چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۰
۲۰ سال پس از شكايت ايران از آمريكا
فسيل ها به خانه بازنگشتند
۲۵ سال از نخستين شكايت ها مي گذرد و هنوز هم موزه تاريخ طبيعي آمريكا اقدامي براي بازگرداندن فسيل ها انجام نداده است. به تازگي موزه تاريخ طبيعي ايران به علت نگه داشتن فسيل هاي مراغه از سوي موزه تاريخ طبيعي آمريكا، با شكايت جديدي درخواست غرامت كرده است 
017580.jpg
ميراث خبر: در ادامه شكايت هاي صورت گرفته از موزه تاريخ طبيعي آمريكا و موزه كانتي لس آنجلس به دادگاه لاهه، موزه تاريخ طبيعي ايران از موزه تاريخ طبيعي آمريكا به علت نگه داشتن بيش از حد فسيل هاي مراغه درخواست غرامت كرد.
پيش از انقلاب و به علت روابطي كه بين ايران و آمريكا وجود داشت، بخشي از فسيل هاي مراغه كه حدود 2500 گونه مختلف بوده است از كشور خارج شد و صرفا براي انجام مطالعات دقيق تر به موزه تاريخ طبيعي آمريكا و موزه كانتي لس آنجلس فرستاده شد. پس از انقلاب، موزه تاريخ طبيعي آمريكا نسبت به بازگرداندن فسيل هاي مراغه اقدام نكرد و همين مساله باعث شد تا موضوع بازگرداندن فسيل هاي مراغه اي طي شكايت موزه تاريخ طبيعي ايران به دادگاه لاهه كشانده شود. موضوع شكايت ايران از آمريكا، بازپس گرفتن فسيل هاي مراغه به همراه اطلاعات جمع آوري شده توسط محققان آمريكايي است كه تا امروز نزديك به 25 سال از نخستين شكايت ها مي گذرد و هنوز هم موزه تاريخ طبيعي آمريكا اقدامي براي بازگرداندن فسيل ها انجام نداده است. به تازگي موزه تاريخ طبيعي ايران به علت نگه داشتن فسيل هاي مراغه از سوي موزه تاريخ طبيعي آمريكا، با شكايت جديدي درخواست غرامت كرده است.
دكتر اصغر محمدي فاضل، مدير كل دفتر موزه تاريخ طبيعي ايران در اين باره گفت: علت درخواست غرامت، نگه داشتن بيش از حد فسيل هاي مراغه در موزه تاريخ طبيعي آمريكا است. اين كار آنها باعث شده است تا ما مواد اوليه تحقيقات مان را از دست بدهيم و دوباره از صفر هزينه هاي هنگفتي را بپردازيم.
وي در ادامه گفت: اين عمل آمريكايي ها مثل اين مي ماند كه تمام امكانات صنعت اتومبيل را از يك كشور خارج كنند. پس آن كشور مورد نظر بايد از صفر دوباره صنعت اتومبيل را بازسازي كند. در صورتي كه فسيل هاي مراغه كه جزو بهترين نمونه هاي فسيل در جهان هستند در ايران مي بودند امروز مركز تحقيقات ما پيشرفت قابل ملاحظه اي داشت.
به گفته دكتر فاضل، عدم بازگشت نمونه ها مستلزم اخذ خسارت است و كشور آمريكا بايد آن را بپردازد زيرا هزينه هايي كه كشور ايران در اين 25 سال پرداخته است بايد بازگردانده شود.
فسيل هاي مراغه اي توسط كارشناسان ايراني در كشور آمريكا شناسايي شده و دادگاه لاهه نيز حكم به بازگرداندن آنها داده است. به گفته رئيس دفتر حقوقي موزه تاريخ طبيعي ايران، بخشي از آن فسيل ها نيز بازگردانده شده اما هدف اصلي، تحويل گرفتن اطلاعات جامعي است كه محققان آمريكايي روي فسيل هاي ايراني انجام داده اند كه تا امروز شكايات مربوط به اين موضوع نيز نتيجه اي در بر نداشته است. دكتر اصغر محمدي فاضل در اين باره گفت: پس گرفتن اين اطلاعات طبق قانون، حق مسلم كشور ايران است و آمريكايي ها قصد تحويل دادن آن را ندارند. در حال حاضر نيز قرار است براي پايان دادن به اين شكايت، پرونده به شكل كارشناسي بررسي شود. اين موضوع هر چند ما را زودتر به فسيل ها و اطلاعات آنها مي رساند اما به نفع آمريكايي ها خواهد بود زيرا در اين صورت آنها مي توانند خسارتي در خصوص نگه داشتن فسيل ها نپردازند.
دكتر فاضل در ادامه يادآور شد: درخواست اين اطلاعات حداقل چيزي است كه ما مي خواهيم و ارايه آنها حسن نيت موزه تاريخ طبيعي آمريكا را نشان مي دهد. در دنياي امروز، منابع مختلف اطلاعاتي از قبيل آنچه محققان آمريكايي در خصوص فسيل هاي ايراني داشته اند، به دست ما نيز رسيده است، اما ارايه آن اطلاعات نشانه حسن نيت آنها خواهد بود.
منطقه فسيلي مراغه بهترين نمونه هاي فسيلي جهان را در خود جاي داده و به همين علت از شهرت خاصي برخوردار است. نگه داشتن فسيل هاي مراغه در آمريكا باعث شده است تا كشور ايران هزينه هاي قابل توجهي را براي از سر گرفتن مطالعات خود انجام دهد كه دولت آمريكا موظف به پرداخت آن است.

صحنه
نمايشنامه خواني 
چند روزي است كه دومين دوره نمايشنامه خواني كافه هنر كار خود را آغاز كرده است. مسوول واحد تئاتر فرهنگسراي هنر گفت: تا امروز تاكيد ما در انتخاب متون تحت عنوان كلي نمايشنامه هاي ايراني بوده ولي از اين پس قصد داريم برنامه ها را تخصصي  تر دنبال كنيم. قرار است امروز هشتم مهرماه بزرگوار نمايشنامه اي به قلم مجتبي رفيعي خوانده شود. افسانه ليليث نمايشنامه ديگري است كه توسط نصرالله قادري نوشته شده و قرار است پانزدهم مهر توسط محمد عبداللهي خوانده شود. امين عظيمي نيز نمايشنامه آئورا نوشته آتيلا پسياني را بيست و دوم مهر مي خواند. شب بخير رئيس جمهور آرمان طيران نيز قرار است 29 مهر خوانده شود. همچنين اين جشنواره در آبان ماه و آذر ادامه خواهد داشت كه آثاري چون چريكه اي براي شهيار، صحبت هاي در گوشي، كيفر، كاكتوس، حكايت وزيرخان لنكران و ... در آن خوانده مي شود.

جعبه
پورتو - چلسي 
امروز ساعت 40:13 مي توانيد تكرار سريال ماموران پرونده هاي راكد را ببينيد از شبكه سوم سيما. تكرار مجموعه پرستاران را هم مي توانيد ساعت 15 ببينيد از شبكه اول سيما. بروبچه هاي جوان تيم ملي فوتبال ايران امروز راس ساعت 15:16 در آخرين ديدار خود در مرحله مقدماتي به مصاف تيم جوانان مالزي مي رود. امروز ساعت 19 و بعد از مسابقه فوتبال مي توانيد سريال هفت حامي را تماشا كنيد كه از شبكه تهران پخش مي شود.
ساعت 15:20 مي توانيد سريال خانه اي در تاريكي را تماشا كنيد. در اين قسمت مهتاج الملوك مي ميرد و ... اين سريال را از شبكه سه تماشا كنيد. باجناق ها را مي توانيد ساعت 30:21 از شبكه تهران نگاه كنيد. مجموعه طنز كمربندها را ببنديد، امشب ساعت 15:21 از شبكه سوم پخش مي شود. امشب ادامه مسابقات فوتبال جام باشگاه هاي اروپاست. ديداري كه امشب به طور زنده از شبكه سه پخش خواهد شد ديدار تيم هاي پورتو و چلسي است كه ساعت آغاز آن 15:22 است. اگر علاقه مند به فوتبال نيستيد مي توانيد تكرار سريال طلسم شدگان را در ساعت 23 از شبكه تهران تماشا كنيد. روز خوبي داشته باشيد.

نمايشگاه
كلكسيون تمبر
تا به حال افرادي را كه صاحب كلكسيون هستند، ديده ايد؟ فرقي نمي كند چه كلكسيوني. از انواع ماشين گرفته تا انواع پيپ و ليوان هاي گوناگون و حتي اسلحه و تمبر. در اين ميان از هر كدام شان كه سوال كنيد عاشق مجموعه اي هستند كه ظرف مدت طولاني گرد هم آورده اند.
براي علاقه مندان و دوستداران و كلكسيونر هاي تمبر يك خبر داريم كه حتما مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت. نمايشگاهي از تمبرهاي جهانگردي، به مناسبت روز جهانگردي از روز 6 مهرماه داير شده است. در اين نمايشگاه يازده سري از مجموعه هاي تمبر با موضوع جهانگردي، در معرض ديد علا قه مندان قرار داده شده است. قديمي ترين اين تمبرها متعلق به سال 1345 با موضوع ايرانشناسي و پس از آن سال 1346 با موضوع جهانگردي است. علاقه منداني كه مايلند به اين نمايشگاه بروند مي توانند تا روز 13 مهر به موزه پست و مخابرات مراجعه كنند.

امروز
مرثيه سرايي براي تابستان 
017583.jpg
دلمان گرفته، نه بابت ورود پاييز به شهر كه مي دانيم برگ از درخت خسته مي شود و پاييز تنها بهانه است. بااين جمله پاييز تبرئه مي شود و حرفي اگر از دل گرفتگي باشد، به پاييز مربو ط نمي شود. با اين حال باز هم در اين روزهاي آغاز پاييز دلمان گرفته. اين دل گيري بابت مرگ تابستان است. اعتراض در ذات آدم است. تا همين چند روز پيش هرچه نفرين داشتيم نثار دست هاي داغ خورشيد خانم مي كرديم و امروز كه در نيمه اول مهر هستيم نامهربان شده  ايم و براي خورشيدي كه ديگر داغ نيست، دلسوزي مي كنيم؛ حالا وقت دلخوري از ابرهاي سياه پاييزي و دلتنگي براي خورشيد داغ تابستان است. اين است كه پيشنهاد مي دهيم امروز از آخرين بقاياي تابستان لذت ببريد.
دقيق كه بنويسيم، عنوان پيشنهاد امروز مي شود مرثيه سرايي براي تابستان. اين مراسم مرثيه سرايي، برنامه اي متنوع است كه از كوچه و خيابان آغاز و به خانه ختم مي شود.
از مظهر تابستان شروع كنيد. تا مي توانيد از خورشيدي كه هنوز اسير ابرهاي سياه نشده، لذت ببريد. صورت درخشان خورشيد خانم را به خاطر بسپاريد كه ابرها از راه مي رسند. مرثيه سرايي خياباني ما شامل حال برگ هاي سبز هم مي شود. آنها ديگر از درخت خسته شده اند و همين روزهاست كه به بهانه پاييز از شاخه جدا شوند. بنابراين همان نگاهي را كه به خورشيدخانم مي دوزيد، گاهي هم تقديم برگ هاي سبز كنيد.
و بالاخره بخش پاياني مرثيه سرايي به ميوه اختصاص دارد. اين درست كه ميوه گران است و جيب ما ارزان !اما بحث، بحث پايان يك فصل و آغاز فصلي تازه است. از آنجايي كه هميشه نورسيده ها عزيزتر هستند، بايد قيمت ميوه هاي تابستاني كاهش پيدا كند. اين بهترين فرصت است تا طعم خوش هلوي پوست كنده را براي يك سال به ذهن بسپاريم. خلاصه اينكه امروز مرثيه سرايي براي تابستان را فراموش نكنيد. تابستان مرد، زنده باد تابستان!

نت
جشن خانه موسيقي 
از فردا تالار وحدت شلوغ مي شود. نه، اين بار خبري از تئاتر نيست. شما در حال مطالعه ستون نت هستيد و طبيعي است كه خبر ما بايد مربوط به موسيقي باشد. پنجمين جشن خانه موسيقي از نهم تا چهاردهم مهرماه در تالار وحدت برگزار مي شود.كامبيز روشن روان، دبير اين دوره از جشنواره خانه موسيقي، هدف اصلي از برگزاري جشنواره را پاسخ به نياز قشر عظيم فارغ التحصيلان رشته موسيقي مي داند؛ قشري كه بيكاري باعث بي انگيزگي آنها شده.شب اول اين مراسم به جشن خانه موسيقي اختصاص دارد و قرار است انواع مختلفي از موسيقي روي صحنه برود.
روشن روان مي گويد: ما با هيچ نوع موسيقي مخالف نيستيم و تنها طرفدار موسيقي خوب هستيم. در اين برنامه قرار است از سه نسل از استعدادهاي برجسته موسيقي ايران تجليل شود.اجراي موسيقي توسط گروه وزيري به سرپرستي كيوان ساكت، اجراي موسيقي به مناسبت روز كودك، اجراي موسيقي كلاسيك به وسيله گروه پارسيان و اجراي موسيقي و رقص كردي، برنامه هاي اصلي جشن خانه موسيقي هستند.
در ضمن فعال كردن شوراي عالي موسيقي هم مهمترين برنامه جشن خانه موسيقي است. اين شورا راجع به مسايل بنيادين خانه موسيقي و روش هاي راهبردي در موسيقي اظهارنظر و موضع گيري مي كند.

فرهنگ
زنگ انتظار
درست در همين لحظه اي كه شما اين خبر را مي خوانيد، يك روز از آغاز مسابقه زنگ انتظار گذشته. اين مسابقه به مناسبت فرا رسيدن ميلاد امام زمان عجتوسط فرهنگسراي انقلاب برگزار شده.
در اين مسابقه تمام افراد مي توانند هرگونه مطلب اعم از شعر، جمله ادبي، قطعه و ... را با موضوع امام زمان عجبا شماره تلفن 5408668 براي مسوولان مسابقه بيان كنند. طبق معمول در فراخوان اين مسابقه نوشته شده كه به برگزيدگان، جوايز نفيسي اهدا مي شود.
اگر تمايل به شركت در اين مسابقه داريد، همين حالا هم دير است. اين مسابقه از ديروز شروع شده و تا جمعه ادامه دارد. بنابراين با سرعت گوشي تلفن را برداريد و با شماره اي كه چند خط بالاتر نوشتيم تماس بگيريد. شما از ساعت 8 صبح تا 8 شب فرصت داريد كه پيام هايتان را به گوش مسوولان روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب برسانيد. خبر بعدي اين ستون به فرهنگسراي اقوام مربوط مي شود. اين فرهنگسرا قصد دارد اقدام به ساخت تنديس سرداران شهيد كند. قرار است در اولين مرحله اين طرح، تنديس سرداران شهيد چمران، همت، باكري، كاوه و ... در ابعاد و اندازه  هاي مختلف و براي استفاده هاي گوناگون ساخته شوند. بدون شك يكي از اين استفاده ها، برپايي نمايشگاهي براي حضور شماست. پس منتظر باشيد.

پرده
آكواريوم كليد مي خورد
ايرج قادري قرار است تا هفته آينده فيلم جديدش را در استانبول تركيه كليد بزند. نام فيلم جديد قادري آكواريوم است كه از آفتاب تلخ به اين نام تغيير يافته است. داستان اين فيلم در خصوص يك جوان عشق رانندگي است كه براي سفر به آمريكا به تركيه سفر كرده و در آنجا با مشكلاتي مواجه مي شود.فيلمنامه آكواريوم را خود ايرج قادري نوشته است و امين حيايي، مهناز افشار، محمدرضا شريفي نيا، شيلا خداداد ورضا رويگري بازيگران اين فيلم هستند.
اما خبر ديگر حاكي است كه فيلم گل يخ به كارگرداني و نويسندگي كيومرث پوراحمد، در مراحل پاياني خود است و احتمالا ظرف دو ماه آينده روي پرده سينما خواهد آمد. بازيگران گل يخ را گلاب آدينه، محمدرضا گلزار، گوهر خيرانديش، ويشكا آسايش و .... تشكيل مي دهند. ماجراي فيلم درباره دختري است كه بدون رضايت ناپدري ازدواج مي كند و مرد براي پيدا كردن كار عازم كيش مي شود و ...
كيومرث پوراحمد مدت ها بود كه پس از ساخت فيلم دختران غريب ديگر در عرصه سينما حاضر نشده بود.

پايتخت
مسكو
به مناسبت يكصدمين سالگرد تاسيس خبرگزاري ايتارتاس، نمايشگاهي از پوسترهاي سياسي و مدارك آرشيو شده ويژه با عنوان ايتار-تاس در مركز تجارت بين المللي مسكو راه اندازي شد. اين پوسترها در سال هاي حساس تاريخ روسيه در قرن 20 كشيده شده اند.
آثار متعلق به آژانس تلگراف روسيه Rosta كه بيشتر متعلق به جنگ جهاني اول و جنگ داخلي روسيه است نيز در اين نمايشگاه به نمايش گذارده شده است.
در اين نمايشگاه همچنين مدارك نادري درباره كل تاريخ روسيه از اوايل قرن 20 تا انقلاب بلشويك در اكتبر سال 1917 به نمايش گذارده شده است.
بيجينگ 
انجمن سينماگران چين اعلام كرد كه درآمد گيشه سينما براي فيلم هايي كه در اين كشور نمايش داده مي شود، در سال جاري ميلادي، احتمالا از يك ميليارد يوان فراتر خواهد رفت. تاكنون درآمد گيشه سينما در چين به 900 ميليون يوان  رسيده كه با سال قبل برابري مي كند. پايگاه اطلاع رساني راديو بين المللي چين گزارش داد كه اكنون درآمد گيشه سينما با ثبات رشد، خود را حفظ كرده است و اين ناشي از بازتر شدن بازار و اصلاحات در زمينه صنعت فيلم است.
پاريس 
به نوشته روزنامه ديلي تلگراف، ارقام جديدي كه دولت فرانسه از ميزان مصرف دارو در اين كشور منتشر كرده است، نشان مي دهد فرانسوي ها به لحاظ ترس از بيماري در ميان شهروندان اروپايي در رده اول قرار دارند. اين ارقام نشان مي دهد ميزان مصرف داروهاي نسخه اي سال گذشته در اين كشور به ميزان بي سابقه اي رسيد. فرانسوي ها چنان در مورد سلامت خود نگرانند كه در سال 2003 به طور متوسط بيش از 40 جعبه دارو از داروخانه هاي فرانسه خريده بودند كه مجموعا 6/2 ميليارد قرص و شربت را شامل مي شد. بدين ترتيب مصرف سرانه دارو در فرانسه از ديگر كشورهاي اروپايي به مراتب بيشتر است. طبق برآوردهاي انجام شده، هزينه مصرف دارو در فرانسه در سال 2003 براي دولت معادل 6/12 ميليارد پوند بود كه اين ميزان در انگليس فقط 2/7 ميليارد پوند بود.

بازتاب
۶۳ دستگاه اتوبوس 
بازگشت به مطلب مندرج در روزنامه شماره 3499 مورخ 28/6/83 در خصوص مسير رباط كريم - آزادي به اطلاع مي رساند: خطوط مذمور داراي 63 دستگاه اتوبوس بخش خصوصي تحت پوشش اتوبوسراني تهران مي باشد كه طي بررسي هاي به عمل آمده پاسخگوي نياز مسافران ارجمند آن منطقه بوده و به طور مرتب سرويس رساني مي نمايند.

ستون شما
جاده شوسه 
چند ماه قبل يعني دقيقا ارديبهشت گذشته در صفحه در شهر، گزارشي نوشتيم از وضع خراب مسير دانشگاه آزاد - واحد علوم تحقيقات. مجري طرح كه اتفاقا مرد جواني هم بود، گفت كه مسووليت طرح با دانشگاه است و تاكيد كرد كه تا يك هفته اين مسير آسفالت خواهد شد. اين مسير، روزانه پذيراي جمع بيشماري از دانشجويان است كه براي حضور در كلاس هاي دانشگاه از آنجا به ناچار مي گذرند.
اگر اشتباه نكنم اواسط آبان ماه 82 بود كه اين پروژه آغاز شد و هنوز تمام نشده است. به هر حال ما اين مطالب را بر اساس تماس هايي كه با ما شده نوشته ايم. آدرس هم مشخص است، ميدان پونك، انتهاي حصارك. اگر دوست داشتيد ياد دوران درشكه سواري و راه رفتن در جاده شوسه بيفتيد، بد نيست سري به اين محل هم بزنيد.
خيابان هاي خراب 
نامه اي به دستمان رسيده از يكي از شهروندان تهراني كه خواهش هم كرده اند حتما چاپ شود و پاره يا دور انداخته نشود. ما هم چاپ كرديم.
البته خط ايشان زياد خواندني نبود و ما فقط توانستيم متوجه شويم كه ايشان از مسوولان شهرداري خواسته اند كه سري به خيابان مصطفي خميني، از چهارراه 15 خرداد به پايين بزنند و وضع پياده رو را كه بسيار بد و پر از دستفروش و غيره است، بررسي كنند.
تماس براي آگهي ها
چند تماس هم داشتيم درخصوص حجم آگهي هاي ضميمه ايرانشهر كه دوستان گفتند، كيفيت كار را پايين آورده است.
-چندين و چند بار نوشته ايم كه اين آگهي ها در اختيار ما نيست و ما فقط موظف به رعايت حجم آن هستيم. البته اگر دقت بفرماييد چند روزي است كه حجم آن كاهش يافته است.
پل عابر
دوست خوبي تماس گرفتند و يك آدرس دادند؛ سعادت آباد، بلوار پاك نژاد، نرسيده به ميدان سرو و همچنين گفتند كه اين خيابان نياز به پل عابر پياده دارد.
- هرچند كه دير يا زود اين پل نصب خواهد شد اما اميدواريم كه مانند اكثر پل هاي عابر پياده، مردم از سايه آن به جاي خود آن استفاده نكنند.
بيمه نداريم 
گلايه هاي يك كارمند صدا و سيما را بدون توضيح اضافي بخوانيد: با توجه به اينكه در سراسر كشور همه نيروهاي كارگري و كارمندي تحت شرايط بيمه اجتماعي قرار مي گيرند، چطور بعضي از نيروهاي صدا و سيما بعد از گذشت 10 سال هنوز از خدمات بيمه برخوردار نيستند، البته بيشتر اين نيروها كارشناس ارشد هم هستند، ضمن اينكه چندين سال است حقوقمان هم اضافه نشده. لطفا فكري به حال ما بكنيد كه داريم پا به سن مي گذاريم و از هيچ مزايا و امنيت شغلي برخوردار نيستيم.

ذهن زيبا
خشمگين شدن، كار دشواري نيست. هر كسي مي تواند خشمگين شود. اما خشمگين شدن بر فرد مناسب، به اندازه مناسب، در زمان مناسب و به منظور درست، اصلا آسان نيست.
پرمود بترا
دروغگو زودتر از انسان لنگ، زمين مي خورد.
ضرب المثل كوبايي 
شايد خدا خواسته است كه ابتدا بسياري افراد نامناسب را بشناسي و سپس شخص مناسب را. به اين ترتيب وقتي او را يافتي، بهتر مي تواني شكرگزار باشي.
گابريل گارسيا ماركز
شرط پيروزي، داشتن اراده اي قوي است. شرايط ديگر اهميت چنداني ندارد.
گوته

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |