شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳
نگاهي به دو فيلم «دوشيزه» و «قلب هاي ناآرام»
ناباورانه و تصنعي
در حالي كه فيلم هاي بسياري در پشت درهاي اكران در صف انتظار قرار دارند، مدتي است كه اكران دو فيلم «دوشيزه» ساخته «محمد درمنش» و «قلب هاي ناآرام» به كارگرداني «مجيد مظفري»، در سينماهاي تهران شروع شده، در اين يادداشت تلاش شده تا به اين دو فيلم بپردازيم.
003804.jpg
آناهيد موسسيان
«دوشيزه» اولين ساخته بلند محمد درمنش، اگرچه سال ۸۱ ساخته شده ولي بنا به عللي با دو سال وقفه به نمايش درآمد. در تب ساختن فيلم هاي اجتماعي درمنش نيز تلاش كرده تا يك فيلم اجتماعي بسازد. فيلم عليرغم برخورداري از تيزر تلويزيوني با استقبال مخاطبان روبه رو نشده است. شايد تأخير دو ساله در اين مورد بي تأثير نباشد. موضوع فيلم بر محور زندگي دو دختر شكل گرفته است: اول مينا دختر دانشجويي كه عليرغم مشكلات زيادي كه دارد مي كوشد سالم زندگي كند و گليمش را خودش از آب بيرون بكشد و مشكلات خانواده اش را نيز حل كند و البته قطب مخالف او آن دختر ديگر يعني رامك است، كه عليرغم خانواده ثروتمندي كه دارد، اما نهايتاً زندگي بي بند و بار را انتخاب كرده و شب ها را در خيابان سپري مي كند . معضلي كه در فيلم تصوير شده تازگي ندارد و موضوع اكثر فيلم هايي است كه در حوزه سينماي اجتماعي ساخته شده اند. اما ضعف  هاي فيلم به همين مسأله محدود نمي شود. مشكل فيلم «دوشيزه» اين است او در عين حال كه تلاش دارد زندگي و مسايل دختران را در جامعه به تصوير بكشد اما حاصل كار او به دلايل مختلف تصنعي و ناباورانه است. فيلمساز حتي در انتخاب بازيگران خود ناموفق است. زيبا بروفه براي تصوير كردن دختري دانشجو كه هم اكتيو است و هم پرشور و براي خودش آرمان دارد و در عين حال هم گليمش را دارد خودش از آب بيرون مي كشد قدري مسن به نظر مي رسد و البته چهره بي حالت و بازي سرد او نيز مزيد بر علت مي شود تا نتوانيم به شخصيت او با مشكلات و مسايلش همدلي كنيم. از آن سو رامك است كه اصلاً حضور و بازي او باعث زدگي تماشاگر از فيلم مي شود. نكته اي كه هست در تيتراژ فيلم ذكر شده كه گلاب آدينه به عنوان بازيگردان و انتخاب بازيگر حضور داشته، پس بايد پرسيد انتخاب اين بازيگران با چه حكمتي صورت گرفته و اصلاً چه بازيگرداني در فيلم صورت گرفته، كه بازي ها و نوع گويش آنها اين قدر ساختگي و متظاهرانه است. جدا از اين مسايل، فيلم چند پاره است و در هر پاره از فيلم  سازي مختلف زده مي شود. در اول اشاره به مشكل اشتغال مينا و نياز او به پول براي گرفتن رضايت از شاكي پدرش و رهايي او از زندان مي شود. وقتي پول تأمين مي شود سرو كله رامك و آن پسر دم اسبي پيدا مي شود كه پول مينا را به سرقت مي برند و بعد تعقيب و گريز مينا و اينكه چگونه پي رامك مي گردد و اين بار مسئله خانوادگي مينا فراموش مي شود و اصلاً مسايل مينا در سايه قرار مي گيرد و حالا دغدغه فيلم زندگي رامك است، اين كه او چرا به خيابانگردي روي آورده، چرا با پسر دم اسبي دوست شده و بالاخره مشكل اصلي و ناراحتي او كه از اختلاف و جدايي مادر و پدر ثروتمند و تازه به دوران رسيده اش منشاء گرفته است. يكي از نكاتي كه باعث جذابيت يك اثر سينمايي مي شود آنست كه جزئيات فيلم، سكانس هاي آن، داستان و حتي بازيگران آن هم نوعي هماهنگي داشته باشند كه هيچ كدام از اين موارد نه تنها در «دوشيزه» رعايت نشده كه گويا به نظر مي رسد تلاش شده در همه موارد بر ناهماهنگي ها تأكيد شود. دختري كه نقش رامك را بازي مي كند آن قدر بازي بدي دارد كه اصلاً تماشاگر حتي مواقعي كه رامك از دردهاي زندگي اش مي گويد و مي گريد نمي تواند با او همدلي كند. سكانس هاي شب و خيابان هاي تهران و آدم هاي آن نيز تصنعي اند. مثلاً آن دختري كه در پارك است و به او شيطان كوچولو مي گويند يا ديوانه اي كه در اتوبان مي خندد و در جايي قصد آزار و اذيت رامك را دارد. هرچند كه درمنش در فيلم خود تلاش كرده كه صادقانه يكي از مشكلات و معضلات جامعه را به تصوير بكشد، اما با بي توجهي به جزئيات اصول سينمايي به بيراهه رفته و از همه مهم تر اين كه اصلاً چرا نام فيلم دوشيزه است، آيا اين نام چه اشاره و راز پنهاني را در خود دارد كه در پايان فيلم براي تماشاگر كنجكاو و جستجو گر واجد ارزش و تأمل باشد.
اما «قلب هاي ناآرام» كه باز هم اولين ساخته كارگردانش مجيد مظفري است. مظفري اگرچه در حيطه بازيگري موفق است اما با فيلم قلب هاي ناآرام نشان داد كه كارگردان خوبي نيست. شايد اگر فيلم «قلب هاي ناآرام» در اوايل دهه شصت ساخته مي شد، حتماً مخاطباني نيز پيدا مي كرد، اما در شكل فعلي همان طور كه فروش فيلم نيز نشان داده قاعدتاً فيلم جوابگوي اهداف سازندگان آن نيست. موضوع محوري فيلم قلب هاي ناآرام باز همان اهداي عضو به ديگر بيماران و نيازمندان است و البته موضوعي است كه هميشه نيز قابليت تبديل شدن به فيلم را دارد. در سينماي ايران مي توان به بودن و نبودن اشاره كرد. اثر ستايش شده كيانوش عياري و در سينماي خارجي و موفق آن كه اين اواخر براي چندمين بار نيز از تلويزيون پخش شد فيلم زيبا و تأثيرگذار «هديه نيكلاس» بود و يا مي توان به فيلم «۲۱ گرم» اشاره كرد كه همين مسئله يكي از تم هاي محوري فيلم بود و چگونه با زيبايي و مهارت و با آن ميزان تأثيرگذاري در دل فيلم جاي گرفته بود و به بخشي از درام فيلم معنا و شكل مي داد. در واقع داستان فيلم «قلب هاي ناآرام» با آن پرداختي كه در فيلم مشاهده مي كنيم با آن همه سطحي نگري شايسته سينما نيست و فقط شايد براي سريال هاي تلويزيوني كشدار مناسب باشد كه آن هم بعيد به نظر مي رسد. اكثر بازيگران فيلم نيز از دل همين سريال هاي تلويزيوني بيرون آمده اند. با تأكيدي كه بر چهره و نقش محوري شيلا خداداد در فيلم شده و محبوبيت او در فيلم «مسافري از هند» و استقبال تماشاگران از اين سريال، معلوم است كه سازندگان فيلم بر حضور اين بازيگر و بر موفقيت فيلم حساب زيادي باز كرده بودند. فيلم اگرچه تلاش دارد به موضوعي رئال و واقعي بپردازد، اما باز همان نوعي نگاه كارگردان و فيلمنامه نويسي بر رئال بودن فيلم ضربه زده. اين كه نوع ري اكشن هاي مريم كه مرض قلبي دارد و حالا قلب هم با بدن او سازگار نيست، خيلي تصنعي و ساختگي است انگار كه تا حالا سازندگان قلب هاي ناآرام اصلاً بيمار قلبي نديده اند.
عجيب ترين صحنه فيلم همان سكانس پاياني بيمارستان است. جايي كه مريم دقايق آخر زندگي اش را سپري مي كند و نارسايي قلبي او به اوج رسيده اما او راحت در تخت دراز كشيده. دكتر مي گويد براي ادامه زندگي مريم بايد دوباره اميد از دست داده اش را بازيابد و قرار مي شود بهرام كه به حكم پدر مريم حق معاشرت و صحبت و آموزش موسيقي به او را ندارد، اين بار مي آيد تا با آمدنش به مريم زندگي دوباره بدهد و جالب تر اين كه براي مريضي كه نارسايي قلبي دارد تجويز مي شود تا آخرين ساخته كسي را كه دوست دارد گوش كند و بعد هم بالطبع بميرد. واقعاً چگونه سازندگان فيلم «قلب هاي ناآرام» باور كرده اند كه فيلمي اين گونه مي تواند جوابگوي مخاطب امروزي و نيازهاي او باشد.

خبر
جشنواره فيلم پليسي در ۶ استان
دبير نخستين  جشنواره  فيلم هاي  پليسي  گفت : اين  رويداد هنري  - سينمايي آذر ماه  سال  جاري  در ۶ استان  كشور برگزار مي شود.
حبيب الله  كاسه ساز در نشست  مطبوعاتي  اين  جشنواره  در جمع خبرنگاران  افزود: جشنواره  پليس  دراستان هاي  تهران ، خوزستان ، خراسان ، گيلان ، آذربايجان  شرقي  و جزيره  كيش  برگزار مي شود.وي  ادامه  داد: جشنواره  پليس  امسال  در بخش هاي  فيلم  سينمايي ، سريال ، نماهنگ ، پويانمايي ، آثار ۳۰ تا ۹۰ دقيقه اي ، مستند، فيلم هاي  زير ۳۰ دقيقه اي ، مواد و اقلام  تبليغي ، فيلم هاي  ۱۱۰ ثانيه اي  و شبكه  برتر صدا و سيما برگزارمي شود.به  گفته  كاسه ساز تاكنون  ۵۱ فيلم  سينمايي ، ۲۴ مجموعه  تلويزيوني ، ۲۵ اثربلند ويدئويي ، ۱۷ اثر نيمه  بلند، ۱۵ نماهنگ ، ۷ فيلم  كوتاه ، ۱۸ آنونس ، ۱۲سري  عكس  و ۱۵ پوستر واجد شرايط براي  شركت  در اين  جشنواره  شناخته  شده اند. همچنين  در بخش  بين الملل  فيلم هاي  شاخصي  از سينماي فرانسه  با صداي  اصلي  و زيرنويس  فارسي  پخش  مي شود.وي  ابراز اميدواري  كرد كه اين  جشنواره  در آينده  هر دو سال يك  بار برگزارشود.
به  گفته  كاسه ساز، فيلم هاي  شركت كننده  در جشنواره  فيلم  پليس  آثار ساخته شده  در طول  ده  سال  اخير سينماي  ايران  هستند.
دبير جشنواره  فيلم  پليس  در عين  حال  افزود: براي  برگزاري  جشنواره هاي  بعدي ، بايد توليد آثار پليسي  مورد حمايت  قرار گيرد تا شاهد افت  كيفي  و كمي  اين  رويداد نباشيم .وي  تصريح  كرد: براي  برگزاري  جشنواره  پليس  در تهران  و نمايش  فيلم هاي  اين  رويداد با سينماهاي  فلسطين  و ايران  رايزني  شده  است .

راهنماي نمايش خانگي منتشر شد
003810.jpg
اولين  شماره  مجله  رايگان  راهنماي  نمايش  خانگي  منتشر شد.مجله  راهنماي  خانگي  كه  در شمارگان  گسترده  چاپ  و توزيع  شده  است  به معرفي  آخرين  توليدات  موسسات  ويدئو رسانه  كشور و ارائه  جديدترين اطلاعات  در باره  آنها مي پردازد.
اين  مجله  كه  در ۳۶ صفحه  به  صورت  تمام  رنگي  به  چاپ  رسيده  از طريق  مجلات  تخصصي  سينمايي ،فروشگاههاي  عرضه  محصولات  فرهنگي  ، پيك پستي، برخي  سوپر ماركتها، مراكز مجاز عرضه  محصولات  فرهنگي  ،هنري  و سينماهاي  ممتاز در نقاط مختلف  تهران  و شهرستانها به  صورت  رايگان  در اختيار مخاطبان  قرار مي گيرد. اين  گزارش  حاكي  است  در شماره  اول  مجله  راهنماي  نمايش  خانگي  كه  از اين  پس  به  صورت  ماهانه  منتشر خواهد شد تعداد ۱۵۳ فيلم  ايراني  و خارجي  محصول  مؤسسات  رسانه  هاي  تصويري  جهان  تصوير ، دنياي  هنر ، پرده نقره اي  ، تصوير فرداي  سبز و قرن  ۲۱ معرفي  شده  كه  ۹۱ عنوان  فيلم ايراني  و ۶۲ عنوان  فيلم  خارجي  تشكيل  دهنده  فيلم  هاي  راهنماي  ياد شده  هستند.

سايه روش هنر
جشنواره وارش وگفت وگوي تمدن ها
مركز بين المللي  گفت وگوي  تمدن هاو بنياد سينمايي  فارابي  به  همراه  بيش  ازده  سازمان  ومركزدولتي  در برگزاري  چهارمين  جشنواره  فيلم  وارش  در مازندران  همكاري  مي كنند.به گفته مدير اجرايي  جشنواره  وارش  گستردگي و ابعاد برنامه هاي  جشنواره  چهارم  وارش  و برگزاري  با شكوه  و موثر آن كمك  وياري  سازمان هاي  مختلف  را طلب  مي كند.وي افزود: تاكنون  علاوه  بر دو مركز ياد شده  چندين  نهاد ديگر اعلام  آمادگي  كرده اند كه  بنياد آفرينش هاي  فرهنگي  وهنري  نياوران  يكي از اين  مراكز است . اداره كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  مازندران  متولي  اصلي  برگزاري اين  جشنواره  است  و استانداري ، سازمان  ملي  جوانان  و سازمان  ميراث  فرهنگي  وگردشگري  مازندران  با آن همكاري  مي كنند.در جشنواره  بين المللي  فيلم  وارش  تاكنون  حضور ۸۶اثر در چهاربخش  داستاني ، مستند، پويانمايي  و تجربي  قطعي  شده  است  كه  اين  آثار ازميان  ۸۱۳اثر رسيده به  دبيرخانه  جشنواره  انتخاب  شده اند. جشنواره  چهارم  وارش  از نوزدهم  تا بيست  ودوم  مهرماه  در شهرهاي  بابل  ورامسر استان  مازندران  برگزار مي شود.

سينما ساحل اهواز افتتاح شد
پس از گذشت بيش از هفت سال، سينماي خانوادگي ممتاز ساحل اهواز فعاليت خود را مجددا آغاز كرد. سينما ساحل اهواز با حضور استاندار خوزستان، فرماندار اهواز و رئيس بنياد جانبازان و مستضعفان و معاونين اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با نمايش فيلم «برگ برنده» ساخته سيروس الوند بازگشايي شد.در اين مراسم، گزارشي از چگونگي روند ساخت سينما ساحل ارائه شد. سينما ساحل در زميني به مساحت ۵۷۰ متر مربع با زيربناي ۱۳۰۰ متر مربع و هزينه اي بالغ بر ۹ ميليارد ريال راه اندازي شده است.
اين سينما داراي ۳۷۰ صندلي (در دو طبقه همكف و بالكن) بوده و متعلق به بنياد مستضعفان است. اين سينما داراي دو دستگاه آپارات ۳۵ ميليمتري و سيستم نمايش DVD و پروجكشن بوده و سيستم اطفاء حريق و بخش هاي برودتي آن مطابق با مدرن ترين تكنولوژي روز طراحي و تعبيه شده است.
سينما ساحل در سال ۱۳۱۸ با ظرفيت ۷۳۵ صندلي احداث شد و در سال ۱۳۴۱ مورد بازسازي قرار گرفت.
سينما ساحل در سال ۱۳۷۶ بر اساس تصميمات مالكان سينما به دليل خسارات ناشي از جنگ تحميلي، به طور كامل تخريب شد.

فيلم اينترنشنال منتشر شد
003834.jpg

چهلمين شماره فصلنامه انگليسي زبان فيلم اينترنشنال منتشر شد. در اين شماره، اخبار مربوط به سينماي ايران و چهره هاي سرشناس آن، مطالبي درباره درگذشتگان و بخش هاي متنوع ديگري نيز در زمينه تحليل سينمايي، گفتگو، گزارش جشنواره و نقد تدارك ديده شده است: مطلبي درباره كارگاه فيلمنامه نويسي ژان كلود كري ير،فيلمنامه نويس معروف - در تهران، نوشته هايي از آيدين آغداشلو،گزارش هاي آخرين دوره جشنواره هاي كن، لوكارنو و استانبول از ديگر بخش هاي اين شماره است.

هنر
دانشجو
سياست
ورزش
|  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |