مترو مادريد در جدال با ترافيكي كور
راه هاي زير زمين همچنان محبوب
سهم مادريد از خودرو به دلايلي چند از جمله جاي دادن تقريبا يك هشتم جمعيت كل اسپانيا در خود و نيز، سطح بالاي رفاه آن موجب شده است كه ميزان خودروهاي اين شهر چندين برابر ديگر شهرهاي بزرگ كشور باشد
نخستن خط مترو مادريد در ماه اكتبر 1919 يعني درست 85 سال پيش در اسپانيا راه اندازي شد و اكنون روزانه بيش از دوميليون مسافر را در خطوط مختلف خود جا به جا مي كند
|
|
مترو مادريد در حالي به گسترش شبكه خطوط زير زميني خود در پايتخت اسپانيا مي انديشد كه ترافيكي كور به عنوان يك معضل پيچيده بيش از پيش تار و پود اين شهر اروپايي را درهم تنيده است.
براساس آمارها، درحال حاضر بيش از 28 ميليون خودرو در كشور۴۰ ميليوني اسپانيا تردد مي كند و افزايش قيمت نفت در ماه هاي اخير هم نتوانسته است مانع روند روزافزون شمار آنها شود.
سهم مادريد از خودرو به دلايلي چند از جمله جاي دادن تقريبا يك هشتم جمعيت كل اسپانيا در خود و نيز، سطح بالاي رفاه آن موجب شده است كه ميزان خودروهاي اين شهر چندين برابر ديگر شهرهاي بزرگ كشور باشد. نتيجه طبيعي اين وضعيت، ايجادترافيكي است كه زمان نمي شناسد.
اين ترافيك در ساعات اوليه بامداد تا هنگام شروع فعاليت ادارات و مدارس و نيز عصر هنگام، زمان تعطيلي آنان تا پاسي از شب در همه خيابان ها و بزرگراه هاي پايتخت اين كشور جنوب غربي اروپا به چشم مي خورد.
ترافيك روزافزون، هم مردم و هم دولت را اكنون به اين نتيجه رسانده است تا براي رهايي از اين وضعيت به ويژه در ساعات پر رفت و آمد به زيرزمين يعني مترو چشم بدوزند.
كندي حركت خودروها در خيابان ها، دشواري يافتن جاي پارك خودرو در حاشيه خيابان ها كه تقريبا همگي پولي است، هزينه بالاي پاركينگ هاي خصوصي، افزايش هزينه سوخت و مسايلي از اين دست موجب شده است تا بسياري از افراد ترجيح بدهند با وجود داشتن خودرو، مترو سوار شوند.
در مقابل، شبكه مترو مادريد با برخورداري از 12 خط به طول ده ها كيلومتر، دسترسي مسافران را به هر نقطه از شهر آسان ساخته و حتي چند خط آن به شهرهاي اطراف نيز كشيده شده است.
نخستن خط مترو مادريد در ماه اكتبر 1919 يعني درست 85 سال پيش در اسپانيا راه اندازي شد و اكنون روزانه بيش از دوميليون مسافر را در خطوط مختلف خود جا به جا مي كند.
طول اين شبكه در حال حاضر 9/226 كيلومتر است كه در آن 190 ايستگاه، جاي گرفته است.
براساس آمارها، مترو مادريد سال گذشته 601 ميليون و 864 هزار و 790 مسافر را جابه جا كرده است.
اما اين پايان كار مترو نيست. مانوئل مليس ماينار مدير عامل مترو مادريد به تازگي اعلام كرده است كه ظرف سه سال آينده، 7/72 كيلومتر جديد به شبكه مترو پايتخت اضافه مي شود.
علاوه بر رهايي از ترافيك خيابان ها، ويژگي هاي ديگري نيز موجب شده است تا مترو مادريد رو به گسترش داشته باشد.
جا به جايي روزانه حدود دو ميليون مسافر باعث شده است تا بسياري از ايستگاه هاي بزرگ و زيباي مترو پايتخت اسپانيا، با داشتن ده ها فروشگاه عرضه اجناس و كالاهاي مختلف، به مراكز فعال تجاري تبديل شود.
معماري و تابلوهاي هنري مختلف ايستگاه ها نيز به جلب گردشگران خارجي و د اخلي كمك مي كند و بر پايي نمايشگاه هاي مختلف در آن، بيش از پيش بر رونق مترو مي افزايد.
وجود شبكه تلويزيوني ويژه مترو با صفحه هاي بزرگ، چاپ و توزيع روزنامه رايگان مترو، اطلاع رساني مناسب درباره حركت قطارها و فعاليت مداوم و سريع آن نيز دست به دست هم داده است تا مترو مادريد باز هم مسافران بيشتري را به سوي خود بخواند.
در كنار همه اينها، شركت مترو تلاش كرده است تا با عرضه انواع مختلف بليت، رضايت بيشتر مسافران را جلب كند.
در حالي كه نرخ هر بليت براي يكبار استفاده از مترو در حال حاضر 25/1 يورو است، كساني كه قصد دارند ميزان بيشتري از آن استفاده كنند، مي توانند يك بليت 10 تايي بخرند كه مبلغ كل آن 35/5 يورو است. البته بليت هاي ماهانه مترو كه۳۵ يورو قيمت دارد براي سوار شدن به اتوبوس هم قابل استفاده است.
از ديگر ويژگي هاي مترو مادريد آن است كه پس از پرداخت بليت ورودي، مي توان تا هنگام رسيدن به مقصد خطوط مختلف را سوار شد بدون آنكه نيازي به پرداخت بليت جديد باشد.
اين امر تنها اختصاص به استفاده از قطارها ندارد بلكه مي توان به صورت رايگان از فعاليت هاي فرهنگي مختلف ايستگاه هاي مترو همانند نمايشگاه هاي هنري، نمايش فيلم و كنسرت هاي موسيقي كه به مناسبت هاي مختلف بر پا مي شود، نيز بهره برد.
سايمون ريدر دانشجوي ايرلندي كه براي تحصيل در دانشگاه به اسپانيا آمده است، مي گويد: شهر مادريد شهر بسيار زنده اي است و خارجي ها به سرعت مي توانند راه استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي آن را ياد بگيرند.
هرگردشگر خارجي كه وارد مادريد مي شود در همان فرودگاه، اطلاعات مختلف حاوي چگونگي استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي و نرخ آن به همراه نقشه ايستگاه ها و خطوط، در اختيار وي قرار مي گيرد تا بدون هيچ دغدغه اي هرگونه كه مي خواهد مسيرش را انتخاب كند.
شهرداري مادريد همزمان با ايجاد جاذبه ها و تسهيلات مختلف براي مترو، با هدف كاهش ترافيك، در جهت گسترش خطوط اتوبوسراني داخل شهر نيز تلاش كرده است. اتوبوس هاي ياد شده كه تقريبا در تمامي خيابان هاي شهر ايستگاه دارند، معمولا از خطوط ويژه براي تردد برخوردارند تا سرعت حركت بيشتري نسبت به خودروهاي عادي داشته باشند.
اين تمهيدا ت، بي ترديد در كاهش ترافيك در پايتخت اسپانيا نقش موثري ايفا كرده اما هنوز نتوانسته است در حل كامل اين معضل، موفق باشد.
خانم اسپرانسا آگيره رئيس دولت محلي ايالت خود مختار مادريد وعده داده است تا براي كاهش معضل ترافيك، ظرفيت و شبكه خطوط مترو و اتوبوسراني در پايتخت اسپانيا را گسترش دهد.
وي اخيرا گفته است كه تا سال 2007 ظرفيت صندلي هاي وسايط نقليه عمومي در مادريد به۷۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.
اما به نظر مي رسد همه اين تلاش ها نه براي حل ترافيك ، بلكه تنها به منظور كاهش آن در شهري است كه هر روز هم بر تعداد جمعيت و هم خودروهاي آن افزوده مي شود.
|