روح الله مهر پارسا
اشاره:
در طول ۲۶ سال اخير بحق از اكثر هنرمندان پيش كسوت عرصه موسيقي در
مطبوعات و رسانه هاي عمومي تقدير به عمل آمد، ليكن استاد نيك رويان موسيقيداني كه شصت سال مداوم به كار تدريس و آهنگسازي اشتغال داشت به بوته فراموشي سپرده شد.
اما به مصداق آن ضرب المثل كه كار خوب هرگز گم نمي شود بالاخره منزل موسيقيدان پير را در گوشه اي از كلان شهرمان در جنوب شرق تهران ميدان امامت(ميدان وثوق تهران نو) پيدا نموده و با وقت قبلي اجازه حضور در محضر استاد را كسب كرديم.
گزارش پيش رو حاصل ساعتي گفت وگو است كه مي خوانيد.
نشان از بي نشاني
در گوشه اطاقي كوچك يك مخده و تشكچه محل نشستن استاد، تختخوابي ساده كه زير آن انباري كتاب است و روي آن محل خوابيدن!
سه طبقه مملو از كتاب و نوار، يك سه تار قديمي، ويلن، مونس هميشگي استاد، يك دوات پر از مركب و چند قلم ني(اوقات فراغات استاد خطاطي مي نمايد) مداد و خودكار و قيچي، يك آلبوم عكس(در حقيقت نمايشگاه عكس موسيقي معاصر است). تقديرنامه ها، دانشنامه هنرستان عالي موسيقي، تعدادي مجلات قديمي موسيقي مربوط به پنجاه سال پيش كه از استاد با عكس و گزارش تقدير به عمل آورده اند، تابلوي عارفانه «علي ولي لله» قاب اهدايي يكي از شاگردان استاد با عنوان «آنچه خوبان همه دارند تو تنها داري» تأليفات چاپ شده و آثار غيرمطبوع است و قاب هاي عكس فرزندان(در حال حاضر در خارج از كشور بسر مي برند) در كنار آن تصويري جالب از همسر وفادارش كه ۲۵سال پيش با مرگ نابهنگامش كاشانه استاد را غمزده كرد و او را همواره در تنهايي غم آلوده اي فرو برد كه همچنان ادامه دارد! اينها اثاث البيت موسيقيداني است كه نشان از بي نشاني دارد!
اين محل زندگي موسيقيداني است۸۴ ساله كه ۶۰ سال در اين سرزمين هنرپرور معلمي كرد و هرگز به اين شغل نگاه مادي نداشت و به دنبال كسب شهرت نبود. شاهد آن كه در حال حاضر به جز تعدادي از بزرگان عرصه موسيقي، ۳ نسل انقلاب حتي اسم ايشان را از طريق مطبوعات هم نخوانده و از صدا و سيما نشنيده است. در طول ۶۰ سال كلاس استاد نيك رويان به روي جواناني كه علاقه مند به موسيقي بودند و ليكن توانايي پرداخت شهريه نداشتند همواره با گشاده رويي و لبخند هميشگي استاد باز بود.
زيرا ايشان به استعداد و شكوفايي آن براي شاگردانش مي انديشيد نه مسائل مادري.
او از رهگذر اشتغال در امر موسيقي هرگز سرمايه اي به هم نزد. او معلمي موسيقيدان بود كه هرگز براي طبقه مرفه ننواخت، او فقط براي غارت شده ها نواخت و سرش را هرگز در مقابل كسي خم نكرد.
اكنون در هشتاد و چهار سالگي با عزت نفس و سرافرازي در حالتي بسر مي برد كه مي توان گفت:
استاد بسيار متواضعانه زندگي مي كند!
بدون هيچ گونه انتظاري از كسي يا مسئولي...
در موقع ورود به خانه، استاد رو به ما كرد و اظهار داشت:
«خداشناس باشيد، با اخلاق باشيد، محبت به بندگان خدا را فراموش نكنيد زيرا
تو نيكي مي كن و در دجله انداز
كه ايزد در بيابانت دهد باز»
پس از حضور ساعتي در محضر پرفيضش در موقع خروج از خانه سراپا صفاي استاد سفارشي خواستيم براي علاقه مندان موسيقي.
اظهار داشت: «پيامبر عاليقدر اسلام(ص) جهت تكميل اخلاق مبعوث به رسالت شد. جوانان ما قبل از ورود به عالم هنر مي بايستي خود را با اخلاق حسنه مجهز كنند و سپس به عالم هنر وارد شوند. اساتيد ما هم عقيده داشتند هنرجوي موسيقي اول وارد عالم معنا شود بعد موسيقي ياد بگيرد.»
موسيقيداني كه به پول و شهرت نه گفت!
استاد نيك رويان در سال ۱۲۹۹ شمسي در خيابان ري در محله قديمي باغ حاج محمدحسن در خانواده اي اصيل با عقايد پاك مذهبي پا به عرصه وجود نهاد. در دبستان سنايي و دبيرستان پهلوي كه هر دو در خيابان ري قرار داشت تحصيل نمود. در سال ۱۳۱۶ شمسي ديپلم گرفت.
سپس براي تحصيلات عاليه به هنرستان عالي موسيقي وارد شد و به دليل علاقه وافري كه از دوران طفوليت به ويلن داشت اين ساز تازه وارد به عرصه موسيقي سنتي را انتخاب نمود و پس از فراغت از هنرستان مدت شصت سال به تدريس ساز ويلن اشتغال داشت.
در اين مدت طولاني شاگردان بسيار ارزنده اي تربيت نمود كه عموماً از چهره هاي تاباني در عالم هنر شدند.
از ذكر اسامي آن عزيزان جهت جلوگيري از اطاله كلام پرهيز مي گردد. فرصت را مغتنم شمرده فقط يادي از شاگرد با استعدادش شادروان محمدشيرخدايي مي نماييم كه استاد ارتباطي تنگاتنگ با آن زنده ياد داشت. شيرخدايي در دهه ۳۰ علاوه برفعاليت در راديو، معلم سرود مدارس تهران نيز بود.
استاد نيك رويان هم در كنار تدريس و آهنگسازي در پنجاه سال پيش كه هنوز روش موسيقي ارف جهت كودكان شكل نگرفته بود با سبك خاص خودش موسيقي را در مقطع ابتدايي تدريس مي كرد كه تأليف چهار كتاب مقدماتي «آموزش نتهاي موسيقي مرحله ابتدايي» جهت كودكان و نوجوانان يادگار آن دوران است.
دومين تأليف سودمند ايشان كتاب «قواعد موسيقي و دستگاه هاي ايراني» است كه چند بار تجديد چاپ شده و هم اكنون ناياب است.
استاد از سال ۱۳۳۷ همكاري خود را با تلويزيون آغاز كرد و همين سالها موفق به داير كردن آموزشگاه موسيقي نيكو در خيابان ري گرديد.
در سال ۱۳۴۳ (چهل سال پيش) ايشان بعد از تعطيل كردن آموزشگاه نيكو موفق به داير كردن آموزشگاه ديگري پايين تر از ميدان شهدا(ژاله) به نام «آموزشگاه آزاد موسيقي آپادانانو» كه اين مركز فرهنگي هنري تا سال ۱۳۵۷ سرپا بود و نوازندگان و آهنگسازان جواني نظير نصرالله شيرين آبادي، علي سراجيان، جمال وفايي، ايرج طاهري و پرويز حاجيان هم در اداره كلاس ها استاد را ياري مي كردند.
از استاد دلجويي شود
مجموعه ثمرات پنجاه سال تدريس ويلن در ۸ جلد به نام «رديف هاي آوازي و آهنگ» توسط استاد از سيزده سال گذشته به تدريج تدوين شد و در حال حاضر آماده چاپ است كه متأسفانه در قفسه هاي كتابخانه خاك مي خورد زيرا ايشان توان چاپ آن را ندارند.
شايسته است در اين رابطه «خانه موسيقي» ضمن دلجويي از استاد اين اثر ايشان را بررسي و در صورت تصويب، حال كه استاد در سن بالاي ۸۰ در قيد حيات هستند به زيور طبع آراسته نمايند كه ايشان حاصل زحمات ۵۰ سال تدريس(از مجموع ۶۰ سال تدريس) خود را تا زنده هست ببيند و مصداق اين شعر نگردد؛
تا هستم اي رفيق نداني كه كيستم
وقتي سراغ بخت من آيي كه نيستم
و به قول استاد در آخرين كلام:
«امروز كه من زنده ام با ديداري شادم كن، فردا كه مردم چه سود اشك ندامت...»