يكشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۳
خبرها و نگاه ها
ديپلماسي  پينگ پنگ ، در صحنه  سياست
گروه ورزشي - با برگزاري  يك  مسابقه  نمايشي  پينگ  پنگ  دونفره  ميان  تيمهاي فيناليست بازيهاي  آتن  ميان  چين  و هنگ كنگ  در اين  شهر،ديپلماسي  پينگ  پنگ  مجددا به صحنه  سياست  اين  كشور بازمي گردد.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از هنگ  كنگ ، چين  پيش  از اين و در دهه هفتاد از برگزاري  همين  مسابقه  با آمريكا به منظور بازگشت  به  صحنه جهاني  سود جسته  است  و برخي  از كارشناسان  معتقدند هدف  اين  كشور در استفاده از ستاره هاي  پينگ  پنگ  المپيكي  خود در اين  مسابقه ، افزايش  احساس  ملي گرايي در هنگ  كنگ  و همچنين  تأثير در انتخابات  مجلس  قانونگذاري  مي باشد.
به  عقيده  منتقدان ، هدف  از برگزاري  اين  مسابقه  كه  بخشي  از برنامه ديدار چهار روزه  ۵۰ قهرمان المپيكي  چين  مي باشد، ايجاد اين احساس  در
ميان راي دهندگان  است  كه  نامزدهاي  طرفدار دموكراسي ، دشمن  سرزمين  مادري  (چين )هستند.
يكي  از كارشناسان  سياسي  دانشگاه  «پل  هريس » در اين  زمينه  گفت : كاملامشخص  است  كه  تمام  اين  اقدامات  در جهت  كاهش  حمايت  ازنامزدهاي  طرفدار دموكراسي  صورت  مي پذيرد. برگزاري  اين  مسابقه  در حالي  كه  «ما لين » و «چن  چي » از چين  با «لي چينگ » و «كو لاي  چاك » از هنگ  كنگ  در برابر هم  قرار مي گيرند، به  همان اندازه  كه  يك  اقدام  سياسي  محسوب  مي شود، يك  ديدار انتقامي ورزشي  نيزبه شمار مي رود.بازيكنان  هنگ  كنگي  در ديدار نهايي  بازيهاي  المپيك  مغلوب  ورزشكاران چيني  شدند.
تلاش توني بلربراي ميزباني المپيك
نخست  وزير انگليس  عصر روز سه شنبه  اعلام  كرد: پيشنهاد ميزباني  بازي هاي ۲۰۱۲ بازي هاي  المپيك  از سوي  لندن  با جديت  بيشتري  پيگيري  خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، «توني  بلر» در اولين  كنفرانس  خبري خود پس  از برگزاري  بازي هاي  المپيك  در آتن  گفت : نظريات بيشماري  در مورد  تقويت  هر چه  بيشتر پيشنهاد ميزباني  بازي هاي  المپيك  ۲۰۱۲ توسط لندن  وجود دارد.
وي  گفت : آماده سازي  تجهيزات  ورزشي  لندن  با تكميل  ورزشگاه  «ويمبلي » تا سال  ۲۰۰۶ و همچنين  تبديل  «ميليونيوم  دوم » به  ورزشگاه  ۲۰ هزار نفري  تا سال  ۲۰۰۷، پيش  از اين  آغاز شده  است .
بلر افزود: «لرد سباستين  كو» قهرمان  اسبق  المپيك  كه  سرپرستي  هيأت  پيشنهاد دهنده  المپيك  لندن  را به  عهده  دارد در جلسه  پنجشنبه  آينده  كابينه  اين  كشور حضور خواهد يافت .
وي  با اشاره  به  اين  كه  دولت  به طور صددرصد از اين  پيشنهاد حمايت مي كند گفت : ميزباني  بازي هاي  المپيك  يك  رويداد عظيم  براي  كشور انگليس  و همچنين  ورزش  اين  كشور به  شمار مي رود.
بلر در اين  كنفرانس  عملكرد ورزشكاران  اين  كشور در بازي هاي  آتن  را نيز كه  در مجموع  موفق  به  كسب  ۳۰ مدال  شدند، مورد ستايش  قرار داد.
بر اساس  اين  گزارش  «چري  بلر» همسر توني  بلر در ماه  اوت  اعلام  كرده  بود كه  به گروه  نمايندگان  پيشنهاد دهنده  ميزباني  بازي هاي  ۲۰۱۲ لندن  مي پيوندد.

سايه روشن ورزش
تهراني ها و المپيك آتن
002760.jpg
گروه ورزش ـ ۱/۸۱ درصد شهروندان تهراني گفته اند كه كسب مدال طلا توسط حسين رضازاده بيش از همه آنان را خوشحال نموده است؛ همچنين ۹/۲۹ درصد پاسخگويان باخت عليرضا حيدري و ۲/۲۶ درصد باخت عليرضا دبير را تلخ ترين وقايع اين بازي ها دانسته اند كه بيش از همه آنان را ناراحت نموده است.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ISPA) وابسته به جهاد دانشگاهي در تاريخ ۱۱/۶/۸۳ نظرسنجي را با موضوع «بررسي ديدگاه شهروندان تهراني در خصوص المپيك آتن» با حجم نمونه اي به ميزان ۷۹۲ نفر در ميان تمامي شهروندان تهراني بالاي ۱۵ سال از طريق مصاحبه تلفني به اجراء درآورد.
براساس اين نظرسنجي، ۳۳ درصد از پاسخگويان اظهار داشته اند كه اخبار و مسائل رقابت هاي المپيك اخير را به صورت جدي و به ميزان زياد پيگيري نموده  اند. همچنين ۹/۳۱ درصد از شهروندان اخبار و مسائل المپيك را در حد متوسطي پيگيري نموده اند كه در مجموع مي توان گفت ۹/۶۴ درصد شهروندان تهراني اخبار و مسائل المپيك را پيگيري مي كردند. اين در حالي است كه ۳/۲۸ درصد اين اخبار را در حد كم و ۷/۶ درصد نيز اصلاً اين اخبار را دنبال نمي كردند. اين گزارش مي افزايد، ۷/۵۸ درصد شهروندان تهراني از عملكرد كاروان ورزشي ايران در اين مسابقات راضي بودند و ۷/۴۰ درصد شهروندان از عملكرد تيم ورزشي مان ناراضي بودند.
براساس نتايج اين نظرسنجي، پاسخگوياني كه عملكرد كاروان ورزشي كشورمان را در اين مسابقات ضعيف ارزيابي كرده اند، مهم ترين علل اين امر را كمبود امكانات (۵/۴۳ درصد) و عدم مديريت و برنامه ريزي مناسب (۵/۳۵ درصد) مي دانند. همچنين در پاسخ به اين سئوال كه« بهترين عملكرد در كاروان ورزشي ايران مربوط به كداميك از ورزشكاران است؟» بيشترين تعداد يعني ۹/۶۳ درصد به آقاي حسين رضازاده اشاره كرده اند و در پاسخ به اين سئوال كه «بدترين عملكرد مربوط به كدام ورزشكار بوده است؟» بيشترين تعداد يعني ۶/۲۷ درصد به عليرضا دبير اشاره كرده اند.

بازگشت لارسن به خانه
002762.jpg
اشكان نعمت پور- كمتر از دو سال طول كشيد تا لحن بارسلونا عوض شود و خوان لاپورتا و فرانك ريكارد، تنديسي خوش نقش و نگار از نيروهاي كاتالونيا بسازند و آن را به دسته اي بسيار قدرتمند تبديل كنند كه قابليت برابري با بزرگان اروپا، با رئال مادريد را در خود دارد.
پس از به خدمت گرفتن رونالدينيو، امسال لاپورتا- رئيس بارسلونا- خريدهاي بيشتري انجام داده، دكو- ستاره خوش تكنيك پورتو- ساموئل اتوتو، لودويك ژولي و البته هنريك لارسن، همگي به نيوكمپ آمده اند تا رنگ تازه اي بر چهره بارساي تازه اوج گرفته، بنشانند و آن را تا مرز فتح لاليگا و اروپا پيش ببرند.
يكي از موثرترين خريدهاي امسال ريكارد، هنريك لارسن بود كه پس از ۷ سال حضور پررنگ در سلتيك، فتح ۴ باره ليگ، ۲ باره جام حذفي و ۳ باره جام اتحاديه، رسيدن به فينال جام يوفاي ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و ثبت ۱۷۳ گل ، عزم به ترك گلاسكو كرد تا جهاني تازه را تجربه كند و با مشربي تازه خو بگيرد. اما مهاجم ۳۳ ساله هيچ انتظار نداشت خيلي زود ناچار شود به خانه سابقش،جايي كه به بت هواداران سلتيك تبديل شده بود، بازگردد و برابر ياران ديرينش بايستد.
ولي اكنون قرعه كشي جام قهرمانان برگزار شده و بارسلونا با سلتيك، ميلان و شاختار دونتسك در يك گروه ايستاده. حالا يوفا برنامه بازيهاي اروپايي را اعلام كرده . لارسن، مهاجم جديد بارسا بايد دوبار با دوستان سابقش روبرو شود و گزنده تر از همه، يكبار در گلاسكو برابرشان بايستد و براي گشودن دروازه سلتيك، پيشاروي چشم آن همه هواداري كه تا سرحد پرستش دوستش مي داشتند، بكوشد:«۷ سال فوق العاده و شاد را در سلتيك از سر گذراندم، به همين دليل وقتي قرار شد بارسلونا با آن بازي كند، احساس عجيبي به من دست داد، شايد شگفت زده شدم.» او سپس درباره آنچه قرار است در ليگ قهرمانان بر سر بارسلونا بيايد، افزود: «با شنيدن حاصل قرعه كشي، اولين چيزي كه از ذهنم گذشت، دشواري دورنمايي بود كه پيش رويمان ترسيم شده. بايد اين حقيقت را پذيرفت كه بارسلونا بايد دو ديدار صعب را براي تيمي بسيار خوب و منسجم برگزار كند.»
خاطره اي از گذشته
بارسلونا و سلتيك، براي يكديگر چندان ناآشنا نيستند. سال گذشته بود كه دو تيم در دور چهارم جام يوفا برابر هم صف آرايي كردند و در نهايت، سلتيك به لطف تك گل آلن تامپسون در بازي رفت، غول اسپانيايي را به زانو درآورد و به مرحله يك چهارم نهايي مسابقات راه پيدا كرد. بارساي اوج گرفته فصل پيش مغلوب سلتيك شد بنابراين حتي با وجود خريدهاي فراوان ارتش كاتالونيا، نمي توان انتظار داشت اين بار جدال ساده اي به انتظار مردان ريكارد نشسته باشد: «خوب مي دانم كه چه جوي مي تواند بر همپتون پارك حاكم باشد. فصل پيش وقتي سلتيك، بارسا را از دور جام يوفا كنار زد، اسپانيايي ها هم اين جو را لمس كردند.» 
لارسن همواره يكي از اركان بنيادين موفقيت هاي سلتيك طي ساليان اخير بوده اما مهاجم سوئدي اطمينان دارد تيم محبوبش، حتي بدون او هم كيفيت هنرنمايي در صف اول مبارزات اروپايي را دارد.دست كم مربي مثل مارتين اونيل، به خوبي بر زير و بم مسابقات بزرگ واقف است و مي داند چگونه مجموعه اش را مهياي چالش هاي دشوار كند: «سلتيك، تجربه چند سال حضور در بازيهاي اروپايي را دارد، آنها به خوبي آماده برگزاري چنين مسابقاتي شده اند.»
يكي از بهترين هاي جام ملت هاي اروپا، در ادامه گفت: «البته بسياري از بازيكنان سلتيك را مي شناسم اما هيچ وقت نمي تواني بفهمي كه يك تيم چطور بازي خواهد كرد و كدام سياق را به كار خواهد گرفت. فقط بايد منتظر بمانيم. تنها چيزي كه مي توانم به همبازيانم در بارسلونا بگويم اين است كه كار دشواري در پيش خواهيم داشت.»
اما سلتيك، با از دست دادن هنريك لارسن، به سرعت دست به كار يافتن يك ستاره ديگر شد و سرانجام، جونينيو به گلاسكو آمد: «مطمئنم كه با ورود جونينيو، تيم سابق من قدرتي دو چندان يافته است.
او به بازيكني مهم در تيم تبديل خواهد شد چون از آن دست بازيكناني است كه به كار سلتيك مي آيد و مي تواند موفقيتي واقعي را در آنجا به چشم ببيند... خريد خوبي بود.»
طعنه آ ميز است كه پيراهن شماره هفت لارسن، نصيب هافبك برزيلي شده اما به نظر نمي رسد او بتواند آن محبوبيت يگانه لارسن را از آن خود كند. به رغم دلبستگي دوستداران سلتيك به مهاجم سابق شان، او هنوز نمي داند در بازگشت به اسكاتلند، چه واكنشي انتظارش را مي كشد: «نمي دانم چه خواهد شد، اين چيزي نيست كه زياد بهش فكر كنم. خب، بازگشت به گلاسكو كمي غريب است اما فعلا مي خواهم تنها روي لاليگا و جاافتادن در تركيب بارسلونا، تمركز كنم.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |