چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۰
باكتري هاي مفيد را به كار بگيريم
همزيستي مسالمت آميز يا اجباري 
بدن يك شخص بالغ معمولي نزديك به 100 تريليون سلول باكتريايي از حداقل 500 گونه مختلف دارد كه 10 برابر تعداد كل سلول هاي انساني است. تازه در اين آمار، تعداد ويروس ها و قارچ ها محاسبه نشده اند
017505.jpg
لاله ميراسكندري 
اصطلا ح پروبيوتيك به ارگانيسم هاي زنده اي اطلا ق مي شود كه در صورت مصرف صحيح اثرات سلا مت زايي موثري براي ميزبان دارند
از جنبه سلولي، شايد فكر كنيد كه بدن انسان واقعا انساني است!در صورتيكه اشتباه مي كنيد، چون بدن انسان در حقيقت باكتريايي است !
بدن يك شخص بالغ معمولي نزديك به 100 تريليون سلول باكتريايي از حداقل 500 گونه مختلف دارد كه 10 برابر تعداد كل سلول هاي انساني است. تازه در اين آمار، تعداد ويروس ها و قارچ ها محاسبه نشده اند.
بيشتر اين ارگانيسم هاي باكتريايي اصطلاحا مفيد يا حداقل غير بيماريزا هستند. باكتري هاي مفيد يا Probiotic ها، اعمال بيولوژيك براي ميزبان خود انجام مي دهند كه در حفظ بقاي ميزبان نقش مهمي ايفا مي كنند. بعضي در عمل هضم شركت مي كنند، بعضي با باكتري هاي بيماريزا مبارزه مي كنند و بعضي باعث تحريك سيستم ايمني مي شوند و شايد اعمال ديگري هم انجام دهند كه هنوز شناخته شده نيست.
محققان سراسر جهان به اين پروبيوتيك ها به عنوان جوابي قاطع در مقابل مقاومت و سوء استفاده آنتي بيوتيك نگاه مي كنند. در حال حاضر، مطالعات نشان داده اند كه بلعيدن پروبيوتيك ها از ابتلا به آلرژي هاي پوستي و غذايي در اطفال، عفونت واژن باكتريايي، زايمان زودرس، بيماري التهابي روده، عفونت هاي راجعه مثانه و گوش، خرابي دندان ها، اسهال مزمن و اسهال مسافرت جلوگيري مي كنند. اين باكتري ها باعث كاهش ميزان كلسترول خون شده و با كاهش مواد سرطانزا، از بعضي سرطان هاي خاص هم جلوگيري مي كنند.
باكتري براي زندگي 
اثر سلامتي زاي باكتري ها بيش از 100 سال پيش شناخته شده، ولي ارزش آنها تا حد زيادي ناشناخته باقي مانده بود. ولي علاقه و توجه به باكتري هاي مفيد در چند سال اخير بر اثر بروز مقاومت هاي باكتريايي به انواع داروهاي قوي، بيشتر شده است. به نظر مي رسد بعضي از اين باكتري ها مي توانند بيماري هاي خاصي رادرمان كنند.
اصطلاح پروبيوتيك كه ريشه لاتين دارد به معني براي زندگي است و سازمان بهداشت جهاني WHO اين اصطلاح را به ارگانيسم هاي زنده اي اطلاق مي كند كه در صورت مصرف به ميزان لازم، اثرات سلامت زايي موثري براي ميزبان خود دارند. در اين ميان سه اصطلاح اساسي مطرح هستند: ارگانيسم، زنده و سلامت زايي. برخلاف بسياري تبليغ ها، غذاها به تنهايي نمي توانند پروبيوتيك باشند، گرچه بعضي محصولات مثل شير تخمير شده مي تواند طوري تهيه شود كه حاوي باكتري هاي مفيد لازم براي سلامتي باشد.
در حال حاضر در بسياري از كشورها محصولات غذايي زيادي با نام پروبيوتيك توليد و توزيع مي شوند. ولي دكتر جورج ريد از دانشگاه اونتاريوي غربي عقيده دارد بسياري از اين غذاها در حقيقت ارزشي ندارند، چون يا تعداد ارگانيسم هاي موجود درآنها خيلي كمتر از ميزان لازم است يا نوع ارگانيسم ها از گونه هايي است كه هنوز سودبخشي آنها اثبات نشده است.
اين باكتري ها چه كارهايي مي كنند؟
تا به حال ثابت شده است كه فقدان باكتري ها در روده به سلامتي آسيب مي رساند مثلا حيوانات آزمايشگاهي كه در شرايط بدون باكتري استريلرشد مي يابند، اكثرا بيمار بوده، سيستم ايمني تكامل نيافته و روده هاي آسيب پذير دارند. چنين شرايطي مي تواند نوزاد را براي ابتلا به انواع آلرژي ها و عفونت هاي تهديدكننده زندگي مستعد سازد. يكي از بيماري هايي كه اين باكتري ها با آن مقابله مي كنند، بروز اگزما در نوزادان است.
تعدادي از محققان فنلاندي، پروبيوتيك لاكتوباسيلوس را براي مادران حامله و نوزادان متولد شده كه احتمال ابتلا به حساسيت داشتند را به مدت شش ماه، تجويز كردند. هنگامي كه بچه ها دو ساله شده بودند، پروبيوتيك ها احتمال بروز اگزما را تا نصف كاهش داده بود.
به نظر مي رسد اين پروبيوتيك ها قادرند جذب مواد آلرژي زاي لبنيات را از طريق روده ها كاهش داده وخود مواد آلرژي زا را هم در روده از بين ببرند.
دستگاه گوارش انسان در بدو تولد كاملا استريل است ولي به سرعت صاحب انواع ارگانيسم ها مي شود. شير مادر قادر است باكتري هاي مفيد مورد لزوم نوزاد را فراهم كند.
پروبيوتيك ها علاوه بر اين قادرند عفونت باكتريايي واژن را كه يكي از علل سقط زودهنگام است از بين ببرند. عفونت باكتريايي واژن كه اغلب بدون علامت  بوده يا با عفونت قارچي اشتباه مي شود، مي تواند غشاي اطراف جنين را تخريب كرده و باعث زايمان زودرس شود.
تحقيق ديگري نشان داده است مصرف دهاني اين باكتري ها، از رشد و توسعه باكتري هاي بيماريزاي مختلف كه عامل ايجاد عفونت هاي ادراري، روده اي و تناسلي كه باعث تخريب رحم مي  شود، جلوگيري مي كند.
از فوايد ديگر اين باكتري ها براي اطفال مي توان به كاهش عفونت هاي دستگاه تنفسي و پوسيدگي هاي دنداني و درمان سريع تر بيماري هاي اسهالي اشاره كرد.
در بزرگسالان هم علاوه بر اطفال، استفاده مرتب پروبيوتيك ها احتمال بروز اسهال مسافران را كاهش داده و توليد كلسترول را محدود مي كند.
مردم ژاپن عادت به مصرف نوشيدني به نام ياكولت دارند كه نوعي پروبيوتيك بوده و از عفونت مثانه جلوگيري مي كند. محصول ديگري به نام 3 VSL- حاوي هشت نوع مختلف پروبيوتيك هم در ايتاليا وجود دارد كه از بيماري كرون يك بيماري التهابي خطرناك رودهجلوگيري مي كند.
گرچه توليد محصولات حاوي پروبيوتيك ها مي تواند انقلاب بزرگي در زمينه علم ايجاد كند ولي توليد آنها به اين راحتي ها هم نيست. اين محصولات بايد در حاليكه اسيد معده را تحمل مي كنند به راحتي در روده حل شوند. همچنين بايد به خوبي از هجوم هوا و رطوبت در امان باشند تا زنده باقي بمانند. اگر قرار است قر ص هاي جويدني از اين مواد تهيه شود، استفاده ازحرارت اين ميكروارگانيسم ها را از بين مي برد، پس بايد اينقدر باكتري در يك قرص باشد تا بعد از مردن قسمتي از آنها، بقيه زنده ها به اندازه كافي باشند.
باكتري لاكتوباسيلوس رويتري ساكن طبيعي دستگاه گوارش انسان است. اين ميكروارگانيسم  از شير مادر جدا شده و در حال حاضر در خيلي از كشورها به صورت كپسول در دسترس است. استفاده از اين كپسول ها درنوزادان، بهبود اسهال را تسريع كرده و براي بيماران مبتلا به ايدز هم مفيد است.
شما هم ممكن است بارها به كلمه پروبيو Probio در ابتداي بعضي محصولات يا داروهاي تقويتي برخورده باشيد. شايد تا به حال تصور مي كرديد كه اين اصطلاح مربوط به وجود ويتامين ها يا بعضي مواد مغذي طبيعي ديگر باشد، در صورتيكه همان طور كه حتما متوجه شده ايد، اين اصطلاح مربوط به پروبيوتيك ها يا همان باكتري هاي مفيد است كه قرار است به زودي نقش مهمي در بهبود بسياري از بيماري ها ايفا كنند.

لزوم نظر 2 پزشك
017508.jpg
بعضي ها را مي شناسيد كه بيشتر به دكتر رفتن علاقه دارند تا درمان شدن و اغلب براي هر بيماري حتي ساده ترين آن به چندين پزشك مراجعه كرده و سرانجام هم دستور هيچ كدام را اجرا نمي كنند.
ولي جالب است كه بدانيد بر اساس گزارش جديد مجله مايوكلينيك، نظر يك پزشك براي تشخيص و درمان بيماري كافي نيست.
نويسندگان اين گزارش مي گويند؛ بهتر است كه بيماران براي تشخيص دقيق بيماري خود فقط به نظر يك پزشك اكتفا نكنند. نظر و تشخيص پزشك ديگر به خصوص براي اشخاصي كه بيماري آنها دقيقا مشخص نيست يا اينكه درمان هاي فعلي روي آنها موثر نيست و داروهاي بسيار گرانقيمت براي آنها تجويز شده باشد، توصيه مي شود.گرچه ممكن است نظر دو پزشك شبيه هم باشد، ولي باز هم ارزش دارد، خصوصا اگر بيمار درباره تشخيص پزشك ترديد داشته باشد.

آهن عامل حمله قلبي
017511.jpg
آهن بالاي خون، علت بالقوه ابتلا به حمله قلبي و سكته است.
محققان موسسه تحقيقات قلب سيدني دريافته اند در سرخرگ هاي بيماران مبتلا به ناراحتي هاي قلبي، غلظت آهن بالاتر بوده و آهن زياد خون با بيماري عروقي ارتباط مستقيم دارد.
بر اساس اين تحقيقات، با در نظر گرفتن اين موضوع كه مردان نسبت به زنان آهن بيشتري دارند مشخص مي شود كه چرا مردان بيش از زنان دچار حمله قلبي و سكته مي شوند. حتي بيماران آهن و مس بيشتري در ديواره سرخرگ ها دارند.دكتر ديويس رهبر اين گروه تحقيقاتي گفت: اين تحقيقات ثابت نمي كند كه آهن باعث بيماري قلبي مي شود، بلكه نشان مي دهد آهن نيز به همراه دو عامل هورمون ها و نوع و شيوه زندگي مانند سيگار كشيدن و رژيم غذايي و تحرك نداشتن در ابتلا به بيماري قلبي نقش دارد.

غني سازي شير يارانه اي
017514.jpg
دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نسبت به غني سازي شيرهاي يارانه اي با كلسيم و ويتامين ها اعلام آمادگي كرد.
دكتر ربابه شيخ الاسلام مدير كل اين دفتر با اعلام اين خبر افزود: در تمام دنيا شير با ويتامين هاي A و D و در برخي كشورها با كلسيم غني مي  شود كه با توجه به كمبود كلسيم بيش از 90 درصد مردم كشور و نيز كمبود ويتامين D در حدود 50 درصد جامعه، ضرورت غني سازي مواد غذايي، به ويژه شير و روغن ضروري است.
يك ليوان شير غني شده به وسيله كلسيم داراي 2 برابر كلسيم نسبت به شير معمولي است. در صورتي كه همان شير غني شده با كلسيم، با ويتامين D نيز غني شود، كلسيم بيشتري جذب بدن افراد خواهد شد. طرح غني سازي، طرحي مشترك ميان دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، يك مركز تحقيقاتي و نيز يك شركت توليدكننده است.

دونده ماراتن
شيوع بيماري هاي لثه 
دكتر علي اصغر ميرعمادي استاد بخش پريودونتيكس دانشگاه تهران و دبير علمي چهارمين همايش انجمن پريودنتولوژي كه در تاريخ 9 و 10 مهرماه در بيمارستان امام خميني برگزار خواهد شد در آستانه برپايي اين انجمن اعلام كرد: بيماري هاي لثه، بيماري دهه سوم زندگي است و مهمترين دليل  آن رعايت نكردن نكات بهداشتي به ويژه وجود پلاك هاي ميكربي بر اثر استفاده نكردن از مسواك و نخ دندان يا غلط مسواك زدن است. دكتر ميرعمادي مراجعات مكرر به دندانپزشك را در كنار موارد بهداشتي از جمله راهكارهاي موثر به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي لثه برشمرد و يادآور شد: شايع ترين بيماري لثه پريودونتيت يا التهاب انساج نگهدارنده دندان بوده كه در صورت بي توجهي فرد، خطر از دست دادن دندان ها وي را تهديد مي كند. او جديدترين، مفيدترين و بي ضررترين تكنيك براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته را ايمپلنت دانست و گفت: موفقيت به كارگيري ايمپلنت در فك بالا 97 درصد و در فك پايين 99 درصد ارزيابي شده است.دكتر ميرعمادي نكات ديگري را نيز درباره خود كنگره چهارم برشمردند؛ از جمله ارايه جديدترين يافته ها در زمينه پيشگيري از بروز بيماري لثه، درمان هاي غير جراحي براي بيماري هاي لثه و آشنايي با روش هاي بازسازي بافت هاي از دست رفته، ولي غير از همين نكات اخير باقي حرف هاي پرفسور ميرعمادي را اواخر پاييز سال پيش هنگام برگزاري يك كنگره بين المللي ايمپلنت تقريبا با همين ادبيات شنيده بوديم.
و اما دكتر سيدمجتبي سيدين رئيس انجمن علمي پريودنتولوژي هم گفت: به دليل رعايت نكردن مسايل بهداشتي، 75 درصد كل جامعه به اشكال مختلف بيماري هاي پريودنتال يا بيماري هاي لثه مبتلا هستند.
وي افزود: اين بيماري اكثرا در حالت مزمن علايم باليني نداشته و در صورت به تاخير انداختن درمان آن، استخوان و انساج نگهدارنده دندان درگير شده و سبب لقي و در بعضي موارد، دردناك شدن دندان ها مي شود.
دكتر سيدين علت اصلي بيماري هاي پريودنتال را باكتري هاي پلاك دنداني دانست. اگر اين پلاك كه از لايه نازك بدون رنگ و چسبنده تشكيل شده روي دندان هاست توسط مسواك زدن هاي روزانه و نخ دندان به دقت از روي دندان ها حذف نشود، تبديل به ماده اي متخلل به نام جرم مي شود. وي يادآور شد: بهترين راه جلوگيري از بيماري هاي لثه، مسواك زدن و استفاده از نخ دندان به شيوه صحيح، انجام معاينات و جر م گيري منظم دندان ها توسط دندانپزشك است.

زيباپسندي
كودكان از ابتدا با چشماني زيباپسند متولد مي شوند. نوزاداني كه تنها چند ساعت عمر دارند، ترجيح مي دهند به صورت هاي زيبا و جذاب نگاه كنند تا صورت هاي غير زيبا يا ترجيح مي دهند به موسيقي ملايم گوش دهند تا يك موسيقي خشن.
بر اساس گفته هاي آلن اسليتر، فيزيولوژيست دانشگاه اكستر انگلستان، انسان ها يك تمايل ذاتي و عميق بيولوژيك نسبت به زيبايي دارند.
وي 100 نوزاد تازه متولد شده 5/2 روزه را انتخاب كرده و به آنها عكس هاي مختلفي نشان داد. اين عكس ها دو گروه صورت تركيبي بودند كه از روي تصاوير تعدادي داوطلب تهيه شده بود. در طراحي اين تصاوير از مشاهدات فيزيولوژيك توافق شده پيروي شده است كه بر اساس آنها صورت هايي كه اجزاي آنها بيشتر به صورت انسان شبيه است، جذاب تر هستند.
از قديم معلوم شده بود كه وقتي دو نوع عكس به كودكان نشان داده مي شود، كودكان به تصويري كه جذاب تر است، بيشتر خيره مي شوند و علاوه بر آن، مردم برداشت خود از جذابيت را بر اساس ميانگين از تمام صورت هايي كه مي بينند، تكميل مي كنند و البته اين مورد در مورد نوزادان هم صدق مي كند، چون به گفته دكتر اسليتر، نوزادان تازه متولد شده هم، به صورت جذاب تر بيشتر توجه مي كنند.
دكتر اسليتر مي گويد: در اين مرحله، البته توانايي شناسايي جزئيات، زياد و كامل نيست ولي خيلي هم بد نيست و كودكان در آغاز راه شناسايي دنياي اطراف خود هستند، ولي انواعي از ارجحيت ها در ديد بچه ها وجود دارد. شما مي توانيد چندين جفت تصوير به بچه ها نشان دهيد، مسلما تمام نوزادان به تصاوير جذاب تر بيشتر نگاه مي كنند و اين پديده نشان دهنده آن است كه كودكان با درك كاملي از تصوير صورت انسان به دنيا مي آيند كه به آنها اجازه مي دهد تا صورت ها را شناسايي كنند. جذابيت تنها در چشمان بيننده نيست و اين جذابيت در مغز نوزادان از بدو تولد يا حتي قبل از تولد وجود دارد.
كودكاني كه به طور طبيعي رشد مي كنند، اغلب به صورت فوق العاده اي مجذوب مادران خود مي شوند، حتي اگر مادرانشان زنان جذابي محسوب نشوند. علاوه بر اين، آنها ترجيح مي دهند به جاي صداي يك زن غريبه، به صداي مادرشان گوش دهند يا حتي موسيقي زيبا و ملايم را كاملا مي شناسند.
سيستم شنوايي سه ماه قبل از تولد فعال مي شود و ...، ولي اين موضوع محتمل است كه ترجيحات موسيقايي در اطفال، ذاتي است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |