بنزين را گران كنيد
پايين بودن قيمت بنزين در كشور، سوزاندن سرمايه ملي است، سوزاندني كه هسته ملت را با خود به آتش مي كشد.
دكتر اخلاقي دبير شوراي اقتصاد، در خصوص قيمت بنزين گفت: بنزين ارزان كشور را به وضعيتي رسانده كه اكنون در آن به سر مي بريم.
وي افزود: افزايش ميزان مصرف سوخت، افزايش حجم ترافيك و كاهش ميزان سلامت در سطح كشور، تماما نتايج پايين بودن قيمت سوخت و به ويژه بنزين در كشور است.
وي افزود: متاسفانه امروز صحبت از بنزين 35توماني مي شود غافل از اينكه اينگونه صحبت ها، سوزاندن سرمايه ملي است.
دبير شوراي اقتصاد در ادامه گفت: ما مي توانيم از اين منابع خدادادي انرژي در افزايش سرمايه گذاري بخش حمل ونقل عمومي كشور به ويژه در شهرهاي بزرگ بهره بگيريم و به اين ترتيب مردم را به تحمل خسارت هاي گسترده جاده اي يا آلودگي هاي محيط زيست و مسايلي از اين قبيل وادار نكنيم.
اخلاقي ادامه داد: مشكلات موجود در سيستم حمل ونقلي، هزينه هاي دراز مدت كشور را افزايش داده و بسياري از سرمايه هاي اجتاعي را نابود مي كند.
وي افزود: بايد در تصميم گيري هاي مختلف اقتصادي نگاهي عميق داشت چرا كه از اين طريق ارجحيت دادن به منافع كوتاه مدت در مقابل منافع بلند مدت كشور و نظام به حداقل خواهدرسيد.
بانكداران خيلي چاقند
شايد يكي از فعالترين و مفيدترين شغل هايي كه در ايران وجود دارد، بانكداري باشد. بانكداراني كه هيچ گاه نمي بينيم بيكار يا منتظر مشتري نشسته باشند. طبق يك تحقيق همين نشستن مداوم پشت ميز و نداشتن تحرك سنگين بدني آنها را دچار يكي از بزرگترين معضلات انسان ها مي كند.
طبق آخرين تحقيقات پژوهشگران دانشگاه شاهد كه روي 168 نفر از كارمندان بانك هاي تهران انجام گرفته است، 70 درصد از اين جامعه آماري دچار چاقي يا اضافه وزن هستند و تنها 30 درصد از آنها هيكل هاي نرمال و متناسبي دارند... بنابراين دليل اينكه همه اين دوستان از استعداد چاقي خود گلايه دارند مكشوف شد.
طبق اين تحقيقات ميانگين تري گليسريد خون اين افراد از ساير كارمندان بيشتر است.
اما نكته ديگر و نگران كننده اين است كه ميزان اچ. دي. ال خون اين افراد كمتر از حد معمول است. نگراني از اين بابت است كه اگر اچ.دي.ال از حد معمول كمتر باشد، ال.دي.ال خون بالاتر رفته و احتمال سكته قلبي را افزايش مي دهد. به همين دليل محققان ضرورت برنامه ريزي براي اصلاح شيوه زندگي اين افراد را بيش از پيش مي دانند.
گرچه در خبر منتشر شده اشاره اي به شيوه تغييرات در زندگي كم تحرك يك كارمند بانك نشده است، اما كارشناسان عقيده دارند اگر روزي 10 دقيقه جاي مشتري و بانكدار عوض شود مشكل چاقي به كلي ريشه كن شده و احتمال سكته قلبي بر اثر چاقي از بين مي رود، گرچه همين احتمال بر اثر حرص خوردن همچنان وجود دارد!
منوريل ضد زلزله!!
هنوز كشمكش ها بر سر ضرر يا مزيت هاي منوريل به سرانجام نرسيده است، يك كارشناس شهري مي گويد منوريل مفيد است يك كارشناس ديگر مي گويد اين شبكه نه مفيد است و نه قابل عملياتي شدن. اما مجري طرح مكانيزه شبكه حمل ونقل عمومي مي گويد: منوريل تنها وسيله اي است كه بعد از وقوع زلزله مي تواند جا به جايي مردم را به راحتي انجام دهد. جواد مصطفوي افزود: بعد از وقوع زلزله ايستگاه هاي مترو قطعا تا حدودي آسيب خواهند ديد و بعيد است در همان ساعات قابل استفاده باشند.
وي تاكيد كرد: تنها وسيله اي كه با ستون هايي در ارتفاع 3 تا۴ متر مي تواند در خيابان هايي كه از ريزش ساختمان ها مسدود شده قابل استفاده باشد، خط ترن هوايي است. البته اين كارشناس محترم شهري هنوز مشخص نكرده است كه آيا تضميني براي ساخت سازه هاي محكم و ضد زلزله براي اين شبكه وجود دارد يا خير، چون اينكه زلزله بيايد و منوريل سرپا بايستد خود امري قابل ترديد است. اين كارشناس ارشد حمل ونقل عمومي در خصوص ديگر مزيت هاي استفاده از منوريل در تهران گفت: با توجه به حجم بسيار زياد ورود خودرو به تهران و بسته شدن خيابان ها در دو سال آينده، تنها وسيله اي كه در مدت زمان كوتاه مي تواند مورد بهره برداري قرار گيرد، منوريل است.
مصطفوي استفاده از اين روش را به دليل كوتاه بودن زمان اجراي كار و همچنين كم هزينه بودن آن، بهترين و مفيدترين شيوه براي روان سازي شبكه حمل ونقل عمومي دانست. مجري طرح مكانيزه شبكه حمل ونقل عمومي با تاكيد بر اين موضوع كه راه حل ديگري براي نجات مردم تهران از بحران ترافيك وجود ندارد، گفت: توسعه شبكه مترو به دليل هزينه بسيار سنگيني كه دارد مقرون به صرفه نيست، ضمن اينكه زمانبر نيز است.
وي اظهار داشت: فقط هزينه خاكبرداري براي احداث تونل هاي مترو برابر با احداث ترن هوايي بوده و اين درحالي است كه نمي توان بيش از اين نسبت به گسترش خطوط جديد مترو سرمايه گذاري كرد.