شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۸۶
نگاهي به فعاليت هاي دانشگاه هاي كشور
در تعطيلات تابستان دانشگاه هاي تعطيل
000948.jpg
ترانه بني يعقوب
«نه، تصوري كه از دانشگاه داشتم، اصلاً درست از آب درنيامد. باور مي كنيد دانشگاه ما از ۱۵ تيرماه كه امتحاناتمان را مي دهيم تا اوايل شهريور ماه تعطيل است حتي كتابخانه دانشگاه نيز تعطيل است. حالا شما مي آييد و درباره فعاليتهاي تابستاني مان مي پرسيد؟»
اين گفته هاي يك دانشجوي جامعه شناسي دانشگاه علامه طباطبايي است.او گلايه مندانه از تعطيلي دانشگاه شان در فصل تابستان سخن مي گويد و اين كه هيچ فعاليت فرهنگي- اجتماعي خاصي براي آنان در نظر گرفته نشده است.او همچنين از تعطيلي انجمن اسلامي،جهاد دانشگاهي و بسيج دانشجويي دانشگاه شان برايم مي گويد و اين كه اگر هم آنها فعاليت اندكي در فصل تابستان دارند تنها در حيطه فعاليت اعضاي محدود خودشان است و ديگر دانشجويان را نمي پذيرند.
به گفته دانشجويان اين دانشگاه آنها در فصل تابستان حتي نمي توانند پي گير فعاليتهاي علمي و پژوهشي شان باشند،چون حتي كتابخانه و آموزش دانشگاه شان تعطيل است. «صادقي» يكي از دانشجويان مي گويد:زندگي در فصل تابستان واقعاً برايم غيرقابل تحمل است، چون در طول روز كاري ندارم كه انجام دهم،مدام روزها را مي شمارم تا هرچه زودتر اين فصل لعنتي به پايان برسد.
با اين كه دانشگاه به عنوان بزرگترين مركز توليد علم و دانش كشور وظيفه ساماندهي به فعاليتها و عملكردهاي دانشجويان را برعهده دارد و بزرگترين نقش را در تحولات اجتماعي و فرهنگي كشور بازي مي كند، بسياري از دانشگاه هاي كشور گويي اين رسالت را با فرا رسيدن فصل تابستان فراموش مي كنند.
يكي از مسئولان دانشگاه علامه طباطبايي كه نخواست نامش را بگويد، در اين باره اظهار مي دارد: من هميشه براي دانشجويان به ويژه دانشجويان شهرستاني نگرانم .چرا كه مي بينم آنها از شروع فصل تابستان راضي و خشنود نيستند زيرا مجبورند با شروع آن به چارديواري خانه هايشان برگردند. متأسفانه دانشگاه نيز هيچ برنامه ويژه و خاصي برايشان در نظر نگرفته است.
وي ادامه مي دهد: امسال از تمام رؤساي دانشكده هاي مختلف دانشگاه علامه تقاضاي ارائه ترم تابستاني كرديم، اما متأسفانه هيچ كدام از آنها اين موضوع را نپذيرفتند و همگي تعطيلي مرداد ماه دانشگاه را دليلي بر عدم اجراي اين طرح دانستند در حالي كه با اجراي ترم تابستاني بسياري از دانشجويان به راحتي قادر بودند اوقات فراغت خود را پر كنند. ساخت و سازهاي بيهوده هر ساله در اين دانشگاه و همچنين عدم تمركز دانشكده هاي مختلف آن امكان هرگونه فعاليت فرهنگي- اجتماعي در فصل تابستان را از بين برده است. تعطيلي يك ماهه مراكز آموزش عالي كشور صدمه اي جدي بر كالبد دانشگاه و دانشجويان وارد ساخته است.
اما دانشگاه اميركبير در بين دانشگاه هاي كشور وضعيت متفاوتي دارد و بسياري از دانشجويان با ياد كردن از فعاليتهاي اين دانشگاه آن را يكي از موفق ترين مراكز فرهنگي كشور مي دانند كه در برگزاري فستيوال هاي تابستاني دانشجويي نقش مهمي را برعهده دارد.
رضا محمودي دانشجوي مهندسي متالورژي اين دانشگاه در اين باره مي گويد: امسال دانشگاه ما اقدام به برگزاري فستيوال فرهنگي توسط معاونت فرهنگي مان كرد،همچنين فستيوال سياسي نيز توسط انجمن اسلامي برگزار شد.
وي از برگزاري كلاسهاي آموزشي، برگزاري سخنراني و همايش هاي مفيد در اين دانشگاه خبر مي دهد و برگزاري چنين برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي و هنري را در جهت دهي فكري و فرهنگي دانشجويان بسيار با اهميت قلمداد مي كند.
در عين حال نازنين احمدي دانشجوي دانشگاه اصفهان نيز در اين باره مي گويد: متأسفانه دانشگاه ما در فصل تابستان به جز برگزاري «المپيادهاي ورزشي» اقدام ديگري انجام نمي دهد و من چون چندان علاقه اي به آن ندارم و در ضمن خواهان آنم كه از فضاي دانشجويي و دانشگاه دور نشوم ،معمولاً در فصل تابستان به تهران مي آيم و در كلاس ها و فعاليتهاي دانشجويي دانشگاه اميركبير شركت مي كنم، اما از اين وضعيت چندان راضي هم نيستم. چرا دانشگاه اصفهان نبايد اقدام به برگزاري چنين برنامه هايي كند تا دانشجوياني مثل من مجبور نباشند براي اين كار به تهران بيايند؟
يكي از دانشجويان دانشگاه شيراز نيز درباره فعاليتهاي تابستاني دانشگاه شان مي گويد:دانشگاه ما قصد برگزاري يك جشنواره هنري و صنايع دستي دارد و بسياري از دانشجويان در فصل تابستان به فكر راه اندازي و انجام فعاليتهاي آن بودند، اين جشنواره در مهر ماه امسال برگزار خواهد شد.
نمايش فيلم هاي روز و يا اثر گذار تاريخ سينماي جهان و نقد آنها يكي از فعاليتهاي مفيد كانون فيلم برخي دانشگاه ها در فصل تابستان است.
«هميشه از فيلم هايي كه در دانشگاه ها پخش مي شود استقبال زيادي مي شود، باور كنيد دانشجويان زيادي هستند كه فضاي دانشجويي- فرهنگي را به هر فضاي ديگري ترجيح مي دهند.» اين را يك دانشجوي دانشگاه لرستان مي گويد و بعد ادامه مي دهد: براي كاري به تهران آمده ام و با ديدن بعضي از فعاليتهاي فرهنگي- اجتماعي دانشجويان در فصل تابستان متعجب و خوشحال شدم اما وضعيت در شهرستان ها كاملاً متفاوت است، مثلاً دانشگاه ما دقيقاً از ابتداي تيرماه تا اول مهر تعطيل است و هيچ فعاليت  خاصي در آن انجام نمي گيرد و اگر طبق سلسله مراتب نيازهاي مازلو بخواهيم درباره دانشگاه ها صحبت كنيم بايد بگويم كه آنها حتي در برآوردن نيازهاي اوليه دانشجويان يعني نيازهاي زيستي و مادي هم درمانده اند و هرگز به فعاليتهاي فرهنگي- اجتماعي توجهي نمي كنند. دانشجويان شهرستاني فصل تابستان خود را كاملاً به بطالت مي گذرانند.
اما احمد حسيني رئيس هيأت مؤسس اتحاديه شوراهاي صنفي دانشجويان فعاليتهاي دانشجويان در فصل تابستان را به فعاليتهاي سياسي، علمي، فرهنگي و اجتماعي قابل تقسيم مي داند و مي گويد:اين فعاليتها در گستره دانشگاهي، منطقه اي و كشوري انجام مي شود، فعاليتهاي سياسي توسط نهادهايي چون انجمن اسلامي و بسيج دانشجويي با برگزاري اردوهاي دانشجويي و ميتينگ هاي سياسي اجرا مي شود و تشكل هاي فرهنگي- اجتماعي همچون نهادهاي صنفي، فرهنگي و هنري نيز عمدتاً با نظارت مستقيم وزارت علوم از ديگر متوليان برگزاري جشنواره هاي مختلف تابستاني هستند.
وي با اشاره به فعاليتهاي نهادهاي صنفي و فرهنگي مي افزايد:بسياري از فعاليتهاي علمي و فرهنگي با محدوديت خود دانشگاه ها برگزار مي شود و همچون برگزاري سمينارهاي علمي يا مسابقات رباتيك،مثلاً «كنفرانس برق» هفته آينده در دانشگاه خواجه نصير برگزار خواهد شد.
«حسيني» فعاليتهاي نهادها و تشكل هاي دانشجويي را محدود به دانشجويان عضو اين تشكلها مي داند و نقش ديگر دانشجويان را در اين ميان كمرنگ ارزيابي مي كند و آن را يكي از معضلات كارهاي در سطح دانشگاه مي داند:«به همين دليل فعاليتهاي دانشجويي كشوري را بسيار مفيدتر از برنامه هاي دانشگاهي و حتي منطقه اي مي دانم، وزارت علوم بايد با برگزاري برنامه هاي كشوري اين نقصان را رفع كند.»
وي با اشاره به طرح سبز در سبز (۲) كه با محوريت وزارت علوم اجرا مي شود مي گويد: برگزاري فعاليتهاي كشوري بسيار مهم است، اين طرح در دوره قبلي برگزاري خود نيز موفقيت زيادي كسب كرد، اما متأسفانه اين طرح نيز تنها طرح كشوري وزارت علوم و فناوري است.
او در پاسخ به اين كه براي برگزاري فعاليتهاي فرهنگي- اجتماعي دانشجويان در سطح كشور چه مي توان كرد مي گويد: اگر بخواهيم طرحي را با محوريت تشكل هاي دانشجويي، فرهنگي و در سطح كشور برگزار كنيم لزوم تشكيل اتحاديه منسجم تشكل هاي فرهنگي و اجتماعي احساس مي شود. متأسفانه هنوز چنين اتحاديه اي شكل نگرفته است، اما اقداماتي در جهت شكل گيري آن انجام شده است و قطعاً يكي از برنامه هاي اصلي چنين اتحاديه اي پر كردن اوقات فراغت دانشجويان در فصل تابستان خواهد بود.
وي با اشاره به اين كه در صورت تشكيل اتحاديه شوراي صنفي حتماً يك طرح كوهپيمايي كشوري برگزار خواهد شد، اظهار مي كند:در صورت تشكيل اتحاديه صنفي همه نهادها مؤظف خواهند بود كه طرحها و نيازهاي دانشجويان را به عنوان نيازهاي صنفي طرح و مورد اجرا قرار دهند.
رسول رئيس جعفري دبير شوراي صنفي دانشگاه علامه نيز فعاليتهاي دانشجويان در فصل تابستان را به فعاليتهاي علمي- پژوهشي و فعاليتهاي فرهنگي كه مكمل يكديگرند قابل تقسيم مي داند و مي گويد:
«متأسفانه به دليل تعطيلي يك ماهه بسياري از دانشگاه هاي كشور فعاليتهاي پژوهشي دانشجويان متوقف شده است و چون بسياري از پژوهشكده  ها و اداره جات علمي نياز به معرفي نامه از سوي دانشگاه دارند بسياري از طرحها معلق مانده است.»
به گفته رئيس جعفري طرح فستيوال تابستاني دانشگاه علامه نيز به دليل عدم استقبال مسئولان دانشگاه و دلايلي چون كمبود بودجه و عدم سازماندهي مناسب مورد استقبال واقع نشد و دانشگاه علامه با وجود كانونهاي فرهنگي متعدد موفق به برگزاري برنامه تابستاني مفيدي نشد.
به اعتقاد يك كارشناس مسائل آموزشي دانشجوياني كه به دليل نبود امكانات ناگزيرند اوقات فراغت خود را به روشهاي نادرست بگذرانند در طول ترم نيز تحت تأثير آن از ساعت مطالعه و تحقيق خود مي كاهند و دچار افت تحصيلي مي شوند.بايد با برنامه ريزيهاي بهتر در بازسازي و برگزاري هرچه بهتر اوقات فراغت دانشجويان بكوشيم.

با دانشگاه ها
مهلت ارسال مدارك داوطلبان شركت در دوره هاي بين المللي دانشگاه شريف تمديد شد
دانشگاه صنعتي شريف اعلام كرد: مهلت ارسال مدارك داوطلبان شركت در دوره هاي بين المللي اين دانشگاه تا هفتم مهرماه سال جاري تمديد شد.
مهلت ارسال مدارك و فرم تكميل شده پذيرش دانشجو تا ۲۴ مرداد ماه بوده است كه با توجه به اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري سال جاري در اواخر شهريورماه، اين مهلت تا پايان هفته اول مهرماه تمديد شده است.
داوطلبان بايد مدارك و فرم تكميل شده پذيرش را به دفتر دوره هاي بين المللي دانشگاه صنعتي شريف در جزيره كيش ارسال كنند.
دارا بودن ديپلم متوسطه و اتمام دوره پيش دانشگاهي در رشته رياضي فيزيك يا معادل آن از ساير كشورهاي جهان و دارا بودن حداقل معدل كل ۱۵ در سه سال آخر تحصيل يا معادل آن از ساير كشورها الزامي است.
همچنين دارا بودن كارنامه آزمون سراسري مجاز به انتخاب رشته و حداقل نمره ۵۰۰ در آزمون تافل يا نمره ۶ در امتحان ضروري است.
تكميل فرم درخواست، فتوكپي كارنامه چهارسال آخر تحصيل، فتوكپي كارنامه آزمون سراسري مجاز به انتخاب رشته با در نظر گرفتن نمرات و درصدهاي اخذ شده از دروس زبان، رياضي، فيزيك و شيمي در آخرين سال برگزاري آزمون سراسري براي داوطلباني كه قبلاً در آزمون سراسري داخل كشور شركت كرده اند، الزامي است.
فتوكپي تمام صفحات شناسنامه، دو قطعه عكس، اصل فيش پرداخت هزينه تشكيل پرونده و بررسي درخواست و همچنين اصل فيش پرداخت هزينه شركت در آزمون زبان انگليسي نيز ضروري است.
درخواست دانش آموزان دوره هاي پيش دانشگاهي سال جاري نيز به صورت مشروط بررسي مي شود و لازم است آنان حداكثر يك هفته پس از توزيع كارنامه هاي آزمون سراسري ۱۳۸۳ نسبت به ارسال كارنامه خود اقدام كنند.دانشگاه صنعتي شريف دوره هاي آموزشي بين المللي را در مقطع كارشناسي برگزار مي كند.
اين دوره ها شامل رشته هاي مهندسي كامپيوتر، مهندسي فناوري اطلاعات، مهندسي مكاترونيك و مهندسي عمران گرايش محيط زيست و ظرفيت پذيرش دانشجو در اين دوره ۲۱۰ نفر است.
محل تحصيل در جزيره كيش است و دانشجويان از امكانات اداري، فضاي آموزشي و كلاس هاي دانشگاه كيش استفاده خواهند كرد.
براساس مجوزهاي اخذشده از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ايران، به فارغ التحصيلان اين دوره ها مدرك رسمي دانشگاه صنعتي شريف اعطا مي شود.
براي دانشجويان مرد ايراني مطابق قوانين نظام وظيفه عمومي پس از ثبت نام و پرداخت شهريه سال اول درخواست معافيت تحصيلي خواهد شد.
دانشجويان ساير دانشگاه ها مي توانند به دوره هاي بين المللي دانشگاه صنعتي شريف در جزيره كيش منتقل يا ميهمان شوند.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |