دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۳
در راهروهاي باريك ساختمان پخش
چهارراهي به زيبايي جواني 
چهارراه جواني در مهرماه 81 با اين هدف كه تمام نظرهاي جوانان با هر سليقه و نگرشي در آن جمع باشد آغاز به كار كرد. شايد به همين دليل برخورد آرا و نظرات بود كه نام چهارراه بر پيشاني برنامه نشست 
021843.jpg
مسعود مير
راديوي تاكسي روشن است و صداي مجري شده تنها دلخوشي راننده اي كه پشت چراغ قرمز وليعصر - نيايش روي فرمان ضرب گرفته است. رنگ سبز عبور كه به چشم هاي راننده ها بفرما مي زند، زوزه موتورهاي خسته با موسيقي پخش شده از راديو نتهاي فالش را به شنونده ها هديه مي كند و ....
آقا سازمان ... راننده اين را مي گويد و روبه روي در ورودي ساختمان هاي پخش سازمان صدا و سيما چند اسكناس مچاله شده را پرت مي كند روي داشبورد. قرار حضور در استوديويي كه امواج خروجي از آن را هزاران شنونده در گوشه و كنار ايران با اشتياق گوش مي كنند آنقدر جذاب است كه بتوان مشكلات تكراري مواجه شدن با مسوولان نگهباني بداخلاق و همچنين پياده روي هاي طولاني در محوطه را فراموش كرد. اولين حسي كه بعد از ورود به ساختمان ذهن را به خود مشغول مي كند اين است كه هر برنامه اي كه با نام برنامه راديو و تلويزيون ايران در اين كشور به مردم ارايه مي شود از اين ساختمان روي آنتن مي رود. شايد به خاطر همين حس است كه به فكر غريبه نبودن با آن به مغز سرك مي كشد. قبل از اينكه گم شدن در راهروهاي باريك و پرپيچ و خم ساختمان پخش را تجربه كني، تابلوي كوچك و چوبي كه رويش نوشته شده رژي پخش شبكه جوان، نقش راهنما را ايفا مي كند. اينجا پخش راديو جوان است و ساعت 17 تا 19 ميزبان برنامه اي است كه با پخشش مرزهاي جديدي را در سابقه راديو درنورديد. يك برنامه جوان پسند و پر از شادابي كه البته عوامل آن در به وجود آمدن اين نشاط سنگ تمام گذاشته اند. در راهروها و رژي هاي متعدد ساختمان كه فقط گاهي صداي يك موزيك يا نجواهاي نامفهوم چند نفر به گوش شوك وارد مي كند، مجري برنامه با انرژي كه حداقل نيم ساعت مانده به افطار در كمتر كسي ديده مي شود، مي گويد: چهارراه جواني. طراح و سازنده اصلي اين برنامه مريم جلالي بوده كه اكنون مديريت طرح و تامين شبكه جوان را به عهده دارد.
چهارراه جواني در مهرماه 81 با اين هدف كه تمام نظرهاي جوانان با هر سليقه و نگرشي در آن جمع باشد آغاز به كار كرد. شايد به همين دليل برخورد آرا و نظرات بود كه نام چهارراه بر پيشاني برنامه نشست. با توجه به حفظ فرمت چهارراهي تمام المان هاي برنامه به صورت يك لوكيشن در چهارراه طراحي شد. كيوسك روزنامه در چهارراه، كاسه بشقابي كه عقايد جوان ها را مي خرد و در موردش بحث مي كند و زير تير چراغ برق كه سعي مي كند نظرات مختلف نسبت به يك موضوع را مطرح كند و توسط گزارشگر برنامه تهيه مي شود.
خانم صداقتي و آقاي معيري كه فاصله سني شان هم يكي از جذابيت هاي برنامه است با هماهنگي عوامل پخش و فني، برنامه اي را آغاز مي كنند كه ساعت پخشش هم عجيب و جالب است. روزه داران جوان اگر تمام برنامه را دنبال كنند، هم آخرين لحظات روزه داريشان را با برنامه پر مي كنند و هم زمان افطار و بعد از آن مي توانند با گوش سپردن به امواج آشناي برنامه بين خودشان و رسانه غريب راديو پل بزنند.
شايد لحظاتي كه با خيال راحت فركانس هاي مختلف راديو را با يك پيچ كوچك پس مي زنيد و انتخاب مي كنيد، تصور نكنيد كه براي پخش شدن يك برنامه راديويي چه انرژي صرف مي شود. وقتي مجري هاي برنامه چهارراه جواني در اتاقك مخصوص مشغول اجرا هستند آن  طرف ديوار شيشه اي حايل بين آنها و عوامل، داستان به گونه اي ديگر روايت مي شود. آقاي گلبن تهيه كننده برنامه، كنار صدا بردار ايستاده و به دقت مشغول گوش دادن به برنامه  است. شايد وقتي كه با اشاره او نوار ضبط شده اذان از ماشين هاي اشتودر پخش مي شود بتوان اين موضوع را فهميد كه اينجا ثانيه ها حكم ساعت را دارند و كسرهاي ثانيه اند كه حياتي اند. زماني كه صداي اذان در اتاق رژي از يك راديوي كوچك قرمز رنگ به گوش مي رسد يك فرصت كوتاه به وجود مي آيد كه بشود در آن سحر را به افطار گره كرد و چيزي خورد. در همان چند دقيقه كوتاه يك افطاري ساده و بعد دوباره ادامه برنامه. سيد محمد موسوي سر دبير چهار راه جواني است. يك لقمه كوچك نان و پنير براي خودش مي گيرد و رو به رويمان مي ايستد، چند دقيقه كوتاه وقت دارد تا با ما صحبت كند.
از او راجع به علت متفاوت بودن برنامه اش مي پرسيم. لبخند مي زند و مي گويد كه اين كار اگر بازتاب خوبي هم داشته به خاطر تلاش همكاران سابق و كنوني بوده است. محمد جعفر خسروي تهيه كننده سابق اين برنامه بود كه با ساختار جديدي كه براي برنامه تعريف كرد اولين گام را در موفقيت اين برنامه برداشت. او تمام تلاشش را كرد تا برنامه اي تهيه كند كه هم مورد پسند جوانان تهراني باشد و هم شهرستاني ها از آن لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار كنند. در اين مسير تلاش هاي زهرا سياقي نويسنده برنامه هم كه ادبيات خاصي را در چهارراه به ثمر رسانده، بسيار مهم بوده است. موسوي خيلي سريع خودش را دوباره به رژي مي رساند و دوباره كار و كار و ...
اهميت زمان را كه فراموش نكرديد. رنگ و بوي برنامه عوض شده و نوبت آبشن هاي ثابت برنامه است. شوخي با تيتر روزنامه ها آن  هم با يك لهجه محلي جالب سوژه هاي روزانه كه همه چيزش به قول عوامل برنامه چهارراهي است و گفت وگوهاي زنده.
بايد به تمام اينها به كار بردن به موقع موسيقي كه بر خلاف بسياري از برنامه هاي ديگر به صورت صداي آمبيانس زير صدا نيست را هم اضافه كرد. موزيك هايي كه آنقدر با دقت انتخاب شده اند كه چرايي را باقي نمي گذارند. در يك زمان پنج دقيقه اي كه شايد از نظر ما زياد مهم به نظر نرسد اتفاق هاي متفاوتي در پخش تجربه مي شود. هماهنگي با مجري ها براي خواندن متن ها و تمام كردن آنها در لحظه مشخص، عدم تداخل متن با موزيكي كه انتخاب و روي آنتن مي رود و ... را به علاوه كنيد با استرس ها و دقتي كه يك برنامه زنده مي طلبد و كات به كات كردن صداها و نوارها تا به اين نتيجه برسيد كه عاشق كار بودن يعني چه؟ وقتي انواع و اقسام مشكلات، اعم از مالي و اجرايي در چنين مسيري سد راه مي كنند تنها علاقه است كه اين انگيزه را به وجود مي آورد تا عده اي براي اينكه در لحظات اذان افطار با مردم باشند اينگونه از خود مايه بگذارند. عقربه بزرگ ساعت كه به عدد هفت مي رسد و صداي پيام بازرگاني استوديو را پر مي كند، كار تمام مي شود.
دو ساعتي كه با نوارهاي ربع اينچ، تيغ برش نوار، آرشيو افكت، سختگيري هاي تهيه كننده و سر دبير، گزارش از سطح شهر و خروارها سيم و باند صدا و صد البته ديالوگ پاياني تا فردايش لذتبخش است. براي با مردم بودن دنبال بهانه ايم و چي از اين بهتر...

جعبه
من يك مستاجرم 
ستون جعبه امروز ما جز برنامه هاي تلويزيوني خبر ديگري ندارد. پس با هم برنامه هاي روز دوشنبه يازدهم آبان ماه را مرور مي  كنيم. ساعت 30:10 صبح از شبكه اول مي  توانيد تكرار سريال اگه بابام زنده بود را تماشا كنيد. 15:13 مي  توانيد تكرار سريال در پناه تو را از شبكه دوم ملاحظه بفرماييد. تكرار سريال سوار بي  اسب كه شب گذشته پخش شد را مي  توانيد ساعت 15 امروز از شبكه اول مشاهده بفرماييد. 15:15 تكرار سريال خانه به دوش از شبكه سوم پخش مي  شود. اذان مغرب امروز به افق تهران و وقت افطار ساعت 28:17 خواهد بود. سريال هاي افطار هم كه يكي پس از ديگري آغاز مي  شوند. 50:17 مي  توانيد كمكم كن را از شبكه دوم ببينيد. 30:18 مجموعه خانه به دوش از شبكه سوم سيما پخش مي  شود، 10:19 سريال رسم عاشقي پخش مي  شود از شبكه تهران و بالاخره ساعت 45:19 سريال اگه بابام زنده بود از شبكه اول پخش خواهد شد. ساعت 15:20 قسمت ديگري از سريال من يك مستاجرم از شبكه سوم پخش مي  شود. 10:22 مي  توانيد دايره ترديد را از شبكه اول سيما تماشا كنيد. كمي قبل تر يعني حول و حوش ساعت 10:21 قسمت ديگري از مجموعه طنز كمربندها را ببنديم پخش خواهد شد.
مانند هر دوشنبه و ساعت 30:22 نوبت به برنامه نود و بررسي مسابقات ليگ برتر فوتبال كشورمان مي رسد. عادل فردوسي پور به همراه ميهمانانش در برنامه نود را مي  توانيد از شبكه سوم ببينيد. دوشنبه خوبي داشته باشيد.

صحنه
پير پاره دوز در زمستان 
اگر طرفدار نمايش  هاي سياه بازي هستيد، كافي است فقط تا زمستان امسال  صبر كنيد و منتظر بمانيد. چون قرار است سعدي افشار هنرمند پيشكسوت نمايش هاي سياه بازي براي يك بار ديگر هم با نمايشي به كارگرداني دكتر محمود عزيزي به صحنه تئاتر برگردد. اين نمايش را كه نام موقتش پير پاره دوز است، معزالديوان فكري نوشته و محسن افشار هم آن را بازنويسي كرده است. داستان اين نمايش درباره مردي سيه چرده است كه پينه دوزي مي كند، او هر شب با دوستان خود به تفريح مي نشيند و به همنوعانش كمك مي كند. روزي شاه عباس كبير، با لباس مبدل به بازار آمده و پيش مرده سيه چرده كه نامش عمو نوروز  است مي رود و ....در اين نمايش كه قرار است در تالار سنگلج روي پرده برود، مجيد فروغي به همراه محسن افشار، غلام بابوته، حسين رنگي وند، مليحه موسوي، زري عماد و محمد صادق در كنار سعدي افشار بازي مي كنند. محمود عزيزي سال قبل هم نمايش سعدي هملت مي شود را با نگاهي به اثر ويليام شكسپير و با بازي سعدي افشار روي صحنه برده بود و امسال هم تصميم دارد اين تجربه را تكرار كند.

نمايشگاه
آرايش خط در آثار هنرمند افغان 
گويا در دوازدهمين نمايشگاه قرآن كريم كه در تهران برگزار شده، يك هنرمند افغان هم با تابلوهاي نقاشي خطش شركت كرده است. تابلوهاي او كه موضوع همه آنها قرآن و ماه رمضان است، با خطوط رقاع، ديواني جلي و خفي، نسخ، نستعليق و شكسته كار شده اند. محمد اسماعيل صديقي كه در بخش بين الملل نمايشگاه قرآن تنها نماينده كشورش است، آثار خود را آرايش خط نامگذاري كرده و معتقد است كه خوشنويسان ايراني در خط نستعليق و شكسته نستعليق خوب مي نويسند، اما در نسخ و ثلث هنرمندان افغان قوي تر هستند. براي ديدن آثار او فقط كافي است به تالار ورودي نمايشگاه قرآن برويد. همچنين به مناسبت ايام ماه رمضان نگارخانه مژده وابسته به انجمن فرهنگي هنري سايه، آثار نقاشي جمعي از هنرمندان پيشكسوت و معاصر را با موضوعات مذهبي و قرآني به نمايش گذاشته است. براي ديدن اين آثار تا 13 آبان ماه فرصت داريد تا به نشاني سعادت آباد، خيابان سرو شرقي، كوچه هجدهم برويد. اما براي بازديد از نمايشگاه سفال و رودوزي هاي سنتي كه در فرهنگسراي تفكر برگزار شده است فقط همين امروز مي توانيد به نشاني: خيابان آيت الله كاشاني، شهر زيبا، شهران برويد.

ذهن زيبا
هيچ كس لياقت اشك هاي تو را ندارد و كسي كه چنين ارزشي دارد باعث اشك ريختن تو نمي  شود.
گابريل گارسيا ماركز
اگر پدر پياز باشد و مادر سير، چگونه مي  توان انتظار بوي خوش را از فرزند داشت.
ضرب المثل عربي 
انديشه كردن كه چه گويم، به از پشيماني خوردن كه چرا گفتم.
سعدي

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |