يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۱
ايستگاهي براي بازي با رنگ
وقتي نقاشي بهانه شادي مي شود
در اكثر نقاشي ها مي توان آسمان آبي، دشت هاي سبز و كلبه هايي بزرگ با دودكش هاي پر دود را ديد. بر خلاف نوجوان ها و جوان هايي كه معمولا در طرح هايشان رنگ هاي تيره و اعتراض حرف اول را مي زند در اين نقاشي ها اميد به زندگي آرام موج مي زند
018660.jpg
مسعود مير
لطفا از روي ميز يك مقوا و يك جعبه مداد رنگي يا آبرنگ برداريد. كساني كه مي توانند با آبرنگ هم كار كنند از خانم شفيعي آبرنگ بگيرند. حالا برگرديد سر ميزهايتان و شروع كنيد. دو ساعت وقت داريد بعد مقوا ها را جمع مي كنيم.
- خانم موضوع آزاد است؟
- اگر از روي مدل بكشيم اشكالي ندارد؟
اشتباه نكنيد، اينجا كلاس نقاشي يك دبستان نيست. شايد كه اعضاي آن به بچه هاي دبستان شبيه باشند. اينجا فرهنگسراي سالمند است. 30-20 پله پايين تر از سالن ساكت كتابخانه يك زيرزمين است كه حالا با ميز و صندلي هاي رنگارنگ پر شده است. چند پروژكتور مسووليت روشن كردن زير زمين تاريك را برعهده گرفته اند تا همه چيز براي اين چند ساعت روبه راه باشد. اينجا ايستگاه نقاشي سالمندان است.
پشت هر ميز چند پيرمرد و پيرزن نشسته اند و غرق در افكار خود رنگ ها را روي كاغذي مي پاشند. بسته هاي مدادرنگي و مداد شمعي و قلم موهاي آبرنگ و ليوان هاي رنگي كه از همه رنگ هاي داخل قوطي آبرنگ اثري در خود دارند روي ميزها ولو است؛ چند دقيقه اي است كه سالمندان نقاشي كشيدن را شروع كرده اند.
آقاي پوراشرف 75 سال عمر كرده و به دقت مشغول كشيدن يك نقاشي از روي عكس يك فوتباليست است. مي گويد عاشق فوتبال است و زماني كه هنوز عددهاي عمرش دور رقمي نشده بود در بندرانزلي با متفقين كه به ايران آمده بودند فوتبال بازي مي كرده است.
همسر 61 ساله اش كنار او نشسته و مشغول كشيدن يك مزرعه است. از پشت عينك ته استكاني اش طرحش را ورانداز مي كند و مي گويد: تمام طرح هاي پايان نامه فرزندانشان كه در رشته هاي برق و شيمي تحصيل كرده اند را شوهرش طراحي كرده و يكي از آن طرح ها در دانشگاه آزاد محفوظ است.
روبه روي آنها، درست آنطرف ميز يك خانم مسن يك نقاشي درهم و شلوغ كشيده است. يك دختربچه كه دور و برش را طرح هاي گل و گلدان پوشانده است. مي گويد: كشيدن اين دختربچه را از نوه پسري ام ياد گرفته ام. در جواب اين سوال كه اين گلدان ها چيست؟ مي خندد و مي گويد: من قبلا سوزن دوزي و گلدوزي مي كردم. اين چيزها را از همان موقع در خاطر دارم. روي پارچه ها و بقچه ها طرح مي زدم.
و با پول فروش آن به خانواده نوعروس ها بچه ام را بزرگ كردم. يك پسر دارم با سه نوه كه يكيشان معلم نقاشي من است. هر روز كه نقاشي مي كند مرا هم مجبور به كشيدن مي كند.
براي برگزاري چنين مراسمي چندين مركز با هم هماهنگي كرده  اند. خانم شاهرخي مسوول فرهنگسراي سالمند كه به واقع مسوول اصلي برگزاري اين مراسم است مي گويد: با توجه به اينكه شرط ورود به اين مسابقه دارا بودن سن بالاي 50 و همچنين غير حرفه اي بودن آنها بوده است، شرايط كمي سخت بود. اما با هماهنگي هاي به عمل آمده با سالمندان پارك فدك و اهالي منطقه خوشبختانه استقبال خوب است و حدود 85 نفر در اين مسابقه شركت كرده اند. قرار است به 15 نفر از سالمنداني كه بهترين نقاشي را بكشند در ماه مبارك رمضان جوايزي اهدا شود. البته به دليل شركت چشمگير زنان 12 جايزه به آنها و سه جايزه به پيرمردها تعلق خواهد گرفت. وقتي سر و صداي سالمندان درست شبيه اشتياق كودكان به گوش مي رسد و چند خانم مانند معلم هاي نقاشي كلاس هاي دبستان بالاي سر آنها مي روند و اشكالاتشان را برطرف مي كنند نمي توان باور كرد كه اعضاي اين كلاس بيشتر از پنج دهه عمر كرده اند. حدود يك ساعت از آغاز مسابقه نقاشي گذشته و كم كم مقواها فضاهاي سفيدشان را رنگي مي بينند. در اكثر نقاشي ها مي توان آسمان آبي، دشت هاي سبز و كلبه هايي بزرگ با دودكش هاي پر دود را ديد. بر خلاف نوجوان ها و جوان هايي كه معمولا در طرح هايشان رنگ هاي تيره و اعتراض حرف اول را مي زند، در اين نقاشي ها اميد به زندگي آرام موج مي زند. يكي از از محدود پيرمردهاي شركت كننده به دقت مشغو ل كشيدن است. يك كلبه كه بيشتر شبيه نقشه مهندسان معمار است و حتي پلان هاي داخلي اش هم ديده مي شود. يك خانم، نقاشي يك دختر كوچك را روي مقواي جلوي ميزش كشيده و با حسرت به آن نگاه مي كند.
پشت تمام اين نقاشي ها حرف هاي نهفته اي است كه شايد به زبان آوردنش ديگر براي آنها غير ممكن است . شايد اين نقاشي ها بتواند حرف هاي مرده آنها را به تصويربكشد. كسي چه مي داند، شايد آن پيرمرد زماني نقشه بهترين ساختمان هاي تهران را مي كشيده و آن دخترك نقاشي شده زماني در واقعيت، تنهايي هاي آن پيرزن را پر مي كرده است.
كلاس و مسابقه نقاشي براي سالمندان وقتي كه طرح آزاد باشد و تكنيك انتخابي هيچ معنايي ندارد جز اينكه آنها دور هم جمع شوند و لحظاتي اين حس را تجربه كنند كه طرد نشده اند...

ستون شما
گلا يه
به نام خدا
ما عده اي از معلمان پاره وقتي هستيم كه در استخدام ادواري قبول شده ايم و حالا مي بينيم كه در حق ما اجحاف شده و استخدام ادواري را به حساب نمي آوريد و به جاي آن از همه فرهنگيان پاره وقت امتحان جامعي به عمل مي آوريد و اين به نظر ما بسيار ظلم است، چرا كه در استخدام ادواري با گذاشتن وقت و زمان بسيار عده اي درسال اول قبول و تعدادي كه در سال اول قبول نشده بودند در سال دوم باز با گذاشتن وقت و زحمت و مطالعه توانسته اند كه قبول شوند و اين آيا انصاف است كه افراد قبول شده در استخدام ادواري با كساني كه با اطلاع رساني هاي فراواني كه از طريق روزنامه و صدا و سيما درباره استخدام ادواري صورت گرفته است و آنها بي اعتنايي كرده اند و در اين آزمون شركت نكرده اند، يكسان باشند. البته كساني هم بوده اند كه در استخدام ادواري شركت كرده اند اما موفق به قبول شدن در اين آزمون جامع نشده اند، البته باز اينها يك مرتبه بالاتر از كساني هستند كه بي خيال بوده اند و در آزمون شركت نكرده اند. اينان حتي كساني بوده اند كه شايع مي كردند اين امتحان الكي و بي خود است. پس از شما استدعا داريم كه در برگزاري آزمون كه بسيار فكر خوبي هم هست فكري كنيد و يك تفاوتي قايل شويد، مثلا اينان كه در استخدام ادواري قبول شده اند از امتحان معاف باشند چرا كه اينان در مسابقه اي كه بسيار گسترده و جامع و پرجمعيت تر از برگزاري آزمون فرهنگيان بود توانسته اند سربلند بيرون بيايند. پس آيا نبايد به پاس زحماتشان بتوانند به راحتي استخدام شوند؟ براي كساني كه در آزمون استخدام ادواري قبول نشده اند يا در آزمون استخدام ادواري شركت نكرده اند مي   توانيد امتحان جامعي برگزار كنيد تا در آن امتحان شركت كنند. در اين صورت به نظر ما عدالت رعايت شده و حقي از مظلومي ضايع نشده است و حق به حق دار رسيده است. شما را به حق مظلوميت و عدالت و شجاعت علي به داد ما هم برسيد و قبول شدگان استخدام ادواري را از امتحان معاف كنيد و مستقيما استخدامشان كنيد.
به اميد روزي كه هر حقي به صاحب حقش داده شود و كشوري آباد، آزاد، سربلند و دور از تبعيض داشته باشيم.
انشاالله 
متشكريم 
تكذيب مي  كنم 
روز دوشنبه 13/7/83 در صفحه 21 ضميمه ايرانشهر مطلبي چاپ كرده بوديم با عنوان فاتحه اي بخوانيد براي درختان كه اشاره به منطقه اي در كيانشهر داشت.
در پي انتشار اين مطلب فردي به نام رسول باقرفام با ما تماس گرفتند و اعلام كردند كه اين زمين ها از سال 1363 متعلق به ايشان بوده و شهردار وقت در آن زمان اجازه ساخت و ساز و فروش اين محل را به وي داده است.
ايشان همچنين تاكيد كردند كه در تاريخ 22/6/83 مجوز قطع درختان را از شهرداري گرفته اند و خود مسوولان شهرداري جهت بريدن آنها اقدام كرده اند.
به اين ترتيب ايشان مطلب را تكذيب و تمامي اقدامات آن را قانوني دانست.
شير و تبليغات 
من از مسوولان محترم دولت كه مدتي است براي مصرف شير تبليغات وسيعي در رسانه ها به راه انداخته اند چند سوال دارم:
۱- در حالي كه پزشكان محترم اعتقاد دارند كه بچه شيرخوار بايد از شير مادر خود استفاده كند و استفاده از شير حيوانات و شير خشك داراي عوارض زيادي است، چطور يكباره آدم هاي بزرگسال كه دندان دارند و بايد از مواد جامد استفاده كنند به شير حيوانات كه خداوند براي بچه  مظلومشان ايجاد كرد وابسته مي  شوند و اگر نخورند چنين و چنان مي  شود آن هم بدين شكل دشوار صف هاي طولاني؟
۲- همين چند سال پيش پزشكان عزيزمان مي  گفتند خوردن لبنيات در كودكي باعث سكته قلبي، بيماري هاي عروقي و سنگ كليه در بزرگسالي مي  شود.
۳- گويا ما مسلمانيم و از آن بالاتر انسانيم. چرا آنچه به حساب نمي  آوريم آن حيوان نگون بخت و فرزند نگون بخت تر او مي  باشد، گويا اصلا چنين موجودي وجود ندارد و حيوان براي ما شير توليد مي  كند؟
امضا محفوظ
- ما نفهميديم كه اين همشهري عزيز و ضد شير مشكلشان با صف طولاني شير بود، يا تبليغ براي خوردن شير بود و يا بچه حيوانات بود. ما كه تا به حال هر جا در خصوص شير شنيده ايم مثبت بوده و در هيچ خبر يا نوشته اي از مضرات شير نشنيده ايم. به هر حال اين هم نظر اين خواننده همشهري بود.

پايتخت
آمستردام 
راهزنان رايانه اي در هلند به نشانه اعتراض به اصلاحات نظام تامين اجتماعي، سه پايگاه اينترنتي دولت اين كشور را از كار انداختند. به نوشته روزنامه ليبراسيون در اينترنت، دولت هلند اعلام كرد كه مهمترين پايگاه هاي اينترنتي مورد حمله هماهنگ راهزنان رايانه اي قرار گرفته و اقدام اين افراد موجب فلج شدن سرورها نيز شده است.
جان پيت بالكننده نخست وزير هلند و برخي از وزرا نيز پس از افشاي شماره تلفن همراه خود، روي شبكه اينترنت مجبور به تغيير شماره آن شدند.
هانوي 
دولت ويتنام براي اجراي برنامه هاي فرهنگي شامل حفاظت از بناها و مكان هاي تاريخي اين كشور در سال آينده ميلادي مبلغ 44 ميليون و 600 هزار دلار هزينه خواهد كرد.
علاوه بر اين، دولت ويتنام برگزاري 8 جشنواره سنتي همچنين حفاظت از يكصد روستاي باستاني را دربرنامه هاي فرهنگي سال 2005 ميلادي خود قرار داده است.
مقامات فرهنگي ويتنام انتظار دارند سرمايه گذاري در زمينه فن آوري پيشرفته براي توليدو نگهداري فيلم در اين كشور افزايش يابد.
دولت ويتنام در 5 سال گذشته مبلغ 19 ميليون و يكصد هزار دلار براي حفاظت از 418 اثر فرهنگي شامل آثار به جا مانده از جنگ ويتنام هزينه كرده است.
لندن 
شهرداري لندن مبلغ هنگفتي را براي مبارزه با كبوتران ميدان معروف ترافالگار هزينه كرده اما به نتيجه دلخواه دست نيافته است.
از لندن خبر مي  رسد شبكه اينترنتي ايونينگ استاندارد نوشت: شهرداري لندن يك عقاب براي ترساندن و فراري دادن كبوتران كرايه كرده كه تاكنون 106 هزار پوند بابت آن پرداخت شده است، علاوه بر آن 30 هزار پوند صرف مطالعه علمي بهداشت كبوتران و سنجش تاثير تغييرات تغذيه آنان شده است.
اين شبكه اينترنتي به نقل از اعضاي حزب ليبرال دموكرات انگليس نوشت در حالي كه 4900 كبوتر در اطراف اين ميدان زندگي مي  كنند در سال جاري به ازاي هر كبوتر 28 پوند هزينه شده اما شهرداري لندن مدعي شده است با فعاليت هاي صورت گرفته تعداد كبوتران در سال جاري به 150 كبوترو هزينه مبارزه با آنان به 29 هزار پوند كاهش خواهد يافت.

صحنه
آهنگ شب براي ماه 
احتمالا شما هم در دوران كودكي تان مثل اكثر بچه ها گاهي آرزو مي كرديد كه ماه به زمين بيايد تا بتوانيد آن را در دست هايتان بگيريد و با آن بازي كنيد. خب مثل اينكه اين آرزوي قديمي براي كودكان امروز برآورده شده است. اگر باورتان نمي شود برويد و نمايش آهنگ شب را كه با همكاري گروه سيمرغ و واحد نمايش فرهنگسراي جوان در اين فرهنگسرا اكران شده است، ببينيد. اين نمايش موزيكال نوشته و ساخته محمد برومند است و در آن اميرجاوداني زرين، سعيد خوشخو، آزاده واحدي و الهام طاهري بازي مي كنند. نمايش آهنگ شب داستان ماهي است كه آرزو دارد براي دوستي با كودكان تبديل به توپ بشود، به همين دليل هم به روي زمين مي آيد و جاي خودش را با يك توپ سفيد عوض مي كند. اين نمايش تا پايان مهرماه و هر روز در سالن هاي 9،۱۱،۱۰، 14 و 15 براي همه كودكان و علاقه مندان اكران مي شود. مربيان مدارس و مهدهاي كودك هم براي ديدن اين نمايش مي توانند براي رزرو، هر روز به فرهنگسراي جوان در ميدان خراسان - خيابان خاوران مراجعه كنند يا با شماره تلفن هاي 5-3730002 تماس بگيرند.

فرهنگ
هنر و زيبايي شناسي 
به آن دسته از شما كه ياد گرفتن رشته هاي مختلف و رفتن به اين كلاس ها هميشه يكي از مشغوليات ذهني تان بوده، خبر مي دهيم كه فرهنگسراي اقوام دوره هاي جديد كلاس هاي آموزشي هنر را برگزار كرده است. اين كلاس ها شامل دوره هاي آموزش هنرهاي تجسمي طراحي، رنگ روغن، نقاشي، خوشنويسي، كاريكاتور، تذهيب، سفالگري و ... و هنرهاي دستي فرشبافي، گيپوربافي، دوخت هاي سنتي، عروسك سازي، قلاب بافي، خياطي و عروسك دوزي است. براي ثبت نام و شركت در اين كلاس ها مي توانيد به نشاني ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، واحد آموزش فرهنگسراي اقوام مراجعه كنيد يا با شماره تلفن هاي 6218568 و 6237470 تماس بگيريد. همچنين فرهنگسراي دانشجو همايش زيبايي شناسي و هنرهاي معاصر را برگزار كرده است. اين همايش با بررسي رويكردهاي زيبايي شناسي در هنر معاصر، روز دوشنبه 20 مهر از ساعت 3 بعدازظهر در سالن آمفي تئاتر اين فرهنگسرا برگزار مي شود. براي شركت در اين همايش مي توانيد به نشاني: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان 21، پارك شفق برويد يا با شماره تلفن 8717195 تماس بگيريد.

كتابخانه
سقراط و مسيح 
خبر اول اينكه كتاب سقراط و مسيح نوشته ژرژ آلدالس نويسنده سوئيسي و با ترجمه عباس سلاميان منتشر شده است. اين كتاب 8 فصل دارد كه عبارتند از: نگرشي به جوانب موضوع، محاكمه سقراط، فاصله زماني بين دو واقعه، محاكمه عيسي مسيح، تاثيرات جلسات محاكمه، در وراي محاكمات، آخرين ساعت و در حاشيه. ژرژ آلدالس كه يك سوئيسي يوناني تبار و صاحب تاليفات زيادي است سعي كرده در اين كتاب خوانندگان را با شيوه زندگي و فعاليت هاي سقراط حكيم و فيلسوف يوناني و عيسي مسيح آشنا بكند. سقراط و مسيح هر دو زندگيشان را وقف جست وجو براي كشف حقيقت و راهنمايي انسان ها، هرچند با شيوه هاي مختلف كردند، ولي در انجام اين كار با قدرت هاي سياسي و مذهبي زمان خود درگير مي شوند و هر دو تحت محاكمه مسخره آميزي قرار مي گيرند و ... اما بالاخره به وسيله مقامات رسمي به مرگ محكوم مي شوند، اين كتاب با قيمت يكهزار و 400 تومان منتشر شده است.

امروز
بيهوده اميدوار نباش 
018663.jpg
فراموش كن دوست عزيز، مي گويند انسان موفق كسي است كه تا رسيدن به هدف دست از تلاش برندارد. جمله هاي قشنگ ديگري هم در مورد اميد به آينده وجود دارد كه ما به دليل تنفر از تكرار، ترجيح مي دهيم آنها را روي كاغذ نريزيم. باور كنيد ما آدم هاي مايوسي نيستيم، اما روي هم رفته ما هم فقط انسانيم، نه بيشتر!
تزريق كردن اميد در ذهن ديگران سبك كلاسيك نصيحت است. البته ايرادي به اين نصيحت وارد نيست كه انسان تمام موفقيت هايش را مديون همين اميد است. اما اين ماجرا هم اما دارد.
گاهي سماجت بيهوده روي موضوعي خاص منجر به سرخوردگي مي شود. نمي شود هميشه به اميد دل بست و عمري را صرف رسيدن به يك خواسته كرد. مساله اين است كه ما شايد راه را اشتباه رفته باشيم. دلخوش كردن به مسيري كه انتهايش بن بست است، اميد را تبديل به بهانه اي براي تا ابد سر به ديوار كوبيدن مي كند. اگر خروج ما از مسير هميشگي نصيحت برايتان قابل درك نيست، به ياد آوريد كه ما تنها يكبار فرصت زندگي داريم!
پيشنهاد امروز ما فكر كردن به مسيري است كه در آن گام برمي داريم.
اين مسير ممكن است مربوط به كارمان باشد يا ... جاي خالي را با هر چه كه دوست داريد پر كنيد. مهمتر از جاي خالي اين است كه اميد را در مسيري درست خرج كنيد. شايد بهتر باشد ما خيلي وقت ها در انتخاب هايمان تجديدنظر كنيم. در جاده هاي غيرممكن، ما حكم همان ماري را پيدا مي كنيم كه بعد از عمري عاشقي فهميد عشقش مار نبوده، شيلنگ بوده. بگذريم، ما تا سرمان به سنگ نخورد، سنگ را نمي فهميم. دلخور نشو دوست عزيز، اين پيشنهاد براي تو نوشته نشده. فراموش كن!

نمايشگاه
آثار هنري قرآن 
اغلب اوقات هنر و آثار هنري به بخش هايي از فرهنگ و ادبيات هم راه پيدا مي كنند. گاهي هم هنر با آيه هاي قرآن تركيب مي شود و آثار مختلفي مانند، تابلوهاي تذهيب قطعات و آثار قرآني، تابلوهاي تصويرگري و تصويرسازي، آثار حجمي و نقش برجسته با موضوع هاي قرآني، هنرهاي سنتي در رشته هاي قلمزني، منبت، معرق، مشبك، خاتم، سفال، كاشي، شيشه، جلدسازي، دستبافت هاي سنتي، هنرهاي خوشنويسي در رشته هاي خط ثلث، نسخ، نستعليق، نقاشي خط و هنرهاي مفهومي را به وجود مي آورد. به همين دليل هم نمايشگاه بين المللي قرآن كريم براي دوازدهمين بار برگزار شده تا هنرمندان رشته هايي مختلف هنري آثارشان را در آن به نمايش بگذارند. اين هنرمندان مي توانند در هر يك از رشته هاي كه در بالا نوشتيم دو اثر و در كل بخش هاي نمايشگاه ها 4 آثار را حداكثر تا 24 مهرماه به دبيرخانه نمايشگاه در خيابان انقلاب، خيابان خارك، كوچه شهيد هاشمي فر، مركز توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بفرستند. اين نمايشگاه از 29 مهرماه افتتاح مي شود و هيات داوران براي هر اثر ارايه شده دو سكه بهار آزادي هم اهدا مي كند.

جعبه
گروه پليس 
جعبه امروز را نمي دانيم مي توانيم با تب سرد شروع كنيم يا خير. چون نمي دانيم ديشب تب سرد پخش شده يا اينكه اين هفته به خاطر فوتبال پخش نشده است. بگذريم.
تكرار مهر و ماه را مي توانيد ساعت 15 از شبكه اول تماشا كنيد. تكرار باجناق ها هم ساعت 15:15 از شبكه تهران پخش خواهد شد. سريال ايتاليايي گروه پليس را مي توانيد ساعت 19 امشب باز هم از شبكه تهران تماشا كنيد.
قسمت ديگري از سريال در پناه تو را مي توانيد ساعت 21 ببينيد از شبكه دوم سيما. كمربندها را ببنديد هم امشب ساعت 15:22 از شبكه سه پخش مي شود. امروز كلا از فوتبال خبري نيست، پس زياد منتظر فوتبال نباشيد. سريال امشب شبكه اول كه ساعت 10:22 پخش خواهد شد، سوار بي اسب نام دارد. هفت حامي را هم مي توانيد راس ساعت 23 از شبكه تهران ببينيد، البته تكرارش را. روز بي فوتبال خوبي داشته باشيد.

هوا
شايد باران بيايد
هوا سرد شده. اين را حتما احساس مي كنيد. البته اين سردشدن به مفهوم سرما نيست. منظورمان از سرد شدن هوا، سرد شدن نسبت به تابستان است؛ اختلافي 14 تا 15 درجه اي نسبت به داغي تابستان. تابستاني كه مانند هر تابستان ديگري آمد، ما را در اين گرما سوزاند و رفت و حالا نوبت سرماست. نوبت سرماست بيايد، خودنمايي بكند، با سوزهايش بسوزاند و برود. لحظه هايي كه يكي از پس ديگري مي آيند و پشت سر هم رد مي شوند و شايد همين سرما و آن گرمايش اختلاف و تفاوت اين روزها را برايمان يادآور باشد.
چند خطي را نوشتيم تا ستون امروزمان هم پر شود، ولي امروز گويا قرار است نم نمي  از باران پاييزي را احساس كنيد. فقط مواظب باشيد در حين لذت بردن از اين نم نم، سرما نخوريد. دماي امروز تهران به 26 درجه بالاي صفر مي رسد و دماي هواي شب تهران هم در دماي 15 و 16 نوسان خواهد داشت. فقط فراموش نكنيد، شايد باران بيايد.

ذهن زيبا
مال، از بهر آسايش عمر است، نه عمر از بهره گردآوردن مال.
سعدي 
خوشبخت كسي است كه بدهكاري ندارد.
ضرب المثل كوبايي 
گاهي دروغ همان كاري را مي كند كه يك چوب كبريت با انبار باروت.
ضرب المثل آلماني 
نيكي به جاي نيكي پسنديده است، اما دشمني به جاي دشمني پسنديده نيست.
خواجه عبدالله انصاري

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |