تفاهم نامه مورخه ۸/۲/۸۳ و به ترتيب عمر خودروها از حداقل به سمت حداكثر يا سريال پلاكهاي مشخص از شهريور ماه سال جاري مدنظر قرار گرفته است.
از سوي ديگراحمد سيروس نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران در خصوص تصميم راهنمايي و رانندگي به منظور توسعه طرح تعويض پلاك ها در مراكز خدمات خودرويي گفت: اجراي اين طرح در ۳ مركز فعلي خدمات خودرويي امكان پذير نيست.وي افزود : در حال حاضر اين ۳ مركز در كيلومتر ۱۸ جاده مخصوص كرج ، كيلومتر ۱۵ جاده خاوران ، بعد از ميدان آزادي در تهران و در مركز استانها براي نقل و انتقال سند خودروها از سوي نيروي انتظامي در نظر گرفته شده كه اين تعداد جوابگوي نياز مردم نيستند.
سيروس همچنين خاطر نشان كرد: مراكز فعلي خدمات خودرويي در اماكني بسيار دورتر از مركز شهر و دور از دسترس مردم قرار گرفته اند كه اين مساله مشكلات بسياري را براي شهروندان به وجود آورده است . وي افزود : در آغاز مطرح شدن طرح تعويض پلاك خودرو، راهنمايي و رانندگي براي فعال كردن ۴۰ مركز در سطح شهر تهران اعلام آمادگي كرده بود كه با آغاز به كار تنها ۳ مركز دور از دسترس، هنوز ۳۷ مركز خدمات خودرويي مورد نظر تاسيس نشده است .
نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران تأكيد كرد: براي اجراي اين طرح بايد برنامه ريزي دقيقي صورت گيرد و همچنين ابزار و مقدمات اجراي آن در فازهاي مختلف فراهم شود تا مردم و اجرا كنندگان طرح سردرگم نشوند.

اخبار كوتاه
اسامي ۱۶ هزار پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد فردا اعلام مي شود
اسامي ۱۶ هزار پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي عالي كشور در ۱۱۸ رشته محل، پنجشنبه (۱۲ شهريور ماه جاري) از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش اعلام و روز شنبه ۱۴ شهريور از طريق نشريه پيك سنجش منتشر مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي معاون آموزشي سازمان سنجش كشور با اعلام اين خبر گفت: امسال ظرفيت دانشگاهها هزار و ۱۰۰ نفر افزايش داشته است به طوري كه ظرفيت پذيرش دوره هاي روزانه مقطع كارشناسي ارشد دانشگاهها امسال ۱۱ هزار و ۶۳۰ نفر و دوره هاي شبانه ۴ هزار و ۵۴۶ نفر شده است.
نشاني سايت اينترنتي سازمان سنجش عبارت است از:www.sanjesh.org
معاون امور زندان هاي قوه قضاييه اعلام كرد:
كسر ۱۰ هزار تومان به ازاي هر روز حبس براي محكومين جزاي نقدي
معاون امور زندان هاي قوه قضاييه گفت: به ازاي هر روز حبس محكومين مالي و جزاي نقدي ۱۰ هزار تومان از كل جزاي نقدي كاسته مي شود.
محمود سالاركيا در گفتگو با خبرگزاري «مهر»با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس ماده دو قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي مصوب سال ۷۷ به خاطرارتكاب به جرايم مختلف مانند مواد مخدر و غيره از سوي دستگاه قضايي به حبس و جزاي نقدي محكوم شده و با اتمام مدت حبس به دليل جزاي نقدي در زندان ماندند به ازاي هر روز حبس در زندان، ۱۰ هزار تومان از محكوميت مالي اش كسر مي شود .
وي اضافه كرد: اين قانون مجرمين داراي شاكي خصوصي كه به پرداخت ديه و رد مال محكوم شده اند را شامل نشده و دولت نمي تواند به ازاي هر روز حبس ۱۰ هزار تومان كسر كند، زيرا فرد مذكور با اعمال ماده ۶۹۶ تا زماني كه ديه را پرداخت نكند و يا رضايت طرف مقابل را جلب نكند، بايد در داخل زندان بماند.
گفتني است به موجب ماده دو قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي مصوب ۱۰/۸/۷۷ در صورتي كه محكوم عليه جزاي نقدي را پرداخت نكند به ازاي هر روز بازداشت يا حبس ۵۰ هزار ريال از محكوميت مالي اش كسر مي شود و با توجه به افزايش ۵۰ درصدي نرخ تورم در جامعه اين ميزان به ۱۰ هزار تومان در هر روز افزايش يافته است.
اداره سوله هاي امدادي بايد در اختيار هلال احمر باشد
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران گفت: اداره سوله هاي امدادي به منظور كمك رساني به هنگام وقوع حوادث احتمالي بايد به مركزي سپرده شود كه در امداد رساني تبحر دارد.
حميدرضا دهقان در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: طرحي كه جمعيت هلال احمر استان تهران پيگير آن است، در واقع يك طرح جامع براي دپوسازي اقلام امدادي است.
وي با اشاره به طرحي كه شهرداري تهران براي احداث ۱۲۰ سوله امدادي در تهران در دستور كار خود دارد ، افزود: اداره چنين سوله هايي حتما بايد به افرادي سپرده شود كه در امر امدادرساني تبحر داشته باشند، ضمن اين كه ساخت چنين سوله هايي كه قرار است فضاي اداري داشته باشد هيچ كارايي نخواهد داشت.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران گفت: طبق استانداردهاي پيش بيني شده قرار بود در هر يك از اين سوله ها براي ۵ هزار خانوار تهراني اقلام امدادي دپو شود، اما در طرح سوله هاي شهرداري قرار است اين سوله ها به فضاي اداري اختصاص داده شود.
نخستين موزه صحرايي كشور راه اندازي مي شود
مديركل موزه تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اولين «موزه صحرايي» كشور ايجاد مي شود.
دكتر فاضل در  گفت وگو با ايسنا افزود: موزه ملي تاريخ طبيعي ايران كه از سال ۱۳۸۲ مطالعه، اكتشاف و بازسازي فسيل هاي مهره داران مراغه را آغاز كرده، پس از مطالعات مقدماتي و انتخاب سايتهاي مورد نظر در منطقه در حال حفاري هاي اوليه به منظور ايجاد «اولين موزه صحرايي» در سطح كشور است.
وي افزود: در اين موزه قرار است فسيل هايي كه تقريبا به طور ناقص و پراكنده يافت مي شوند، در منطقه و محل پيدايش خود به طرق گوناگون بازسازي شوند.
مديركل موزه تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: مطالعات مقدماتي و نقشه هاي اوليه ايجاد اين موزه تهيه و سايت هاي مورد نظر جهت حفاري انتخاب شده اند كه هم اكنون كار حفاري آنها به روش پلكاني در حال انجام است.
وي با اشاره به تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۰ ميليارد ريال به منظور تجهيز و راه اندازي آزمايشگاه «ديرينه شناسي مهره داران» گفت: هم اكنون لوازم و تجهيزات مورد نياز اوليه اين آزمايشگاه تأمين شده است.
مديركل موزه تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: همچنين جهت ساخت و احداث مركز تحقيقات و موزه فسيل شناسي ايران، زميني به مساحت تقريبي ۵ هكتار واقع در منطقه فسيلي مراغه تهيه و كار واگذاري آن انجام شده است.
دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه
دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دوره هاي دكتراي دانشگاه هاي داخل كشور ۱۴ و ۱۵ شهريورماه جاري در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين گردهمايي با حضور دانشجويان بورسيه داخل كشور آغاز بكار خواهد كرد.
برپايه اين گزارش، اداره كل بورس و امور دانشجويان خارج از كشور از دانشجوياني كه براي حضور دراين گردهمايي ثبت نام كرده اند خواست تا در اين همايش حضور يابند.
۱۵۰ هزار تردد بين مركز پليس و سيستم هاي قضايي حذف شد
معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت: با راه اندازي مراكز مشاوره در كلانتري ها، ۱۵۰ هزار تردد بين مركز پليس و سيستم هاي قضايي حذف شده است.
به گزارش ايلنا، سردار احمد نوريان، معاون اجتماعي نيروي انتظامي، در سومين جشنواره تقدير از مددكاران اجتماعي نمونه كشور، گفت: ۶۵ درصد پرونده هاي ارجاعي به مراكز نيروي انتظامي مصالحه شده و ديگر نيازي به تحويل اين پرونده ها به سيستم هاي قضايي نيست. وي افزود: بيش از يك ميليون پرونده، در خصوص اختلافات خانوادگي به پليس ارجاع شده كه به صورت روزانه ۲ هزار پرونده به اين مركز مي رسد. به گفته سردار نوريان، با راه اندازي مركز فوريت هاي پليس، ۶۰ درصد پرونده ها در خصوص ازدواج و طلاق به اين مراكز ارجاع مي شود.
معاون اجتماعي ناجا تصريح كرد: ۴۶ مركز مشاوره در مركز پليس راه اندازي شده كه ۱۷ مركز آن در تهران، با همكاري دانشگاه بهزيستي و دانشگاه علامه طباطبايي فعاليت مي كنند. وي در پايان با اشاره به تاسيس مراكز مشاوره در كلانتري ها، گفت: تا هفته نيروي انتظامي نيمي از مراكز فعاليت  خود را آغاز مي كنند.
سهم ايران از درآمد جهاني گردشگري تنها ۷ صدم درصد است
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نظر دارد تا پايان برنامه   پنج ساله  چهارم توسعه دو ميليون گردشگر خارجي را جذب ايران و از اين ميان يك ميليارد دلار درآمد ارزي كسب كند.
مدير كل برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت وگو با «ايسنا»، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رشد  ۲۵ درصدي ميراث فرهنگي و گردشگري را در برنامه چهارم توسعه هدف خود قرار داده است.
وي همچنين افزود: در حال حاضر حدود  ۷۰۰ هزار گردشگر خارجي وارد ايران مي شوند كه به لحاظ تعداد  ۲۲ صدم درصد از گردشگري جهاني است و از لحاظ درآمد گردشگري نيز سهم ايران تنها حدود ۷ صدم درصد از كل درآمد جهاني گردشگري است.
وي تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تلاش است در چشم انداز ۲۰ ساله  آينده تا سال  ۱۴۰۴ شمار گردشگران را به  ۱‎/۳ درصد برساند.
اروجي در خصوص برنامه ريزي  ۲۰ ساله چشم انداز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: سازمان در برنامه  ۵ ساله  چهارم با رشد  ۲۵ درصدي در برنامه  پنجم ۲۰ درصد، در برنامه  ششم  ۱۸ درصد و در برنامه  هفتم رشد  ۱۳ درصدي را در اساس كار خود قرار داده است.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |