پيك باادب!
پيك بادپا با داشتن 3727 موتور سوار در سطح تهران فعاليت مي كند كه البته 947 نفر نيز راننده وانت به استخدام اين شركت در آمدند. در ميان اين عده 127 دانشجو، 7 آتش نشان، 12 دبير، 48 كارمند، 5 ليسانس و 2 فوق ليسانس حضور دارند
مديريت اين شركت كه از ارگان هاي وابسته به شهرداري تهران است، تصميم گرفته پرسنل موتورسوار خود را ازطريق آموزش از اين قشر متمايز كند.
عليرضا كيواني نژاد
موتورسواري كه زنگ منزل شما را مي زند تا بسته امانتي مورد نظر را به مقصد برساند، بسيار با ادب است. اين مساله دو وجه دارد. يكي بعد خصلتي است و ديگر اينكه به تازگي سر كلاس، با او صحبت شده كه چطوري با ارباب رجوع و مشتري برخورد داشته باشد. برپايي كلاس برخورد با مشتري در پيك بادپا كه به مدت 5 روز به طول انجاميد، ثمرات مثبتي براي پرسنل اين شركت در برداشته. اگرچه حضور در اين كلاس ها تا حدودي اجباري بود اما بيشتر افراد با ميل باطني خود سركلاس حاضر شدند.
اينجا هم كلاسي است مثل بقيه كلاس ها. معلمي دارد و شاگردان بايد حواسشان جمع باشد كه معلم از كوره در نرود و آنها را از كلاس اخراج نكند. در اين كلاس اما از امتحان، ساعت ورود و خروج، حضور و غياب و خلاصه آداب كلاس داري خبري نيست. شاگردان سن و سال بالايي دارند. از 25-24 شروع مي شود تا چهل و اندي ساله. يك تفاوت ديگر هم وجود دارد، شما 12 سال درس مي خوانيد تا وارد دانشگاه شويد و مدرك بگيريد اما اينجا مدرك گرفته ها و آنهايي كه فقط ديپلمه هستند، سركلاس مي نشينند گوش به حرف معلم.
وجه اشتراك همه اين شاگردان دست هاي سياهشان است، اما مكانيك نيستند. جملگي موتورسوارند و در موسسه پيك بادپا مشغول به كار. همان جايي كه اگر ديرتان شده باشد و بايد در اسرع وقت بسته اي را به دست كسي برسانيد، زنگ مي زنيد، موتورسواري مي آيد و بسته شما را مي برد.
سال 1373 طرح راه اندازي اين پيك در شهرداري تهران مطرح شد، اما به روايت تقويم و تاريخ، آغاز به كار اين واحد خدماتي برمي گردد به سال 1374. هر بار كه مشتري با شماره تلفن هاي پيك بادپا تماس مي گيرد، يك راست وصل مي شود به اتاق اپراتور و او هم به نزديك ترين شعبه تلفن مي زند. اما كارمندان اين شركت كه آقايان آن را تشكيل مي دهند - در قسمت پيك - مدتي است در كلاسي تقريبا كم نظير شركت مي كنند؛ كلاس برخورد با مشتري و اصول ترافيكي.
صدرايي مدير روابط عمومي شركت مذكور در اين باره مي گويد: مديرعامل اين شركت يعني علي اكبر گلرخي مدتي بود كه روي آموزش پرسنل پيك بادپا اصرار داشت، از اين رو تصميم گرفتيم كلاس هاي خاصي را در اين زمينه برگزار كنيم. كلاس هايي مثل نحوه برخورد با مشتري، نحوه برخورد و جابه جايي كالا، نگهداري موتور، سلامت راننده، تعمير كردن موتور توسط خود راكب و حتي نشستن صحيح روي اين وسيله نقليه. به همين دليل از اداره راهنمايي و رانندگي درخواست يك معلم آموزش كرديم تا با حضور دركلاس هاي اين موسسه، پرسنل ما را نيز تحت پوشش اطلاعاتي خود قرار دهد.
هر بار كه موتورسواري با سرعت از بغل دستتان رد مي شود چه حرف هايي كه نثارش نمي كنيد. در بيشتر مواردي هم كه ناظر صحنه تصادف يك موتورسوار با وسيله نقليه ديگري هستيد، بدون شك موتور سوار را مقصر مي دانيد زيرا معتقديد اين قشر به راحتي قانون را نقض مي كنند. خصوصا از زمانيكه جابه جا كردن مسافر با موتور در تهران باب شد، موتور سوار براي رساندن مسافرش به مقصد هم از خيابان و كوچه ورود ممنوع مي گذرد و هم چراغ قرمز را ناديده مي گيرد. اتفاقا وجود چنين مسايلي باعث شد تا مديريت اين شركت كه از ارگان هاي وابسته به شهرداري تهران است، تصميم بگيرد پرسنل موتورسوار خود را از اين قشر متمايز كند؛ آن هم از طريق آموزش.
صدرايي در ادامه توضيح، پيرامون چگونگي تشكيل اين كلاس ها مي گويد: اين قشر - موتورسواران - در جامعه معضلات بيشماري دارند، اما پرسنل حاضر در اين شركت بايد با بقيه فرق داشته باشند. از اين رو سرهنگ رحيم گودروزي رئيس دايره تصادفات اداره راهنمايي و رانندگي شخصا سركلاس هاي ما حاضر شد و نكات ايمني و قوانين راهنمايي را يك بار ديگر به شاگردان گوشزد كرد. اين كلاس ها براي پرسنل ما رايگان بود، اما ما مجبور شديم هزينه كنيم كه اميدواريم نتايج مثبتي نيز در برداشته باشد. بعد از پايان كلاس هم جلسه پرسش و پاسخ برگزار مي شد و شاگردان از استاد خود درباره مشكلاتشان راهنمايي مي خواستند.
پيك بادپا با داشتن 3727 موتور سوار در سطح تهران فعاليت مي كند كه البته 947 نفر نيز راننده وانت به استخدام اين شركت در آمدند. در ميان اين عده 127 دانشجو، 7 آتش نشان، 12 دبير، 48 كارمند، 5 ليسانس و 2 فوق ليسانس حضور دارند.
اما اين كلاس ها كه هفته اي دو جلسه بود، در روزهاي آغازين خود به نحوه برخورد با مشتري اختصاص داشت. اينكه با چه ظاهري براي دريافت بسته يا امانت مورد نظر ظاهر شوند، به كار بردن چه الفاظي بهتر و در مقابل از كدام كلمات استفاده نشود. خلاصه يك كلاس اخلاق به تمام معنا، اما اين افراد عمدتا كار كردن در پيك موتوري را به عنوان شغل دوم خود انتخاب كردند. البته پرسنل ثابت پيك بادپا از 8 صبح تا 8 شب مشغول به كارند. اگر شما هم خواستيد به استخدام اين شركت درآييد يادتان باشد بايد برگه آزمايش اعتياد، عدم سوءپيشينه و برگه حسن اخلاق داشته باشيد تا از شما به عنوان يك راكب پاره وقت استفاده شود.
طرح موتور تاكسي
فرض كنيد قرار مهمي داريد و بايد هر چه سريع تر خودتان را به مقصد مورد نظر برسانيد. اگر قرار باشد با وسيله نقليه خودتان برويد، يا حتي آژانس بگيريد، باز هم نمي رسيد. پس به فكرتان مي رسد كه با اولين پيك نزديك محل اقامتتان تماس گرفته و يك موتور سوار زبر و زرنگ درخواست كنيد. بعد به جاي اين كه بسته خاصي را به او بدهيد، خودتان ترك موتور سوار مي شويد و با توجه به اينكه اين موتور است كه قوانين راهنمايي و رانندگي را به راحتي زير پا مي گذارد، شما تند و سريع به كارتان مي رسيد. اين كار در پيك بادپا صورت نمي گيرد. يعني اگر شما به راننده بگوييد كه خودتان را به جايي برساند، با پاسخ منفي او رو به رو مي شويد، اما قرار است طرح جديدي به زودي در اين موسسه راه اندازي شود به نام موتور تاكسي.
احتياجي به توضيح بيشتر ندارد كه در اين طرح قرار است موتور سواران، نسبت به جا به جايي مسافران نيز اقدام كنند. شايد در اين طرح كه فعلا مراحل تئوريك و تحقيقاتي خود را پشت سر مي گذارد، محدوديت حركتي موتور سواران نيز برداشته شود. محدوديتي كه فعلا تا ترمينال هاي تهران برقرار است.
صدرايي در اين باره نيز مي گويد: اول بايد مراحل تحقيقي اين كار را پشت سر بگذاريم. فعلا نمي توانيم تاريخ دقيقي براي اجراي طرح موتور تاكسي اعلام كنيم، اما در آينده اي نه چندان دور سعي مي كنيم اطلاعات جامع تري در اختيار مردم قرار دهيم!
اما از نكات جالبي كه در اين موسسه واقع در خيابان شهيد قدوسي - چهار راه قصر - ديده شده نارضايتي نسبي پرسنل اين موسسه است. اگرچه پيك بادپا فعلا ممر درآمدي است براي آنهايي كه قسط دارند و حتي شغل اولشان كفاف زندگيشان را نمي دهد، اما به زبان آوردن آن مشكل اساسي و فراگير به شيوه اي عجيب و غريب تا حدي جالب بود.
چند نفر از پرسنل اين شركت، زمانيكه خبرنگار اين گزارش مشغول ترك سازمان بود، در پاركينگ ساختمان، جلوي او را گرفته و از نبودن بيمه شكايت و گله كردند. يكي از كارمندان مي گويد: ما بيمه خويش فرما هستيم در حاليكه اين بيمه براي ما بازنشستگي ندارد. چندين بار اعتراض كرديم، اما ترسيديم با اصرار بيشتر كارمان را از دست بدهيم. مي دانيم كه مسوولان هم مشكلات خاص خودشان را دارند، اما باور كنيد عدم وجود پشتوانه اي به نام بيمه، تمركز كاري را از ما دور كرده، او در حالي اين حرف ها را به زبان مي آورد كه دوستانش در اتاق پشت سرش اگرچه به ظاهر مشغول شطرنج بازي كردن هستند، اما گوششان به صحبت هاي او اصطلاحا دايورت شده است.
يكي ديگر از پرسنل مي گويد: اگر كرايه ما هزار تومان باشد 24 درصد آن را بابت كميسيون مي پردازيم. جالب آنكه اگر 800 تومان بگيريم، بايد 25 درصد و اگر 2 هزار تومان باشد، 22 درصد بپردازيم. اگر در آژانس ماشين كار كرده باشيد مي دانيد كه آنها تنها 20 درصد مي پردازند، ولي با اين حجم افرادي كه اينجا حضور دارند، چه چيزي براي خود موتور سوار مي ماند؟
در هر صورت برپايي كلاس برخورد با مشتري مي تواند پيامدهاي مثبتي داشته باشد و بايد منتظر بود و ديد آيا طرح موتور تاكسي ها مي تواند به جا به جايي سريع و ايمن مسافران كمكي كند يا نه؛ همين.
|
|
سلامت
شيطان در كمين حومه
|
|
خيلي جالب است كه وقتي از يك شهر وارد يك شهر ديگري مي شويد در حومه شهر بوي تعفن لاشه گوسفند و گاو تمام زيبايي حومه را مخدوش كند، واقعيت اين است كه حومه شهرها محلي مناسب براي قاچاق دام و كشتار غيربهداشتي آن است بدون اينكه هيچ سازمان بهداشتي يا سازمان شهرداري بتواند روي آن نظارت كند.كشتار قاچاق گاو و گوسفند در محل هاي غيرمجاز به خصوص در اطراف شهرها عامل مهمي در انتقال و شيوع بيماري هاي مشترك انسان و دام است و شهرداري ها به عنوان متوليان امور شهري بايد از اين كار جلوگيري كنند.بدخشان هوشمند، رئيس اداره بيماري هاي مشترك انسان و دام وزارت بهداشت افزود: استفاده از گوشت دام حتما بايد قبل و بعد از ذبح آن از سوي يك فرد متخصص كنترل شود، در غير اين صورت امكان انتقال انواع بيماري ها از آن وجود دارد و به خصوص بيماري تب كريمه كنگو و كيست هيداتيك به عنوان شايع ترين بيماري هاي منتقل شده از اين طريق سلامت مردم را تهديد مي كند.
وي ادامه داد: اگر دام مورد نظر تحت نظر فرد متخصص يا دامپزشك ذبح شود در صورت مشاهده بيماري در گوشت يا كبد آن، به سرعت از مصرف آن جلوگيري مي شود.وي افزود: هنگاميكه كبد يك دام ذبح شده علايم كيست هيداتيك را داشته باشد در كشتارگاه به صورت كاملا بهداشتي دفع مي شود، اما در مراكز غيرمجاز فرد ذبح كننده اگر آن را مصرف هم نكند به گوشه اي مي اندازد كه خوراك سگ و گربه مي شود و به اين ترتيب انگل اين بيماري وارد چرخه حيات مي شود. اين انگل از 8 تا 15 سال زنده مي ماند و مي تواند موجب آلودگي هزاران دام و انسان شود.
هوشمند افزود: كشتار قاچاق دام در اطراف شهرها به قدري عادي شده كه فروشندگان آن به راحتي آگهي تبليغاتي در روزنامه ها چاپ مي كنند و معلوم نيست چه كسي مسوول اين همه بي نظمي و انتشار آلودگي در شهرها و روستاها است.
|
|
بهداشت
سرانه بهداشت و درمان
|
|
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: سرانه بهداشت و درمان هر اروپايي معادل كل سرانه يك ايراني است. دكتر مسعود پزشكيان در حاشيه مراسم گشايش دفتر جديد سازمان جهاني بهداشتWHO در ايران كه با حضور دكترلي دبيركل سازمان جهاني بهداشت و دكتر جزايري مدير منطقه مديترانه شرقي برگزار شد، گفت: توانمندي هاي ايران در زمينه بهداشت چشمگير است و براساس گزارش هاي ارايه شده از سوي سازمان هاي جهاني، ما در زمينه بهداشت، جايگاه خوبي در منطقه داريم. وي يكي از اهداف دفتر سازمان جهاني بهداشت را بهبود روابط بين كشورها به ويژه كشورهاي اسلامي دانست و اظهارداشت: اين روابط به ارايه تجربيات موفق خود به اين كشورها كمك مي كند وWHO استقبال خوبي در اين زمينه از خود نشان داده است. پزشكيان، مستندسازي تجربيات بر مبناي داده و اطلاعات را از ديگر وظايف اين دفتر دانست و خاطرنشان كرد: درحال حاضر با دسترسي به اينترنت امكان برقراري با 3 هزار كتابخانه دنيا به صورتonline وجود دارد، كه به گفته مقامات مسوول در سطح جهان سيستم بهداشتي كشور در سطح منطقه بي نظير و استثنايي است. وزير بهداشت يادآور شد: فاصله ما با كشورهاي ديگر ناشي از منابعي است كه در اختيار سيستم قرار دارد، به نحوي كه كل سرانه هر ايراني 2 هزار دلار است، درحالي كه سرانه بهداشت و درمان هر اروپايي به تنهايي 2 هزار دلار تعيين شده است. پزشكيان در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: عدم توانايي ما در ارايه بهتر خدمات بهداشتي - درماني فقط ناشي از كمبود اعتبارست نه توانايي علمي. دكتر لي دبيركل سازمان جهاني بهداشت در حاشيه اين مراسم نيز به ايسنا گفت: ايران نظير ساير كشورها در يك شرايط انتقالي از نظر اقتصادي قرار گرفته است؛ لذا بايد نظير ساير كشورها خود را درگير مسايل بين المللي كند. وي با اشاره به وجود واحدي تحت عنوان مراقبت هاي بيماري ها در سازمان جهاني بهداشت گفت: در اين بخش در شرايط مختلف اطلاعات دريافت و پس از تاييد منتشر مي شود.
|
|
انرژي
مجوز ساخت 33 جايگاه سوخت رساني
|
|
ظاهرا تمام مه و خورشيد و فلك جمع شده اند تا پروژه گازسوز كردن خودروها در كشور به طور كامل عملياتي شود.
مسوول هماهنگي طرح شهرداري تهران گفت: تاكنون شهرداري مجوز ساخت و زمين 33 جايگاه سوخت رساني گاز طبيعي را تحويل سازمان بهينه سازي سوخت داده كه به طور متوسط عمليات ساختماني اين جايگاه ها 79 درصد پيشرفت داشته است.
مهدي حريري افزود: براساس مصوبه هيات وزيران و در قالب طرح در سراسر كشور بايد۱۸۰ جايگاه گاز طبيعي احداث شود كه از اين تعداد حدود 52 جايگاه متعلق به تهران است و شهرداري تهران در نظر دارد در آينده با همكاري سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اين تعداد را به 95 جايگاه برساند.
وي اضافه كرد: تاكنون از 33 جايگاه گاز طبيعي كه مجوز ساخت و زمين آن به طور كامل تحويل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت شده، 3 جايگاه بني هاشم، كيان تاير و كيلومتر 9 جاده مخصوص كرج به بهره برداري رسيده است و عمليات احداث 20 جايگاه در حال اجراست. حريري در پايان گفت: هرچند بر اساس قانون، مسووليت احداث جايگاه ها در سطح كشور بر عهده سازمان بهينه سازي مصرف سوخت است ولي شهرداري تهران باتوجه به محدوديت ها و مشكلات اين سازمان اقدام به اعطاي زمين و صدور مجوز در كمترين زمان ممكن كرده است. پخش تيزرهاي تلويزيوني براي گازسوز كردن خودروها و تبليغات پر هزينه هنوز در ترغيب شهروندان براي گاز سوز كردن خودروها موثر نبوده، البته اولين گام افزايش جايگاه هاي سوخت رساني گاز طبيعي است كه برداشته شده است.
|
|
پيشنهاد ميراث فرهنگي براي عبور
منوريل از حريم منظري برج آزادي
|
|
شايد خدشه دار شدن تصويري كه از نماد
تهران نزد جهانيان به يادگار مانده است، تنها دليل مخالفت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با عبور منوريل از حريم منظري برج آزادي نباشد، اما قطعا يكي از مهمترين آنهاست.
اين را مي توان از ميان گفته هاي سيد حسين مرعشي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشخيص داد: ما با توسعه و ورود تكنولوژي هاي جديد مخالف نيستيم، اما عبور منوريل از حريم منظري برج آزادي بايد با رعايت دقيق ضوابط و حريم حفاظتي آن باشد.
البته اين حرف هاي معاون رئيس جمهوري به معناي مخالفت كامل اين سازمان نيست، عبور منوريل از پيرامون برج آزادي در صورت رعايت دقيق حريم و فضاي حفاظت شده اين بنا از نظر ضوابط و اصول ميراث فرهنگي بدون مانع است و در صورت رعايت اين ضوابط كارشناسي، مخالفتي با ادامه يا اجراي اين پروژه از سوي مسوولان اين سازمان صورت نمي گيرد. مرعشي در مورد نتايج رايزني هاي صورت گرفته ميان مسوولان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و كارشناسان شهرداري سكوت مي كند، اما معتقد است: مسوولان شهرداري و شوراي شهر تهران در حدي از فرهيختگي هستند كه به گونه اي عمل كنند كه با اجراي اين پروژه، برج آزادي آسيب نبيند و بر همين اساس آنها حتي بيش از مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حفظ ارزش ها و حريم اين بنا تلاش مي كنند.
ثبت بناي تاريخي برج آزادي در فهرست آثار ملي باعث شده تا هر گونه اقدامي در محيط پيرامون و حريم منظري آن پس از اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امكان پذير باشد.
|
|
منظومه
امام رضا (ع) خورشيد منظومه
|
|
طرح منظومه شمسي توسط ستاد شهر سالم شهرداري مشهد، به صورتيكه حرم مطهر امام رضا ع در مركز، جايگاه خورشيد را داشته باشد و ساير محلات مشهد به عنوان سياره هاي آن باشند به زودي در اين شهر به اجرا در مي آيد.سيدرضا فاطمي امين، مجري پروژه ستاد شهر سالم افزود: ملموس سازي فاصله سيارات از خورشيد، از جمله ويژگي هاي اين طرح است كه مي تواند به درك ابعاد فضا براي شهروندان مشهدي در زمينه علم نجوم كمك كند.وي افزود: هدف از اجراي اين طرح افزايش ارتباط شهرنشينان با طبيعت است كه اثراتي چون زيباسازي شهر و گسترش فرهنگ تفكر پيرامون آفرينش و شگفتي هاي آن، در ميان عموم اقشار جامعه دارد.او اظهار داشت: در اين طرح، حرم مطهر امام رضاع به عنوان خورشيدي در منظومه شمسي مدل سازي شده در نظر گرفته مي شود و با انتخاب يك مسير مناسب با مقياس ها، ماكت سياره به نسبت فاصله اي كه از حرم مطهر دارد در نقاط معين نصب مي شود.فاطمي در ادامه اظهار داشت: مطابق با اين الگو، سياره عطارد در ميدان طبرسي، زهره در خيابان شهيد نواب صفوي، زمين در فلكه مقدم، سياره مريخ در ميدان 10 دي، مشتري در ميدان فلسطين، زحل در ابتداي خيابان ايرج ميرزا، اورانوس در وكيل آباد و نپتون در كنار هتل بزرگ طرقبه، در نظر گرفته شده و ماكت ها، تابلوها و اطلاعات هر سياره در كنار آن درج مي شود.فاطمي ابراز اميدواري كرد كه اين طرح بتواند انعكاس مناسبي در ديگر كلانشهرها داشته باشد.البته اي كاش آقاي مجري پروژه توضيحات بيشتري در مورد نحوه تزئين و زيباسازي آن و اينكه در چه الگوي زيباسازي قرار است صورت گيرد به ما مي دادند، اما قاعدتا اين طرح بسيار پرهزينه و اگر به شكل هنرمندانه اجرا شود بسيار زيبا خواهد بود، هرچند كه ضرورت اجراي اين طرح كمي نامشخص است.
|
|
آموزش
پيام نور در تمام ايران
|
|
دانشگاه پيام نور با دانشگاه آزاد مسابقه دارد. گرچه اين رقابت احتمالا به نفع سطح سواد در ايران تمام خواهد شد، اما كيفيت، نكته ايست كه نبايد مغفول بماند. اصل خبر اين است كه برنامه ريزي تاسيس كانون هاي پيام نور در دور افتاده ترين نقاط كشور آغاز شده است. نقاط دور افتاده، نقاطي كه بني بشر ايراني براي توسعه علمي و فرهنگي حوصله سفر تا آنجا را نداشته است. دكتر حسن ظهور گفت: به منظور تسهيل در امر ارايه تحصيل علاقه منداني كه بنا به مقتضياتي قادر به ادامه تحصيل در مراكز موسسات آموزش عالي نيستند، كانون هاي پيام نور در دور افتاده ترين مناطق داير خواهند شد تا امكان ادامه تحصيل براي همگان فراهم شود. در اين رابطه بايد نكته اي را مد نظر قرار داد، اينكه افزايش تعداد دانشجويان پيام نور به مرز 600 هزار نفر و افزايش تعداد اعضاي هيات علمي به 4هزار نفر از بعد كمي جالب توجه است، اما كيست كه نداند، اعداد و ارقامي از اين دست به مرور زمان كارآيي خود را از دست خواهند داد. آنچه بايد مورد نظر قرار گيرد، تربيت نخبگان است، نه آنكه مشتي جوان مدرك به دست را به بازار كار فرستاد، بدون آنكه تخصصي داشته باشند...
نوشتيم رقابت بين دانشگاه آزاد و دانشگاه پيام نور . شما دعا كنيد اين رقابت كيفي باشد. وي همچنين به راه اندازي دانشستان پيام نور اشاره كرد و افزود: براي سهلوت بخشيدن و تسريع در روند ارايه دوره هاي آموزشي، تمامي فعاليت هاي علمي به موازات مراكز به صورت آموزش الكترونيكي ارايه خواهد شد.
|
|
شهري
بازنشستگي اتوبوس هاي مدل۱۳۵۶
|
|
اجراي ششمين مرحله طرح نوسازي مسافربري بين شهري با اعطاي تسهيلات مناسب به مالكان خودروهاي فرسوده آغاز شد.
شهرام آدم نژاد، مدير كل حمل و نقل كالا و مسافر اين سازمان، گفت: به منظور ارتقاي سطح ايمني تردد، بهبود خدمات مسافران، كاهش سن متوسط ناوگان، افزايش بهره وري ناوگان، كمك به وضع زيست محيطي، كاهش آلايندگي سوخت و ايجاد فرصت هاي بهتر، از ابتداي دي ماه امسال مرحله ششم طرح ممنوعيت تردد اتوبوس هاي فرسوده نيز اجرا مي شود. وي گفت: در اين مرحله از طرح از تاريخ اول دي تردد اتوبوس هاي بالاي 26 سال، ساخت 1356 ، در حمل ونقل جاده اي و همچنين تردد اتوبوس هاي بالاي 25سال، ساخت 1357، در مسافت هاي بالاي 50 كيلومتر و به مقصد استان تهران ممنوع مي شود . آدم نژاد با اشاره به اينكه 843 دستگاه خودرو مشمول اين طرح است، افزود: در حال حاضر 605 دستگاه اتوبوس با سال ساخت 1356 و 238 دستگاه اتوبوس با سال ساخت 1357 در ناوگان حمل ونقل جاده اي فعال است كه در طرح ممنوعيت تردد، اسقاط و از رده خارج مي شود. آدم نژاد گفت: در اجراي طرح ممنوعيت فعاليت اتوبوس هاي فرسوده در قبال اسقاط اتوبوس فرسوده ، اتوبوس ولوو با قيمت 80 ميليون تومان و اتوبوس اسكانيا 4212 با قيمت 100 ميليون تومان در نظر گرفته شده است كه بيش از 70 درصد قيمت اين خودروها از طريق وام پرداخت مي شود و زمان بازپرداخت تسهيلات اعطايي 7 سال است. وي افزود: از آغاز اجراي طرح نوسازي ناوگان حدود 8323 دستگاه خودرو به متقاضيان نوسازي ناوگان مسافري واگذار شده كه از اين تعداد 4429 دستگاه اتوبوس بين شهري و 3894 دستگاه سواري كرايه بين شهري به متقاضيان تحويل شده است.
|
|
شهرستان
مرگ تدريجي سينما زابل
|
|
زابلستان است و يك سينما. اما همين يك عدد مشغول انتظار براي تعطيلي است، چرا كه مردم علاقه اي به سينما رفتن ندارند. به نوشته خبرنگار ايرنا اينترنت، ماهواره و ويدئو و ارزان بودن وي سي دي و دي وي دي دليل اصلي اين ماجراست، اما به جز اين، فاصله طولاني اكران تهران از اكران شهرستان ها هم به عنوان يك دليل مهم ذكر شده است. گرچه در شرايط فعلي تهيه كنندگان خود به ارسال كپي به شهرستان هاي دور افتاده علاقه ندارند و ترجيح مي دهند مردم فيلم هاي آنان را روي CD و DVD ببينند، تعطيلي سينماي زابل به عنوان يك نماد فرهنگي بايد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد. مسوول سينما فرهنگ زابل هم گفت: به علت نبود مشتري، تنها سينماي اين شهرستان در اكثر ساعات روز تعطيل است.
به گفته علي عظيمي طي سال هاي قبل روزانه بيش از 500 نفر از اكران فيلم هاي سينمايي سينماي زابل استقبال مي كردند، ولي در زمان حاضر اين آمار به 20 نفر هم نمي رسد. در صورت تداوم چنين وضعيتي تا چند ماه ديگر سينماي زابل تعطيل خواهد شد. نكته جالب تر اين است كه با وجود اينكه در برخي ايام ديدن فيلم در سينما رايگان اعلام شده بود، باز هم استقبال چنداني از اين اقدام صورت نگرفت!
عباس باقري: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد زابل مي گويد: متاسفانه تغيير رويه فرهنگي مردم كاهش استقبال از سينما را باعث شده است. جايگاه سينما در كشورهاي خارجي بخوبي در بين مردم آن كشور ها جا افتاده است، اما مردم ايران روز به روز از سينما فاصله مي گيرند.باقري در عين حال از حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان از سينما داران استان و به خصوص سينما داران زابل خبر داد.
وي گفت: اداره ارشاد براي جلوگيري از ورشكستگي سينماداران، تسهيلات بدون بهره به آنان واگذار مي كند.
|
|
توسعه
كشف ورزشكار در روستا
|
|
اگر در گذشته تفاهمنامه اي بين سازمان هاي مختلف امضا شد كه استعدادهاي درخشان كشف مي شدند، چه بسا همين آقاي محسن مهر عليزاده، رئيس سازمان تربيت بدني قهرمان بنام در ورزش ايران بود و كسي بند نمي كرد كه آقا عكس شما با لباس ورزشي كو؟ بنابراين ... سازمان تربيت بدني دست به كار شده و تفاهمنامه اي به منظور گسترش ورزش بين روستاييان و ارتقاي كمي و كيفي استعدادهاي بي شمار روستازادگان كشور و كشف، تربيت و پرورش قهرمانان و نخبگان در رشته هاي مختلف مهندسي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي امضا كرده است. راستي كشف اين مساله كه اصولا اين موضوع چه ربطي به وزارتخانه بهداشت و درمان دارد، وظيفه ما نيست. دراين ستون فقط خبر درج مي شود. بخوانيد. همكاري مشترك براي طراحي طرح جامع ترويج تحرك فيزيكي براي ارتقاي سلامت روستاييان به تفكيك سن، جنس و سطح سلامت و همچنين همكاري و مساعدت براي ترويج فرهنگ تحرك فيزيكي به منظور تامين و ارتقاي سلامت در بين روستاييان كشور، بخشي از موضوعات تفاهم نامه است. درست مثل همكاري مشترك براي طراحي برنامه آموزش و بازآموزي بهورزان شاغل در خانه هاي بهداشت در زمينه تحريك فيزيكي براي ارتقاي سلامت در روستا. چه تفاهمنامه پرو پيماني! معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني در مراسم امضاي اين تفاهمنامه گفت: وزارت بهداشت تاكنون در همكاري با تربيت بدني به ويژه در بخش ورزش هاي همگاني ارتباط خوبي داشته و اميدواريم تداوم همكاري ها به اين تفاهم نامه محدود نشود و بيش از گذشته استمرار يابد. مهرعليزاده افزود: هدف اصلي در بخش ورزش همگاني، سلامت و نشاط جامعه است، ضمن اينكه اين ورزش ارتباط تنگاتنگي با وزارت بهداشت دارد. به گفته وي، تفاهمنامه مذكور داراي 7 بند براي استفاده از امكانات دو دستگاه وزارت بهداشت و تربيت بدني است كه اميدواريم به هدف اصلي كه در نهايت سلامت جامعه است برسيم.
|