شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۸۶
دانشگاههاي بزرگترين نظام آموزش عالي جهان
000951.jpg
نيلوفر قديري
اوكراين كشوري با ۵۰ ميليون نفر جمعيت و بيش از يك و نيم ميليون دانشجو يكي از بزرگترين نظام هاي آموزش عالي در دنيا را دارد.
اوكراين اگرچه از كشورهاي بلوك شرق به حساب مي آيد و با واقع شدن ميان كشورهايي چون روسيه، بلاروس، لهستان، اسلواكي، روماني و مولداوي انتظار شرقي بودن از آن مي رود؛ اما نظام آموزش و فرهنگ اين كشور تحت تأ ثير سنت هاي اروپايي شكل گرفته است.
قرن ۱۹ آغاز تأسيس چندين دانشگاه و نقطه عطفي در نظام آموزش عالي اوكراين به حساب مي آيد. دانشگاههاي معتبر اوكراين همچون دانشگاه خاركوف و كيف در اين قرن تأسيس شدند. پيشرفت سريع صنعت و كشاورزي در اوكراين نظام آموزش عالي اين كشور را ترقي بخشيد و دانشگاههاي فني و كشاورزي شروع به كار كردند. رشد اقتصاد و صنعت اوكراين و نياز به متخصص تحصيلكرده و دانشگاهي موجب شكوفايي آموزش عالي اين كشور شد و اين موفقيت توجه دانشجويان خارجي را نيز به خود جلب نمود. اكنون اوكراين يكي از رقباي قدرتمند دانشگاههاي معتبر دنيا در جذب دانشجوي خارجي است. از نقاط قوت نظام آموزش عالي اوكراين تحول آن همگام با گذشت زمان و تغييرات بازار و دنياي صنعت و تكنولوژي است. نظام آموزشي اين كشور هر ۱۰ سال تغيير مي كند.
دوره كارشناسي در نظام آموزش عالي اوكراين ۴ ساله است. طي دوره ۵ ساله تحصيل يعني يك سال اضافه تر از كارشناسي، مدرك «تخصص» را به همراه مي آورد و دوره شش ساله، كارشناسي ارشد را. در ميان تمام مدارك دانشگاهي در اوكراين، مدرك «تخصص» محبوبيت و طرفداران زيادي دارد. امتحانات ورودي دانشگاهها در اوكراين در ماه جولاي (تيرماه) برگزار مي شود. سال تحصيلي اول سپتامبر آغاز مي شود و بعد از طي دو ترم تحصيلي آخر جولاي پايان مي يابد.
وجود دوره هاي تجربي و عملي براي همه رشته ها در دانشگاههاي اوكراين ضروري است.
در اوكراين اكنون ۳۱۳ دانشگاه و مؤسسه آموزشي وجود دارد كه از اين ميان۲۲۰ دانشگاه و مؤسسه دولتي و ۹۳ دانشگاه و مؤسسه غيردولتي است. ۹/۵۴ درصد از دانشجويان دانشگاههاي دولتي رايگان تحصيل مي كنند.
دانشجويان خارجي
دانشگاههاي اوكراين براي دانشجويان خارجي دوره ويژه آموزش زبان با اعطاي مدرك ويژه برگزار مي كنند. وزارت آموزش و علوم اوكراين بخشي ويژه كنترل كيفيت خدمات آموزشي به دانشجويان خارجي دارد.
مدارك مورد نياز براي تحصيل در يكي از دانشگاههاي اوكراين به شرح زير است:
- فرم تقاضانامه
- كپي از مدرك تحصيلي دبيرستان كه معتبر باشد
- كپي از شناسنامه
- مدارك پزشكي كه بگويد متقاضي مشكل سلامتي يا بيماري عفونتي ندارد.
- ۸ قطعه عكس
اگر نقصي در مدارك نباشد از طرف دانشگاه مورد درخواست اطلاعات مربوط به رشته هاي تحصيلي و شهريه و موارد ديگر براي متقاضي ارسال مي شود. بعد از اين مرحله متقاضي بايد كپي از مدارك حساب بانكي خود را كه حاكي از ميزان درآمد باشد براي دانشگاه ارسال كند تا دانشگاه درباره توانايي دانشجو در پرداخت شهريه اطمينان حاصل نمايد.
دانشجويان خارجي يا مي توانند در خوابگاهها اقامت كنند يا با خانواده هاي اوكرايني زندگي كنند.
اكثر دانشگاههاي دولتي اوكراين به دانشجويان خدمات رايگان درماني در بيمارستان هايي موسوم به بيمارستان هاي دانشجويي ارائه مي كنند. هر سال نزديك به ۲۰۰ هزار اوكرايني و شهروند خارجي وارد دانشگاه هاي اين كشور مي شوند.
دو دانشگاه كيف و خاركوف از معتبرترين دانشگاههاي اوكراين هستند.در دانشگاه كيف رشته هايي در حوزه هاي مهندسي، تكنولوژي و علوم طبيعي، داروسازي، زيست شناسي و كشاورزي، اقتصاد و علوم اجتماعي تدريس مي شود.
دانشكده روزنامه نگاري اين دانشگاه طرفداران زيادي دارد. در اين دانشكده شاخه هايي از روزنامه نگاري همچون روزنامه نگاري مطبوعاتي، خبرنگاري تلويزيوني و راديويي، روزنامه نگاري بين المللي و تبليغات وجود دارد.
نشاني و برخي اطلاعات چندين دانشگاه معتبر اوكرايني به شرح زير است:
* دانشگاه ملي كيف: www.univ.kiev-ual
نشاني: كيف- خيابان ولوديميرسكا- شماره ۶۴- كد پستي ۲۵۲۰۱۷
تلفن: ۲۲۰۸۶۹۱(۰۴۴۱)
فكس: ۲۲۵۲۰۸۲(۰۰۴۴)
* دانشگاه كيف- موهيلا: www.ukma.kiev.ua
نشاني: كيف- خيابان اسكوورودا- شماره ۲- كد پستي ۲۵۴۰۷۰
تلفن: ۴۱۶۴۵۱۵(۰۰۴۴)
* دانشگاه پلي تكنيك كيف:
نشاني: كيف- خيابان پيرموهي- شماره ۳۷
كد پستي: ۲۵۲۰۵۶- تلفن: ۴۴۱۹۳۳۳(۰۰۴۴)
۴۴۱۱۱۱۰(۰۰۴۴)
* دانشگاه اقتصاد كيف:
نشاني: كيف- خيابان پيرموهي- پلاك۱/۵۴
كد پستي: ۲۵۲۰۵۷
تلفن: ۴۴۶۵۰۵(۰۰۴۴)
* دانشگاه هنر و معماري كيف:
نشاني: كيف، خيابان اسميرنو- لاستوچكين، كد پستي ۲۵۲۰۵۳
تلفن: ۲۱۲۱۴۲۱(۰۰۴۴)
* دانشگاه خاركوف: www.univer.kharkov.ual
نشاني: خاركوف- ميدان سوبادي- پلاك ۴-
كد پستي ۳۱۰۰۷۷- تلفن: ۴۳۷۰۴۴(۰۵۷۲)
فكس: ۴۷۷۲۷۲ (۰۵۷۲)
نشاني الكترونيكي:
Kharkov @ sovam.su.sovusa.com
* دانشگاه دريايي ادسا: www.osmu.odessa.ua
* دانشگاه پلي تكنيك ادسا: www.ospu.odessa.ua
* مؤسسه روابط بين الملل: www.iir.kiev.ua
* دانشگاه ملي كشاورزي: www.nauu.kiev.ua
* دانشگاه فني اوكراين: www.ntu-kpi.kiev-ua

دانشگاه هاي معتبر جهان
آموزش عالي در كره جنوبي
الهام رضاخاني
مراكز آموزش عالي در اين كشور به دو دسته دولتي و خصوصي تقسيم شده و كليه دانشگا ه ها تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش هستند و اين وزارتخانه كليه مقررات آموزشي شامل پذيرش دانشجو، رشته ها و درس هاي مربوط و قوانين اعطاي مدرك را زير نظر دارد. امتحانات ورودي دانشگاه ها در كره جنوبي سراسري نيست و متقاضيان مي توانند در امتحان ورودي دانشگاه هاي گوناگون شركت كنند. زبان تحصيل در مراكز آموزش عالي كره اي است و در مواردي فقط براي دوره هاي تحصيلات تكميلي دروس به زبان انگليسي نيز تدريس مي شود.
دوره هاي كارداني در اين كشور دو يا سه ساله بوده و در كالج ها گذرانده مي شود طول دوره كارشناسي چهار سال تحصيل تمام وقت و شامل ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد است و براي رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي مدت تحصيل به شش سال افزايش مي يابد. دوره كارشناسي ارشد دو تا سه سال بوده و حداقل شامل ۲۴ واحد پايان نامه پژوهشي است. گذراندن ۳۶ واحد يا سه سال تحصيل تمام وقت براي اخذ مدرك دكترا الزامي است.
پنج دانشگاه گروه يك اين كشور عبارتند از:
۱- دانشگاه بين الملليChonbuk
2- Chung-Ju 3- Chungnam 4- Gyeongsang 5- Kangwo

بادانشگاهها
مركز بين المللي تحقيقات علوم و مهندسي كانادا
مركز بين المللي تحقيقات علوم و مهندسي كانادا يكي از بزرگترين سرمايه گذاران در زمينه پژوهش هاي علوم و مهندسي در كانادا است. در حال حاضر در اين مركز ۱۷۷۰۰ دانشجو از دانشگاه هاي سراسري كانادا در حال تحقيق و پژوهش در زمينه موضوع هاي مرتبط به علوم و رشته هاي مختلف مهندسي هستند.
از سوي ديگر هر سال ۹۶۰۰ استاد و پژوهشگر از كمك هزينه هاي اين مركز براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي خود استفاده مي كنند. اين مركز تحقيقاتي در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳ رقمي معادل ۷۶۰ ميليون دلار صرف انجام پروژه هاي تحقيقاتي دانشجويان دانشگاه هاي مختلف كانادا در زمينه علوم و مهندسي كرده است. متوليان اين مركز تصميم به افزايش سقف كمك هزينه ها در سال ۲۰۰۵ دارند.
براي كسب اطلاع بيشتر از فعاليت هاي اين مركز به وب سايت آن به نشاني زير مراجعه كنيد:
http://www.nserc.ca/fact-e.htm
همايش دانشجويان دكتراي مراكز تحقيقاتي سراسر آسيا
ژانويه ۲۰۰۵ (روز دقيق مشخص نيست)، دانشگاه بين المللي سنگاپور در سنگاپور پذيراي دانشجويان دكتراي پژوهشگر در مراكز تحقيقاتي سراسر آسيا خواهد بود.
اين همايش توسط دانشگاه بين المللي سنگاپور و مراكز تحقيقاتي آسيا برگزار خواهد شد. هدف از برگزاري اين همايش تبادل نظر پژوهشگران در زمينه مباحث زير است:
۱- بررسي تحولات ايجاد شده در خانواده هاي آسيايي با نگرش به تغيير ساختاري، هويت، قوانين و رابطه والدين و فرزندان.
۲- مهاجرت در آسيا با بررسي دلايل مهاجرت، ميزان مهاجرت، مهاجرت و قاچاق انسان و...
۳- مذهب و جهاني شدن در آسيا با رويكرد شناسايي جايگاه مذهبي، سنت ها و پايبندي به آنها، بررسي مذهب در جنوب و جنوب شرقي آسيا، چين و... خانواده ها و مذهب.
۴- تمدن و فرهنگ مردم آسيا با توجه به وضع معيشتي مردم، تأثيرپذيري يا عدم تأثيرپذيري آنها از جوامع ديگر، تحولات فرهنگي مردم آسيا.
۵- جنوب شرقي آسيا و تأثير چين بر اين منطقه.
۶- بررسي پيشينه فرهنگي، مذهبي، سياسي و... مردم آسيا.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاع بيشتر به آنشاني زير مراجعه كنند:
http://www.ari,nus.edu.sg/phd.htm

با دانشگاه ها
دانشگاه تكنولوژي كرتين
بخش مهندسي نفت دانشگاه تكنولوژي كرتين استراليا در ماه جولاي ۱۹۹۹ تأسيس شده و تركيب خاصي از تخصص هاي صنعتي و تحصيلات عالي را به صنعت نفت و گاز ارايه مي دهد.
كليه كارمندان تمام وقت و نيمه وقت كه در اين بخش از دانشگاه فعاليت مي كنند داراي سوابق درخشان تحصيلي و سال ها تجربه پرافتخار در صنعت نفت مي باشند و اين تركيب علم و تجربه، شرايط علمي لازم جهت بررسي و حل مشكلات واقعي صنعت نفت و گاز را به صورت حرفه اي امكان پذير مي سازد.بسياري از اعضاي هيأت علمي و آموزشي اين دانشگاه تجربه فعاليت هاي تحقيقاتي در سطح دكترا و در دروسي را دارا مي باشند كه زمينه را براي توسعه علوم مهندسي و محض فراهم مي سازد. برنامه آموزشي جامع در مقطع كارشناسي ارشد اين دانشگاه كه در حال حاضر شامل ۱۶ دانشجوي ثبت نام شده در مقطع فوق ليسانس است نيز فعاليت هاي تحقيقاتي و گسترش اين دانشگاه را تكميل مي كند.
دانشگاه كرتين تأكيد زيادي بر افزايش سطح دانش كارمندان، همگام با مهارت هاي مورد نياز دنيا دارد تا هرچه سريع تر ارزش افزوده به اين صنعت را بالا برد.
به واقع زمان زيادي صرف به كار بردن موضوعات آموزشي مناسب و اطلاعات مربوط به زمينه هاي واقعي نفت و گاز مي شود. همچنين براساس مطالعات متخصصين دانشگاه كرتين و نتايج تحقيقات مستمر، آموزش هاي اين متخصصين به طور كلي در جهت توسعه با اين صنعت برنامه ريزي شده است.
قسمت اعظم سرمايه مربوط به بخش مهندسي نفت دانشگاه كرتين توسط كمك هزينه هاي مالي دولت استراليا در ايالت استرالياي غربي و همچنين از طريق كمك هاي مالي حاميان صنعت نفت و گاز، شهريه هاي دانشجويي و سرمايه گذاري هاي داخلي دانشگاه و برنامه هاي مشاوره اي تأمين مي شود.
دانشگاه تكنولوژي كرتين با امضاي قرارداد با شركت ملي نفت ايران (NIOC) و دانشگاه صنعت نفت ايران (PUT) اولين قدم هاي خود را به عنوان شناخته شده ترين ارايه دهنده تحصيلات در زمينه هاي صنعت نفت و گاز و برنامه هاي تحقيقاتي در خاورميانه برداشته است.
متعاقب اين قرارداد، دانشگاه صنعت نفت (PUT) و شركت ملي نفت ايران (NIOC) همه ساله حداقل ۲۰ دانشجوي فوق ليسانس را به دانشگاه كرتين معرفي مي كنند كه اين امر جزو مرحله اول از اين قرارداد چهار ساله محسوب مي شود. دانشجويان طي اين توافقنامه در يك برنامه آموزشي منسجم شركت مي كنند و در نهايت موفق به دريافت مدرك فوق ليسانس مورد تأييد هر دو سازمان آموزشي (PUT و NIOC) از يك طرف و از سوي ديگر در زمينه مهندسي چاههاي نفتي مي شوند.واحدهاي درسي دانشگاه كرتين زمينه هاي علمي و مهارت هاي مهندسي را به دانشجويان آموزش مي دهد و دانشجويان طي دوره اي بيش از يك سال تحت عنوان مهندسين حفاري آموزش مي بينند.
نيمه اول اين برنامه آموزشي در دانشكده صنعت نفت در تهران برگزار مي شود و به دنبال آن دانشجويان در يك دوره پنج ماهه معين در دانشگاه كرتين در شهر كينگستون در ايالت غربي استراليا شركت مي كنند و پس از طي اين دوره پنج ماهه در استراليا براي كامل نمودن پروژه نهايي به ايران باز مي گردند.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |