پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۱
دكه
017670.jpg
017625.jpg
017622.jpg
017613.jpg
اين كه روزنامه ديلي اكسپرس تيتر اول خود را به افزايش بي سابقه قيمت نفت در بازار آمريكا و پيش بيني يك زمستان سرد براي آمريكا اختصاص مي دهد بي ربط به انتخابات رياست جمهوري است ؟ تيتر دوم اين روزنامه به دليل دست دادن جك  استراو با موگابو پرداخته خب، چند روز بيشتر تا انتخابات رياست جمهوري آمريكا باقي نمانده است.
واشنگتن تايمز همانطور كه انتظار مي رود يك تيتر را به بغداد و دو تيتر ديگر را به القاعده اختصاص داد. تيتر بعدي اين روزنامه طرفدار جرج دبليوبوش به حمله فرد اخير به تغييرات فوري و بي قاعده اظهار نظرهاي سناتور جان كري، ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري اختصاص داشت.
لس آنجلس تايمز هم يك تيتر را به عراق اختصاص داد كه مربوط به احتمال شورش در برخي از شهرهاي عراق است. اين روزنامه از اخبار داخلي آمريكا، هنوز گزارش هايي از نتايج طوفان هاي اخير را چاپ مي كند.

داستان برنادت
به اين محل سالانه 3 ميليون زائر سفر مي كنند كه در ميان آنها 75هزار بيمار معلول به چشم مي خورد
017616.jpg
نادر شاكرين - زماني كه نام لورد آورده مي شود در ذهن مسيحيان كاتوليك تصوير منطقه اي سرسبز در جنوب فرانسه تداعي مي شود كه در آنجا مريض هايي به طور معجزه آسا شفا مي يابند. هر سال ميليون ها نفر به اين منطقه مي روند تا ازنيروي شفا بخش آنجا استفاده كنند. پيشينه اين مكان مذهبي به پنج شنبه 11فوريه 1858 ميلادي باز مي گردد. در آن روز،حسب داستاني، سه دختر براي جمع آوري هيزم به جنگل رفتند. يكي از اين سه نفر، دختري 14 ساله بود كه برنادت سوبيرو نام داشت. برنادت سخت مشغول كار كردن بود كه احساس كرد صدايي شنيد. او سر خود را بلند كرد و بانويي زيبا را ديد كه جامه اي سفيد بر تن داشت. از آن روز، دخترك 17 بارديگر بانوي زيبا راديد. روز 18 فوريه در ملاقات سوم، بانوي سفيدپوش براي اولين بار با دخترك سخن گفت و از او خواست تا به مدت دوهفته هر روز به غاري كه آنجا بود برود. برنادت چنين كرد . روزي بانوي دلربا به دخترك گفت كه نمي تواند قول دهد كه زندگي دنيوي را به كام برنادت شيرين كند، اما مي  تواند او را در زندگي اخروي سعادتمند كند. دخترك به دستورات بانو توجه كرد و هر روز به غار رفت. نقل اين وقايع در بين مردم محل بر سر زبان ها افتاد و كم كم جمعيتي برنادت را همراهي مي كردند. آنها در غار عبادت و از خداوند طلب عفو گناه مي كردند.
روزي بانو به دخترك دستور داد تا خود را در چشمه اي بشويد. اما در آنجا هيچ آب رواني وجود نداشت. برنادت زمين را كند و به گل ولاي رسيد. او خود را باگل شست.
فرداي آن روز در همان محل چشمه اي جاري شده بود و در آن آبي گوارا روان. سه شنبه دوم مارس همان سال بانوي درخشان بر دخترك ظاهر شد و از او خواست تا در آن محل نمازخانه  اي به پا كند. اونزد كشيش رفت و موضوع را برايش بازگو كرد، مرد روحاني از او خواست تا نام بانو را هنگام ملاقات سوال كند. برنادت درديدار بعدي چنين كرد اما پاسخي دريافت نكرد. سه روز بعد بانوي درخشان خود را باردار باكره معرفي كرد. برنادت هم اين مطلب را به كشيش منتقل كرد. روحاني دريافت كه بانويي كه دخترك با او در تماس است همان مادر مقدس حضرت مريمع است. براساس خواست مادر باكره در آن محل نمازخانه اي به پا شد كه بعدها تا سه ساختمان افزايش يافت. به مرور زمان دراين مكان كليساهايي نيز بر پا شد. بزرگترين آنها باسليكا است كه به خاطر قديس پيوس دهم ساخته شد. اين ساختمان گنجايش 30 هزار نفر را دارد و به دستور كاردينال اعظم رونچالي كه بعدها پاپ ژان بيست و سوم نام گرفت درست شد. درسال 1866 ميلادي برنادت زندگي مذهبي را برگزيد و وارد صومعه خواهران كاتوليك شد. او در 16 آوريل 1879 در سن 35 سالگي دنيا را بدرود گفت. در سال 1909 اين بانو نبش قبر شد و در كمال تعجب پيكر او سالم باقيمانده بود. از آن زمان جسم اين زن در محفظه اي شيشه اي در صومعه نورز همانجايي كه برنادت در آنجا راهبه شد نگهداري مي شود. پاپ پيوس يازدهم در 8 دسامبر 1933 رسما برناردت را قديسه اعلام كرد.
از ازدواج فرانسوا سوبيرو و لويي كاسترو 6 كودك به دنيا آمدند. برنادت بزرگ ترين آنها بود. او در هفتم ژانويه 1844 چشم به جهان گشود و يك روز بعد در كليسايي قديمي، غسل تعميد شد. والدينش نام ماري برنارده را برگزيدند، اما كم كم به خاطر جثه كوچك دخترك، نام او به برنادت تغيير كرد. 6ماه بعد لويي صاحب فرزند ديگري شد و به ناچار نوزاد را به دست زني به نام ماري آراوانت كه نوزاد پسر خود را از دست داده بود سپرد. برنادت 15 ماه با دايه خودزندگي كرد. دخترك از همان آغاز تولد بسيار ضعيف و ناتوان بود و از آسم هم رنج مي برد. او از راهبه ها مي خواست كه سينه اش را بشكافند تا او بتواند نفس بكشد. مادر و پدر برنادت سعي مي كردند براي او غذايي فراهم كنند كه بسياري ديگر از كودكان از آنها محروم بودند. در عوض دخترك غذاي خود را با دوستانش تقسيم مي كرد و گاهي روزه مي گرفت. زمستان 1855 برنادت در 10 سالگي مجددا از خانواده اش جدا شد. علت اين بود كه به خاطر سرماي شديد وضعيت اقتصادي خانواده به شدت بد بود و خواهر لويي از او خواست تااجازه دهد برنادت نزد آنها زندگي كند تا فشار فقر را كمتر تحمل كند. برنادت چند ماه را در كنار عمه گذراند و مجددا به آغوش والدين بازگشت. در تابستان 1857 دوباره برنادت خانه را ترك كرد. او نزد ماري آراوانت رفت تا مدتي با او باشد. آنها بسيار به هم علاقه مند بودند و از بودن با هم لذت مي بردند. ماري تلاش مي كرد به دخترك آموزش هاي مذهبي دهد، اما برنادت كله شق تر از آن بود كه زير بار رود. ماري از كشيش روستا پرسيد كه چه كار بايد بكند؟ مرد روحاني در پاسخ گفت كه دخترك بايد به نزد خانواده اش بازگردد. بنابراين پس از جشن 14 سالگي، دخترك راهي لورد شد و در آنجا بود كه تمام اتفاقات به وقوع پيوست.
لورد از همان آغاز پذيراي مشتاقان استشمام هوايي روح انگيز بوده است. بسياري از افرادي كه از مشكلات جسمي، رواني يا كاري رنج مي برده اند، در اين مكان شفا يافتند و به خداوند يقين پيدا كردند. با وجود اينكه جمعيت لورد كمتر از 20 هزار نفر است، سالانه 3 ميليون زائر به اين محل سفر مي كنند كه در ميان آنها 75 هزار فرد معلول هم به چشم مي خورد.
اين قديسه براي همگان احترام زيادي دارد و حتي مسلمانان هم اين بانو را مي شناسند. سيماي جمهوري اسلامي ايران فيلم سينمايي آهنگ برنادترا به نمايش گذاشته است.

تام و جري، محبوبترين ميان بزرگسالان
طي يك نظرسنجي كه از انگليسي ها انجام گرفت، مشخص شد تام و جري محبوب ترين شخصيت هاي كارتوني هستند كه بزرگسالان انگليسي به آنها علاقه دارند. براساس اين نظرسنجي كارتون تام و جري رتبه اول را به خود اختصاص داد، اسكوبي دو جايگاه دوم را نصيب خود كرد و موش خطي تنها توليد خود انگليسي ها، مقام سوم را از آن خود كرد. باگزباني و ملوان زبل يا همان پاپاي هم به ترتيب رتبه هاي ششم و هفتم را به دست آوردند. اميد است كه اين گربه هيچ وقت موش كوچولوي ما را نگيرد تا ما نيز همچنان از تام و جري بتوانيم لذت ببريم.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
امتحان رانندگي يا شكنجه؟
017691.jpg
لندن- امتحان رانندگي دختر جواني بر اثر اشتباه ممتحن خود بيش از سه ساعت طول كشيد. تيناويلسون 18 ساله پس از سه ساعت رانندگي با يك نيسان ميكرا با پاهايي لرزان و چشماني اشك آلود از ماشين پياده شد والبته امتحان خود را با موفقيت به پايان رسانيد.
اين ماراتون سه ساعته زماني شروع شد كه ممتحن تينا اشتباهي دستور گردش به تينا را از جايي داد كه خود بقيه راه را بلد نبود. آنها چند ساعت پس از رانندگي توام با استرس، با كرايه كردن يك تاكسي و دنبال كردن آن، راه مقصد را يافتند. چنين نوع امتحانات رانندگي در لندن معمولا 40 دقيقه طول مي كشد. مسوولان پيگير چگونگي پيدايش اين حادثه هستند.
نمايش تئاتر در سرويس بهداشتي عمومي
سائوپولو - يك شركت هنري برزيلي تصميم دارد تا جديدترين كار هنري اش را در يك سرويس بهداشتي عمومي به نمايش عموم مردم بگذارد. در اين نمايش سه شخصيت پليس، كارگر ساده و يك شهروند معمولي در آن به نمايش كشيده مي شوند. اويل ربكاس مدير و مسوول شركت   Artehumus در اين باره مي گويد: ما سرويس بهداشتي عمومي را به اين دليل انتخاب كرديم تا آن را به جامعه اي تشبيه كنيم كه افرادي كه نظرشان مخالف نظر عموم مردم است را همانند مواد زايد از خود دور مي كنيم.
ازدواج زوري 
مونتري - شايدتا به حال به اين عادت كرده ايد كه بشنويد دختري را مجبور به ازدواج بامردي 20 سال بزرگتر از خود كرده باشند يا دختري بر خلاف ميلش به خاطر پول، به طلبكار پدر فروخته شد. اما بدانيد كه در جهان اخباري خلاف آنچه تا به حال شنيده ايد هم رخ مي دهد. 4 زن بعد از دزديدن پسر 22 ساله اي از محل كارش، سعي داشتند وي را مجبور كنند تا به عقد دختر 16ساله اي در آيد! اين زنان كه شامل، مادر دختر، خود دختر 16 ساله، خواهرش و خاله اش بودند. بعد از دزديدن اين پسر 22 ساله از مغازه ساندويچي وي را به خانه بردند و مجبور كردند تا با دختر 16 ساله كه آشناي قبلي پسر بوده است ، ازدواج كند. اين 4 زن پس از شكايت خانواده پسر دستگير شدند و البته چندي بعد به خاطر نبود مدارك كافي كه آنها را به آدم ربايي محكوم كند، آزاد شدند.
كي؟ آنها!
برانسون - آندرو ويلسون، ۴۳ ساله اهل برانسون موفق شد تا اسم خود را به آنها-  They به زبان انگليسي- تغيير دهد. اين مرد 43 ساله كه خرج زندگي خود را از راه اختراع كردن وسايل متنوع مي گذراند، علت اين كار خود را اعتراض به كار كساني دانست كه با بردن كلمه آنها كاري يا ايرادي را به افرادي كه معلوم نيست چه كساني  هستند نسبت مي دهند. آندرو ويسلون سابق و آنهاي فعلي مي گويد: مردم هميشه مي گويند آنها اين كار را كردند، تقصير آنها است. به راستيآنها كي هستند!؟

جشن چيني ها
017628.jpg
منچستر- وارد هر كشوري كه شويد، به هر جزيره اي كه برويد، بالاي كوه قاف هم كه برسيد، باز هم چند تايي چيني مي  بينيد. به طور كلي به نظر مي  آيد كه هيچ جاي دنيا از حضور چيني ها بي  نصيب نمانده است. طبعا تا چندين سال ديگر هندي ها دنيا را فتح مي  كنند اما فعلا از هر 6 آدم، يكي چيني است و چيني ها يكي از ده ها جشن مخصوص به خود، انگليسي ها را هم با فرهنگ خود آشنا كردند. در اين جشن كه موسوم به جشن شروع نيمه پاييز است، صدها چيني  با به نمايش كشيدن حركات رزمي و نواختن موسيقي سنتي چيني، در ميدان آلبرت، شور و حال خاصي را به تماشاگران القاء كردند. در اين بين بيشتر نگاه ها به سوي سون جي هاي مدافع تيم فوتبال منچستر سيتي بود كه خود در اين جشن  حضور يافته بود و در حال پخش هدايا به كودكان و بچه هايي بود كه از سرو كول او بالا و پايين مي  رفتند. اينطور به نظر مي  رسد كه پيشنهاد بدي نيست كه ايرانيان مقيم خارج نيز با برپايي اين چنين مراسمي هايي، فرهنگ ديني كهن ايران زمين را به رخ جهانيان بكشانند.

سالگرد استقلال مالت
017673.jpg
كم و بيش با نام تمام كشورهاي اروپايي آشنا هستيم، اما در اين بين نام مالت  را از همه كمتر شنيده ايم و نام عصاره مالت را احتمالا از همه بيشتر! يكي از دلايل كم شنيدن اسم مالت ممكن است به جزيره بودن و كوچك بودن اين كشور برگردد و اينكه در قاره اي قرار گرفته كه آنقدر خبرسازهاي مختلف را در خود جا داده است كه مالت حرفي براي گرفتن ندارد، چه در بعد سياسي و چه در بعد ورزشي. اما بشنويد كه چندي پيش، اين كشور چهلمين سالگرد استقلال خود را جشن گرفت. در اين مراسم رسمي كه مقامات نظامي و سياسي حضور داشتند، مقامات مالت با گذاشتن گل در كنار بناي يادبود استقلال واقع در شهر فلودينا، استقلال مالت راجشن گرفتند. كشور مالت چهل سال پيش از دست استعمار انگليس يا همان استعمار پير نجات پيدا كرد و اكنون تبديل به يك كشور با محوريت اقتصاد توريستي شده است.

آشنايي با بوميان آمريكا
017676.jpg
واشنگتن- براي آشنايي آمريكاييان و جهانگردان با فرهنگ بوميان سرخپوست آمريكا كه صاحبان اصلي آن كشورند، فستيوالي در موزه سرخپوستان آمريكا برپاشد. در اين فستيوال كه با موسيقي و رقص سرخپوستي همراه بود، بازديدكنندگان با آداب و رسوم بوميان آمريكا آشنا شدند. موسيقي سرخپوستي شايد در نگاه عوام كه با فرهنگ آنان آشنايي ندارند بي  معني به نظر آيد ولي آهنگ هاي آنان سخن از فرهنگ و رابطه انسان و طبيعت به ميان مي  آورد. در اين جشن سعي شده بود تا عشق و طرز تفكر سرخپوستان را در قالب موسيقي پاپ و راك و ديگر سبك هاي موسيقي با بازديدكنندگان آشنا سازند. شركت كنندگان در اين جشن از طريق ديدن رقص سرخپوستان و شنيدن آهنگ هاي آنان با ارزش هاي خانوادگي كه بوميان آمريكا براي آن احترام ويژه اي قائل هستند، آشنا شدند.

فستيوال پرتاب گوجه فرنگي
017631.jpg
اسپانيا - از گاوبازي اسپانيايي ها كه بگذريم، جشن پرتاب گوجه فرنگي هم از كارهاي جالب و البته عجيبي است كه در آنجا رخ مي دهد. بيش از 20 هزار نفر در شهر بونل گرد هم آمدند تا يكديگر را با گوجه هاي آبدار هدف قرار دهند. مردم محلي هم با بستن در و پنجره هاي خانه خود قصد داشتند تا از ورود گوجه ها به محيط زندگي شان جلوگيري كنند. البته استفاده از گوجه فرنگي جهت درست كردن سالاد غير از اين است كه خانه و زندگي شما طعم گوجه فرنگي به خود بگيرد. براي آماده سازي اين جشن بيش از 130 تن گوجه فرنگي توسط شش كاميون به شهر بونل آورده شد تا در پايان اين فستيوال گوجه اي، 20 هزار نفر شبيه به شيشه سس گوجه فرنگي به حمام ها بشتابند.

جشن 350 سالگي تاج محل
017634.jpg
هند - جشن هاي 350 سالگي بناي تاريخي و رويايي تاج محل در ايالت شمالي اوتار پرادش آغاز شد. در اين جشن ها بهترين موسيقيدانان هند به اجراي موسيقي در 2 كيلومتري اين بناي زيبا خواهند پرداخت. مسابقه پرواز كايت و به هوا فرستادن بالن و كبوتر نيز از ديگر برنامه هاي جشن هاي تاج محل است. همچنين قرار است تمبر يادبودي به اين مناسب چاپ شود. برخي از جهانگردان اين جشن ها را كافي نمي دانند كه دليل آن عدم صدور اجاره از سوي دادگاه عالي هندوستان است. دادگاه عالي هندوستان پس از برگزاري كنسرت موسيقي پاپ در سال 1996 كه منجر به آسيب ديدن بناي تاج محل شد، برگزاري اين چنين مراسم هايي را محدود كرده است. تاج محل به دستور شاه جهان، امپراتور مغول به عنوان آرامگاه همسرش، ممتاد محل بنا شد. طبق آمار داده شده بيش از 3 ميليون گردشگر از اين بناي تاريخي بازديد كردند.

مرغ در ازاي جت
استكهلم - نخست وزير سوئد طي سخناني اظهار داشت كه دولت وي نمي تواند پيشنهاد دريافت مرغ از تايلند در ازاي دادن جنگنده هاي جت را بپذيرد. اين پيشنهاد از سوي دولت تايلند به دولت سوئد داده شده بود. اين پيشنهاد در حالي از سوي تايلند به سوئد داده شده است كه كشور سوئد با بحران آنفلوآنزا مرغي رو به رو است. تايلند در گذشته سعي داشته است تا چنين معاملاتي را هم با روسيه داشته باشد. ظاهرا كشور سوئد با كمبود خروس مواجه شده است.

نيم ميليارد دلار كوكائين
نيروي دريايي آمريكا با همكاري گارد ساحلي موفق شد تا از يك كشتي كلمبيايي بيش از 607/13 كيلو كوكائين به ارزش 500 ميليون دلار كشف كند.
اين كشتي در 17 سپتامبر توسط نيروي دريايي آمريكا در نزديكي سواحل ايالت كاليفرنيا توقيف شد.
سال گذشته 7/7 ميليارد دلار كوكائين توسط گارد ساحلي آمريكا كشف شد. گران ترين ماده رايج مخدر دنيا كوكائين است. اميدواريم فكرهاي بد بد به سر كساني كه اين مواد را هم اكنون كشف و ضبط كرده اند، نزند.

موگابه بود؟ نشناختم!
وزير خارجه انگليس پس از دست دادن با رئيس جمهور زيمبابوه، روبرت موگابه، اظهار داشت كه وي را اصلا نشناخت. اين دو در مقر سازمان ملل واقع در نيويورك همديگر را ملاقات كردند و در هنگام دست دادن جك استراو به موگابه گفت: از آشنايي با شما خوشوقتم . روابط انگليس و زيمبابوه كه به تيرگي روي آورده است، با اظهارات اخير موگابه راجع به توني بلر كه او را پيام آور بوش لقب داده، تيره تر شده است. استراو در يك مصاحبه تلويزيوني اعلام كرد كه تيرگي روابط دو كشور نبايد باعث بي ادبي سران انگليس و زيمبابوه نسبت به يكديگر شود. البته وي اعلام كرد كه مجبور بوده است تا با همه دست بدهد!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |