پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۹
همه اطلاعات در مورد دوقلو هاي ايران
دوقلوها به بانك مي روند
دوقلوها و چند قلوهاي همسان و غيرهمسان مي  توانند با مراجعه به آدرس www. Persiant wins. Com يا سايت پژوهشكده ابن سينا به آدرس www.aresina.ir در اين بانك اطلاعاتي ثبت نام كنند
اگر جمعيت ايران را 60 ميليون در نظر بگيريم، حدود 500 يا 600 هزار دوقلو در ايران زندگي مي كنند
021366.jpg
دوقلوهاي استثنايي مشهدي كه حالا  بين ما نيستند تا از شنيدن خبر تاسيس بانك دوقلوها خوشحال شوند
عكس: ساتيار
سپيده قاضي زاده 
آيا تاكنون چشمتان را به اندازه اي چپ كرده ايد كه يك نفر را دونفر ببينيد؟
اگر مي خواهيد يك نفر را دو نفر ببينيد فايده ندارد، چشم هايتان را چپ نكنيد، چون ممكن است همين شكلي بمانيد و تازه آن يك نفر كه حالا دو نفر شده تيره و تار ديده شود.
تاكنون به اين فكر كرده ايد دوقلوها به غير از برآورده كردن آرزوي دوتا ديدن شما چه كمك هاي ديگري به بشريت مي كنند؟ پژوهشگران معتقدند همساني ژنتيك و شباهت هاي بسيار دوقلوها يا چندقلوها به يكديگر، در بروز بسياري از صفات، خصوصيات و روش درمان بيماري ها موثر است.
آنها معتقدند از طريق انجام طرح هاي پژوهشي با همكاري دوقلوها و چندقلوها، محققان مي توانند براي بسياري از پرسش ها درباره بشر پاسخ پيدا كنند، تا جايي كه از 50 سال پيش بانك هاي اطلاعاتي دوقلوها را تاسيس و با كمك آنها به پرسش هايي از جمله روش درمان بيماري ها پاسخ گفته اند.
در ايران نيز روش درمان نوعي ناباروري، لزوم وجود چنين بانكي را براي پژوهشگران مركز پژوهشي ابن سينا وابسته به جهاد دانشگاهي روشن كرده است.
دكتر محمدرضا صادقي، معاون پژوهشي - آموزشي پژوهشكده ابن سينا مي گويد: براي روش درمان نوعي ناباروري مجبور بوديم روي 200 خانم دوقلوي همسان كه يكي از آنها مشكل ناباروري داشت و ديگري سالم بود تحقيق انجام دهيم.
احتمالا اين جرقه اوليه اي بود تا پژوهشگران مركز ابن سينا متولي تاسيس اولين بانك اطلاعاتي دوقلوها شوند و پس از آن ايران نيز به جمع كشورهايي چون سوئد، استراليا و كره بپيوندد كه هر يك با داشتن به ترتيب 70، 30 و 150 هزار عضو در بانك اطلاعاتي زمينه كمك به پژوهشگران را فراهم كرده اند.
دكتر صادقي مي گويد كه براي يافتن 200 دوقلوي اخير مجبور بوده اند 2 سال وقت صرف كنند، اما اگر چنين بانكي پا بگيرد احتياجي به صرف اين مدت طولاني نيست و نبايد در سطح جامعه دنبال آنها بگردند.
اينگونه بود كه پژوهشكده ابن سيناي جهاددانشگاهي براي نخستين بار در كشور با همكاري سازمان بهداشت جهاني WHO اقدام به راه اندازي بانك اطلاعاتي دوقلو و چندقلوهاي ايراني كرد.
مجري طرح پژوهشي ايجاد بانك اطلاعاتي دوقلوها و چندقلوهاي ايراني توضيح مي دهد كه ما در ايران تاكنون زمينه تشكيل چنين بانكي را نداشته ايم، اما امروز در كشور شبكه تحقيقات پزشكي مولكولي تاسيس شده و بيش از 50 مركز تحقيقات دانشجويي عضو آن هستند.
مركز تحقيقات ژنتيك و پژوهشگاه فن آوري و تحقيقات ژنتيك هم در اين باره تحقيق مي كنند كه دوقلوها مي توانند در اين زمينه به آنها كمك كنند: البته اين تحقيقات تنها جنبه پزشكي و ژنتيك ندارد، بلكه جامعه شناسان و روانشناسان مي توانند با كمك اين بانك بحث بسياري از الگوهاي رفتاري و بزهكاري هاي اجتماعي را نيز دنبال كنند.
حدود يك سال است كه كار پروژه اين بانك اطلاعاتي شروع شده و تنها يك كامپيوتر و يك كاربر مختص اين كار است، اما به گفته صادقي تمام همكارانش در مركز به كمك اين طرح شتافته اند. او مي گويد كه هنوز با سازمان ثبت احوال به نتيجه مثبتي در زمينه دريافت آمار دوقلوها نرسيده اند، اما طبق آمار جهاني از هر 80 تولد، يك تولد دوقلويي است. بنابراين اگر جمعيت ايران را 60 ميليون در نظر بگيريم، حدود 500 يا 600 هزار دوقلو در ايران زندگي مي كنند. آنها طيف سني متفاوتي دارند، اما تاكنون با وجود فراخوان هاي گوناگون تنها 5 هزار دوقلو به در خواست ها پاسخ مثبت گفته اند.
دكتر صادقي مي  گويد:ما سعي كرده ايم از طريق روزنامه ها، مجله ها، تلويزيون و راديو اطلاع رساني داشته باشيم. در مرحله دوم پوسترهاي ما در مراكز عمومي چون مدارس، كتابخانه ها، دانشگاه ها، فرهنگسراهاو اماكن عمومي پخش شده است.
مراكز بهداشتي درماني و خانه هاي روستايي از ديگر مراكزي بوده كه پژوهشگران ابن سينا در آن فراخوان پخش كرده اند. بر همين اساس طي قراردادي كه با شركت پست برقرار شده، دوقلوها مي  توانند پرسشنامه ها را پر كرده و بدون پرداخت هيچ وجهي آن را به بانك اطلاعاتي دوقلوها ارسال كنند.
از طرف ديگر آدرس اينترنتي اين گروه منتظر دريافت اطلاعات عمومي درباره دوقلوهاست.
صادقي به دوقلوها اطمينان داد كه عضويت آنها در بانك مستلزم حضور آنها در همه برنامه هاي تحقيقاتي نيست، بلكه شركت آنها در برنامه هاي تحقيقاتي با رضايت كامل آنها صورت مي  گيرد.
دكتر صادقي اين طرح را ملي مي  داند: بانك اطلاعاتي مختص به يك مركز تحقيقات نيست، بانك هاي اطلاعاتي بايد به وزارتخانه هاي مربوطه وابسته باشند. متاسفانه در كشور ما برخلاف دنيا اين مراكز وجود ندارند اما اطلاعات مختلف مثلا اطلاعات بيماران سرطاني، هموفيلي ها يا نابارورها مي  تواند مسوولان را در برنامه ريزي هاي مختلف از جمله در ورود داروها ياري كند.
او درباره چگونگي برقراري ارتباط دوقلوهاي خارجي با مراكز اطلاعاتي كشورهاي پيشرفته مي  گويد: براي ترغيب دوقلوها، بانك هاي اطلاعاتي خارجي جشنواره سالانه برپا مي  كنند تا از اين طريق ارتباط صميمي تري بين دوقلوها و مراكز تحقيقاتي برقرار شود.مراكز تحقيقاتي مطالب مختلف را در قالب نشريات و هدايا براي دوقلوها مي  فرستند تا اين ارتباط حفظ شود.البته اين مركز نيز يك مجله اينترنتي را طراحي كرده و از طريق Email با دوقلوهاي عضو بانك ارتباط برقرار خواهد كرد.
مجري طرح پژوهشي بانك دوقلوها و چند قلوهاي ايران درباره پرسشنامه هاي طرح مي  گويد: پرسشنامه يك سري اطلاعات عمومي را در خود جاي داده تا بتوانيم بر اساس آنها اقدام كنيم.
با توجه به گفته هاي او اين پرسشنامه اطلاعاتي شامل سن، وضعيت تاهل، نوع زندگي، پدر و مادر، نسبت خويشاوندي و سن پدر و مادر، تحصيلات، تعداد فرزندان، ميزان علاقه مندي هاي شبيه به هم، چيزهاي شاخصي كه آنها را از هم متمايز مي  كند، ورزش، بيماري هاي خاص و مشتركي كه دارند و ميزان وابستگي به يكديگر را در خود جاي داده است.
تاكنون حدود 5 هزار دوقلو عضو اولين بانك اطلاعاتي دوقلوها و چندقلوهاي كشور شده اند كه مسن ترين آنها  آقاياني 50 ساله و كم سن ترين آنها دوقلوهاي متولد شهريور 83 هستند.
دوقلوها و چند قلوهاي همسان و غيرهمسان مي  توانند با مراجعه به آدرس www. Persiant wins. Com يا سايت پژوهشكده ابن سينا به آدرس www.avesina.ir در اين بانك اطلاعاتي ثبت نام كنند.
اين دوقلوها مي  توانند با ثبت نام در اين سايت اينترنتي علاوه بر كمك به دانشمندان در انجام تحقيقات پژوهشي از مزايايي چون دريافت اطلاعات مفيد پزشكي از طريق ارسال رايگان نشريات، بهره مندي از آخرين اخبار و اطلاعات مرتبط با دوقلوهاي جهان، همكاري در انجام طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي، آگاهي از سلامت خود از طريق شركت در بررسي هاي سالانه و غربالگري بيماري ها از طريق شركت در همايش و جشنوار ه ها و ارتباط نزديك با ساير دوقلوها برخوردار شوند.

خانواده
ممنوعيت خريد و فروش فيش حج 
021357.jpg
خريد و فروش فيش هاي حج نيز شده است يك تجارت رايج و پرسود.
استفاده اقتصادي از اين نوع تجارت موجب شده است كه بسياري از فيش هاي حج در آستانه ماه ذي الحجه به قيمت بسيار بالا به مشتاقان زيارت خانه خدا فروخته شود. اين نوع تجارت نه ماليات مي برد و نه جا و مكان، فقط يك خط تلفن لازم است تا معاملات كلان به صورت تلفني انجام شود. اگرچه طرفين در اين معامله سود مي برند يكي سود معنوي و ديگري سود اقتصادي، اما سازمان حج و زيارت قويا با گسترش اين نوع تجارت مخالف است و ظاهرا حق هم دارد. به اعتقاد رئيس اين سازمان، بسياري از افراد سودجو استفاده كلاني از احساسات مذهبي مردم  مي برند. سازمان حج و زيارت با صدور اطلاعيه اي خريد و فروش فيش هاي مربوط به حج تمتع را ممنوع و غير مجاز اعلام كرد. سازمان حج و زيارت با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: همه ساله با فرا رسيدن فصل نام نويسي زائران حج تمتع در كاروان ها، عده اي دلال سودجو به اقدامات غيرقانوني دست زده و به خريد و فروش فيش حج مبادرت مي كنند. در اين اطلاعيه آمده است بر اساس قوانين جاري هيچ يك از مراكز ثبت اسناد بدون نظر سازمان حج و زيارت مجاز به انتقال اسناد حج نيستند و خريداران اين گونه اسناد هم نمي توانند در كاروان هاي حج ثبت نام كنند.

آموزش
دعوت دانشجويان محجبه خارجي به ايران
021369.jpg
دانشگاه هاي ايران پذيراي دختران مسلمان دانشگاه هاي خارج است. البته اين دعوت به صورت اختصاصي براي دختران دانشجوي مسلماني است كه به خاطر تعلقات ديني خود و محجبه بودن امكان ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارج را ندارند. با سخت تر شدن قوانين كشورهايي مثل آلمان، فرانسه و تركيه براي قانون حجاب بسياري از دانشجويان دختر امكان ادامه تحصيل در دانشگاه هاي اين كشور را ندارند. به همين دليل شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصميم گرفت كه اين امكان را در ايران براي آنها به وجود بياورد.
براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين گروه از دانشجويان در صورت تمايل مي توانند در همان رشته با ضوابط مربوط و مازاد بر سهميه مربوط، در دانشگاه هاي ايران به تحصيل خود ادامه دهند. براساس اين مصوبه، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فن آوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نيز دانشگاه آزاد موظفند تمهيدات لازم را در اين خصوص فراهم كنند.
تلفن گوياي سازمان سنجش
021360.jpg
فرض كنيد شماره تلفني وجود داشته باشد كه مي توانيد با يك تماس راحت، از تمام زير و بم حضور در امتحان كنكور مطلع شويد. چقدر خوشحال مي شديد؟ ولي باور كنيد امروز فرضتان به يقين تبديل شده است چون سازمان سنجش چنين تلفني را داير كرده و فقط بايد شانس بياوريد كه تلفنتان دكمه تكرار داشته باشد وگرنه از انگشت درد، شب خوابتان نمي برد. واحد پاسخگويي غير حضوري سازمان سنجش، راهنماي داوطلبان آزمون هاي سراسري شده است. شما اگر پشت كنكوري هستيد مي توانيد هر روز از ساعت 8 تا 30:12و 30:13 تا 16 با شماره تلفن 9 -8923959 تماس بگيريد و مشكلات خود را مطرح كنيد. افرادي كه پشت خط پاسخگوي شما هستند، تنها به مواردي از قبيل چگونگي حضور در كنكور پاسخ مي دهند و سوالاتي نظير اعتراض به نتايج كنكور راه به جايي نمي برد. مثلا نمي توانيد سوال كنيد كه اگر متولد فلان سال هستيد و قبل از امتحان، مشمول خدمت سربازي مي شويد، آيا مي توانيد در كنكور شركت كنيد يا نه؟ در ضمن مسوولان سازمان سنجش عاجزانه استدعا دارند، به جز اين شماره با شماره هاي ديگر سازمان تماس نگيريد. وقتي هم تماس مي گيريد -البته اگر موفق شديد - سعي كنيد سوالتان كوتاه باشد و نه وقت خودتان را بگيريد و نه وقت ديگران را.

اجتماعي
ُكمربند زوري
021363.jpg
يك مبتكر ايراني موفق به ساخت كمربند ايمني هوشمند با قابليت هشدار به راننده شد. وقتي خبر را مي خوانيد به اينجا مي رسيد كه اختراع شاهين غازي بيات اين است: اگر راننده خودرو كمربند ايمني را نبندد، به صورت خودكار پيامي براي بستن كمربند پخش مي شود. اين پيام هر 30 ثانيه تكرار مي شود و در صورتي كه راننده در زمان معيني به بستن كمربند اقدام نكند، در 10 ثانيه پاياني شمارش معكوس را آغاز و به راننده اعلام مي كند كه به علت نبستن كمربند ايمني خودروي شما خاموش مي شود. تا زماني كه كمربند بسته نشود، خودرو روشن نخواهد شد.
ظاهرا در اين عصر جامعه مخترعان و مبتكران متوجه شده اند كه شهروندان عزيز براي رعايت قانون احتياج به كمي زور و اخم هم دارند.
غازي بيات گفت: در صورتي كه به هر دليل از جمله ترمزهاي ناگهاني، حركات مارپيچ و سرعت بيش از حد، خودرو از تعادل خارج شود، كمربند ايمني قفل و راننده روي صندلي ثابت مي شود و تا زماني كه خودرو به تعادل نرسد، كمربند آزاد نمي شود. وي گفت: كمربند ايمني هوشمند قابليت نصب روي همه خودروها دارد و با هزينه اي حدود يك صدم نمونه هاي وارداتي در داخل كشور قابل ساخت است.
سيرصعودي مصرف برق 
021372.jpg
مصرف برق كشور در تابستان امسال به 29 هزار و 200 مگاوات رسيد كه نسبت به تابستان سال قبل بيش از 8 درصد رشد نشان مي دهد. اين را بگذاريد كنار بقيه چيزهايي كه مرتب مي رود بالا ! حبيب الله بيطرف وزير نيرو با بيان اينكه نيروگاه هاي كشور با حداكثر ظرفيت، برق توليد مي كنند، افزود: از ابتداي سال 83 تا پايان مهرماه بيش از 100 ميليارد كيلووات ساعت برق در نيروگاه هاي كشور توليد شد كه نسبت به 7 ماه مشابه سال قبل 6/7 درصد افزايش داشته است.وي گفت: مصرف برق در برخي مناطق و استان هاي جنوبي كشور به علت استفاده زياد از وسايل خنك كننده و سرماساز برقي تا 25 درصد تابستان سال 82 رشد داشته است.حالا فهميديد دليل خاموشي هاي گاه و بيگاه تابستاني چه بود؟ كولر!
بيطرف با تاكيد بر ايجاد سالانه 3 هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي براي پاسخگويي به نياز روزافزون بخش هاي مختلف تجاري، صنعتي، خدماتي، كشاورزي و خانگي گفت: براي تامين برق مورد نياز كشور برنامه بلند مدت 10 ساله تنظيم شده است و با بهره گيري از توان صنعتي داخلي در ساخت تجهيزات نيروگاهي و نيز سرمايه گذاري دولت و بخش خصوصي، ايجاد سالانه 3 هزار مگاوات ظرفيت جديد امكان پذير است.

شهري
آسمان آبي با گاز بيشتر
021354.jpg
معاون پشتيباني طرح سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از برنامه اي حرف مي زند كه در آن 42 جايگاه سوخت گاز طبيعي در تهران ساخته مي شود، البته تاكنون 14 جايگاه به بهره برداري رسيده است.
كار كاملا جدي است، تاسيس 180 جايگاه در دستور كار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قرار دارد و اجراي مرحله نخست ايجاد شبكه گاز طبيعي نيز در 15 شهر آغاز شده است كه تا پايان سال 84 به بهره برداري خواهد رسيد. سازمان بهينه سازي به سرعت پيش مي رود.تاكنون حدود 22 كارگاه تبديل دستگاه سوخت خودروها به بهره برداري رسيده است كه بيشتر آنها در تهران قرار دارد و مشغول ارايه خدمات به مردم است.اين اماكن به صورت رايگان كار تبديل سوخت خودروها را انجام مي دهند. آقا، رايگان است، متوجه ايد؟
عسگري، گاز طبيعي  را به علت وجود شبكه گسترده و ارزان بودن آن به مراتب بهتر از گاز دانست و افزود: ميزان آلايندگي گاز طبيعي بسيار كمتر از گاز است. شما هم دعا كنيد مردم بيشتر به مواهب گاز پي ببرند و روزي برسد كه آسمان تهران آبي آبي باشد.
گسترش مراكز توزيع دام زنده
021351.jpg
مدير عامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران مي گويد: بسياري از بيماري هاي دام هايي كه به صورت زنده در تهران به مردم عرضه مي شود پنهان است و شهروندان بايد در هنگام تهيه دام دقت كنند. دقت به زعم ايشان خريداري از اماكني است كه مي شود به آنها اعتماد كرد، اما خود حسن طاهري مي گويد: عرضه دام زنده در شهرها تابع شرايط و ضوابط خاصي است كه متاسفانه به دليل نبود امكانات لازم براي ساماندهي عرضه كنندگان دام، به مشكلات عرضه غير بهداشتي دام، دامن مي زند. طاهري با اشاره به وجود 35 كشتارگاه عرضه دام در تهران گفت: اين كشتارگاه ها در اختيار بخش خصوصي است و به دليل نبود مكاني مناسب براي عرضه دام زنده از سوي آنها، در مواردي مشكلاتي را براي مصرف كنندگان به وجود مي آورد. در حالي  كه شهرداري تهران هم اكنون مشغول احداث چند مركز بهداشتي عرضه دام است، دامپزشكان رسمي در اين مراكز حضور يافته و با معاينه و تاييد سلامت دام هاي عرضه شده، از شيوع بيماري هاي پنهان دام ها جلوگيري مي كنند. در اين مراكز عرضه كنندگان دام ها بايد كارت بهداشت داشته باشند و با رعايت اصول بهداشتي اقدام به عرضه و ذبح دام ها كنند. وي گفت: هم اكنون فقط در زمان هايي چون عيد قربان دام با اصول بهداشتي در مراكزي كه از سوي شهرداري تعيين شده است عرضه مي شود و بايد اين مراكز به سرعت گسترش يابند.

پيست با پاي پياده
چند پيست اسكي در اطراف پايتخت وجود دارد؟ قطعا آنقدر زياد نيست كه رسيدگي به آنها دشوار باشد، اما ظاهرا اين روزها بايد قيد امكانات مناسب اسكي را زد
021375.jpg
پيست اسكي آبعلي۱۳۴۴- اسكي بازان و اسكي سازان چقدر از آن دور شده اند.
عكس : مرحوم محمد پاكزاد
اميد كريمي 
اين اتفاق هرچند نادر،  اما در ايران مي افتد. اين اتفاق مي افتد تا در اين اصل كه بهترين امكانات هميشه براي طبقه مرفه جامعه است، شك كنيم.
در حالي كه هميشه گمان مي كرديم امكانات ورزشي و تفريحي قشر مرفه، بهترين و مجهزترين امكانات است، اين بار وضعيت امكانات پيست ديزين باعث شد تا اين اصل هميشه ثابت، نقض شود. پس از بارندگي هاي پاييزي در ارتفاعات البرز كه خيلي ها را بعد از گذشت داغ ترين تابستان به وسوسه اسكي انداخت، لازم بود طرفداران اسكي سري به ارتفاعات شمشك و ديزين بزنند، كاري كه باعث تعجب آنها شد: تله كابين پيست ديزين كه حدود۴۰ سال عمر دارد وجود نداشت. اين تله كابين قديمي كه تنها وسيله رسيدن به ارتفاعات ديزين است از اواخر زمستان سال گذشته ديگر فعاليت نمي كند . عده اي از اسكي بازان ديزين دليل اصلي اين تعطيلي را زلزله اخير كه باعث سست شدن پايه هاي اصلي تله كابين شده است، مي دانند. چيزي كه مسوول روابط عمومي فدراسيون آن را تكذيب نمي كند. اما به صورت ديگري بيان مي كند: از دو سال پيش كه پيست هاي اسكي در اختيار شركت تجهيز قرار گرفت، بنا شد كه اين دو پيست شمشك و ديزين مجهزتر شوند. به همين دليل سازمان تربيت بدني مبلغ يك ميليارد تومان را به اين دو پيست اختصاص داد كه تا چند هفته ديگر پيست ديزين آماده بهره برداري و استفاده علاقه مندان مي شود. روابط عمومي فدراسيون در حالي خبر از آماده شدن اين پيست براي استفاده علاقه مندان مي دهد كه همين علاقه مندان با يك نگرش منفي ذاتي كه در خون برخي ايراني ها است، قيد اسكي كردن در ارتفاعات ديزين را مي زنند.
هنوز كه پايه ها روي زمين افتاده است، تازه آنها مي خواهند بتن ريزي كنند كه با رسيدن فصل سرما، بتن ريزي به دلايل فني امكان پذير نيست و بايد منتظر فصل گرم ماند و فصل گرم يعني تابستان سال۸۴.
اما در ديزين تنها تله كابين نيست كه در دست تعمير و تجهيز اساسي است. هتل هاي جنبي اين پيست هم زيرنظر سازمان ايرانگردي و جهانگردي در حال انجام است كه البته آنها هم هنوز كامل نشده است. گرچه مسوول روابط عمومي فدراسيون مي گويد: هتل ها هم براي فصل اسكي و با اولين بارش سنگين آماده مي شود.
به هر حال اگر پيست اسكي ديزين براي فصل سرما آماده نشود، اسكي بازان تهراني چند گزينه ديگر براي ورزش و البته تفريح دارند. پيست شمشك كه با چند سالي اختلاف از پيست ديزين راه اندازي شد و ديگري پيست آبعلي كه از همه پيست هاي اسكي ايران قديمي تر است. اما نكته اشتراك همه اين پيست ها، قديمي بودن امكانات آنها حداقل تله كابين و تله سي ايج است. چيزي كه بايد دنبال دليلش بود. شايد يكي از دلايل كهنه ماندن و فرسودگي امكانات اين پيست ها تملك آنها توسط مالكان نه چندان مسوول باشد. به طوري كه پيست هاي شمشك و ديزين تا دو سال پيش توسط سازمان ايرانگردي و جهانگردي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره مي شد. نهادهايي كه هيچ تخصصي در اين مورد ندارند و فقط مسووليت بهره برداري و نگهداري از آنها را برعهده داشتند. اما دو سال پيش و پس از تصويب دولت اين پيشنهاد تحت تملك سازمان تربيت بدني درآمد كه سازمان هم با مرمت و مجهز شدن امكانات اين دو پيست موافقت كرد.
به هر روي ترديدها در مورد راه افتادن پيست ديزين هنوز پابرجاست، البته تا زماني كه فدراسيون و شركت تجهيز رسما آمادگي اين پيست را جهت استفاده علاقه مندان اعلام كنند، بايد منتظر ماند.
نامه يك اسكي باز
با توجه به گزارش بازديد مهندس مهرعليزاده و آقاي كفاشيان از پيست هاي اسكي شمشك و ديزين در فروردين ماه سال 82 مقرر گرديد تا فدراسيون اسكي دستگاه تله فريكي از پاركينگ پايين ديزين تا قله نصب كند كه قول مساعد بودجه از سوي مهندس مهر عليزاده داده شده و فدراسيون هم قرار بود نسبت به خريد و نصب اقدام كند. نه تنها لوازم يا دستگاه جديدي خريداري نگرديد، بلكه دستگاه تله سيژ قله ديزين در پايان فصل خراب شد و مسافران چندين ساعت در آسمان ماندند و در طول فصل تابستان اقدام موثري جهت تعمير آن صورت نگرفت و همچنين يكي از دكل هاي تله كابين دره پيست ديزين به علت جابه جايي زمين حادثه ديده و امكان استفاده از آن نبود و تا پايان شهريور نيز اقدامي جهت راه اندازي صورت نگرفته است.
آقاي فدراسيون اسكي دستگاه تله فريك طلبتان! دستگاه هاي موجود قديمي را بازسازي اصولي نماييد تا در فصل زمستان دچار حادثه و مشكلات نشويم.

يك نظر خواهي ساده
مصائب و مواهب موبايل ايراني 
021378.jpg
لوكس يا ضروري؟
به نظر شما تلفن همراه در ايران يك كالاي لوكس است يا ضروري؟ از آن استفاده مي كنند تا به رخ ديگران بكشند يا از آن استفاده مي كنند چون يك كار ضروري دارند؟
طبق نظرخواهي شركت نوكيا براي B.B.C بيش از 45 ميليون نفر تنها در كشورهاي انگلستان، آلمان، آمريكا و كره جنوبي منحصرا از تلفن همراه استفاده مي كنند. براساس اين نظرخواهي جوانان به موبايل روي خوش بيشتري نشان مي دهند تا افراد سالمند. زنان بالاي 50 سال به استفاده از تلفن همراه هيچ ميلي ندارند.
اما ايران...
استفاده از تلفن همراه در ايران در اكثر موارد تجمل گرايي و چشم و همچشمي است. برخي گرفتن گوشي موبايل در دست را كلاس مي دانند ولي قدرت پرداخت آن را ندارند. شركت مخابرات هم توانايي سرويس دهي مناسب به شبكه مشتركان تلفن همراه را پيدا نكرده است.
اين نظرات يك خانم تهراني است. او ادامه مي دهد: من به خاطركارم بايد موبايل داشته باشم. اوايل براي هر كاري از آن استفاده مي كردم. مثلا زنگ مي زدم كه من دارم مي آيم! حالا مثلا كسي نداند كه من در راهم، چه اتفاقي مي افتد؟ به هر حال بعد از اولين قبض متوجه اشتباهم شدم.
شلوغي شبكه و عدم سازماندهي خطوط و عدم توسعه شبكه موجب نارضايتي بسياري از مشتركان در ايران است. يك شهروند كرماني مي گويد: اكثر مراجعان من با خطوط اشغال مواجه هستند و اين يعني از دست دادن مشتري، چون هيچ نظارتي نيست، نمي توان اعتماد كرد.
علي رستگار، شهروند تهراني نيز بدبينانه به رفع اشكالات تلفن همراه نگاه مي كند و مي گويد: استفاده از اين دستگاه در تهران اشكالاتي دارد كه رفع آنها سال ها به طول مي انجامد. فرشاد از اصفهان هم عقيده دارد تلفن همراه درهمه جاي دنيا وسيله ارتباطي مناسب است اما در ايران وسيله عذاب!
گرچه ديد عمومي به تلفن همراه در ايران با اطمينان فراواني همراه نيست اما همين كه آن را در دست بسياري مي بينيد متوجه مي شويد كه از كنار مزاياي آن نمي توان گذشت. در جاهايي كه دسترسي به تلفن ثابت تقريبا غيرممكن است تلفن همراه همچون يك فرشته نجات به كمك شما مي آيد.
رحيم عصر از اسلام آباد مي گويد: وقتي براي ماشينت مشكلي پيش مي آيد و نمي تواني در بزرگراه با مكانيك تماس بگيري يا اگر تصادف كني و نياز به تماس با بيمارستان يا خانواده ات هست، تلفن همراه مي تواند كمك زيادي كند.
او از مزاياي ديگر تلفن هاي همراه مي گويد و اينكه: مي  تواني پيام بفرستي براي هر كسي كه مي خواهي.
بسياري عقيده دارند با موبايل كارهاي زيادي مي شود كرد كه در ايران هنوز جانيفتاده، يعني هنوز خيلي مانده تا به آن سطح برسيم.
سعيد از تهران مي  گويد: تلفن مي تواند در كاهش تماس هاي ضروري نقش زيادي داشته باشد، همين طور در كاهش ترافيك. سازمان ها و اداراتي كه مي توانند كار شما را با تلفن راه بيندازند يا حداقل اطلاع رساني كنند كم است. حتما بايد براي هر كار كوچكي مراجعه حضوري كرد. در كشورهاي پيشرفته با تلفن همراه مي توان خدمات بانكي هم انجام داد، اما در ايران اگر شما به بانك زنگ بزنيد كسي گوشي را بر نمي دارد. خلاصه در ايران تلفن هنوز هم بيشتر استفاده خانگي دارد تا كاربرد در كسب و كار. 
گروهي هستند كه هنوز تلفن هاي ثابت را به همراه ترجيح مي دهند، ولي اكثر مردم مايلند بين اين دو، موبايل را انتخاب كنند. شركت هاي ارايه خدمات تلفن همراه وعده مي دهند كه در آينده نزديك، خط تلفن بي سيم چنان سرعت و قدرت پيدا مي كند كه براي ارتباطات اينترنتي نيز مناسب خواهد بود. بسياري عقيده دارند كه عادت به تلفن همراه به زمان نياز دارد. براساس گزارش نوكيا، مردم عقيده دارند آينده از آن تلفن همراه است.
محمد كاظم فرقاني از يزد مي گويد: نمي شود گفت كدام بهتر است. هر كدام كاربرد مخصوص خود را دارد. به نظر من هرچقدر هم تلفن همراه گسترش پيدا كند باز تلفن ثابت نيز نقش خودش را حفظ خواهد كرد. تلفن همراه دستگاه بسيار ايده آلي است و كم كم مانند برخي وسايل ديگر به عنوان يك وسيله ضروري زندگي خواهد شد، اما نبايد ضررهايي كه تلفن همراه با خود به ارمغان آورده را فراموش كنيم.
اما به عقيده مهدي شريف زاده از اصفهان ، با توجه به گراني درنرخ مكالمات و خط اين نوع سرويس، استفاده از آن به عنوان جايگزين تلفن ثابت تا حدي بي مورد است.
گراني سيم كارت تلفن همراه در ايران يكي ديگر از مواردي است كه اعتراض مشتركان را به همراه دارد كه البته تا آخر بهمن و با آمدن سيم كارت هاي اعتباري، تغييرات شگرفي را در قيمت سيم كارت ها شاهد خواهيم بود.
منصور خراساني مي گويد: انحصار دولت بر ارايه امتياز تلفن همراه درايران قيمت آن را حدود۲۰ برابر نسبت به كشورهاي ديگر افزايش داده است. سيم كارت درايران حدود هزار دلار هزينه دارد، در صورتي كه در كشورهاي ديگر سيم كارت ارزش زيادي ندارد و شركت هاي عرضه كننده تلفن همراه سيم كارت را به قيمتي مي فروشند كه به همان اندازه كريدت دارايي دارد. حتي در افغانستان چون كار عرضه تلفن همراه به بخش خصوصي واگذار شده قيمت سيم كارت از 150دلار شروع شد و اكنون به كمتر از 30دلار رسيده است. در افغانستان الان همه موبايل دارند و شنيدن زنگ آن در داخل تاكسي يا اتوبوس يا از جيب كسي كه سوار دوچرخه است، تعجب برانگيز نيست و توجه كسي را به خود جلب نمي كند. البته به نظر مي رسد منظور او قيمت سيم كارت هاي اعتباري در افغانستان است كه به زودي شهروندان ايران هم مزه آن را مي چشند.
اما يك نكته ديگر؛ تلفن همراه ديگر چه مشكلاتي با خود به همراه دارد؟
خسرو از درگز جواب مي  دهد: يادش به خير آن زمان هايي كه فقط نامه بود. دوري ها، حسرت ها و شعرهايي از ته دل ... تكنولوژي باعث شده اين حس هاي انساني كمتر مجال بروز يابند.
و به قول مهرداد از شيراز:
موبايل يعني ديگر تنها نيستي و آرامش نداري و همه جا مي توانند گيرت بياورند!

ترافيك در مراكز نقل و انتقال خودرو
خدا نكند در اين هفت، هشت ماه اخير، خودرويي خريد و فروش كرده باشيد. البته نه هر خودرو و هر مدلي، بلكه اتومبيل هاي مدل بالايي كه بر پيشاني شان پلاك هاي جديد راهنمايي و رانندگي نصب شده است. اگر جزو اين دسته افراد بوده ايد كه حتما مي دانيد از چه مي خواهيم بگوييم. اگر هم نه، خوشا به حالتان.
باورش خيلي مشكل نيست. فرض كنيد شمار دفترخانه هاي اسناد رسمي كه در گذشته كار ثبت نقل و انتقال خودرو را انجام مي داده اند به يكباره به يك سيصدم تقليل يابد- يعني از 900 دفترخانه به 3 مركز!-در اين شرايط چه آينده اي را براي روزهاي پيش رويتان متصور خواهيد بود؟ آن هم مراكزي كه علاوه بر خصوصي بودن با كمبود نيروي انساني هم مواجه هستند. البته اين واقعيت تلخ، حرف من خبرنگار نيست، بلكه گفته هاي نايب رئيس كانون سردفتران كشور است كه فعاليت تنها 3 مركز نقل و انتقال خودرو در تهران را پاسخگوي مشكلات مردم نمي داند.
سيروس با بيان اينكه هم اكنون 60 مركز در سراسر كشور در حال ثبت نقل و انتقال خودرو هستند، مي گويد: حتي 150 مركز نيز براي جوابگويي به حجم وسيع نقل و انتقالات كافي نيست.
در همين حال جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي هم ضمن تاييد اين مشكلات، از مرتفع شدن آنها با همكاري بانك ها و دفاتر اسناد رسمي سخن مي گويد.
هاشمي مي گويد: در گذشته شهروندان براي نقل و انتقال خودرو به 4 محل از جمله دفاتر اسناد رسمي مراجعه مي كردند، اما درحال حاضر اين كار همزمان صورت مي گيرد كه اين امر براي مردم مشكلاتي به وجود آورده است. اين گفته هاي جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي در حالي صورت مي گيرد كه يكي از مشكلات مراكز نقل و انتقال خودرو نبود شعبه بانك در اين مراكز است و شهروندان تهراني براي پرداخت وجوه مربوطه با مشكلات فراواني مواجه هستند. به هر حال اگر خواندن اين چند سطر شما را از خريد و فروش منصرف نكرده و شخصا مايل به نقره داغ شدن هستيد مي توانيد به يكي از مراكز ميثم، خاوران يا آزادي مراجعه و در كم و كيف ماجرا قرار بگيريد. البته يادتان نرود كه ساعات كار اين مراكز در ماه مبارك رمضان از ساعت 7 صبح تا 13 بعد از ظهر اعلام شده است.
يك توصيه ايمني ديگر هم اينكه از حضور كله سحر در مراكز ياد شده خودداري كنيد.

سالي 5 ورزشگاه آزادي هدر مي رود!
021381.jpg
وقتي كارخانه هاي سيمان با توليد آلودگي فراوان محيطي و مصرف بالاي انرژي باز هم تحمل مي شوند، لابد محصول پر ارزشي توليد مي كنند، محصولي كه صنعت ساختمان را در دو قرن گذشته متحول كرده است. اما با وجود اين ظاهرا در تهران و شهرهاي بزرگ ايران به هيچ وجه از اين محصول با ارزش استفاده درستي نمي شود. دانشمندان براي بتن عمري بيش از 150 سال اعلام كرده اند. در حالي كه بر اساس نتايج تحقيقاتي كه دو سال پيش در شهرداري تهران انجام شد عمر جداول بتني شهر تهران بين 2 تا۵ سال است. بنابراين از آنجا كه سالانه سه ميليون عدد جدول بتني در تهران مصرف مي شود، همه ساله بيش از 120 هزار تن سيمان در فرآيند تخريب جداول بتني دور ريخته مي شود. به اين رقم بايد 600 هزار تن شن و ماسه مصرفي را هم اضافه كرد. اينها در حالي است كه مي توان با جايگزيني جداول ماشيني با دوام، كه در حال حاضر در كشور نيز توليد مي شود از دور ريختن اين حجم از مصالح ساختماني به راحتي جلوگيري كرد. 
اين ارقام و اعداد را مدير عامل فعال ترين واحد صنعتي مرتبط با دانشگاه ها در همايش روز بتن ارايه كرد. او در ادامه به همين اطلاعات اكتفا نكرد و اعداد و ارقام تكان دهنده  تري ارايه داد: همه ساله بيش از 500 هزار تن سيمان به علاوه 5/2 ميليون تن شن و ماسه، تنها به علت توليد غلط جداول بتني شهرها از بين مي رود. و سپس نتيجه مي گيرد: با بتني كه در تخريب جداول كنار خيابان هاي كشور دور ريخته مي شود مي توان هر ساله 5 ورزشگاه به اندازه ورزشگاه يكصد هزار نفري آزادي ساخت، بنابراين در صورتي كه مصرف جداول ماشيني با دوام 50 سال، كه از 20 سال پيش پيشنهاد شده بود مورد استقبال قرار مي گرفت، تا امروز مي توانستيم تنها در تهران 10 ورزشگاه آزادي داشته باشيم.
توضيحات كيهاني در حالي از تحميل هزينه هاي سنگين توليد غيراستاندارد بتن بر شهرداري ها حكايت دارد كه چند ماه پيش معاون فني عمراني شهرداري تهران هم از تحمل هزينه هاي گزاف تعويض جداول بتني خيابان ها توسط شهرداري تهران گفته بود.
محصول با ارزش كارخانه هاي سيمان در حالي با توليد بتن غير استاندارد به هرز مي رود كه براي توليد هر تن سيمان، معادل 126 ليتر سوخت فسيلي و 5/3 درصد از برق توليدي كشور در كارخانه هاي سيمان مصرف مي شود. به علاوه اينها، با توليد هر تن سيمان يك تن گاز كربن دار هم وارد محيط زيست مي شود .
تمام اينها باعث مي شود كه توليد كننده برتر بتن در سخنانش به اين نتيجه برسد كه با واحدهاي توليد كننده بتن غيراستاندارد برخورد سختگيرانه  تري صورت بگيرد: توليد ومصرف بتن مشمول استاندارد اجباري است بدين معنا كه از اول آبان ماه سال 1382 تمام واحدهاي توليدي بتن كشور بايد پس از اخذ گواهينامه از موسسه استاندارد به توليد بتن اقدام كنند و تعطيلي بلافاصله واحدهاي غير مجاز از جمله تاكيدات قانون موسسه استاندارد و قانون تعزيرات حكومتي است. اما متاسفانه برخي مصلحت انديشي ها باعث مي شد تا برخي مسوولان به وظايف خود عمل نكنند.  اين كارشناس بتن در نهايت از شهروندان هم درخواست كرد كه به بتن استفاده شده در ساختمان خود بيشتر توجه كنند و از توليد كننده گواهي استاندارد درخواست كنند

زاويه ديد
برتري نسبي 
محمدباقر اسماعيل پور
در شهر تهران روزانه بيش از 14 ميليون سفر درون شهري صورت مي گيرد كه شركت واحد اتوبوسراني با نزديك به 6 هزار دستگاه اتوبوس و سازمان تاكسيراني با 30 هزار دستگاه تاكسي، پاسخگوي 5 ميليون نفر هستند و در نتيجه بيش از 9 ميليون سفر باقيمانده در روز به وسيله خودروهاي شخصي صورت مي گيرد كه به دليل نامتوازن بودن شبكه حمل و نقل باعث ايجاد ترافيك سنگين روزانه و آلودگي هوا مي شود، در حالي كه۵‎/۲خط فعال  مترو كه تنها پذيراي 50 هزار مسافر در روز است در اين آمارها مورد بررسي قرار نگرفته اند.
با توجه به انگيزه طبيعي انسان ها براي رفاه بيشتر، قطعا دليل اصلي استفاده از خودروي شخصي در سفرهاي درون شهري به ناكارآيي و عدم پاسخگويي سيستم حمل و نقل عمومي بازمي گردد و به دليل همين قطعيت ادامه موجود بهره گيري از ناوگان خودروي شخصي است كه تامين شبكه عمومي حمل و نقل كارآ و راحت الوصول، از ميزان به كارگيري خودروي شخصي در شهرهاي بزرگ دنيا به طور چشمگيري كاسته شده و زمينه استقبال از جابه جايي به وسيله سيستم هاي حمل و نقل عمومي مهيا شده است.
با عنايت به تجربه عوامل هزينه و زمان در احداث بخش هاي موجود مترو كه علاوه بر سرمايه سنگين، زماني بيش از 100 سال را به خود اختصاص داده، چنين مستند مي شود كه بودجه هاي عمراني و عمومي در اختيار مديريت شهري تهران، تمكن كاري بيشتر از تكميل همين دو خط موجود را، آن هم در دوره زماني حداقل 3 ساله، تامين نمي كند و همه اينها پس از گذشت دوره اي در حدود 40 سال از طراحي اوليه متروي تهران و در حدود 20 سال از عمليات اجرايي احداث 5/2 خط موجود است.
اين در حالي است كه تهران تاكنون به 8 تا 10 خط مترو نيازمند است، يعني 2 خط موجود پس از تكميل كمتر از 20 درصد نياز فعلي را پاسخگو است و به نظر مي رسد لازمه تداوم درست، منطقي و همسو با ترافيك تهران، به كارگيري سرمايه و مديريت بخش خصوصي به همراه فن آوري هاي نو در حمل و نقل عمومي باشد.
مترو به دليل نياز به احداث سازه هاي سنگين زيرزميني و تاسيسات پيچيده از اهداف طولاني مدت و زيربنايي كه حداقل طي۵سال آتي مشكلي را از گره كور فعلي ترافيك نمي گشايد قلمداد مي شود، هرچند مواردي را در دنيا مي توان سراغ گرفت كه بسيار ديرتر از تهران به فكر ساخت مترو افتادند، ليكن ظرف دوره اي دو، سه ساله قطار زيرزميني را اجرا و سال هاست از آن بهره برداري مي كنند. مصداق هماهنگ با تهران براي شروع طراحي از لحاظ زماني آنكارا در تركيه است كه از اوايل دهه 80 ميلادي برنامه ريزي كلان احداث مترو را آغاز كرد و در سال 1984 متروي آن به بهره برداري رسيد.
امروز تهران با 9 ميليون سفر درون شهري تقريبا بدون شبكه عمومي و عموما با خودروي شخصي و افزايش روزانه بيش از 1300 دستگاه خودرو روبه رو است. به منظور رهايي از اين معضل، طرح هاي عاجل و همسو با شبكه فعلي حمل و نقل عمومي و با سرمايه گذاري كمتر و سرعت اجراي بيشتر نسبت به مترو نياز امروز تهران است تا در آينده نيز اين امكانات به عنوان راهبردهاي مكمل، وسايل حمل و نقل عمومي و از جمله مترو را پشتيباني كنند.
مجموعه امكانات حمل و نقل ريلي سبك مانند تراموا و مونوريل به عنوان راهكاري راهشگا كه مشكلات ترافيكي شهرهاي پرجمعيت كشورهاي جنوب شرق آسيا و از جمله كوالالامپور در مالزي و بانكوك در تايلند را ياري رسانده و شرايط فعلي صعوبت رفت و آمد در تهران نيز مي تواند كارساز باشد.
سيستم هاي حمل و نقل مانند تراموا و مونوريل به دليل عدم نياز به سازه هاي سنگين و نيز عدم نياز به تملك زمين براي احداث تاسيسات، گره هاي اجرايي را به همراه نداشته و به علت عدم تقاطع با شبكه هاي حمل و نقل فعلي، يعني خيابان ها و گذرگاه هاي عمومي، بار ترافيكي جديدي را تحميل نمي كنند. اين سيستم ها عموما روي ريل هايي كه روي ستون هايي با حداقل 5 متر ارتفاع از سطح زمين و در محور خيابان هاي اصلي و با فاصله 30 متر از يكديگر احداث مي شوند، اجرا شده و به طور ميانگين توان جابه جايي 10 هزار مسافر در هر كيلومتر را دارند.

اعداد اساسي
۱‎/۰۰۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰
تصوير مردي كه روزانه ده ها نان تازه را خشك مي كند تا خوراك دام هايش كند، قطعا براي هيچكس تصوير دلپذيري نيست، اما اين رفتار هم براي خود دلايلي دارد. عدد بالا به دلار ضايعات سالانه نان كشور را نشان مي دهد. يك ميليارد دلار عدد كوچكي نيست، اما از مشكلات كوچكي به وجود مي آيد.
شايد برخي از اين مشكلات با صنعتي كردن آسياب ها يا دقت نانوايان در پخت بهتر نان برطرف شود، شايد خصوصي كردن توليد و توزيع گندم و آرد، راه حل ديگري براي حل برخي مشكلات باشد، اما قطعا بخشي از مساله به مصرف كننده يا مصرف كننده كلي مربوط مي شود. دولت سالانه 2 هزار ميليارد تومان به يارانه گندم و نان اختصاص مي دهد كه اين رقم 75 درصد يارانه هاي دولت را شامل مي شود. اين يارانه به اين جهت تعلق مي گيرد كه نان، غذاي اصلي ايرانيان با قيمت مناسب در اختيار تمام اقشار قرار گيرد، با اين وجود همين يارانه هم گاه باعث مي شود كه مثل سابق قدر اين غذاي اصلي و باستاني ايراني را ندانيم. اگر به يك ميليارد دلار ضايعات نان، 10 درصد هم قاچاق آرد يارانه اي را اضافه كنيم، سالانه نزديك به هزار ميليارد تومان از سرمايه كشور در بخش نان به هدر مي رود. اين مبلغي نيست كه بتوان از كنار آن به راحتي گذشت، مبلغي است كه قطعا يك مدير لايق به خوبي مي تواند با آن به آرزوهايش برسد، به آرزويي در مورد راه اندازي يك شبكه حمل و نقل مدرن تر، آرزويي در مورد تجهيز شبكه امدادرساني و مقابله با بحران، آرزويي در مورد تسريع روند مقاوم سازي و ...

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
عكاس خانه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |