چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۳
رقابتهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶
بزرگان اروپا در مسلخ
معراج مژده
002652.jpg

فوتبال اروپا يك هفته در بهت و حيرت فرو رفته است. آيا قهرمان اروپا يونان به اين اندازه شكننده شده است كه برابر آلباني مغلوب شود و انگليس با تمام ستارگانش در مبارزه با اتريش ناموفق عمل كند؟
امشب نيز هيجان در فوتبال اين قاره جاري خواهد شد و در مهمترين برخوردها در چورزف ، لهستان و انگليس رو در روي يكديگر قرار مي گيرند.
ايتاليا نيز در خارج از خانه با مولداوي ديدار مي كند. يونان قهرمان اروپا نيز به مصاف تركيه مي رود تا شايد با پيروزي در اين بازي شكست حقارت بار شنبه سياه را از خاطر تماشاگرانش پاك كند.
اولين آزمايش فان باستن
هلند غايب بزرگ جام جهاني ۲۰۰۲ اكنون خود را براي حضوري موفق در آلمان آماده مي كند.
هلند بعد از پيروزي در ديداري دوستانه برابرليختن اشتاين با رهبري ماركو فان باستن بازيكن شهير هلند در دهه نود، به مصاف جمهوري چك مي رود. در رقابتهاي يورو ۲۰۰۴جمهوري چك موفق شد سه بر يك هلند را مغلوب كند. اما اكنون از اردوي جمهوري چك خبرهاي خوشايندي به گوش نمي رسد. غيبت ۴ بازيكن سرشناس اين تيم: پاول ندود، كارل پوبورسكي، توماس گالاچك و ولاديمير اسميسر عمده ترين مشكل مربي اين تيم است. در غياب ندود، كارل پيتاك در نقش هافبك بازي ساز قرار است اولين تجربه ملي خودش را برابر هلند ارائه دهد. از سوي ديگر هلند با تركيبي دگرگون شده از يورو ۲۰۰۴ پا به اين مسابقات گذاشته و فان باستن با ادامه ندادن به سياست هاي ديك ادووكات سعي دارد تا دست به ريسك بزند تا بازيكنان تازه اي در تيم ملي بدرخشند. در ساير بازي هاي اين گروه روماني در پي كسب سومين پيروزي متوالي اش به مصاف تيم آندورا مي رود. روماني در حال حاضر با دو پيروزي از دو ديدار قبلي با ۶ امتياز در صدر جدول قرار دارد. در ايروان نيزارمنستان ميزبان فنلاند است.
ستاره هاي يوناني
002654.jpg

اوج رقابتها در گروه دوم به ديدار تركيه و يونان بازمي گردد كه در رهاورد نخست خود هر دو ناكام بودند. البته تركيه در ديدار با گرجستان در دقايق پاياني پيروزي را از كف داد و به نتيجه مساوي رضايت داد.
يونان در اين بازي سيستم تيمي خود را تهاجمي خواهد كرد و با سه مهاجم به ديدار تركيه مي رود. ر هاگل در اين باره گفت: هاديستاس، كارگونيس و وريزاس سه مهاجم ما در اين بازي هستند تا بتوانيم برنامه هاي هجومي خود را در زمين پياده كنيم. تركيه تيم خطرناكي است و ما علاوه بر تمركز در خط حمله بايد استحكام خط دفاعي تيم را نيز حفظ كنيم. تركيه در اين ديدار حسن ساس مهاجم خود را به دليل اخراج در ديدار قبلي در اختيار ندارد.
در ساير بازي هاي گروه  دوم قزاقستان ميزبان اوكراين است و گرجستان ميزبان آلباني خواهد بود.
در حال حاضر آلباني با ۳ امتياز در صدر جدول قرار دارد.
آغاز راه پرتغال
پرتغال و روسيه سرشناس ترين تيم هاي گروه سوم در بين تيم هاي استوني، اسلواكي، ليختن اشتاين، لتوني و لوكزامبورگ به شمار مي روند. پرتغال ناكام بزرگ جام ملتها كه در خانه جام را به يوناني ها داد، در آغاز يك راه بزرگ با موفقيت ديدار با لتوني را پشت سر گذاشت. كريستيانو رونالدو و پائولتا دو گلزن در ديدار قبلي در اين بازي نيز از جمله اميدهاي پرتغال به حساب مي آيند.
اسكولاري بعد از پيروزي مقابل لتوني گفت: اين يك بازي خوب بود و من از اين برد خوشحالم. وي در ادامه افزود: اميدوارم اين پيروزي را در بازي امشب برابر استوني تكرار كنيم.
استوني تيم بسيار خطرناك تري نسبت به لتوني است و تاكنون دو پيروزي در پرونده خود دارد. كار ما در اين بازي بسيار دشوار خواهد بود.
در اولين روز بازي هاي مقدماتي در گروه سوم روسيه به دنبال تساوي در برابر اسلواكي، گئورگي يارتسف سرمربي روسيه از سمت خود كناره گيري كرد. به  دنبال اين جدايي الكساندر بورو دييوك به عنوان سرمربي موقت جانشين وي شد.
در ساير بازي هاي اين گروه اسلواكي با ليختن اشتاين و لوكزامبورگ با لتوني ديدار مي كنند. در اين گروه استوني با ۶ و اسلواكي با ۴ امتياز در مكان هاي اول و دوم قرار دارند.
فرانسه شايد وقتي ديگر
از فرانسه پرستاره سال ۹۸ تنها اثر كم رنگي باقي مانده كه اكنون حتي در خانه نمي تواند تيم درجه ۲ رژيم اشغالگر قدس را شكست دهد. حالا با حضور تيم هاي پرقدرتي چون سوئيس و ايرلند بايد براي آينده فرانسه در اين گروه نگران بود.
با كنار رفتن ستارگاني چون تورام، زيدان، دسايي و... ديگر فرانسه رويايي به خاطره ها سپرده شده. اگرچه كه آخرين نمايش آنها در جام ملت هاي اروپا نيز با حضور اين نفرات حاصلي در برنداشت. نمايش ضعيف آنها در استاددوفرانس كه تنها صحنه هيجان انگيزش ضربه سرهانري بود نشان از افول شديد خروس ها بود.
اين تيم تنها با در اختيار داشتن ۳ بازيكن از رقابت هاي جام ملت هاي اروپا با دومنش راه صعب العبوري را در پيش دارد. تيم فوتبال اين تيم امشب در جزيره اسرارآميز فاور به مصاف تيم فوتبال اين جزيره مي رود. اگرچه پيروزي فرانسه در اين بازي پيش بيني مي شود اما دومنش از هم اكنون بايد در انديشه روزهاي سخت و بازي برابر ايرلند و سوئيس باشد. سوئيس حريف آشناي براي فرانسه است و در جام ملت ها يك بار با هم بازي كرده اند. مهم ترين بازي گروه چهارم امشب در زوريخ برگزار مي شود و طي آن سوئيس با تيم جمهوري ايرلند ديدار مي كند.
سوئيس در بازي نخستين ۶ گل به جزاير فارو زد و اكنون در اين ديدار خانگي در جست وجوي پيروزي است. از سوي ديگر ايرلند با حضور مجدد روي كين بازيكن برجسته اين تيم در خط مياني قدرت گذشته خود را باز مي يابد.
او در ديدار قبلي ايرلند با قبرس غايب بود ولي با بهبود مصدوميتش پزشك تيم جمهوري ايرلند به او اجازه بازي داده است. برايان كر سرمربي جمهوري ايرلند درباره ديدار با سوئيس عقيده دارد كه اين تيم مهاجمان بسيار خطرناكي را در اختيار دارد و ما بايد در خط دفاع از هوشياري لازم براي مهار آنها برخوردار باشيم.
نقش رابي كين در خط حمله ايرلند در اين بازي بسيار تعيين كننده خواهد بود تا بتواند دروازه سوئيس را در خانه اش با خطر مواجه سازد.
در بازي ديگر اين گروه رژيم اشغالگر قدس ميزبان قبرس است.
ايتاليا و جوان گرايي
در سال هاي اخير اگرچه ايتاليا داراي يكي از مهيج ترين ليگ هاي دنياست اما تيم ملي اين كشور فاقد هرگونه طراوت، جذابيت و نشاط است. نمونه بارز آن حذف اين تيم در مرحله مقدماتي يورو ۲۰۰۴ بود كه فوتبالدوستان ايتاليا را تا مرز خودكشي پيش برد. ايتاليا در پالرمو اولين بازي خود را با پيروزي پشت سر گذاشت اما تيم ليپي داراي ايرادات زيادي در خطوط سه گانه بود.
اين تيم امشب در دومين بازي به مصاف مولداوي خواهد رفت. ليپي اگر در بازي هاي آينده چهره درخشاني از ايتاليا به نمايش نگذارد شايد مجبور شود دوباره دل پيرو و تعداد ديگري از ستارگان كالچو را به تيم ملي دعوت كند.
در ساير بازي هاي اين گروه اسكاتلند با اسلووني و نروژ با بلاروس ديدار مي كند .
هراس اريكسون از لهستان
تيم انگليس با توجه به برخورداري از قرعه مناسب در مرحله مقدماتي اما در ايستگاه اول برابر اتريش متوقف شد. البته واقعاً اين يك حادثه براي ياران اريسكون بود زيرا آنها در سرتاسر بازي برتر از حريف خود بودند و تنها روي اشتباه فاحش ديويد جيمز از رسيدن به امتياز كامل اين ديدار محروم شدند.
«اسون گوران اريكسون» مربي تيم ملي فوتبال انگليس در مورد اين ديدار گفت: بازيكنان اين تيم بايد نتيجه مساوي مقابل اتريش را فراموش كنند و به پيروزي در برابر لهستان بينديشند.
اريكسون با ابراز رضايت از عملكرد بازيكنان تيم انگليس گفت: ما بايد بازي را مي برديم اما اينگونه نشد و من مسلماً ناراحتم.
اين مربي سوئدي در مورد جو حاكم بر بازيكنا ن اين تيم در اتاق رختكن گفت: روحيه بازيكنان خوب نبود. آنها مي دانستند كه خوب بازي كردند و مي بايست بازي را مي بردند اما اين نخستين بار نيست كه چنين اتفاقي در فوتبال رخ مي دهد.
وي گفت: اما آنچه كه اهميت دارد اين است كه سرمان را بالا نگه داريم و خود را آماده رويارويي با لهستان و غلبه بر اين تيم كنيم.
اريكسون در ادامه اظهار داشت پيروزي لهستان در برابر ايرلند شمالي و تساوي انگليس مقابل اتريش، اهميت ديدار آتي را براي ما بيشتر كرده است.
اريكسون با حمايت از «ديويد جيمز» دروازه بان تيم انگليس گفت: من در مورد وضعيت روحي وي نگران نيستم و فكر مي كنم وي از نظر روحي قوي است و كاملاً مطمئنم كه در ديدار امشب مقابل لهستان به ميدان خواهد آمد.
«هانس كرانكل» مربي تيم اتريش نيز در مورد ديدار تيمش برابر انگليس گفت: من به تيم خود افتخار مي كنم. وي گفت ما در حالي نتيجه را مساوي كرديم كه دو گل عقب بوديم و اين چيزي نيست كه هر روز اتفاق بيفتد.وي با قدرداني از حمايت هواداران اين تيم افزود: با چنين حمايتي مي توان غيرممكن را ممكن ساخت.
كرانكل افزود: اين تيم نشان داد كه بازيكنان اتريش به سادگي تسليم نمي شوند.وي با تصديق اين كه در طول بازي عصبي بوده است، گفت تيم اتريش دو گل را به سادگي تقديم تيم انگليس كرد.
كرانكل در مورد ديدار امشب با آذربايجان گفت: از اين بابت دغدغه زيادي ندارم زيرا مي دانم آذربايجان تيم قدرتمندي نيست كه بتواند مقابل ما مقاومت كند.
لهستان در حال حاضر يكي از مدعيان اصلي اين گروه به شمار مي رود. پيروزي اين تيم برابر ايرلند شمالي كه شيوه بازي بسيار نزديكي به انگليسي ها دارد، آزمايش بسيار خوبي در آستانه ديدار امشب برابر ياران اريكسون است.
البته لهستان در بازي برابر انگليس پيوتر و لودرافسكي مهاجم خود را به دليل اخراج در بازي با ايرلند شمالي در اختيار ندارد.
دربازي ديگر اين گروه در كارديف، ولز بعد از توقف برابر آذربايجان ميزبان ايرلند شمالي خواهد بود. نبرد تيم هاي بريتانيايي خالي از لطف نخواهد بود.
در گروه هفتم تيم صربستان و مونته نگرو بعد از پيروزي سه بر صفر مقابل سن مارينو در صدر جدول ايستاد. اين تيم امشب به استراحت مي پردازد و شاهد مبارزه رقبا خواهد بود.
ماتادورها بعد از اين كه ديدار دوستانه آنها برابر اسكاتلند نيمه تمام ماند د رآزمايش اول ميهمان تيم بوسني است. اسپانيا همچنان به بازيكناني چون مورينتس و رائول گونزالس  متكي است تا بتواند به جام جهاني ۲۰۰۶ راه يابد. البته تيم هاي حاضر در اين گروه همگي از اسپانيا هراس دارند و آن را مانع بزرگي براي خود مي دانند. در بازي دوم گروه هفتم ليتواني ميزبان سن مارينو است.
كدام تيم صعود مي كند
حضور ۳ تيم سوئد، بلغارستان و كرواسي بازي هاي آخرين گروه را پرحرارت و زيبا كرده است. سوئد با ابراهيموويچ به يوونتوس رفته هفت بار مالت را گشود. بازي اين تيم با كرواسي يكي از برخوردهاي زيباي امشب خواهد بود. حضور تعداد زيادي از ستاره هاي فوتبال در دو تيم زيبايي اين جدال را چند برابر خواهد كرد.
كرواسي نيز در بازي نخست خود در زاگرب مجارستان را با سه گل بدرقه كرد. تيم پيروز اين ميدان صدرنشين گروه هشتم را مشخص خواهد كرد. تيم هاي مجارستان، ايسلند بازي دوم گروه آخر را در بوداپست برگزار مي كنند.

بچه انفيلد در هياهوي برنابو
مريم دري منش: پس از حضوري درخشان در تورنمنت جوانان ليورپول در سال ۱۹۹۶، او كه در چستر متولد شده بود، اولين قرارداد خود را با اين تيم به امضاء رساند و در اولين بازي خود در ليگ برتر برابر ويمبلدون در مي ۱۹۹۷ اولين گلش را به ثمر رساند.
002656.jpg

مايكل اوون يكي از مشهورترين بازيگران دنياي فوتبال است كه در سال ۱۹۹۸ به عنوان بهترين بازيكن ليگ برتر انگليس برگزيده شد. البته موفقيت واقعي او مربوط به سال۲۰۰۱ مي باشد كه وي ليورپول را در سه تورنمنت به سوي پيروزي رهنمون كرد و در آن ميان مي توان از ديدار فينال FA.cup در مقابل آرسنال ياد كرد كه او هر دو گل تيمش را زد و در پايان همان سال به عنوان فوتباليست سال اروپا برگزيده شد.اما اولين حضور قابل ذكر وي در تيم ملي انگليس، به جام جهاني ۱۹۹۸ برمي گردد كه او در سن ۱۸ سالگي و به عنوان جوانترين ملي پوش قرن اخير فوتبال كشورش، موفق شد در مقابل آرژانتين، يكي از زيباترين گلهاي جام را به ثمر برساند.حال پس از سالها حضور در ليورپول، اوون جوان راهي مادريد شده است تا ستاره اي ديگر به جمع ستاره هاي كهكشاني رئال اضافه شود.
***
* شانس رئال مادريد را در ليگ قهرمانان اروپاي امسال چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- ما مي توانيم موفق شويم. تصور مي كنم همه در اين باشگاه چنين نظري دارند.
* امكان دارد رئال مادريد با ليورپول روبه رو شود. از اينكه به اين زودي به ورزشگاه آنفيلد برگرديد، چه احساسي پيدا مي كنيد؟
- خوشحال مي شوم كه در ليگ قهرمانان در مقابل آنها بازي كنم، به خانه برگردم و دوباره دوستانم را ببينم.
* به نظر مي رسد كه دلتان براي ليورپول تنگ شده است.
- همسر و فرزندم به اينجا آمده اند و والدينم هم مي خواهند بيايند. ولي از اينكه نمي توانم هر روز دوستانم را ببينم، دلتنگ مي شوم. اما مطمئنم كه امكان بازي در برنابئو، آلامم را تسكين خواهد داد.
* كنار آمدن با مسئله ترك باشگاهي كه ۱۳ سال در آن بازي كرده ايد، چه قدر برايتان سخت بود؟
- ترك ليورپول مرا خيلي عصبي كرد، اما ته دلم مي دانستم كه چنين شانسي دوباره به سراغم نمي آيد. به هر حال هميشه نمي توان در بالاترين سطح قرار داشت و اگر شانسي وجود دارد، بايد از آن براي درآمد بيشتر و ساختن يك زندگي زيبا و خوب استفاده كرد. اما خود من اينطوري نيستم. من هميشه مي خواهم پيشرفت كنم.
* آيا نگراني از حضور در تركيب ثابت تيم، باعث ناراحتي تان مي شود؟
- من به اينجا نيامده ام كه انتظار داشته باشم، بايد از همان ابتدا بدون مشكل در تركيب ثابت قرار بگيرم. بدون شك در آغاز روي نيمكت خواهم نشست، اما هيچگاه از اينكه بدون موفقيت بازي كنم، خوشحال نمي شوم. اين شرايط مثل زماني است كه براي اولين بار براي انگليس و يا ليورپول بازي كردم. يادم مي آيد كه وقتي ۱۷ ساله بودم، در ليورپول، رابي فاولر و استن كاليمور را پيش روي خود داشتم. بايد راه خود را پيدا كني. اما مي دانم كه الان در پايينترين درجه در رئال هستم.
* در زندگينامه خود به اين اشاره كرده ايد كه شماره تلفن همراه ديويد بكهام را نداريد. بايد پذيرفت كه در اين اثنا چيزي تغيير كرده است.
- اوه بله. معذلك وقتي در مركز توجه قرار مي گيرم چندان احساس خوبي ندارم. اينكه به يك باشگاه ديگر پيوسته ام، دليل نمي شود كه تغيير كرده ام. من از او براي زندگي در اينجا راهنمايي گرفته ام و در مورد اينكه بهترين منطقه براي سكونت كجا است.
* اولين روزهاي حضورتان در اينجا (مادريد)، چگونه بود؟
- روز اول به رختكن تيم آمدم و جلوي دوربينها لبخند زدم، حتي اسمم هم روي كمد رختكن نوشته نشده بود، و روي آن هنوز نام خاوير پورتيو ديده مي شد كه بصورت قرض به فيورنتينا رفته است. به يك طرف ديگر نگاه كردم و اسامي رونالدو، رائول و فيگو را ديدم. به هر كجا كه نگاه مي كردي، نامهاي بزرگي را مي ديدي همه انگليسي صحبت نمي كنند ولي فيگو كه كنارم نشست، واقعا بخوبي انگليسي صحبت مي كرد، مثل ميشل سالگادو كه واقعا انسان مهرباني است. روز اول مثل روز اول مدرسه بود. يك حالت كاملا عصبي، وقتي انسان وارد مكاني مي شود و با آدمهاي جديدي روبه رو مي شود، بدون اينكه بداند چه پيش مي آيد. مثل بچه اي كه گم شده است ولي افرادي كه اينجا هستند واقعا مهربانند و به من راهنمائيهاي لازم را مي كنند. هر دقت هم مشكلي داشته باشم، به بكهام تلفن مي كنم.

ورزش
اقتصاد
انديشه
روزنت
|  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |