پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳
افشاي اسناد و حقايقي مهم از همكاري كشورهاي اروپايي، عربي و آمريكا با صدام
دستهاي پنهان
003729.jpg
اسناد و حقايق مهم همكاري كشورهاي اروپايي، آمريكا و كشورهاي عربي با رژيم صدام در جنگ هشت ساله عليه ملت ايران افشا شد.
روزنامه ساندي تايمز چاپ انگليس در شماره اخير خود در مقاله اي با توجه به سالروز تجاوز نظامي رژيم بعثي صدام عليه جمهوري اسلامي ايران نوشت تعدادي ازافسران پيشين ارتش عراق با انتشاراسناد و حقايق مهمي درباره جنايات صدام عليه ملت ايران، پرده از همكاريهاي وسيع كشورهاي اروپايي، عربي و بويژه آمريكا در طول اين جنگ برداشتند.
به گزارش مهر سرتيپ حسن از فرماندهان سابق در نيروي هوايي عراق مي گويد دقيقا هشت ماه قبل ازحمله سراسري صدام و ارتش او به ايران، اين جنگ همه جانبه طراحي شد و براساس دستورالعمل هاي سري، تمام نيروهاي مسلح عراق و بويژه نيروي زميني و هوايي ماموريت يافتند تا خود را براي تهاجم آماده كنند.
وي افزود: به كمك برخي گروههاي سياسي درگير با دولت ايران توانسته بوديم به اطلاعات مهمي درباره وضعيت نظامي اين كشور دست پيدا كنيم و تمام محاسبات و تحليل ها اين بود كه نيروهاي مسلح ايران و به خصوص ارتش آن، آماده نبرد نيست و همين مسائل به ارتش عراق اين اجازه را مي داد تا در محاسباتش خود را برنده نهايي جنگ بداند.
وي رفت و آمد مستشاران و مقامات نظامي و سياسي برخي كشورها بويژه شوروي سابق، انگليس و آمريكا و همچنين مصر به عراق را در شش ماه مانده به شروع جنگ بسيار گسترده خواند و گفت: صدام بقدري بر پيروزي سريع خود مطمئن بود كه خيلي زود درباره ايران با اين قدرتها به توافق رسيد.
اين افسر سابق نيروي هوايي عراق اضافه كرد: در آغاز حمله گسترده عراق به ايران در نيروي هوايي عراق نزديك به ۱۸ هزار مستشار شوروي سابق در حال خدمت بودند كه كار آموزش خلبانان عراق، آمادگي هواپيماها و فرودگاههاي عراق و پدافند زميني اين كشور را بعهده داشتند و اين درحالي بود كه پرسنل نيروي هوايي عراق بين ۲۰ تا ۲۴ هزار نيرو برآورد مي شدند.
وي افزود: با توافق ناتو و پيمان ورشو، نيروي هوايي عراق به كليه هواپيماهاي مدرن و پيچيده پيمان ورشو مجهزشد و كار برروي پدافند زمين به هواي عراق را عملا روس ها به دست گرفتند.
وي خاطر نشان ساخت: در بخش هاي ديگر ارتش عراق بيش از ۵۲ هزار مستشار نظامي كه بيشتر آنها مربوط به شوروي سابق بودند به صدام خدمت كردند.
بالابردن سطح آموزش ارتش عراق، تجهيز ارتش اين كشور و كمكهاي اطلاعاتي مهمترين محورهاي حضور اين مستشاران بود.
وي گفت: در پايان جنگ از مستشاران كشورهاي استراليا، آلمان شرقي سابق، آلمان غربي سابق، آمريكا، زلاندنو، مصر، يوگسلاوي سابق، سودان، شوروي سابق، لهستان، بلغارستان، اسپانيا و فرانسه را مي شد در ارتش عراق ديد.
وي گفت: طرح دفاعي شهر بصره از سوي فرماندهان ارتش شوروي سابق ريخته شد و در عمليات كربلاي ۵ ايران اين سند دفاعي مقاومت خود را ازدست داد و كار به جايي رسيد كه «آندره گروميكو»وزير خارجه وقت شوروي دستور رديابي ماهواره اي حركت نيروهاي ايراني را به ارتش اين كشور داد و آنها نيز بلافاصله تقديم ارتش صدام مي كردند.
وي تصريح كرد: بسياري از سلاحهاي سازمان رزم و ارتش مصر نيز بدليل جايگزيني با سلاحهاي جديد آمريكايي به عراق فرستاده شد.
وي وجود خلبانان و كارشناسان ارتش مصر در طول جنگ عراق عليه ايران را تاييد كرد و گفت: صدام روابط ويژه اي با اطلاعات ارتش مصرداشت و از اين ارتباط نزديك به طور گسترده اي استفاده مي كرد بطوري كه رابطه صدام با مقامات آمريكايي در طول جنگ عليه ايران همين ماموريت و كانال ارتش مصربود.
سرتيپ حسن در قسمت ديگري از سخنان خود مي گويد بعد از سقوط صدام در عراق، واحدهاي اطلاعاتي ارتش آمريكا و برخي كشورها بسرعت اقدام به جمع آوري اسناد همكاري هاي وسيع خود با صدام و ارتش او كردند كه يكي از آنها تسليم اسناد همكاريهاي شيميايي دولت آلمان با رژيم بعث عراق به مقامات برلين است.
وي گفت: درچند نوبت بدليل شرايط سخت جنگ وپيش بيني وقوع شكست سنگين ارتش عراق، هواپيماهاي باري بمبهاي شيميايي را كه بدنه آنها آمريكايي و مواد توليدي آن آلماني بود را از طريق فرانكفورت آلمان به بلغارستان و از آنجا به عراق منتقل كردند كه دو نمونه آن درعمليات خيبر و باز پس گيري فاو روي داد.
وي كه در جريان تحويل هليكوپترهاي سوپرپوما و هواپيماهاي سوپراتاندارد و ميراژاف ۱ و موشكهاي گزوسه فرانسه به عراق در سالهاي پايان جنگي با ايران بود مي گويد شخصا اطلاع دارم برخي مقامات عاليرتبه دولت فرانسه بابت اين همكاري از دولت عراق و برخي دول عربي حاشيه خليج فارس رشوه دريافت كردند.
وي از نقش همكاريهاي دولت عربستان سعودي در همكارهاي گسترده با ارتش عراق و بويژه نيروي هوايي اين كشور پرده برداشت و گفت: آواكس هاي سعودي عملا براي ارتش عراق كار مي كردند.
وي اوج همكاري نيروي هوايي عراق و عربستان را همكاري اين دو كشور و دادن تسهيلات فرودگاهي و ناوبري و پشتيباني به عراقيها براي حمله به ساختمان نيروگاه اتمي بوشهر و پالايشگاه گازكنگان برشمرد.
وي گفت: در سالهاي آخر جنگ نيروي هوايي عراق به تجهيزاتي مسلح شده بود كه از فواصل بعيد و ارتفاع بالا براحتي هدف را شناسايي و رد يابي مي كرد و آنگاه اقدام به زدن مي كرد.
وي تاكيد كرد: در سالهاي پاياني جنگ با دخالت آمريكايي ها سطح آموزش در ارتش عراق بالا رفت. وي از اسنادي ياد كرد كه در آنها به طور وسيع به همكاري اطلاعاتي سازمان سيا و اطلاعات ارتش آمريكا وصدام و ارتش او پرده برمي دارد كه رياست آن با دونالد رامسفلد بود.
رامسفلد ماموريت داشت تا عكسها و اطلاعات ماهواره اي را درامان پايتخت اردن دراختيار وفيق سامرايي كه بعدها ازناراضيان عراقي شد قرار دهد كه كمكهاي زيادي به صدام و در بقاي حكومت اوشد.
اين سرتيپ نيروي هوايي عراق اذعان كرد: علي رغم تمام اين كمكها اين ايرانيها بودند كه با امكانات كم هميشه سرنوشت نبرد را رقم مي زدند.
وي به شكست عراق در خرمشهراشاره مي كند و مي گويد: ايرانيها ما را در خرمشهر دفن كردند تمامي ارتباطات ارتش عراق مختل شد بطوري كه صدام احساس خطر و سقوط كرد.
وي افزود: كويت كه بعدها مورد تجاوز صدام قرارگرفت و حاكمش توسط ديكتاتورسابق عراق سگ خوانده شد با اشاره آمريكا جزيره بوبيان خود را دراختيارعراقيها قرارداد تا عليه ايران از آن بهره برداري كند.
وي حمايت شاه حسين و دولت اردن را نيز از عراق و صدام بسيارگسترده توصيف كرد بطوري كه بخش ويژه اي در ارتش عراق مامورهماهنگي با نظاميان اردني بود.
برخي ديگر از افسران عراقي نيز اعلام كرده اند در روزهاي آينده اسنادي از همكاري هاي گسترده اين كشورها با صدام عليه ايران منتشر خواهند ساخت.

مرور
پروژه همكاري قضايي ميان ايران و اتحاديه اروپا تنظيم مي شود
درپي ديدار مسئولان قوه قضاييه و هيات اتحاديه اروپا توافق شد:
003732.jpg
با تنظيم پروژه همكاري قضايي ميان ايران و اتحاديه اروپا، مباحث جلوگيري از اطاله داد رسي، پيشگيري از وقوع جرم و حقوق بشر در دستور كار همكاريهاي دو طرف قرار مي گيرد.
يك مقام آگاه در قوه قضاييه گفت: اين مطلب در گفتگوي مسئولان قوه قضاييه با هيات دونفره كميسيون حقوق بشر اروپا درتهران مورد بررسي و توافق قرار گرفت.
وي با اشاره به سفر ۶روزه هيات حقوق بشري اروپا به تهران در پي گفتگوهاي خرداد ماه دوطرف گفت: هيات اروپايي در اين سفر در حوزه قوه قضاييه با مديركل امور بين الملل اين قوه، دادستان انتظامي قضات و معاون حقوق و توسعه قضايي ديدار وگفتگو كردند.
به گفته وي اين هيات درخواست ديدار با مسئول مركز مشاوران حقوقي را نيز مطرح كرده بودند كه با سفر آن مسئول به مكه مكرمه، اين ديدار انجام نشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه اهداف سفر هيات كميسيون اروپا به جمهوري اسلامي ايران را كه از روز سه شنبه ۲۴ / ۶ / ۸۳ آغاز شد، گسترش گفتگو و همكاري هاي فني و قضايي ايران و اتحاديه اروپا در چارچوب گفتگو هاي رسمي حقوق بشري دو طرف خوانده بود.
حميدرضا آصفي پيشتر اعلام كرده بود: بر اساس توافقات حاصله در چارچوب برنامه همكاريهاي فني - قضايي ميان قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران با كميسيون اروپايي، هياتي متشكل از دو تن از اعضاي دبير خانه آن كميسيون به كشورمان عزيمت نموده و با مقامات قوه قضاييه، وزارت امور خارجه و برخي ديگر از مسئولان جمهوري اسلامي ايران ديدار مي نمايند.
اين سفر در پي چهارمين دور گفتگوهاي حقوق بشري ايران و اتحاديه اروپا كه در روزهاي ۲۵ و ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۳ در تهران برگزار شد، صورت گرفت.

فايننشال تايمز:
عراق شكست نخورد، استراتژي آمريكا شكست خورد
روزنامه بين المللي فايننشال تايمز در مقاله اي با اشاره به برنامه ريزي مجدد آمريكا براي مصرف كردن بودجه كنگره در عراق مي نويسد: اين برنامه ريزي مجدد نشان دهنده شكست استراتژي آمريكا در قبال عراق است.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه بين المللي فايننشال تايمز در مقاله اي با عنوان عراق شكست نخورد بلكه استراتژي آمريكا شكست خورد مي نويسد: دولت بوش ۵/۳ ميليارد دلار را براي كمك به عراق از كنگره تقاضا كرده است و اين نشان دهنده تغيير اساسي در استراتژي و نشان دهنده درك اين مسئله است كه تلاش آمريكا در طول اولين سال اشغال عراق يك شكست بوده است. دولت بوش هفته گذشته طرحي را به كنگره فرستاد و يك برنامه ريزي مجدد براي هزينه كردن در پروژه هاي بازسازي، برق و آب عراق مطرح كرد. ۸/۱ ميليارد دلار از اين بودجه براي آموزش و تجهيز پليس عراق و نيروهاي امنيتي هزينه خواهد شد.مابقي اين بودجه براي تامين امنيت و صادرات نفت، ايجاد اشتغال و كمكهاي فوري براي حمايت از انتخابات ژانويه خرج خواهد شد.
تنها حدود ۲/۱ ميليارد دلار از ۴/۱۸ ميليارد دلار بودجه كمكي كه براي سال مالي ۲۰۰۴ برنامه ريزي شده بود خرج شده است و كمتر از ۶۰۰ ميليون دلار از آن در عراق خرج شده است. بسياري از آن مبالغ به دليل حملات و تخريب و برنامه ريزي بد به هدر رفته بود و يا بيرون از اين كشور خرج شده بود يا براي نيروهاي امنيتي خارجي مصرف شده بود. اين برنامه ريزي مجدد نشان مي دهد كه پل برمر حاكم سابق عراق،دولت موقت و ارتش آمريكا در سال اول اشغال عراق اشتباهات اساسي مرتكب شدند.
اين مسئله عملا نشان مي دهد كه اهداف نئومحافظه كارها براي بازسازي عراق هرگز به تحقق نخواهد پيوست.تلاش جديد براي هزينه پول براي ارتش و نيروهاي امنيتي عراق نشان مي دهد كه آمريكا در تلاش جدي براي آموزش اين نيروها يك سال پس از سقوط صدام با شكست مواجه شده است و اين نتيجه برآورد اشتباه دولت آمريكا در اين مورد است كه ناآرامي ها با مشغول به كار شدن نيروهاي جديد عراقي از بين خواهند رفت. در نتيجه، آمريكا فعاليتهاي معيني را براي ايجاد نيروي انساني بزرگ با تكيه بر تجهيزات و آموزش ناكافي انجام داد و هدف آن پيشرفتهاي كم در دفاع از مرزها با ايجاد نيروهاي امنيتي كه نتوانند دمكراسي مورد انتظار آمريكا را به خطر اندازند، بود.
برنامه ريزي مجدد كنوني به قصد انجام يك تلاش امنيتي كاملا متفاوت انجام مي شود. در ماه آوريل تعدادي حمله عليه نيروهاي آمريكايي نشان داد كه بدون حضور نيروهاي امنيتي عراقي قوي، آشوبگران شكست نخواهند خورد.دولت بوش هم اكنون براي مبارزه با ويتنام سازي عمليات نظامي در عراق به شدت نيازمند بودجه است.تاكتيكهاي آمريكا به طور عمده به سمت اقدامات عملي و حملات دقيق تغيير شكل داده است در حاليكه نيروهاي عراقي آموزش مي بينند كه بيشتر عملياتهاي نيروهاي آمريكايي و انگليسي را برعهده بگيرند.
به طور مشابه، بيشتر بودجه هاي باقيمانده به بودجه براي پروژه هاي كمكي كوتاه مدت با هدف به دست آوردن حمايت عراقيها صرف خواهد شد. اين برنامه ريزي مجدد تاييدي است بر اينكه تلاشهاي آمريكا و اداره ائتلاف براي برنامه ريزي ساختار بلند مدت توسعه اقتصادي عراق به دليل مخالفت عراقيها با فعاليت خارجيها با شكست مواجه شده است.

سياست
ادبيات
روانشناسي
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  روانشناسي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |