شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۷
آزمايشگاه تحقيقاتيTwinsburg
يك قلو ممنوع
در ابتدا يعني در سال 1979 تحقيقات در اين جشنواره خيلي ساده انجام مي  گرفت ولي به تدريج با پخش اخبار جشنواره در سراسر دنيا، در سال جاري، يك دوجين از محققان در اين جشنواره حضور داشتند. در اين جشنواره تحقيقات متنوع و بعضا جالبي انجام مي شود
دوقلوهاي يكسان 100 درصد ژن يكسان دارند و مي  توان با بررسي آنها، اهميت نسبي علم ژنتيك و محيط را در شكل گيري خصوصيات منحصر به فرد انسان درك كرد
022296.jpg
برگردان: مهدي اعلماني 
محققان به دهكده كوچكي در ايالت اوهايو آمريكا هجوم مي  آورند تا 2 روز طاقت فرسا را به كار و تحقيق مشغول شوند.
مقارن با شروع اولين تعطيلات آخر هفته در ماه آگوست، در شهر Twins burg اوهايو، يك جشنواره برگزار مي  شود. كارناوال هاي آذين بندي شده، اتومبيل ها و كاميون ها با نظمي خاص به آرامي حركت مي  كنند، در حالي كه هزاران تماشاچي كف مي  زنند و پرچم هايشان را حركت مي  دهند.
اين صحنه يك قسمت از نمايشي فوق العاده در آمريكاست. ولي اين جشنواره كمي غيرمنتظره و عجيب است. چون تمامي شركت كنندگان در اين جشنواره، دوقلو هستند. دوقلوهاي همسان و غيرهمسان در رنگ ها، شكل ها، سنين و اندازه هاي مختلف در بزرگترين گروه هاي ساليانه شركت جسته اند.
ديدار از Twins burg نه تنها براي عموم مردم، حتي براي خود دوقلوها هم جذاب وشگفت انگيز است. هر سال در اين جشنواره تعدادي از دانشمندان دعوت مي  شوند تا سوالاتي را از شركت كنندگان بپرسند. دوقلوهاي يكسان 100 درصد ژن يكسان دارند و مي  توان با بررسي آنها، اهميت نسبي علم ژنتيك و محيط را در شكل گيري خصوصيات منحصر به فرد انسان درك كرد.
تحقيقات روي دوقلوها به گذشته هاي دور برمي گرددJosef Mengele .، يكي از پزشكان حزب نازي بود كه در كمپ تحقيقاتيz Ausschwit در جنگ جهاني دوم به مطالعه مشغول بود و علاقه عجيبي به دوقلوها داشت. وي از ورود دوقلوها به كمپ خودداري مي          كرد، چون محفظه گازي در كمپ وجود داشت كه امكان داشت دوقلوها را مسموم كرده و وي نتواند مطالعاتش را روي آنها ادامه دهد.
تحقيقات روي دوقلوها، بهترين روش براي پاسخ به سوالاتي است كه در افكار عمومي وجود دارد، سوالاتي در مورد رابطه ژنوم انسان وشخصيت او كه تاحدي برگرفته از محيط است. اكثر دوقلوهايي كه در اين جشنواره شركت مي  كنند با شور و هيجان زياد در امر تحقيقات همكاري مي  كنند. لورا و ليندا، دوقلوهاي همسان اهل دهكده شفيلد اوهايو هستند كه چنددهه در اين جشنواره شركت كرده اند. طي اين سال ها بيش از 50 آزمايش روي آنها انجام شده است، مثلا يك شب به طور كامل از خواب محروم شدند و توسط الكترودهايي كه به مغز آنها نصب شده بود عكس العمل هاي آنها بررسي شد.
در ابتدا يعني در سال 1979 تحقيقات در اين جشنواره خيلي ساده انجام مي  گرفت ولي به تدريج با پخش اخبار جشنواره در سراسر دنيا، در سال جاري، يك دوجين از محققان در اين جشنواره حضور داشتند. در اين جشنواره تحقيقات متنوع و بعضا جالبي انجام مي شود. مثلا: در گوشه اي از كمپ،دكتر Paul Breslin از موسسه Monell فيلادلفيا، چند ميز گذاشته كه دوقلوها پشت آنها مي  نشينند. در كنار هر كدام فنجان  هايي از مايعات مختلف قرار دارد. دوقلوها اين مايعات را مي  چشند و نظر خود را درباره آنها يادداشت مي  كنند. دكتر Breslin و همكارانش قصد دارند، اثر ژن ها را بر درك آدمي از حواسي مثل بويايي، چشايي گرمي، سردي، درد، سوزش، خارش و... بررسي كنند. براي درك اين حواس هم ژن و هم تجربه دخيل هستند. حتي قبل از تولد، مزه هايي مثل، مزه شكلات، بوي سير، بوي مواد تازه و وانيل به جريان خون منتقل مي  شود و به جنين مي  رسد و در آينده اولويت هايي براي غذاهاي مختلف در شخص ايجاد مي  شود. البته تاثيرات ژنتيك آشكاري در عمل وجود دارد، براي مثال هنگام چشيدن گياه گنه گنه، برخي مزه بسيار تلخي احساس مي  كنند، حتي در مقادير بسيار كم ولي افراد ديگري كه استعداد ژنتيك متفاوتي دارند، اين تلخي را كمتر احساس مي  كنند. دوقلوهاي همسان درك كاملا يكساني از مزه ها دارند در صورتي كه دوقلوهاي غيرهمسان چنين نيستند.
در گوشه ديگري از اين كمپ Dennis Drayna مسوول ملي اختلالات ارتباطي و ناشنوايي مريلند قراردارد. وي مي  خواهد بداند وقتي صداها به گوش مي  رسند، چه اتفاقي مي  افتد. وي مي  گويد روشن نيست كه صداها بيشتر در اعضاي داخلي گوش پردازش مي  شوند يا در مغز. وي با تحقيقي كه روي دوقلوها انجام داد، فهميد كه درك موسيقي ارثي است. وي عبارات و كلمات متفاوتي را به گوش هاي راست و چپ دوقلوها مي  رساند و هر كس كه تركيب دوصوتي را مي  شنيد، آن را يادداشت مي  كرد. در نهايت دكتر Drayna به اين نتيجه رسيد كه شنوايي متاثر از ژن هاست.
پر ازدحام ترين بخش اين كمپ، صفي است كه براي تحقيق علمي- پزشكي قانوني و انگشت نگاري است و البته منابع اين تحقيق سري است.
بررسي و تحقيق روي دوقلوها به اوايل قرن 19 ميلادي برمي گردد. هنگامي كه Francis Galton اولين ژن شناس، تشخيص داد كه دوقلوها بر دوگونه اند؛ دوقلوهاي همسان كه از يك تخمك به وجود مي  آيند و دوقلوهاي غيرهمسان كه از دو تخمك متفاوت ايجاد مي  شوند. سر نخ اين مطلب تا سال 1924به دست نيامده بود. در اين سال حقيقت پاتولوژي دوقلوها پيشرفت اساسي كرد.
قانون پاتولوژي دوقلوها بيان مي  دارد كه هر نوع اختلال وراثتي در دوقلوهاي همسان و همجنس۲ دختر يا 2 پسر بيش از دوقلوهاي غيرهمسان و همجنس۲ دختر يا 2 پسر است و در عوض در دوقلوهاي غيرهمسان و همجنس 2 دختر يا 2 پسر اين اختلال هماهنگ تر از دوقلوهاي غيرهمسان و غيرهمجنس دختر و پسر است.
در مطالعات اوليه، محاسبات آماري نشان داد كه وابستگي خال روي پوست در دوقلوهاي همسان 4/0 است، در حالي كه دوقلوهاي غيرهمسان داراي وابستگي 2/0 هستند 1 وابستگي زياد و صفر عدم وابستگي را نشان مي  دهد. به اين ترتيب وجود خال ها ارثي هستند ولي به شرطي كه شرايط محيطي براي پيشرفت آنها وجود داشته باشد.
بنا بر اين تحقيقات، سيگار كشيدن وابسته به عوامل محيطي است ولي اولين بار پك زدن به سيگار توسط ژن ها تعيين مي  شود. مطالعات روي دوقلوها ويژگي هاي مختلف وراثتي شخصيت انساني را حل كرده است. اثرات رواني مثل هيجان، دلهره، ترس و اميد به مسايل نو و تازه از ويژگي هاي ژنتيك است و در كنار آن والدين نيزبه نحوي در شكل گيري شخصيت فرد تاثير دارند.
بعضي عقيده دارند كه تحقيقات روي دوقلوها به كشف امراضي مثل سرطان، آسم، پوكي استخوان، آرتروز و اختلالات ايمني كمك مي كند.
نتيجه گيري كلي كه از اين تحقيقات به دست مي  آيد اين است كه اغلب تاثيرات بشري، نسبي و دستخوش ژن هاست. بسياري از ژن ها مكررا توسط محيط روشن و خاموش مي  شوند. برخي از انسان ها به مشاركت در مسابقات ورزشي تمايل دارند. بعضي ها به تازگي و نويي اهميت داده و بعضي عاشق عتيقه هستند. آيا امكان دارد برخي از مردم به انواع معيني از تجربه گرايش داشته باشند؟ گاهي ژن ها، محيط را شكل مي   دهند و گاهي محيط تظاهر ژن ها را مي   سازد.
منبع: اكونوميست

خورد و خوراك
نوشيدن آب و اين همه فايده؟
022293.jpg
فرهاد ناصري - كارشناس تغذيه 
قبلا خدمتتان گفتيم كه هر جلسه يكي از مواد خوراكي موردنياز، يا بهتر بگوييم، ضروري براي بدن انسان را به زبان هرچه ساده تر جهت درك عامه مردم با شما در ميان مي گذاريم. اگر اجازه بدهيد از معمولي ترين ماده شروع كنيم، يعني مايع حيات موجودات؛ آب. بله آب كه شايد به دليل پيش پاافتادگي آن به نظر در زمره مواد خوراكي نرسد، اما اخيرا در مورد فوايد متعدد و حياتي بودن آن كتاب ها و نوشته هاست كه روي هم چيده مي شود. حقيقتا هم اين طور است كه اين مولكول ساده كه به فراواني در كره زمين يافت مي شود، هم خود داراي نقش هاي متعدد مستقيم در سيستم حياتي موجودات خصوصا انسان است و هم به طور غير مستقيم در فعاليت و عملكرد ساير مواد و عناصر دخالت دارد. به عبارتي با عدم حضور آب به عنوان اصلي ترين مايع حلال، بعضي واكنش ها و فعل و انفعالات بدن انجام نشده و بعضي ديگر نيز ناقص مانده يا از مسير اصلي منحرف مي شوند.
اين مايع حياتي در بدن عموم موجودات و مسلما انسان، به عنوان اصلي ترين تركيب تشكيل دهنده ارگان ها و دستگاه ها شناخته شده، از نظر حجمي زيادترين درصد ماده بدن زنده است، چيزي در حدود 70 درصد كل وزن بدن يا دو سوم آن. البته اين درصدبندي در سنين مختلف متفاوت است و همه ما ديده ايم كه در افراد مسن، بدن تدريجا چروكيده و پژمرده تر مي شود كه بخشي از آن به علت كاهش درصد آب موجود بدن به كمتر از 50 درصد است، اكنون به اتفاق شما، ابعاد مختلف آب در بدن موجودات را مرور مي كنيم:
منابع آب 
قدر مسلم همه ما به ياد آب خوراكي مي افتيم. مسلما جذب آب به طور اعظم با نوشيدن آب صورت مي گيرد كه بحث منابع آب نوشيدني سالم به بخش بهداشت آب مربوط مي شود. قطعا هر آبي، منبع مناسب نوشيدن نيست! اما جالب است كه در تمامي مواد خوراكي مصرفي ما از ميوه ها و سبزي ها تا گوشت و حتي حبوبات و غلات درصد خاصي آب هست كه جزو آب دريافتي روزانه حساب مي شود. اين آب در بدن به حالت آب داخل سلولي و خارج سلولي شامل داخل عروقي يا پلاسما و ميان بافتي تقسيم مي شوند. البته اين تقسيمات همه كنترل شده است.
نقش حياتي آب 
گفتيم كه اين مايع حلال بدن است. سموم و مواد دفعي بدن، املاح معدني، ويتامين ها و... همگي در محيط محلول، فعال هستند.
آب عامل ارتباط درون و بيرون سلول هاست و تبادلات بين اين دو در محيط آبي انجام مي شود. حمل و معاوضه مواد به صورت محلول در قسمت هاي مختلف بدن و سلول، يعني مايع خون، كنترل اسيديته بدن توسط يون هاي OH منفي و H مثبت موجود در آب، عامل نگهدارنده حرارت بدن در محدوده نرمال است.
كمبود و مسموميت 
به طور اجمالي، كمبود آب در اثر هر عاملي ايجاد بحران مي كند كه مسلما بسته به درصد كمبود آن است. دقت كنيد: كاهش 10 درصد آب بدن باعث بيماري هاي جدي مي شود و كمبود بالاي 20 درصد باعث مرگ. دفع عادي آب به طور مرئي ادرار يا مدفوع يا نامرئي مثل تنفس و تعريق و كمبود غير عادي آب به علت بيماري پاتولوژيك رخ مي دهد، از جمله پس از جراحي و اسهال.
مسموميت از آب در اثر عدم تعادل در متابوليسم آن مثلا عدم تعادل هورموني موجب تورم سلول  ها از جمله سلول هاي مغزي شده و عوارض آن سردرد، تهوع، انقباض عضلاني و گيجي است. خلاصه من و شما مي توانيم با خيال آسوده از اين منبع گواراي خدادادي و البته به شكل بهداشتي و صحيح آن لذت ببريم. فراموش نكنيد كه متخصصان توصيه مي كنند 8 ليوان آب در روز ضامن سلامتي شماست.

هزينه درمان هاي ايمپلنت
022302.jpg
دكتر كاوه سيدان متخصص پروتزهاي دنداني و سرپرست بخش تخصصي پروتز دانشكده دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي و دبير چهارمين كنگره انجمن پروستودونتيست هاي ايران گفت: بنا بر تحقيقات دانشمندان كانادايي، آگاهي بيماران از قابليت هاي اين درمان، تمايل بيشتر دندانپزشكانf به استفاده از ايمپلنت و رضايت بيماران از نتيجه درمان با ايمپلنت اصلي ترين عوامل رشد و استفاده از ايمپلنت در اروپاست. دكتر سيدان گفت: نتيجه تحقيقات كانادايي ها نشان مي دهد كه آلمان بزرگترين بازار توليد و مصرف اروپا را در اختيار دارد و دندانپزشكان و بيماران آلماني نسبت به بقيه كشورهاي اروپا تمايل بيشتري به استفاده از ايمپلنت هاي دنداني دارند. دكتر سيدان اضافه كرد: تحقيقات نشان مي دهد كه هزينه درمان هاي ايمپلنت در اروپا تا سال 2008 حدود۳۰ درصد كاهش خواهد يافت. لازم به ذكر است چهارمين كنگره علمي انجمن پروستودونتيست هاي ايران با حضور چندين محقق برجسته خارجي و متخصصان ايراني از تاريخ 13- 11 آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

معرفي بيماري در سريال تلويزيوني
022299.jpg
يك مجموعه تلويزيوني به منظور شناسايي بيماري هاي پوستي ناشي از ازدواج هاي فاميلي در گروه دانش شبكه 4 سيما ساخته مي شود. ليدا معيني، كارگردان و تهيه كننده اين برنامه با اعلام اينكه اين برنامه هم اينك درمرحله پيش توليد قرار دارد، خاطر نشان ساخت: سعي ما بر اين است تا با ساخت اين برنامه، اطلاعاتي را در مورد پيشگيري از وقوع اين بيماري ها در اختيار مخاطبان برنامه قرار دهيم و بدين منظور با تعدادي از استادان دانشگاه ها از جمله دكتر حسن سيرفي و خانم دكتر ذوالعلم در ارتباط بوده ايم.وي با اعلام اينكه برنامه حدود سه هفته ديگر كليد مي خورد گفت: اكثر كار ما در بيمارستان رازي كه يك مركز دانشگاهي نيز هست، خواهد بود. در اين برنامه با بيماراني كه مبتلا به بيماري هاي پوستي هستند و اكثرا براي مدت طولاني بي آنكه كسي از آنها اطلاعي داشته باشد، در بيمارستان ها بستري مي شوند، گفت وگو خواهيم كرد.

كنگره روانپزشكان
كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ايران در روزهاي 2 تا 4 آذرماه امسال برگزار مي شود.
دكتر احمد جليلي دبير انجمن روانپزشكان ايران با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره امسال يافته هاي نوين در روانپزشكي نام دارد كه در آن مباحث روز روانپزشكي و جديدترين نظريه هاي مربوط به آن طرح مي شود.
برنامه كاملي براي چهار روز برگزاري كنگره تدوين شده است كه به زودي آن را اعلام مي كنيم. امسال كنگره روانپزشكان ايران در تالار كنفرانس بيمارستان ميلاد برگزار مي شود.

تبليغات روغني
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اطلاعيه اي خواستار توقف تبليغات رسانه اي در زمينه مصرف روغن نباتي جامد شد.در اين اطلاعيه با انتقاد از تبليغات رسانه اي در زمينه ترويج مصرف روغن نباتي جامد كه بعضا با سوء استفاده از فضاي معنوي ماه مبارك رمضان انجام مي پذيرد، خواستار توقف اين نوع تبليغات از رسانه ها شد و از عدم توجه به درخواست هاي توقف اين نوع تبليغات انتقاد كرد.
در اين اطلاعيه، با اشاره به سياست هاي برنامه پنج ساله سوم مبني بر كاهش روغن نباتي به ميزان سالانه 20 درصد آمده است: متاسفانه مصرف بيش از اندازه مواد چربي ازجمله عواملي است كه آمار بيماري هاي قلبي و عروقي را در كشور به سرعت افزايش داده است.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |