پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
نشانه هاي بهشتيان
امام صادق (ع): اهل بهشت چهار علامت دارند:
روي گشاده، زبان گويا و صريح، دل مهربان و دست دهنده.
بحار الانوار/ ج ،۵ ص ۱۴۸
امروز با حافظ
شيوه مستي و رندي نرود از پيشم
گر من از سرزنش مدعيان انديشم
من كه بد نام جهانم چه صلاح انديشم
زهد رندان نو آموخته راهي به دهي است
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
ايسنا- فروش روزانه فيلمهاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده در سينماهاي تهران، طبق اعلام روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي به اين شرح است:
دوئل به كارگرداني احمدرضا درويش كه عنوان پرفروشترين فيلم را دارد، بعد از  ۶ روز نمايش در ۲۳سينما ۵۸ميليون تومان فروخت.
براساس همين گزارش بله برون به كارگرداني داوود موثقي طي  ۶ روز نمايش در ۲۰ سينما، فروشي معادل ۲۷ميليون تومان داشت.
جايي ديگر به كارگرداني مهدي كرم پور در  ۶ روز نمايش خود در ۱۰سينما فروشي معادل ۶ ميليون تومان داشت.
خوابگاه دختران به كارگرداني محمد حسين لطيفي طي  ۲ روز نمايش در ۱۹ سينما  ۶ ميليون تومان فروخت.
بر اساس همين گزارش، فيلمهاي خارجي اين دوره عبارتند، از توازن در ۱۷روز نمايش در  ۳ سينما  ۲ ميليون ، فارنهايت ۱۱/،۹ ۲۷ميليون و، بيل را بكش فروشي معادل ۱۹ ميليون تومان داشتند.
پرفروشترين سينماها به ترتيب ممتاز، درجه يك و دو عبارتند از آفريقا- آستارا ميلاد

در خبرگزاري مهر برگزار شد
ميزگرد «آسيب شناسي خانه سينما» با حضور منتقدين
مهر- نشست آسيب شناسي خانه سينما با حضور جمعي از منتقدين سينماي كشورمان صبح ديروز در محل خبر گزاري مهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سينمايي مهر در اين نشست كه با حضور احمد طالبي نژاد، محمد تقي فهيم ، سعيد مستغاثي ، شاهين امين و علي شيدفر برگزار شد، دلايل و زمينه هاي ايجاد موقعيت فعلي خانه سينما بررسي شد.
در اين نشست محمد تقي فهيم گفت: خانه سينما قبل از سال ۷۵ خوب كار كرد ولي بعد جريانات سياسي به آن چنگ زدند و خانه سينما از اهداف صنفي خود فاصله گرفت. در اين روند آسيب اصلي از ناحيه جريانات سياسي به اين حركت صنفي وارد شد.
سعيد مستغاثي نيز در سخنان خود گفت: من مشكلات ايجادشده را فراتر از جريانات سياسي مي بينم و آن را حاصل روشن نبودن معني و مفهوم صنف و فعاليتهاي صنفي مي دانم.
وي در ادامه يادآور شد: بايد ها و نبايد هاي بوجود آمده از نبود تعريف مشخص، خانه سينما را از ماهيت صنفي خود دور كرد و خانه سينما از تامين حقوق مادي و رفاهي اعضاي خود دور شد.
شاهين امين نيز با تائيد سخنان مستغاثي گفت: من هم معتقدم ماجراي خانه سينما خيلي سياسي نيست، اما همچنانكه اقتصاد ايران يكي از دولتي ترين اقتصادهاي دنياست، اساسا تشكيل شدن خانه سينما زير نظر دولت در ايران اجتناب ناپذير است و تصور مي كنم توقع ما از ابتداي تشكيل خانه سينما، از اين مجمع صنفي زياد بود.
علي شيدفر نيز با اشاره به اينكه خانه سينما اولين تشكل صنفي عرصه هنري است كه پس از انقلاب تشكيل شد، گفت: اين تجربه از ابتدا به درستي پي ريزي نشد.
خانه سينما مجموعه اي از اصناف است كه از نظر منافع با يكديگر تضاد دارند. ضمن اينكه ما ابتدا بايد تجربه تشكيل صنفهاي مستقل را از سر بگذرانيم و بعد به چنين ساختاري برسيم.
در واقع مشكل اول در اين روند نداشتن تجربه فعاليتهاي صنفي است و مشكل دوم جايگاه نامعلوم سينما در جامعه است. ما هنوز تعريف درستي از خود سينما نداريم و به همين خاطر در فعاليتهاي صنفي مرتبط با سينما نيز به بن بست مي رسيم.
شيدفر افزود: مشكل خانه سينما را بايد در اساسنامه آن جستجو كرد.

براي جلوگيري از تصويربرداري غيرقانوني
سينماها به سيستم كنترل تصويري مجهز مي شوند
ايرنا _ سالن هاي سينماها همزمان با آغاز بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر مجهز به سيستم كنترل تصويري مي شوند.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم فجر، هدف از اين كار حمايت از تهيه كنندگان و حقوق قانوني سينماهاي كشور و جلوگيري از تصويربرداري غيرقانوني از پرده سينما است.
اين سيستم با هماهنگي دبيرخانه جشنواره طراحي و خريداري شده و مانع هرگونه تصويربرداري از پرده سينما و فيلم هاي نمايش دهنده در اين سالن ها خواهد شد.
در صورت هرگونه تصويربرداري از فيلم هاي جشنواره با متخلفان برخورد قانوني مي شود.
در جشنواره بين المللي فجر، نمايندگان فيلم ها و مراجع قانوني به طور مستمر در سالن هاي سينما حضور خواهند يافت.
بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.

در تالار كمال دانشگاه تهران
وضعيت نقد ادبي در ايران امروز با حضور سميعي و ميرعابديني بررسي مي شود
ايسنا: عنايت سميعي و حسن مير عابديني وضعيت نقد ادبي در ايران امروزرا بررسي مي كنند.
در ادامه سلسله نشست هاي فرهنگي ادبي تالار كمال دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران كه به همت جهاد دانشگاهي برگزار مي شود سميعي و مير عابديني در سومين نشست مربوط به مباحث نقد ادبي، سخنراني مي كنند.
اين جلسه يكشنبه اول آذر ماه ساعت ۳۰/۱۵ برگزار مي شود.

نگارستان
لوچيو فونتانا
006795.jpg
«مفهوم فضايي: انتظار» - ۱۹۶۶/ رنگ روغن روي بوم _ ۱۰۰در۸۰ سانتي متر ‎/ موزه لودويگ / كلگن
لوچيوفونتانا نقاش آرژانتيني يكي از هنرمندان زمينه ساز جنبش كانسپچوال آرت به شمار مي آيد.
او از آغاز فعاليت خود به هنر انتزاعي روي آورد و در ميلان «بيانيه سفيد» را منتشر كرد كه در آن اصول دادا و هنر مجسم را به هم آميخت و دركي تازه از فضا، نور و حركت پيش نهاد. غالباً شكاف ها يا سوراخ هايي روي سطح بوم كتاني، گل يا فلز به وجود مي آورد تا مفاهيمي جديد از ماده و پويندگي ارائه كند. از جمله آثار مشهورش، طلاي ونيزي، مفهوم فضايي _ تئاتري است.

بهارستان
نقل است كه «صادق» را ديدند خزي گرانمايه پوشيده.
گفتند: يابن رسول الله ليس هذا من زي اهل بيتك(۱)
دست آن كس بگرفت و در آستين كشيد. پلاسي پوشيده بود كه دست را خليده كرد. گفت: هذا للخلق و ذاك للحق (۲)
در ذكر امام جعفرصادق (ع)- تذكرة الاولياي عطار
۱) اي پسر رسول، لباسي كه تو پوشيدي از آن اهل بيت نيست.
۲) اين براي خلق است و آن براي خدا

تهيه كننده خوابگاه دختران:
با فيلم «وحشت» مي توان به تماشاگر امر و نهي كرد
ايسنا: فيلم خوابگاه دختران در ژانر وحشت از نمونه تجربه هاي جديد در اين زمينه است كه بيش از يكسال و نيم براي توليدش وقت صرف شد.
مجيد مدرسي تهيه كننده فيلمهايي چون «كلاه قرمزي و پسرخاله» ، «كلاه قرمزي و سروناز» كه هم اكنون «خوابگاه دختران» را بر پرده سينماها دارد، ضمن بيان اين مطلب گفت: در طول بيست سال كه من در سينماي ايران عهده دار توليد فيلم بودم، يكي از سنگين ترين پروژه هاي فيلمسازي «خوابگاه دختران» بود. فيلمبرداري اين فيلم در حدود ۴ ماه طول كشيد و ۲۰۰ حلقه نگاتيو صرف فيلمبرداري اين فيلم شد.
وي به زمان اكران فيلم اشاره كرد و گفت: اكران ما عجولانه است، شايد هنوز تبليغات و تيزر تلويزيوني آن در سطح وسيع آغاز نشده باشد، اما به دليل اين كه براي پروژه هاي بعدي فيلمسازي احتياج به پول داشتيم تصميم  گرفتيم، فيلم را به نمايش بگذاريم به همين دليل تا جشنواره فجر صبر نكرديم، چون وقت اكرانش به تعويق مي افتاد.
مجيد مدرسي ضمن اشاره به همزماني اكران اين فيلم با «دوئل» تصريح كرد: خوشبختانه گرم بودن سينماي ايران به خاطر فيلم «دوئل» مي تواند خلأ تبليغات اين فيلم را پوشش دهد و بايد آن را به فال نيك گرفت. وي به ژانر وحشت اشاره كرد و گفت: اصولا وحشت نياز انسان است، همان طور كه شادي و خنده، بخشي از سرشت و طبيعت انسان است.
به هر حال با فيلم «وحشت» مي توان به تماشاگر امر و نهي كرد، اين فيلمها بازدارنده بعضي از ناهنجاري هاي اجتماعي است، به همين دليل در سينماي  هاليوود در كنار ملودرام، فيلمهايي در «ژانر وحشت» مي سازند، به اين نيت كه بتوانند غيرمستقيم نه گفتن و تحكم را ايجاد كند.
مجيد مدرسي گفت: از توليد اين فيلم راضي هستم و معتقدم «خوابگاه دختران» نوعي بدعت توليد فيلم در ژانر وحشت است.
اين فيلم درباره خانه اي مخوف است، كه در كنار «خوابگاه دختران» قرار دارد و يكي از دانشجويان علاقه مند مي شود وارد اين خانه شود. فيلم را محمد حسين لطيفي كارگرداني كرده است مجيد صالحي، باران كوثري و نگار جواهريان در آن به ايفا نقش مي پردازند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسير انتصاب بانو «كاندوليزا رايس»
بيشتر تفسيرهاي روزنامه ها در دو سه روز گذشته پيرامون انتصاب بانوي ۵۰ ساله دو رگه «كاندو ليزا رايس» به سمت وزير امور خارجه آمريكا بوده است. فرانسه از اين انتصاب خشنود نيست زيرا كه فراموش نكرده است كه پس از مخالفت اروپاي بدون انگلستان با اشغال نظامي عراق، بانو رايس در سمت مشاور ويژه امور امنيت ملي حكومت بوش گفته بود: فرانسه را مجازات كنيد، آلمان را مورد بي اعتنايي قرار دهيد و روسيه را ببخشيد. مطبوعات اروپايي «رايس» را بانويي با داشتن روش «ماكياولي (رسيدن به هدف به هر بها و خودداري كردن از انجام هر گونه اقدام)» توصيف كرده و نوشته اند كه در زمان او به عنوان رئيس ديپلماسي آمريكا، روش سياسي و برخورد آمريكا با دولت هاي ديگر نرم نخواهد شد. به نوشته اين روزنامه ها، روش ها و طرز تفكر بوش و رايس از هم جدا نيست و مي توان گفت فلزي يكپارچه اند كه به هم جوش داده شده اند. رايس كه از دانشگاه «دنور» دكتراي مطالعات بين المللي گرفته است، در سال ۲۰۰۰ در جريان مبارزات انتخاباتي، معلم و مشاور امور جهاني و سياست خارجي بوش بود. كندوليزا (كندي) رايس از حاميان درجه اول حمله نظامي به عراق و اشغال نظامي اين كشور بود. انتصاب بانو رايس كه مدتي هم مدرس دانشگاه استنفورد بود و در مركز مطالعات امنيت بين المللي و كنترل تسليحات اين دانشگاه كار مي كرد، از سوي مفسران اروپايي استقبال نشده است. اين مفسران نوشته اند: رايس كه در زادروز خود (متولد ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴) نامزد سمت وزير امور خارجه آمريكا شد (كه از نظر اهميت نخستين وزارتخانه اين كشور است) سال هاست با دولت همكاري دارد. وي قبلاً در وزارت دفاع و ستاد ارتش آمريكا سمت هايي داشت و در دوران حكومت بوش (پدر) مديريت مشاوران امور اروپاي شرقي و شوروي وي را برعهده داشت و در دوره اول حكومت بوش (پسر) مشاور ويژه امنيت ملي رئيس جمهوري شد و نخستين زني در آمريكا بود كه داراي اين سمت شده بود. وي متخصص امور روسيه و اروپاي شرقي است. به نوشته روزنامه هاي اروپايي، بانو رايس در دوران وزارت خود در برابر جورج بوش فقط گوش خواهد بود و دهان به كوچكترين اعتراض و مخالفت نخواهد گشود. به نظر مطبوعات اروپا سياست بوش در دوره دوم هم نسبت به اسرائيل كه وي بيش از هر رئيس جمهوري ديگر آمريكا مدافع آن است تغيير نخواهد كرد. روزنامه هاي آمريكايي هم زياد از انتصاب بانو رايس استقبال نكرده اند و اشاره كرده اند كه اگر در سياست خارجي و رفتار با ساير دولت ها يكدندگي كند، باعث احياء حس مقاومت در ساير دولت ها خواهد شد كه مآلاً دودش به چشم ملت آمريكا خواهد رفت. رسانه هاي آمريكايي انتظار دارند كه هنگام بحث پيرامون تأييد انتصاب رايس در سناي آمريكا، سناتورها به او اندرزهاي لازم را بدهند. انتصاب رايس بايد به تصويب سنا برسد. ريچارد آرميتاژ معاون وزارت امور خارجه آمريكا از لحظه انتصاب رايس، از اين سمت كناره گيري كرده و احتمال استعفاهاي متعدد ديگر مي رود. از آنجا كه آمريكا به صورت فدراسيون اداره مي شود، نقش سه وزارتخانه امور خارجه، دفاع و خزانه داري اين كشور بيش از وزارتخانه هاي ديگر است زيرا كه امور ديگر بر عهده ايالت هاست كه قوانين متفاوت دارند و هركدام عملاً يك كشورند، و به همين دليل است كه بيشتر فعاليت هاي دولت فدرال متوجه سياست خارجي، امور دفاعي و پول (دلار) است و پيرامون آنها دور مي زند.
سرمايه گذاري ۲۰ ميليارد دلاري چين در آرژانتين
ديدار «هو جينتائو» رهبر چين از آرژانتين كه دنباله ديدار او از آمريكاي لاتين است زير ذره بين مفسران آمريكايي قرار دارد. «هو» به آرژانتيني ها كه در دو سه سال اخير از سرمايه گذاري دولت هاي ديگر محروم شده اند قول ۲۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري داده است. بدهكاري آرژانتين به قدري زياد است كه سرمايه گذاران ديگر به سويش نمي روند. هو در مذاكرات خود با «نستور كرچنر» رئيس جمهور چپگراي آرژانتين گفته است كه چين در توسعه خطوط راه آهن اين كشور، ساختن خانه و كشف نفت سرمايه گذاري خواهد كرد و خواهد كوشيد كه اقتصاد آرژانتين احياء و شكوفا شود.

دوئل در افغانستان اكران مي شود
گروه هنري: فيلم  سينمايي «دوئل» آخرين  ساخته «احمدرضا درويش» روز جمعه  اين  هفته همزمان  با تهران  و ديگر كشورهاي  جهان  در شهر كابل  پايتخت  افغانستان  اكران خواهد شد.
در مراسم  اكران  فيلم «دوئل» كه  در سينما آريانا شهر كابل  نمايش  داده مي شود، «احمدرضا درويش» كارگردان  و چند تن  از بازيگران  حضور خواهند داشت .
فيلم «دوئل» به  تهيه كنندگي  شركت  سينمايي «تماشا» در بيست  و دومين جشنواره  فيلم  فجر، هفت  سيمرغ  بلورين  را به  خود اختصاص  داد.
مرحله  پيش  توليد و تصويربرداري  فيلم «دوئل» كه  از طرح هاي  بزرگ  و پرهزينه  سينماي  دفاع  مقدس  به  شمار مي رود، طي  مدت  ۹ ماه  در مناطق  جنوبي  كشورانجام  شده  است .
«دوئل» داستان  مردي  به  نام «زينال» است  كه  پس  از سال ها اسارت  در عراق به  كشور باز مي گردد و به  خيانت ، ايجاد خسارت  و تلفات  انساني  به  زادگاهش متهم  مي شود.
در اين  فيلم «پرويز پرستويي» ، «سعيد راد» ، «انوشيروان  ارجمند» ، «هديه تهراني» ، «پريوش  نظريه» و «پژمان  بازغي» نقش  آفريني  كرده اند.
درويش  پيش  از اين  فيلم هايي  همچون «آخرين  پرواز» ، «سرزمين  خورشيد» ، «كيميا» و «متولد ماه  مهر» را ساخته  است .

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر نخوابيدن
از دكتر روزنفلد درباره خطر كمتر از هشت ساعت خوابيدن در شبانه روز سئوال شده و او گفته است: يكي از سه ستون اصلي تندرستي خواب است و دو ديگر آب (دست كم هشت ليوان در شبانه روز) و «مصرف غذاي مناسب (نه بيش از نياز بدن) و داشتن تحرك (ورزش سبك)» . خواب خوب كمتر از هشت ساعت (طبق پژوهش هاي تازه، ۹ ساعت) به سلامت جسم و روان آسيب زياد وارد مي سازد. كم خوابي(از كار زياد و يا استرس و...) باعث مي شود كه از ميزان «لپتين (نوعي پروتئين خون)» كاسته شود و سطح ماده «گرهلين» افزايش يابد كه كوچكترين زيان آن پرخوري و افزايش وزن است كه مادر مسائل ديگر است. كساني كه اشتباه مي كنند و ساعات خواب خود را مي فروشند نه تنها در دوران فعال بودن افرادي موفق نخواهند بود و كنترل اراده و تمركز حواس نخواهند داشت بلكه در ايام سالخوردگي دچار انواع بيماري هاي جسماني و رواني خواهند شد و عمرشان كوتاه و تلخ خواهد بود. استرس، بيماري هاي قلب و عروق، فشار خون، دود سيگار و مصرف برخي داروها و عادت به خيالبافي داشتن هم باعث كم خوابي مي شود. دوش گرفتن پيش از خوابيدن و اندكي نرمش و كم خوري در ساعات شب (شام) و يك ساعت مطالعه پيش از خواب، مانع بدخوابي مي شود.

داوران جايزه بزرگ معمار ۸۳ سخنراني مي كنند
هما فرجادي و نادر تهراني داوران جايزه بزرگ معمار ۸۳ كه جوايز برندگان آن روز جمعه ۲۹ آبان اهدا مي شود، شنبه ۳۰ آبان از ساعت ۱۳ تا ۳۰/۱۵ در موزه هنرهاي معاصر تهران به ايراد سخن مي پردازند.
ورود براي عموم علاقه مندان به مباحث معماري در اين جلسه آ زاد است.

سينما سپاهان اصفهان بازگشايي شد
رئيس  حوزه  هنري  اصفهان  از بازگشايي  مجدد سينما سپاهان  اصفهان  پس  ازتعميرات  اساسي  و نصب  سيستم  آكوستيك  خبر داد.
«مسعود صفوي» با اعلام  اين  خبرافزود: با نصب  سيستم  آكوستيك ،اين  سالن  تنها سالن  استاندارد شهر اصفهان براي  اجراي  كنسرت هاي  موسيقي  به  شمار مي آيد.
وي  گفت : در سيستم آكوستيك  در هنگام اجراي  موسيقي  زنده ، نيازي به  صدابرداري  نيست  و عايق هاي  صوتي ، صدا را به  صورت  يكنواخت  در تمام  قسمتهاي  سالن  براي حاضرين  منعكس  مي كند.وي  خاطر نشان  كرد: ملزومات  داخلي  سينما از جمله  صندلي ها، كف  پوش  و پرده نمايش  فيلم  مورد تعمير اساسي  قرار گرفته  است .

دكتر اكبر عالمي:
مرد عنكبوتي و ماتريكس جاي مولير و شكسپير را گرفته اند
ايلنا - بايد پذيرفت كه علاوه بر خودمان، تمدنهاي ديگري هم در عرصه جهاني وجود دارند. بنابراين بايد ياد بگيريم كه به تمدنهاي ديگر هم با ديده احترام بنگريم و آنها را به رسميت بشناسيم.
دكتر اكبر عالمي، استاد دانشگاه و منتقد هنري با اشاره به اين مطلب به ستاد خبري همايش بين المللي هنر و جهاني شدن افزود: تحقق چنين امري هنگامي امكان پذير است كه احساسات و خودشيفتگي جمعي  مان را كنار بگذاريم و در عرصه فرهنگ با جهانيان به تعامل بپردازيم.
امروزه همان گونه كه اصول و قواعد بانكداري، صنعت هوايپمايي، مقاطع تحصيلي، خدمات بيمارستاني و بسياري از مظاهر جامعه نوين جهاني از يك الگو تبعيت مي كنند و به سمت جهاني شدن پيش مي روند، هنر هم از اين قاعده مستثنا نيست.
البته در اين ميان بلندگوهاي قويتر و حيطه هاي عرضه هنر در دست كشورهايي است كه تكنولوژي و اقتصاد برتري دارند.
وي آنگاه افزود: در گذشته هنرمندان در چهار گوشه جهان به خلق آثار جاويدان مي پرداختند و جاودانگي نسبي يكي از مشخصه هاي هنر بود، اما هم اكنون شبه هنرمندان به واسطه ابزارهاي رسانه اي علاوه بر ايجاد اعوجاج در هنر و ترويج آثار شبه هنري براي خود اعتبار كاذبي كسب كرده اند.
به همين خاطر امروزه مي بينيم كه مثلا موسيقي زيبا و باشكوه «لودويگ سباستيان باخ» جاي خود را به موسيقي  هاي مبتذل و سطح پاييني داده و يا ديگر از نويسندگاني چون «مولير» و «شكسپير» خبري نيست.
وي افزود: بنابراين بايد پذيرفت كه زمانه عوض شده ولي اين مسئله مانع از اين نيست كه هويت خود را نشناسيم. بايد ريشه  هاي هويتي خودمان را بشناسيم و در عين حال به روند جهاني هم نظر داشته باشيم.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان سراسر جهان در تاريخ ۲۷ و ۲۸ دي ماه در تهران برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
«دماغه اميد نيك» سرآغاز استعمار خاور زمين
۱۸ نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۰۰ چارلز اول پادشاه انگلستان كه در ۳۰ ژانويه ۱۶۴۹ در ملاء عام گردن زده شد به دنيا آمد. در سال ۱۹۰۷ ايسفولسكي وزير امور خارجه وقت روسيه متن قرارداد انگلستان و روسيه منعقد در ۳۱ اوت همين سال مبني بر تقسيم ايران ميان خود را به پارلمان روسيه (دوما) كه تازه تأسيس شده بود جهت اطلاع تسليم كرد. در سال ۱۳۳۱ هجري خورشيدي ديوان عالي ايران با تركيب تازه آغاز به كار كرد. لطفي وزير دادگستري وقت كه سرگرم پالايش دستگاه قضايي بود با استفاده از اختيارات قانوني، پنج روز پيش از اين، ديوان عالي كشور و دادگاه انتظامي قضات را منحل ساخته بود زيرا كه بركناري قاضي نشسته امكان پذير نبود، جز با انحلال واحد قضايي او. در همين سال خليل طهماسبي كه در سال ۱۳۲۹ رزم آرا نخست وزير وقت را در مسجد سلطاني ترور كرده بود پس از تصويب قانون معاف شدن وي از مجازات آزاد شد و در مصاحبه با مطبوعات گفت: خيانت رزم آرا به وطن بر ما (جمعيت فداييان اسلام) محرز شده بود و من برانداختن او را برعهده گرفته بودم. در سال ۱۹۵۲ بيست و دو هزار تن از افسران و درجه داران ارتش سابق آلمان (آلمان نازي) از جمله شش مارشال و ۲۲ ژنرال سابق براي ايجاد يك ارتش براي آلمان غربي به كار دعوت شدند و قرار شد كه اين ارتش هم بر پايه نظام وظيفه عمومي به وجود آيد. در سال ۱۳۳۱ روزنامه هاي تهران بهاي سكه طلا (يك پهلوي) را ۷۴ تومان و پنج قران گزارش كرده بودند (تقريباً يك هزار و يكصد و پنجاه برابر كمتر از امروز، حال آن كه دلار تنها ۱۱۰ برابر آن زمان شده است). در سال ۱۹۷۸ نهصد آمريكايي در جونزتاون كشور گويان به دستور جيم جونز رئيس فرقه مربوط با خوردن سيانور محلول در شربت انگور خودكشي گروهي كرده بودند. در سال ۱۹۸۷ كميسيون ويژه كنگره آمريكا معروف به كميسيون «ايران _ كنترا» گزارش نهايي خود را صادر كرد و نهايتاً رونالد ريگان را مسئول اعمال خلاف قانون دستيارانش در اين زمينه اعلام داشت.
اينك برگ امروز: ۱۸ نوامبر سال ،۱۴۸۸ بارتولومو دياز، دريانورد پرتغالي، به منتهي اليه قاره آفريقا رسيد و آنجا را كه دو اقيانوس اطلس و هند با هم تلاقي مي كنند دماغه توفان ها نام نهاد، ولي پس از بازگشت به پرتغال و دادن گزارش كار خود به پرنس جان دوم رئيس كشور پرتغال، جان دوم نام دماغه كه باب تازه اي را به روي اروپايي ها مي گشود به «دماغه اميد نيك» تغيير داد كه هنوز به همين نام باقي است. سران پرتغال از جمله جان دوم و مانوئل كه انديشه هاي پرنس هانري (هانري دريانورد) را با حرارت تمام دنبال مي كردند پس از تصرف آنگولا در غرب آفريقا در سال ۱۴۸۴ به فكر يافتن راه دريايي هند از جنوب آفريقا پرداخته بودند. مأموريت دياز دو سال طول كشيد و وي در بازگشت به ليسبون به پرنس جان دوم گزارش داد كه با نزديك شدن به جنوب آفريقا ستاره شمال ناپديد شد و دماغه، منطقه اي توفاني است كه او مجبور به عبور زيگزاگ از آن شد و مسافت كوتاهي را در ۱۳ روز طي كرد، آن طرف دماغه مردمي زندگي مي كنند كه تمدن بالاتري دارند و به زباني ديگر تكلم مي كنند. رئيس كشور پرتغال پس از دريافت اين گزارش و تنظيم نقشه دريايي بر پايه مدار و نصف النهار، در سال ۱۴۹۷ «وسكو داگاما» را كه يك نظامي دريانورد بود با چهار كشتي مجهز به ۲۰ توپ و ۱۷۰ تفنگدار روانه هند كرد كه اين گروه ۲۲ نوامبر سال ۱۴۹۷ از دماغه اميد نيك گذشت و از طريق موزامبيك و مومباسا و با كمك يك راهنماي هندي به نام ابومجيد كه با او در يك بندر آفريقاي شرقي آشنا شده بودند و يك دريانورد بود ۲۳ ماه مه سال ۱۴۸۸ تقريباً يك سال پس از ترك ليسبون به ساحل غربي هند در «كاليكت» رسيد. به اين ترتيب، وي و همراهانش اولين اروپايي ها بودند كه از طريق دريا به هند رسيده بودند، كريستف كلمب شش سال پيشتر (۱۴۹۲) براي يافتن راه دريايي هند از طريق درياهاي غرب به قاره آمريكا رسيده بود، وي از سوي اسپانيا مأمور اين كار شده بود. داگاما با پرداخت رشوه و دادن هديه از تحريك حكمران محلي در هند به دشمني با خود پيشگيري كرده و ماندگار شده بود. وي در بازگشت به پرتغال گزارش كرد كه مسلمانان شرق عمدتاً نسبت به مسيحي بودن آنان عكس العمل نشان مي دادند تا اروپايي بودنشان. داگاما در سفر دوم براي ايجاد پايگاهي در ساحل هند از توپ استفاده كرد. در پي سفرهاي داگاما و كلمب راه براي استعمار اروپايي باز شد، مخصوصاً كه پاپ با صدور فرماني قاره آمريكا (اموال و اراضي بوميان معروف به سرخپوستان) را به اسپانيا و پرتغال بخشيد!. همزمان با اين تحولات، به حكومت مسلمانان هم كه بر گوشه اي از اسپانيا مسلط بودند خاتمه داده شد. جانشينان داگاما بودند كه به خليج فارس دست اندازي كردند و مسائل موجود منطقه، ريشه همان دست اندازي ها و رقابت هاي استعماري اروپايي ها است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
«با اين اراده سست، به هيچ جا نمي رسي. مطمئنم كه هيچي نمي شي. مطمئنم!
دوست روزهاي دبيرستان: رضا»
مثل هر روز نامه ده ساله را بوسيد و گفت: «ممنونتم رضا جان! خوب انگيزه بهم دادي!» نفس عميقي كشيد و با صدايي مثل تمام اين ده سال، مصمم، به خانم منشي گفت: «مريض بعدي لطفا!». پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
۲۵۰ كيلوگرم كاهش وزن
ساري (انگليس): يك معلم در انگليس موفق شده است از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ بيش از ۲۵۰ كيلوگرم وزن كم بكند. وي در سال ۲۰۰۱ در حدود ۳۸۰ كيلوگرم وزن داشت اما هم اكنون وزن اين معلم در حدود ۱۳۵ كيلوگرم است.اما جالب اينكه وي بدون انجام عمل جراحي به چنين موفقيتي دست يافت. وي در اين مدت با يك رژيم غذايي مشخص و ورزش كردن لاغر شد.او به حدي چاق بود كه نتوانست در مراسم ازدواج خواهرش شركت كند چون لباس مناسبي براي خود نيافت. بدن وي در سال ۲۰۰۱ به ۴ تا ۵ هزار كالري در روز نياز داشت اما وي با اجراي رژيم ۲۵۰۰ كالري در روز توانست ۲۵۰ كيلوگرم از وزن خود بكاهد.
راز قهرماني
آتن: اتو ريهاگل مربي تيم ملي فوتبال يونان كه اهل كشور آلمان است راز قهرماني تيمش را در رقابت هاي جام ملتهاي اروپا در سال ۲۰۰۴ فاش كرد.وي معتقد است، خوش تيپ بودن بازيكنان تيم يونان باعث قهرماني اين تيم در يورو ۲۰۰۴ شد. به اعتقاد ريهاگل خوش تيپ بودن بازيكنان، اعتماد به نفس آنان را افزايش داد و به همين دليل قهرمان شدند.
۵/۳ تن پول خرد
اهايو: يك پيرمرد ۷۸ ساله در آمريكا يك ميليون سكه يك پني به مركز خريد پول خرد ارائه داد و در ازاي آن ۱۰۴۸۰ دلار پول نقد گرفت.اين مرد از چندين سال پيش اقدام به جمع آوري اين سكه ها كرده و آنها را در زيرزمين خانه خود نگهداري مي كرد. جالب اينكه او هر روز اين سكه ها را مي شمرد چون با شمارش آنها به آرامش مي رسيد.سرانجام وي روز گذشته ۵/۳ تن سكه را با كاميون به مركز خريد پول خرد منتقل كرد و در ازاي آن ۱۰۴۸۰ دلار اسكناس دريافت كرد.
سريع ترين سخنران جهان
لندن: يك تاجر كانادايي از ۱۵ سال قبل تاكنون عنوان سريع ترين سخنران جهان را به خود اختصاص داده است.او قادر است سخنراني معروف «بودن يا نبودن» شكسپير را كه حاوي ۲۶۰ واژه است تنها طي ۸/۲۳ ثانيه با صداي بلند تكرار بكند.
او كه يك مرد بسيار آرام و متين است قصد دارد اين ركورد را بهبود بخشد.
معضل ترافيكي جديد
آيووا: يك بوقلمون وحشي در آيووا هر روز ترافيك بخش شرقي اين شهر را مختل مي كند.
اين حيوان هر روز صبح به كنار بزرگراه مي آيد و هر چند دقيقه يكبار با ورود به بزرگراه باعث توقف خودروهاي عبوري مي شود. به محض اينكه سرنشينان خودروها براي گرفتن بوقلمون از خودرو خارج مي شوند، اين حيوان باهوش پا به فرار مي گذارد و پنهان مي گردد. اين تعقيب و گريز از دو ماه قبل تاكنون ادامه داشته است.
زندگي واقعي يك ديپلمات
زاگرب: وزارت امور خارجه كرواسي يك ديپلمات خود را از سفارت اين كشور در واشنگتن به زاگرب فراخواند.اين ديپلمات در شبكه جهاني اينترنت اقدام به انتشار خاطرات روزانه خود كرده بود كه در اين خاطرات، زندگي حرفه اي خود را يك زندگي كسل كننده خواند و از جان كري و جورج بوش انتقاد كرد.او همچنين مدعي شد جلسات مذاكره ديپلمات ها اغلب كسل كننده و نتايج آن از قبل مشخص است. به همين دليل وي معمولا وقت خود را صرف گردش در شهر با نامزدش مي كند.
حمايت شهروندان از سگ پليس
مينه سوتا: چندي پيش يكي از سگهاي تربيت شده پليس مينه سوتا بر اثر يك سانحه نابينا شد كه براي انجام عمل جراحي روي چشمان اين حيوان به ۲۵۰۰ دلار پول نياز بود.
به محض اينكه خبر فوق در روزنامه ها به چاپ رسيد شهروندان بيش از ۲۰ هزار دلار به حساب اداره پليس واريز كردند تا روي چشمان سگ عمل جراحي صورت بگيرد.
سگ مذكور با اين مبلغ عمل جراحي شد و مابقي پول به موسسات خيريه تعلق گرفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۵ دقيقه

گل و گياه
اشرفي پرپر
006792.jpg
نام علمي: Coreopsis grandiflora ,Sunray,
خانواده: ASTERACAEA
اين واريته به صورت گياه يكساله كاشته مي شود، به بلندي ۷۵-۵۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر مي رسد داراي برگهاي سرنيزه اي بوده و گلهاي زرد پرپر آن از اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |