پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۲
آمده ايم از شما بياموزيم
شهرداران هلندي در تهران 
از ميان سخنان كرنليسن متوجه مي شويم كه او فردي است كه با گرفتن اختيارات در تمام زمينه ها از دولت هلند بايد در هر حوزه اي به شهروندان و مسوولان پاسخ بگويد
شهرداران هلندي در سفر خود به تهران و اصفهان در زمينه مشكلا ت شهرهاي خود و مشاركت هاي مردمي و توسعه شهرها صحبت كردند. انگار حضور آنها بسياري از مشكلا ت شهري در ايران و كندي پيشرفت برنامه ها را نيز نمايان تر كرد
020571.jpg
كرنليسن شهردار گودا- حيطه اختيارات او آنقدر وسيع است كه او را موظف به يكپارچه كردن جامعه شهري اش كرده است.
عكس ها : هادي مختاريان
020577.jpg
هيات شهرداران هلندي به دنبال شناخت بيشتر جامعه مسلمانان عازم شرق شده اند.
020574.jpg
در شهرهاي آنها ميهمان بيشتر از 3 روز حبيب خدا نيست و اين مشكل بزرگ شهرداران هلندي با پديده مهاجران است.
وقتي پشت ميكروفون رفت بدون مقدمه گفت كه مي داند چند دقيقه بيشتر به افطار نمانده است و حاضران مي بايست براي نوشيدن چاي و باز كردن روزه خود به بيرون از سالن بروند، به همين دليل سعي مي كند سخنراني اش را به سرعت تمام كند. شهردار شهر گودا هلند و ديگر همكارانش تا مدتي ميهمان شهرهاي مسلمان هستند.
ويم كرنليسن كه اين هفته ميهمان تهران و اصفهان است بايد به چند شهر ديگر در كشورهاي مسلمان سر بزند. او كه اداره شهر گودا در هلند را به عهده دارد موظف است تا براي آشنايي با فرهنگ مسلمانان در خاورميانه و مشرق زمين بگردد و با روحيات و آداب و رسوم آنها بيشتر آشنا شود، اما گوشه اي از اين سفر تحقيقاتي دو، سه شهردار هلندي و يكي دو نفر از همراهاني بود كه با تلاش گروه شهرشناسي دفتر پژوهش هاي فرهنگي به سخنراني كرنليسن و پرسش و پاسخ او و همراهانش با حاضران در خانه هنرمندان ايران تبديل شد.
شهردار گودا در ابتدا لازم  ديد كه در مورد مشكلات عجيب و كمي غير قابل تصور براي ما توضيح دهد، مشكلاتي كه شهرهاي هلند وبرخي شهرهاي اروپايي مدتي است با آن دست به گريبانند. در حالي كه همه فكر مي كردند مشكلات شهري معمولا مشكلاتي نظير ترافيك، ساخت و ساز، بهداشت شهري، حمل و نقل، بزهكاري و مواردي نظير اينها باشد، كرنليسن توضيح داد كه اين روزها شهرهاي هلند با مشكلات فرهنگي مواجهند كه يكي از دلايل بوجود آمدن اين مشكلات حضور مهاجران عرب، آفريقايي و شرقي است. اين مشكلات كه ناشي از تعارضات فرهنگي و عدم شناخت و تفاهم اديان مختلف است، پس از 11 سپتامبر شدت بيشتري پيدا كرده است. شهردار گودا با دادن اين توضيح مي گويد كه يكي از اهداف سفر به ايران هم آشنايي با فرهنگ كشور مسلمان و شرقي ايران است.
عالي ترين مقام شهر
از ميان سخنان كرنليسن به سرعت متوجه مي شويم كه او مسوول حل تمام مشكلات شهر است. او فردي است كه با گرفتن اختيارات در تمام زمينه ها از دولت هلند بايد در هر حوزه اي به شهروندان و مسوولان پاسخ بگويد. وقتي اين حيطه وظايف و اختيارات تفاوت آشكار خود را با پست شهرداري در ايران نشان مي دهد كه شهردار گودا در سخنراني خود از اولويت هاي مديريت شهري اش با اين عناوين ياد مي كند، امنيت، افزايش يكپارچگي اجتماعي، افزايش رفاه اجتماعي، سرمايه گذاري در زمينه جوانان و آموزش، بهبود ساختار اقتصادي و ايجاد فضاي كارآفريني.
اينها در حالي است كه وظيفه ساماندهي هر يك از اين مسايل در ايران به عهده وزارتخانه خاصي است و شهرداران بايد كاملا تابع برنامه هاي وزارتخانه مورد نظر باشند.
شهردار گودا توضيح داد كه آنها موظفند براي برقراري بيشتر امنيت در فضاهاي عمومي و پيشگيري از جرم برنامه ريزي كنند، گروه هاي اجتماعي آسيب پذير را شناسايي و راه هايي را براي افزايش رفاه اين گروه ها پيدا كنند. براي يافتن سياست شهري مناسب جنبه هاي مادي و اجتماعي شهر را پيوند بزنند، به مشكلات تحصيلي جوانان رسيدگي و آنها را به ادامه تحصيل و ساختن چشم انداز بهتر براي آينده تشويق كنند، ساختار اقتصادي شهر را ترميم كنند و براي ايجاد كارآفريني و افزايش سرمايه گذاري جاذبه هاي شهري را افزايش دهند. اين دايره  وسيع مسووليت ها قطعا با اختيارات وسيع همراه است. اختياراتي نظير عزل و نصب مسوولان مختلف شهري، از آموزشي گرفته تا قضائي و انتظامي.
اختياراتي كه باعث مي شود تا يك مديريت مشكلات شهر را حل و فصل كند، نه مجموعه اي از مديريت هاي منفصل، اختياراتي كه از اتفاقاتي نظير ارسال دو لايحه به مجلس براي بازيافت و دفع زباله، يكي توسط سازمان حفاظت محيط زيست و ديگري توسط شهرداري جلوگيري شود، اختياراتي كه باعث مي شود شهردار هر وقت اراده كرد بتواند براي خريد اتوبوس شهري اقدام كند، نه اينكه براي وارد كردن 500 دستگاه اتوبوس ماه ها در وزارتخانه ها سرگردان باشد.
كرنليسن مي گويد كه يكي از مهمترين شيوه هاي حل مشكلات شهري، استفاده از تجريبات شهرهاي ديگر است و به همين خاطر است كه او اينجا است، اما انگار حضور او و سخنراني اش كه به ما دلايل بسياري از مشكلات شهري در ايران و كندي پيشرفت برنامه ها را نشان داد، براي ما موثرتر بود.
چطور ممكن است بيشتر مشكلات يك شهر از مهاجرت خارجي ها به آن شهر ناشي شود؟
۱۰ درصد از جمعيت 16 ميليوني هلند را مهاجران تشكيل مي دهند. شهردار گودا مي گويد: در شهر كوچك او كه تنها 70 هزار نفر جمعيت دارد، ده ها خانواده ايراني زندگي مي كنند و در 4 شهر بزرگ هلند هم بدون در نظر گرفتن مهاجران غيرقانوني، 43 درصد از جمعيت را غيرهلندي ها تشكيل مي دهند. كرنليسن مي گويد: سطح پايين تحصيلات، بيكاري، مشكل زبان و سهم نسبتا بيشتر رفتار مجرمانه از مشكلات متقابل مديران شهري هلندي و مهاجران است، مشكلاتي كه مانع از يكپارچه كردن جامعه هلندي مي           شود. وقتي دكتر آستانه، استاد دانشگاه تهران، ايران را هم مثل هلند ميزبان ميليون ها مهاجر مي       شمارد و از شهردار هلندي مي     خواهد مشكلات مهاجران را بيشتر بشكافد،  هاشمي يكي از كارمندان شهرداري منطقه 17 هم از اين شهردار در مورد مشكلات حاشيه نشيني ناشي از مهاجرت در شهرهاي هلند مي  پرسد. كرنليسن سعي مي  كند تا روند شكل گيري مهاجرت به هلند را توضيح دهد: از دهه 50 كه شهرهاي هلند رشد خود را آغاز كردند، به خاطر كمبود كارگر در شهرهاي بزرگ و وجود بيكاري در روستاها، روستاييان روانه شهرها شدند. در اين دوران ما حتي اقدام به جذب نيروي كار از كشورهاي ديگر كرديم، كشورهايي مثل ايتاليا و يونان. اما پس از اينكه اروپا رشد كرد و سطح رفاه عمومي و دستمزد ها بالا رفت، به دنبال جذب نيروي كار از خارج از اروپا رفتيم، مثلا كشور تركيه. اولين گروه هاي كارگران ميهمان كارهاي خدماتي و كارهايي كه هلندي ها تمايلي به انجام آن نداشتند را انجام مي دادند. در ابتدا هدف ما تلفيق اين نيروهاي كار خارجي با جامعه نبود، آنها با هم به طور گروهي زندگي مي كردند و ندانستن زبان مشكلي برايشان ايجاد نمي كرد، با وجود قدرت بدني بالا از تحصيلات كمي برخوردار بودند كه اين هم براي ما مشكلي ايجاد نمي كرد، اما كم كم خانواده هاي آنها هم به هلند آمدند و به مرور به دليل وقوع جنگ هاي مختلف در جهان مهاجران بسياري راهي هلند و ديگر كشورهاي اروپايي شدند كه پس از آن كم كم مشكلات شروع شد. وقتي گروه كوچكي به يك شهر مي روند، همه شهروندان ميهمان نوازند ولي وقتي بعد از يكي دو دهه تعدادشان بيشتر شود و در سياستگذاري ها تاثير بگذارند، از نگاه مردم يك تهديد شناخته مي شوند در منطقه شهر من حدود 106 مليت مختلف زندگي مي كنند. او كه شهردار شوخ طبعي به نظر مي رسد، سپس به طنز مي گويد: در هلند ميهمان ها و ماهي ها از يك نظر به هم شباهت دارند و آن اين است كه هر دو 3 روز بيشتر دوام نمي آورند، در حالي كه در بسياري از نقاط دنيا مي گويند ميهمان حبيب خداست.
هنوز حرفش تمام نشده است كه خانم وليسترا شهردار شهر وين شخوتن مشكل مهاجرت را از جنبه ديگري مطرح مي كند: من شهردار شهر كوچكي در يك منطقه روستايي هستم و تجربه متفاوتي دارم. مشكل ما در شهرمان اين است كه جمعيت ما دچار مهاجرت به خارج از شهر شده است. جوانان به شهرهاي بزرگ تر مهاجرت مي كنند و جمعيت منطقه هر روز سالخورده تر مي شود. در حقيقت او تلاش مي كند تا فرصت هايي را براي جذب سرمايه گذاران و كارآفرينان ايجاد كند و آنها را به منطقه بكشاند: بايد با تبليغات سرمايه داران و تحصيلكردگان را به شهرمان بكشانيم وگرنه جمعيت جوان را از دست مي دهيم. در اين لحظه كرنليسن هم فرصت را از دست نمي دهد و به خانم شهردار پيشنهادي مي دهد: من براي حل اين مشكل شما راه حلي دارم، ليستي از شهروندان نمونه در دفتر من هست چشمكي به حضار كه حدود چند صدنفر را شامل مي شود، با كمال ميل مي توانم اين افراد را به شهر شما منتقل كنم تا مشكل شما هم رفع شود.
شهروندان سياستگذاري مي كنند
حاضران ترجيح مي دهند از بحث مهاجرت كه هيچ تجربه موثري را به همتايان ايراني منتقل نمي كند خارج شوند و در نتيجه گفت وگو ها به سمت نحوه مشاركت شهروندان در اداره شهر كه اروپاييان تجربيات زيادي در مورد آن دارند، كشيده مي شود. فرهنگ فراز، يكي از كارمندان شهرداري منطقه 10 مي گويد كه او و همكارانش تجربه موفقي در مشاركت مردم براي حل مشكلات منطقه داشته اند و مي پرسد كه آنها چه تجربياتي در زمينه مشاركت هاي مردمي داشته اند. آيا آنها كودكان و نوجوانان را براي اين امر سازماندهي مي كنند و آيا براي اين كار به فكر درآمدزايي براي آنها افتاده ايد؟ از پاسخ ابتدايي اينگونه برمي آيد كه اين عضو شهرداري منطقه 10 و همكارانش چند گام جلوتر از همتايان هلندي شان هستند. يكي از همراهان كرنليسن مي گويد: براي ما هم مشاركت مردم در امور شهري بسيار مهم است و سعي كرده ايم تا شهروندان را در سياستگذاري ها و توسعه شهري سهيم كنيم. براي مثال، من فكر مي     كنم از آنجا كه مردم ساكنان مناطقي كه نوسازي و بازسازي مي    شود هستند، بايد در تصميمات سهيم باشند، اين باعث مي شود تا شهروندان احساس مسووليت بيشتري داشته باشند. در سطح نوجوانان هم ما به مدارس مي رويم و با دانش آموزان ارتباط برقرار مي كنيم.
كرنليسن لازم مي بيند توضيحات امسگوف شهردار شهر آلفن آندر لاين را كامل كند: در واقع قانون هم ما را موظف كرده است تا علاوه بر اطلاع رساني در مورد مسايل مختلف از مردم شهر نظر خواهي كنيم، در مورد مسايلي مثل تغيير كاربري ساختمان هاي يك منطقه از مسكوني به تجاري يا مواردي نظير اين. همچنين همواره دنبال پيدا كردن راه هاي جذب مساعدت و همكاري شهروندان هستيم و از نظرات آنها در بهتر شدن حاصل كار كمك مي گيريم. او سپس در مورد تجربياتش در اين مورد مي گويد: يادم مي آيد در يكي از شهرها مجلسي از جوانان تشكيل شده بود كه اعضاي آن براي صحبت پيش من مي آمدند. همين طور دانش آموزان مدارس هم براي مشورت و اظهار نظر به من سر مي زدند.
نيپ، مديركل اتحاديه شهرداران هلند، توضيح كلي تري مي دهد: براي تمام دولت هاي محلي در سراسر دنيا مشاركت مردمي يك موهبت محسوب مي شود و اين موهبت بسيار مهم البته به سختي به دست مي آيد. به همين دليل هم انجمن من براي جذب مشاركت هاي مردمي وب سايتي با همكاري چند بخش دولتي و چند انجمن اروپايي تاسيس كرده است و من خوشحال مي شوم دوست من در شهرداري منطقه 10 به اين وب سايت سري بزند و تجربيات خودش را در اختيار ما بگذارد.
مجري برنامه كه در ميان چند هلندي نشسته است و لازم مي بيند تا گفت وگو را به طور خاص به مسايل شهرهاي در حال توسعه بكشاند از اين گروه كه به شهرهاي مختلفي سفر كرده اند مي خواهد مثال هايي در مورد كشورهاي در حال توسعه بزنند. نيپ بلافاصله شهر كورتيبا در برزيل را مثال مي زند: در اين شهر در دهه 90 جمعيت محله ها در تنظيم بودجه محلات سهيم بودند. بعد از مطرح شدن چنين تجربه اي، گروه هاي مختلفي از هلند براي بررسي اين شيوه به كورتيبا سفر كردند و روي اين ايده كه بودجه ريزي و بودجه را به محلات بدهيم كار شد. به دنبال آن كرنليسن هم به غنا اشاره كرد كه در برخي شهرهاي آن مسوولان شهري براي گفت وگوها و نشست هاي شبانه با قرار قبلي به محلات مختلف مي روند و در مورد مشكلات محله بحث مي  كنند.
كرنليسن و همكارانش روزهاي زيادي درتهران نيستند، آنها بايد بعد از يكي دو روز عازم كشورهاي ديگر مسلمان شوند تا با فرهنگ اسلامي مهاجرانشان آشنا شوند، به همين دليل هم بعيد است تصوري از مشكلات شهري تهران داشته باشند. كاش فرصت مي شد يك روز هنگام عبور از خيابان ها از چهار راه استانبول، گلوبندك يا خيابان جمهوري مي گذشتند يا گذرشان به اتوبان همت مي افتاد، آن وقت مي شد از آنها پرسيد چه تصوري از مديريت شهري داريد كه اختيار عزل و نصب هيچ مقام شهري در حوزه هاي آموزشي، انتظامي، بهداشتي، قضائي و... ندارد و بايد شهري 8 ميليون نفري را اداره كند، آن هم 8ميليون نفري كه اگر هر كدام يك اتومبيل داشته باشند با همان اتومبيل به خيابان ها سرازير مي شوند.
مهرداد مشايخي 
كرنليسن شهردار گودا- حيطه اختيارات او آنقدر وسيع است كه او را موظف به يكپارچه كردن جامعه شهري اش كرده است.
هيات شهرداران هلندي به دنبال شناخت بيشتر جامعه مسلمانان عازم شرق شده اند.
در شهرهاي آنها ميهمان بيشتر از 3 روز حبيب خدا نيست و اين مشكل بزرگ شهرداران هلندي با پديده مهاجران است. آمده ايم از شما بياموزيم
شهرداران هلندي در تهران 
شهرداران هلندي در سفر خود به تهران و اصفهان در زمينه مشكلا ت شهرهاي خود و مشاركت هاي مردمي و توسعه شهرها صحبت كردند. انگار حضور آنها بسياري از مشكلا ت شهري در ايران و كندي پيشرفت برنامه ها را نيز نمايان تر كرد
از ميان سخنان كرنليسن متوجه مي شويم كه او فردي است كه با گرفتن اختيارات در تمام زمينه ها از دولت هلند بايد در هر حوزه اي به شهروندان و مسوولان پاسخ بگويد
وقتي پشت ميكروفون رفت بدون مقدمه گفت كه مي داند چند دقيقه بيشتر به افطار نمانده است و حاضران مي بايست براي نوشيدن چاي و باز كردن روزه خود به بيرون از سالن بروند، به همين دليل سعي مي كند سخنراني اش را به سرعت تمام كند. شهردار شهر گودا هلند و ديگر همكارانش تا مدتي ميهمان شهرهاي مسلمان هستند.
ويم كرنليسن كه اين هفته ميهمان تهران و اصفهان است بايد به چند شهر ديگر در كشورهاي مسلمان سر بزند. او كه اداره شهر گودا در هلند را به عهده دارد موظف است تا براي آشنايي با فرهنگ مسلمانان در خاورميانه و مشرق زمين بگردد و با روحيات و آداب و رسوم آنها بيشتر آشنا شود، اما گوشه اي از اين سفر تحقيقاتي دو، سه شهردار هلندي و يكي دو نفر از همراهاني بود كه با تلاش گروه شهرشناسي دفتر پژوهش هاي فرهنگي به سخنراني كرنليسن و پرسش و پاسخ او و همراهانش با حاضران در خانه هنرمندان ايران تبديل شد.

هردار گودا در ابتدا لازم  ديد كه در مورد مشكلات عجيب و كمي غير قابل تصور براي ما توضيح دهد، مشكلاتي كه شهرهاي هلند وبرخي شهرهاي اروپايي مدتي است با آن دست به گريبانند. در حالي كه همه فكر مي كردند مشكلات شهري معمولا مشكلاتي نظير ترافيك، ساخت و ساز، بهداشت شهري، حمل و نقل، بزهكاري و مواردي نظير اينها باشد، كرنليسن توضيح داد كه اين روزها شهرهاي هلند با مشكلات فرهنگي مواجهند كه يكي از دلايل بوجود آمدن اين مشكلات حضور مهاجران عرب، آفريقايي و شرقي است. اين مشكلات كه ناشي از تعارضات فرهنگي و عدم شناخت و تفاهم اديان مختلف است، پس از 11 سپتامبر شدت بيشتري پيدا كرده است. شهردار گودا با دادن اين توضيح مي گويد كه يكي از اهداف سفر به ايران هم آشنايي با فرهنگ كشور مسلمان و شرقي ايران است.
عالي ترين مقام شهر
از ميان سخنان كرنليسن به سرعت متوجه مي شويم كه او مسوول حل تمام مشكلات شهر است. او فردي است كه با گرفتن اختيارات در تمام زمينه ها از دولت هلند بايد در هر حوزه اي به شهروندان و مسوولان پاسخ بگويد. وقتي اين حيطه وظايف و اختيارات تفاوت آشكار خود را با پست شهرداري در ايران نشان مي دهد كه شهردار گودا در سخنراني خود از اولويت هاي مديريت شهري اش با اين عناوين ياد مي كند، امنيت، افزايش يكپارچگي اجتماعي، افزايش رفاه اجتماعي، سرمايه گذاري در زمينه جوانان و آموزش، بهبود ساختار اقتصادي و ايجاد فضاي كارآفريني.
اينها در حالي است كه وظيفه ساماندهي هر يك از اين مسايل در ايران به عهده وزارتخانه خاصي است و شهرداران بايد كاملا تابع برنامه هاي وزارتخانه مورد نظر باشند.
شهردار گودا توضيح داد كه آنها موظفند براي برقراري بيشتر امنيت در فضاهاي عمومي و پيشگيري از جرم برنامه ريزي كنند، گروه هاي اجتماعي آسيب پذير را شناسايي و راه هايي را براي افزايش رفاه اين گروه ها پيدا كنند. براي يافتن سياست شهري مناسب جنبه هاي مادي و اجتماعي شهر را پيوند بزنند، به مشكلات تحصيلي جوانان رسيدگي و آنها را به ادامه تحصيل و ساختن چشم انداز بهتر براي آينده تشويق كنند، ساختار اقتصادي شهر را ترميم كنند و براي ايجاد كارآفريني و افزايش سرمايه گذاري جاذبه هاي شهري را افزايش دهند. اين دايره  وسيع مسووليت ها قطعا با اختيارات وسيع همراه است. اختياراتي نظير عزل و نصب مسوولان مختلف شهري، از آموزشي گرفته تا قضائي و انتظامي.
اختياراتي كه باعث مي شود تا يك مديريت مشكلات شهر را حل و فصل كند، نه مجموعه اي از مديريت هاي منفصل، اختياراتي كه از اتفاقاتي نظير ارسال دو لايحه به مجلس براي بازيافت و دفع زباله، يكي توسط سازمان حفاظت محيط زيست و ديگري توسط شهرداري جلوگيري شود، اختياراتي كه باعث مي شود شهردار هر وقت اراده كرد بتواند براي خريد اتوبوس شهري اقدام كند، نه اينكه براي وارد كردن 500 دستگاه اتوبوس ماه ها در وزارتخانه ها سرگردان باشد.
كرنليسن مي گويد كه يكي از مهمترين شيوه هاي حل مشكلات شهري، استفاده از تجريبات شهرهاي ديگر است و به همين خاطر است كه او اينجا است، اما انگار حضور او و سخنراني اش كه به ما دلايل بسياري از مشكلات شهري در ايران و كندي پيشرفت برنامه ها را نشان داد، براي ما موثرتر بود.
چطور ممكن است بيشتر مشكلات يك شهر از مهاجرت خارجي ها به آن شهر ناشي شود؟
۱۰ درصد از جمعيت 16 ميليوني هلند را مهاجران تشكيل مي دهند. شهردار گودا مي گويد: در شهر كوچك او كه تنها 70 هزار نفر جمعيت دارد، ده ها خانواده ايراني زندگي مي كنند و در 4 شهر بزرگ هلند هم بدون در نظر گرفتن مهاجران غيرقانوني، 43 درصد از جمعيت را غيرهلندي ها تشكيل مي دهند. كرنليسن مي گويد: سطح پايين تحصيلات، بيكاري، مشكل زبان و سهم نسبتا بيشتر رفتار مجرمانه از مشكلات متقابل مديران شهري هلندي و مهاجران است، مشكلاتي كه مانع از يكپارچه كردن جامعه هلندي مي           شود. وقتي دكتر آستانه، استاد دانشگاه تهران، ايران را هم مثل هلند ميزبان ميليون ها مهاجر مي       شمارد و از شهردار هلندي مي     خواهد مشكلات مهاجران را بيشتر بشكافد،  هاشمي يكي از كارمندان شهرداري منطقه 17 هم از اين شهردار در مورد مشكلات حاشيه نشيني ناشي از مهاجرت در شهرهاي هلند مي  پرسد. كرنليسن سعي مي  كند تا روند شكل گيري مهاجرت به هلند را توضيح دهد: از دهه 50 كه شهرهاي هلند رشد خود را آغاز كردند، به خاطر كمبود كارگر در شهرهاي بزرگ و وجود بيكاري در روستاها، روستاييان روانه شهرها شدند. در اين دوران ما حتي اقدام به جذب نيروي كار از كشورهاي ديگر كرديم، كشورهايي مثل ايتاليا و يونان. اما پس از اينكه اروپا رشد كرد و سطح رفاه عمومي و دستمزد ها بالا رفت، به دنبال جذب نيروي كار از خارج از اروپا رفتيم، مثلا كشور تركيه. اولين گروه هاي كارگران ميهمان كارهاي خدماتي و كارهايي كه هلندي ها تمايلي به انجام آن نداشتند را انجام مي دادند. در ابتدا هدف ما تلفيق اين نيروهاي كار خارجي با جامعه نبود، آنها با هم به طور گروهي زندگي مي كردند و ندانستن زبان مشكلي برايشان ايجاد نمي كرد، با وجود قدرت بدني بالا از تحصيلات كمي برخوردار بودند كه اين هم براي ما مشكلي ايجاد نمي كرد، اما كم كم خانواده هاي آنها هم به هلند آمدند و به مرور به دليل وقوع جنگ هاي مختلف در جهان مهاجران بسياري راهي هلند و ديگر كشورهاي اروپايي شدند كه پس از آن كم كم مشكلات شروع شد. وقتي گروه كوچكي به يك شهر مي روند، همه شهروندان ميهمان نوازند ولي وقتي بعد از يكي دو دهه تعدادشان بيشتر شود و در سياستگذاري ها تاثير بگذارند، از نگاه مردم يك تهديد شناخته مي شوند در منطقه شهر من حدود 106 مليت مختلف زندگي مي كنند. او كه شهردار شوخ طبعي به نظر مي رسد، سپس به طنز مي گويد: در هلند ميهمان ها و ماهي ها از يك نظر به هم شباهت دارند و آن اين است كه هر دو 3 روز بيشتر دوام نمي آورند، در حالي كه در بسياري از نقاط دنيا مي گويند ميهمان حبيب خداست.
هنوز حرفش تمام نشده است كه خانم وليسترا شهردار شهر وين شخوتن مشكل مهاجرت را از جنبه ديگري مطرح مي كند: من شهردار شهر كوچكي در يك منطقه روستايي هستم و تجربه متفاوتي دارم. مشكل ما در شهرمان اين است كه جمعيت ما دچار مهاجرت به خارج از شهر شده است. جوانان به شهرهاي بزرگ تر مهاجرت مي كنند و جمعيت منطقه هر روز سالخورده تر مي شود. در حقيقت او تلاش مي كند تا فرصت هايي را براي جذب سرمايه گذاران و كارآفرينان ايجاد كند و آنها را به منطقه بكشاند: بايد با تبليغات سرمايه داران و تحصيلكردگان را به شهرمان بكشانيم وگرنه جمعيت جوان را از دست مي دهيم. در اين لحظه كرنليسن هم فرصت را از دست نمي دهد و به خانم شهردار پيشنهادي مي دهد: من براي حل اين مشكل شما راه حلي دارم، ليستي از شهروندان نمونه در دفتر من هست چشمكي به حضار كه حدود چند صدنفر را شامل مي شود، با كمال ميل مي توانم اين افراد را به شهر شما منتقل كنم تا مشكل شما هم رفع شود.
شهروندان سياستگذاري مي كنند
حاضران ترجيح مي دهند از بحث مهاجرت كه هيچ تجربه موثري را به همتايان ايراني منتقل نمي كند خارج شوند و در نتيجه گفت وگو ها به سمت نحوه مشاركت شهروندان در اداره شهر كه اروپاييان تجربيات زيادي در مورد آن دارند، كشيده مي شود. فرهنگ فراز، يكي از كارمندان شهرداري منطقه 10 مي گويد كه او و همكارانش تجربه موفقي در مشاركت مردم براي حل مشكلات منطقه داشته اند و مي پرسد كه آنها چه تجربياتي در زمينه مشاركت هاي مردمي داشته اند. آيا آنها كودكان و نوجوانان را براي اين امر سازماندهي مي كنند و آيا براي اين كار به فكر درآمدزايي براي آنها افتاده ايد؟ از پاسخ ابتدايي اينگونه برمي آيد كه اين عضو شهرداري منطقه 10 و همكارانش چند گام جلوتر از همتايان هلندي شان هستند. يكي از همراهان كرنليسن مي گويد: براي ما هم مشاركت مردم در امور شهري بسيار مهم است و سعي كرده ايم تا شهروندان را در سياستگذاري ها و توسعه شهري سهيم كنيم. براي مثال، من فكر مي     كنم از آنجا كه مردم ساكنان مناطقي كه نوسازي و بازسازي مي    شود هستند، بايد در تصميمات سهيم باشند، اين باعث مي شود تا شهروندان احساس مسووليت بيشتري داشته باشند. در سطح نوجوانان هم ما به مدارس مي رويم و با دانش آموزان ارتباط برقرار مي كنيم.
كرنليسن لازم مي بيند توضيحات امسگوف شهردار شهر آلفن آندر لاين را كامل كند: در واقع قانون هم ما را موظف كرده است تا علاوه بر اطلاع رساني در مورد مسايل مختلف از مردم شهر نظر خواهي كنيم، در مورد مسايلي مثل تغيير كاربري ساختمان هاي يك منطقه از مسكوني به تجاري يا مواردي نظير اين. همچنين همواره دنبال پيدا كردن راه هاي جذب مساعدت و همكاري شهروندان هستيم و از نظرات آنها در بهتر شدن حاصل كار كمك مي گيريم. او سپس در مورد تجربياتش در اين مورد مي گويد: يادم مي آيد در يكي از شهرها مجلسي از جوانان تشكيل شده بود كه اعضاي آن براي صحبت پيش من مي آمدند. همين طور دانش آموزان مدارس هم براي مشورت و اظهار نظر به من سر مي زدند.
نيپ، مديركل اتحاديه شهرداران هلند، توضيح كلي تري مي دهد: براي تمام دولت هاي محلي در سراسر دنيا مشاركت مردمي يك موهبت محسوب مي شود و اين موهبت بسيار مهم البته به سختي به دست مي آيد. به همين دليل هم انجمن من براي جذب مشاركت هاي مردمي وب سايتي با همكاري چند بخش دولتي و چند انجمن اروپايي تاسيس كرده است و من خوشحال مي شوم دوست من در شهرداري منطقه 10 به اين وب سايت سري بزند و تجربيات خودش را در اختيار ما بگذارد.
مجري برنامه كه در ميان چند هلندي نشسته است و لازم مي بيند تا گفت وگو را به طور خاص به مسايل شهرهاي در حال توسعه بكشاند از اين گروه كه به شهرهاي مختلفي سفر كرده اند مي خواهد مثال هايي در مورد كشورهاي در حال توسعه بزنند. نيپ بلافاصله شهر كورتيبا در برزيل را مثال مي زند: در اين شهر در دهه 90 جمعيت محله ها در تنظيم بودجه محلات سهيم بودند. بعد از مطرح شدن چنين تجربه اي، گروه هاي مختلفي از هلند براي بررسي اين شيوه به كورتيبا سفر كردند و روي اين ايده كه بودجه ريزي و بودجه را به محلات بدهيم كار شد. به دنبال آن كرنليسن هم به غنا اشاره كرد كه در برخي شهرهاي آن مسوولان شهري براي گفت وگوها و نشست هاي شبانه با قرار قبلي به محلات مختلف مي روند و در مورد مشكلات محله بحث مي  كنند.
كرنليسن و همكارانش روزهاي زيادي درتهران نيستند، آنها بايد بعد از يكي دو روز عازم كشورهاي ديگر مسلمان شوند تا با فرهنگ اسلامي مهاجرانشان آشنا شوند، به همين دليل هم بعيد است تصوري از مشكلات شهري تهران داشته باشند. كاش فرصت مي شد يك روز هنگام عبور از خيابان ها از چهار راه استانبول، گلوبندك يا خيابان جمهوري مي گذشتند يا گذرشان به اتوبان همت مي افتاد، آن وقت مي شد از آنها پرسيد چه تصوري از مديريت شهري داريد كه اختيار عزل و نصب هيچ مقام شهري در حوزه هاي آموزشي، انتظامي، بهداشتي، قضائي و... ندارد و بايد شهري 8 ميليون نفري را اداره كند، آن هم 8ميليون نفري كه اگر هر كدام يك اتومبيل داشته باشند با همان اتومبيل به خيابان ها سرازير مي شوند.
مهرداد مشايخي 

پذيرايي با خرماي بمي و بهترين باميه هاي تهراني
طرح افطار ساده در خيابان هاي شهر
سال گذشته مسوولان سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران تصميم گرفتند براي ترويج فرهنگ افطار ساده در بين همشهريان تهراني پايگاه هاي افطار ساده را راه اندازي كنند
قرار است روزانه تا سقف 100 هزار بسته افطار ساده در ميان همشهريان تهراني توزيع شود. روزهاي اول و دوم ماه مبارك رمضان اين ميزان تا 50 هزار بسته در روز رسيده است 
020646.jpg
عكس: گلناز بهشتي 
سپيده قاضي زاده 
عقربه هاي ساعت كه به 11 شب نزديك مي شود، حدود 50 نفر در ساختماني سه طبقه در يكي از كوچه هاي خيابان مطهري كنار هم جمع مي شوند تا حدود 100 هزار بسته كوچك حاوي خرما، باميه، پنير و نان را بسته بندي و ديگ هاي آش را برپا كنند تا روز بعد، از ساعت 2 بعدازظهر عده اي جمع شوند بسته ها و ديگ هاي آش را به 150 پايگاه توزيع شهر تهران برسانند.
ساختمان متعلق به مركز خدمات اجتماعي و رفاهي شهرداري تهران است كه در مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي در شهر تهران به پذيرايي مردم و ياري مسوولان شهري براي كارهايي از قبيل آذين بندي خيابان ها مي پردازند.
علي اصغر پرهيزكار  مشاور اجرايي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران و رئيس مركز خدمات اجتماعي و رفاهي شهر تهران كه همكارانش طي ماه رمضان افطاري هاي ساده بسته بندي و توزيع مي كنند، اين فعاليت را به نوعي كاري هياتي معرفي مي كند و مي گويد: بحث اشاعه فرهنگ افطاري است، ما مي خواهيم بگوييم افطاري  دادن، چلو خورش نيست. ما مي گوييم حتي با آب هم مي شود افرادي را كه دو ساعت بعد از افطار به منزل مي رسند، ميهمان كرد.
او درباره مواد غذايي اين بسته هاي كوچك مي گويد: ما سعي كرديم پنير را از جايي مطمئن تهيه كنيم، باميه از بهترين قنادي شهر تهيه شده و خرما در بسته بندي هاي كوچك تهيه مي شود تا مشكلي نداشته باشد.
خرماها بمي  است، هاتفي مي  گويد: نزديك ساعت 5 كه مي شود حدود 50 خودروي وانت و سواري به سمت همان كوچه در مطهري نزديك مي شوند تا ديگ هاي آش و بسته هاي كوچك را با خود به پايگاه هاي توزيع افطاري ساده ببرند.
گروه 150 نفره بسته بندي و توزيع اوليه بسته ها در ساختمان كوچك گرد هم مي آيند، ورودي ساختمان با يا مهدي آذين بسته شده و راهروي ورودي  حياط تا ارتفاع يك متري پر از نان است. حياط را سقف زده و ميز چيده اند. گروه بسيج، افطاري ها را به مراكز مختلف سطح شهر مي رسانند. اينجا به قول آقاي پرهيزكار يك هيات است؛ يك هيات واقعي.
از سال گذشته تاكنون مسوولان سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران تصميم گرفتند براي ترويج فرهنگ افطار ساده در بين همشهريان تهراني پايگاه هاي افطار ساده را راه اندازي كنند.
به گفته حسين هاتفي فارمد مدير كل روابط عمومي و واحد بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هدف ايجاد اين پايگاه ها احياي سنت افطاري است.
هاتفي با اشاره به حديث هر كس روزه داري را افطاري بدهد همان اجر را دارد به نقل از امام صادقع مي گويد: ما شيعيان احاديث و توصيه هايي از بزرگان ديني داريم اما سنت افطاري دادن در كشور ما فراموش شده و كمتر به آن توجه مي شود.
هاتفي به مشكل گراني اشاره مي كند و مي گويد: در اين شرايط شايد همه نتوانند با تشريفات و پلو و خورش از هم پذيرايي كنند، از طرفي باز كردن روزه در زمان اذان ثواب خاصي دارد. به همين دليل سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تصميم گرفت سنت افطاري ساده را احيا كند تا مردم بتوانند حتي با يك خرما يكديگر را ميهمان كنند و در ثواب روزه هم شريك شوند.
به گفته او قرار است روزانه تا سقف 100 هزار بسته افطار ساده در ميان همشهريان تهراني توزيع شود. روزهاي اول و دوم ماه مبارك رمضان اين ميزان تا 50 هزار بسته در روز رسيده است.
هاتفي درباره محل استقرار اين پايگاه ها مي گويد: ورودي هاي متروها، پايگاه هاي اتوبوسراني، پايگاه هاي شهري، ميدان ها و خيابان هاي اصلي شهر، از جمله اماكني است كه پايگاه هاي افطار ساده در آنجا مستقر شده اند.
او معتقد است كه اين حركت در سال گذشته با استقبال ويژه اي روبه رو شده است و تهراني ها از صنوف مختلف با ارايه نذورات خود و نيز با همكاري براي توزيع اين مواد غذايي با اين طرح همكاري كرده اند.
به همين دليل، مسوولان شهرداري تهران تصميم گرفته اند كميت و كيفيت كار را توسعه و مراكز توزيع افطار را نسبت به سال گذشته افزايش دهند. هاتفي مي گويد: اين كار ايجاد ترافيك نمي كند، ما سعي مي كنيم در كمترين زمان ممكن بسته ها را به روزه داران برسانيم. حداكثر زمان فعاليت گروه توزيع مواد 10 دقيقه پس از افطار است.
او اميدوار است كه ميزان بسته ها تا روز دهم ماه رمضان به 100 هزار افطاري در روز برسد. برخلاف نظر هاتفي پايگاه هاي افطار ساده تاكنون كمكي از مردم دريافت نكرده اند. شايد يكي از دلايل، ناشناس بودن اين مركز باشد.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران از تشكيل احتمالي يك ستاد افطاري ساده درسال آينده خبر مي دهد: شروع با ما بود چون مردم از آن استقبال كردند، ممكن است سال آينده ستادي تشكيل شود، اين ستاد فعاليت خود را گسترش دهد و اين اتفاق را در كل كشور هم جا بيندازد.

اتوماسيون، بازيافت و زيباسازي ايستگاه هاي حمل زباله
زباله زير ذره بين 
020568.jpg
آزاده بهشتي 
كمتر وقتي به زباله فكر كرده ايم. اگر هم گاهي اين لغت در ذهنمان كليد خورده، يا بوي متعفني از آن به مشام مان راه يافته يا اينكه تصوير زشت و زننده اي از آن به چشم مان آمده است. زباله ها به اندازه چا ه هاي نفت، مزارع چايكاري و وقت كه هر كدام به ترتيب طلاي سياه، سبز يا حتي مجرد محسوب مي شوند، مهم نيستند. اما اگر براي اين طلاي بدبو و گاه زشت برنامه ريزي و ساماندهي مناسب صورت گيرد، مي تواند به اندازه همان ها سودمند و باارزش باشد.
خبر راه اندازي سيستم اتوماسيون در ايستگاه هاي خدمات شهري تهران، بيش از هر چيز ديگر مي تواند نويدبخش بهبود در كيفيت جمع آوري زباله هاي شهري و بازيافت آن باشد، اينكه گاهي به طلاي زشت و بدبو هم اهميت بدهيم و از آن بهره ببريم.
فرهاد پورسخا، قائم مقام خدمات موتوري شهرداري تهران ضمن تاكيد بر حساسيت نقش ايستگاه هاي مياني در جمع آوري زباله هاي شهري، مي گويد: نصب دستگاه هاي اتوماسيون براي افزايش كنترل كيفي و كمي فعاليت ايستگاه هاي خدمات شهري و با هدف ارايه خدمات بهتر و با ضريب خطاي كمتر انجام مي شود.
در سيستم اتوماسيون با نصب يك دستگاه كامپيوتر مركزي يا همان server، ايستگاه هاي خدمات شهري پايتخت به وسيله خط مودم به واحد آمار و انفورماتيك سازمان خدمات موتوري و مناطق شهرداري متصل شده و تمامي فعاليت هاي ايستگاه ها به صورت شبانه روزي تحت كنترل درمي آيد.
فرهاد پورسخا در توضيح بيشتر به حجم انبوه زباله هايي كه به صورت شبانه روزي به اين مراكز وارد مي شود، اشاره كرده و مي افزايد: جمع آوري اطلاعاتي از لحاظ سيستم توزيع زباله به ايستگاه هاي بعدي و به روز كردن اين اطلاعات از طريق سيستم اتوماسيون صورت مي گيرد.
وي عمليات توزيع زباله ها با شيوه اي دقيق در ايستگاه هاي خدمات شهري را از ديگر اقدامات اين سازمان در راستاي اتوماسيون ايستگاه ها ذكر كرده و از مناطق مختلف شهرداري خواست كه روي سيستم جمع آوري و حمل زباله هاي خود نظارت دقيق تري داشته باشند.
نحوه فعاليت اين سيستم به گونه اي است كه قابليت بهره برداري در مناطق 22 گانه شهر تهران به صورت همزمان را دارد. در عين حال سازمان خدمات موتوري با ايجاد يك شبكه منظم رايانه اي، ارتباط بين مناطق شهرداري و واحد آمار و انفورماتيك اين سازمان را برقرار مي كند تا مناطق مختلف شهرداري عملكرد خود در اين خصوص را تحت نظارت كامل ودقيق قرار دهند.
قائم مقام سازمان خدمات شهري شهرداري تهران، معتقد است: با اجراي اين سيستم، مناطق مختلف شهرداري مي توانند بر چگونگي جمع آوري و حمل زباله هاي خود توسط پيمانكاران خدمات شهري و نيز ساعات تردد خودروهاي حمل زباله از ايستگاه ها نظارت كنند.
نصب دوربين هاي مدار بسته در 14 ايستگاه صورت گرفته و سيستم اتوماسيون در يك ايستگاه نيز نصب شده است كه دوره پايلوت نيز در همين ايستگاه انجام مي  شود. پورسخا مي  گويد: به طور همزمان تجهيزات و وسايل نرم افزاري در حال خريداري شدن است.
اشكالات و نواقص اين طرح نيز با اجراي دوره پايلوت آن در يكي از ايستگاه ها صورت گرفته و پورسخا اميدوار است تا اواخر پاييز نصب و بهره برداري كليه سيستم ها در 13 ايستگاه ديگر صورت گيرد و به انجام رسد.
اين اقدام در آينده نزديك، تاثيرات مثبت رواني و فيزيكي به بار خواهد داشت و مسوولان آن اميدوارند از اين طريق بتوانند به ساماندهي هر چه بهتر وضعيت جمع آوري زباله كمك كرده و در عين حال در كوتاه ترين مدت و كمترين انرژي به بهبود در سيستم بازيافت زباله دست يابند.
در نيمه اول سال جاري 5/10 ميليارد تومان اعتبار صرف خريد خودرو حمل زباله شده و در حال حاضر نيز 5/3 ميليارد تومان صرف خريد 20 دستگاه كشنده، 100 دستگاه كاميون و 85 دستگاه كاميون، مكانيزه يا فان شده است. با اين وجود سازمان خدمات موتوري شهرداري نيازمند حدود 8 ميليون تومان اعتبار براي برطرف كردن نياز خودروهاي خود است كه در صورت تامين اين ميزان اعتبار و خريد خودرو و تجهيزات، حداقل در 7 سال آينده مشكلي در زمينه كمبود خودرو حمل زباله نخواهيم داشت.
بهترين بازيافت از كاغذ
شهرداري سياستي براي فروش و صادرات زباله ندارد. به كارگيري چنين سياستي بايد در قالب كمپوست و كود باشد كه در حال حاضر بهترين كودها متعلق به كارخانه هاي بازيافت شهر تهران است كه كشاورزان و شهرهاي اطراف از توليدات كمپوستي شهر تهران خريداري و استفاده مي  كنند.
در تفكيك زباله ها نيز از ميان 7 هزار تن زباله حدود 104 تن كاغذ وجود دارد كه ميزان زباله هاي تفكيك شده از 13 ايستگاه مياني جمع آوري زباله در شهر تهران، از هر ايستگاه به طور ميانگين 8 تن كاغذ به دست مي  آيد.
تفكيك زباله هاي كاغذ در مناطق، همچون ساير زباله ها از دو ماه گذشته موجب شده كه روزانه تقريبا به اندازه 3 خودروي حمل زباله كاهش حمل زباله داشته باشيم. اين موضوع موجب صرفه جويي ماهانه 4 ميليون تومان در هر ايستگاه و به طور مجموع بيش از 50 ميليون تومان صرفه جويي در حمل زباله ناشي از تفكيك كاغذ، به دنبال داشته است. اين در حالي است كه دفن مواد آلي و معدني و قابل بازيافت جز ضرر و زيان عوايد ديگري نداشته است و تفكيك كاغذ از زباله ها و بازگشت آنها به چرخه بازيافت براي توليد كارتن و مقوا جهت استفاده دربخش هاي مختلف صنعتي نه تنها صرفه جويي و سود اقتصادي به دنبال داشته بلكه موجب اشتغال زايي شده است.
زيباسازي ايستگاه هاي حمل زباله 
سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران در طرح هاي خود به زيباسازي و مرمت 13 ايستگاه مياني حمل زباله شهر تهران پرداخته است.
اين طرح كه در مناطق مختلف شهر تهران به اجرا درآمده است شامل كاشت درخت، مرمت ساختمان، رنگ آميزي ديوارها و آسفالت ايستگاه ها است.
دراعتبار در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح محدوديتي در نظر گرفته نشده است تا تمام ايستگاه ها در نظر شهري زيبا جلوه كند، به طوري كه تنها براي يكي از ايستگاه هاي حمل زباله در منطقه 18 شهرداري تهران 25 ميليون تومان اعتبار براي زيباسازي آن در نظر گرفته شده است.
در حقيقت سازمان خدمات موتوري شهرداري با محصور كردن ايستگاه ها در ميان درختان، بخصوص ايستگاه هاي همجوار با محل سكونت شهروندان جلوه اي زيبا به آن نقاط مي  دهد.
عكس : گلناز بهشتي 

پژوهش
نسل ايران شناس ها در خطر انقراض 
020643.jpg
ميراث خبر - پرفسور فراگنر، ايران شناس برجسته و رئيس موسسه انستيتوي ايران شناسي فرهنگستان علوم اتريش كه به عنوان چهره ماندگار در جمهوري اسلامي ايران معرفي شد، در ديدار با دكتر مهدي سنايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي وضعيت ايران شناسي در دانشگاه هاي دنيا را مطلوب ندانست، اما نسبت به آينده آن ابراز اميدواري كرد.
وي گفت: كمرنگ شدن مطالعات ايران شناسي و زبان فارسي در دانشگاه هاي اروپا به دليل عدم احياي كرسي هاي استادي اين رشته و اولويت ندادن به آن در مقايسه با ساير رشته هاست. اين امر خود ناشي از سياست هاي دانشگاه هاي اروپايي مبني بر صرفه جويي در هزينه هاي آموزشي است، براساس اين سياست دانشگاه ها مايلند در رشته هايي سرمايه گذاري كنند كه از نظر اقتصادي بازده بيشتري براي موسسات آموزش عالي در پي داشته باشد.
اين ايران شناس برجسته اظهار داشت: علاوه بر اين، نگرش جديدي در ميان دانشگاهيان به وجود آمده است كه براساس آن رشته هاي خاورشناسي اهميت چنداني ندارند. به رغم اين وضعيت من نسبت به آينده مطالعات ايران شناسي و زبان فارسي در اروپا بسيار خوشبين هستم.
وي افزود: امروزه شرايط براي تربيت ايران شناسان برجسته اي همچون ريچارد نلسون فراي، آشيكاگا و ... فراهم نيست، زيرا موضوعات پژوهشي خاورشناسي بسيار محدود شده است. اما خوشبختانه با وجود اين شرايط وضعيت ايران شناسي در كشور اتريش بسيار اميدوار كننده است.
وي با اشاره به هفتمين كنگره ايران شناسي اروپايي كه سه سال ديگر، در سال 2007 در وين برگزار خواهد شد گفت: اين همايش فرصت مغتنمي است تا ايران شناسان قدرت خود را احيا كنند. با اين حال ايران شناسان اروپايي همچنان نيازمند حمايت مراكز پژوهشي و آموزشي ايران هستند.

خارجي
آتش نشان هاي پكن و تهران مثل هم!
020562.jpg
كوچه هاي قديمي و تنگ و ترش هم بعضي مواقع دردسر درست مي كنند. درست است كه شما دوست داريد در اين كوچه هاي قديمي قدم بزنيد و خاطرات گذشته را مرور كنيد ولي همين كوچه ها حسابي براي آتش نشان ها دردسر درست كردند.
آتش نشانان پكن و تهران، درگير كوچه هاي باريك هستند.كوچه هاي قديمي و باريك، منظره خاص پكن، پايتخت چين است و اين ساختار همواره اعضاي تيم آتش نشاني پكن را همانند همكاران خود در تهران، دچار دردسر مي كند.
آتش نشاني شهر پكن براي رفع اين مشكل، خود را به سلاح جديد يعني موتور آتش نشاني به منظور مبارزه با آتش يا حوادث غيرمترقبه مجهز مي كند.
اين موتورهاي مخصوص، 2 متر طول دارد و موتور معمولي بازسازي شده است. در اين موتور يك مخزن آب 12ليتري و يك لوله آب نصب شده و داراي جريان متناوب برق است و اگر آتش سوزي رخ دهد، مامور آتش نشاني با موتور به محل اعزام شده و شروع به اطفاي حريق مي كند.
سرعت خروج آب از لوله موتور به 120 تا۲۰۰ متر در ثانيه مي رسد و مي تواند 17 دقيقه مورد استفاده قرار گيرد.
وان زون يوان نايب رئيس يك واحد آتش نشاني منطقه دا جيا لاان پكن گفت كه اين موتورها تاكنون 56 بار آزمايش و براي خاموش كردن آتش مورد استفاده قرار گرفته است.
از اين موتورها مي توان براي كوچه هاي باريك استفاده كرد. اطفاي حريق در كوچه هاي باريك، يكي از وظايف سخت آتش نشانان محسوب مي شود و خطري براي مردم پكن و از سوي ديگر تهران است.
چندي پيش، تالار تاريخي معبد هو گوا شي پكن آتش گرفت، ولي به دليل باريكي كوچه هاي منتهي به اين تالار، اطفاي حريق 2 ساعت زمان برد و بخشي از ساختمان تالار با تاريخ بيش از 700 سال در آتش سوخت.
آمار آتش نشاني پكن نشان مي دهد بيش از 60 درصد حوادث آتش سوزي در 10 سال اخير در معابر صعب العبور رخ داده است و بازار تهران و كوچه هاي آن نيز از اين امر مستثني نيستند و اين منطقه تهران هر هفته شاهد چند آتش سوزي است. منطقه اي كه تاريخي محسوب مي شود.
داجيا لاان در پكن پايتخت چين نيز داراي كوچه هاي باريك مانند بخشي از تهران است و اين منطقه پايتخت چين همانند تهران مركز عمده تجارت سنتي پكن محسوب مي شود.
اين منطقه در سال 1900 ميلادي به سبب آتش سوزي تخريب و حدود 10 سال بعد بازسازي و بار ديگر شكوفا شد، اما كوچه هاي باريك آن دوباره ساخته شد و اكنون گريبان آتش نشانان را گرفته است.
اين مشكلات باعث شده آتش نشاني پكن به فكر استفاده از موتور براي اطفاي حريق بيفتد، موتورهايي كه مي تواند براي اطفاي حريق در كوچه ها مورد استفاده قرار گيرد، اما براي حمل زياد آب مناسب نيست و مدت زمان استفاده از آن كوتاه خواهد بود.
اكنون در سراسر پكن، فقط۸ موتور آتش نشاني وجود دارد و اداره پايتخت چين اعلام كرده است براي حفظ امنيت كوچه ها، در آينده تعداد بيشتري از اين موتورها ساخته خواهد شد.

ميراث
هنرمندان هخامنشي و روانشناسي رنگ ها
020550.jpg
بررسي هاي كارشناسي نشان مي   دهد كه هنرمندان هخامنشي 2500 سال پيش براي تزئين آرامگاه داريوش هخامنشي و نشان دادن عظمت اين آرامگاه از سه رنگ قرمز، آبي، سبز و تركيب اين سه رنگ استفاده كرده اند. آرامگاه داريوش هخامنشي در محوطه باستاني نقش رستم و در كنار ديگر آرامگاه هاي پادشاهان هخامنشي جاي گرفته است. در درگاه ورودي اين آرامگاه كه در ارتفاع 26 متري از سطح زمين و در دل كوه جاي گرفته تزئينات، نقش برجسته ها و كتيبه اي به خط ميخي ديده مي  شود.مجدالدين رحيمي، كارشناس دفتر فني پروژه بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در مورد بررسي رنگ هاي به كار رفته در آرامگاه داريوش به ميراث خبر گفت: با توجه به اينكه تاكنون بررسي هاي علمي و كارشناسي دقيقي در مورد استفاده از رنگ براي تزئينات سازه ها و آرامگاه ها در دوران هخامنشي صورت نگرفته و مقاله اي علمي در اين زمينه ارايه نشده است، از سال گذشته و پس از آن كه متوجه شديم رنگ در تزئين آرامگاه داريوش به كار رفته است، هنگام مرمت اين مقبره پروژه اي ويژه را براي شناسايي انواع رنگ ها آغاز كرديم.
وي گفت: بعد از نمونه برداري و بررسي قسمت هاي مختلف آرامگاه داريوش متوجه شديم كه هنرمندان هخامنشي از سه رنگ قرمز، آبي، سبز و تركيب اين سه رنگ استفاده كرده اند. رنگ سبز در برخي از نقوش، رنگ قرمز در نقش هاي اورنگ بران و آبي در كتيبه ها مورد استفاده قرار گرفته است.كارشناسان پروژه بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در طرح خود علاوه بر بررسي انواع رنگ هاي به كار رفته، تحقيقاتي را نيز در مورد روانشناسي رنگ ها و كنتراست رنگ ها هم انجام داده اند.

مردم
خوش شانس هاي بورسيه وزارت بهداشت 
020649.jpg
كم كم معافيت تحصيلي نظام وظيفه فراگير مي شود. از اين پس دانشجويان غيربورسيه وزارت بهداشت كه خارج از كشور شاغل به تحصيل هستند نيز معافيت تحصيلي نظام وظيفه دريافت مي كنند.رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت اعلام كرد: از اين پس دانشجويان غيربورسيه وزارت بهداشت كه در خارج از كشور شاغل به تحصيل هستند، نيز معافيت تحصيلي نظام وظيفه دريافت مي كنند.دكتر حميد اكبري با اشاره به توافقات اخير وزارتخانه هاي بهداشت، علوم، امور خارجه و نظام وظيفه اظهار كرد: از اين پس براي دانشجويان ايراني غيربورسيه وزارت بهداشت در خارج از كشور نيز معافيت تحصيلي براي ورود و خروج از كشور صادر مي شود. وي در عين حال اذعان داشت كه تنها دانشجوياني كه قبل از سال 82 براي تحصيل به خارج از كشور رفته اند، مشمول اين توافقنامه مي شوند.اكبري با اشاره به روند و چگونگي دريافت اين معافيت توسط دانشجويان، خاطرنشان كرد: دانشجويان براي دريافت معافيت تحصيلي بايد با مراجعه به نمايندگي علمي وزارت بهداشت در خارج از كشور، مدارك تحصيلي خود را ارايه و نسبت به دريافت اين معافيت اقدام كنند.رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت با بيان اينكه اين مصوبه محدوديت زماني ندارد، خاطرنشان كرد: با تصويب اين توافقنامه از اين پس دانشجويان مشمول كه قصد ورود به كشور را دارند، مي توانند به راحتي از اين طريق اقدام كنند.اكبري در خاتمه با بيان اينكه آمار تعداد دانشجويان غيربورسيه ايراني در كشورهايي كه وزارت بهداشت نمايندگي دارد، در حال جمع آوري است، اظهار كرد: وزارت بهداشت تنها 6 نماينده علمي در كشورهاي خارجي از جمله انگلستان، كانادا، روسيه، هند، فرانسه و استراليا دارد، بنابراين براي جمع آوري آمار اين دانشجويان از وزارت امور خارجه درخواست كمك كرده است.

سلا مت
فصل زمستان و اختلالات روحي
020547.jpg
با نزديكتر شدن به فصل زمستان و تاثيري كه اين تغييرات فصلي بر روح و روان افراد مي گذارد روانپزشكان آمريكايي اعلام كردند كه نور درماني راهي موثر براي مقابله با افسردگي ناشي از تاريكي هوا در فصل هاي سرد سال است. مطالعات نشان مي دهد: ميليونها آمريكايي در روزهاي تاريك و كوتاه زمستاني دچار اختلالات روحي فصلي مي شوند كه براي مقابله با علايم افسردگي در اين شرايط نيازمند پيدا كردن روش هايي براي قرار گرفتن و زندگي كردن در نور كافي هستند. به گفته اين روانپزشكان، امروزه لامپ ها و چراغ هايي مخصوصي در بازار يافت مي شوند كه مي توانند نور كامل خورشيد را در محيط منتشر كنند. افرادي كه تحت تاثير نامطلوب اين قبيل تغييرات فصلي نيز قرار مي گيرند بايد سعي كنند تا حداكثر زمان ممكن را در معرض نور خورشيد قرار بگيرند.
متخصصان توصيه مي كنند: اگر در اداره يا اتاق كار پنجره هست، كنار آن بنشينيد و چشم ها را باز نگه داريد به طوري كه بتوانيد فضاي خارج را مشاهده كنيد و نور خورشيد نيز به چشمان شما برسد.
مطالعات نشان مي دهد كه يك ساعت ايستادن در نور خورشيد زمستان به اندازه دو ساعت و نيم قرار گرفتن در معرض نور چراغ هاي مصنوعي موثر است.
همچنين، اگر هواي بيرون به دليل سرما براي قدم زدن مناسب نيست، در داخل ساختمان محلي را پيدا كنيد كه نور خورشيد به آن مي تابد و مدتي را در هنگام ناهار يا ساعت استراحت در زير آفتاب قرار بگيريد.
اين قبيل اختلالات روحي كه ناشي از تاثير تغييرات فصلي بر نور خورشيد است به هورمون ملاتونين كه هورمون خواب در مغز است مربوط مي شود.
خب، اگر شما هم مي خواهيد احيانا از ابتلا به افسردگي مصون بمانيد بهتر است در انتخاب رنگ ها و نورهاي اطرافتان كمي دقت كنيد.

صنوف
بدهي توليد كنندگان شير
020553.jpg
اين دو خبر را بخوانيد و خودتان قضاوت كنيد كه كدام گروه يا طرف ،حرف درست مي زنند.
مدرس خياباني، مدير كل تامين و توزيع كالاهاي وزارت بازرگاني مي گويد: بدهي هاي سال گذشته توليد كنندگان شير در شوراي اقتصاد در حال بررسي است و به زودي به آنها پرداخت مي شود.
بدهي هاي دولت به توليد كنندگان شير در سال گذشته 57 ميليارد ريال اعلام شده كه به علت كسري بودجه بخش يارانه ها، پرداخت نشده است. كاهش عرضه شير خام در چهار ماهه پاياني سال 83 سبب شده است كه قيمت پايه شير خام از 1980 ريال به 2100 ريال افزايش پيدا مي كند.
كميته اي با حضور مسوولان سازمان مديريت و برنامه ريزي، اعضاي وزارت جهاد كشاورزي و بازرگاني تشكيل شد تا تكليف كسري يارانه سال گذشته مشخص شود. به هيچ وجه بحث پرداخت نكردن بدهي هاي 57 ميليارد ريالي به صنايع شير و ساير توليدكنندگان طرف قرارداد شير مطرح نيست.
از طرفي ديگر گنجي عضو هيات مديره اتحاديه لبنيات ايران مي گويد:
بدهي سال گذشته توليد كنندگان شير تاكنون پرداخت نشده است.
كارخانه ها شير را با قيمت 220 تومان از دامداران خريداري مي كردند و بنا بر اعلام وزير بازرگاني، قرار شد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ما به التفاوتي را به توليد كنندگان شير پرداخت كند. پس از گذشت 7 ماه سازمان مديريت و برنامه ريزي حاضر به پرداخت مبلغ ما به التفاوت نيست.

جوان
كاهش آمار فرار از خدمت سربازي 
020556.jpg
اگر سرباز هستيد و تا امروز به محل خدمت خود مراجعت نكرديد، برگرديد چون با بازگشت شما به پادگان آمار غايبان پادگان ها از اين هم كه هست پايين تر مي رود.
سردار بهمن كارگر، معاون وظيفه عمومي ناجا، در اين باره مي  گويد: با توجه به تسهيلاتي كه در سال هاي اخير براي مشمولان وظيفه عمومي ايجاد شده است، ميزان و آمار غيبت و فرار در ميان سربازان به شدت كاهش يافته است. از آنجا كه در نيروهاي مسلح برخورد خوب و مناسبي با سربازان صورت مي گيرد، تعداد سربازان فراري به مراتب رو به كاهش است.
مهمترين علت فرار سربازان، تفكر اشتباه فرد يا خانواده است. بهترين راه براي جلوگيري از رها كردن خدمت سربازي راهنمايي و همكاري خانواده ها است و اگر فردي خدمت را حين سربازي رها كرد، خانواده بايد او را به راه درست هدايت كند. كساني كه در مقطعي از زمان خدمت را رها كرده و دوباره بازگردند، مسايل شان در جلساتي بررسي مي شود و آنها مجدد به خدمت مشغول خواهند شد. اگر شخص فراري توسط نيروهاي انتظامي و نظامي بازداشت شود، در سازمان قضائي نيروهاي مسلح در مورد او تصميم گيري خواهدشد.
اگر دلتان نمي خواهد سرباز صفر باشيد، تنها راهش اين است كه درس بخوانيد و مثل بچه هاي خوب دست از پا خطا نكنيد. بعد از قبولي در دانشگاه و اتمام دوره تحصيلات عاليه مي توانيد با مدرك ليسانس به سربازي برويد و مشكلات شما بسيار كمتر است. فرار هم به هيچ دردي نمي خورد.

شهرستان
كاريابي 5درصد به نفع مردم فارس
020559.jpg
اگر تهراني هاي عزيز كار ندارند توصيه مي كنيم براي پيدا كردن كار بروند استان فارس. چون ظاهرا كارآفريني در اين استان به سرعت نور توسعه پيدا كرده و نرخ بيكاري در اين استان 5 درصد كاهش يافته است. معاون برنامه ريزي استانداري فارس گفت: اين استان درزمينه كاهش نرخ بيكاري موفقيت هاي چشمگيري داشته به طوري كه اين نرخ در دو سال گذشته 5 درصد كاهش يافته است. فرج الله خبير افزود:نرخ بيكاري در استان فارس از 51 /16 درصد در سال 80 به 5/11 درصد درسال گذشته رسيده است. وي اظهار داشت: توسعه سرمايه گذاري هاي اقتصادي و صنعتي از جمله راهكارهايي است كه به توسعه اشتغال و كاهش بيشتر نرخ بيكاري در اين استان مي انجامد. معاون برنامه ريزي استانداري فارس با بيان اينكه 54 درصد از درآمدهاي اين استان در بخش خدمات تحقق يافته است، گفت: سرمايه گذاري بيشتر در بخش خدمات زيربنايي موجب تقويت بنيه اقتصادي و افزايش اشتغال مي شود. وي افزود: لازم است دستگاه هاي دولتي، اطلاعات و گزارش هاي مفيد و صحيح به سرمايه گذاران در بخش خدمات زيربنايي ارايه دهند تا زمينه رشد بيشتر ميزان سرمايه گذاري در اين بخش را فراهم كنند. مهندس خبير، بخش صنعت را نيز راهگشاي توسعه استان فارس دانست و گفت: بخش صنعت به لحاظ ضريب بالاي اشتغالزايي اهميت فراواني دارد و استان فارس نيز در اين زمينه ظرفيت هاي مطلوبي براي سرمايه گذاري دارد. وي بر لزوم بهره گيري بيشتر از فرصت استفاده از ذخيره صندوق ارزي كشور توسط بخش صنعت تاكيد كرد وگفت: ايجاد صندوق ذخيره ارزي براي توسعه سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال، كار ارزشمندي است كه با استقبال صنعتگران و سرمايه گذاران روبه رو شده است. معاون برنامه ريزي استانداري فارس به ظرفيت ها و توانمندي هاي اقتصادي شهرستان فسا اشاره كرد و گفت: فسا از جمله شهرستان هاي شاخص در توسعه اقتصادي در اين استان است كه توانمندي هاي شگرفي در توسعه كشاورزي به ويژه در توليد گندم و ذرت دارد.

شهرهاي تركيه و رفاه اجتماعي
020565.jpg
انجمن حكومت هاي محلي شهرهاي تركيه به منظور افزايش رفاه اجتماعي شهروندان اقدام به اجراي برنامه اي فراگير و درازمدت در زمينه افزايش رفاه اجتماعي و تامين امنيت مدني شهروندان كرده اند.
برنامه ريزي پروژه مذكور در قالب اجراي طرح هاي توسعه پايدار در شهرهاي دنيا بوده و براساس الگوي توسعه پايدار برنامه ريزي پروژه افزايش رفاه اجتماعي تمامي اقشار و شهروندان شهرهاي تركيه را تحت پوشش خود قرار مي  دهد.
در پروژه رفاه اجتماعي بيشترين توجه به افراد آسيب پذير و حساس جامعه شهري شده است.
انجمن حكومت هاي محلي شهرهاي تركيه اقشار آسيب پذير جامعه شهري را در قالب معلولان، افراد مسن، كودكان به ويژه كودكان خياباني، زنان و افراد مشغول به تحصيل و دانشگاهيان تقسيم بندي كرده است و براساس خواسته و نياز اين دسته افراد برنامه ريزي پروژه رفاه اجتماعي به طوري تنظيم شده است كه بيشترين امكانات اجتماعي را در اختيار اين دسته از افراد قرار دهد.
تامين رفاه اجتماعي افراد مسن در شهرهاي تركيه يكي از مهمترين اهداف پروژه مذكور است. از آنجايي كه افراد مسن معمولا به صورت تنها در منازل خود سكونت دارند به دليل كهولت سن در انجام امور روزمره خود دچار مشكل شده و همچنين به دليل تنها زيستن از انواع بيماري هاي رواني ناشي از افسردگي رنج مي برند.
مديريت شهري شهرهاي تركيه در قالب پروژه رفاه اجتماعي براي رفع معضل افراد مسن ملزم به سرويس دهي ويژه اي به اين افراد شده و با ارايه خدماتي نظير تشكيل گروه هاي بهداشتي و آشپزي به خانه هاي اين افراد سركشي كرده و مشكلات آنها را تا حدودي مرتفع مي سازد.
در پروژه رفاه اجتماعي همچنين مشكلات افراد معلول در جامع شهري شناسايي شده و در اجراي پروژه هاي شهري شهرداران موظف هستند امكانات ويژه اي را براي معلولان در نظر بگيرند. همچنين شهرداران به هنگام ماه مبارك رمضان بودجه اي را در اختيار موسسات خيريه به منظور افطار شهروندان كم بضاعت قرار مي دهند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
عكاس خانه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |