چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۰ - Sep 8, 2004
لقمه حرام
رسول اكرم (ص): نخوردن لقمه حرامي نزد خداوند از دوهزار ركعت نماز مستحبي خواندن بهتر است. (عده الداعي / ۱۲۸)
امروز با حافظ
زان رو كه مرا بر در او روي نياز است
المنة للّه كه در ميكده باز است
وان مي كه در آنجاست حقيقت نه مجاز است
خم ها همه در جوش و خروشند ز مستي
بهارستان
آنان كه جبر روزگار ستمگرشان مي كند:
بهتر كه حتي به تقريب شمارشان را ندانيم
داناياني كه به گذشته مي انديشند:
بيش از داناياني نيستند كه به آينده مي نگرند.
شيمبورسكا _ ترجمه بهار رهادوست

پاسخ به پرسش پزشكي
درصد احتمال خطر در جراحي قلب باز و آب مرواريد چشم
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه احتمال خطر در جراحي قلب باز و آب مرواريد چشم تا چه ميزان است و او پاسخ داده است: در جراحي قلب، كمتر از چهار درصد و در عمل آب مرواريد كمتر از يك درصد. عمل برداشتن كاتاراكت (عدسي معيوب چشم) با هر تكنيك حدود ۱۵ دقيقه طول مي كشد و با بي حسي موضعي انجام مي شود تا پلك ها و كره چشم از حركت باز ايستند. نوع تكنيك بستگي به سن بيمار و شرايط او دارد. بيمار سه چهار روز بايد مراقبت كند، از جمله هنگام خواب از دو بالش استفاده كند كه سر او در سطح بالاتري قرارگيرد، در حال استراحت بايد طوري قرارگيرد كه در وريد (سياهرگ) توليد لخته نشود و وضعيت بدن طوري واقع شود كه فشار چشم زياد نشود. بيمار پس از عمل كاتاراكت بايد فوراً هرگونه احساس درد و يا تغيير ديد، ورم و قرمز شدگي محل جراحي را به دكتر گزارش كند تا احتمالاً لنز به كار رفته جا به جا و يا محل جراحي عفوني و كپسول عدسي سخت و ضخيم نشده باشد.

برگي از تاريخ
نخستين قانون ضد پارتي بازي در ايران
هشتم سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۵۶۲ ميلادي نمايندگان اعزامي قبايل يمن در تالار معروف به طاق كسري در شهر تيسفون (نزديك بغداد) پايتخت آن زمان ايران، با خسرو انوشيروان شاه وقت ملاقات كردند و از او خواستند كه براي اخراج حبشي ها از وطنشان نيرو به يمن بفرستد. شاه ساساني اين درخواست را پذيرفت و واحدهاي اعزامي ايران حبشي ها را بيرون راندند و به درخواست سران قبايل يمن، از آن پس تا مدت ها يك ژنرال ايراني در سرزمين يمن مستقر بود و عملاً در حكومت مشاركت داشت. در سال ۱۳۸۰ ميلادي پس ۱۶۰ سال سلطه و سركوب شدن، بالاخره روس ها به سركردگي «دميتري» ارتش مغول را در «كوليكوو» در كنار رود «دن» شكست دادند و اين، آغاز پايان سلطه مغول ها بر روسيه بود كه روس ها آنان را تاتار مي خوانند. در سال ۱۸۳۱، ژنرال پاسكويچ (افسري كه در جنگ دوم ايران و روسيه فرماندهي واحدهاي روس را برعهده داشت) لهستاني ها را كه بر ضد سلطه روسيه بر كشور خود بپاخاسته بودند به خاك و خون كشيد و در يك روز ۹ هزار لهستاني را كشت. در سال ۱۹۰۶مظفرالدين شاه قاجار بلافاصله پس از تأييد آيين نامه انتخابات مجلس، حكم بركناري عين الدوله (عبدالمجيد ميرزا) را كه از مخالفان مشروطيت (محدود شدن اختيارات شاه) بود از رئيس الوزرايي صادر و وي را از تهران تبعيد كرد. در سال ۱۹۴۴ نخستين موشك هدايت شونده آلماني از نوع «وي ۲» از نسل دوم موشك هاي دور برد آن كشور كه با سرعت صوت حركت مي كرد بر انگلستان فرود آمد و محموله آن كه يك تن (هزار كيلوگرم) ماده منفجره نيرومند بود تلفات و زيان هاي فراوان به بار آورد.
اينك برگ امروز: ۱۸ شهريور ۱۳۱۲، ماده ۲۳۸ مكرر با يك تبصره و دو بند بر قوانين كيفري ايران اضافه شد كه در آن زمان يك انقلاب اداري به شمار آمده بود. طبق اين قانون كه در جلسه دوم شهريور مجلس تصويب و وزير دادگستري پس از طي مراحل مربوط، اجراي آن را از روزي چون امروز در ۷۱ سال پيش بخشنامه كرده بود، هركس كه از نفوذ خود و ديگران - واقعي و يا كاذب - در ادارات و سازمان هاي دولتي سوءاستفاده مي كرد به مجازات حبس تأديبي از شش ماه تا دو سال و جريمه نقدي از صد تا هزار تومان محكوم مي شد. اين ماده و ضمائم آن كه به قانون ضد توصيه و پارتي بازي معروف شده بود هم نتوانست به اين بيماري مزمن اداري در وطن ما پايان دهد، زيرا كه جز چند صباحي جدي گرفته نشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
000316.jpg
جورج سورا
عصر يكشنبه در جزيره لاگراندجتي / ۱۸۸۵ رنگ روغن روي بوم، ۳۰۶ در ۲۰۶ سانتي متر، انستيتوي هنر شيكاگو
موضوعات بسياري از نقاشي هاي سورا مربوط به گذراندن اوقات فراغت و تفريح روز تعطيل يكشنبه است.
اين نقاشي جورج سورا در سال ۱۸۸۶ به دليل روشنايي لرزان و كم سو و رنگهاي حل ناشدني و نيز پيكره هاي تقريباً مجسمه وار چوبي موردانتقاد قرار گرفت و به عنوان يك رسوايي در تاريخ امپرسيونيست تلقي شد. در اين شيوه، سورا براي ترسيم اشياء مرتعش از رنگهاي تركيب ناشدني بهره گرفت كه در نتيجه آن، به نظر مي رسد نور پس از عبور از منشور، خرد و پراكنده بر روي تصوير عمل كرده است.
چشم بيننده با آميختن نقطه هاي رنگي موجود در تصوير، موضوعات قابل شناخت را درمي يابد. در واقع، تركيب رنگها در اين اثر سورا به شكلي تازه تر و رساتر ظاهر شده اند. به هر حال در آن زمان، نقاش جوان با پايه گذاري مجدد فرم محكم و كمپوزيسيون طولي مشخص، فريب نور را تحت كنترل درآورد.

۲ نمايش در تالار وحدت
علي آيينه ساز گفت: در صورت تأييد كميته فني نمايش تالار وحدت دو نمايش «نوبت ديوانگي» به كارگرداني هادي مرزبان و «هفت اقليم» به كارگرداني نادر رجب پور تا آغاز جشنواره بين المللي تئاتر فجر به روي صحنه مي رود.
علي آيينه ساز،  مدير تالار وحدت در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد وقفه در اجراي عمومي تئاتر در اين تالار گفت: در حال حاضر كميته هاي فني تئاتر و موسيقي تالار وحدت انتخاب شده اند و اين دو كميته به صورت مجزا آثار مرتبط با موسيقي و نمايش را بررسي مي كنند تا پس از تأييد اين برنامه ها در تالار وحدت به اجرا گذاشته شود.
وي افزود: در طول سال به دليل ساخت دكور و كارهاي جنبي نمايش ها و وقت گير بودن اين گونه كارها، فقط مي توان سه يا چهار نمايش را در تالار وحدت به روي صحنه برد و در حال حاضر نيز چند كار نمايشي به تالار وحدت پيشنهاد شده است.
وي افزود: يكي از اين كارها نمايش «هفت اقليم» به كارگرداني نادر رجب پور است و ديگري كار هادي مرزبان با نام «نوبت ديوانگي» است و دو كار ديگر كه اين نمايش ها با تأييد كميته فني نمايش تالار وحدت تا شروع جشنواره فجر به روي صحنه مي روند.
آيينه ساز سپس به جشنواره بين المللي نمايش عروسكي اشاره كرد و بيان داشت: تالار وحدت از ۲۳ شهريور به مدت يك هفته پذيراي نمايش عروسكي است و بعد از اتمام جشنواره، «نوبت ديوانگي» با تأييد كميته فني نمايش تالار وحدت، به روي صحنه خواهد رفت.

سه داور براي هر مقاله
نخستين همايش چشم انداز شعر معاصر فارسي
علي اصغر محمد خاني دبير نخستين همايش چشم انداز شعر معاصر خبر از انتخاب سه داور براي هر مقاله رسيده به اين جشنواره داد.
به گزارش خبرگزاري ادبي ايلنا علي اصغر محمدخاني گفت: تاكنون بيش از ۲۵ مقاله از فارسي زبانان غير ايراني به اين همايش رسيده است كه توسط داوران در حال بررسي اند، اما تعداد كل مقالات هنوز مشخص نيست.
وي با اشاره به انتشار مقالات برگزيده به صورت كتاب پس از پايان همايش گفت: تعداد كل مقالات ارايه شده به همايش هنر مشخص نيست؛ اما مقالاتي كه در همايش ارايه مي شود حدود ۳۰ مقاله خواهد بود.
براساس اطلاعات به دست آمده، اين همايش قصد دارد گزيده اي از شعر شاعران پارسي گوي را با عنوان در شكوه شعر پارسي منتشر كند.
نخستين همايش «چشم انداز شعر معاصر فارسي» به همت شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي۲۰ تا۲۲ مهرماه ۱۳۸۳ برگزار مي شود.
بررسي زمينه هاي تاريخي شكل گيري شعر معاصر فارسي، دين، عرفان و شعر معاصر فارسي، جريان شناسي شعر معاصر فارسي در بستر سنت و نوآوري، حوادث سياسي اجتماعي و شعر معاصر فارسي (انقلاب اسلامي  ايران، جهاد مقاومت افغانستان و استقلال مركزي) بررسي ادوار شعر معاصر فارسي، تحليل زباني، بلاغي و موسيقايي شعر معاصر فارسي، مكاتب نقد ادبي و شعر معاصر فارسي، تذكره و تاريخ ادبيات نويسي در شعر معاصر و تحول ادبي، آسيب شناسي شعر معاصر و آينده شعر فارسي و حوزه هاي زبان و زبان معيار در شعر فارسي موضوعات اين همايش است.

تا شهر آسماني
تا «شهر آسماني» عنوان همايش يكروزه اي است كه پيرامون بررسي مفهوم شهر و شهروندي مدرن و تبيين شاخصه هاي شهر ديني با حضور كارشناسان و صاحبنظران، روز پنجشنبه ۱۹ شهريور ماه در فرهنگسراي دانشجو واقع درپارك شفق برگزار مي شود.
در اين همايش موضوعاتي چون، نقد گفتمان شهروندي مدرن، اسلام و شهر ديني و پست مدرنيسم و مقوله شهروندي مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.

سينماهاي كرمانشاه بازگشايي شد
پس  از گذشت  ۷۲ ساعت  از تعطيلي  سينماهاي  شهر كرمانشاه ، سينماهاي  اين  شهربا حمايت  شوراي  اسلامي شهر كرمانشاه  بازگشايي  شد.شوراي  اسلامي  كرمانشاه  تأكيد كرده است تا چند روز آينده  مبلغ  ۱۵۰ ميليون ريال  به  صورت  علي الحساب  و ضرب  الاجل  براي  رفع  مشكلات  مالي  سينماهاي  اين  شهراختصاص  خواهد داد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
پوتين و جنگ در سه جبهه
ولاديمير پوتين در دو روز عزاداري عمومي روسيه به مناسبت رويداد مرگ صدها تن از جمله ۱۵۰ كودك دانش آموز در شهر كوچك «بسلان» در قفقاز شمالي، در سه جبهه به جنگ دعوت شده بود. ۱- جبهه مردم عادي روسيه كه در مسكو، سن پترزبورگ و چند شهر ديگر و در ماوراء قفقاز دست به تظاهرات زده بودند و دولت او را متهم به سهل انگاري در حفظ جان مردم، و پليس و دادگستري روسيه را فاسد و بي اعتنا به وظايفشان اعلام مي كردند. ۲- جبهه مطبوعات، كه در اين جبهه هم دولت پوتين متهم شده بود كه در مبارزه با تروريسم و محافظت از جان اتباع ناموفق بوده است. اين نخستين بار در ۱۳ سال اخير بود كه مطبوعات روسيه اين چنين هماهنگ بر ضد دولت بپاخاسته بودند و صداقت دولت را نه تنها در مبارزه با تروريسم بلكه در بيان حقايق مربوط به آن زير سئوال برده بودند. اين مطبوعات نظرات سياستمداران مخالف پوتين را جمع آوري و منتشر كرده بودند و اين مخالفان گفته بودند كه رفتن به ميان مردم و عيادت از مجروحين كافي نيست، بايد كاري كرد كه مردم مطمئن شوند در امن و امان هستند. ۳- جبهه دولتمردان و مطبوعات كشورهاي غربي كه در اين زمينه انتقادهاي ديگري كرده اند. پوتين در جبهه سوم ايستادگي نشان داده و پاسخگويي كرده است. وي در مصاحبه با مطبوعات خارجي كه خبرنگاران رسانه هاي غرب از او پرسيدند كه چرا حاضر نمي شود با مخالفان چچني مذاكره كند گفت: به همان دليل با آنان مذاكره نمي كنم كه دولت هاي شما هم حاضر نمي شوند با «بن لادن» گفتگو كنند. اگر بن لادن را به كاخ سفيد واشنگتن و يا دفتر اتحاديه اروپا در بروكسل دعوت كردند من هم تروريست هاي چچن را به كرملين دعوت خواهم كرد. آيا دولت هاي شما مي روند از بن لادن بپرسند كه چه مي خواهد تا به او بدهند كه راحتشان بگذارد. به هرحال ما با كساني كه كودكان مدرسه را بكشند تماس نخواهيم گرفت. براي آنان برنامه ديگري داريم كه به زودي آن را خواهيد ديد.
پيروزي ملي گرايان افراطي در ايالت سار (آلمان)
پيروزي ملي گرايان افراطي آلمان در انتخابات ايالت «سار» موضوع تفسير بسياري از رسانه ها بوده است كه نوشته اند روي آوردن مردم به ناسيوناليست هاي افراطي به خاطر محدود شدن كمك هاي رفاهي دولت سوسيال دمكرات آلمان، يك بهانه و ظاهر قضيه است. نتايج اين انتخابات كه به شكست نامزدهاي حزب سوسيال دمكرات حاكم انجاميد روند وضعيتي است كه از چند سال پيش در همه كشورها شروع شده است و در هر انتخاباتي، يا سوسيال دمكراتها (چپها) پيروز شده اند و يا ملي گراياني كه در جريان جنگ سرد در سايه قرار داشتند. رويدادهاي پس از جنگ سرد به هر ملت آموخت كه به تنهايي بايد حافظ منافع خود باشد و در اين راه فقط روي نيروي خود حساب كند. همين احساس، تمايل به ناسيوناليسم را افزايش داده است. عيب سوسيال دمكرات ها در همه كشورها اين است كه در سياست خارجي آمادگي سازش دارند و در اين سازش، گاهي افراط مي كنند و منافع ملي به مخاطره مي افتند. به زعم برخي از اين مفسران، در صورت پيروزي ملي گرايان افراطي و يا معمولي جهان بار ديگر چند قطبي خواهد شد كه منافع بيشتري براي ملت هاي كوچكتر دارد. تاريخ ثابت كرده است كه ملي گرايان زير بار سلطه نمي روند و همين مقاومت، باعث تعدد قدرت در جهان مي شود.
تحول تازه در دنياي فيلمسازي: فروش و كرايه كاست هاي آماتوري
در پي تأسيس خبرگزاري هاي يك نفره و پس از آن ارسال اطلاعيه و خبر از طريق «اي ميل» به مقصدهاي متعدد و آنگاه انتشار روزنامه يك نفره، كتاب و عكس به صورت «وبلاگ»، اخيراً فيلم هاي آماتوري متعدد به صورت كاست براي فروش و كرايه ميان فروشگاه هاي مربوط توزيع شده است كه رقيب بزرگي براي فيلم هاي سينمايي (به سبك هاليوود) شده اند. اين فيلم ها قبلاً به صورت محدود در اينترنت قرار مي گرفت. فيلمهاي آماتوري در فرم هاي مختلف عرضه شده اند: مستند و هنري. كاست هاي مستند معمولاً درباره زندگي روزمره مردم مثلاً سوار شدن بر اتوبوس هاي عمومي و يا از وضعيت مراجعين به مجتمع هاي قضايي هستند و كاست هاي هنري عمدتاً درام و قصه خواني و با يكي دو بازيگر از افراد معمولي هستند كه صحنه فيلم از يك اتاق، يك خانه و يا داخل يك اتومبيل تجاوز نمي كند. براي فروش و كرايه اين كاست ها، سازندگان آنها به دادن آگهي به جرايد و تلويزيون هم متوسل مي شوند و گاهي اين كار را شركت هاي توزيع انجام مي دهند. فيلم هاي مستند، اغلب روش مايكل مور را اقتباس كرده اند و انتقادي هستند.

نمايشگاه باغ ايراني گشايش مي يابد
000370.jpg
همزمان با مبعث حضرت رسول اكرم(ص) نمايشگاه «باغ ايراني، حكمت كهن، منظر جديد» ساعت ۱۷ دوشنبه ۲۳ شهريور با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان فرهنگي _ هنري كشور افتتاح مي شود.
موزه هنرهاي معاصر تهران بنا به گزارش روابط عمومي اين موزه بر آن است تا با نگاهي نو به هستي باغ ايراني بنگرد و چيستي آن را در آثار هنرمندان معاصر ايران بازيابد و مفهوم پنهان باغ را در عرصه هاي مختلف هنري چون نقاشي، فيلم سازي، معماري و هنر ويدئويي، چيدمان و هنر اجرا با آثاري از يعقوب امداديان، داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي، آتيلا پسياني، شيرين نشاط، فريده لاشايي، ابوالقاسم سعيدي، سهراب سپهري و... به نمايش گذارد.
همچنين انديشمندان و پژوهندگان اين نمايشگاه را همراهي مي كنند تا زمينه هاي تاريخي بنيادهاي آييني و اسطوره اي، سير تحولات، سازمان فضايي، معماري، فناوري و زيباشناسي باغ ايراني را آشكارتر سازد.
در طول اين نمايشگاه هفده باغ ايراني از جمله باغ فرح آباد، چهلستون، هشت بهشت (اصفهان)، باغ ارم، دلگشا، قوام، جهان نما، نظر(شيراز)، باغ شاهزاده (ماهان، كرمان)، باغ دولت آباد (يزد)، باغ فين (كاشان)، باغ مصلي (نائين)، باغ چهلستون و چشمه (بهشهر)، باغ گلشن (طبس)، باغ قدمگاه (نيشابور)، باغ شاهگلي (تبريز) به وسيله ترسيمات معماري و عكس هاي هوايي و هنري و اسناد تاريخي به نمايش درمي آيد.
نمايشگاه باغ ايراني از روز ۲۴ شهريور به مدت دو ماه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر و جمعه از ساعت ۲ تا ۷ بعدازظهر در موزه هنرهاي معاصر تهران برقرار است.

۲ فيلم ايراني در برلين
فيلم  سينمايي  «خاموشي  دريا» ساخته  وحيد موسائيان  به  همراه  مستند «احمدمحمود» به  كارگرداني  بهمن  مقصودلو در جشنواره  فيلم  «برلين  - آسيا پاسفيك»  آلمان  به  نمايش  درمي آيد. جشنواره  بين المللي  فيلم  «برلين  - آسيا پاسفيك » از ۱۹ تا ۲۱ شهريورماه  در پايتخت  آلمان  برگزار مي شود.
به  گزارش  روز سه شنبه  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، فيلم  «خاموشي  دريا» علاوه  بر رويداد هنري  يادشده  در جشنواره هاي  بين المللي  ايتاليا، بلژيك ، كانادا و آمريكا حضور مي يابد. اين  فيلم  داستان  جواني  به  نام  «سياوش » است  كه  سال ها در كشور سوئد مهاجر بوده  و يكباره  همه  چيز خود را از دست  رفته  مي بيند و تصميم  مي گيرد به  ايران  بازگردد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
اشتباه
ياد آن شب افتاد. چند سال پيش سال اول دبيرستان...
شب امتحان بود. داشت زيست شناسي مي خواند، ولي مگر تمام مي شد. از دو روز پيش شروع كرده بود و حالا تازه نصف كتاب تمام شده بود. ساعت ۳ نصفه شب شد. باز هم كتاب تمام نشد. خسته خسته بود. «هرچه بادا باد» خوابيد. صبح كمي دير رسيد. همه نشسته بودند منتظر توزيع سئوالات. پشت سري پرسيد: «معني اين بيت چي مي شه؟» برق گرفتش. «امتحان چيه؟» - «ادبيات»
امتحان كه تمام شد ناراحت بود. ادبيات را بايد بيست مي گرفت. ولي حالا كمتر مي شد. به جايش دو روز ديگر وقت داشت براي زيست شناسي. زيست شناسي بالاترين نمره كلاس را آورد. بيست...
موبايلش زنگ زد: «سلام آقاي دكتر، از بيمارستان تماس مي گيرم...»
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
خريد پيتزا با اسكناس تقلبي
كپنهاگ: يك مرد ۵۷ ساله در دانمارك به جرم خريد پيتزا با پول تقلبي به ۲۵ روز حبس محكوم شد.
نوه هاي اين مرد براي انجام يكي از بازيهاي سنتي خانوادگي اين كشور، با استفاده از دستگاه فتوكپي رنگي، پول تقلبي چاپ كرده بودند. قرار بود كه آنها در جريان اين بازي خانگي به جاي استفاده از پول واقعي از اين پولهاي تقلبي استفاده كنند. اما اسكناس هاي تقلبي با اسكناس هاي واقعي پدر بزرگ آنها قاطي شد و او در حين خريد پيتزا به اشتباه اسكناس تقلبي ارائه كرده و به همين دليل توسط پليس دستگير و به زندان منتقل شد.
چرت زدن مفيد كارمندان
لندن: نتايج تحقيقات گروهي از دانشمندان حاكي است، چرت زدن كارمندان در محل كارشان بازدهي آنان را افزايش مي دهد.
به همين دليل دانشمندان به رؤساي شركت ها پيشنهاد مي كنند براي چرت زدن كارمندان خود تختخواب درنظر بگيرند و همچنين به آنها در فواصل زماني كوتاه زنگ تفريح بدهند. البته در اين زنگ تفريح ها بايد نوشيدني و ميوه دراختيار كارمندان و كارگران قرار گيرد.
اين نوع استراحت باعث خواهد شد فكر كارمندان بهتر كار كند و آنها ايده هاي تازه تري ارائه نمايند.
سارق خوش خط
بانكوك: پليس تايلند در تعقيب سارقي است كه ۶۳۵۰۰ پوند از يك دستگاه خودپرداز بانك به سرقت برد. اين سارق كه آشنايي كامل با ساختار خودپرداز داشت به راحتي پولهاي موجود در آن را خارج كرد و به خانه برد.
اما نكته جالب اين كه او پس از خالي كردن خودپرداز روي بدنه آن نوشت: متشكرم. به همين دليل پليس قصد دارد از روي دست خط سارق، هويت وي را شناسايي كند. نكته آخر اين كه وي بسيار خوش خط بوده است.
مردي كه پول دوست ندارد
ماساچوست: چندي پيش انستيتو رياضي ماساچوست اعلام كرده بود، هر رياضي داني كه بتواند دشوارترين مسئله رياضي جهان را در مورد عملكرد اشكال چندبعدي در فضا حل كند، يك ميليون دلار جايزه نقدي دريافت خواهد كرد.چند روز قبل، يك مرد روس راه حل مسئله را از طريق اينترنت براي اين انستيتو ارسال كرد و در حقيقت توانست دشوارترين مسئله رياضي جهان را حل كند.اما جالب اين كه، شهروند روسي هيچ تلاشي براي دريافت جايزه نقدي از خود نشان نداده و حتي يك بار هم موضوع را پيگيري نكرده است.
فوايد حمل تلفن همراه
سيدني: تلفن همراه مردي در استراليا مانع از مرگ وي شد. اين مرد قصد خريد مقداري ماري جوانا از يك فروشنده مواد مخدر را داشت كه در جريان معامله فروشنده نسبت به او مشكوك شد و تصميم گرفت وي را به قتل برساند.
او به همين دليل تيروكماني تهيه كرده تا به وسيله اين سلاح سرد، فرد موردنظر را از پا درآورد.فروشنده براساس نقشه طراحي شده خريدار خود را به مكان خلوتي كشاند و از فاصله نزديك تير به سويش رها كرد اما از بخت بلند خريدار، تير به گوشي تلفن همراه كه در داخل جيب پيراهن وي بود برخورد كرد.
در حقيقت تلفن همراه باعث شد تا تير به قلب مرد اصابت نكند.لازم به ذكر است، فروشنده مواد مخدر به ۱۲ سال حبس محكوم شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۳ دقيقه



گل و گياه
ايفيون
000330.jpg
نام علمي: Ipheion uniflorum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۲۰-۱۵ و گستردگي ۸-۵ سانتي متر است. داراي گلهاي آبي _ بنفش بشكل ستاره مي باشد.
نيازها: به مكان سايه روشن و خاك نسبتا غني از هوموس و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اواخر تابستان يا اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |