چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۰ - Sep 8, 2004
دوره هاي بازآموزي براي موتورسواران متخلف
000358.jpg
با همكاري   شهرداري  تهران  و راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ ، موتورسواران  متخلف  موظف  به  شركت  در كلاس هاي  آموزشي  و گذراندن دوره هاي  بازآموزي  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  مي شوند. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ،حميد بهبهاني افزود: اين  كلاس ها براي  آن دسته  از موتورسواران  متخلف  كه  در هسته  مركزي  شهر و در محدوده  منطقه  ۱۲ مرتكب  خلاف  شده اند، برگزار مي شود. همچنين  ساماندهي  سرويس هاي  مدارس  با هدف  تأمين  امنيت  و سلامت  دانش آموزان  ازجمله  فعاليت هايي  است  كه  به  صورت  جدي  در دستور كار اين  ستاد قرار دارد.

انتشار ۵/۹۸ درصد منواكسيدكربن
000362.jpg
ميزان كل انتشار منواكسيدكربن در بخش هاي مصرف كننده انرژي تنها در سال ۱۳۸۱ بالغ بر ۶/۶ ميليون تن اعلام شد.به گزارش آسمان آبي ايران، از اين مقدار بخش حمل و نقل با سهم ۵/۹۸ درصد بيشترين حجم انتشار آلاينده مذكور را به خود اختصاص داده است.بخش صنعت با انتشار ۱۶۳ تن منواكسيدكربن در سال ۱۳۸۱ كمترين ميزان انتشار را در ميان بخش هاي مصرف كننده انرژي داشته است.برپايه اين گزارش طي دوره هفت ساله ۱۳۷۵ تا ۸۱ به طور مداوم حجم انتشار آلاينده مزبور روندي رو به رشد داشته به طوري كه طي اين مدت ميزان انتشار منواكسيدكربن حدود ۵۵ درصد افزايش يافته است.

آموزش كمكهاي اوليه پزشكي
000364.jpg
كلاسهاي آموزشي كمكهاي اوليه و فوريتهاي پزشكي در مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶ برگزار مي شود.
جمعيت هلال احمر با همكاري شهرداري منطقه ۶ به منظور بالابردن فرهنگ ايمني و توانمندسازي شهروندان در زمينه امداد و نجات به برگزاري كلاسهاي آموزشي امداد و كمكهاي اوليه به صورت رايگان اقدام كرده است.در اين دوره ها طي ۳۲ ساعت، ۱۹ مبحث از جمله اصول و اهداف كمكهاي اوليه، روش برخورد با مصدوم، خفگي ها، احياي قلبي- ريوي، شوك، زخمها و خونريزيها آموزش داده مي شود.

معاون وزير مسكن و شهرسازي:
جريمه عدم رعايت ضوابط ساخت و ساز بايد واقعي شود
دكتر پيروز حناچي _ معاون شهرسازي و معماري وزير مسكن و شهرسازي _ در گفت و گو با «ايسنا» حاشيه نشيني را يكي از مباحث و عوارض اصلي در شهرنشيني امروز دانست و گفت: در جامعه ما مسايلي چون كمبود خدمات، نامناسب بودن شريان هاي شهري و كمبود فضاهاي سبز و مشكلاتي اينچنيني بايد بيشتر موردتوجه قرار گرفته و براساس اين عوامل مطالعات صورت پذيرد.حناچي افزود: پس از زلزله رودبار و منجيل بحث مقاوم سازي ساختمان ها در كليه شهرها اجباري شد و امروزه تعداد ساختمان هايي كه طبق ضوابط احداث شده اند، نسبت به ساختمان هايي كه ضوابط را رعايت نكرده اند بسيار كم مي باشد.حناچي، يادآور شد: يكي از راهكارهاي ساخت و سازهاي ايمن، اخذ جريمه از افرادي است كه ضوابط را رعايت نمي نمايند و البته به دنبال اين هدف هستيم كه جريمه ها به حدي واقعي شود كه كسي به انجام كارخلاف ترغيب نگردد.

موزه تنوع زيستي با نگرش تالاب هاي ايراني احداث مي شود
گروه شهري: موزه تنوع زيستي با نگرش تالاب هاي ايراني در پارك پرديسان احداث مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس سيد محمد مجابي، معاون توسعه مديريت و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن بيان اين مطلب افزود: درحال حاضر، عمليات سازه اي اين موزه به پايان رسيده و پيش بيني مي شود در خردادماه سال آينده،  همزمان با هفته محيط زيست، اين موزه آماده بهره برداري شود. ضمن آن كه به منظور تكميل طرح هاي پيش بيني شده در پارك پرديسان، عمليات احداث موزه تاريخ طبيعي با بنايي معادل هجده هزار مترمربع در دست پيگيري است.
وي خبر داد كه به منظور آشنايي كودكان و نوجوانان با مسايل زيست محيطي و ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست،  اولين جشنواره مهر سبز از امروز به مدت ۵ روز در پارك پرديسان با برنامه هاي ويژه و متنوع آموزشي و تفريحي برگزار مي شود.

گستره
مسئله ملي و بخشي نگري
در اين واپسين هفته هاي تابستان، مردم تهران در كنار مشغوليات رايج اين روزها مثل ثبت نام و تامين كتاب و نوشت افزار فرزندان، دغدغه ترافيك سنگين ماههاي نخست پائيز را پيش رو دارند. كوشش شهرداري تهران و اداره راهنمايي و رانندگي براي بسامان كردن رفت وآمد درون شهري در هفته هاي نخست ماه مهر، بيشتر از آن روست كه گره ترافيك سنگين پايتخت در اين روزها عرصه را بر مردم و به ويژه دانش آموزان تنگ تر نكند. واقعيت آن است كه ترافيك سنگين تهران و پيامدهاي زيانبار آن از جمله آلودگي هوا، ضررهاي هنگفت اقتصادي ناشي از راهبندان ها و فرسايش هولناك جسم و جان مردم، اكنون تبديل به يك مسئله ملي شده است. يك مسئله ملي، راه حل هاي جامع و فراگير مي طلبد. اما اغلب راه حل هايي كه براي برون رفت از بحران رو به  رشد حمل ونقل شهري در تهران ارائه شده به هر دليل از چنين ويژگي هايي برخوردار نبوده و لاجرم اثرات چشمگيري نيز نداشته است.
بخشي نگري كه يكي از مهم ترين آفات نظام برنامه ريزي و روند توسعه در ايران شناخته شده، از موانع مهم حل اساسي مشكل حمل ونقل تهران است. به مصداق اين كلام بديع و عبرت انگيز مولانا كه، هر كسي از ظن خود شد يار من، آمارها و نمودارهايي كه از سوي سازمان ها و بنگاههاي اقتصادي مرتبط با مسئله ملي حمل ونقل پايتخت، ارائه مي شود، مغاير با يكديگرند. از جمله توليد خودرو در ايران، كه برخلاف بيشتر كشورهاي جهان تنها متكي به بازار داخلي است، بيشترين محصول خود را روانه خيابان هاي تهران مي كند، بر همين سياق، در كنار آهنگ  سريع رشد توليد خودرو كه بر نمودارها نقش مي بندد، بر نمودار ديگري كه كمتر به چشم مي آيد آهنگ سريع كندي رفت وآمد در گذرگاههاي پايتخت و افت كيفيت زندگي شهرونداني كه در روزهاي بسياري از سال با آلودگي هوا روبرو هستند، بر مي آيد. نمونه هايي از اين دست فراوان است. هر كدام از دستگاههاي مسئول حتي اگر آكنده از شور تلاش براي حل معضل ترافيك سنگين پايتخت باشند، تا زماني كه تلاش هايشان بر پايه يك برنامه ريزي جامع ناشي از هماهنگي و وحدت در برنامه ريزي و عمل شكل نگيرد، راه به جايي نمي بريم. براستي اگر حتي يكي از كشورهاي توسعه يافته صنعتي، تمامي توليدات كارخانه هاي خودروسازي خود را فقط به بازارهاي داخلي اش روانه مي كرد مجموعه توليد بنزين در كشورهاي نفت خيز خاورميانه مي توانست جوابگوي چنان نيازي باشد؟! بخشي نگري از يك سو كشور را از لحاظ سوخت خودرو به آستانه مصرف تا خط قرمز بحران مي كشاند و از سوي ديگر، مانع از دستيابي به يك راه حل جامع و قطعي براي حل معضل ترافيك تهران مي شود. تمامي راهكارهاي ارائه شده براي نجات حمل ونقل تهران از بحران كنوني، از سوي كارشناسان يك فصل مشترك و يك اصل طلايي دارد، و آن اين است كه هرگونه طرح و اقدامي براي حل مسئله ملي ترافيك تهران، مستلزم توسعه حمل ونقل عمومي بر مبناي اولويت دادن به اين بخش، سرمايه گذاري لازم و برتري دادن به ابعاد بازرگاني و تبليغات به سود حمل ونقل عمومي مي باشد.
اسماعيل عباسي

استقبال مردم از اجراي طرح صدور پيش سند براي پيش فروش ملك
رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران: طرح ارائه برگ پيش سند در جهت رفاه حال مردم بوده و از بسياري از تخلفات جلوگيري مي كند

گروه شهري: ضرورت صدور پيش سند براي مالكان به هنگام معاملات ملكي، ضمن ايجاد تسهيلات تازه براي خريداران واحدهاي در حال ساخت و يا پيش ساخته به ميزان قابل توجهي از نگراني، شهروندان و متقاضيان مسكن بابت تخلفات فروشندگان مسكن كاسته است. بسياري از متقاضيان مسكن كه در سالهاي اخير به نحوي در معرض سوءاستفاده و تخلفات برخي از دلالان و فروشندگان واحدهاي در حال ساخت و يا پيش ساخته بوده اند، مي گويند با تدبير جديد مبني بر صدور پيش سند، راه براي هرگونه تخلف بسته شده است.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران صدور برگه هاي پيش سند را به هنگام معاملات ملكي موجب فراهم آمدن تعهدات قانوني براي مالك دانست.
مهندس غلامحسين پردلي گفت: با توجه به اينكه پروانه ساختماني براي مدت دو سال از سوي شهرداري صادر مي شود، صدور برگه پيش سند براي مالك تعهدات قانوني ايجاد مي كند.
وي اجراي مرحله فونداسيون ساختمان را از جمله ضوابط اعطاي پيش سند دانست و افزود: تهيه پيش سند منوط به ساخت حداقل يك مرحله از آغاز ساخت بنا توسط مالك است.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در ارتباط با ضوابط و شرايط واگذاري برگه هاي پيش سند از سوي شهرداري تهران اظهار كرد: اين دستورالعمل علاوه بر اينكه شامل مالكاني كه قصد ساخت و ساز و پيش فروش ملك را دارند مي شود، ساير مالكاني كه قبل از اجراي اين قانون هم ساخت و ساز صورت داده اند مي توانند از برگه هاي پيش سند استفاده كنند.
وي صدور برگه هاي پيش سند را براي ساختمان هاي مسكوني، تجاري و اداري اعلام كرد و افزود: از ۱۴ شهريور كه زمان آغاز اين طرح است، برگه هاي پيش سند به عنوان يكي از اسناد معتبر براي معاملات املاك به شمار مي رود.
پردلي با تاكيد بر پشتوانه و جايگاه حقوقي برگه هاي پيش سند، گفت: اين برگه ها با هماهنگي دادستاني تهران تهيه شده و همانند اوراق بهادار عمل كرده و داراي باركد و شماره سريال هستند.
شفاف سازي معاملات مسكن
در پي درج اطلاعيه مشاوران املاك تهران در مورد ارائه برگ پيش فروش به هنگام فروش بناهاي در حال ساخت در روزنامه همشهري، رئيس اين اتحاديه خاطرنشان كرد كه برگ هاي پيش فروش از احداث بنا در زمين هايي كه كاربري مسكوني ندارند، جلوگيري مي كند و ضمن شفاف سازي هرگونه بدهي هاي بانك، موجب پيشگيري از مسايل و مشكلاتي كه پيش از اين در اين موارد بروز مي كرد، مي شود.
مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه صنف مشاورين املاك تهران در گفت و گو با همشهري، يادآور شد: برگ پيش فروش ،يك سند به شمار نمي رود، بلكه مكمل مبايعه نامه مي باشد. برگ پيش فروش بر همين اساس، از سوي شهرداري به سازنده يعني مالك ملك تحويل مي گردد.
وي افزود: با توجه به ضرورت ارائه برگ پيش فروش، مشاوران املاك بايد توجه كنند كه از ۱۴ شهريور ماه ۸۳ مبايعه نامه پيش فروش يك ملك داراي برگ پيش فروش از شهرداري منطقه مربوطه  باشد.
وي ضمن قدرداني از مسئولان قضايي و شهرداري تهران اظهار داشت: طرح ارائه برگ پيش فروش در جهت رفاه حال مردم بوده و از بسياري تخلفات و كلاهبرداري ها كه توسط افراد سودجو صورت مي گرفت، جلوگيري مي كند. به همين دليل مشاوران املاك تهران از اين طرح استقبال مي كنند.

خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران :
اعتراضي درباره احداث منوريل به شوراي شهر نرسيده است
000360.jpg
خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: احداث منوريل در تهران ربطي به شوراي عالي ترافيك ندارد؛ چرا كه شهر تهران طبق قانون داراي شوراي ترافيك است، كه توسط شهردار اداره مي شود و همه طرح هاي ترافيكي به تصويب اين شورا مي رسد.
به گزارش ايلنا، مهندس اميررضا واعظي آشتياني، خزانه دار و عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: فرمانداري در صورتي مي تواند با مصوبات شوراي شهر مخالفت كند، كه مصوبه در تضاد با منافع دولت باشد؛ ولي در مصوبه اي كه قرار است با مشاركت بخش خصوصي احداث شود، منفعت دولت لحاظ نيست.
وي افزود: بحث مطرح شده در شوراي عالي ترافيك و هيأت حل اختلاف در مورد مصوبه منوريل، هيچ وجاهتي ندارد و مخالفت با احداث منوريل در واقع مخالفت با رفاه و آسايش مردم است.
مخبر كميسيون برنامه و بودجه اعلام كرد: فعلاً هيچ اعتراضي در خصوص احداث منوريل در تهران از طرف شوراي عالي ترافيك و هيأت حل اختلاف به دست شوراي شهر نرسيده و اين بحث در حد مطبوعات مطرح شد، و ما نيز در حد بحث هاي مطبوعاتي به آن پاسخ مي دهيم.
خزانه دار شوراي شهر تهران يادآور شد: اگر شوراي عالي ترافيك در تهران دلش براي ترافيك تهران مي سوزد، چرا در خصوص خروج خودروهاي فرسوده از سطح شهر تهران پي گيري خاصي نمي كند؛ چرا كه برخوردهاي قهرآميز با خودروهاي فرسوده به سرانجام نخواهد رسيد.
وي تصريح  كرد: براي حل معضل ترافيك در تهران افزايش تعداد اتوبوس ها و تاكسي ها به تنهايي كارساز نيست و بايد از روش هاي ديگر استفاده كرد.
عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران گفت: يكي از گزينه ها براي حل مشكل ترافيك در ميان مدت، احداث منوريل است كه مديريت شهري با كمك كارشناسان مربوط در زمينه حمل و نقل درصدد احداث اين قطار شهري هستند.
به گفته آشتياني، هزينه احداث منوريل يك سوم هزينه احداث مترو و مدت اجراي آن نيز نصف احداث مترو در تهران است و اين وسيله پتانسيل خوبي در جا به جايي مسافر دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
علمي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |