دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۵
از سال آينده دانش آموزان درس ميراث مي  خوانند
توريست را تعريف كنيد
با توجه به اهميت رشد و ارتقاي صنعت توريسم در كشور و دستيابي به راهكارهاي جديد، طرح آموزش در حوزه گردشگري مي تواند زمينه ساز رشد تعداد گردشگران باشد
با اجراي اين طرح در وزارت آموزش و پرورش، ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي توسعه يافته درجهان مي تواند در جذب توريست گامي بزرگ بردارد
023067.jpg
زهرا ابراهيمي 
پس از گذشت سالها انگار مسوولا ن امر گردشگري به اين نتيجه رسيده اند كه براي جذب توريست به كشورمان بايد دست به اقدامات جدي و بنيادي بزنند. از اين رو قرار است به زودي درس هاي ميراث فرهنگي و گردشگري به كتاب هاي درسي دانش آموزان اضافه شود.
با قرار دادن اين مطالب در كتب درسي دانش آموزان كه مخاطبان اصلي اين طرح هستند، از همان ابتداي رشد ويادگيري اصول جهانگردي كه مي تواند به رشد جهانگردي و جذب توريست كمك كند، در آنها دروني مي شود.
معرفي نقاط و آثار باستاني در كتب درسي و حتي به تصوير كشيدن اين آثار با عكس مي تواند دانش آموزان را با پيشينه تاريخي كشورشان آشنا و يادآور آن باشد كه چه گذشته  با شكوهي داشته اند و در كنار اين مطالب آنها را اميدوار كند كه بار ديگر مي توانند از لحاظ علمي، فرهنگي و ... چنان جايگاهي را در جهان پيدا كنند و به نوعي به دانش آموز القا مي شود كه به هويت ايراني بودن خود ببالد.
اينها گوشه اي از اهداف تعيين شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي است كه اميدوار است در كنار اهداف عالي ديگر به اين اهداف نيز نزديك شود و دانش آموزان را تشويق كند تا به آشنايي آثار باستاني در كشور خودشان بپردازند و وضعيت جهانگردي در جهان و سهم ايران از جذب توريست در سال هاي اخير را براي آنها روشن كند.
احمدي، مدير كل آموزش ميراث فرهنگي، اين طرح را در سه مرحله تقسيم بندي كرده و مي گويد: مرحله اول اين طرح مربوط به كتب درسي مقاطع راهنمايي و متوسطه است. با گنجاندن يا اصلاح بعضي از دروس در كتب اين مقاطع تحصيلي سعي مي شوداز همان ابتدا دانش آموزان را با اصول گردشگري و جهانگردي آشنا كرد.
بخش ديگر اين طرح بحث مربوط به واحد درسي ميراث فرهنگي است كه به صورت انتخابي در مقطع دبيرستان گنجانده مي شود كه دانش آموزان در صورت تمايل با انتخاب اين واحد درسي مي توانند آموزش هاي لازم را ببينند. مرحله سوم اين طرح كه شايد مهمترين قسمت محسوب شود، بحث مربوط به دبيرستان هاي كاردانش است كه امروزه با توجه به تعداد انگشت  شمار دبيرستان هاي كاردانش مربوط به اين حوزه در كشور ما، سعي مي شود با اجراي اين طرح در مراكز استان ها، دبيرستان هاي كاردانش مربوط به اين حوزه داير شود.
محتواي دروس گردشگري 
ميهمان نوازي از جمله خصوصيات بارز هر ايراني است كه در هر كجاي دنيا كه باشد با پذيرايي و احترامي كه نسبت به ميهمان خود نشان مي دهد ثابت مي كند كه يك ايراني است و قبل از هر نقطه  ديگري در جهان، پذيراي ميهمان از هر گوشه اي از دنياست و اين امر بارها توسط كساني كه از اين ديار گذشته اند، در سفرنامه ها و خاطرات آنها بيان شده و اكنون نيز فرزندان اين مرز و بوم كه دانش آموزان و نسل آينده را تشكيل مي دهند بايد بر اين اصل مهم تكيه كنند تا شاهد جذب توريست در كشورشان باشند، چراكه يكي از اصول اساسي در جذب توريست، افراد جامعه هستند كه تصميم مي  گيرند كشورشان داراي جاذبه هاي توريستي باشد يا اينكه به راحتي از منافع جذب توريست مي گذرند.
احمدي اهداف برنامه هاي سازمان گردشگري وميراث فرهنگي از جمله طرح آموزش نيروي انساني در زمينه گردشگري را برپايه دو اصل مهم مي داند كه اولين اصل را محور ميهمان و ميهمان نوازي به شمار مي آورد كه سعي مي شود در كتب درسي دانش آموزان اين اصل مهم به صورت پررنگ جلوه نمايي كند تا به جهانيان ثابت كنيم ما فرهنگي غني و صلح طلب داريم.
دومين اصل كه ترويج سفر و جهانگردي محسوب مي شود، امروزه با توجه به هزينه هاي بالاي زندگي در ميان خانواده ها بسيار كمرنگ شده است.
احمدي برنامه هاي ميراث فرهنگي  را صرف كتب درسي ندانست و برنامه هاي جذابي مثل بازديد از موزه ها و جاذبه هاي سياحتي و زيارتي را جزو برنامه هاي درسي براي دانش آموزان به شمار آورد كه بدين صورت محور ترويج سفر و جهانگردي در ميان دانش آموزان به وسيله مركز آموزش و پرورش تقويت مي شود و جست وجوگري را در ميان دانش آموزان برمي انگيزاند.
مقطع كارشناسي براي مديريت در هتل 
با اين همه، به وجود آمدن مدارس كاردانش و پذيرفتن دانش آموز براي آموزش هاي مربوط به جهانگردي و گردشگري با توجه به ميزان بيكاري كه امروزه در مقاطع كارشناسي در اين حوزه است، به برنامه ريزي منسجمي نياز دارد كه مسوولان طرح فرهنگسازي گردشگري بايد در نظر داشته باشند. با توجه به رشته مختلف مربوط به حوزه جهانگردي و گردشگري كه در دانشگاه ها وجود دارد و سال به سال به تعداد اين رشته ها در دانشگاه هاي مختلف اضافه مي شود، تمامي اين عوامل در كنار پذيرش دانش آموز در مقطع كارداني و كار دانش مي تواند بازار بيكاري در اين حوزه را گسترش دهد.
مدير كل آموزش ميراث فرهنگي در مورد بازار كار بعد از تحصيل در اين حوزه مي گويد: امروزه در دنيا كساني كه خدمات گردشگري را ارايه مي دهند همه از نيروهاي جواني هستند كه داراي شادابي و علاقه نسبت به اين رشته هستند و از همه مهمتر آموزش هاي لازم را در اين حوزه گذرانده اند ولي در ايران افراد مسن كه اغلب اين شرايط را هم ندارند، عهده دار اين مسووليت ها هستند، كساني كه بر اثر كهولت سن از چرخه خدمات خارجند. بنابراين ما بر آن شديم كه با طرح برنامه آموزش در زمينه جهانگردي، نيروي جوان و آموزش ديده را وارد بازار كار كنيم و اين طرح هنگامي با موفقيت روبه رو مي شود كه بر اساس نيازسنجي عمل شود، البته ما در ابتداي كار نيز بوده و هستيم، مثلا در بخش هتلداري كشور 25 هزار نفر اشتغال دارند كه از اين 25 هزار نفر طبق بررسي هاي انجام شده بايد در نظر داشت چه تعداد داراي مهارت هاي لازم هستند و چه تعداد بر اثر كهولت سن بازنشسته مي شوند و چه تعداد هتل جديد ساخته مي شود و بر اين مبنا برنامه ريزي هاي لازم انجام مي شود، ولي با اين همه ما تضمين نمي كنيم كه صددرصد تمامي افراد در حال تحصيل بعد از فارغ التحصيلي مشغول كار شوند، چراكه تعدادي از اين افراد در سطوح بالاتر ادامه تحصيل مي دهند. البته قابل ذكر است كه سطوح فعاليت در اين حوزه به تحصيلات افراد و تجربه آنها بستگي دارد، مثلا بر اساس سطح بندي كه ما كرده ايم، فردي كه به عنوان يك خانه دار، ميهمان دار يا پذيرشگر در يك هتل فعاليت مي كند، مي تواند با گذراندن تحصيلات كار و دانش به كار خود ادامه دهد و اگر بخواهد در سطح سرپرستي انجام وظيفه كند، پس از كار در اين بخش و كسب تجربه مجددا ادامه تحصيل بدهد و با گرفتن حداقل كارداني به سمت سرپرستي برسد و اگر مي خواهد در سطوح مديريتي فعاليت كند با داشتن حداقل مدرك كارشناسي به اين كار بپردازد.
با اجراي اين طرح در وزارت آموزش و پرورش، ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي توسعه يافته درجهان مي تواند در جذب توريست گامي بزرگ بردارد. از آنجا كه وضعيت جهانگردي به عنوان يك صنعت پذيرفته شده و امروزه بعداز صنعت نفت و خودروسازي سومين صنعت پيش رو در جهان محسوب مي شود و از لحاظ ارزآوري و اشتغال زايي بالاترين درصد را در درآمد ناخالص داخلي دنيا ايفا مي كند، كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بيشترين هزينه را جهت پيشرفت اين صنعت در كشورهايشان قرار مي دهند.
به گفته مرتضي احمدي، لازمه بحث مربوط به توسعه گردشگري در كشور، توسعه منابع انساني و آموزش آنهاست كه بايد به آن توجه شود، چراكه برنامه ريزي هاي سازمان ميراث فرهنگي و رسيدن به اهداف تعيين شده بدون فرهنگسازي و آموزش دشوار و غيرممكن است.
با توجه به اهميت رشد و ارتقاي صنعت توريسم در كشور و دستيابي به راهكارهاي جديد، طرح آموزش در حوزه گردشگري مي تواند زمينه ساز رشد تعداد گردشگران باشد.
با اين حساب مي توان اميدوار بود از آنجا كه صنعت جهانگردي به عنوان يك صنعت خدماتي به نيروي انساني كارآمد و آموزش ديده نياز دارد، سازمان ميراث فرهنگي به اهداف تعيين شده اش برسد.

اعتراض سردفترداران به بند ب تبصره 11
اجازه تعويض پلاك خودروهاي شخصي به نيروي انتظامي واگذار شد. به موجب بندب تبصره 11 قانون بودجه سال،۸۲ به نيروي انتظامي اجازه داده شده در قبال دريافت مبلغ 50 هزار ريال و واريز آن به حساب خرانه، مبادرت به تعويض پلاك خودرو كنند. اين دستور العمل موجبات ناراحتي و نگراني سردفترداران تهران را فراهم كرده كه آنان مراتب اعتراض خود را در نامه اي مطرح كنند. دربخشي از اين نامه آمده است:نيروي انتظامي در اجراي مصوبه مذكور و در راستاي طرح جديد تعويض پلاك خودرو براي تنظيم اسناد نقل و انتقال خودرو بر خلاف صريح قانون و نيز رويه 70 ساله موجود در دفاتر اسناد رسمي به طريق ذيل عمل مي كند كه ابتدا متعاملان به مر اكز خدمات خودرويي مراجعه وپس از تغيير پلاك و صدور شناسنامه خودرو به نام مالك جديد، به دفاتر اسناد رسمي كه با ابلاغ سيار و به صورت موقت در اين مراكز مستقر شدند مراجعه و سند انتقال را تنظيم و ثبت مي كنند.
عمده دلايل ما اجمالا به شرح ذيل است:
الف اقدام مذكور راهنمايي و رانندگي تعويض پلاك نبوده بلكه تغيير پلاك است كه قانون آن را تجويز نكرده  است.
ب قانونگذار اسلامي از سال 1359 به موجب لايحه قانوني اصلاح بعضي از موادقانون ماليات هاي مستقيم و قانون وصول ماليات از اتومبيل هاي غير سواري مصوب 1360 و اصلاحات بعدي و سرانجام قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه مصوب 1381 كه در حال حاضر حكومت دارد براي نقل و انتقال خودرو، ماليات تعيين كرده و به صراحت قوانين فوق، مامور وصول ماليات را سر دفتران اسناد رسمي تعيين كرده و مسووليت مدني وصول ماليات را به عهده آنها قرار داده و سرانجام براي عدم وصول ماليات مجازات نقدي جريمه تعيين كرده است. به علاوه بند ص ماده۵۱ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1380 براي ثبت اسناد خودروها، حق الثبت تعيين كرده كه مامور وصول آن سر دفتران اسناد رسمي هستند. با توجه به مراتب فوق:
اولا: تنظيم سند رسمي براي انتقال خودروها منحصرا در دفاتر اسناد رسمي الزامي است. زيرا به دلالت تضمين قوانين فوق انتقال رسمي خودرو بدون پرداخت ماليات و حق الثبت ممنوع بوده و كسي جز سردفتر اسناد رسمي به صراحت قوانين مربوطه، صلاحيت وصول و ايصال ماليات و حق الثبت را ندارد.
ثانيا: به موجب تبصره ماده۱۰ قانون الحاق 10 تبصره به قانون نحوه رسيدگي به تخلفات جرائم رانندگي مصوب 1354 و قانون آزادي معاملات وسائط نقليه مصوب 1365، ابتدا بايد سند رسمي انتقال در دفتر اسناد رسمي تنظيم و ثبت شود سپس نيروي انتظامي مالكيت مالك جديد را به رسميت شناخته براي آن مدرك شناسايي و پلاك جديد صادر كند. حال آنكه رويه جديد نيروي انتظامي بر خلاف اين امر است.
ج استقرار سيار و نوبتي دفاتر اسناد رسمي در مراكز خدمات خودرويي بر خلاف قوانين و مقررات موجود است زيرا:
اولا: به موجب ماده۲۱ قانون دفاتر اسناد رسمي مصوب 1354، سردفتران حق بيرون بردن دفاتراسناد رسمي را از محل دفتر ندارند و حتي قضات محترم محاكم نيز در صورت نياز به رويت دفاتر به موجب ماده مذكور مكلفند دردفترخانه حاضر شوند و نمي توانند دستور قضائي مبني بر انتقال دفاتر از محل دفتر را صادر كنند.
ثانيا: لازمه استقرار نوبتي دفاتر در مراكز فوق، تحديد صلاحيت دفاتر در مدت استقرار به تنظيم انحصاري اسناد خودرو و تحديد صلاحيت بقيه دفاتر به تنظيم بقيه اسناد است و اين مخالف صلاحيت عام دفاتر براي تنظيم اسناد رسمي است. خاصه آنكه صلاحيت تنظيم سند، هم حق و هم تكليف دفاتر اسناد رسمي است و نمي توان آن را محدود كرد مگر با وضع و به موجب قانون.
ثالثا: در مدت استقرار، امور جاري دفترخانه معطل مي ماند كه باعث تضييع حقوق ارباب رجوع است خاصه عده اي از اعمال حقوقي آحاد جامعه كه فوريت دارد از قبيل عزل يا استعفاي وكيل، فك رهن، رجوع از وصيت، تهيه رونوشت، اخذ گواهي عدم حضور يكي از متعاملان و از همه مهمتر پاسخگويي به مراجع قضائي.
د خودرو از جمله اموالي است كه بنا به قاعده تسليط، مالك آن حق انجام هرگونه اعمال حقوقي را دارا است. در حالي كه نيروي انتظامي با طرح فوق فقط انتقال در قالب عقد بيع آن هم به نام يك نفر را چاره جويي كرده و اساسا براي بقيه عقود و معاملات و نيز مواردي كه خريدار بيش از يك نفر باشد،  چاره اي نينديشيده است. ذكر اين نكته ضروري است كه بعضي از اعمال حقوقي به موجب قانون الزاما بايد در دفتري خاص انجام پذيرد ازجمله رهن مكرر موضوع ماده 118 آئين نامه اجراي مفاد اسناد رسمي لازم الاجرا.
بنابراين با اجراي طرح نيروي انتظامي:
اولا: تكليف عمده اعمال حقوقي روشن نيست و نمي توان براي اغلب آنها راهكاري اتخاذ كرد مگر با تغيير قانون.
ثانيا: نتايج مترتب بر بعضي اعمال حقوقي از جمله فك رهن از بيع مشتمل به رهن يا اعمال خيار كه سردفتر تنظيم كننده سند در مركز خدمات خودرويي حضور دارد غير ممكن مي شود.
ه در سطح شهر تهران بيش از 950دفتر اسناد رسمي مشغول به كار هستند، اقدام اخير نيروي انتظامي و اجبار افراد به رفتن به مراكز سه گانه جهت نقل وانتقال خودرو- آن هم در اطراف شهر تهران- علاوه بر افزايش تردد شهري و اتلاف و صرف هزينه و انرژي، باعث ركود كار دفاتر اسناد رسمي مستقر در سطح شهر كه هر كدام داراي چندين كارمند هستند مي شود و مآلا اقدام نيروي انتظامي موجب اضرار به حقوق شهروندي و تجاوز به منافع عمومي و از مصاديق اصل 40 قانون اساسي است. مشكل آنجا بيشتر آشكار مي شود كه در سطح كشور در بسياري از شهرستان ها مراكز نقل و انتقال وجود ندارد و افراد براي ثبت و انتقال خودروي خود بايد به مراكز نقل و انتقال مراكز استان مراجعه كنند. لازم به ذكر است كه در 350 شهر در كل كشور، دفاتر اسناد رسمي مستقر هستند در حالي كه فقط در 60 شهر مركز نقل و انتقال خودرويي داير شده است.

برخلاف نظر خانم ها
پسران آينده نگرتر از دختران
023055.jpg
نتايج تحقيقات يك پژوهش نشان داد، افراد با افزايش سن نتيجه گراتر مي  شوند. آينده نگري موضوع مورد تحقيق دكتر غلامحسين زماني، دانشيار گروه ترويج و آموزش كشاورزي دانشگاه شيراز بوده است. تحقيق در خصوص آينده نگري، دكتر زماني را بر آن داشت تا با بررسي جامعه آماري خود، رابطه اي معنادار ميان خوش بيني، خلاقيت، ريسك پذيري و... و جنسيت و سن پيدا كند. اين تحقيقات، نقاط ضعف و قدرت دانشجويان را مشخص كرد. بر اين اساس دانشجويان تمايل و علاقه مندي خوبي نسبت به ايده و فكر نو دارند و ايده هاي پيچيده و مبهم آنها را دچار مشكل مي  كند.
بر اساس اين تحقيقات هر چند رابطه معناداري ميان افزايش سن و آينده نگري وجود ندارد، با اين همه سن با بخشي از ويژگي هاي ديگر شخصيتي مرتبط است. براي مثال افزايش سن عاملي است تا افراد خود را خلاق تر دانسته و به اطلاعات آماري علاقه مند تر مي  شوند. همچنين افراد مسن بيشتر به فعاليت هايي علاقه دارند كه نتيجه آن مشخص باشد.
به عبارتي افراد مسن نتيجه گراتر هستند، تا فرايندگرا. با اين همه سن رابطه معكوسي با قدرت تصور و تخيل افراد دارد. براي همين كودكان و جوان ترها خيال پردازتر هستند. اين نتايج مي  تواند، فرمولي براي  آموزش افراد در سنين متفاوت پيش روي متوليان امر آموزش بگذارد. براي مثال بزرگسالان محافظه كارتر هستند. اطلاع از رابطه مثبت تر و محافظه كاري با افزايش سن مي  تواندبه انتخاب روش مناسب براي خودسازي كمك كند. ويژگي هاي شخصيت افراد در ارتباط با آينده نگري تحت سه عنوان ويژگي هاي ثابت، ويژگي هاي افزايش پذير و ويژگي هاي كاهش پذير تقسيم بندي مي  شوند.به اين ترتيب افزايش سن، روي برخي از متغيرهاي آينده نگري تاثير مي  گذارد. مثلا اطمينان از نتيجه يك فعاليت كه در ميان مسن ترها مهم تر است، يكي از متغيرهاي آينده نگري به حساب مي  آيد. از اين نظر مسن ترها آينده نگرتر هستند.
رابطه  آينده نگري و جنسيت 
با آنكه سن با تمام ويژگي هاي آينده نگري رابطه معناداري ندارد، اما جنسيت متغيري است كه تحقيقات دكتر زماني نشان مي  دهد، با آينده نگري رابطه دارد. براي مثال تحقيقات اين پژوهشگر روي تعدادي از دانشجويان نشان داد، پسران علاقه بيشتري به اطلاعات آماري، مباحث جهاني و پيش بيني آينده داشته و خود را نسبت به دختران خلاق تر مي  دانند. اگر نمره هر كدام از ويژگي هاي آينده نگري  را 4 در نظر بگيريم، اين عدد براي 15 ويژگي آن براي دختران 43/40 و پسران 79/43 است.
نمره دختران و پسران براي برخي از اين ويژگي ها عبارتند از: خلاقيت: پسران 72/2، دختران 96/1. احتياط در پذيرش ريسك: پسران 72/2، دختران 89/1. تصور و خيال: پسران 9/2، دختران 11/3. نوآوري و ابتكار: پسران 94/3، دختران 18/4. با اينكه در برخي از ويژگي ها مانند ابتكار و نوآوري، تصور و خيال، دريافت اطلاعات از منابع متعدد، در نظر داشتن تصوير بزرگ از كل دنيا، فرايندگرايي نه نتيجه گرايي و تعريف از خود به عنوان يك آينده نگر، دختران پيشتازترند، با اين همه امتياز كلي نشان مي  دهد، پسران آينده نگرترند.
اين پژوهشگر در پژوهش خود نكات ديگري را نيز مد نظر قرار داده، مثلا رابطه آينده نگري و رشته تحصيلي. تحقيقات وي نشان مي  دهد، دانشجويان كشاورزي توان آينده نگري متوسطي دارند و بر اين اساس بايد براي پرورش قدرت آينده نگري آنها تلاش شود.
تحقيقات وي همچنين نشان داده، دانشجويان بيشتر به دنبال مباحثي هستند كه پاسخ روشن و مشخصي دارد و از مباحثي كه نياز به چالش فكري داشته باشد، مي  گريزند. وي توصيه مي  كند: استادان دانشگاه ها موضوعات درسي را به شيوه اي طراحي كنند كه دانشجويان مجبور شوند بيشتر تلاش و فكر كنند. نبايد پاسخ سوالات به راحتي در اختيارشان قرار گيرد. اين برخورد مي  تواند ويژگي  آينده نگري آنان را تقويت كند.
از طرفي بر اساس اين پژوهش، با افزايش سن دانشجويان برخي از ابعاد آينده نگري تقويت و برخي تضعيف مي  شود. اين امر نشان مي  دهد كه همه افراد بايد به طور مداوم به تقويت توان آينده نگري خود بپردازند. دكتر زماني معتقد است، به دانشجويان بايد تفهيم شود كه پس از فراغت از تحصيل نيز همواره به رشد آينده نگري خود فكر كنند. لطفا كمي بيشتر فكر كنيد.

پرستاران بي نصيب
023064.jpg
معلوم نيست اين مجوزهاي طرح ترافيك كجا مصرف مي شود كه نه به خبرنگاران مي رسد و نه نصيب پرستاران مي شود. فكرش را بكنيد كه اگر شما يك خبرنگار يا يك پرستار باشيد و بخواهيد براي رسيدن به محل كار خود از وسط محدوده طرح ترافيك بگذريد، روزي 10هزار تومان بايد جريمه شويد.
از خبرنگاران كه كسي دفاع نمي كند اما معاون فرهنگي سازمان نظام پرستاري مي گويد كه سازمان نظام پرستاري تهران 30 هزار پرستار دارد، اما مجوز طرح ترافيك تنها براي 170 نفر از اين پرستاران صادر شده است.
محمد شريفي مقدم، مي گويد: هر سال سازمان طرح ترافيك براي پرستاران 5هزار مجوز طرح صادر مي كرد، اما از زماني كه سازمان نظام پرستاري شكل گرفته، اين تعداد بسيار كمتر شده است. 3هزار نفر از پرستاران متقاضي طرح ترافيك هستند، اما تنها 170 نفر از آنها مجوز طرح ترافيك دارند.

اختلال جديد كودكان تهراني
023061.jpg
مواظب باشيد كه فرزند شما دچار اختلال كمبود توجه بيش فعالي نشده باشد چون اخيرا معلوم شده كه 5 درصد از كودكان مقطع ابتدايي تهران دچار اختلال مذكور هستند. اخيرا دكتر خوشابي يك روانپزشك و متخصص در مسايل نوجوان و خانواده جمعي از كاركنان سازمان بهزيستي و آموزش و پرورش را در يك كارگاه۴ساعته گرد هم آورد تا به بررسي علل بروز اين عارضه بپردازد. ظاهرا موضوع جدي است. دكتر خوشابي مي گويد كه اين اختلال در اوايل زندگي شروع مي شود نشانه ها معمولا قبل از 7 سالگي شروع مي شوند و علايم آن بيشتر درخانه، مدرسه و موقعيت هاي اجتماعي آشكار مي شود. اين كودكان غالبا كنترل ضعيفي بر تكان هايشان دارند و همين غالبا منجر به شكايت والدين و مربيان مي شود . اين كودكان در تكاليف و موقعيت هاي آزمايشگاهي پاسخ هاي غير دقيق و سريع ارايه مي دهند. كمبود توجه، بيقراري و عدم آرامش از جمله اعتراضات دايمي است كه درباره اين كودكان مي شنويم. باتوجه به اينكه غالبا اين كودكان به سختي شناسايي مي شوند، لذا رفتارهاي نامناسب اوليا و مربيان رفتارهاي نابهنجارشان را افزايش مي دهد. به هر حال اينكه 5درصد دانش آموزان مقطع ابتدايي به اين بيماري كاملا اجتماعي مبتلا باشند، خبر خوشي براي خانواده ها نيست. بهتر است خانواده ها اين موضوع را جدي بگيرند.

تحصيل از راه دور!
023100.jpg
شايد اگر همينطور بگذرد ما تا 50 سال آينده حتي يك بيسواد در كشورمان نداشته باشيم. فكرش را بكنيد حتي اگر ساكن يكي از دور افتاده ترين روستاهاي اطراف شهرها باشيد، اگر مايل باشيد كه درس بخوانيد، مي توانيد با استفاده از تسهيلات مراكزآموزش از راه دور به تحصيل ادامه دهيد. مسوول موسسه آموزش از راه دور استان بوشهر مي گويد: دانش آموزان در سن تحصيل مي توانند به صورت رايگان با مجوز كميسيون خاص ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق تابعه در مراكز آموزش از راه دور نام نويسي كنند. قدرت الله رحيمي مي افزايد: شرايط سني دانش آموزان دوره راهنمايي و متوسطه به ترتيب زير 16 و۱۸ سال و بانوان متاهل زير 21 سال نيز مي توانند از اين مزيت استفاده كنند. وي تصريح مي كند: افرادي كه واجب التعليم نيستند و خارج از سن دانش آموزي قرار دارند، با پرداخت شهريه تا 29 آبان ماه مي توانند ثبت نام كنند. وي مي گويد: نام نويسي از اين افراد تا زمان ياد شده انجام خواهد شد و پس از اين زمان، نام نويسي از آنها فقط با معرفي مناطق آموزش و پرورش صورت مي گيرد. رحيمي اظهار مي كند: نام نويسي در مراكز آموزش از راه دور در استان بوشهر با استقبال گسترده اي روبه رو شده و تاكنون 540 نفر در اين مراكز ثبت نام كرده اند. وي يادآور شد: نام نويسي بازماندگان از تحصيل پايه هاي اول راهنمايي و اول متوسطه از 15 مهرماه در مراكز آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش بيش از۲۰ استان كشور آغاز شده است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |