پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۱
در انتظار ظهور منجي
خواب پدربزرگ تعبير مي شود
يك نفر مي آيد. كسي كه شبيه هيچ كس نيست مگر جد بزرگوارشص. به او مي گويند حجت، قائم، اباصالح، بقيه الله و مهديعج. كسي مي آيد كه از 5 سالگي امام مسلمانان بوده است 
017682.jpg
كسي مي آيد كه شبيه هيچ كس نيست. پدربزرگ مي گفت پدربزرگش خوابش را ديده بود. جد پدر ديده بود كه او سوار بر اسب سفيد مي آيد. او مي گفت حتي اسب سفيدش هم شبيه اسب هاي رها در مزرعه نبود. حالا ديگر مزرعه اي نيست كه يادگار جد پدر باشد كه پدربزرگ در آن از خواب هاي پدربزرگش بگويد. پدربزرگ وقتي نفس آخر را مي كشيد هنوز مي گفت يادتان باشد، پدربزرگم خواب ديده بود؛ كسي مي آيد.
وزها گذشت، ما بزرگ شديم و جمعه ها گذشتند. خواب پدربزرگ تعبير مي شود، ما يقين داريم. شايد روز موعود همين جمعه اي باشد كه از راه مي رسد. يكي مي گفت: كور شوم اگر دروغ بگويم، من خوابش را وقتي ديدم كه خواب نبودم؛ كسي مي آيد كه همنام پيامبر   ص است. او شكل همان كسي است كه انتظارش را مي كشيم. كسي مي آيد.
حرف به اينجا كه كشيد ياد آخرين نفس هاي پدربزرگ افتاديم. توي يكي از آن آخرين روزها، نه توي مزرعه يا خانه پدري، نه روي سفره اي پهن روي زمين، وسط آپارتمان اجاره اي كه صاحبش آقاي هاشمي بود، پدربزرگ از كسي كه مي آيد برايمان گفت.
بچه ها، يك نفر مي آيد. كسي كه شبيه هيچ كس نيست. به او مي گويند حجت، قائم، اباصالح، بقيه الله و مهدي عج. كسي مي آيد كه از 5 سالگي امام مسلمانان است. او مي آيد و رنج و نااميدي را از زمين مي رهاند. مهدي عج همه چيز را تقسيم مي كند. او كسي است كه از هيچ كس نمي ترسد. اباصالح مي آيد و همه چيز را تقسيم مي كند. او مي آيد امير مشرق و مغرب مي شود. او كه بيايد ما ديگر از هيچ چيز و هيچ كس نمي ترسيم. 
...حرف هاي پدربزرگ خدابيامرز هنوز تازه است. تازه به اندازه همين 28۲۹، سال پيش. اصلا انگار همين جمعه هفته قبل بود. همين جمعه اي كه صاحبخانه آمد و در خانه مان را زد، از هيچ كس نترسيد و گفت 50 هزار تومان اجاره را زياد كنيد.
وقتي كه پدربزرگ برايتان از او حرف مي زد، ما بچه بوديم. آنقدر بچه كه مژده ما - خواهر كوچك - 5 ساله بود. او نمي دانست 5 سالگي يعني چي، اما دوچرخه را مي فهميد. ما چقدر دلمان مي خواست مژده يك دوچرخه داشته باشد؛ دوچرخه اي قرمز، خوشگل تر از دوچرخه اي كه آقاي هاشمي براي دختر لوسش، رويا خريده بود. آن روز كه هنوز بچه بوديم، با هم قرار گذاشتيم وقتي او آمد، آرزو كنيم كه حقوق پدر زياد شود و يك دوچرخه براي مژده بخرد. وقتي كه بچه بوديم، آرزوهاي ديگري هم داشتيم. خواب تمام آرزوهاي مان را در بيداري ديديم و منتظر مانديم تا او بيايد. باورش داشتيم و داريم. حالا بزرگ شده ايم و جمعه اي ديگر در راه است. پدربزرگ هميشه مي گفت جمعه اي از راه مي رسد كه او را مي بينيد. آن جمعه روزي است كه ناپاكي و پليدي چهره دنيا را سياه كرده است. مي رويم و تلويزيون را روشن مي كنيم. خبرها پخش مي شوند. صدايي آشنا، از قتل كودكان مي گويد، از انفجار بمب، از فلسطين، از عراق، جنگ و ...
اخم هايمان در هم مي رود. دلمان مي گيرد، اما خبري ديگر در راه است. گوينده مي گويد: ميلاد مهدي موعود، يگانه ناجي عالم بشريت مبارك باد. اخم هايمان باز مي شود. جمعه اي ديگر در راه است. نيمه شعبان، روز تولد منجي. ياد حرف هاي پدربزرگ پدربزرگ مان افتاديم: من خواب ديدم. كسي مي آيد.

او مي آيد
حضرت مهدي عج دوازدهمين امام شيعيان، فرزند امام حسن عسگري ع در شب جمعه نيمه شعبان سال 255 هجري در سامرا ديده به جهان گشود.
مادرش شاهزاده اي رومي بود كه با اوصياي عيسي بن مريم ع پيوند مي يافت. نامش نرجس بود و هنگامي كه طلايه داران سپاه اسلام وارد ديارش شدند خود را تسليم آنان كرد تا تقدير وي را به خانه امام حسن ع بياورد. حضرت مهدي عج پس از وفات پدر بزرگوارش در سن پنج سالگي به امامت رسيد. آخرين پيشواي ما همنام پيامبر گرانقدر اسلام ص و به القاب حجت، قائم، اباصالح، بقيه الله و مهدي معروف است.
غيبت امام به دو بخش؛ غيبت صغري و كبري تقسيم مي شود. غيبت صغري از سال 260 تا سال 329 به طول انجاميد و در اين مدت فقط چهار نفر كه به نواب اربعه معروف بودند، از طرف امام داراي وكالت خاصه بودند و با امام ملاقات داشتند.
دوران غيبت صغري كه 69 سال و 6ماه و 15 روز ادامه داشت، در سال 329 هجري به پايان رسيد. در آن وقت امام 74 سال داشتند و آنگاه غيبت كبري آغاز شد تا خداوند حكيم در زمان و شرايط مساعد به آن حضرت اجازه ظهور دهد تا زمين را پر از عدل و داد كند و حكومت واحد جهان را تشكيل دهد.
ما شيعيان بر اين باوريم كه انتظار ظهور او عبادت است.

بازتاب
،۱۱۰ 24 ساعته
با احترام، پيرو پيام مردمي مندرج در صفحه 21 مورخ 4/7/83 آن روزنامه با اين مضمون كه چرا پليس۱۱۰ به موقع در محل حادثه حاضر نمي شود. جوابيه ذيل ارسال مي گردد:
مركز فوريت هاي پليسي۱۱۰ در تمام اوقات 24 ساعته شبانه روز گزارش هاي فوريتي وغير فوريتي شهروندان را دريافت و متناسب با نوع اخبار، وقايع و گزارش هاي دريافتي، دستوراتي را به يگان هاي اجرايي وعملياتي ابلاغ تا پيگيري هاي لازم معمول و رسيدگي نمايند كه در بخش فوريت هاي پليسي كه نياز به حضور سريع ماموران در صحنه هاي جرم باشد بلافاصله اقدام و در خصوص موارد غير فوريتي كه مستلزم انجام تحقيقات و بررسي هاي لازم به منظور پي بردن به صحت و سقم قضيه مي باشد، موضوعات با در نظر گرفتن نوع و وضعيت گزارش دريافتي باتعيين بازه هاي زماني مناسب به رده هاي تخصصي ذيربط ابلاغ مي گردد تا رسيدگي و نتيجه را اعلام نمايند.
مركز اطلاع رساني ناجا

ستون شما
كمتر از 3 دقيقه
يك تماس تلفني در روزي كه به نام آتش نشانان نامگذاري شده بود.
آقا مي خواهم خسته نباشيد بگم به همه آتش نشانان زحمتكش. منزل من چند روز پيش آتش گرفت و بر و بچه هاي زحمتكش ناحيه 26 به سركردگي آقاي اسماعيل آقايي در كمتر از سه دقيقه به محل رسيدند و حريق را مهار نمودند.
ما هم به همه اين عزيزان خسته نباشيد مي گوييم.
بهشت زهرا
خانمي تماس مي گيرد و مي گويد كه نيمكت هاي بهشت زهرا را برده اند و اكنون هيچ جايي براي نشستن وجود ندارد.
ايشان از مسوولان خواستند كه حتي شده همان صندلي هاي كهنه و قديمي را بياورند آنجا تا براي استراحت آدم مجبور به نشستن روي زمين نشود.
اعتراض به يك مطلب
در خصوص مطلب چاپ شده در ايرانشهر مورخ 10/6/83 تماسي گرفته شد كه گفتند اين مطلب توهين به عموم كارمندان است. خوب بود اينگونه توهين و ناروا به طبقه كارمند خصوصا معلمان را روا نمي داشتيد.
لازم به توضيح است كه مطلب در خصوص كار مفيد ناچيز كارمندان بوده كه در آن تاريخ چاپ شده است.
پياده رو
تماس ديگري داشتيم كه خواسته بودند به وضع پياده روهاي سطح شهر تهران بيشتر توجه شود. ايشان مي گفتند كه همين روز گذشته زماني كه با پسرش در يكي از پياده روهاي خيابان وليعصر قدم مي زدند، پاي پسر ايشان دچار پيچ خوردگي شد.
بهتر است ابتدا موتور سيكلت ها از پياده رو خارج شوند، تا بعد نوبت پر كردن چاله هاي آن شود.
پشيمان از طلا گشتن 
ماشاالله نقوي خودش را متعلق به خانواده 6 شهيد و همچنين پدر يك مفقود الاثر معرفي مي كند، شمرده و البته كمي به سختي صحبت مي كند و مختصر و مفيد شرح حالش را مي گويد: همسرم سال گذشته درگذشت، من پس انداز خانواده را به شركت آرام كه در پرديس كرج خانه مي سازد سپردم تا صاحبخانه شويم. قرار بود واحدي از خانه هاي مجتمع شقايق متعلق به ما باشد. اما چند وقت پيش متوجه شدم كه سرطان معده گرفته ام و براي درمان نياز به پول دارم به همين دليل هم از شركت تقاضا كردم كه 4 ميليون پول مرا پس بدهند تا بتوانم خرج شيمي درماني كنم. در واقع از خير خانه  پرديس گذشتم. اما بعد از يك ماه دوندگي هنوز به جايي نرسيده ام و نتوانسته ام اين پول را پس بگيرم.
اگر ماشاالله نقوي نتواند بر سرطان غلبه كند به خانه  پرديس كرج نيازي نخواهد داشت. شماره تماس او در تحريريه ايرانشهر موجود است.

ذهن زيبا
دوست واقعي شما كسي است كه هيچ احتياجي به شما ندارد،  اما باز دوست شماست.
كين هوبارد
يكبار بيشتر زندگي نمي كنيد، اما اگر همين يكبار را به درستي زندگي كنيد، كافي است.
پرمودبترا
اگر براي حرف زدن هيچ چيز به ذهنت نمي رسد،  تا مي تواني مبهم و پيچيده  حرف بزن!
پايت هين
مردم،  براي شكست برنامه ريزي نمي كنند، بلكه در برنامه ريزي شكست مي خورند.
؟

هوا
بي حساب و كتاب 
بي حساب و كتاب بودن هوا در فصل پاييز از ويژگي هاي خاص آن است كه بي شباهت به بهار هم نيست، اما حالا چرا با اين جمله ستون هواي امروز را شروع كرديم، علتش گرماي هوا است. چند روزي را كه از فصل پاييز سپري كرديم، جز يك كاهش دماي ناگهاني كه آن اوايل اتفاق افتاد، ما كه چيز خاصي نديديم. حالا هوا يواش يواش دوباره در حال گرم شدن است. اما زياد به اين افزايش دما دل خوش نكنيد، چون همان طور كه اول هم گفتيم، هواي پاييز زياد حساب و كتابي ندارد. اين را مي توانيد در نوسان هوا، مابين صبح و شب هم احساس كنيد. مثلا همين امروز، دماي هواي تهران در گرم ترين ساعت به 31 درجه سانتيگراد مي رسد كه اختلافش با ساعات خنك امروز به 14 تا 15 درجه مي رسد.
امشب دماي هواي تهران حول و حوش 15 تا 16 درجه سانتيگراد خواهد بود. فردا هم وضعيت تشابه زيادي با امروز دارد.

جعبه
پر از برنامه 
امشب شب ميلاد باسعادت حضرت قائم عج است و به همين علت برنامه هاي متنوعي ظرف امروز و فردا پخش خواهد شد. امروز مي توانيد 40:13 تكرار سريال خانه اي در تاريكي را ببينيد ،از شبكه سوم.
رسم شيدايي ساعت 15:14 از شبكه 2 پخش مي شود.فيلم سينمايي روبان قرمز را اگر جمعه شب گذشته نديديد، مي توانيد امروز ساعت 15 تماشا كنيد. امشب ويژه برنامه اي در شبكه تهران پخش مي شود كه مجري آن هم آقاي احمدزاده است. اين برنامه ساعت 21 آغاز مي شود. امشب 30:22 از شبكه اول مي توانيد سينما يك را ببينيد. كمربندها را ببنديد را مي توانيد ساعت 15:21 تماشا كنيد از شبكه۳.ويژه برنامه هاي عيد فردا صبح نيز در شبكه هاي مختلف سيما دنبال خواهد شد. فيلم سينمايي هم فردا از شبكه سوم و در ساعت 30:11 شروع مي شود. عصر فردا با آشتي كنان ساعت۱۵:20 از شبكه سه پخش مي شود. طلسم شدگان را مي توانيد ساعت 19 از شبكه تهران ببينيد. برنامه امشب سينما 4، روزي روزگاري در غرب است كه ساعت 30:20 آغاز مي شود.اما برنامه مسابقات فوتبال آخر هفته هم بدين شرح است كه روز پنج  شنبه استقلال با پگاه گيلان ساعت 15:15 در رشت بازي مي كنند و جمعه هم پرسپوليس و ملوان در تهران ساعت 15:17 بازي خواهند كرد.

جشن
جشن در دانشگاه تهران 
اين روزها همه خيابان هاي شهر با انواع چراغ هاي رنگي تزئين شده اند كه همه اين چراغ هاي رنگي و تزئينات در حقيقت نويد يك جشن بزرگ را مي دهند. اين جشن با رسيدن نيمه شعبان و به خاطر ولادت حضرت مهدي در جاهاي مختلف شهر برگزار مي شود. آنهايي كه هر هفته براي خواندن نماز جماعت، روزهاي جمعه به دانشگاه تهران مي روند، اين هفته مي توانند بعد از برگزاري نماز جمعه در جشن بزرگي كه به مناسبت ميلاد حضرت مهدي برگزار مي شود، شركت كنند. اين جشن با حضور مداحان اهل بيت و همراه با پخش 10 هزار شاخه گل و شيريني از ساعت 10 صبح در دانشگاه تهران برگزار مي شود. همچنين مي توانيد در مسابقه  جمعه ظهور كه يكي از مراسم اين روز است شركت كنيد. در اين مسابقه به سه نفر از كساني كه بهترين جمله يا شعر كوتاه در وصف برگزاري نماز جمعه به امامت امام زمان بيان كنند، يك سكه بهار آزادي داده مي شود. براي شركت در اين مسابقه مي توانيد آثارتان را تا ششم آبان ماه به ستاد برگزاري نماز جمعه تهران در خيابان وليعصر، نبش خيابان پاستور بفرستيد.

كتابخانه
منتظران امام زمان عج
در كتابخانه امروز مي خواهيم مثل هميشه چند كتاب جديد را به شما معرفي كنيم. اين كتاب ها هم مثل حال و هواي اين روزها مربوط به موضوع امام زمان و انتظار ظهور آن حضرت است. اولين كتاب را محمد مقدسي با عنوان وظايف شيعيان و منتظران امام زمان نوشته است. اين كتاب 80 صفحه اي را انتشارات برگ شقايق قم در قطع جيبي و با قيمت 200 تومان منتشر كرده است. سيري در احوالات حضرت حجت بن الحسن و آشنايي با وظايف شيعيان در زمان غيبت هم كتاب ديگري است كه محمد نجفي يزدي آن را نوشته و نشر كوثر آن را در 80 صفحه و با قيمت 200 تومان چاپ كرده است. همچنين كتاب 100 پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان نوشته عليرضا رجالي تهراني را نشر نبوغ قم براي نهمين بار منتشر كرده است. قيمت اين كتاب 298 صفحه اي، 1000 تومان است. علاوه بر اين كتاب ها، كتاب ملاقات با امام عصر هم كه نوشته جعفر رفيعي است در 370 صفحه و براي دومين بار چاپ شده است. اين كتاب را انتشارات ياران قائم با قيمت يك هزار و۲۰۰ تومان منتشر كرده است.

فرهنگ
كاروان منتظران، جشن شعبان 
به مناسبت فرا رسيدن نيمه شعبان و ميلاد باسعادت حضرت مهدي عج فرهنگسراي نوجوان جشن بزرگ نوجوانان منتظر را با هدف ايجاد يك نشاط معنوي در بين نوجوانان برتر در زمينه هاي علمي، فرهنگي، هنري، مذهبي و اجتماعي برگزار مي كند. اين مراسم در دو بخش انجام مي شود كه در بخش اول آن مراسم سرود و جشن است و بخش دوم مربوط به اعزام كاروان نوجوانان منتظر كه در اين مرحله همزمان از سه منطقه 18، 5 و 17 بيش از 10 اتوبوس، نوجوانان منتظر را به سوي جمكران مي برند.
همچنين نشست هاي مهدوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم روزهاي پنج شنبه و جمعه، نهم و دهم مهرماه در فرهنگسراي مدرسه برپا مي شود.
علاقه مندان جهت شركت مي توانند به خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه كنند. جشن بزرگ شعبان هم با شركت هنرمندان و ارايه برنامه هاي متنوع از ساعت 19 الي 22 در اين دو شب برگزار مي شود.

سايت
فرهنگ انتظار در اينترنت 
با رسيدن ايام نيمه شعبان علاوه بر مساجد، موسسات فرهنگي و فرهنگسراها، تعدادي از سايت هاي اينترنتي هم سعي دارند تا اخبار مربوط به فرهنگ انتظار را به مخاطبان و علاقه مندان ارايه كنند. يكي از اين پايگا ه هاي اينترنتي، www.jamkaran.com است. بعضي از عناوين صفحه اول اين پايگاه متعلق به واحد فرهنگي مسجد جمكران است، مانند: درباره امام زمان، امام مهدي در كلام معصومان، توقيعات و سخنان امام مهدي، معرفي مسجد جمكران و قسمت كتاب و مقاله آن كه شامل كتاب ها و مقالاتي با موضوع امام مهدي و فهرست آثار كتابخانه تخصصي امام زمان است. يكي ديگر از اين پايگاه ها، سايت اجلاس مهدي با آدرس www.ejlasmahdi.com است كه از طرف دبيرخانه اجلاس دوسالانه بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي براي ارايه گزارش مربوط به اين اجلاس و مطالب مرتبط با موضوع حضرت مهدي راه اندازي شده است. اين پايگاه به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي عناويني مانند: اخبار مربوط به اجلاس ها، خبر، كتابخانه، رواق هنر، موسسات مهدوي، پايگاه هاي مهدوي و ... دارد.

امروز
جمعه خوب، جمعه نيمه شعبان 
017643.jpg
روز پنج شنبه از آن روزهايي است كه خيلي از تهراني  ها فرصت آن را پيدا مي كنند تا به زيارتگاه  هاي شهر سر بزنند. بعضي ها مي روند بهشت زهرا، بعضي ها شاه عبدالعظيم، بعضي امامزاده صالح و خلاصه هر كس به گونه اي در اين روز خودش را آرام مي كند. اما اين پنج شنبه با بقيه پنج شنبه ها يك تفاوت اصلي دارد و آن هم اينكه فردا نيمه شعبان است. تولد كسي كه يكهزار و۱۷۰ سال عمر دارد و تمام مسلمانان به اميد ديدارش لحظه  شماري مي كنند. روزهاي جمعه به نام آن امام نامگذاري شده و امروز بهترين فرصت است براي اينكه نهايت استفاده را ببريم. براي عصر امروز به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه بتوانيد به مسجد يا امامزاده اي كه در آن مراسم مولودي خواني است، سري بزنيد. بعد از آن هم در يكي از ميدان هاي اصلي شهر دعاهاي ويژه اين روز به ويژه دعاي فرج امام زمان عج را بخوانيد. از پذيرايي ها و نذري هايي كه شهر را پربركت كرده اند، بي نصيب نمانيد و البته در ساعات آخر شب نهايت لذت را از آذين بندي  خيابان ها و محله هاي تهران كه رنگي نو به خود گرفته اند، ببريد.
جمعه هم تعطيل است و هم روز عيد. سر زدن به بزرگ ترها، عيادت از بيماران و البته در خانه ماندن و كنار خانواده اوقات را سپري كردن، از كارهاي مهمي است كه مي توانيد انجام دهيد. امروز و فردا روزهاي عجيبي براي ما ايراني ها است. نهايت استفاده را از آن ببريم.

پايتخت
پاريس 
خبري بخوانيد در خصوص نقاشي موناليزا اثر لئوناردو داوينچي. تحقيقات جديدي كه در خصوص تابلوي نقاشي موناليزا صورت گرفته است نشان مي دهد فرضيه اي كه حدود 500 سال پيش درباره شخصيت مدل اين نقاشي صورت گرفته است، صحت دارد. در تحقيقات 25 ساله اي كه يك پژوهشگر انجام داده، به مدارك ازدواجي در سال 1490 ميلادي رسيده كه ثابت مي كند موناليزا واقعا وجود داشته است. اين مدارك ثابت مي كند كه همسر موناليزا از مشتريان پدر لئوناردو داوينچي بوده است. اين تحقيقات همچنين ارتباط نزديك اين دو خانواده را نشان مي دهد. سال هاي زيادي بود، درباره اينكه تابلوي موناليزا زاييده خلاقيت و تخيلات، مدل اين نقاش قرار گرفته است ، بحث و جدل ادامه داشت.
آمستردام 
از آمستردام خبر مي رسد كاركنان خطوط حمل و نقل در آمستردام و حومه اين شهر در اعتراض به طرح هاي دولت هلند در اعمال اصلاحات بهداشتي و تامين اجتماعي دست از كار كشيده و اعتصاب كرده اند. در پي اعتصاب عمومي روز دوشنبه فعاليت خطوط مترو و تراموا متوقف شد و رانندگان اتوبوس دست از كار كشيدند. باراندازهاي بندر آمستردام نيز دوشنبه به جمع اعتصاب كنندگان پيوستند. اتحاديه هاي كارگري به تدابير دولت يان پيتر بالكنند نخست وزير هلند در خصوص اصلاح نظام تامين اجتماعي، كاهش خدمات بازنشستگي و نيز افزايش سن بازنشستگي از اول ژانويه سال 2005 معترضند. اوايل ماه جاري نيز ده ها هزار نفر در محكوميت اقدامات دولت هلند در اين زمينه در خيابان هاي روتردام تظاهرات كردند. اتحاديه هاي كارگري همچنين خواستار برپايي تظاهرات در آمستردام در روز شنبه آينده شده  اند. به پيش بيني آنها نزديك به 100 هزار نفر در اين تظاهرات شركت خواهند كرد.
لندن 
يك شركت انگليسي ،پروازهاي فضايي خصوصي را از سال 2007 آغاز مي كند. ريچارد برانسون ميلياردر انگليسي چند روز قبل اعلام كرد، گروهي موسوم به ويرجين طرح پروازهاي فضايي را در گروه هاي پنج نفره از سال 2007 آغاز مي كند. انتظار مي رود اين پروازها سه ساعت طول بكشد و طي آن فضاپيما در ارتفاع بيش از 100 كيلومتري زمين به پرواز درآ يد كه در اين ارتفاع جاذبه زمين وجود ندارد. هر سرنشيني براي اين پرواز مي بايد 19 هزار و 600 دلار بپردازد. پيش بيني شده در پنج سال اول اين طرح، 3 هزار نفر به فضا بروند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |