براي مقايسه
مشكلات نظام آموزشي عراق در آستانه سال جديد تحصيلي
در حالي كه حدود شش ميليون كودك عراقي آماده مي شوند سال تحصيلي جديد را دور از سايه حكومت صدام حسين آغاز كنند، مشكلات زيادي بر سر راه نظام آموزشي كشور وجود دارد.
پارسال در اين موقع تازه جنگ تمام عيار براي ساقط كردن صدام حسين به پايان رسيده بود. كمتر از شش ماه از حضور سربازان آمريكايي در كشور مي گذشت. بسياري از مدارس بر اثر جنگ يا غارت پس از آن صدمه ديده بودند. خانواده ها كه نسبت به ايمني بچه هايشان بيمناك بودند، نمي دانستند بچه هايشان را به مدرسه بفرستند يا نفرستند. همه كساني كه به مدرسه رفتند، كتاب درسي نداشتند؛ چرا كه حكومت سر كار آمده توسط آمريكا نتوانسته بود كتابهاي بدون تصوير صدام چاپ كند. بچه ها پس از پاره كردن تصوير صدام حسين، از كتابهاي قديمي استفاده مي كردند. در چند كتاب كه به كمك سازمان ملل چاپ شده بود، اشاره به صدام حسين حذف شده بود.
امسال مقامات قول كتابهاي جديد را داده اند، يعني حدود ۱۸۰ ميليون جلد كتاب درسي جديد. مقامات وزارت آموزش عراق مي گويند كمكهايي به ارزش ۴۰ ميليون دلار از بانك جهاني و ساير كشورها براي چاپ كتاب درسي دريافت كرده و قراردادهايي را با چند چاپخانه در عراق، اردن و امارات متحده عربي براي اين منظور منعقد كرده اند.
ساختمان مدرسه ها يكي ديگر از مشكلات نظام آموزشي است. حسنين معلا معاون وزير آموزش عراق گفت: ۸۰ درصد از ۰۰۰/۱۸۰ مدرسه كشور نيازمند تعمير است. ۴۰ درصد به تعمير جزيي و ۳۰ درصد به تعمير كلي نياز دارند. هزار مدرسه هم بايد از نو ساخته شود. اين وزارتخانه قصد دارد تا سال ۲۰۰۷ ، ۴۵۰۰ مدرسه بسازد. در حال حاضر در برخي ساختمانها در سه نوبت كلاس داير مي شود.
وزارت آموزش خواهان آن است تا همه تعميرات به تأييد آن برسد. معلا گفت: «اين كار به دو دليل انجام مي شود، اول اين كه نمي خواهيم هر كس كار خود را انجام دهد. دوم مي خواهيم مهندسان عراقي از ابتداي كار حضور داشته باشند» . هنوز معلوم نيست هزينه تعمير و ساختمان سازي جديد چقدر خواهد بود و آيا اين وزارتخانه بودجه كافي دارد يا ندارد. پارسال دولت وقت اعلام كرد ۷۰ ميليون دلار صرف تعمير و بازسازي ساختمانها كرده است.
اما بزرگترين چالش فراتر از تعمير ساختمانها ، چاپ كتاب است. بزرگترين مسأله چگونگي تغيير برنامه درسي است. پارسال يك كميته ملي به همين منظور تشكيل شد، اما به نظر مي رسد اين كار سالها طول بكشد، چون هدف بايد تغيير فلسفه آموزش باشد. آنچه برخي افراد از تغيير فلسفه آموزش در نظر دارند، پاكسازي كتابها از هر گونه اشاره به صدام و حزب بعث است كه بيش از سه دهه بر عراق حكم راندند.
اين موضوع حساس است. برخي از احزابي كه سالها براي سقوط صدام حسين تلاش كردند، معتقدند ايدئولوژي بعث بايد از حافظه كشور پاك شود. گروهي ديگر مي گويند بايد اين تاريخ را براي نسل هاي آتي حفظ كرد. از اين رو، شماري از كارشناسان معتقدند تا زماني كه عراقي ها خود درباره مسائلي از اين دست تصميم نگيرند، بازنگاري كتب درسي دور از ذهن خواهد بود. بنابراين احتمالاً تا آن موقع كتابهاي جديد تجديد چاپ خواهد شد.
عده اي از كارشناسان آموزشي معتقدند مسأله فلسفه عميق تر از بعثي زدايي از كتب درسي است و شامل واداشتن دانش آموزان به تفكر استنتاج نيز مي شود، نه فقط حفظ كردن حقايق و آمار.
مقامات آموزشي در پي بازنگري در توزيع امكانات آموزشي نيز هستند. در زمان صدام بيشتر مدارس، معلمان و بودجه در بغداد و شهرهاي بزرگ وجود داشت. اكنون آنان قصد دارند تا امكانات را به صورت برابرتري تقسيم كنند.
صرف نظر از وضعيت كتب درسي و ساختمان مدارس، معلمان بسيار راضي تر هستند. حقوق آنان سه برابر شده است.
|