پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۸
مخارج مسافرت گران است
پول سفر مردم را بدهيد
مسافرت حق طبيعي شهروندان است. آنان حق خود مي دانند مانند بسياري از مردم دنيا يك روز در هفته خود را متفاوت سپري كنند. ولي ابزار و امكاني پيش رو نيست 
018417.jpg
در تمام كشورهاي توسعه يافته، هزينه سفر مانند نان و آب از ملزومات زندگي به حساب مي آيد. دولت موظف است اين هزينه را به گونه اي تامين كند. در كشورهاي جهان سوم، اغلب به خاطر دور بودن از جوامع ديگر، چنين نيازي هنوز محسوس نشده است. دغدغه هاي جهان سومي ها هنوز در آب و غذا و بهداشت سير مي كند
ايمان مهدي زاده
بسيار سفر بايد...
سفر از مقولات مهم و متحول كننده بشر بوده است. به واسطه رفتن و ديدن و آشنايي با فرهنگ هاي اقوام مختلف بوده كه انسان، امروز دراين جايگاه ايستاده است و كشفيات و مصنوعاتش را از طريق سفر به يكديگر انتقال داده است. در سايه اين رفت و آمدها تعاملات شكل گرفت و پديده هايي متناسب با آن شيوع پيدا كرد. سفر در ايران هنوز تعريف خود را پيدا نكرده و شايد دليلش كم رونق بودن اين مقوله باشد. هنوز ايرانيان هزينه سفرشان را از درآمد مازاد خرج مي كنند و آن را جزيي از زندگي قرار نداده اند. شايد حق با ايشان باشد، به هر حال حساب و كتاب مخارج خانوار چندان ساده نيست. از خورد و خوراك گرفته تا اجاره بها و هزينه تردد شهري و... انگار كه قرار نيست اين هزينه ها كاهش پيدا كند و با رشد روز افزون، مدام مردم را بيشتر از سفر دور مي كند.
با روند پيش گرفته، كم كم سفر مي رود تا به يك نوستالژي تبديل شود، خاطراتش در ذهن كمرنگ تر مي شود وقتي توان رفتن براي فرد نمي ماند.
مسافرت رفتن هنوز در سبد هزينه هاي ماهانه جايي پيدا نكرده و معمولا سفرهاي ايرانيان بيشتر در تعطيلات نوروز يا فصل گرما انجام مي شود. رسيدن نوروز نويد عيدي و پاداش است. هر كس تلاش مي كند هزينه هاي ديگر را تقليل دهد تا از نعمت سفر بهره مند شود. در فصل تابستان بيشتر خانواده ها اين در و آن در مي زنند تا چند روز فرزندان را به سفر ببرند. شايد از اين طريق بهتر مطالباتشان- خوب درس خواندن- را از آنان درخواست كنند.
سفر در دنيا
در تمام كشورهاي توسعه يافته، هزينه سفر مانند نان و آب از ملزومات زندگي به حساب مي آيد. دولت موظف است اين هزينه را به گونه اي تامين كند. در كشورهاي جهان سوم، اغلب به خاطر دور بودن از جوامع ديگر، چنين نيازي هنوز محسوس نشده است. دغدغه هاي جهان سومي ها هنوز در آب و غذا و بهداشت سير مي كند.مردم اين قبيل جوامع بيشتر از آنچه به فكر سلامت روحي خود باشند درگير رفع مشكلات جسماني نظير سوء تغذيه  ، بهداشت وتحصيل هستند.
سال گذشته سازمان ايرانگردي و جهانگردي اعلام كرده بود، بن سفر به كارمندان پرداخت خواهد شد ولي در عمل هنوز اين اتفاق نيفتاده و همچنان مسافرت رفتن پرسشي بي پاسخ مانده است. از سويي مديران اين سازمان ها براي شكوفايي اقتصادي و گريز از اقتصاد بي تحرك مردم را به مسافرت تشويق و ترغيب مي كنند. از سوي ديگر هنوز نتوانسته اند وعده هايي را عملي كنند كه اين مشكل زودتر از اينها حل شود.
راهگشاي اقتصاد
وقتي سفر شكل بگيرد، پول رايج مملكت به گردش مي افتد. در اين گردونه محصولات مختلفي از هر شهر به فروش مي رود. يعني توليدكنندگان محلي مي توانند از فروش خوب بهره مند شوند. در پي آن توليدات محلي تقويت مي شود و اشتغالزايي به خودي خود شكل مي گيرد.
براي تشويق كردن مردم به سفر بايد زيربناهاي سفر رفتن مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد و دست اندازهايي كه سرعت رفتن را كم مي كند، شناسايي و از سرراه برداشته شود.
خوشبختانه امكانات طبيعي و ذاتي سفر در ايران همچنان مانده!و پتانسيل هاي آزاد نشده بسياري در اين باب وجود دارد. بستر سفر به نقاط تاريخي و طبيعي در ايران به سادگي فراهم است. البته مسافرت رفتن آنقدر ها ساده نيست. ولي اگر ابزار و امكانات را فراهم كنيم. متاعي مي شود، سهل الوصول.
سكون سفر
جاذبه هاي ايران بسيارند و اين ماجرا بر كسي پوشيده نيست. ولي اين جاذبه ها روز به روز تحليل مي روند. بلاياي طبيعي از يك سو و عدم نگهداري و بهره برداري از سوي ديگر سبب كاهش اين جذابيت ها شده است. مديران فعلي سازمان ميراث و گردشگري كار خود را تازه آغاز كرده اند. چند همايش تنها دستاورد آنان بوده و هنوز براي رونق اقتصادي سفر تدبيري انديشيده نشده است. هزينه مسافرت به رغم وعده هاي مسوولان روز به روز افزايش پيدا مي كند و هركس كه قصد رفتن داشته باشد بايد زنجيره اي محكم و مقتدر از چرخ دنده هاي اقتصادي را روي گرده هايش تحمل كند تا بتواند از سفر لذت ببرد. بليت خطوط هوايي، قطار و اتوبوس به خاطر هزار و يك دليل موجه براي مسوولان، گرانتر مي شود. در مقابل به پرسش خبرنگاران پاسخ مثبت داده مي شود كه با خيالي آسوده، سفر را جزيي از مطالبات عمومي مردم معرفي كنيد. فاصله بين حرف تا اجرا بسيار است.
مسافرت حق طبيعي شهروندان است. آنان حق خود مي دانند مانند بسياري از مردم دنيا يك روز در هفته خود را متفاوت سپري كنند. ولي ابزار و امكاني ميسر نيست. اگر مديران سازمان ميراث و گردشگري در اجراي بندهاي مصوبه خود و در راستاي اهداف كلان  سازمان بكوشند، مي شود پاييز زيبا و متفاوتي را در شهرهاي مختلف ايران تماشا كرد.

بازار مسكن
بهاي تير آهن و ميلگرد افزايش يافت 
018438.jpg
با وجود ركود در بازار آهن، بهاي ميلگرد و تير آهن در بازار تهران نسبت به ماه گذشته افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، بهاي انواع مختلف ميلگرد ساده و آجدار درماه جاري نسبت به ماه شهريور كيلويي 10 تومان تا 23 تومان افزايش نشان مي دهد. بهاي تير آهن نيز درمدت ياد شده شاخه اي 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 500 تومان افزايش يافته است.
فعالان بازار درخصوص افزايش قيمت ميلگرد و تيرآهن مي گويند: درپايان فصل تابستان به دليل كاهش ساخت و ساز قاعدتا بايد قيمت تير آهن و ميلگرد كاهش مي يافت، اما به دليل عدم عرضه ميلگرد از سوي كارخانه ها، ميلگردكيلويي 10 تا 22 تومان افزايش يافته است.
آنان با اشاره به اينكه قاعدتا ركود بايد موجب كاهش قيمت ها شود، مي افزايند: با وجود افزايش جزئي قيمت تير آهن و ميلگرد، ركود همچنان دربازارخودنمايي مي كند، اما اقدام برخي از كارخانه ها كه همچنان محصولات خود را سلف خري كرده، موجبات افزايش قيمت در بازار را مهيا كرده اند.
فعالان با اشاره به اينكه تحولات بازار آهن در اختيار چند نفراست، افزودند: افرادي كه به منابع و رانت هاي اطلاعاتي دسترسي دارند به خوبي وضعيت بازار آهن را در دست گرفته اند و هرتغييرجزيي را به خوبي دنبال مي كنند.
آنان همچنين ركود به وجود آمده دربازار آهن و ميلگرد را بازي داخلي همين افراد مي دانند و مي گويند: مطمئنا پشت اين ركود به وجود آمده در بازار، تغييرات عمده اي پنهان شده است.
بنا بر اين گزارش،  با بررسي تغييرات و تحولات صورت گرفته در بازار تهران طي دو ماه گذشته مرداد ماه نشان مي دهد كه قيمت ميلگرد و تير آهن همچنان درحال افزايش هستند. به طوريكه قيمت ميلگرد نسبت به مرداد ماه كيلويي 48 تومان و قيمت تيرآهن درمدت ياد شده شاخه اي 2 هزار و 500 تومان افزايش نشان مي  دهد.
بهاي انواع ميلگرد و تير آهن و تغييرات آن نسبت به ماه گذشته شهريور بدين شرح است:
تير آهن 14 شاخه اي 63 هزار و 300 تومان ماه گذشته 61 هزارتومان
تير آهن 16 شاخه اي 75 هزار تومان تغييرچنداني نداشته
تير آهن 18 شاخه اي 93 هزار و 500 تومان ماه گذشته 91 هزارتومان
تير آهن 27 شاخه اي 236هزارتومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 10 ساده هركيلو 530 تومان ماه گذشته 520 تومان
ميلگرد 12 ساده هركيلو 460 تومان ماه گذشته 450 تومان
ميلگرد 14 ساده هركيلو 480 تومان ماه گذشته 475 تومان
ميلگرد 16 ساده هركيلو 480 تومان ماه گذشته 470 تومان
ميلگرد 18 ساده هركيلو 430 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 20 ساده هركيلو 445 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 22 ساده هركيلو 465 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 25 ساده هركيلو 475 تومان ماه گذشته 470 تومان
ميلگرد 10 آجدارهركيلو 533 تومان ماه گذشته 510 تومان
ميلگرد 12 آجدارهركيلو 470 تومان ماه گذشته 462 تومان
ميلگرد 14 آجدارهركيلو 463 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 16 آجدارهركيلو 463 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 18 آجدارهركيلو 466 تومان تغييرچنداني نداشته
ميلگرد 20 آجدارهركيلو 464 تومان ماه گذشته 465 تومان
ميلگرد 22 آجدارهركيلو 457 تومان ماه گذشته 445 تومان
ميلگرد 25 آجدارهركيلو 469 تومان ماه گذشته 465 تومان

نيازمندي ها
دارو و درمان گران است 
018420.jpg
پزشك رفتن بين مردم طبقاتي شده است. مراجعه به درمانگاه و پزشك متخصص در هر جايي از دنيا در زمره نيازمندي ها به حساب مي آيد. در ايران اما! هنوز براي بسياري از مردم، اين مهم، در مواقع اضطراري حادث مي شود، وقتي بيمار از پا افتاد و راهي تا رو به قبله شدن نداشته باشد به پزشك مراجعه مي كند و معاينه مي شود، آزمايشگاه مي رود، پله هاي مطب ها را دو تا يكي زير پا در مي كند، هيجان و فشار هاي عصبي امانش را مي برد و روحيه اش را خط خطي مي كند، لحظه ها را منتظر مرگي زودرس و جانكاه به هم مي دوزد، ثانيه شمار كه مي چرخد، وحشتش بيشتر مي شود. خسته و ملول، ناله كنان به رختخواب مي رود. درخواب ناله مي كند. عرق سرد روي پيشانيش مي نشيند. پشت گوشش و كنار چشم هايش نيز خيس مي شود. به خود مي پيچد. داد مي كشد. از خواب مي پرد. ليواني آب سرد مي نوشد و به بيماري مهلكي كه سراغش آمده مي انديشد. نذر و نياز مي كند و در جست وجوي دوا و درمان از پا نمي افتد.متاسفانه بسياري از اقشار مختلف اجتماع نسبت به سلامتي خود بي اهميت هستند. مخارج ويزيت و آزمايشگاه چنان كمرشكن است كه هنوز جرات نكرده اند در سبد هزينه خانوار جايش دهند.

فرهنگ مصرف
تغيير در ساعت اوج مصرف برق
018423.jpg
انرژي مورد نياز مصرف برق در شش ماه اول امسال حدود 9 درصد نسبت به شش ماه اول سال گذشته رشد داشته است. به گزارش مهر مدير ديسپاچينگ ملي شركت توانير در خصوص علل رشد سريع مصرف برق در كشور ايران گفت: علت اوليه اين رشد سريع، افزايش مصرف در صنايع بزرگ و همچنين برقي شدن چاه هاي كشاورزي و رواج استفاده از كولرهاي گازي مدرن و نيز قيمت پايين تعرفه هاي برق است.
به سبب مشكلاتي كه به لحاظ اوج مصرف به دليل تغيير الگوي آن داشتيم تابستاني پرتنش را پشت سر گذارديم، چرا كه براي حصول اطمينان از تامين برق مطمئن و به حداقل رساندن اختلال و قطعي هاي برق درطول تابستان، سختي هاي زيادي را تحمل كرده ايم. وي روند مصرف انرژي در ساعات مختلف شبانه روز و افزايش ضريب بار را نشان دهنده افزايش ميزان مصرف در ساعات روز دانست و اظهار داشت: اين امر به ما يادآوري مي كند كه به تدريج به دليل صنعتي تر شدن كشور، تغيير شرايط اقتصادي مصرف كننده ها و در نتيجه تغيير نوع مصرف در طول روز، مصرف بالاتري را نسبت به گذشته خواهيم داشت كه بي شباهت به الگوي مصرف در كشورهاي اروپايي و آمريكا نيست. در كشورهاي غربي قله مصرف در روز بوده و ما نيز به تدريج به آن سم-ت حركت مي كنيم، به اين صورت كه فاصله قله مصرف ساعات پيك شب از قله مصرف روز كم شده و دوره زماني كه ما بايد توليد بالايي را تامين كنيم علاوه بر 2 يا 3 ساعت پيك شب، 4 يا 5 ساعت در طول روز نيز خواهد بود. اين تغيير در ماهيت مصرف، فلسفه هاي برنامه ريزي ما را تحت الشعاع قرار داده و صنعت برق از هم اكنون مشغول برنامه ريزي براي اوج مصرف روز در سال آينده است.

بازار۱
نان گران مي شود
018426.jpg
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در مورد افزايش قيمت نان گفت: قيمت نان براساس افزايش قيمت آرد تعيين مي شود كه هنوز اين قيمت مشخص نيست، ولي افزايش قيمت نان بين 10 تا 15 درصد است. وي همچنين درمورد ماه رمضان گفت: براي ماه مبارك رمضان 20 تا 40 غرفه عرضه مستقيم خرما درنظرگرفته شده و شيريارانه اي نيز به  صورت فوق العاده توزيع مي     شود. همچنين يك كالابرگ پنير، دو كالابرگ شكر براي اين ماه درنظرگرفته شده است و 10 هزارتن مرغ نيز براي جلوگيري از افزايش قيمت درماه مبارك رمضان ذخيره سازي شده است كه درصورت نياز وارد بازارمي شود.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
پول خردها به جيب كي مي رود؟
روي بعضي كالاها قيمت با پول خرد نوشته مي شود مثلا روي قوطي روغن نوشته 4521 تومان، ولي از ما مثلا 4550 تومان مي گيرند. وقتي براي همه مردم تهران حساب كنيد، مبلغ زيادي مي شود. اين پول ها به جيب چه كسي مي رود؟
خراسان - وليعصر
از زماني كه اتوبوس هاي اين خط را برداشته اند براي اهالي ميدان خراسان معضل بزرگي شده، تقاضا مي كنيم اتوبوس ها را دوباره بگذارند.
مشفقي 
راهي در ترافيك
چرا در بزرگراه همت در محل تلاقي شهيد عراقي شهرداري يك راست برگردان باز نمي كنند تا بار ترافيكي بزرگراه كاسته شود؟
هزينه بالا
از آن جا كه يكي از شروط استخدام و كار در ادارات وسازمان ها و كسب درآمد براي تامين مخارج و گوشه اي از هزينه هاي سنگين زندگي طي كردن مرحله گزينش است، اميد است مسوولان مربوطه تسهيلات و بخشودگي هاي بيشتري براي كاركنان حق الزحمه اي فراهم كنند.
محمود بليغيان، اصفهان 
مهدكودك نداريم 
طبق قانون تامين اجتماعي براي كاركنان بيمه شده يا بايد مهدكودك در اختيار بگذارند يا هزينه آن را بدهند. در حاليكه براي ما چنين كاري نكرده اند و مجبوريم نصف حقوقمان را بدهيم براي مهدكودك.
يك اعتراض ديگر هم داشتم. تامين اجتماعي بر چه اساسي اين حداقل حقوق را تعيين مي كند؟ خط فقر را مي گويند 185 هزار تومان ولي حداقل حقوق را خيلي كمتر از اين تعيين مي كنند.
از كاركنان شركت نفت 
برخورد خوب 
از سرهنگ يعقوبي اصل، جانشين فرمانده كلانتري 118 ستارخان تشكر مي كنم. خيلي مودبانه برخورد مي كنند و خوش برخورد هستند و خوب راهنمايي مي كنند.
درخواست از آقاي حداد عادل
به وضعيت شهريه هاي دانشگاه آزاد در رشته دندانپزشكي رسيدگي كنيد. شهريه هر ترم يك ميليون تومان است و گفته اند شهريه 3 ترم را بايد با هم بدهيد، عين 3 ميليون و قسطي هم نيست. برخورد بدي هم با دانشجويان مي كنند.
بسته شدن خيابان شيرزاد
با بسته شدن اين خيابان واقع در خيابان وليعصر جنب پارك دانشجو براي ساكنان و مغازه هاي خيابان هاشمي فر مشكل زيادي ايجاد شده. چون اين خيابان مجبور است بار ترافيكي خيابان شيرزاد را تحمل كند و حتي بعضي ها مي خواهند خانه هاي خودشان را بفروشند. شهرداري منطقه 11 رسيدگي كند.
يكي از اهالي منطقه 
ماشين خارجي فرسوده را چه كنيم؟
نيروي انتظامي گفته خودروهاي فرسوده را از اول آذرماه جمع مي كنند. ماشين هاي 6 و 8 سيلندر خارجي را چه كار بايد بكنيم؟ چرا تكليف ما را مشخص نمي كنند؟
آزادي 
۱۷ شهريور آسفالت نشده 
شهردار منطقه 15 در روزنامه اعلام كردند كه توسعه شگرفي در منطقه جنوب شرق داشتيم و كار آسفالت و روكش معابر را تمام كرديم. در حاليكه ميدان خراسان تا ته 17شهريور همه گل است و آسفالت نشده. فقط بلدند خراب كنند. گل خانه و زندگي مردم را گرفته و كلي آب بايد مصرف كنيم تا اين گل و خاك را بشوييم.
يك شهروند منطقه 15
روشنايي ندارد
خيابان كميل بين كارون و قصرالدشت روبه روي پارك نسوان شب ها روشنايي ندارد و چون محله شلوغي هم هست هم خطر تصادف زياد است و هم امنيت ندارد.
وعده مترو
نماينده ورامين وعده مترو داده اند. چرا عملي نشد؟
مهمان نواز
سرويس ندارد
دانشگاه آزاد شاهد شهرري سرويس ندارد و اين براي دانشجويان خيلي مشكل ايجاد مي كند.
۱۵ سال بدون آسفالت 
در خرم آباد منطقه 70 هكتاري است در خيابان مخمل كوه و كوچه هاي اطراف به مدت 15 سال است داريم پيگيري مي كنيم براي آسفالت. ولي مسوولان هيچ كاري نكرده اند و اينجا تبديل شده به يك زباله داني، زندگي مان را خاك گرفته و هرجا مي رويم، هيچكس رسيدگي نمي كند.
رحيمي - خرم آباد
ثبت نام نمي كنند
واحد شمال دانشگاه آزاد رشته دندانپزشكي براي ثبت نام فرزندم 3 ميليون تومان پول خواستند، يعني شهريه سه ترم يكجا. با قرض كردن بالاخره آن را جور كرديم. ولي حالا مي گويند چون دير شده، ديگر ثبت نام نمي كنيم. دو هفته است داريم مي رويم و مي آييم.

بازار۲
كالاهاي يكبارمصرف الكترونيكي 
018432.jpg
به دليل تنوع محصولات ارايه شده در بازار لوازم صوتي و تصويري تهران و اشباع بازار از كالاهاي نامرغوب چيني، قيمت اين كالاها سيرنزولي يافته است . رئيس اتحاديه صنف صوت و تصويرتهران درگفت و گو با ايرنا گفت: در حال حاضركالاهاي وارداتي يك بارمصرف الكترونيكي، بازارتهران را به خود اختصاص داده است . درگذشته، فروشندگان لوازم صوتي و تصويري كالاي خريداري شده را به منظورگران شدن انبار مي كردند، اما اكنون اين اقدام نه تنها سبب گران شدن كالا نمي شود، بلكه به دليل به روز بودن لوازم صوتي و تصويري خسارت مالي زيادي براي آنها به بارمي آورد. درحال حاضر شركت هاي بزرگ واردكننده و توزيع كننده لوازم صوتي و تصويري، سود سرشار اين بازار را به خود اختصاص داده و فروشندگان جزء عملا اجير شده اين شركت ها هستند. وي عمده ترين كالاهاي الكتريكي در بازار را كه قيمت آن نسبت به ساير كالاها كاهش بيشتري داشته، تلويزيون و راديو ضبط ذكركرد و گفت: كاهش قيمت اين دو كالا به دليل واردات بيش از اندازه است، ضمن آنكه با اين واردات، فعاليت توليدكنندگان ايراني نيز سيرنزولي يافته است.

انرژي
۵۰درصد كاهش مصرف با حذف يارانه انرژي 
018435.jpg
بانك جهاني درگزارشي از وضعيت انرژي درايران اعلام كرد: حذف يارانه انرژي درايران مصرف انواع انرژي را تا سال 2014 ميلادي تا 50 درصد كاهش خواهد داد. به گزارش خبرگزاري فارس، بانك جهاني با اعلام اينكه مصرف انرژي درايران درحال حاضرمعادل يكهزار و 556 ميليون بشكه نفت خام درسال است، پيش بيني كرد، حذف يارانه ها مصرف انرژي را به معادل 789 ميليون بشكه نفت درسال 2014 ميلادي كاهش دهد. اصلاح روند قيمت گذاري انرژي در ايران مصرف را درسال 2019 ميلادي به سطح مصرف انرژي درسال 2001 ميلادي كاهش خواهد داد. بانك جهاني با تاكيد بر اينكه منافع زيادي درحذف يارانه انرژي وجود دارد، اضافه كرد: اگر مسوولان ايراني نمي  توانند استراتژي جامعي را درخصوص اصلاح قيمت گذاري انرژي و حذف يارانه ها درپيش گيرند، لااقل مي توانند با حذف يارانه سوخت خودروها، قدم مهمي بردارند.
بنا بر اين گزارش، مصرف سرانه انرژي درايران از معادل 2 ميليون بشكه نفت درسال 1965 به معادل 10ميليون بشكه نفت درسال جاري افزايش يافته است كه اين رقم درمقايسه با كشورهاي صنعتي و پرجمعيت جهان قابل قبول نيست. بانك جهاني با اعلام اينكه بازار داخلي انرژي در ايران تا حد زيادي با يارانه حمايت مي شود، اعلام كرد: تنها درسال 2001 ميلادي بيش از 15 ميليارد دلار معادل 8/17 درصد ارزش توليد ناخالص داخلي اين كشوربه يارانه انرژي اختصاص يافت كه اين ميزان يارانه نه تنها درانتخاب مصرف كننده اخلال ايجاد مي كند، بلكه خسارت هاي زيست محيطي قابل توجهي را درپي خواهد داشت.

بازار۳
روزانه 5/2 ميليارد ريال دود مي شود
018429.jpg
روزانه 22 ميليون و۶۸۰ هزارنخ سيگار به ارزش 2 ميليارد و۶۷۶ ميليون ريال در” استان تهران … دود مي شود.
مديركل دخانيات استان تهران در گفت وگو با ايرنا گفت: روزانه 50 ميليارد نخ سيگاردر” كشور” مصرف مي شود.
به گفته وي، بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه جمعيت 6 ميليون و۴۲۰ هزارنفري … شهرتهران … روزانه بيش از 13 ميليون نخ سيگاردود مي كنند. سالانه حدود 67/ 1 درصد به مصرف سيگار در كشور افزوده مي شود. براساس قانون، از خرده فروشي ها تنها صنوف خواربارفروش و سوپرماركت مي توانند سيگار بفروشند. براي نظام مند شدن شبكه توزيع و فروش سيگار، شركت دخانيات پس از انجام بررسي هاي لازم، براي تمام افراد حقيقي و حقوقي داراي صلاحيت، مجوز عامليت فروش صادر ميكند. هم اكنون آمار دقيقي از عاملان غيرمجاز توزيع سيگار وجود ندارد. صفوي تعداد عاملان مجاز توزيع سيگار در استان تهران را 400 نفر عنوان و خاطرنشان كرد : در حال حاضرتنها 50 نفر از اين عاملان فعال هستند و سايرعاملان فعاليت چنداني ندارند.
نكته: فقط فكرش را بكنيد با اين 250 ميليون تومان روزانه چه كارها كه نمي شود كرد!

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
عكاس خانه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |