يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۸ - Oct 17, 2004
مصوبه جديد در خصوص ادامه تحصيل مشمولان
نحوه معافيت تحصيلي
مشمولان فوق ديپلم و بالاتر اعلام شد
003942.jpg
گروه اجتماعي: براي تمامي مشمولان وظيفه فوق ديپلم و بالاتر كه از سال ۱۳۸۳ در مقطع بالاتر در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي پذيرفته شده اند، معافيت تحصيلي صادر خواهد شد.
ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن اعلام اين مطلب در اطلاعيه اي اضافه كرد: در سال ۸۳ مجوز ادامه تحصيل مشمولان فوق ديپلم و بالاتر كه بيش از شش ماه از تاريخ فراغت از تحصيل آنها سپري شده است، مورد تأييد مقام معظم رهبري قرار گرفته است.
در اين اطلاعيه همچنين اضافه شده است كه در اجراي فرمان مقام معظم فرماندهي كل قوا در سال ۸۳ تمام مشمولان فوق ديپلم و بالاتر كه در مقطع بالاتر در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي پذيرفته شده اند مجاز به ادامه تحصيل خواهند بود و براي آنان معافيت تحصيلي صادر خواهد شد. در ادامه اين اطلاعيه آمده است، از آنجا كه در روزهاي اخير سؤالاتي در زمينه معافيت كفالت تنها فرزند ذكور براي برخي خانواده ها مطرح شده است مصوبات مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا و قوانين در خصوص معافيت تنها فرزند ذكور به اين شرح اعلام مي شود.
الف) تنها فرزند ذكور بالاي ۱۸ سال پدري كه به سن ۵۹ سال تمام رسيده است.
ب) تنها فرزند ذكور پدر زير ۵۹ سال كه طبق نظر شوراي پزشكي نياز به مراقبت دارد.
ج) تنها فرزند ذكور بالاي ۱۸ سال مادر فاقد شوهر.
تبصره ۱: مادراني كه تحت پوشش كميته امداد امام خميني( ره )هستند چنانچه دو فرزند ذكور بالاي ۱۸ سال داشته باشند يكي از فرزندان از خدمت سربازي معاف مي شود.
تبصره ۲: كساني كه دو فرزند بالاي ۱۸ سال داشته باشند ولي يك نفر سالم و يك نفر معلول باشد با فرزند سالم برابر مقررات تنها فرزند ذكور رفتار و از خدمت معاف مي شود، لذا داشتن برادر معلول بالاي ۱۸ سال مانع از معافيت نمي شود.
در پايان اين اطلاعيه آمده است: برابر هماهنگي به عمل آمده با نيروي انتظامي، مشمولان واجد شرايط از شنبه ۲۵ مهر مي توانند به حوزه هاي وظيفه عمومي مراجعه كنند.

طرح تازه براي شناسايي فقرا
گروه اجتماعي: اجراي طرح «تور ايمني رفاه اجتماعي» وزارت رفاه، فقراي زير خط فقر مطلق و نسبي  شناسايي و تحت پوشش سياستهاي جبراني دولت قرار مي دهد.
به گزارش ايسنا، دكتر شريف زادگان وزير رفاه و تأمين اجتماعي، ضمن اعلام اين مطلب افزود: براساس اين طرح گروههاي اجتماعي زير خط فقر مطلق و نسبي را براساس فايلهاي اطلاعاتي موجود در حوزه تأمين اجتماعي و هزينه و كالري مصرفي شناسايي و كساني كه خارج از تور ايمني هستند مشخص و با طراحي سياستهاي جبراني تلاش مي شود با اولويت اول گروههايي كه زير خط فقر مطلق از نظر اقتصادي و اجتماعي توانمند شده، از زير خط فقر مطلق به مدار بالاتري بيايند.
وي همچنين گفت: اين اقدام مي تواند در زماني حدود ۲ سال اگر دولت مصمم باشد به انجام برسد. البته سياست ديگر تلاش براي نگهداري كليه مردم در تور ايمني رفاه اجتماعي است تا گروهها به زير خط فقر سقوط نكنند.
دكتر شريف زادگان در ادامه افزود: در حال حاضر بيش از ۱۸ هزار ميليارد تومان يارانه به شكل مستقيم و غيرمستقيم بدون شناسايي افراد محتاج و نيازمند پرداخت مي شود. در حالي كه يارانه مي تواند تأثير بسزايي در خانوارهايي با درآمد پايين و يا كم درآمد داشته باشد و بايد تابع هدف شناسايي خانوارها به لحاظ توان و قدرت خريد آنها باشد و به كساني تعلق گيرد كه بيشترين نياز را دارند.

ديدني هاي موزه «توپ قاپي» به نمايش درآمد
گروه فرهنگي : همزمان  باايام  ماه  مبارك  رمضان ، امانات  مقدس  منسوب  به  حضرت  محمد (ص ) پيامبر بزرگوار اسلام  از روز جمعه  در آييني  در موزه  بنياد خط  استانبول  به  زيارت  عموم  گذاشته  شد.
در ميان «امانات  مقدس» زيرپوش ، تارهاي  مو و محاسن  شريف  منسوب  به پيامبر بزرگوار اسلام  وجود دارد.
به  گزارش  شبكه هاي  تلويزيوني  تركيه ، اقشار مختلف  مردم  با شركت  در آيين  گشايش  زيارت  امانات  مقدسه  در موزه  بنياد خط  استانبول  گرد آمدند و در پي  آن  صف هاي  طولاني  براي  زيارت  امانات  مقدس  تشكيل  شد.
موزه  آثار و اشياي  موسوم  به  امانات  مقدسه  تا آخرين  جمعه  ماه  مبارك  رمضان  براي  زيارت  مردم  در استانبول  باز خواهد بود.
از سوي  ديگر به  مناسبت  آغاز ماه  مبارك  رمضان ، خرقه  منسوب  به  حضرت  محمد(ص ) نيز كه  در مسجد فاتح  استانبول  نگهداري  مي شود و گفته مي شود هنگام  معراج  بر تن  آن  حضرت  بود، به  زيارت  عموم  مردم  گذاشته  شد.
خرقه  مبارك  منسوب  به  پيامبر اسلام  (ص ) را كه  گفته  مي شود طبق  وصيت  آن  حضرت  پنج  سال  بعد از رحلت  ايشان  به  فردي  هديه  شده  بود، در سال  ۱۶۱۷ ميلادي  شخصي  به  نام «شكرالله  افندي» به  استانبول  آورده  است .
اين  خرقه  از سال  ۱۸۵۰ ميلادي  در مسجد فاتح  در صندوقچه  مخصوصي  نگهداري  مي شود و همه  ساله  در ايام  ماه  مبارك  رمضان ، هزاران  تن  از مسلمانان  آن  را زيارت  مي كنند.
صندوقچه  اين  خرقه  از اول  ماه  مبارك  رمضان  در محل  مسجد براي  زيارت  مردم  باز مي شود.
در استانبول  علاوه  بر امانات  مقدس  مذكور، تعدادي  امانات  مقدسه  منسوب  به  پيامبر بزرگوار اسلام ، خلفاي  راشدين  و اصحاب  شريف  و نيز بخشهايي  از در و ديوار كعبه  در بخش  مخصوص  امانات  مقدس  در موزه  تاريخي «توپ  قاپي» در معرض  ديد و زيارت  عموم  مردم  قرار داده  شده  است .

كمك هاي غيرنقدي به مستمري بگيران افزايش مي يابد
گروه اجتماعي: ميزان ريالي كمك هاي غيرنقدي سازمان تأمين اجتماعي به بازنشستگان و مستمري بگيران زير پوشش اين سازمان، در صورت تصويب شوراي عالي تأمين اجتماعي به ۶۰ هزار تومان براي سال جاري افزايش مي يابد.
به گزارش سازمان تأمين اجتماعي نرخ ريالي كمك هاي غيرنقدي ويژه بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي براساس بودجه مصوب شوراي عالي تأمين اجتماعي و با توجه به توان مالي صندوق، براي سال جاري ۴۸ هزار تومان تعيين شده كه پرداخت آن در استانهاي مختلف شروع شده است.
همچنين در اين گزارش آمده است: دولت در سال جاري براي نخستين بار، پرداخت كمك غيرنقدي به بازنشستگان كشوري و لشكري را در قالب بودجه عمومي كشور تصويب كرد كه اعتبارات آن از محل بودجه عمومي كشور تأمين مي شود، اما سازمان تأمين اجتماعي چندين سال است كه پرداخت اين كمك را از محل اعتبارات صندوق تأمين اجتماعي آغاز كرده است.
به گفته سازمان تأمين اجتماعي با توجه به اين كه تعيين رقم ۶۰ هزار تومان براي كمك هاي غيرنقدي دولت به بازنشستگان كشوري و لشكري، مطالبات و انتظاراتي را در ميان بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي ايجاد كرده بود لذا براي پاسخگويي به اين مطالبات، هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي پيشنهادي را در زمينه ترميم مبلغ پرداختي به بازنشستگان و مستمري بگيران اين سازمان تا سقف ۶۰ هزار تومان به شوراي عالي تأمين اجتماعي ارائه كرد.

روبه رو
گفت وگو با برنده جايزه صلح نوبل
ما به كوهها احترام نمي گذاريم
003948.jpg
گروه اجتماعي:« وانگاري ماتاي» برنده جايزه صلح نوبل در زادگاه خود كنيا بازداشت و حتي بارها مضروب شده است. هفته گذشته اقبال به او رو كرد و ماتاي اولين فعال محيط زيست و اولين زن آفريقايي شد كه توانست برنده جايزه معتبر صلح نوبل شود.گفت وگوي حاضر را مجله تايم با او انجام داده است.بخشي از اين گفت وگو را مي خوانيد:
* چه احساسي داريد كه اين جايزه را برده ايد؟
- اين احساسي است كه به مرور زمان كم خواهد شد اما در زمان حاضر اين درست مثل يك رويا است. وقتي كسي درگير كاري است وقت ندارد تا اثرات و نتايج كارش را ببيند و آن را ارزيابي كند.
* فعاليت هاي شما چه ارتباطي با صلح دارد؟
- بسياري از جنگ ها بر سر منابع است مثل آب و نفت در خاورميانه. آنها اين مسأله را در نظر گرفته اند كه بشريت چه كارهايي براي جلوگيري از جنگ مي تواند انجام دهد. مديريت پايدار منابع طبيعي ما مي تواند صلح را به ارمغان آورد.
* جنبش كمربند صلح بيش از سي ميليون درخت كاشته است. چرا درخت مي كاريد؟
- ايده اصلي اين بود كه به زنان هيزم بدهيم و من فكر كردم كه آسان ترين كار اين است كه به آنها ياد بدهيم چطور خودشان درخت بكارند.
* چرا با زنان كار مي كنيد؟
- من آنها را انتخاب نكردم. شايد علت آن است كه خود من هم زن هستم و افرادي هم كه درباره نياز به هيزم و غذا صحبت مي كنند زن هستند.
* پولي را كه از جايزه نوبل به دست آورده ايد،  چگونه خرج خواهيد كرد؟
- مي خواهم كمي از آن را براي پشتيباني و حمايت از اين كار صرف كنم. همچنين مي خواهم به گسترش فرهنگ كمك كنم. پيوند قوي بين فرهنگ و نگهداري و حفاظت از منابع طبيعي وجود دارد. اگر همان احترامي را كه نياكان ما به كوهها مي گذاشتند مردم ما هم چنين رفتاري را پيش مي گرفتند اين قدر به كوههايمان تجاوز نمي كرديم و آنها را از بين نمي برديم. در عوض ما كوهها را تنها به عنوان منبعي براي بهره برداري مي بينيم و آنها را براي دادن هيزم و آب به ما مورد تحسين قرار نمي دهيم.
* شما قبلاً  گفته بوديد كه ايدز يك سلاح بيولوژيكي است كه توسط كشورهاي توسعه يافته براي از بين بردن نژاد سياه به وجود آمده است. هنوز هم بر اين باور هستيد؟
من نمي دانم چه كسي ايدز را به وجود آورده اما مي دانم كه چيزهايي مثل آن از ماه نمي آيند. من بر اين باورم كه بايد هميشه به مردم حقيقت را گفت اما حتماً  حقايقي هم هستند كه نبايد افشا شوند.
* منظورتان چيست؟
- منظورم ايدز است. من مطمئنم كه مردم مي دانند ايدز از كجا آمده است و من مطمئنم كه ايدز از كجا آمده است و من مطمئنم كه ايدز از ميمون ها نيست. چرا ما ترغيب نمي شويم كه اين سؤال ها را از خودمان بپرسيم؟!
سينا

برنامه ريزي گروه هاي مذهبي براي جذب بيكاران
اخبار اديان: يك گروه مذهبي، طي سال گذشته با برنامه ريزي براي جذب بيكاران در اين كشور توانسته، علاوه بر جذب تعداد قابل ملاحظه اي از افراد به سوي كليسا و معتقد كردن آنها به مسيح، براي آنها شغل ايجاد كند.
اين گروه ديني با تأسيس كارگاههاي اشتغالزايي و تلاش در جهت يافتن كار براي افراد بيكار و مستعد در آمريكا، سعي دارد ضمن آشنا كردن افراد با تعاليم انجيل، آنها را از نااميدي و فقر و نيز گرايش به گروه هاي ديني ديگر نظير بوديسم كه اين روزها طرفداران بسياري در آمريكا پيدا كرده، بازدارد. آنها معتقدند، وجود آرامش و اميد براي افراد در زمان نااميدي و بيكاري مهمترين عامل براي كمك به اين افراد است و مفاهيم انجيل و تعاليم مسيح سرشار از پيام هاي اميد بخش و شادي آفرين براي آنهاست.
همچنين دولت آمريكا در تازه ترين اقدام خود در حمايت از مسيحيان معتقد اعلام كرد: از اين پس مسيحياني كه هر يكشنبه به كليسا مي روند، مورد بخشودگي مالياتي قرار مي گيرند و در زمينه اقتصادي نيز از تسهيلات بيشتري برخوردار خواهند بود.
در پي اعلام اين خبر كه توسط مشاور جرج  بوش در امور ديني كاخ سفيد مطرح شد، بسياري از گروه هاي غيرديني ضمن اعتراض شديد به اين قانون، آن را خلاف قانون اساسي و بدعت در تاريخ آمريكا دانستند. همچنين برخي قضات ايالتي ضمن مخالفت با اين طرح اعلام كردند كه حاضر به انجام اين دستور العمل كاخ سفيد نيستند و هرگز شهروندان را براساس درجه ايمانشان تقسيم بندي نخواهند كرد.

اختصاص مدرسه براي بزهكاران نوجوان
مددجويان اصلاح و تربيت در اختيار آموزش و پرورش قرار مي گيرند
گروه اجتماعي: از سال تحصيلي جاري كليه مددجويان كانون اصلاح و تربيت كه تاكنون به صورت نيمه دولتي تحصيل مي كردند، در مدرسه دولتي تحصيل خواهند كرد.
به گزارش ايلنا، منصور مقاره عابد، رئيس كانون اصلاح و تربيت تهران ضمن اعلام اين مطلب افزود: مددجويان امسال در طول روز در مدرسه و در اختيار آموزش و پرورش هستند و شبها به خوابگاه ها مي آيند و در حال حاضر۳۰ معلم در مدرسه كانون مسئوليت تدريس و آموزش را دارند و اعتبارات اين مدرسه نيز توسط آموزش و پرورش تأمين مي شود.
مقاره عابد تصريح كرد: در پايان هر دوره تحصيلي به دانش آموزان مدرك و گواهي داده مي شود كه در آن هيچ نامي از كانون اصلاح و تربيت برده نشده است و زمينه ادامه تحصيل براي آنها وجود دارد.
به گفته وي، ۱۱ رشته فني و حرفه اي در هنرستان كانون به مددجويان ارائه مي شود و دانش آموزان در هر رشته اي كه تمايل داشته باشند، تحصيل خواهند كرد.
مقاره عابد خاطرنشان كرد: مددجويان كانون علاوه بر مدرك فني و حرفه اي كه از طريق سازمان فني و حرفه اي براي آنها صادر مي شود، يك مدرك كار و دانش نيز به دليل كسب اين مهارت ها در درون كانون دريافت مي كنند.
وي با اشاره به كاهش تعداد مددجويان در اين مركز، افزود: در حال حاضر ۲۲۰ پسر در كانون نگهداري مي شوند كه در مقايسه با ۵ سال گذشته موجودي، در كانون در يك سوم كاهش يافته است.
رييس كانون اصلاح و تربيت تهران با اشاره به افزايش ورودي به كانون اصلاح و تربيت، گفت: با وجود اين، به دليل افزايش بزه و اشاعه جرم در بين نوجوانان و نيز قضات كه احكام معقول تر و تخصصي تري براي آنها صادر مي كنند، موجودي كانون نسبت به سال هاي گذشته كاهش يافته است.
وي افزود: مهمترين جرائم نوجوانان سرقت است كه ناشي از پرخاشگري، قتل، اخاذي و ضرب و شتم اتفاق مي افتد.
به گفته مقاره عابد، در كانون بخشي به نام اطفال و كودكان وجود دارد كه كودكان در آن نگهداري مي شوند و كوچكترين فردي كه در حال حاضر در اين بخش نگهداري مي شود، كودكي ۱۲ ساله با جرم قتل است.

روزه الگوي غذايي را بهبود مي بخشد
ايرنا:روزه موجب اصلاح و بهبود الگوي تغذيه در بين مردم مي شود.
«فرشته خليل زاده» كارشناس ارشد تغذيه ضمن اعلام اين مطلب افزود: در ماه رمضان، خوردن غذاهاي سرپايي و فانتزي نظير «اسنك» و «پيتزا» و ميان وعده چون چيپس به حداقل مي رسد و روزه داران براي تأمين نيرو و قدرت جسماني از تمامي گروه هاي غذايي به ويژه كلسيم و آهن استفاده مي كنند.
وي بر لزوم مصرف مواد پروتئيني و ويتامين ها مانند گوشت، جگر، سبزيجات و مركبات در رژيم غذايي تأكيد كرد و گفت: اين برنامه غذايي علاوه بر رعايت تنوع و تعادل به علت دارا بودن ويتامين «ث» فراوان، موجب افزايش جذب آهن در خون مي شود و نيازهاي تغذيه اي مورد نياز را تأمين مي كند.
وي با اشاره بر ضرورت استفاده روزه داران از سه وعده غذايي افزود: روزه داران بايد هنگام افطار غذاي مختصر، شام كامل و سحري ساده استفاده كنند و در غير اين صورت معده و دستگاه گوارش را با مشكل روبه رو مي كنند.
كارشناس ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشكي استان اصفهان خوردن خرما و شير را در هنگام افطار توصيه كرد و گفت: اين دو ماده غذايي قند خون را به حد طبيعي مي رساند و گلوكز خون را همراه با مواد پروتئيني لازم تأمين مي كند.
خليل زاده افزود: مصرف سبزيجات، كاهو، ميوه، شربت گلاب و آب ميوه تا حدودي آب و املاح مورد نياز را تأمين مي كند.
وي گفت: خوردن نوشابه هاي گازدار، هنگام افطار و سحر به بدن روزه دار كه ضعف جسماني و كمبود موادمغذي و ويتاميني دارد، بيش از هر زمان ديگر ضرر مي رساند.

پيام دبيركل سازمان ملل متحد به مناسبت روز بين المللي محو فقر
غلبه بر فقر، نيازمند كمك كشورهاي توسعه يافته است
گروه اجتماعي: به منظور غلبه بر جلوه هاي وحشتناك فقر و عدم توسعه يافتگي، كشورهاي توسعه يافته بايد با ارايه كمك هاي بيشتر، كاهش بدهي ها و ارايه امتيازات تجاري به اين امر مهم كمك كنند.
دبيركل سازمان ملل متحد ضمن اعلام اين مطلب در پيامي به مناسبت روز بين المللي محو فقر (۱۷ اكتبر ۲۰۰۴ برابر با ۲۶ مهرماه) افزود: سپتامبر آينده، رهبران جهان در رخدادي با اهميت به منظور بررسي پيشرفت در اجراي اهداف توسعه هزاره كه در سال ۲۰۰۰ تصويب كردند در مقر سازمان ملل متحد گرد هم مي آيند. اما قبل از اين برنامه ها مي دانيم كه تحول عظيمي لازم است كه بتوان هشت هدف، توسعه هزاره را كه برگرفته از اعلاميه هزاره هستند در سال هدف يعني ۲۰۱۵ محقق كرد.
كوفي انان همچنين گفته است: در رابطه با پيشرفت واقعي به سوي اين اهداف، ارقام موجود تاكنون مي گويند كه كشورهاي در حال توسعه به ۳ گروه عمده تقسيم مي شوند. اولين گروه شامل بيشترين قسمت آسيا و شمال آفريقا عمدتاً در مسير رسيدن به هدف نصف كردن فقر و دستيابي به بسياري از اهداف اجتماعي هستند. گروه دوم كه عمدتاً در آسياي غربي و آمريكاي لاتين و كارائيب هستند پيشرفت مطلوبي به سوي برخي از اهداف مانند آموزش ابتدايي داشته اند اما در زمينه كاهش فقر كمتر موفق بوده اند. گروه سوم عمدتاً شامل كشورهاي منطقه جنوب صحراي آفريقا، همچنين كشورهاي كمتر توسعه يافته در ساير مناطق مي شود كه تا حد زيادي از پيشرفت كافي در زمينه دستيابي به بيشتر اين اهداف دور هستند.

نوجواني و ميانسالي ، آسيب پذيرترين دوران بروز بيماريهاي رواني
ايسنا:  يك روانپزشك همزمان با هفته بهداشت روان (۲۴ ۳۰ مهر) اعلام كرد: شيوع افسردگي در زنان ۲ برابر مردان است.
دكتر سيد سعيد صدر ،شايع ترين بيماري رواني در تمام جوامع بعد از اختلالات اضطرابي را «افسردگي» خواند و گفت:  انواع ترسهاي مرضي از شايع ترين بيماريهاي رواني در ميان زنان به طور خاص است. وي توضيح داد: به طور كلي، اختلالات روانپزشكي در زنان شايع تر، اما در مردان سنگين تر است؛ يعني شدت بيماري بيشتر و پاسخ به درمان كمترست.
صدر با اشاره به شيوع بيشتر افسردگي در زنان گفت: ساختار جسمي زنان، سيستم هورموني و ترشحات و فعال تر و حساس تر بودن مركز احساسات مغز در زنان طبيعتا شانس آسيب پذيري آنان را بيشتر مي كند. وي استرس ، آلودگي هوا و صوت، ميزان ساعات كاري را از عواملي دانست كه باعث شدت بيماريهاي رواني در مناطق شهرنشين شده است.
اين روانپزشك، جلوگيري از آسيب هاي جدي در جامعه را منوط به بيماريابي و درمان سريع دانست و به ايسنا گفت: ايجاد محيط شاد، بهبود مسائل اقتصادي و رفاهي و تسهيلات بهداشتي از عوامل كاهش بيماريهاي رواني است.
دكتر صدر تصريح كرد: از نظر سني، افرادي كه در ابتداي دوران نوجواني و ميانسالي هستند و سنين بالاي ۵۰ سال بيشتر در معرض ابتلاء به بيماريهاي رواني هستند و آسيب پذيرترند.

مصرف سرانه گندم در ايران ۵/۲ برابر كشورهاي اروپايي است
003945.jpg
گروه اجتماعي: سهميه سرانه گندم كشور بين ۱۳۹ تا ۱۶۴ كيلوگرم در سال مي شود كه اين رقم نزديك به سه برابر سهميه سرانه در اروپاست.
اين مطلب را يك كارشناس پژوهشي در امور غله در همايش بزرگداشت روز جهاني غذا در اروميه اعلام كرد و افزود: سهميه سرانه گندم در كشورهاي اروپايي به طور متوسط حدود ۶۷ كيلوگرم گزارش مي شود؛ در حالي كه در استان آذربايجان غربي، اين مقدار حتي به ۱۶۷ كيلوگرم مي رسد.
به گفته جواد عظيمي، مقدار ضايعات نان در اين استان به ۵/۲۵ درصد مي رسد كه ارزش ريالي آن ماهانه معادل ۱۶ ميليارد ريال است و اين رقم سالانه در استان آذربايجان غربي به ۱۹۲ ميليارد ريال مي رسد.

رواديد گروهي براي اتباع كشورهاي عربي صادر نمي شود
مهر: در قطعنامه پاياني سومين همايش صنعت توريسم در مشهد بر لغو رواديد اتباع كشورهاي عربي كه به صورت گروهي صادر مي شود، تأكيد شد.
بر پايه اين گزارش در قطعنامه مذكور آمده است: چنانچه مسامحه و سستي در رشد توسعه صنعت گردشگري صورت گيرد در آينده نه چندان دور صدمات و لطمه هاي جبران ناپذيري به اين بخش وارد خواهد شد كه جبران آن هزينه هاي زيادي بر پيكره اقتصادي كشور وارد خواهد كرد.
در قطعنامه پاياني سومين همايش كاربردي صنعت توريسم آمده است: تسهيلات در امر صدور رواديد با نگرش تقليل زمان صدور و آسان سازي آن، معافيت يا تخفيف هاي مالياتي جهت احداث مراكز اقامتي و تأسيسات گردشگري تا مدت پنج سال بايد در نظر گرفته شود.
در موارد ديگر اين قطعنامه تأكيد شده است: براي تكميل اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) و ساير اماكن مذهبي استان خراسان از امكانات آستان قدس استفاده شود.
اجراي پروژه قطار سريع السير مشهد - تهران، احداث آزادراه مشهد- تهران و مشهد- شمال، احياء جاده ولايت مسير امام رضا(ع) از مدينه به مرو، اجراي طرح اتصال حرم به طوس، آموزش مداوم پليس با رويكرد به زبانهاي خارجي از مواد ديگر اين قطعنامه مي باشد.

جسته ،گريخته
نگراني در امارات
گروه اجتماعي:خريد و فروش املاك در كشور امارات عربي متحده به شكل صحيحي انجام نمي شود. يك روزنامه اماراتي كه اين خبر را نوشته، از نگراني خريداران و سرگرداني  آنها در بازار مسكن دبي گزارش داده است. گزارش اين روزنامه اماراتي مي گويد گاهي ديده شده كه در اين آشفته بازار يك ساختمان به دو يا چند نفر فروخته شده است. اين امر موجبات نگراني سرمايه گذاران در بخش مسكن را فراهم كرده است.
رشوه خواري و گراني
همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري در افغانستان و حلول ماه مبارك رمضان، قيمت نان و برخي مواد غذايي در اين كشور بالا رفته است. بسياري از شهروندان افغاني از بالا رفتن فساد و رشوه در كشور اظهار نگراني كرده و خواستار پيشگيري از بروز تنش هاي اجتماعي هستند. به نظر برخي كارشناسان، شماري از كاركنان دولت از اين كه احساس مي كنند در دولت آينده نمي توانند پست و مقامي داشته باشند، مي خواهند هر چه زودتر درآمد براي آينده به دست آورند .
كمك به تروريست ها ممنوع
وزير آموزش و پرورش عربستان جمع آوري كمك هاي مردم از مدارس اين كشور در ماه مبارك رمضان را به شدت ممنوع اعلام كرد. مطبوعات روز شنبه عربستان نوشتند اين ممنوعيت به دليل سوء استفاده از ماه مبارك رمضان براي جمع آوري كمك و اهداء آن به گروه هاي تروريستي انجام شده است كه پيش از اين در عربستان سابقه داشته است.
خشونت در دبيرستان
خشونت در مدارس فرانسه در مقطع متوسطه تحصيلي ۱۲درصد افزايش نشان مي دهد. روزنامه لوموند در شماره ديروز خود نوشت: دانش آموزان در ۸۰ درصد موارد عامل ايجاد خشونت هستند و در ۶۰درصد مواردخودشان قرباني خشونت مي شوند. خشونت در مدارس فرانسه، ۳۰ درصد به شكل خشونت بدني و ۷/۲۴درصد به شكل توهين و تهديد است.

اطراف كاخ كورش محوطه سازي مي شود
ايسنا: مجموعه اي فرهنگي تفريحي با الگو قرار دادن پاسارگاد به عنوان قديمي ترين نمونه باغ ايراني در محوطه بناي تاريخي كاخ كورش ساخته مي شود.
دكتر امير منصوري كارشناس معماري و سرپرست اين پروژه گفت: در اين پروژه، پاركي با محوريت كاخ كورش ساخته مي شود؛ تا ضمن ايجاد فضايي براي مردم منطقه، ارزش هاي تاريخي اين حوزه نيز معرفي شود. پيش از اين قرار بود در اطراف كاخ كورش محوطه سازي شود كه اين كار با هدف اطلاع رساني به مردم و بيان سابقه تاريخي و فرهنگي منطقه در قالب ايجاد پاركي انجام خواهد شد؛ تا مردم ضمن گذراندن اوقات فراغت، از گذشته و تاريخ خود مطلع شوند.
وي با بيان اين كه اين پارك تحت تأثير كاخ كورش رنگ و بوي مسائل تاريخي را در خود دارد، افزود: باغ سازي اين محوطه با استفاده از فرهنگ و سبك معماري پاسارگاد انجام خواهد شد. پاسارگاد بهترين نمونه باغ ايراني است كه آثار قابل استفاده اي از آن به جاي مانده است. كانال هاي آب، حوض ها، آب نماها، درخت كاري ها و ديگر جزئيات در نمونه ارزنده باغ پاسارگاد ديده مي شود.
وي اضافه كرد: اين پارك فضايي امروزي خواهد داشت و در فضايي به وسعت ۱۷ هكتار خاطره و فضاي كاخ دوره هخامنشيان را زنده خواهد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |