چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۰
شغلي رايج
مسافركشي بهترين گزينه!
آمارهاي اخير نشان مي دهد كه به ازاي هر 11 ايراني، يك ماشين در كشور وجود دارد و اين نسبت براي تهران به ازاي هر 4 نفر يك دستگاه است 
017568.jpg
بهروز عيدي 
اگر شش، هفت سال پيش در مورد ترافيك سنگين شهري، صحبتي نقل مجلسمان مي  شد كه جز تهران شهر ديگري نيز گرفتار ترافيك اين چنين است، كمتر تصور مي  كرديم شايد مردمان آن شهر نيز روزگاري همچون پايتخت نشينان، لحظات ملال انگيزي رادر خيابان گرفتار شوند.
تهران ما هم با احداث بزرگراه هاي زياد، تبديل شدن به بزرگترين پاركينگ اتومبيل دنيا را چندسالي به تعويق انداخت. اما تنها يك دهه كافي بود تا دوباره تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ ايران، گرفتار مشكلات حمل و نقل درون شهري شوند. درحال حاضر نيز اصفهان، مشهد، تبريز، كرج و بسياري شهرهاي ديگر در شرايطي قرار دارند كه قطعا تاريخ ترافيك تهران را تجربه خواهند كرد.
بارها در راهبندان هاي عذاب آور، وقت ما تلف شده است، اما پس از آن به محض اينكه كوچك ترين روزنه و راهكاري پيدا شده تنها به فكر فرار از آن وضعيت عذاب آور بوده ايم و كمتر به اين فكر كرده ايم كه چرا خيابان هاي شهرهاي بزرگ به خصوص تهران، چنين شرايطي پيدا كرده اند.
البته وقت شهروندان نيست كه از دست مي  رود، از آن مهم تر سلامتي افراد است كه با آلوده شدن هوا مورد تهديد جدي قرار مي  گيرد. آلودگي كه 75 درصد آن در شهرهاي بزرگ ناشي از حمل و نقل است و در بررسي هاي انجام شده كمتر به آن توجه شده است.
عده اي نخستين دليل مرتبط با آن را تعدد زياد ماشين ها مي  دانند. آيا اين علت واقعي است؟ يا تنها يك توجيه براي بي     برنامگي هاي شهرسازي نوين در ايران قلمداد مي    شود؟
آمارهاي اخير نشان مي دهد كه به ازاي هر 11 ايراني، يك ماشين در كشور وجود دارد و اين نسبت براي تهران به ازاي هر 4 نفر يك دستگاه است. اين در حالي است كه شرايطي در كشورهاي توسعه يافته وجود دارد كه از ارقام و آماري به مراتب كمتر برخوردارند، بايد انتظار داشته باشيم كه در آن كشورها هيچ ماشيني حركت نكند. بنابراين بايد بپذيريم كه مشكل از عوامل ديگري ناشي مي    شود. اگر بخواهيم به طور منطقي اين موضوع را بررسي كنيم لازم است حداقل برخي از خصوصيات مرتبط را در نظر بگيريم؛ ويژگي هايي كه شايد فردا گريبانگير ديگر شهرهاي بزرگ بشود.
- در تهران نمي  توان از اتوبوس و ميني بوس استفاده كرد مگر اينكه وقت اضافي داشته باشيم يا براي سوار شدن به تاكسي پول كافي نداشته باشيم.
- در تهران نمي    توان از تاكسي هاي عمومي استفاده كرد چرا كه با صرف هزينه  زياد، اطميناني براي زود رسيدن وجود ندارد!
- ايستگاه هاي موجود مترو هم از مبدا يا مقصد بيشتر مردم فاصله دارند و به رغم تلاش هايي كه انجام گرفته و به دلايل گوناگون، سال ها طول مي  كشد كه تهران كاملا تحت پوشش شبكه مترو قرار گيرد.
حال با جمع آوري پس انداز و گرفتن يك وام مي   توانيد يك اتومبيل 20 ساله داشته باشيد و مي   توانيد با هزينه اي مناسب به مقصد برسيد زيرا بنزين ارزان است!
اگر يك خودرو شخصي داشته باشيد مي  توانيد با سوار كردن چندمسافر پول بنزينش را در بياوريد و اين همه، به لطف مجاز بودن حمل مسافر براي هر خودرو در ايران است. بخصوص كه مسافركشي با خودروهايي با تاريخ مصرف گذشته و برآمده از سال هاي دور بين مردم جا افتاده تر و عادي تر است.
در چنين شرايطي هر انسان اقتصادي سعي مي  كند در اولين فرصت يك خودرو شخصي تهيه و مسافركشي كند.
در حاليكه در يك كشور با اقتصاد سالم فرد به هزار و يك دليل تا حد امكان از خودرو شخصي خود استفاده نمي  كند اما وقتي حمل و نقل عمومي بدون زيرساخت عرضه مي  شود و توسعه شهري بدون برنامه است، حركت خودروهاي تك سرنشين افزايش مي  يابد و در عمل اطمينان به سيستم حمل و نقل عمومي كاهش پيدا مي  كند و معلوم مي   شود كه بهترين گزينه خودرو شخصي است.
طبيعي است در نگاه اقتصادي، فردكمتر حاضر است به جاي استفاده از خودرو شخصي خود، از وسايل نقليه عمومي استفاده كند، تنها به اين دليل كه استفاده نكردن او از ماشين خود، مي  تواند ذره اي شرايط شهري را بهتر كند.
نبايد از اين موضوع غافل باشيم در شرايطي مي  توان به بهبود اوضاع اميدوار بود كه امكان انتخاب ساير گزينه ها را براي شهروندان فراهم كنيم و سپس از آنها انتظار داشته باشيم كه راه ديگري را انتخاب كنند.

بازار۱
اجاره به شرط تمليك 
017577.jpg
از سوي وزارت مسكن و شهرسازي، شرايط واگذاري 10 هزار واحد مسكوني اجاره به شرط تمليك اعلام شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، 70 درصد مبلغ واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك به صورت اقساط 15 ساله دريافت مي شود. واحدهاي اجاره به شرط تمليك متعلق به اكثر شهرهاي كشور است كه برخي به صورت 100 درصد آماده واگذاري هستند.
پيش دريافت تملك اين واحدها بين 25 تا 40 ميليون ريال است كه بسته به محل و زيربناي آن متفاوت است.
دو هزار واحد مسكوني از 10 هزار واحد فوق به زنان سرپرست خانوار تعلق دارد.

بازار۲
۸۰درصد كالاي قاچاق، چيني است 
017565.jpg
۸۰ تا۹۰ درصد كالاهاي قاچاق وارد شده به بازارهاي خراسان، به ويژه مشهد، چيني است.
علي باخرد، رئيس اداره بازرسي و كشف كالاي قاچاق سازمان بازرسي خراسان گفت: هزينه تمام شده يك كالاي قاچاق به ويژه محصولات كشور چين به دليل پايين بودن هزينه هاي توليد مانند هزينه هاي كارگري بسيار پايين است.
اين كالاهاي قاچاق بدون پرداخت تعرفه وارداتي و سود بازرگاني وارد شده و قيمت تمام شده آنها نسبت به توليدات داخلي بسيار پايين تر است.
ورود اين كالاها به بازار عملا قدرت رقابت را از توليدات داخل كه نسبت به كالاهاي قاچاق هزينه هاي تمام شده سنگين تري دارند، مي گيرد. هزينه توليد كالا دركشور ما بالا و بهره وري پايين است كه اين هم به بالا بودن سود تسهيلات بانكي، هزينه هاي توليد ومواد اوليه آن بر مي گردد. با هماهنگي هاي انجام شده ميان سازمان بازرگاني و نيروي انتظامي خراسان رضوي، در برخورد با اين پديده طي چند ماه اخير شاهد عملكرد خوبي بوده ايم و هدف ما ناامن كردن سيستم توزيع بوده و هست. افزايش حجم توقيف ها كه نسبت به سال قبل بيش از 11 درصد رشد داشته، به منظور ايجاد ناامني در بازار توزيع كالاهاي قاچاق بوده ا ست. بايد روي مصرف كنندگان اين كالاها هم فرهنگسازي شود و با جنبه ها و اثرات مخرب كالاهاي قاچاق بر اقتصاد كشور آشنا شوند. شايد واردات قاچاق در كوتاه مدت به نفع مصرف كننده باشد اما در دراز مدت هم ضرر توليد كننده وهم مصرف كننده را در پي خواهد داشت.

بازار۳
بورس بازي در مسكن
017562.jpg
يك كارشناس اقتصادي گفت: ضعف نظارت وكنترل در بخش مسكن منجر به بورس بازي شده و آثار نامطلوبي را نيز بر اجاره ها و قيمت مسكن بر جاي گذاشته است.
با توجه به اينكه بحران مسكن بزرگترين مشكل شهر تهران است، رشد بازار مسكن، تنها با گسترش بانك هاي خصوصي و نظام سازي مقدور است و در كشور با رقابتي كردن بانك هاي خصوصي، بسياري از مشكلات مرتفع خواهد شد. انبوه سازان نيز تنها بايد اقدام به ساخت واحدهايي كنند كه متناسب با درآمد اقشار كم درآمد باشد.
به گفته وي در گذشته نيز با وجود ميل فراوان به سرمايه گذاري در بخش مسكن. امروزه شاهد حضور سرمايه گذاراني هستيم كه خانه هاي قديمي و زمين را به قيمت ارزان خريداري مي كنند و پس از ساخت و ساز به قيمت بالا مي فروشند. ارزان شدن مسكن راه حل رفع مشكل نيست چرا كه با كاهش قيمت خانه از متري يك ميليون تومان به 700 هزار تومان باز هم 90 درصد مردم قادر به خريد آن نيستند.

بازار۴
ويترين ها عوض شد
017574.jpg
دوباره بوي پاييز از خيابان ها برخواست. ترافيك صبح و غروب، دويدن بچه هاي مدرسه و دانشجوها، با كلاسورهاي زير بغل در خيابان ها راه افتادند. پشت ويترين مغازه ها ايستادند و لباس ها را با پوشاكي كه خودشان براي فصل جديد خريده اند، مقايسه كردند.
بسياري از مغازه ها آمدن پاييز را به نمايش گذاشته اند. هنوز هوا آنقدر ها سرد نشده كه پليور و سويي شرت تن مانكن ها پوشانده اند. تي شرت هاي آستين بلند يقه دار كه جملگي آنها را لباس پاييزه مي نامند. معمولا لباس هاي بهاره و پاييزه به لحاظ ضخامت و گرمي و سردي شبيه هم توليد مي شوند. چرخ هاي خياطي پارچه هايي مشابه را از زير سوزن ها مي گذرانند. اين چرخه تا زماني كه جنس لطيف و بوي تازه پارچه را روي تنتان حس كنيد، طولي نمي پايد. البته اين قيمت هايي كه در ابتداي فصل روي اتيكت ها نوشته اند، قابل بحث و بررسي است. بر كسي پوشيده نيست كه چيني ها،  بازارهاي جهاني را چگونه قبضه كرده اند. هر روز شاهد گزارش هايي بر اين استناد هستيم. با اين حال توليدكنندگان داخلي هنوز چاره اي نينديشيده اند. قيمت  البسه پشت ويترين بوتيك هاي مركز شهر از كالاهاي چيني بيشتر است. اگر فروشگاه هايي كه كالاي خارجي مي فروشند، پوشاك پاييزه چيني را تن مانكن هايشان كنند، ضربه اي ديگر به خياط هاي داخلي وارد شده است.

تعميرگاه
017571.jpg
باد تاير
نادر سياهپوش-آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه تنها وسيله ارتباطي بين خودروي شما با زمين تنها چهار عدد لاستيك پر از باد است. پس اكنون بيش از پيش به اهميت تايرهاي اتومبيل و برگزيدن تاير مناسب پي خواهيد برد.
روي ديواره جانبي هر تاير تعدادي عدد و رقم و حرف نوشته مي شود كه تعدادي از آنها جهت دادن اطلاعاتي به كاربر، بعضي تخصصي و برخي نيز جنبه تبليغاتي دارند.
از آن بين برخي كه به درد بخور است را براي شما توضيح مي دهيم:
سايز لاستيك و گزينش صحيح آن يكي از فاكتورهاي مهم در انتخاب لاستيك است. مثلا 51275/06R/ كه در آن عدد 215 پهناي لاستيك به ميليمتر است كه هر چقدر پهناي لاستيك بيشتر باشد، پايداري خودرو بيشتر است و از ليز خوردن آن در سرپيچ ها و زمان ترمز و شتاب گيري ها جلوگيري مي كند. در ازاي آن مصرف سوخت هم بالا مي رود. قطعاتي مانند پلوس يا متعلقات فرمان را در صورت استفاده به عنوان لاستيك جلوزودتر مستهلك مي كند و اما عدد 60 در مثال فوق مقدار نسبت پهنا است به اندازه ديواره، يعني در لاستيك مورد مثال 60 درصد 215 ميليمتر برابر است با عرض لاستيك كه هر چه مقدار اين عدد پايين تر باشد يعني لاستيك كم  عرض تر باشد، خصوصيات ديناميك خودروي شما بالاتر مي رود و در عوض راحتي سرنشينان به دليل عدم جذب ضربه هاي وارده از جاده و انتقال بيشتر ضربه ها به اتاق كمتر مي شود و هرچه مقدار آن بيشتر باشد، عكس اين اتفاقات رخ خواهد دادR . به معني راديال نوع ساختار لاستيك و عدد 75 قطر رينگي است كه لاستيك روي آن نصب مي شود، البته به اينچ.
يكي ديگر از موارد مهم مقدار حداكثر سرعتي است كه لاستيك مي تواند تحمل كند. يك حرف از حروف انگليسي در كنار يك عدد - اكثرا 2 رقمي - كه به آن شاخص بار مي گويند، اين ميزان را مشخص مي كند.
حداكثر سرعت مجاز
حرف 
۱۶۰
Q
۱۷۰
R
۱۸۰
S
۱۹۰
T
۲۰۰
U
۲۱۰
V
۲۴۰
H
۲۷۰
W
بالاي 270
Z
اگر روي لاستيك شما حروف M+S نوشته شده به معني آن است كه آج لاستيك شما براي حركت در گل و برف طراحي شده است.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
آموزش توجيه 
لطفا راه حلي پيدا كنيد براي توجيه كردن فرزندانمان در آغاز فصل مدارس. لوازم التحرير از مقولاتي است كه روزبه روز جديدتر و رنگارنگ  تر وارد بازار مي  شود. اگر قيمت هاي عادلانه اي براي فروش آن در نظر مي  گرفتند مشكلي پيش نمي  آمد. متاسفانه نرخ لوازم التحرير بيشتر نرخ كاذب است تا واقعي. يعني ما آن را كاذب مي  دانيم. چون اصلا با دخل خانواده ها جور در نمي  آيد. اگر خانواده اي دو فرزند مدرسه اي داشته باشد، چقدر بايد براي لوازم التحرير بچه ها پول بپردازد؟ از سوي ديگر مشكل تنوع در رنگ و جنس پيش مي  آيد. بچه ها دوست دارند لوازم خوبي كه دوستانشان دارند، را داشته باشند. اين قضيه به پدر و مادرها فشار وارد مي  آورد. به بچه ها هم به اين راحتي نه نمي  شود، گفت. اگر قيمت ها را افزايش مي  دهيد و هيچ توجيهي براي آن نداريد، لااقل راهي براي توجيه بچه هايمان به ما بياموزيد.
آمار نداريم 
چرا ما در ايران از آمار و ارقام دقيق در بعضي از موضوعات بي  بهره ايم. يكي از راه هايي كه سرعت پيشرفت هر جامعه اي را بيشتر مي  كند، آمار است. مثلا برابر آمار پزشكي ميزان كالري و ويتامين مصرفي براي بدن مشخص و از اقبال بد در مطبوعات درج مي  شود. ولي آيا خانواده ها توانايي تهيه آن را دارند؟
جامعه افسرده 
بعضي وقت ها فكر مي  كنم با قيمت هاي تصاعدي اين جامعه، زندگي كردن بي  معني و محتوا مي  شود. از صبح تا شب بايد جان بكنيم كه شكم مان را سير كنيم. با اين وضعيت و روند اقتصادي روح جامعه افسرده تر مي  شود و ميل به بزه بيشتر. بخش دردناك آن وقتي در ذهن تداعي مي  شود كه به ثروت هاي داشته در كشورمان بينديشيم. كاش كشور ما نيز فقير بود تا غصه آن را نمي  خوريم.
دغدغه اقتصادي 
مديران و مسوولان مرتب ندا مي  دهند به زودي قيمت ها تثبيت  يا با كاهش مواجه مي  شود. ولي در عمل چيز ديگري به چشم مي  آيد. شير يارانه اي گران تر شد. نرخ بليت هواپيما 20 درصد رشد كرد و بقيه اجناس و كالاها نيز. تفاوت وعده تا عمل مسوولان روزبه روز بيشتر مي  شود. آيا آنان اصلا تحت فشار اقتصادي قرار گرفته اند يا تنها دغدغه شان سياست است؟
سابقه كار
دانشجوي مديريت صنعتي هستم. هر جا مي روم مي گويند سابقه كار بايد داشته باشيد، جوانان فارغ التحصيل چه سابقه كاري مي توانند داشته باشند؟
زين ساز
دلالي خودروهاي فرسوده
واسطه ها اين اتومبيل ها را مي خرند و از شهرهاي بزرگ به شهرهاي كوچك انتقال مي دهند. در شهر ساوه اين خودروهاي فرسوده تردد مي كنند و با آنها مسافركشي مي كنند. اين ماشين ها آلودگي زيستي دارند و چهره شهر را هم زشت كرده اند. هيچ امنيتي هم ندارند.
ساكن ساوه
شهرك آلارد
دو ماه است شهرداري در اين شهرك جدول گذاري كرده و نصف كوچه ها مانده و هنوز هيچ كاري نكرده اند.
رضايي
آب آلوده
سازمان آب منطقه ميدان نو ر- پونك، 20 ماه است پول گرفته ولي تا به حال هيچ اقدامي نكرده و آب به اين منطقه نداده اند. 5 ميليون و 500 هزار تومان هم هزينه جانبي و حق اشتراك گرفته اند ولي كنتور خالي وصل كرده اند. آب مصرفي محلي است و آلوده.
اسلام زاده
شيرگران شده
آقايان نماينده مي گفتند وقتي سر كار برويم وضعيت اقتصادي مردم بهتر مي شود ولي هنوز مدتي نگذشته همه چيز گران شده، مثل شير. رسيدگي كنند.
شب ها نسازيد
از شهردراي منطقه 4 تقاضا مي شود حداقل شب ها جلوي ساخت و ساز ساختمان ها را بگيرند. چون بيمار داريم و سر و صدا مردم را اذيت مي كند.
اويي يزدي
جريمه جلوي پاركومتر
در مسير غرب به شرق ميرداماد، جلوي پاركومتر پارك كردم و پول هم داخل پاركومتر انداختم، ولي وقتي برگشتم ديدم 7 هزار تومان جريمه شدم. در صورتيكه هيچ تابلوي توقف ممنوع هم وجود نداشت.
ايرانمنش
سرعت گير
شهرداري در خيابان الله اكبر تهرانپارس براي جلوگيري از تصادفات، سرعت  گير بگذارد.
درخت هاي خشك
به درخت هاي داخل بلوار ابوذر آب نمي دهند و درخت ها دارندخشك مي شوند.
شهرداري منطقه 14 رسيدگي كند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |