شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۱
گزارشي از مشكلات مسافران عمره
زائر زياد است، چه مي شود كرد!
021492.jpg
عكس: ساتيار

سهيلا  بيگلرخاني 
در 7 ماه گذشته۵۰۰ هزار نفر به سفر عمره اعزام كرده ايم. در حالي كه سال قبل در همين مدت فقط 300 هزار نفر براي عمره به عربستان رفتند. طبيعي است چنين مشكلاتي پيش بيايد
هر از چند گاهي شركتي به راحتي با نام سفر عمره مردم را مدت ها سرگردان مي كند
گروهي از زائران ايراني تصميم گرفتند، قيد قصد اقامت 10 روزه را در مكه بزنند و زودتر به خانه  هايشان بازگردند. اين نه به خاطر دلتنگي است و نه به دليل مدت طولاني تر سفر عمره در ماه رمضان. به آنها گفته شده بود هتل درجه يك براي استقرارشان در نظر گرفته شده. اما وضعيت محل اسكان آنها چنان دور از تصورات آنها و وعده هاي مسوولان سفر بود، كه چاره اي جز اعتراض و درخواست بازگشت زود هنگام براي آنان باقي نگذاشت.
مشكلات طبيعي يك سفر
عبدالله نصيري مي گويد:آنها گلايه هايي داشتند اما كسي آنجا را رها نمي كند، برگردد.
رئيس روابط عمومي سازمان حج و زيارت تنها مشكل زائران معترض را هتل نامناسب مي داند. از نظر حمل ونقل و تداركات هيچ مشكلي نبود، فقط مسكن، آن هم فقط براي سه كاروان پيش آمد. ما در 7 ماه گذشته۵۰۰ هزار نفر به سفر عمره اعزام كرده ايم. در حالي كه سال قبل در همين مدت فقط 300 هزار نفر براي عمره به عربستان رفتند. طبيعي است چنين مشكلاتي پيش بيايد.
اين دقيقا مشابه همان توضيحاتي بود كه سحرخيز، مسوول امورهتل هاي مستقر در مكه سعي كرد با آن، ضعف خدمات سفر را توجيه كند. افزايش تعداد زائران ايراني موجب شده، تعدادي هتل كه از نظر ما غير استاندارد هستند، مورد استفاده قرار گيرد. ما هم نمي توانيم پاسخگوي مشكلات اين هتل ها باشيم.
اين سخنان نه تنها مشكل زوار را حل نكرد، بلكه حتي خاطر آزرده  آنان را نيز تسلي نبخشيد.
با اين همه نصيري وعده داده، زوار دلخور از پذيرايي مي توانند هنگام بازگشت مشكلات خود را كتبا به سازمان حج و زيارت منعكس كنند.
آژانس هاي قلابي
آنها كه براي رفتن به عربستان مجبور بوده اند چندين ماه در نوبت سفر بمانند و هفت خان رستم را بگذرانند، حتما خواهند گفت: اشكالي ندارد، هر هتلي باشد،تحمل مي كنيم. واقعيت اين است كه براي سفر عمره شما نمي توانيد مستقيم به آژانس مسافرتي خود مراجعه كرده و در آرامش درخواستتان را مطرح كنيد و سپس براي سفر قرار داد ببنديد. متقاضيان سفر عمره بايد در مدت زماني كه سازمان حج و زيارت اعلام مي كند، پول آماده داشته باشند و آن را به حساب سازمان واريز كنند، تا به ترتيب به سفر اعزام شوند. هرچند بهاي اضافه تر، زمان و نوع هواپيما و درجه هتل بعد محاسبه خواهد شد.
به عبارتي سازمان حج و زيارت متولي سفرهاي عمره است، هرچند كه شركت هاي خصوصي با زائران وارد مذاكره خواهند شد. البته آژانس هاي مسافرتي كه اندك هم هستند دور از چشم سازمان از زائران ثبت نام مي كنند ولي...
براي مثال در چند روز گذشته تعدادي از زائران مشهدي در اعتراض به عملكرد يكي از اين آژانس ها تجمع كردند. به گفته آنان در حالي كه آژانس مجوز اعزام زائر نداشته، از 800 نفر براي اعزام به عمره ثبت نام به عمل آورده است و پس از گذشت 6 ماه از گرفتن پول، هنوز وضعيت سفر آنان روشن نيست.
به نظرمي رسد حاجي شدن دشوار است ديگر. حتي اگر حاجي عمره باشد. بايد در زمان معيني كه حج و زيارت اعلام مي كند، پول داشته باشي، چندماه آن را به حسابي بخواباني، مواظب باشي آژانس قلابي كلاهت را بر ندارد و ... تازه اگر رفتي...
سال 1380 عربستان سعودي قانوني وضع كرد كه بر اساس آن تنها شركت هاي خصوصي داراي مجوز از دولت متبوع خود مي توانستند با شركت هاي خصوصي عربستان براي اعزام زائر وارد قرارداد شوند.
يكي از مسوولان سازمان حج و زيارت به اين مقررات اشاره كرده و مي گويد: بر اساس اين مقررات ما شركت مجاز را به عربستان معرفي كرده ايم و تنها شركت هايي مجازند زائر به عربستان اعزام كنند كه يا تحت پوشش ما باشند يا تحت پوشش سازمان ايرانگردي و جهانگردي. اگر مسافران از طريق ديگري به عربستان بروند، غير مجاز است. بيشتر نارضايتي ها و مشكلات مربوط به همين شركت هاي غير مجاز بوده است.
با آنكه اكنون به جاي سازمان حج و زيارت، شركت هاي مجاز معرفي شده از سوي اين سازمان زائر به عربستان مي برند، اما اين بدان معنا نيست كه عمره به طور كامل به بخش خصوصي واگذار شده است. نصيري مي گويد: شركت ها بايد در چارچوب ما عمل كنند. ما اجازه نمي دهيم هيچ شركتي بدون هماهنگي با ما زائر به عربستان بفرستد.
عمره الصيف 
در اين شرايط و در حالي كه فضا براي حضور جدي بخش خصوصي در سفر عمر محدود و تنگ شده است، سال گذشته شركت عمره الصيف توانست، ميان زائران ايراني نيز حدود 60 هزار مشتري پيدا كند.
عمره الصيف يا عمره تابستان يا Summerumrah يك شركت سعودي با حيطه فعاليت بين المللي است. سايت اين شركت به متقاضيان امكان مي دهد به طور مستقيم از هر كجاي دنيا با آن مرتبط شده و در ازاي پرداخت هزينه سفر، فراهم آوردن امكان سفر عمره خود را به شركت بسپارند. اين شركت وعده داده كه بهترين امكانات را در طول سفر براي زائران فراهم مي آورد؛ وعده اي كه نصيري معتقد است هرگز در مورد ايرانيان نتوانسته به آن عمل كنند. چنانكه از نام شركت برمي آيد محدوده زماني فعاليت آن مربوط به 6 ماهه گرم سال مي شود. براي مثال در سال 2004 از 15 ژوئن تا 13 نوامبر يا از 27 ربيع الثاني سال 1425 هجري قمري تا 30 رمضان همين سال.
سفر با اين شركت در هر كجاي دنيا هر مزايايي داشته باشد، در ايران به گفته مسوولان حج و زيارت نه مجاز است و نه به صرفه.
اين شركت اول قرار بود در چارچوب ما عمل كند، اما اين طور نشد. ما هم نگذاشتيم طرح عمره الصيف به طور رسمي در ايران اجرا شود. سال گذشته حدود 60-50 هزار نفر را به عربستان بردند كه اين سفر بيشتر آبروي ايران را برد. چون هم امكانات شركت بسيار كمتر بود هم قيمت بسيار بالاتر. قيمت اين سفرها حدود 300-200 هزار تومان از سفر درجه يك ما بالاتر بود.
از نظر سازمان حج و زيارت كساني كه براي اعزام مسافر با شركت عمره الصيف همكاري كرده اند، متخلف محسوب مي شوند. اما ماجرا به اين سادگي هم نيست كه حج و زيارت بتواند به راحتي مانع فعاليت عمره الصيف شود.
021495.jpg
عكس: ساتيار
مسافران اين طرح معمولا با پرواز به كشورهاي همسايه مانند بحرين، امارات و قطر، عمره خود را از آن كشورها آغاز كرده اند. شايد يكي از دلايلي كه مسافران را ترغيب به عقد قرارداد با اين شركت سعودي مي كند، جاي خالي رقابت بخش خصوصي ايراني در ارايه امكانات مناسب، قيمت پايين و زمان دلخواه باشد. براي مثال هيچ زائر ايراني بعد از 19 رمضان در عربستان نمي ماند چه به گفته مسوولان حج و زيارت دهه آخر رمضان آنقدر مكه شلوغ است و قيمت ها بالا كه براي مسافران ايراني صرف نمي كند. اعراب ثروتمند شيخ نشين ها، دهه آخر ماه رمضان را قصد اقامت مي كنند. به همين دليل قيمت ها بسيار بالاست و مكه از زمان تمتع هم شلوغ تر.
امسال حتي با وجود سختگيري حج و زيارت، عمره الصيف توانست حدود 6- 5 هزار زائر ايراني را به عمره ببرد. اين يعني سرازير شدن پولي كه سهم شركت هاي ايراني است به جيب شركت سعودي و كشورهاي عرب همسايه. گو اينكه اين آمار 6-5 هزار زائر نيز آمار رسمي خود سازمان است و آمار واقعي شايد از اين تعداد بيشتر باشد.
شكايت كنيد، رسيدگي مي كنيم
از حكايت عمره الصيف كه بگذريم، مشكلات حاجي هاي ايراني به قوت خود باقي است. چه آنان كه ماه ها بايد در صف اعزام بمانند و چه آنان كه از كاستي هاي سفر با وجود بالا رفتن سالانه قيمت عمره رنج مي برند. اين در حالي است كه نرخ رشد تورم در عربستان بسيار پايين است و به قاعده افزايش هزينه سفر بايد مساوي باشد با افزايش خدمات بيشتر.
در اين ميان حكايت عمره هاي دانشجويي هم شنيدني است. از چند سال پيش به ابتكار دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها كاروان هاي دانشجويي با شرايط نسبتا ساده تري براي اعزام به اين سفر معنوي تشكيل شد و با انتخاب مديران كاروان و روحانيون متخصص و خوش بيان و جوان پسند اين سفرها تبديل به يك خاطره خوش و يك واقعه تاثيرگذار در زندگي معنوي جوانان دانشگاهي شد. اما از تابستان امسال اين كاروان ها نيز به سرنوشت برخي كاروان ها كه شرح آن در اين گزارش رفت دچار شدند و بسياري از دانشجويان كه براي تعريف دوستان خود از سفرهاي عمره سال گذشته تشويق به اين سفر شده بودند با مواجه شدن با محل هاي اسكان نا مناسب و مديران و روحانيون كاروان هايي كه اعتقاد به تفاوت بين نحوه برخورد با دانشجو و غير دانشجو نداشتند با خاطرات ناخوش آيندي از اين سفر بازگشتند.
 از اين گذشته شركت هاي به اصطلاح غير مجاز كماكان مشغول ثبت نام از زائران هستند. ثبت نامي كه گاه حتي پس از پرداخت پول ناكام مي ماند. اين در حالي است كه مسوولان سازمان حج و زيارت مي گويند، به سختي با فعاليت اين شركت ها مقابله مي كنيم. اما هر از چند گاهي شركتي به راحتي با نام سفر عمره مردم را مدت ها سرگردان مي كند.
گو اينكه با شركت هايي كه بدون هماهنگي با سازمان مسافر به عربستان مي برند، برخورد بسيار سخت تري صورت مي گيرد. نصيري مي گويد: ما اجازه فعاليت به اين شركت نمي دهيم، اما گاهي مردم فريب آنها را مي خورند. در هر صورت اگر مردم به قوه قضائيه شكايت كنند، موضوع را پيگيري خواهيم كرد. با اين همه سفر به خانه خدا ارزش مشكلاتش را دارد. گو اينكه نمي توان نقص عملكرد مسوولان اعزام حاجي را ناديده گرفت، اما به هر حال هر كه طاووس خواهد ...

كسب و كار اوراق اتومبيل همچنان پررونق و پرطرفدار
آخرين رمق هاي آهن پاره ها
در كسب و كار آنها جنس نو به كار نمي آيد، شايد بي ارزش هم باشد، در عوض آنها براي دست دوم هاي كمياب سر و دست مي شكنند، آيا تا به حال به كسب وكار اوراقچي و محيط كارش فكر كرده ايد؟
بيشتر مراجعان كه براي خريد قطعات مي آيند، مكانيك هاي شهرستاني هستند، اين كار سود بسياري براي آنها دارد
021570.jpg
عكس : هادي مختاريان 
جنوب غربي ميدان شوش ، مركز بزرگ اوراقچي هاي ايران.
هر روز با روشن شدن آسمان، صداي كركره هاي شكسته، زنگ زده و رنگ و رو رفته به گوش مي رسد و نور خورشيد مثل نيروهاي نفوذي به داخل دكان ها سرك مي كشد و سعي مي كند از سردي فضاي نمناك و روغني آنها بكاهد.
همه چيز بوي بنزين و روغن مي دهد. كارگران در دكان ها مشغول تميز كردن قطعاتي هستند كه اتومبيل هاي خراب انتظار ورودشان را مي كشند.
اينجا اتومبيل، اوراق قطعه، قطعه مي شود.
مي گويند: اين كوچه باريك و طولاني، در گذشته به كوچه سنگتراش ها معروف بوده و چند دكان ريخته گري هم در آن فعال بوده است.
دو گاراژ انتهايي كوچه كه اكنون مملو از اسكلت اتومبيل هاي گوناگون و رنگارنگ است به عنوان كارگاه هايي براي ساخت حصيرهاي جلوي پنجره ها مورد استفاده قرار مي گرفته است.
اما حالا ديگر از حصيرهاي چوبي خبري نيست و سنگتراشان و ريخته گران كمتر از انگشتان دست با سرسختي صاحبانشان سراپا ايستاده اند.
به هر طرف كه نگاه مي كني تكه اي از يك اتومبيل را مي بيني، از كاپوت، گلگير، رينگ و لاستيك گرفته تا موتور، سرسيلندر و گيربكس.
اينجا معدن اجزاي ريز و درشت تشكيل دهنده يك اتومبيل است و همه چيز به صورت دست دوم در اينجا پيدا مي شود. از قطعات ساده و كوچك داخل موتور يك اتومبيل موريس يا بنز 170 ، تا اتاق كامل يك اتومبيل فورد و بدنه يك پژو۲۰۶.
حدود۲۵ سال پيش با افزايش تعداد كارخانه  هاي ساخت اتومبيل و ورود ماشين هاي نو به بازار، اتومبيل هاي قديمي رفته رفته و به مرور زمان اسقاطي و از رده خارج شدند و بدين ترتيب شالوده اوليه اين شغل پي ريزي شد.
طي اين سالها مهندسان تجربي زيادي در اين محيط پرورش پيدا كرده اند و چرخ زندگي هزاران نفر از اين شغل به حركت درآمده است، شايد مهمترين كاركرد آن كه كمتر به چشم مي آيد، اين باشد كه باعث شود، قبرستان هاي اتومبيل اطراف تهران ديرتر پر شوند.
حسين ضيايي مي گويد: حدود 20 و چند سال است كه اينجا كار مي كنم. تمام كساني كه در اينجا كار مي كنند در كار خود داراي مهارت بالايي هستند. آنها با نگاهي گذرا به بدنه و داخل موتور اتومبيل مي توانند آن را قيمت گذاري كنند.
همچنين آگاهي از سلامت قطعه هاي ماشين و اينكه بعد از اوراق با چه قيمتي و به چه كساني فروخته خواهند شد در مدت زمان كوتاهي صورت مي پذيرد.
او ادامه مي دهد: اكثريت اتومبيل هايي كه براي اوراق شدن وارد اينجا مي شوند از رده خارج  هستند و سقف آنها زده شده است. پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي و همچنين شركت ها و نهادهاي دولتي كه اتومبيل هايشان را با كوچكترين تصادف يا نقص فني درمعرض فروش مي گذارند از ركود بازار در اينجا جلوگيري مي كنند.
البته ملاك اصلي براي ورود خودرو در اين مكان داشتن سند و طي مراحل قانوني است. او در مورد مشتريانشان مي گويد: بيشتر مراجعان كه براي خريد قطعات مي آيند، مكانيك هاي شهرستاني هستند، اين كار سودآوري زيادي براي آنها دارد.
گروهي ازمشتريان تعميركاران اتومبيل هاي خاصي هستند كه قطعات يدكي آنها ديگر توليد نمي شود. عده اي نيز به دنبال جنس فابريك هستند زيرا مي دانند كه كيفيت آن از جنسي كه تازه از كارخانه وارد بازار شده است بهتر است.
اوراقچي ديگري كه روي كاپوت يك پيكان خم شده است مي گويد: بسياري از قطعاتي كه در اينجا وجود دارد در هيچ جاي ايران پيدا نمي شود. قطعات ما با ضمانت به دست مشتري مي رسد و تا 48 ساعت در صورت خرابي قابل تعمير و درصورت لزوم تعويض است.
به گفته او گروه ديگري هم در كار واردات قطعات خودرو مشغول هستند و قطعات گوناگون را با قيمت پايين از كشورهايي نظير لبنان و سوريه خريداري و با سود بالايي در اينجا مي فروشند.
از در انتهايي گاراژ اوراقچي  هاي خودرو كه خارج مي شوي چندمتر پايين تر حدود۶ گاراژ وجود دارد كه در حدود 200 متر از بر خياباني كه از جنوب ميدان شوش آغاز مي شود را پوشانده اند. داخل آنها به قدري بزرگ و پيچ در پيچ است كه تخمين مساحتشان هم كار مشكلي است.
اسامي بنگاه ها هم در نوع خود جالب است، بنگاه كدخدا اسماعيل،  بنگاه راستي، بنگاه درستي  و بنگاه روشن. آجرهاي رنگ و رو رفته و نقش  دار حاكي از قدمت بسيار زياد آنها است.
پيرمرد آهنگري مي گويد: از زمان قيام مصدق كه مسير دكان تا منزل را با ماشين دودي طي مي كردم تا به حال كه مي گويند قطارها در زيرزمين حركت مي كنند شغلم آهنگري است و در همين گاراژ مشغولم.
هنوز چند قدم به داخل اولين گاراژ حركت نكرده اي كه چند موتور تراكتور، قطعات يك كمباين و تعدادي اكسل ماشين هاي سنگين حكايت از گستردگي كار اوراقچي ها دارد و اينكه اينجا تنها خودروسواري اوراق نمي شود، بلكه هر وسيله مكانيكي كه از تركيب دو قطعه آهني باشد دراينجا موجود است.
ميثم صباحي كه درمقابل دكانش يك ماشين خاكبرداري و بيل مكانيكي بزرگ به چشم مي خورد، مي گويد: چندين گاراژ در اين منطقه وجود دارد كه هر كدام ماشين آلات خاصي را تحت پوشش قرار مي دهند. كار ما اينجا ماشين هاي سنگين و ادوات راهسازي و كشاورزي است.
او اضافه مي كند : اكثر ماشين ها و قطعاتي كه در اينجا وجود دارد از طريق مزايده و از كارخانه ها خريداري مي شود، گاهي اوقات مثلا يك تراكتور را به خاطر نقص كوچك مي توان بسيار ارزان خريد.
وي ادامه مي دهد: بيشتر اجناسي كه در دكان ها ديده مي شود مربوط به دلالاني است كه جا و مكان خاصي ندارند. جنس را چند روز نگه مي دارند و بعد به دلال ديگر يا به مشتري مي فروشند.
بنگاه دوستي كه ابوالفضل احمدي در آن كار مي كند بورس استارت و دينام است.
وي كه مشغول تعمير استارت يك تراكتور است مي گويد:خيلي از اجناس ما به صورت نو در بازار وجود ندارد و جالب است كه اكثر قطعات از شهرستان ها وارد اينجا مي شود و بيشتر مشتري هاي ما نيز شهرستاني هستند.
احمدي مي افزايد:صبح هاي زود اينجا مانند ميدان ميوه و تره بار است. ماشين هاي 10 تن كه غالبا درشهرستان ها از آهن آلات لبريز شده اند، در وسط گاراژ خالي ومشتريان بر سر آن مي ريزند، كمي مهارت در شناخت قطعات كافي است تا با انتخاب چند قطعه و پرداخت كمترين وجه درآمد بالايي را كسب كرد.  اما حكايت سه گاراژ انتهايي كه حدودا 100 متر با كوچه سنگتراش ها فاصله دارند چيز ديگري است.
تا چشم كار مي كند، آهن پاره است. انباشته شدن قطعات شكسته و زنگ زده روي هم كوهي آهني را ساخته است. كپسول گاز، پمپ باد كه براي حركت ماشين هاي دودي استفاده مي شده، ميله  هاي اتصال واگن هاي قطار، بالابرهاي مصالح ساختماني و هرچيز ديگري كه حداقل آهن در ساخت آن به كار رفته، اينجا موجود است.
مردي كه به دقت مشغول وارسي قطعات است خود را حميد صفاري نيا و مدلساز معرفي مي كند و مي گويد:اكثر اين قطعات به همين صورت از كشورهاي خارجي وارد مي شود. قطعاتي كه قابل استفاده هستند جدا و مابقي كه بيشتر آنها نيز ناشناخته هستند به اينجا منتقل مي شوند. اكثر فروشنده هاي اينجا حتي نمي دانند كه چه مي فروشند. آنها فقط به فكر چند برابر كردن بهايي هستند كه براي خريد قطعه پرداخته اند.
تمام اين اجناس عمر خود را كرده اند و ديگر كارايي ندارند، خريد و فروش آنها وزني است و گاهي قطعه اي كه شايد قيمتش چندين هزار تومان است با اندك قيمتي رد و بدل مي شود. اين قطعات در حالي كاسبان اين محل را سر وجد مي آورند كه به نظر مي رسد رمقي در خودشان باقي نمانده است ، مثل گذشتن آفتاب بي رمق غروب كه به شب كاران شهر نويد شروع جنب و جوش و زندگي را مي دهد.

جامعه
يك لباس ملي يا چند لباس ملي؟
021498.jpg
پيراهن ها براي استفاده از كروات  طراحي شده بودند، بدون كروات، آنها ظاهر نامناسبي پيدا مي كردند. علي اكبر ولايتي ضروري مي ديد كه در ملاقات هاي بين المللي لباس مرتبي بپوشد ولي او نماينده ايران بود و نمي خواست از كروات استفاده كند. ابتكاري به خرج داد و لباسي را پوشيد كه بعد به يقه افسري يا يقه آخوندي معروف شد. حالا در مجامع بين المللي اين لباس را به عنوان لباس ايراني مي شناسند و مي گويند ايراني ها اين لباس را مي پوشند.
اين ايده ولايتي البته ايده اي براي طراحي لباس ملي نبود با اين حال گامي بود در جهت آن. فاطمه آليا، عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي گويد: ابتكار جالبي بود.
در سال 1364 زماني كه آيت الله خامنه اي، رياست جمهوري را بر عهده داشتند، به طرح موضوع لباس ملي پرداختند و از متخصصان خواستند براي طراحي يك لباس ملي اقدام كنند. همان سال شوراي فرهنگ عمومي آن را در دستور كار خود قرار داد، اما پس از مدتي بدون پيگيري رها شد. مقام معظم رهبري در سفر اخير به همدان بار ديگر به طرح لباس ملي پرداختند و اين بار طراحي لباس ملي جدي تر شد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي گويد: لباس ملي نشان مي دهد كه فرد وابسته به كدام مليت، فرهنگ و تاريخ است. اما وقتي تاكيد روي لباس مي شود بايد به سه بحث توجه كرد. لباس، حجاب و لباس ملي. رسالت ها اين است كه اين سه را از هم تفكيك كنيم و نگذاريم شبهه اي پيش بيايد.
به دنبال طرح دوباره قضيه، كميسيون فرهنگي مجلس از وزير فرهنگ و ارشاد خواست تا به مجلس بيايد. در جلسه اي كه تشكيل شده احمد مسجدجامعي به طراحي عروسك هاي دارا و سارا اشاره كرده و گفت: وقتي عروسك هاي دارا و سارا را طراحي كرديم خود به خود مي شد لباس آنها را هم طراحي كرد و به يك لباس ملي رسيد.
اما برخي از اعضاي كميسيون فرهنگي اعتقاد ديگري داشتند و معتقد بودند طراحي لباس براي سارا و دارا در واقع طراحي يك لباس محلي است.
فاطمه آليا مي گويد: بايد ويژگي هاي لباس ملي را تعريف كرد. اول بايد برسيم به اين كه آيا ما مي توانيم يك لباس واحد ملي داشته باشيم يا اينكه بايد چندين لباس طراحي شود. مثلا تعيين شود اين لباس فقط بايد در محيط هاي آكادميك استفاده شود يا اينكه در محافل و اجلا س بين المللي هم مي توان از آن استفاده كرد.
متخصصان معتقدند با توجه به تنوع لبا س هاي محلي در ايران براي طراحي لباس ملي بايد عناصر مشترك آنها را نيز در نظر گرفت. در اين صورت آنها به نتايج دقيق تري، خواهند رسيد كه بايد يك لباس ملي را طراحي كنند يا چند لباس ملي.
نمونه آن البته در دوره اواخر قاجاريه تجربه شد. در حالي كه در اين دوره اقوام لباس هاي متنوع خود را مي پوشيدند، مردان ايراني از لباسي به اسم سرداري استفاده مي كردند. سرداري لباس بلندي بود كه هم اكنون در هند و پاكستان لباس رسمي مردان به اين شكل است و ميرسليم، زماني كه وزير ارشاد بود، نوع كوتاه آن را كه به بلندي يك پيراهن معمولي بود مي پوشيد.
فاطمه آليا مي گويد: يك عنصر مشترك در همه لباس هاي محلي وجود دارد و آن پوشيدگي است. ما مي توانيم براي طراحي لباس ملي تا دوره هاي قبل از اسلام هم عقب برويم. ايرانيان قبل از اسلام هم ملت با وقار و اصيلي بوده اند. ما در طراحي لباس ملي بايد بگوييم هويت ايراني- اسلامي ولي بايد توجه كنيم كه خودنمايي در آن نباشد.
برخي عقيده دارند متولي طراحي لباس ملي شوراي انقلاب فرهنگي و شوراي اقماري آن فرهنگ عمومي است اما هنوز به طور دقيق مشخص نيست كدام نهادي طراحي آن را بر عهده مي گيرد.

شهرستان
بازسازي بم و مشكلات آن
021501.jpg
زلزله بم كه آمد هر كسي از راه رسيد و وعده بازسازي اين شهر تاريخي را داد. گفت كه اين شهر بايد از نو احيا شود و از اين دست شعارهاي كليشه اي. امروز اما شاهديم كه نه تنها چنين اتفاقي نيفتاده، بلكه مردم اين شهر از كمبود امكانات در عذابند.
كريمي استاندار كرمان تامين نشدن منابع مالي را مهم ترين عامل كمبود در بم مي داند. وي در اين باره مي گويد: مرحله دوم طرح پالايش نيز به پايان رسيده و تاكنون حدود 33 هزار دفترچه به خانواده ها تحويل داده شده و اين دفترچه ها مبناي عرضه تمامي خدمات است.
مرحله اول طرح اسكان موقت به پايان رسيده و تاكنون بيش از 35 هزار كانكس تحويل داده شده است كه 9 هزار واحد آن در اردوگاه هاست كه 3 هزار واحد از اين كانكس ها خالي است.
عيب هاي اسكان موقت، موقتي است اما در اسكان دايم همراه با سرعت، توجه خاصي به دقت مي شود و بيشتر فعاليت هاي انجام شده در جهت فراهم كردن بستر و ساز و كارهاي لازم براي احداث دايم بود.
حضور و مراجعه مردم در سرعت بازسازي ضروري است و در امر بازسازي باعث رفع مشكلات ضعف هاي موجود مي شود.
تعهدات دولتي بهتر از ديگر تعهدات انجام مي شود و تاكنون 5 هزار و 500 نفر از وام هاي 200 هزار توماني استفاده كردند و با توجه به مصوبه شوراي عالي بانك ها، قرار است اين وام به تمام زلزله زدگان بم اختصاص يابد.
اكنون 62 درصد بيشتر از گذشته آب در بم جريان دارد كه بيشتر از نياز شهر و علت اصلي كمبود، مصرف بي رويه آب و ناشي از مجاني بودن آن است.
كريمي به وضع بهداشت در بم اشاره كرد و افزود: 18 بيماري آلوده كننده و خطرناك به طور كامل كنترل شده است و موارد موجود كمتر از گذشته است و با تقويت شهرداري بم مي توان بر بهداشت محيط، دفع زباله و ايجاد فاضلاب در اردوگاه ها اين كمبودها را برطرف كرد.
در بم مشكلي كه راه حلي براي آن تعريف نشده باشد به مراتب كمتر از مناطق خشكسالي زده جيرفت و كهنوج است و با تسلط بر مشكلات بم تلاش مي شود آنها را تعيين وبراي رفع آنها پاسخ و اقدام مناسبي در نظر گرفته شود.
اما سعيدي كيا مسوول ستاد اجرايي راهبري بازسازي بم نيز در اين باره با اشاره به كمك بلاعوض يك ميليون توماني براي  كشيدن حصار دور منازل به شهروندان اين شهر مي گويد:
بر اساس مصوبه دولت يك ميليون تومان بلاعوض و يك ميليون هم وام ارزان قيمت براي حصاركشي و همچنين 300 هزار تومان براي دستمزد در نظر گرفته شده و بنياد مسكن نيز تمام امكانات و مصالح را فراهم مي كند و مشكلي در حصاركشي وجود ندارد.
... پرداخت قسط وام يك ميليوني در 12 سال با 5 درصد سود خيلي زياد نيست و قسط وام 6 ميليون توماني نيز حدود 50 هزار تومان تعيين شده است.
براي مستاجران نيز بنياد احداث يكهزار واحد مسكوني را آغاز كرده و در صورت نياز ساخت واحدهاي مسكوني ديگري نيز آغاز خواهد شد.
تعداد واحدهاي احداثي در نظر گرفته شده در روستاها 26 هزار واحد است و در شهر بم نيز با احتساب واحدهاي تجاري، 25 هزار واحد وجود دارد كه 11 هزار واحد هم پي ريزي شده، اما در شهر مسايلي مانند هويت بم، استحكام در ساخت و سازها و مشاركت مردم باعث كندي كار شده است. 
براي حفظ هويت بم 5 نفر از معماران خبره كشور انتخاب شده  اند و براي تهيه نقشه شهر نيز تعدادي از مهندسان مشاور در بم مستقر هستند و مردم به آنان مراجعه مي كنند و مشاوران بر اساس احكام معماري و خواست مردم نقشه تهيه مي كنند و تاكنون 3 هزار خانواده بمي به مشاوران مراجعه كرده اند و 600 نقشه  نيز تهيه شده است.
سعيدي كيا ادامه مي دهد: در صورت ضرورت مردم مي توانند از وام 4 ميليون توماني مسكن نيز استفاده كنند. تصريح كرد: ميانگين ساخت هر متر مربع در بم حدود 120 تا 140 هزار تومان هزينه دارد بنابراين با 5/13 ميليون تومان مي توان واحدهاي 100 متري احداث كرد.

خارجي
بي آبي  در شهر باراني
021513.jpg
ديلي تلگراف- خبر بد براي اهالي لندن. شركتتاس واتر اعلام كرد: اگر به موضوع مراقبت و تعويض شاه لوله هاي ويكتوريا كه آب شرب شهر لندن را منتقل مي كند توجه نشده و ساخت مخازن جديد ذخيره آب عملي نشود، شهر لندن تا 10 سال ديگر با كمبود آب مواجه خواهد شد.
پيش بيني مي شود كه تا سال 2016،حدود۸۰۰ هزار نفر به جمعيت شهر لندن افزوده خواهد شد و تامين آب مورد نياز اين جمعيت خارج از توان ذخاير موجود است.
جان سكستون مدير شركت تامس كه مسوول نگهداري از لوله ها و تامين منابع آبي است گفت: خشكسالي هاي اخير مشكلاتي براي شركت به وجود آورده. سال گذشته تقريبا آبي داخل لوله ها نبود، يكي از مشكلات عمده ما اين است كه نيمي از لوله  ها، بالاي 100 سال و بيش از يك سوم آنها بالاي 150 سال عمر دارند.
حدود۹۲۵ ميليون ليتر آب از 2 هزار و 500 ميليون ليتري كه هر ساله شركت به درون لوله ها تزريق مي كند در اثر نشت لوله ها تلف مي شود. تاكنون هيچ طرح جامعي براي تعويض لوله  هاي فرسوده به تصويب نرسيده و اتلاف آب از طريق نشت لوله ها همچنان در حال افزايش است.
اين شركت از شركت آب تقاضاي تصويب طرح تعويض يك هزار مايل از خطوط فرسوده را طي يك دوره 5 ساله كرده است. كاري كه بهاي قبض اهالي لندن را كه كمترين بها را در كشور براي آب و فاضلاب مي پردازند، به شدت افزايش خواهد داد. آقاي سكستون گفت:عمده ترين مشكل ما در 20 سال آتي، منابع ذخيره آب است و طرح تعويض لوله ها، ساده ترين راه براي فايق آمدن بر اين مشكل است. اگر از فرصت ها استفاده نكنيم، لندن با مشكلات زيادي رو به رو خواهد شد. ما بايد علاج واقعه قبل از وقوع كنيم.

مردم
فرهنگ اسكناس 
021507.jpg
پسرك با يك بغل 50 توماني، 100 توماني چروكيده و تا شده به در مغازه بقالي آمد؛ تا آنها را با اسكناس درشت يكهزار توماني معاوضه كند، بقال هم كه كمبود پول خرد مشكل هميشگي اوست از خدا خواسته يك به يك را صاف و صوف كرد و شمرد و 3 ۴، تا هزاري سبز به پسرك داد و پسرك خوشحال از اينكه قلك اين ماه بركت بيشتري داشته است.
صحنه دوم؛ مسافر از تاكسي پياده شده و با عجله مدام توي اين جيب و آن جيب دست مي برد تا اسكناس و پول خردي پيدا كند، ماشين هاي پشت سر مدام بوق مي زنند و اعتراض خود را از توقف طولاني تاكسي اعلام مي كنند.
دست آخر اسكناس 100 توماني 4۵، تا تاخورده اي مي يابد و تاكسي به سرعت باد حركت مي كند ، فقط گرد و غبارش را به جاي بقيه پول هديه مي كند.
صحنه سوم ؛ مادر تمام لباس ها را شسته و اين تنها روزي است كه پيراهن سفيدم صورتي نشده و آن مانتو مشكي ام هم لكه هاي سفيد آب ژاول وايتكس آن را خال خالي نكرده است.
ولي هرچه مي  گردم اثري از پول هاي تو جيبي كه پدرم ديشب داده نيست. نه توي كيف پول، نه توي كمد كه در هيچ كجا اثري نيست. 2۳، ساعت بعد لباس ها را از روي بند رخت جمع مي كنيم تا يك به يك را اتو بكشم، ولي يك بخش از جيب مانتو قلمبه شده، دستم را توي جيب مي برم و... همان پول تو جيبي ديشب است كه الان از آب گذشته شده و پاك پاك است. اما بايد آن را هم اتو بكشم.
نتيجه ؛سالانه ميلياردها تومان پول مي دهيم تا پول چاپ كنيم. گاهي اوقات فكر مي كنم روز به روز به جاي اينكه پيشرفت كنيم به تاريخ كهن و ضرب سكه دوران فنيقيه بر مي گرديم. يعني به جاي اينكه به مردم فرهنگ نگهداري از اسكناس كاغذي را بياموزيم كم كم جنس اسكناس ها را تغيير داده و سكه ضرب مي كنيم و از سكه 2 ريالي و 5 ريالي، حال خبر از ضرب سكه 500 ريالي به گوش مي رسد فقط نمي دانم اين همه صفر را چگونه روي سكه ضرب مي كنند!

رفاه
يارانه در بخش دارو
021504.jpg
خبر افزايش صد در صدي قيمت دارو تكذيب شد. به نظر مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت نه تنها قيمت دارو افزايش پيدا نكرده، حتي بسياري از داروها تا حدود يك سوم نيز كاهش قيمت دارند.
عطايي، مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: يارانه واردات دارويي به بخش دولتي امسال و همچنين سال آينده 237 ميليارد تومان است.
وي تاكيد كرد كه در بازار سياه به ويژه خيابان ناصرخسرو داروهاي فهرست ايراني وجود ندارد و اگر بيماري به داروي خاصي نياز داشته باشد مي تواند با مراجعه به 36 مركز اطلاع رساني دارو در سراسر كشور از نحوه دستيابي به داروي مورد نياز خود مطلع شود. مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت وظيفه اين معاونت را تامين داروي مورد نياز مردم دانست و گفت: اگر پوشش بيمه اي كشور جامع و يارانه دارو كامل باشد، داروي ارزان قيمت در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. وزارت بهداشت با از بين بردن انحصار توليد، گسترش توليد به مراكز توليدي متعدد، ايجاد امكان حضور شركت هاي توزيع كننده در عرصه توليد و همچنين شكستن انحصار واردات، وضع بهتري را در بخش دارويي ايجاد كرده است. وي همچنين گفت: وزارت بهداشت مكلف است فهرست داروهاي ايران را تدوين كند و اين فهرست با همكاري پزشكان رشته هاي مختلف تهيه شده و جامعه پزشكي نيز موظف است براساس فهرست داروهاي ايران تجويز كند، مگر در شرايط خاص كه داروي جديدي براي درمان بيماري صعب العلاجي موثر باشد و باعث نجات بيمار شود.

شهري
تهران 3 سال ديگر تبديل به پاركينگ مي شود
021510.jpg
همين حالا هم تردد در تهران شاق و طاقت فرسا است. با اين وضعيت تصور كنيد، سالي 400 هزار خودرو جديد وارد گردونه تردد تهران شوند. احتمالا تا 5 سال ديگر به قول دكتر بهبهاني تهران كاملا قفل خواهد شد، يا به قول برخي از شهروندان پاركينگ سيار.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران اخيرا گفته براي پذيرش خودروهاي جديد در تهران، بايد روزانه۱۰ كيلومتر خيابان احداث شود. به گفته دكتر بهبهاني شبكه حمل ونقل شهري تهران تنها ظرفيت 800 هزار خودرو را دارد و در وضع فعلي كه دو برابر ظرفيت تهران، خودرو در پايتخت در حال تردداست، اگر خودروهاي قديمي از رده خارج نشوند، تا 3 سال آينده، تهران به پاركينگ خودرو مبدل مي شود .
اينكه دكتر بهبهاني اخيرا۲ سال به تهران براي تبديل شدن به پاركينگ تخفيف داده است، احتمالا با خيابان سازي در اين شهر بي ربط نيست. قطعا ساخت روزي 10 كيلومتر خيابان با امكانات و شرايط شهرداري تهران ميسر نيست، اما مي توان با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي، از حجم تردد خودروها كاست دكتر بهبهاني گفته: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي و تغيير آرام الگوي حركت مردم با يكپارچه كردن سيستم تاكسيراني، اتوبوسراني، منوريل و مترو از جمله برنامه هاي مورد نظر شهرداري تهران است.

بازتاب
مركز 137
021552.jpg
در گزارش روز سه شنبه 5/6/83 صفحه،۱۶ با تيتر چند جفت گوش شنوا به اشتباه عكس مركز۱۱۸ به جاي عكس مركز 137 به چاپ رسيده بود كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

زاويه ديد
نقش مترو در ترافيك و حمل ونقل
021555.jpg
محمدباقر اسماعيل پور
تامين و تجهيز ناوگان حمل ونقل عمومي براي سفرهاي درون شهري شهروندان، راه حل قطعي مرتفع شدن معضل ترافيك و به تبع آن كاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ، به ويژه تهران است. مترو به دليل استفاده از مبادي و مسيرهاي زيرزميني و عدم استفاده از سوخت ئيدروكربن، منطقي ترين و پاك ترين ناوگان حمل ونقل عمومي است و خوشبختانه بر خلاف زيربناي فرهنگي جامعه كه پديده هاي نو و جديد به راحتي مقدمات و پذيرش عام پيدا نمي كنند، مترو در بين مردم مورد استقبال قرار گرفته، اما نكته مهم اين است كه شهر وسيع تهران نيازمند 8 تا۱۰ خط مترو است تا بتواند ضمن فردا نگر بودن، مشكل ترافيك و هواي آلوده را مرهم باشد.
طرح نياز شهر تهران به مترو و طراحي اوليه آن به سال هاي آخر دهه۳۰ بر مي گردد و تكرار و تكميل طراحي در دو مرحله در سال هاي 48 و 56 و شروع عمليات اجرايي در سال 63 و ادامه فعاليت هاي اجرايي منجر به آماده سازي و بهره برداري از خط تهران - كرج و بخش هايي از خط 2 از تهرانپارس تا صادقيه و نيز خط شمالي - جنوبي از مير داماد تا شهرري شد كه سهم آنها در رفع معضل ترافيك تهران كمتر از 5 درصد است.
نكته اساسي در اين قضيه اقتصاد مهندسي در هزينه و زمان عمليات اجرايي مترو است كه مي بايست مورد نظر قرار گرفته و به عنوان هدف اساسي در كوتاه مدت و در جهت جبران و جلوگيري از زيان اقتصادي، نيازمند پويايي بوده و از اين رو تكميل خطوط مترو در اسرع وقت مي بايد مورد توجه قرار گيرد.
تونل هاي نيمه دوم خط 2 تا تهرانپارس حفاري شده و ايستگا ه ها درحال ساخت هستند. ديگر خطوط نيز عمليات اجرايي در حد  صفر دارند كه نشان دهنده نامتوازن بودن سرعت ساخت و ساز مترو و نيازهاي امروز جامعه است،  در نتيجه مترو به عنوان بهترين راه كاهش آلودگي و ترافيك نيازمند راه هاي برون رفت با اين ميزان پيشرفت فيزيكي و توسعه است. مترو با پيشرفت و توسعه فعلي، قادر به ايفاي نقش در كاهش معضلات رفت و آمد در تهران نخواهد شد و مي بايست در انتظار اين راهبرد اساسي براي آينده بود و براي ترافيك سنگين و چتر آلودگي امروز فكري نو درانداخت. با عنايت به راهكار حمل و نقل ريلي به عنوان تنها گزينه برون رفت از معضل ترافيك،  لازم است به فكر توسعه شبكه اي از مبادي با تاسيسات و پيچيدگي هاي كمتر افتاد كه با توجه به تجربه نيمه دوم قرن گذشته ميلادي در اكثر نقاط پر جمعيت جهان در چهار قاره اروپا، آسيا، آمريكا و استراليا، منوريل گزينه زود بازده و اقتصادي است.
از مزاياي منوريل كه در جهان كنوني جامعه بين المللي تحت عنوان International Monorail Society 3هزار و 800 شبكه عضو دارد، مي توان به موارد زير اشاره كرد:
از ديدگاه كاربران و شهروندان:
۱- راحت و سريع
۲- امن و اقتصادي
۳- منطبق و سازگار با محيط زيست بدون آلودگي
۴- دوام و سرويس دهي پايدار و طولاني
۵- مورد اقبال عموم ملل دنيا
از ديدگاه مديران شهري و سرمايه گذاران:
۱- سرعت احداث و عمليات اجرايي بالا
۲- عدم نياز به تملك زمين و درگيري با معضلات اجتماعي
۳- قابليت توليد قطعات سازه اي به صورت پيش ساخته
۴- قيمت تمام شده مناسب نسبت به روش هاي LRT و متروي زيرزميني
۵- بازگشت سريع سرمايه به دليل سرعت بالاي جا به جايي مسافر 10 هزار مسافر در هر كيلومتر - ساعت
۶- عدم تقاطع با معابر شهري
۷- امكان توسعه و طراحي همزمان با عمليات اجرايي
۸- مكمل مناسب براي ديگر سيستم هاي حمل ونقل عمومي

آئين نامه جديد نصب تابلو در بافت تاريخي تهران
021558.jpg
ضوابط ساماندهي فضاي بصري و چگونگي نصب تابلوها در بافت تاريخي تهران، هفته آينده نهايي شده و براي اجرا به شهرداري هاي مناطق و ساير دستگاه هاي مرتبط، ابلاغ مي شود.
نصب تابلوي فروشگاه ها در بافت تاريخي تهران كه بيش از اين هيچگونه ضوابط مدون و تعريف شده اي براي آن وجود نداشت، براساس دستورالعمل جديد سازمان زيباسازي تهران در راستاي حفظ هويت و اصالت بافت هاي تاريخي به ويژه در منطقه اطراف و بافت هاي پيرامون آن سامان مي گيرد.
مهندس اميررضا حشمتي، معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، از نهايي شدن اين آئين نامه خبر داد و افزود: در جلسه اي كه اين هفته هفته دوم آبان با حضور مسوولان سازمان زيباسازي شهر تهران برگزار مي شود، آئين نامه ضوابط نصب تابلو در هسته تاريخي تهران و به ويژه منطقه بازار، نهايي خواهد شد.
حشمتي اقدام براي تهيه آئين نامه نصب تابلو در بافت مركزي تهران را راهكاري براي حفاظت بيشتر از ارزش هاي تاريخي از منطقه دانست و تاكيد كرد: با همكاري شهرداري تهران و سازمان زيباسازي، كسبه و اهالي اين مناطق ملزم به رعايت ضوابط قانوني براي حفظ سيماي تاريخي منطقه مي شوند.

مديريت در ساخت و ساز نيازمند بازنگري
021561.jpg
وزير مسكن و شهرسازي كه در سومين مجمع عمومي كانون كاردان هاي فني ساختمان استان تهران شركت كرده بود گفت: با استفاده بيشتر از دانش و مهارت در ساخت و ساز مي توان عمر ساختمان ها را افزايش داد.
علي عبدالعلي زاده گفت: در سال هاي 1365 تا۱۳۷۵ بيش از 5/1 ميليون واحد مسكوني تخريب شد تا به جاي آنها ساختمان جديدي ساخته شود.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه هر فعاليت ساختماني بر 5 محور زمين، سرمايه، نيروي انساني،  مصالح ساختماني و مديريت استوار است گفت: محدوديت زمين در سال هاي گذشته به اصلاح سياست زمين حمايتي و گسترش مسكن حمايتي و بسته شدن محدوده شهرها منجر شد و براي رفع محدوديت سرمايه نيز طرح هاي مختلفي مانند مسكن اجاره به شرط تمليك، فروش متري مسكن، افزايش سقف تسهيلات بانكي و باز پرداخت پلكاني اين تسهيلات اجرا شد. عبدالعلي زاده تاكيد كرد در بين 5 عامل فعاليت ساختماني بايد در مديريت ساخت بازنگري شود.

تقاضاي 200 منطقه تهران براي ايجاد بازار روز
ميوه و تره بار
021564.jpg
شهروندان تهراني از ايجاد بازار روز در محل هاي خود استقبال گسترده اي كرده اند. محمد صلاحي مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به عرضه انواع محصولات كشاورزي و فرآورده هاي لبني در بازارهاي ثابت و سيار شهرداري تهران، گفت: با توجه به اينكه در ماه مبارك رمضان مصرف محصولات لبني به ويژه شير و مواد پروتئيني همچون مرغ و تخم مرغ بيشتر است، شهرداري عرضه كافي اين محصولات را در دستور كار خود قرار داده است.
پس از رشد قيمت ميوه و برخي مايحتاج عمومي مردم، شهرداري تهران تلاش كرد تا با احداث ميادين ميوه و تره بار بيشتر در محلات تهران از قيمت ميوه و تره بار بكاهد.
محمد صلاحي گفت: در حال حاضر شير يارانه اي كه در ماه هاي گذشته در نوبت صبح توزيع مي شد، در ماه مبارك رمضان در دو نوبت صبح و عصر عرضه مي شود.
مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران افزود: در بين كالاهايي كه در اين ماه عرضه مي شود، توزيع خرما با قيمت بسيار مناسب توسط اتحاديه فروشندگان به حدي بود كه سبب توزيع بيشتر اين محصول در بازارهاي ثابت و سيار شده است.

گسل زلزله ناشناخته اي نداريم
021567.jpg
گسل ناشناخته اي در تهران وجود ندارد و نقشه هاي كنوني گسل زلزله كاملا دقيق است. صحبت هاي مدير عامل شركت اطلاعات جغرافيايي شهرداري تهران مي تواند اطميناني را كه از زمان رخ دادن زلزله بم از دست رفته است، به پايتخت  نشينان بازگرداند. محمد معيني با بيان اينكه نقشه هاي كنوني گسل هاي زلزله تهران بر اساس آخرين اطلاعات رسمي تهيه شده است، گفت: تمامي گسل هاي زلزله در تهران شناسايي شده است و اشكالي از لحاظ فني و مهندسي وجود ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه مي توان محل دقيق تر گسل هاي زلزله در تهران را شناسايي كرد، افزود: اگر ابزار دقيق تري براي شناسايي گسل ها وجود داشته باشد، مي توان با استفاده از آن محل دقيق گسل هاي زلزله را مشخص كرد اما به طور حتم گسل  جديدي در تهران وجود ندارد.
به گفته وي، نقشه كنوني گسل هاي زلزله با استفاده از اطلاعات مهندسان ژاپني كه با ابزارهاي دقيق گسل ها را شناسايي كرده اند تهيه شده و از هر لحاظ قابل اعتماد است.
معيني با اشاره به اينكه گاهي شهروندان تهراني از اين نقشه ها براي ساخت و سازها استفاده مي كنند، تصريح كرد: هنوز اطلاعات دقيقي در مورد چگونگي ساخت و ساز روي گسل ها وجود ندارد و شهروندان نبايد براي مقاومت ساختمان هاي خود به نقشه ها اكتفا كنند.
وي تاكيد كرد: اگر پوسته زمين را بشكافيم، مي توان اطلاعات دقيق تري در مورد گسل ها پيدا كرد اما تعداد گسل هاي زلزله تهران فراتر از ميزان كنوني نيست.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |