سمانه بامشاد
((خبرگزاري اينترنتي اولين بار در ايران با نام ايسنا شكل گرفت. از راه اندازي ايسنا تاكنون ۵ سال مي گذرد، در طول اين مدت بيش از ۳۰۰ هزار خبر در خروجي ايسنا به مخاطبان حرفه اي و غيرحرفه اي ارايه شده است.با گذشت هر سال ايسنا توانسته است با توجه به نياز مخاطبان بخش هاي خبري خود را توسعه دهد، هم اينك ايسنا به عنوان يكي از منابع اطلاع رساني در ايران در بين رسانه هاي مكتوب و غيرمكتوب جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است.
عليرغم پيگيري هاي قبلي نتوانستيم با دكتر فاتح، مدير عامل خبرگزاري دانشجويان ايران گفت وگويي انجام دهيم.ناگزير با مسعود فاتح،كه هم اينك دبيري سرويس جامعه اطلاعاتي را بر عهده دارد به گفت و گو نشسته ايم، آنچه در پي مي آيد بخشي از اطلاعاتي است كه وي در كنار پاسخگويي به حوزه خبري خود گريزي هم به شكل گيري خبرگزاري ايسنا داشته است.))
* خبرگزاري ايسنا از كي تاسيس شد و هدف از تاسيس آن چه بود؟
- خبرگزاري دانشجويان ايران از سال ۷۸ كار خود را آغاز كرد كه هم اينك ۱۹ سرويس مستقل خبري دارد. هر كدام از اين سرويس ها زيرمجموعه هاي تخصصي نيز دارند.
خبرگزاري ايسنا نخستين اخبار خود را در حوزه هاي سياسي و اجتماعي آغاز كرد، سپس رفته رفته بر تعداد سرويس ها، حوزه هاي خبري و خبرنگاران حرفه اي خود افزود. خبرگزاري هم اكنون با۸۰ كارمند رسمي و ۷۰ خبرنگار پاره وقت كار حرفه اي خود را ادامه مي دهد.
ايسنا اغلب روزانه بين۴۵۰ تا ۵۰۰ خبر را ارسال مي كند. همچنين در سرويس هاي مناطق استاني خود هر كدام روزانه حدود چهل خبر را مخابره مي كند. معمولاً اخبار اين سرويس ها به صورت مجزا ارسال مي شود.
كارنامه پنج ساله فعاليت خبرگزاري ايسنا از سال ۷۸ تا سال ۸۲ نشان مي دهد كه مجموعاً ۰۴۳/۳۲۲ خبر را در اختيار مخاطبان قرارداده است. برحسب آمار تفكيكي هرساله مي توان گفت كه در سال ۷۸ ، ۴۱۰۶ خبر، در سال ۷۹ ، ۳۰۲۳۰ خبر، در سال ۸۰ ، ۷۰۳۶۷ خبر، در سال ،۸۱ ۸۱۰۹۹ خبر و در سال ،۸۲ ۱۳۶۲۴۱ خبر را در خروجي خود قرار داده است. با توجه به حجم اخبار و اطلاع رساني در طول اين سال ها مي توان يكي از اهداف راه اندازي خبرگزاري ايسنا را تكثر رسانه اي دانست.
* يكي از سرويس هاي خبرگزاري ايسنا، جامعه اطلاعاتي است. لطفاً درباره اين سرويس توضيح دهيد.
- از ۲۸ ارديبهشت سال ۸۱ بعد از امضاي اعلاميه سران جامعه اطلاعاتي در ژنو از سوي ايران، اين سرويس نيز با جامع نگري رخدادهاي جامعه اطلاعاتي به اين عنوان تغيير نام يافت كه هم اكنون هم زيرشاخه فناوري ارتباطات، ارتباطات و رسانه و جامعه اطلاعاتي دارد و در حال حاضر بيش از ۱۲۵۰۰ خبر، گفت وگو و گزارش در آرشيو اين سرويس وجود دارد.
* معضلات خبررساني در بخش جامعه اطلاعاتي چيست؟
- خبرنگاران اين حوزه اغلب فني نيستند. از اين رو خبرنگار متخصص در اين حوزه كم داريم. شايد به عبارتي در اين حوزه هاي خبري جاذبه اي وجود ندارد و يا اقشار جامعه از آن زياد استفاده نمي كنند. به عبارت ديگر از معضلات اصلي آن مي توان گفت كه بيشتر خبرنگاران از اطلاع رساني شفاف خودداري مي كنند و مديران رسانه نيز اين موضوع را با واقع بيني دنبال نمي كنند و خبرنگاراني كه در اين حوزه كار مي كنند شايد توقع كار حرفه اي ندارند، همچنين تبليغات متعددي در اين صفحات ديده مي شود كه به نوعي بين خبرنگار و رسانه وابستگي ايجاد مي كند كه اين مسأله از اطلاع رساني شفاف آن مي كاهد.
* آيا انعكاس اخبار جامعه اطلاعاتي در بين مردم تأثير داشته است؟
- انعكاس اخبار ما از طريق اينترنت و رسانه هاي مكتوب دنبال مي شود كه آمارها نشان مي دهد مخاطبان اينترنتي ما بيشتر از كساني هستند كه از طريق رسانه هاي مكتوب اخبار ما را دنبال مي كنند. از اين رو ضريب نفوذ مخاطبان مطبوعاتي ما پايين است، علاوه بر آن در اطلاع رساني شفاف براي مخاطب عام نتوانستيم كار مناسبي بكنيم، به خاطر اين كه جاذبه هاي زيادي براي مخاطب عام نداشته ايم.
* الان تبليغات زيادي در حوزه IT مي شود ولي برداشت از اين حوزه ها آن چنان مثبت نبوده است. دليل آن چيست؟
- بيشتر همايش هايي كه در زمينه IT برگزار مي شود به عنوان مدگرايي تلقي مي شود. هنوز اولين بودجه تخصيصي به IT به ثمر نرسيده است؛ به طوري كه سايت هاي اطلاع رساني وزارتخانه ها كه در برنامه تگفا بوده اند تا مردم از طريق آن وارد سايت ها شوند و بتوانند اطلاعات را پيگيري كنند تنها نامي دارند! شايد از آخرين خبر در اين حوزه ماه ها بگذرد؛ همچنين از بودجه هايي كه در همايش ها مصرف شده آن چنان پاسخگو نبوده چون به سراغ اصل IT (فناوري اطلاعات) نرفته اند حتي در اين زمينه خود صدا و سيما كه به بحث هاي اساسي فناوري اطلاعات مي پردازد نتوانسته است مخاطب عام را جمع كند.
ما بايد پايه هاي فناوري اطلاعات از جمله كامپيوتر، اينترنت و تلفن همراه را بالا ببريم. اگر كاربرد تلفن همراه در كشور در آغاز با شركت هاي قوي بود، مطمئناً تأثيرگذار بود اما در كشور ما نتوانسته اند به خوبي كار كنند.
از طرفي هم بحث محدود كردن سايت ها نيز مخاطبان را ناراحت مي كند؛ در شرايطي كه در ساير كشورها دسترسي مردم به اطلاعات به راحتي و يا رايگان فراهم مي شود ولي در كشور ما اين مسأله رايگان نيست پس وقتي من نتوانم راه نفوذ اطلاعاتي خود را باز كنم بالاخره در اين حوزه ها ناآشنا خواهم بود.
* آيا تمامي اخبار IT را پوشش مي دهيد؟
- اين مسأله بستگي به توان ما دارد. البته سعي مي كنيم كه اولويت بندي كنيم و اگر امكان حضور در همايش ها وجود ندارد لااقل اخبار همايش را داشته باشيم.
* چقدر از نيروهاي اهل فن و متخصص در خبرگزاري ايسنا استفاده مي كنيد؟
- در دوره هاي مختلف بعضاً متخصصين رشته هاي فني با سرويس هاي ما همكاري كرده اند ولي اين همكاري موقتي بوده است چون با فارغ التحصيلي از دانشگاه، آنها جذب حوزه هاي فني مي شوند. عليرغم اين مسايل هنوز ما از مشاور فني در اين امر استفاده نكرده ايم.
* چندي قبل باخبر شديم كه سايت ايسنا هك شده است. علت آن چه بود؟
سايت ايسنا حدود ۲۵۰ صفحه دارد كه اين صفحات هر چند وقت يك بار مورد بازنويسي قرار مي گيرد. بنابراين هر موقع بتوانيم اصلاحاتي در آن صفحات انجام دهيم اين كار را انجام مي دهيم. از آنجا كه تعداد صفحات بالاست و تعداد مراجعه مخاطبان به سايت ايسنا زياد است امكان سرويس دهي فني سخت مي شود؛ بنابراين وقتي در ۲۸ خردادماه اين موضوع اتفاق افتاد، عملاً در يكي از صفحات، اين ترتيب اصلاح رعايت نشده بود و حمله به سايت ايسنا صورت گرفت و چون حجم اطلاعات در آن روز به همراه بازديدكننده زياد بود، لذا آناليز اطلاعات آن نيز براي ما سخت بود. به هر حال سه روز زمان گرفت تا بفهميم ايراد از كدام صفحه بوده است تا آن را رفع كنيم.
* آيا اين هك كردن دوباره نيز اتفاق خواهد افتاد؟
- موضوع هك، فقط مخصوص ايسنا و كشور ما نمي شود بلكه موضوعي بين المللي است كه جنگ شبكه بين كساني كه امنيت شبكه را به وجود آورده اند و كساني كه آن را هك مي كنند وجود دارد، تلاش ما اين است كه بهترين راه عملياتي را ايجاد كنيم و تضمين بدهيم كه اين موضوع هيچ وقت اتفاق نمي افتد ولي عليرغم اين اعتقاد هيچ سايتي چنين تضميني را نمي دهد!