دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۳
نخستين تحقيق مشترك دندانپزشكي ايران و آمريكا
از جانزهاپكينز تا شهيدبهشتي
021720.jpg
تيم تحقيقاتي ايراني پروژه؛ از راست به چپ: دكتر كاوه سيدانمدير پروژه، دكتر حسين بهنيا، دكتر مسعود اجلا لي و دكتر حسن سازگار.
عكس: گلناز بهشتي 
جانزهاپكينز براي اينكه دچار مشكلات حقوقي با دولت آمريكا نشود اينطور مطرح كرد كه مجري اين طرح انجمن ايمپلنتولوژي و زيبايي  آمريكاست و در نتيجه پروژه به صورت يك طرح تحقيقاتي نيمه خصوصي مطرح شد
اين تحقيق فتح بابي است كه از طريق آن تحقيقات جديدي به طور مشترك با كشورهاي ديگر در ايران داشته باشيم تا بتوانيم هرچه بيشتر توان علمي خود را افزايش داده و آن را به مراكز علمي تمام دنيا نشان دهيم 

عليرضا آشوري 
در حيطه علوم پزشكي و به طور اخص دندانپزشكي، محققان ايراني بارها و بارها عملكرد بي  نظير خود را ثابت كرده اند، بخصوص در زمينه پزشكي كه تحقيقات پزشكان و جراحان ايران با افتخار توسط موسسات علمي بين المللي پذيرفته و چاپ مي  شود.
چندين نمونه از ابداعات و جراحي هاي گوناگون براي نخستين بار توسط پزشكان و جراحان ايراني ابداع شده است. در زمينه دندانپزشكي، قضيه اما كمي متفاوت بود. دندانپزشكي اصولا علمي است كه طي 20-15 سال اخير دستخوش تغييرات اساسي و بنيادي شده است و طبيعتا دندانپزشكان ايراني نيز مثل تمام همكاران خود در سراسر دنيا دست به تحقيقات جديدي در اين زمينه زدند ولي نگرش غربي ها به ايران به دليل همان تبليغات منفي سياسي حتي در حيطه علم هم مخدوش بود. ارديبهشت ماه امسال گفت وگويي چاپ كرديم با دكتر حسين بهنيا جراح دهان و فك و صورت، استاد و مدير گروه بخش جراحي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي كه روش ابداعي ايشان براي درمان ضايعات عروقي فك به عنوان جديدترين روش درماني اين ضايعات در كتاب رفرنس جراحي فونسكا مورد استناد قرار گرفته است. دكتر بهنيا اشاره كرده بودند: سال ها قبل وقتي مقاله ها و تحقيقات خود را براي نشريات خارجي مي  فرستاديم باور نمي  كردند كه ما اين كارها را انجام داده باشيم ولي الان اوضاع خيلي بهتر شده است. نقل به مضمون
به رغم تمام تحريم هاي مختلف دندانپزشكان ايراني طي اين سال ها بخصوص توانسته اند خود را در كورس پيشرفت هاي سرسام آور علمي اين رشته حفظ كنند و نتايج تحقيقات ايراني ها به مراتب راحت تر از قبل در ژورنال هاي علمي اروپا و آمريكا پذيرفته مي  شود.
اخيرا اتفاق ديگري در همين زمينه عملكرد علمي بالاي محققان ايراني را در زمينه دندانپزشكي اثبات كرده است. براي نخستين بار در تاريخ علوم پزشكي ايران، يك دانشگاه بسيار معتبر آمريكايي يك تحقيق چند مركزي را با همكاري يك دانشگاه و محققان ايراني به انجام رسانيده است.
بخش تحقيقات ايمپلنتولوژي دانشگاه جانزهاپكينز ايالات متحده تحقيقي را به طور مشترك با مركز تحقيقات ايمپلنتولوژي دانشكده و دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي انجام داده كه نتايج آن در نشريه دانشگاه جانز هاپكينز به چاپ رسيده است.
از جانزهاپكينز تا شهيد بهشتي 
دكتر كاوه سيدان متخصص پروتزهاي دنداني، عضو هيات علمي و سرپرست بخش تخصصي پروتزهاي دنداني دانشگاه شهيد بهشتي مديريت اين پروژه تحقيقاتي را در ايران بر عهده داشتند. در ضمن دكتر سيدان عضو كالج بين المللي ايمپلنتولوژيست هاي دنداني بوده، رياست چهارمين كنگره انجمن پروستودونتيست هاي ايران را نيز بر عهده دارند كه قرار است در نيمه اول آذرماه سال جاري برگزار شود.
دكتر سيدان در مورد چگونگي شكل گيري اين كار تحقيقاتي توضيح مي  دهد: سال گذشته چند ماه قبل از حمله آمريكا به عراق بود و مي  دانيد كه جو سياسي بسيار بدي هم عليه ايران وجود داشت. در اين وضعيت از دانشگاه جانز هاپكينز آمريكا نامه اي براي انجام يك كار تحقيقاتي مشترك براي ما فرستاده شد. باني اين دعوت دكتر پيمان شفيعي بود كه Director ايمپلنتولوژي جانزهاپكينز آمريكاست. يعني تمام پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه ايمپلنت ابتدا توسط او تاييد و بعد بين محققان ديگر تقسيم مي  شود. اين آقاي دكتر شفيعي موسس انجمن زيبايي و ايمپلنت آمريكا هم هست. خلاصه قرار بود ما روي دستگاهي به نام استل ساخت سوئد كار كنيم. مي  دانيد كه بعد از كار گذاشتن ايمپلنت در داخل استخوان راه هاي باليني متعدد و متفاوتي براي سنجش موفقيت درمان وجود دارد ولي دقيق ترين و بهترين راه همين دستگاه استل است. اين دستگاه امواجي را داخل استخوان مي  فرستد و بر مبناي رزونانس اين امواج عدد و نموداري مي  دهد كه ميزان استخوان را در اطراف ايمپلنت مشخص مي  كند. ما اين طرح را در دانشگاه مطرح كرديم و مورد موافقت قرار گرفت ولي همان موقع آمريكا به عراق حمله كرد. چون آن زمان از ايران با عنوان محور شرارت نام مي  بردندو در ضمن قرار بود اين تحقيق با بودجه فدرال دولت آمريكا انجام شود، وكلاي دانشگاه جانزهاپكينز توصيه كردند كه فعلا اين كار را نكنيد تا اوضاع بين المللي آرام تر شود. در نتيجه اين طرح منتفي شد.
دكتر سيدان با خنده افزود: آن موقع همه مرا مسخره مي  كردند كه آمريكايي ها تو را گذاشته اند سركار!
بدين ترتيب پروژه كنار گذاشته شد.
كالج بين المللي ايمپلنتولوژيست هاي دهان به طور منظم برنامه هاي آموزشي مختلفي در نقاط مختلف دنيا برگزار مي  كند و استادان عضو اين كالج موظفند براي تدريس آخرين دستاوردهاي ايمپلنت در اين برنامه هاي آموزشي شركت كنند. از ايران فقط دكتر كاوه سيدان و دكتر سيد مجتبي سيدين متخصص پريودونتولوژي از آمريكا و استاد بخش پريو دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي عضو اين كالج هستند. يكي از اين برنامه هاي بازآموزي در اسفندماه سال پيش در شارجه برگزار   شد و دكتر سيدان هم به همراه چند استاد ديگر در آن سمينار شركت داشتند. در آن سمينار دكتر كاوه سيدان يك بار ديگر دكتر پيمان شفيعي را كه از سوي دانشگاه جانز هاپكينز براي تدريس در همان سمينار حضور داشت، ملاقات مي  كند. دكتر شفيعي در اين ملاقات يك بار ديگر پيشنهاد يك كار تحقيقاتي مشترك بين دو دانشگاه را مي  دهد ولي اين بار پروژه كاملا با طرح قبلي متفاوت بود. دكتر سيدان مي  گويد: راستش تصميم گرفتيم تا وقتي كه همه چيز قطعي نشده با كسي حرفي نزنيم. اينچنين شد كه اين پروژه هم كمابيش راكد ماند تا ارديبهشت ماه سال 83.
دكتر سيدان مي  گويد: يك روز در مطب نشسته  بودم كه از طرف دانشگاه جانز هاپكينز آمدند پيش من و تمام لوازم مربوط به كار را داخل يك گوني به من تحويل دادند! آن موقع تازه باورمان شد كه اين دفعه ديگر قضيه جدي است.
اين لوازم شامل 36 عدد ايمپلنت و كيت جراحي و پروتز مربوط به آنها بود. اين لوازم را مجاني به ما دادند و تاكيد كردند كه نبايد از بيماران اين تحقيق پولي دريافت كنيم.
دكتر كاوه سيدان به عنوان مدير پروژه طرح را به دانشگاه شهيد بهشتي ارجاع داد. لازم به ذكر است كه تمام تحقيقات مشابه از سوي دكتر سيدان در دانشگاه شهيد بهشتي تقسيم مي شود.
سوالي كه اينجا مطرح مي  شود وضعيت دانشگاه جانزهاپكينز در قبال اين پروژه مشترك است چون ظاهرا هزينه اين پروژه هم از بودجه فدرال تامين شده بود. دكتر سيدان مي  گويد: آنها براي اينكه دچار مشكلات حقوقي با دولت آمريكا نشوند اينطور مطرح كردند كه مجري اين طرح انجمن ايمپلنتولوژي و زيبايي  آمريكاست و آنها مستقيما دخالتي در اين جريان ندارند. در نتيجه پروژه به صورت يك طرح تحقيقاتي نيمه خصوصي مطرح شد.
دكتر رسول مفيد، مديريت دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي، پريودونتيست و مدير گروه بخش پريودونتولوژي همان دانشكده از اين طرح استقبال كردند، دكتر محمد صفوي، معاونت پژوهشي دانشگاه و متخصص ارتودنسي هم موافقت خود را اعلام كرد. تنها نكته اي كه از سوي مسوولان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي مطرح شد بحث اخلاقي قضيه بود. دكتر سيدان مي  گويد: همگي مي  خواستيم مطمئن شويم كه اين ايمپلنت ها مجوز آزمايش روي انسان را دارد. بنابراين با جانز هاپكينز تماس گرفتيم و آنها فكسي براي ما فرستادند كه اين ايمپلنت ها سال 2002 از طرف FDA براي استفاده در انسان تاييد شده است. كميته اخلاق پزشكي دانشكده هم مدارك را بررسي و آنها را تاييد كرد.
021777.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
مديريت اين پروژه بر عهده دكتر كاوه سيدان بود و او اين طرح را بين بخش هاي پروتز ثابت با مديريت دكتر حسن سازگارا، پروتز متحرك با مديريت دكتر مسعود اجلالي و بخش جراحي با مديريت دكتر حسين بهنيا تقسيم كرد و استادان فوق هم به نوبه خود كار را بين رزيدنت ها پخش كردند.
بحث علمي 
تا به حال چندين بار درباره ايمپلنت هاي دنداني مطلب نوشته ايم. يك بار ديگر توضيح مي  دهيم كه ايمپلنت پروتزي است كه با جراحي، داخل استخوان فك كاشته مي  شود و بعد از طي دوران ترميم زماني كه استخوان اطراف ايمپلنت كاملا فرم گرفت، پروتز به صورت ثابت يا متحرك روي آن سوار مي  شود. در نتيجه بديهي ترين بخش اين جريان بر بدن بافت نرم و كنار زدن آن از روي استخوان و بعد دريل كردن استخوان است.
چند سالي است كه بحث جديدي در ايمپلنت هاي دنداني مطرح شده به نام بارگذاري فوري يا Imediate Loading بدين معنا كه بلافاصله بعد از جراحي و كاشت ايمپلنت، پروتز روي پايه سوار مي  شود.
تفاوت بارگذاري فوري با بارگذاري تاخيري يا فرم كلاسيك درمان هاي ايمپلنت  به مدت زماني برمي گردد كه پروتزي روي پايه ايمپلنت سوار خواهد شد. در فرم كلاسيك يا تاخيري بيمار ناچار است مدت زماني طولاني كه گاهي 6-5 ماه را شامل مي  شود، فاقد دندان و پروتز باشد كه از لحاظ تغذيه و زيبايي مشكلاتي را براي بيمار به همراه خواهد داشت. ولي در بارگذاري فوري، بيمار بلافاصله بعد از جراحي صاحب پروتز مي  شود و تمام مشكلات فوق برطرف خواهد شد. در حال حاضر به استناد تحقيقات فراوان، ميزان موفقيت ايمپلنت هايي كه بلافاصله بارگذاري مي  شوند با بارگذاري تاخيري تقريبا با هم برابر هستند.
تفاوت اين ايمپلنت هاي جديد تحقيقاتي اين بود كه بدون جراحي و باز كردن بافت نرم مستقيما از روي مخاط دريل مي  شد و داخل استخوان قرار مي  گرفت. نكته ديگر اينكه به طور كلي در بسياري از بيماران پروتزهاي متحرك مثل دست دندان هاي عادي درمان اصلي هستند كه روي پايه هاي ايمپلنت سوار مي  شوند.
اين پروتزها با عنوان اوردنچر ناميده مي  شوند و در آنها پايه هاي ايمپلنت با اتصالاتي ميله مانند به هم متصل شده و پروتز متحرك روي آنها سوار مي شود. در اين تحقيق جديد، اين اتصالات حذف شده و پروتز با اتصالاتي مجزا از هم به ايمپلنت متصل شده و به طور فوري بارگذاري مي  شد.
بيماران اين تحقيق بعد از توجيه نسبت به كار تحقيقاتي به دو گروه تقسيم شدند. همگي اين بيماران دندان مصنوعي داشتند و تحليل استخوان  در آنها حداقل بود. در يك گروه، در فك پايين و در ناحيه دندان هاي نيش دو ايمپلنت و در گروه دوم در نواحي دندان هاي نيش و آسياي كوچك اول، چهار ايمپلنت كار گذاشته شد. بعد از جراحي، پروتز ها به بيمار تحويل داده شد و به مدت 7 هفته بيماران نبايد آن را از دهان خارج مي  كردند. بعد از گذشت 7 هفته جز يك ايمپلنت در يك بيمار بقيه ايمپلنت ها كاملا موفقيت آميز بودند.
افقي گسترده تر
از تمام مراحل درماني اين بيماران تصوير تهيه شد و به طور منظم براي دانشگاه جانزهاپكينز ارسال و با استقبال و رضايت كامل آنها مواجه شد. گفتني است كه اين تحقيق جدا از ايران به طور همزمان در سه مركز در آمريكا و يك مركز در آلمان هم انجام گرفت. نتيجه مثبت اين تحقيق باب جديدي را در درمان هاي ايمپلنت  باز مي  كند تا دندانپزشك بتواند با ايمپلنت هاي ارزانقيمت بدون جراحي، بلافاصله پروتز را به بيمار تحويل دهد و از جراحي هاي پيچيده تا حد امكان پرهيز شود.
دكتر سيدان مي  گويد:  آمريكايي ها با نحوه كار متخصصان ما مشكلي نداشتند. آنها فكر مي  كردند به دليل مشكلات زماني و بي برنامگي ما نتوانيم اين تحقيق را انجام دهيم ولي همكاري فوق العاده همكاران و تلاش رزيدنت هاي ما باعث شد تا پروژه دقيقا سرموقع به اتمام برسد. همكاران ما همگي تابستان به دانشگاه آمدند تا كار در موعد مقرر انجام شود.
نتيجه اين تحقيق حدود يك ماه قبل در نشريه داخلي دانشگاه جانز هاپكينز آمريكا به چاپ رسيد و قرار است نتيجه كامل اين تحقيقات به صورت كتاب منتشر شود كه گويا هم اكنون مراحل نهايي چاپ خود را طي مي  كند.
دكتر سيدان مي  گويد: بايد دوباره همان بحث كليشه اي را پيش بكشيم كه متخصصان ما چيزي كم از غربي ها ندارند. ما فقط مشكل امكانات و برنامه ريزي داريم. چيزي كه اگر حل شود بسياري از معضلات تحقيقاتي كشور بر طرف خواهد شد. اين تحقيق فتح بابي است كه از طريق آن بتوانيم تحقيقات جديدي به طور مشترك با كشورهاي ديگر در ايران داشته باشيم. بايد اين مسير باز باشد تا بتوانيم هرچه بيشتر توان علمي خود را افزايش داده و آن را به مراكز علمي تمام دنيا نشان دهيم.
در حاشيه 
- نوشتن و چاپ اين مطلب حواشي عجيبي به دنبال خود داشت كه ذكر يك مورد آنها خالي از لطف نيست. قرار بر اين بود كه مقاله نگارنده توسط دكتر سيدان بازخواني شده و بعد به همراه مدارك اصلي كه از دانشگاه جانزهاپكينز فرستاده شده بود براي بنده ارسال شود. چهارشنبه شب، در تاريخ 29 مهرماه حدود ساعت 30/9 شب اين مدارك داخل پاكت با يك پيك موتوري به آدرس نگارنده فرستاده مي  شود، ولي چيزي به دست ما نرسيد. پيگيري هاي روزهاي بعد ما نشان داد كه متاسفانه موتورسوار حامل پاكت كذايي در راه تصادف كرده و تا زمان تنظيم اين مطلب در بيمارستان بستري بودند. تعدادي از مطالب آن پاكت هم به طرز عجيب و غريبي ناپديد شدند. به هر حال براي آن آقاي موتورسوار آرزوي سلامتي و بهبودي داريم.

معامله اعضاي بدن از طريق اينترنت
ممنوعيت تكه آدم فروشي 
021783.jpg
برگردان: حسام گلبري 
روز چهارشنبه يكي از اهالي كلرادو براي پيوند كليه اهدا شده تحت عمل جراحي قرار گرفت. اين اولين مورد عمل پيوند اعضاي بدن بود كه از طريق سايت هاي تجاري اينترنت صورت گرفت و موجي از سوالات را پيرامون اخلاقي و قانوني بودن يا نبودن آن به دنبال داشت.
استفاني لويز، سخنگوي مركز بهداشتي درماني سنت لوك گفت: عمل جراحي روي فرد اهداكننده و بيمار موفقيت آميز بوده است.
باب هيكي، يكي از افراد نيازمند به پيوند كليه است. او كه نامش از سال 1999 در فهرست متقاضيان پيوند كليه است ديگر از انتظار به ستوه آمده و از طريق يك سايت اينترنتي موفق به آشنايي با فردي از اهداكنندگان به نام راب سميتي شده است. اين سايت اينترنتي به منظور پرداخت حق الزحمه از طرف بيماران به اهداكنندگان، از ژانويه گذشته راه اندازي شده است. هيكي، 58 ساله ساعاتي قبل از عمل جراحي خود گفت: مدت انتظار براي رسيدن نوبت خيلي طولاني است و در اين مدت توجه بيمار به چيزهاي ديگري كه مي تواند به او كمك كند، جلب مي شود. موعد عمل جراحي وي روز دوشنبه بود، ولي مسوولان بيمارستان آن را لغو كردند، در آخرين لحظات بررسي و تحقيق روي اين مورد جراحي پيوند مشخص شد كه اين اهداي كليه صرفا كمكي بلاعوض نبوده و براي مسايل مالي اين امر صورت گرفته بود.
اما هيكي و سميتي مدعي هستند بين آنها هيچ مبلغي كه متناقض با قوانين توافقي باشد مبادله نشده است. پايبندان به اصول اخلاقي مي گويند: هنوز در مورد سايت موردنظر و تعداد افرادي كه اعضاي بدن خود را اهدا مي كنند نگراني هاي جدي وجود دارد. در واقع قانوني بر ضد درخواست اهداي عضو وجود ندارد، اما افرادي از طريق اينترنت و به طور غيرقانوني اين كار را انجام مي دهند.درحالي كه گروه هايي بدون دريافت وجه تحت نظر دولت تمامي اعضاي اهدا شده توسط كساني كه از دنيا رفته اند را به ترتيب نياز و ضرورت بيماران تقسيم مي كنند، اينترنت در افزايش تعداد افراد زنده اي كه اعضاي بدن خود را اهدا مي كنند نقشي ندارد. در سال گذشته 6 هزار و 920 نفر در قيد حيات، اعضاي بدن خود را اهدا كرده اند در حالي كه اعضاي بدن 6 هزار و 457 نفر از افراد از دنيا رفته اهدا شده است.
آرتور كاپلن از اعضاي هيات علمي دانشگاه پنسيلوانيا كه در مسايل اخلاقي صاحبنظر است، گفت: اولين مشكلي كه در اهداي اعضاي بدن از طريق اينترنت وجود دارد مساله مالي آن است، كمتر كسي از استطاعت مالي كافي براي پرداخت مخارج و هزينه هاي فرد اهداكننده برخورداراست . افرادي كه از لحاظ مالي در وضعيت بهتري به سر مي  برند مي  توانند به اهدا كنندگاني دسترسي پيدا كنند كه افراد فقير و درمانده از دسترسي به آنان عاجزند. كاپلن در ادامه افزود: اين سايت اينترنتي اهداكنندگان را از خطرات و زيان هاي احتمالي باخبر نمي  كند، در واقع كار اصلي آن برقراري ارتباط بين اهدا كنندگان و بيماران است، نه اينكه سعي بر اين داشته باشد تا به آنها هشدار دهد يا آنها را از اين كار دلسرد كند.
سايت اينترنتي مذكور پروفايل هاي گوناگون خود را در مورد حق الزحمه در اختيار جويندگان اعضاي بدن قرار داده است. دكتر جدلي لوني پزشك متخصص داخلي و مدير بخش پزشكي در اين سايت مي  گويد: براي فردي كه از نظر مالي توان پرداخت حق الزحمه را نداشته باشد، راه ديگري وجود دارد و آن پرداخت حق الزحمه اقساط است.
آقاي هيكي در طول سه ماه و در هر ماه 295 دلار به سايت پرداخت كرده و در حدود 500 دلار هزينه حمل و نقل و ديگر مخارج آقاي سميتي شده است، در طول فعاليت سه ماهه اين سايت اينترنتي، 500 پيشنهاد اهداي عضو شده است.
جول نيومن سخنگويUNOS در بيانيه اي عليه فروش عضو اظهار داشت: اين سايت از قشر آسيب پذير جامعه بهره كشي مي  كند و عدالت را در تخصيص پيوند اعضاي اهدا شده رعايت نمي  كند. به نظر او اعضاي اهدا شده بايد به طور مساوي بين افراد نيازمند آن تقسيم شود و تبعيضي دراين ميان نباشد.
طبق قوانين اتحادي و توافقي، فروش اعضاي بدن ممنوع است، ولي اين قوانين پرداخت هزينه هاي اهداي اعضاي بدن، همچون پرواز به بيمارستان و مدت زماني را كه فرد در اثر عمل جراحي از كار افتاده مي  شود را مجاز دانسته.
ميلي رابرسون، رئيس بيمارستان كلرادو عمل پيوند هيكي و سميتي را موردي استثنا اعلام كرد كه از سر دلسوزي صورت گرفته است و در دفاع از خود مي  گويد: اصرار و پافشاري در انجام اين عمل به اين معنا نيست كه توافقي بين بيمارستان و آن سايت وجود دارد و بازرسان نيز رسيدگي هاي بيشتري در اين مورد انجام خواهند داد.
آقاي سميتي كه عكاس نيمه وقت و توزيع كننده موادغذايي است ساعاتي قبل از عمل جراحي گفت: شايد آنها بعدا متوجه شوند كه در حساب من ميليون ها دلار نيست و من اين كار را فقط براي اين انجام داده ام كه شايد توانسته باشم كاري مفيد براي اين مرد كرده باشم.

نخستين ربات پرستار در جهان
021789.jpg
نخستين ربات پرستار جهان با قابليت پرستاري، توانبخشي و كاردرماني معلولان قطع نخاع در قطب علمي طراحي، رباتيك و اتوماسيون دانشگاه صنعتي شريف طراحي و ساخته شد.
مهندس هومن حسين خان ناظر، فارغ التحصيل دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف و از مجريان طرح ساخت ربات پرستار درباره ويژگي ها و قابليت هاي اين ربات گفت: اين ربات كه بر اساس شرايط محيط هاي بيمارستاني و آسايشگاهي ساخته شده، قادر است ضمن سركشي و رساندن دارو و غذا به بيماران بستري در بخش هاي مختلف، از طريق سامانه پزشك مجازي كه به زودي بر آن نصب مي شود، امكان ارتباط مستقيم صوتي و تصويري پزشك با بيماران را فراهم كرده و اعمال توانبخشي و كار درماني را روي مچ پا و زانوي بيماران معلول انجام دهد.
وي افزود: يكي ديگر از ويژگي هاي مفيد اين ربات كه قابليت تبديل به اشكال مختلف از جمله صندلي را دارد، امكان حركت دادن بيمار به صورت نشسته و ايستاندن انفعالي معلولان قطع نخاع است كه فراهم شدن امكان حركت اين گروه از معلولان به حالت ايستاده، تاثيرات جسمي و رواني بسياري بر آنها داشته و ضمن جلوگيري از بدتر شدن شرايط آنها به روند بهبودي اين گروه از بيماران نيز كمك مي كند.
حسين خان ناظر درباره نحوه كنترل اين ربات گفت: تمامي فعاليت هاي اين ربات كاملا قابل برنامه ريزي است به طوري كه با مشخص كردن مسير حركت و فعاليت هاي مختلفي كه بايد انجام شود ربات مي تواند درمحيط بيمارستان يا آسايشگاه حركت كرده و بدون برخورد با موانع ثابت و متحركي كه وجود دارد خود را به بيماران رسانده و امور محوله را انجام دهد. البته به منظور كنترل حسن عملكرد ربات و دادن فرمان هايي كه به نظر پزشك بستگي دارد، يك ايستگاه كنترل كوچك شامل يك دوربين و رايانه در محل بيمارستان نصب مي شود تا در صورت نياز پزشك بتواند تصوير بيمار را ببيند و در صورت نياز فرمان هاي لازم را به ربات منتقل كند.
وي خاطرنشان كرد: منبع تامين انرژي مورد نياز اين ربات باتري هاي خشك قابل شارژ است كه در بالاترين حد مصرف 3 تا 4 ساعت پايداري دارند.
پژوهشگر قطب طراحي و رباتيك دانشگاه شريف با تاكيد بر اين كه تمامي مراحل طراحي و ساخت ربات پرستار در اين مركز انجام شده و ربات فاقد هرگونه نمونه مشابه خارجي است، اظهار داشت: تاكنون 3 نمونه ربات به عنوان ربات پرستار در دنيا ساخته شده كه حداكثر كارايي آنها در حد يك مركز متحرك اطلاعات بيمارستاني است و قابليت ارايه خدمات پرستاري و توانبخشي را ندارند.
حسين خان ناظر درباره روند اجراي طرح ساخت ربات پرستار به ايسنا گفت: اين پروژه از شهريور ماه 1381 آغاز شده و در حال حاضر ساخت ربات به پايان رسيده است ولي برخي مراحل جزيي ارتقا و هوشمند سازي ربات باقي مانده كه طي 4-3 ماه آينده به پايان مي رسد. قطب علمي طراحي رباتيك، رباتيك و اتوماسيون دانشگاه صنعتي شريف، معاونت پژوهشي دانشگاه، سازمان بهداشت جهاني و بانك توسعه اسلامي از اجراي اين طرح حمايت مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: نتايج تحقيقات اين طرح تاكنون در قالب چهار مقاله در كنفرانس هاي خارجي۲، مقاله در ژورنال پژوهشي دانشگاه شريف و 7 گزارش فني پيشرفت براي حاميان طرح ارايه شده و هفت مقاله ديگر نيز جهت داوري به مجلات و كنفرانس هاي علمي خارجي ارايه شده است.
پژوهشگر قطب علمي رباتيك دانشگاه صنعتي شريف در پايان درباره انگيزه پژوهشگران اين مركز از ساخت ربات پرستار گفت: بر اساس برخي آمارها در حال حاضر حدود 8 هزار جانباز و معلول قطع نخاع تحت پوشش بنياد جانبازان و سازمان بهزيستي هستند كه آمارهاي غير رسمي حاكي از وجود تعداد بسيار بيشتري از معلولان قطع نخاعي است كه عمدتا از خدمات بيمارستاني تخصصي محروم هستند و حدود نيمي از آنها فاقد همسر و فرزند بوده و در شرايطي بسيار سخت زندگي مي كنند. مجريان اين طرح اميدوارند با توليد انبوه ربات هاي پرستار كه با وجود كارايي بسيار بالا هزينه چنداني در بر نخواهد داشت، به بهبود شرايط جسماني و رواني اين گروه از بيماران كمك كنند.
به گزارش ايسنا پروژه طراحي و ساخت ربات پرستار به رياست دكتر علي مقداري، رئيس قطب علمي طراحي، رباتيك و اتوماسيون دانشگاه صنعتي شريف و نظارت مهندس علي سلك غفاري توسط مهندس هومن حسين خان ناظر، فارغ التحصيل و سيد سينا راستاد كوچصفهاني، دانشجوي مهندسي مكانيك اين دانشگاه اجرا شده است.

سفيدي موي زودرس
021786.jpg
نتايج تحقيقات پزشكان نشان مي دهد: مديران،  پژوهشگران و افراد داراي مشاغل پراسترس، بسيار زودتر از افراد آرام و بدون استرس به عارضه سفيد شدن مو دچار مي شوند.كاهش استرس و فشارهاي روحي و عصبي در سال هاي جواني و ميانسالي، تغذيه صحيح، ورزش هاي منظم و اصولي و بهداشت مو و بدن در پيشگيري از سفيدي موها موثر است.تاكنون دارويي كه به عنوان پيشگيري قطعي و درمان سفيدي مو درجهان مطرح شده باشد، ساخته نشده اما دانشمندان بسيار اميدوارند در سال هاي آتي در اثر دستكاري هاي ژنتيك يا استفاده از داروهايي كه بر كورتكس مو اثر بگذارد دارويي كشف و عرضه كنند.
سفيدپوستان 10 سال زودتر از سياه پوستان به سفيدي مو دچار مي شوند و علت سفيد شدن موها هميشه مربوط به بالا بودن سن نيست، بلكه گاهي داراي علل بيمارگونه است كه از آن جمله مي توان به كچلي منتشر سر و كم خوني هاي بدخيم اشاره كرد.

تلفن  هشداردهنده
021795.jpg
يك شركت مخابراتي آلمان ماه گذشته اعلام كرد در حال ساخت تلفن همراهي است كه در صورت آلوده بودن بازدم يا ناخوشايند بودن آن، به مصرف كننده هشدار مي  دهد.سخنگوي شركت تلفن همراه زيمنس اعلام كرد:
در اين دستگاه تلفن چيپ بسيار كوچكي در حد يك ميليمتر وجود دارد كه مي  تواند بوهاي ناخوشايند را تشخيص دهد.
يك تيم تحقيقاتي در شهر جنوبي مونيخ در حال ساخت دستگاه جديدي هستند كه اين تكنولوژي حسگر جديد را روي آن امتحان كنند.
سخنگوي اين شركت مي  گويد: اين حسگر هواي اطراف را براي يافتن هر چيزي از بوي بد و الكل گرفته تا ميزان گازهاي جوي اندازه گيري مي  كند. بعضي از افراد روي خوش بو بودن نفس آن خيلي حساسيت دارند.

هورمون استرس
021780.jpg
بر اساس آخرين تحقيقات در زمينه علوم عصبي رفتاري در مغز پستانداران يك چرخه توحش وجود دارد. دانشمندان هلند و مجارستان يك چرخه فيدبكي دو طرفه سريع بين هورمون هاي استرس و مركز كنترل پرخاشگري در موش ها كشف كرده اند.آنها 53 موش را طي 5 آزمايش مختلف، بررسي كرده و متوجه شدند اگر مكانيسم پرخاشگري مغز تحريك شود، ميزان هورمون هاي استرس افزايش پيدا مي  كند و اگر ميزان هورمون ها را بالا ببرند، مركز كنترل پرخاشگري به شدت فعال مي  شود. اين مكانيسم روشن مي  كند كه چرا رفتارهاي پرخاشگرانه به اين سرعت شروع و اوج مي  گيرند و اينكه يك روز كاري سخت چقدر به راحتي با يك خشونت خانگي، پايان مي  گيرد.منوكرك از مركز تحقيقات دارويي آمستردام- ليدن مي  گويد: اين هورمون هاي استرس با تحريك ذخاير انرژي، فيزيولوژي بدن را براي جنگ و گريز حين استرس آماده مي  كنند و امروزه، مي  دانيم كه دقيقا همين هورمون ها فرمان تسهيل جنگيدن را به مغز برمي گردانند.

ورم پاها در پايان يك روز كاري
021792.jpg
پژوهشگران آمريكايي با انتشار مقاله اي در نشريه مايوكلينيك هلت لتر نكات بهداشتي را براي افرادي كه معمولا در پايان روز دچار ادم و ورم پاها مي شوند پيشنهاد كرده اند.
در حالت عادي پا و قوزك پاها در هنگام صبح و ابتداي روز حالتي طبيعي دارند اما با گذشت زمان و نزديك شدن به انتهاي روز به دليل ايستادن زياد، در اين اعضا حالت ورم ايجاد مي شود، به طوري كه گاهي اوقات خارج كردن كفش از پاها دشوار مي شود.
اين حالت را در اصطلاح ادم يا ورم مي گويند و زماني اتفاق مي افتد كه جاذبه زمين مايعات بدن را به سمت اعضاي تحتاني يعني پاها و قوزك پاها مي كشد كه در نتيجه منجر به ورم اين اعضا مي شود.
از اين رو متخصصان راه حل هايي را براي كاهش اين وضعيت ارايه كرده اند كه در ذيل مطرح مي شود:
۱- كاهش مصرف نمك چرا كه اين ماده باعث مصرف و نگهداري مايعات بيشتر مي شود.
۲- پوشيدن جوراب هاي ساق بلند زيرا جريان مايعات بدن را بهبود داده و حركات جاذبه اي مايعات را محدود مي كند.
۳- انجام حركات ورزشي منظم كه جريان مايعات بدن را تعديل مي كند.
۴- كاهش وزن اضافي چرا كه وزن زياد جريان مايعات را كند كرده و فشار زيادي بر رگ هاي بدن به ويژه سياهرگ ها وارد مي كند.
۵- جلوگيري از ايستادن هاي طولاني مدت.
۶- مراجعه به پزشك در صورت مشاهده هرگونه حالت تورم در اين اعضا.
در اين مقاله همچنين توصيه شده است در صورت تداوم تورم، وجود تورم همراه با تنگي نفس و اضافه وزن يا مشاهده حالت تورمي كه به پوست آسيب مي رساند حتما بايد با متخصص مشورت كرد.

قرص هاي ضدبارداري نگراني براي نازايي ايجاد نمي كند
يك متخصص زنان و زايمان اعلام كرد:  مصرف قرص هاي ضدبارداري با دستورالعمل صحيح و مصرف نكردن بيش از 6 سال، روش بسيار موثر در جلوگيري از بارداري و در سلامتي زنان نقش دارد.
دكتر شيرين قاضي زاده با اشاره به اين كه ميزان ناباروري مصرف كنندگان قرص هاي ضدبارداري به هيچ وجه بيش از ساير افراد نيست، اظهار داشت: مصرف قرص هاي ضدبارداري در سال هاي اول بعد از ازدواج، به راحتي امكانپذير است بدون اينكه هيچگونه نگراني از ايجاد نازايي وجود داشته باشد.
وي با اشاره به نقش محافظتي قرص هاي ضدبارداري براي تخمدان و رحم گفت: برخي معتقدند كه حتي افراد مصرف كننده اين قرص ها، باروري بهتري در آينده خواهند داشت.
اين متخصص زنان و زايمان، در خصوص اثرات پيشگيري كننده قرص هاي ضدبارداري تصريح كرد: در زناني كه دچار كيست هاي عود كننده تخمدان هستند مصرف قرص هاي ضدبارداري علاوه بر اثر پيشگيري از بارداري از عود اين كيست ها نيز جلوگيري مي كند.
وي همچنين، جلوگيري از عفونت هاي لگني و نازايي ناشي از عفونت هاي لگني را از ديگر اثرات مثبت قرص هاي ضدبارداري برشمرد و ادامه داد: قرص هاي ضدبارداري با تاثير روي مخاط دهانه رحم، جلو نفوذ عوامل بيماريزا را به قسمت هاي بالاتر دستگاه تناسلي مي گيرد و از چنين عفونت هايي كاملا پيشگيري مي كند.
دكتر قاضي زاده با بيان اين كه ميزان شيوع سرطان لايه داخلي رحم حتي براي افرادي كه يك سال قرص مصرف مي كنند 50 درصد كمتر از ساير افراد خواهد بود، گفت:  ميزان ابتلا به سرطان تخمدان، در افرادي كه ولو مدت كوتاهي يك سال قرص مصرف كرده اند نيز كمتر است.
وي ايجاد سرطان دهانه رحم را تنها نگراني از بابت مصرف قرص هاي ضدبارداري دانست و خاطرنشان كرد: عامل ايجاد سرطان دهانه رحم ويروسي است كه در اثر تماس هاي جنسي مشكوك منتقل مي شود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |