پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۳
درگيرودار بيماري هاي واگيردار
نوشته: دكتر جيمز ام استلبرگ
ترجمه: مانا لقماني
005310.jpg
امروزه اين طور به نظر مي رسد كه بيماري هاي واگيردار بيشتري نسبت به گذشته مشاهده مي شود.
بيماري هايي مانند ابولا، ويروس وست نايل (نيل غربي) سارس، آنفلوآنزاي مرغي و آبله ميموني، همه و همه زيرمجموعه بيماري هاي ديگري هستند كه پيش از اين نيز وجود داشته اند. با نگاهي به گذشته درمي يابيم كه اين بيماري هاي عفوني بارها پديدار شده و گاه به كلي در تاريخ محو شده اند. بررسي شيوع آبله و آنفلوآنزا از سال ۱۹۱۸ نشان مي دهد كه در اروپا و آسيا شيوع اين امراض مسري بيشتر در ميانسالي است. اين بيماري ها همگي در بعد جهاني وجود داشته اند و به اين شكل درآمده و در تاريخ پزشكي تعريف شده اند.
آنچه ما امروز به عنوان شيوع بيماري هاي عفوني با آن مواجه هستيم، در واقع چيز تازه اي نيست؛ اما با تأمل در بيماري هاي عفوني كه در گذشته وجود داشته اند و آنچه كه ما هم اكنون با آن سر و كار داريم چيزهاي چندان تازه اي نيستند.
پيشرفت قابليت هاي تشخيص بيماري ها، فضاهاي مدرن زندگي امروزي، سفرها و جابه جايي هاي سريع و بي وقفه در سطح جهاني همه و همه عامل پديدار شدن آلودگي ها در كشورهاي گوناگون هستند و همان طور كه هم اكنون مشاهده مي كنيم با تهديد آنها روبه رو هستيم.
در اينجا نگاهي داريم به برخي عواملي كه سبب ايجاد بيماري هاي عفوني مي شوند.
ابزار تشخيص
پيشرفت علم به ما كمك كرده تا برخي بيماري ها را كه ممكن است جديد به نظر آيند، بشناسيم؛ اما در حقيقت، آنها سال هاي زيادي است كه وجود دارند و اين ما هستيم كه از وجود آنها بي خبر بوده ايم.
براي نمونه در سال ۱۸۰۰؛ بيماري يك مرد مرزنشين به صورت سرماخوردگي شديد يا آنفلوآنزا ظهور كرد. علت اين مسئله ناشي از ويروسي عفوني به نام هانتا بود. بيماري لايم- بيماري عفوني مشترك بين دام و انسان كه در ايالات متحده بيشتر از طريق گزش نوعي حشره ناقل ويروس منتقل مي شود- به تازگي در سال ۱۹۷۵ شناخته شده بود؛ اما عوامل مسبب آن بر روي موش هايي كه در مؤسسه پژوهشي اسميت سونيان گردآوري و بايگاني شده بودند، بيش از صد سال پيش  شناسايي شده بودند. پيشرفت تكنيك هاي تشخيص، كارشناسان را قادر مي سازد تا بيماري ها را بسيار سريع تر از آنچه در گذشته ممكن بود، شناسايي كنند. امروز تكنيك هاي آزمايشگاهي مولكولي مانند واكنش هاي به هم پيوسته ذرات مشابه و رابطه ژنتيكي، اين امكان را به ما مي دهند تا بتوانيم تركيباتي را كه از مدت ها پيش در اطراف مان وجود داشته اند، بشناسيم؛ اما پيش از اين توانايي تفكيك يا تعيين هويت آنها وجود نداشت.
سفرهاي جهاني
طريقه جابه جايي و حمل و نقل در طول يك قرن گذشته سبب ترديد در اين جريانات شده است.
در دنياي امروز پرواز با هواپيما و پيمودن نيمي از جهان در كمتر از يك ساعت، مسئله چندان دور از ذهني نيست. افراد و ميكروب ها بيش از گذشته به دفعات به نقاط دوردست سفر مي كنند. اين مسافران جهاني در معرض نفوذ ميكروب هايي قرار مي گيرند كه تا اين زمان با آنها ارتباطي نداشتند.همين مسئله، احتمال ابتلاي آنها را به بيماري هاي مسري افزايش داده و بدين ترتيب به همراه آنها به محيط زندگي شان بازمي گردد. در اين هنگام، فرصت خوبي به وجود مي آيد تا آن آلودگي را به يكديگر منتقل كنند؛ همان طور كه در سال ۲۰۰۳ هنگام شيوع سارس مشاهده شد، اين مسافرت هاي پي در پي سبب مي شود تا مسافران ميكروب ها را از محل زندگي خود به نقاط دور دست منتقل كنند كه نتيجه اين روند، آلوده شدن مردم آن سرزمين ها به ميكروب هايي است كه هرگز با آنها روبه رو نشده اند و در برابر آنان ايمني لازم را ندارند.
حتي جابه جايي حشرات نيز در اين امر مي تواند مؤثر باشد. برخي از كارشناسان بر اين باورند كه ويروس وست نايل (نيل غربي) ابتدا در نيويورك همراه با پشه اي ديده شد كه در جريان هوايي كه از خاورميانه مي آمد گرفتار شده بود. آنچه در گذشته تنها بخشي از جهان را درگير خود كرده بود، هم اكنون با شتاب فزاينده اي در تمام نقاط دنيا رو به  گسترش است.
محيط هاي متراكم
بسياري از شهرها و حتي برخي مناطق روستايي بيش از پيش دچار تراكم جمعيت شده اند. هر اندازه كه بر تراكم جمعيت افزوده مي شود، ميكروب هايي كه سبب ايجاد بيماري هاي عفوني مي شوند، فرصت بيشتري مي يابند كه به تدريج در اثر تماس افراد با هم از فردي به فرد ديگر و حتي در اثر تماس انسان با حيوان از حيوان به انسان انتقال يابند. براي نمونه، در مناطق روستايي بسياري از بخش هاي چين، افراد زيادي در معرض خطر زندگي با ويروس هايي هستند كه پس از تغيير و جهش خود را با شرايط جديد وفق داده و به آساني سرايت مي كنند. شيوع آنفلوآنزاي مرغي با جفت گيري پرندگاني بود كه در محيط هاي متراكم قرار داشتند. بنابراين، بسياري از بيماري هاي مسري در تماس هاي روزمره انسان و حيوان ايجاد مي شوند.
مقاومت آنتي بيوتيكي باكتري ها
بسياري از باكتري ها به طور فزاينده در حال مقاوم شدن به بسياري از داروها (آنتي بيوتيك) كه در گذشته سبب كشته شدن آنها مي شد، هستند. اين مشكل كه در آغاز به آساني سبب كنترل ميكروب ها مي شد، حال سبب گسترش بيماري و حتي مرگ بيمار به علت مقاومت استافيلوكوك طلايي در برابر متي سيلين شده است.
هنگامي كه باكتري با شرايط تازه سازگار شد، مي تواند قوي تر شده و بدين ترتيب، درمان را نيز دشوار تر سازد. باكتري ها و برخي ويروس ها آنچنان به سرعت تكثير و منتشر مي شوند كه قادرند سريع تر از آن كه ما بتوانيم دارويي براي مبارزه با آنها بيابيم، همه بدن را گرفتار خود كنند. اين مسئله نشانگر آن است كه بيماري هايي كه امروز به سختي درمان مي شوند، فرم دگرگون شده بيماري هاي كشنده هستند.
گسترش آگاهي  رساني رسانه ها
سازمان ها و رسانه هاي خبري امروز بيش از هر زمان ديگري در انتقال اخبار و اطلاعات فعال هستند. هنگامي كه خبرهايي درباره شيوع بيماري هاي عفوني مي رسد، رسانه ها به طور باورنكردني در بعد وسيع به پوشش خبري آن مي پردازند.
همين اقدام رسانه ها، مردم را بيش از پيش نسبت به گذشته درباره بيماري ها آگاه مي سازد.
از سوي ديگر افكار عمومي از اين نكته غافلند كه بيماري هاي قديمي مانند فلج اطفال، سرخك، سرخجه، مخملك، اريون، آبله، حصبه و بسياري ديگر كه در حال حاضر دست كم به وسيله واكسيناسيون قابل درمان و كنترل هستند، پيش از اين، بيماري هايي غيرقابل درمان و كشنده بوده اند؛ اما همين رسانه هاي خبري با آگاهي رساني و آموزش عمومي توانسته اند به كنترل اين بيماري ها كمك كنند.
نگراني درباره شيوع بيماري هاي عفوني
در دگرگوني هاي جامعه تأمل كنيد و سپس بينديشيد كه در جامعه فردا ممكن است با چه بيماري هاي ناشناخته اي روبه رو شويم. بدين ترتيب مي توان پاره اي موارد را پيش بيني كرد.
در حقيقت، برخي درجات احتياط و پيشگيري، تضمين شده است؛ اما بايد خود و همه كساني كه دوستشان داريد را در برابر تهديد هايي براي سلامتي، پرهيز از مصرف آنتي بيوتيك ها، آگاهي در برابر آنچه تندرستي را تهديد مي كند و راه هاي مناسب جلوگيري از اين عوامل با توجه به توصيه پزشكان آماده كنيد.
منبع: www.mayoclinic.com

آشنايي با همايش ها و سمينارهاي علمي
005304.jpg
همايش بين المللي ايدز و يافته هاي جديد درباره اين بيماري
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۰ آوريل ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ اوكلند
۳- پست الكترونيكي:
Peter.taback@amfar.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.amfar.org/nauc
۵- نيم نگاه: با افزايش روزافزون تعداد مبتلايان به ايدز به خصوص در اروپا و آمريكا نياز به بسيج عمومي براي مقابله با اين بيماري ضروري است. همايش با اين پيام  آغاز شده و پژوهشگران و اساتيد يافته هاي خود در اين زمينه را ارائه مي كنند.
بيست و دومين همايش ساليانه سرطان سينه
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۳ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ ميامي
۳- پست الكترونيكي:
Losey 1@aol.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Cancerconf.com
۵- نيم نگاه: اين همايش براي آگاهي از جديدترين پژوهش ها در زمينه سرطان سينه در ميامي برگزار مي شود. بيش از ۳۰ پژوهشگر و متخصص سرطان شناس از سراسر جهان در اين همايش حضور خواهند داشت. همايش كارگاه عملي نيز دارد.
همايش اميد ۲۰۰۵ (سومين همايش ايدز)
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۳ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هند/ بمبئي
۳- مسئولين برگزاري: وزارت بهداشت هند/ دولت هند/ DARRC
۴- پست الكترونيكي:
drmerchant@hope Conference.org
۵- صفحه الكترونيكي:
www.internationalconference2005.com
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي راه هاي ابتلا به ايدز، اعتياد و ايدز، روابط نامشروع و ايدز، تأثير آگاهي مردم به خصوص جوانان براي جلوگيري از ابتلا به ايدز، جوانان و ايدز، محيط و تأثير آن بر جوانان و نوجوانان در ابتلا به ايدز و ... مي پردازند.
يازدهمين همايش ساليانه ورزش
و فعاليت هاي فيزيكي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۴ آگوست ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: استراليا/ سيدني
۳- پست الكترونيكي:
worldcongress@issp2005.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.issp2005.com
۵- نيم نگاه: اين همايش با تمركز بر روي موضوع هايي چون روانشناسي ورزش، بررسي اثرات روانشناسي ورزش و فعاليت  بدني در سلامت انسان، نقش ورزش و رژيم غذايي در سلامت انسان و… برگزار مي شود.
همايش بررسي اصول تغذيه و رژيم هاي غذايي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ پاسادنا
۳- پست الكترونيكي:
marc@thefitexpo.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.thefitexpo.com
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي اصول تغذيه، كاهش وزن و راه هاي اصولي كاهش وزن، ورزش و فعاليت هاي فيزيكي و كاهش وزن، پرورش اندام، ايروبيك، اثرات قرص ها و داروهاي مصرفي براي كاهش وزن و پرورش اندام و... برگزار مي شود. اساتيد و پژوهشگران علم تغذيه و صنايع غذايي در اين همايش حضور خواهند داشت.
همايش محيط زيست ۲۰۰۵
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۶ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ آتلانتيك
۳- پست الكترونيكي:
info@envirosolution.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.envirosolution.com
۵- نيم نگاه: در همايش محيط زيست ۲۰۰۵ پژوهشگران و مهندسان محيط زيست در مورد مديريت محيط زيست، يافته هاي جديد در زمينه محيط زيست، موفقيت  هاي جديد در زمينه حفاظت از محيط زيست، فعاليت ها و برنامه هاي آتي به منظور حفظ محيط زيست و... بحث و گفتگو مي كنند.
نقش علوم و مهندسي محيط زيست به سوي محيط  زيست سالم(RETBE4)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۱ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: مصر/ اسكندريه
۳- پست الكترونيكي:
retbeo4@yahoo.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:///www.ispofegypt.com/retbeo4.htm
۵- نيم نگاه: اين همايش به منظور ارائه راهكار هاي جديد براي حفظ محيط زيست، سلامت و امنيت محيط زيست، سيستم هاي جديد مديريتي و... برگزار مي شود. در اين همايش جمعي از مهندسان محيط زيست، اساتيد و پژوهشگران دانشگاه الكساندرا حضور خواهند داشت.
همايش بررسي تحصيلات دانشگاهي
در كشورهاي پيشرفته
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۴ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه آقاخان (AKU)
۴- پست الكترونيكي:
Coferences.ismc@aku.edu
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.aku.edu/news/seminars/hedc/default.htm 
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي وضعيت تحصيل در كشورهاي پيشرفته مي پردازند. نكته مهم، مقايسه نكات قوت تحصيلات عالي در كشورهاي پيشرفته با نقطه ضعف هاي ديگر كشورها مخصوصاً كشورهاي اسلامي، به منظور ارائه راهكار براي رفع نواقص در كشورهاي ديگر مخصوصاً كشورهاي اسلامي است.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

سايه روشن دانش
005307.jpg
درادامه ارائه خدمات عمومي دسترسي به اينترنت پاك ، ازسوي شهرداري تهران خانه انيميشن راه اندازي مي شود
در جهت توسعه مجموعه هاي فرهنگي فناوري اطلاعات، به زودي نخستين مركز با عنوان «خانه انيميشن» با همكاري معاونت امور اجتماعي شهرداري منطقه ۶ و مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري، به دنبال طرح توسعه مجموعه هاي فرهنگي فناوري اطلاعات با همكاري معاونت اجتماعي شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به زودي نخستين مركز از مجموعه هاي فرهنگي IT با عنوان خانه انيميشن در بوستان مريم واقع در منطقه ۶ شهرداري تهران آغاز به كار مي كند.
در اين مركز علاوه بر ارائه خدمات عمومي دسترسي پاك به اينترنت، دوره هاي آموزشي عمومي و تخصصي به ويژه آموزش انيميشن در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
همچنين تشكيل گروه هاي انيميشن در دو سطح نيمه حرفه اي و حرفه اي جهت توليد انيميشن با موضوعات فرهنگي و اجتماعي از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در راه اندازي خانه انيميشن محسوب مي شود.
بر اساس اين گزارش در حال حاضر راه اندازي مجموعه هاي فرهنگي فناوري اطلاعات در ساير مناطق شهرداري تهران با كاركردهاي مختلف و با همكاري معاونت امور اجتماعي مناطق ۲۲ گانه و مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري در دست پيگيري و اقدام است.
هدف از راه اندازي مجموعه هاي فرهنگي فناوري اطلاعات، ارائه خدمات فرهنگي هنري با محوريت فناوري اطلاعات، آشنايي با فرهنگ IT، برگزاري مسابقه، جشنواره و اجراي طرح هاي فرهنگي در فضاي مجازي، آموزش فراگير كاربران و استفاده هدفمند از اينترنت عنوان شده است.
۲۶ آبان ماه در سالن همايش هاي بيمارستان قلب؛
نخستين همايش كاربردي online Livingبرگزار مي شود

نخستين همايش كاربردي Living online با هدف آشنايي دقيق و كسب دانش لازم در مورد اينترنت world wide web، ۲۶ آبان ماه امسال در محل سالن همايش هاي بيمارستان قلب برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس هيأت مديره شركت اطلاعات كاربردي با اعلام اين مطلب گفت: سرفصل ها و عناويني كه در اين همايش مطرح خواهد شد همانند سميناري است كه توسط شركت NIT، ماه سپتامبر در نيويورك برگزار شد. فقط به اين دليل كه اينترنت در نوع خودش در ايران، ايراني است مواردي را به آن اضافه كرده ايم.
امير آقايي با اشاره به محتواي اين همايش گفت: بستر و كانال صحيح استفاده هاي واقعي و سودمند از اينترنت، محتواي اين همايش را تشكيل مي دهد.
وي افزود: با توجه به حضور فعال ۱۰ ساله اينترنت در ايران و اين كه امروزه اين پديده به عنوان ابزار قدرتي در دنيا براي استفاده در مقاصد اقتصادي، سياسي، تحقيقاتي و تبليغاتي تبديل شده است و بالاترين بهره را از آن مي برند ما نيز اقدام به برگزاري اين همايش كرديم.
آقايي هدف از برگزاري اين همايش را آشنايي دقيق و كسب دانش لازم در مورد اينترنت و world wide web، مديريت استفاده شخصي و تجاري اينترنت از طريق سايت و اي ميل و آشنايي با نحوه استفاده از اينترنت براي كسب درآمد ذكر كرد.
وي تصريح كرد: در اين همايش بالا بردن سطح بهره وري از اينترنت را به چالش مي كشيم و بر روي كمبودهاي موجود در زمينه اينترنت كار خواهيم كرد.
به گفته دبير اين همايش، آشنايي با امنيت اينترنت، توانايي و ترفندهاي جستجو براي اطلاعات با استفاده از موتورهاي جستجو، شناخت ساختار شركت هاي سرويس دهنده كارت اينترنت و ارائه راهكارهاي سريع به لحاظ فني، كمي و كيفي از ديگر اهداف برگزاري اين همايش است.
نخستين همايش كاربردي Living on line قرار بود ۲۳ مهر ماه برگزار شود كه به ۲۶ آبان ماه جاري موكول شد.
از سوي عضو كميته كشوري آسم و آلرژي عنوان شد:
رابطه نگهداري سگ و گربه در خانه و آسم

تحقيقات نشان مي دهد نگهداري حيوانات خانگي، سگ و گربه و تماس با اين حيوانات عامل بسيار مؤثري در افزايش شيوع بيماري آسم در افراد سالم و يا تشديد اين بيماري در افراد مبتلا به اين بيماري و يا آلرژي است.
دكتر مسعود موحدي عضو كميته كشوري آسم و آلرژي با بيان اين مطلب گفت: آلرژنيك ها يا آلوژن هاي محيطي يكي از عوامل مؤثر در بروز اين بيماري است كه شامل گرده ها، حشراتي نظير سوسك و همچنين نگهداري حيوانات خانگي نظير گربه و سگ در محيط خانه مي شود.
وي ميزان شيوع آسم در كشور را ۵ تا ۱۰ درصد جمعيت موجود اعلام كرد و شيوع اين بيماري را در كشور در مقايسه با ساير كشورها در حد متوسط دانست. وي گفت: احتمال شيوع اين بيماري در فرزنداني كه يكي از والدين آنها مبتلا به آسم مي باشند ۳۰ درصد است و در صورتي كه والدين هر دو مبتلا به آسم باشند احتمال شيوع اين بيماري به فرزندان آنها بين ۵۰ تا ۷۰ درصد افزايش مي يابد. دكتر موحدي با بيان عوامل متعددي كه باعث شيوع آسم مي شوند، از دود سيگار به عنوان مهم ترين آلاينده هاي موجود در فضاهاي بسته ياد كرد و افزود: تحقيقات نشان داده است كه شيوع آسم در فرزنداني كه مادر آنها سيگاري باشد، ۵/۲ برابر افزايش مي يابد.

خبر
نتايج يك بررسي در فرهنگسراي IT نشان داد:
افزايش گرايش زنان به فراگيري رشته هاي علوم رايانه
آمار و نتايج به دست آمده از ميزان ثبت نام در گرايش هاي مختلف رشته رايانه و IT ، نشان مي دهد كه ميزان استقبال زنان از اين رشته ها به ويژه در دروس و رشته هاي عمومي بيشتر از مردان است.به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران،  نتايج بررسي و تحليل آمار موجود در واحد آموزش فرهنگسراي IT نشان مي دهد كه از مجموع ۱۰۵۵ دانشجو در رشته هاي مختلف رايانه، ۵۴۶ نفر را زنان و ۵۰۹ نفر را مردان تشكيل مي دهند.
اما نتايج بررسي هاي آماري در فرهنگسراي IT نشان از استقبال به مراتب بيشتر زنان، به كسب مهارت  در رشته هاي عمومي رايانه دارد. براي نمونه در خصوص رشته ICDL (كاربري رايانه) از مجموع ۳۹۷ دانشجو، ۲۲۷ نفر را زنان و ۱۷۰ را مردان تشكيل مي دهند.
اما در مورد رشته ديگري همچون «كارور عمومي» (آشنايي كلي با رايانه و ويندوز) نيز همچنان تعداد فراگيران زن به مراتب بيشتر از مردان است به نحوي كه از مجموع ۱۰۰ فراگير اين رشته ۶۸ درصد زن و تنها ۳۲ درصد از مردان در كلاس هاي مربوط به اين رشته حضور يافته اند.
در مجموع آمار به دست آمده نشان مي دهد كه ميزان حضور زنان در كلاس هاي فراگيري دروسي همچون اينترنت،  فتوشاپ، كارور عمومي، ICDL، اتوكد و Word بيشتر از مردان است.
اين در حالي است كه رشته هاي ديگري همچون سخت افزار، ITADMIN، فلش و طراحي صفحات وب تقريباً در انحصار فراگيران مرد قرار دارد. در اين خصوص به ويژه در رشته هاي سخت افزار و ITADMIN اكثريت مطلق فراگيران به مردان اختصاص دارد.
اما تحليلي بر آمار به دست آمده نشان مي دهد كه برخي از رشته ها تقريباً ، مختص زنان شده و برخي از رشته ها نيز مختص مردان محسوب مي شود. علت اين امر نيز به نوع و شكل تقاضاي موجود در بازار كار و پاره اي از مسائل فرهنگي در قابليت زنان و مردان جهت انجام كارهاي مختلف بازمي گردد.
از سوي ديگر در بررسي علت گرايش رو به رشد زنان به فراگيري رشته هاي عمومي رايانه نيز نتايج جالبي به دست آمد. در حال حاضر بخش قابل توجهي از فراگيران خانم در رشته هايي همچون «كارور عمومي» ، «اينترنت» و «ICDL» را مادران خانه دار تشكيل مي دهند. اين مادران نيز در پاسخ به دليل گرايش به اين رشته ها، علت را ارتباط بهتر با فرزندان خود به هنگام كار با رايانه و اينترنت و همچنين رفع نوعي احساس بي سوادي در استفاده از رايانه به ويژه به هنگام تعامل با فرزندان خود، اعلام كرده اند.بسياري از اين مادران مايل هستند تا از طريق آشنايي با رايانه و اينترنت، قادر به نظارت و كنترل بهتر فرزندان خود در خانه باشند.اما از جمله ديگر دلايل گرايش خانم ها به رشته هايي همچون Word ، اتوكد و فتوشاپ به نيازها و تقاضاي موجود در بازار كار از زن ها مربوط مي شود.
يكي ديگر از دلايل افزايش تعداد فراگيران زن نسبت به مردان در رشته هاي رايانه اي به گسترش نفوذ و ضريب رايانه و اينترنت در جامعه بازمي گردد. چرا كه تا پيش از اين رايانه ها بيشتر محدود به محيط كار و در اختيار مردان بود اما با گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات و نفوذ رايانه و اينترنت به خانه ها، گرايش زنان در يادگيري و استفاده از اين ابزار نوين نيز افزايش يافت.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |