پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
بيماري خطرناك چشم در انتظار كاربران كامپيوتر
گروه دانش: محققان نگرانند كه استفاده زياد از كامپيوتر مي تواند به بيماري «گلاكوما» (آب  سبز) به خصوص در افراد نزديك بين منجر شود.
بيماري گلاكوما ناشي از افزايش فشار مايع داخل چشم است كه باعث فشردگي عصب ها در پشت چشم مي شود و در صورتي كه معالجه نشود باعث كوري مي شود.
به گزارش بي بي سي، اين يافته ها، كه در نشريه «اپيدمي شناسي و بهداشت اجتماعي» منتشر شده است بر مطالعاتي كه به روي ۱۰ هزار كارمند ژاپني انجام شد استوار است.
نويسندگان اين مقاله علمي و كارشناسان، انجام تحقيقات بيشتري در اين زمينه را توصيه مي كنند، به خصوص از اين جهت كه تصور مي شود افراد نزديك بين عموما بيشتر در معرض خطر ابتلا به گلاكوما هستند.
فشار چشم
دكتر ماسايوكي تاتميچي، از دانشكده پزشكي دانشگاه توكيو و همكارانش، چشم كارمندان چهار شركت مختلف ژاپني را كه هر يك ۵۰۰۰ كارمند داشت معاينه كردند.
از كارمندان خواسته شد پرسشنامه هايي را درباره ميزان استفاده از كامپيوتر، چه در خانه و چه محل كار و همچنين هرگونه سابقه اي در زمينه بيماري هاي چشم را پر كنند.
محققان سپس كارمندان را بسته به ميزان استفاده از كامپيوتر به دسته كاربران سبك، متوسط و سنگين تقسيم كردند.
كاربران به لحاظ ميزان استفاده از كامپيوتر در درازمدت به چهار دسته پنج ساله تقسيم شدند كه از دسته كمتر از پنج سال تا بيش از ۲۰ سال را در بر مي گرفت. آنها همچنين به لحاظ ميانگين ساعات استفاده از كامپيوتر در جلسه، كه از يك ساعت در روز تا بيش از هشت ساعت در روز را در بر مي گرفت، تقسيم بندي شدند.
كساني كه در طبقه كاربران سنگين جا مي گرفتند معمولا مرد و جوانتر بودند.
در مجموع، معلوم شد كه چشم ۵۲۲ نفر (۱/۵ درصد) از كارمندان دچار نقص هاي مربوط به ميدان ديد است.
احتمال آن كه كارمنداني كه در طبقه كاربران سنگين قرار داشتند از دوربيني يا نزديك بيني رنج ببرند بيشتر از سايرين بود.
در حدود يك سوم (۱۶۵ نفر) از اين گروه از كارمندان به داشتن گلاكوما مظنون بودند.
تحليل هاي بيشتر نشان داد كه ظاهرا استفاده زياد از كامپيوتر به ظهور علائم گلاكوما و نزديك بيني مرتبط است.
گلاكوما مهم ترين عامل كوري برگشت ناپذير در سراسر جهان است و تنها در بريتانيا بيش از۵۰۰ هزار نفر از آن رنج مي برند.
محققان كه نگران استفاده گسترده از كامپيوتر در جهان هستند در مقاله خود نوشتند: «بنابراين مهم است در دهه آينده، كارشناسان بهداشت عمومي، توجه بيشتري به نزديك بيني و نقص هاي ميدان ديد در اثر استفاده سنگين  از كامپيوتر نشان دهند.»

خاتمي در نمايشگاه الكامپ:
توسعه كشور با فناوري اطلاعات محقق مي شود
006867.jpg
گروه انفورماتيك: سيدمحمدخاتمي به همراه ۳ وزير خود در نخستين روز از برگزاري دهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي (الكامپ ۸۳) بازديد كرد.
به گزارش خبرنگار ما دربازديد رئيس جمهور از نمايشگاه الكامپ كه بيشتر به بازديد از سالن دولت الكترونيكي اختصاص داشت، خرازي، وزير امور خارجه، شريعتمداري وزير بازرگاني، معتمدي وزير ICT،  خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رشيدي مدير عامل ديتا، جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني و تني چند از معاونان وزارتخانه ها او را همراهي كردند.
خاتمي در سخنان خود در مراسم افتتاحيه الكامپ، توسعه كشور را نيازمند دستيابي به چشم انداز مشترك در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات دانسته بود. او در اين سخنان با بيان اين كه جهان با شتابي دم  افزون به سوي يك جامعه اطلاعاتي و ارتباطي مي  رود و محركه اين شتاب «اطلاعات و دانش» ، «مديريت و كاربرد» آنها است، گفت: جامعه ما نمي  تواند از اين فرايند و ضرورت  هاي آن بركنار باشد، پس براي انتخاب  هايي بزرگ فرصتي اندك داريم و در اهتمام به توسعه فن  آوري اطلاعات و ارتباطات بر همه بخش  ها و عرصه  ها امكان تاخير نداريم ؛ لذا بايد رويكرد، راهبرد و روش سنجيده ملي را در برابر اين ضرورت بيابيم و به كار بنديم.
او افزود: توسعه همه جانبه دانش  مدار است و براي موضوعيت و محوريت دانش كشور بيش از هميشه نياز به برنامه و عزم ملي دارد.
به گفته خاتمي امروزه داشتن مهارت استفاده از فناوري اطلاعات، بخش مهمي از دانايي و سواد عمومي   است و براي عموم مردم به ويژه نسل جوان، دستيابي به اين سواد و مهارت امري حياتي است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: توسعه كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات، زمينه مناسب را براي رشد همه جانبه جامعه و امكان نقش آفريني موثر بخش  هاي مختلف جامعه نظير زنان، جوانان و روستاييان فراهم مي  كند، پس بپذيريم كه رفع بخشي از محروميت  هاي زنان، جوانان و روستاييان با توسعه مناسب  تر دانش و ايجاد اشتغال  هاي ارزش  افزا در جهت شكوفايي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور ممكن مي  شود.
به گفته خاتمي حركت همه  جانبه و فراگير مجموعه دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران با پشتيباني اركان مختلف كشور، زمينه  هاي مناسبي را در قالب برنامه ملي تكفا فراهم ساخته است كه در تنظيم برنامه ملي تكفا نيازهاي كشور به صورت مجموعه  اي كامل و يكپارچه لحاظ شده و تعامل همه اركان   نظام با يكديگر به صورت زنده مدنظر قرار گرفته است.

نقايص جديد در بسته خدماتي ويندوز XP
006870.jpg
گروه انفورماتيك: مايكروسافت اعلام كرده است كه در حال بررسي ادعاهايي درباره آسيب پذيري هاي متعدد و جديدي است كه در سرويس پك ۲ ويندوز توسط شركت امنيتي فينجان در سن حوزه يافت شده است. فينجان اعلام كرده است كه در حدود ۱۰ نقص جدي و خطرناك در SP2 كشف كرده است.
بر طبق گفته هاي ژيل آرديتي، مدير امنيت فينجان، برخي از آسيب پذيري هاي يافت شده مي تواند توسط هكرها مورد سو ءاستفاده قرار گيرند تا بدين طريق بتوانند كنترلي از راه دور بر روي سيستم ها به دست آورده و يا كدهاي مخرب را بر روي كامپيوترها اجرا كنند.
System group در اين باره مي گويد: اين شركت درباره آسيب پذيري هاي ياد شده به مايكروسافت هشدار داده و تمامي جزئيات فني مناسب و مربوطه را با اين شركت درميان گذاشته است. فينجان همچنين براي اثبات گفته هاي خود، برنامه اثبات مفهومي (concept proof-of) توليد كرده است كه مي تواند از نقايص ياد شده موجود در سرويس پك ۲ ويندوز xp سو استفاده كند.
فينجان گفته است كه با به كارگيري تمامي آسيب پذيري هاي كشف شده در SP2 توسط فينجان، هكرها مي توانند به آرامي و از راه دور، هنگامي كه كاربران در حال مرور صفحه هاي وب هستند، به ماشين هاي داراي SP2 دسترسي پيدا كنند.
فينجان گفته است كه اخبار كشفيات خود را به صورت بخش بخش ارائه كرده است، زيرا بسياري ازكاربران پس از نصب سرويس پك ۲ ممكن است به تصور اين كه ديگر مشكلات امنيتي وجود ندارند، سرويس هاي محافظ امنيتي خود را از كار بياندازند.
يكي از سخنگويان مايكروسافت گفته است كه اين شركت از ادعاهاي فينجان مطلع بوده و در حال بررسي آنها است. وي گفته است كه در حال حاضر مايكروسافت نمي تواند ادعاهاي فينجان را مبني بر وجود ۱۰ آسيب پذيري در SP2 تأييد و تصديق كند.
مايكروسافت همچنين از وجود حملاتي كه در تلاش براي بهره گيري از نقايص گفته شده توسط فينجان هستند، اطلاعي ندارد. اين شركت گفته است: «بررسي ها و تحليل هاي اوليه ما نشان دهنده آن است كه ادعاهاي فينجان درباره تعداد و ميزان جدي بودن آسيب پذيري هاي سرويس پك ۲ ويندوز XP، فريبنده و اشتباه بوده است.

نگاه
نخستين مصوبه الكترونيكي مجلس
گروه انفورماتيك- سامان سيف اللهي: ديروز براي نخستين بار در تاريخ مجلس ايران، رأي گيري از نمايندگان به صورت الكترونيكي انجام شد تا ۱۹۰ نفر از اعضاي مجلس هفتم اولين مصوبه الكترونيكي كشور را در تاريخ ثبت كنند.
شنيده ها حاكي از آن است كه نمايندگان در روز بازگشايي مجلس و نخستين جلسه رسمي مجلس هفتم در بهارستان كه يك جلسه غيرعلني را در پي داشت، در گام نخست نسبت به سيستم رأي گيري الكترونيكي اظهار بي اعتمادي كرده بودند كه البته با توضيحات كارشناسان مبني برصحت كامل نتايج اين سيستم مشكل رفع شد.به نظر مي رسد ساختمان جديد مجلس با به كارگيري فناوري هاي نوين آغازگر مراحل اجرايي در اين عرصه است و چه بسا پايان بخش بي اعتمادي برخي ديگر از سازمان ها به اين فناوري ها باشد.با اين اوصاف ما هم مي توانيم بگوييم نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي از فناوري هاي روز استفاده مي كنند و ساختار سنتي و فناوري هاي واپسمانده كمتر جايي در نهاد قانونگذار كشورمان دارد.
مطمئن باشيد لايحه تحقيق و تفحص از امتحانات تخصصي آزمون پزشكي، در ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۳ به عنوان نخستين مصوبه الكترونيكي مجلس ايران به تاريخ پيوسته است.

نرم افزار
طراحي براي حرفه اي ها
گروه انفورماتيك: Macro media Dream weaver MX ۲۰۰۴ نرم افزاري براي طراحي و نگهداري وب سايت است و با ابزار جانبي پيشرفته اش سرعت تنظيم صفحه و ثبت آخرين برنامه هاي هدايت داده توسط طراحان و سازندگان وب سايت را افزايش داده است.
صفحه واسط كاربر اين نرم افزار كه با استفاده از ساختار كدگذاري اتوماتيك، امكان دسترسي مستقيم به كد HTML را فراهم مي كند به همراه ويژگي هايي براي جديدترين اجزاي اكتيو سرورها و پشتيباني CSS (برگه هاي مشبك متوالي در HTML) از مهم ترين مشخصات اين نرم افزار به شمار مي آيد.
با تمام ويژگي ها استفاده از آن به مبتديان طراحي سايت توصيه نمي شود و بهتر است از محصولات مايكروسافت- اگر چه زياد قوي نيستند ولي كاربردشان آسان تر است- استفاده كنند.

سخت افزار
پخش كننده از نوع ديجيتالي
گروه انفورماتيك: Samsung Yepp YP-T5 V يك flash-based player با ابعاد ۹/۰*۹/۰* ۱/۲ اينچ و بسيار سبك كه به آساني قابل حمل به مكان و شرايط دلخواه شماست و مي توانيد اطمينان داشته باشيد در صورت استفاده نكردن از USB1.۱ ، هيچ مشكلي براي لود شدن و يا ذخيره موزيك بر روي آن نخواهيد داشت.
اين Flash Player با ۲۵۶ مگابايت حافظه و ۷۸۵ دقيقه عمر باطري تا ۱۳ ساعت جوابگوي نيازهاي شماست و قابليت ضبط صداي شما و پشتيباني فايل هاي MP3,WAV,WMA را دارد.
در اين ابعاد كوچك علاوه بر صفحه زيبايي كه شدت نور و رنگ آن به دلخواه شما (از آبي تا قرمز) قابل تغيير است، پنج دكمه كنترل صدا، Record, Repeat, Play/Pause و Fw/Back قرار دارد. علاوه بر پوشش ويژگي هاي Player هاي بزرگ، قابليت تبديل فرمت صوتي به MP3، ضبط صدا با فرمت WAV و ضبط از موج FM با تبديل آن به MP3 از ويژگي هاي خاص آن است كه در بقيه وجود ندارد.

رصد خانه
آتشفشاني يخي در تايتان
گروه دانش: تصاويري كه فضاپيماي كاسيني از تايتان، بزرگترين قمر كيوان تهيه كرده به اين گمان دامن زده است كه سطح اين قمر ممكن است حاوي يخ مذاب باشد.در يك تصوير راداري از تايتان كه كاسيني روز ۲۶ اكتبر به هنگام گذر از مجاورت اين قمر تهيه كرد، يك لكه سفيد وسيع و متمايز به چشم مي خورد.
به گزارش بي.بي.سي دانشمندان مسئول اين ماموريت گمان مي كنند كه اين لكه مي تواند ناشي از جاري شدن مايعي باشد كه از اعماق به سطح تايتان تراوش كرده است كه به جريان يخفشاني موسوم است.
به نظر دانشمندان يخ غني از آب ممكن است زير سطح تايتان ذوب شده و بر اثر فشار به سطح آن جاري شده باشد.
دانشمندان همچنين تصور مي كنند كه جريان هاي يخفشاني بر سطح يكي از اقمار مشتري به نام گنيميد نيز وجود دارد.رالف لورنز، از دانشگاه آريزونا در آمريكا و از اعضاي تيم كنترل كننده رادار كاسيني گفت: (لكه سفيدرنگ) ممكن است ماده اي باشد كه جاري شده است يا ممكن است چيزي باشد كه در اثر فرسايش ايجاد شده. هنوز نمي توان در مورد آن اظهار نظر كرد.اما بيشتر شبيه چيزي است كه روي سطح جاري شده باشد. ممكن است نوعي جريان يخفشاني باشد كه معادل آتشفشان هاي زميني است، اما به علت سرماي شديد تايتان به جاي سنگ مذاب، يخ مذاب از آن فوران مي كند.

نانو فناوري
روش جديد مبارزه با سرطان با نانو ذرات
ايسنا: محققان موسسه فناوري جورجيا و دانشگاه پوردو،نانوذراتي ساخته اند كه قادر به شناسايي سلولهاي سرطاني و فريب دادن آنهاست كه در نتيجه اين كار باعث جذب اين ذرات توسط سلول هاي مذكور مي شود.
اين ذرات بعد از ورود به سلول قادر به رهاسازي دارو بوده و سلول را از درون از بين مي برند .
به گفته اين محققان، نانوذرات استفاده شده دسته اي از ذرات مشهور نانوژل هاي هسته پوسته هستند كه با اسيد فوليك روكش شده اند. سلول هاي سرطاني، اسيد فوليك را نسبت به سلول هاي سالم بهتر جذب مي كنند؛ لذا به ميزان بيشتري از اين ماده را نسبت به سلولهاي سالم مصرف مي كنند . با اين كار سلولهاي سرطاني به اشتباه نانوذرات با روكش اسيد فوليك را جذب مي كنند. در اين مرحله محققان دماي سلول ها را افزايش داده و باعث به هم چسبيدن، چروك شدن و در نهايت مرگ سلول ها مي شوند.

سيستم عامل
ويندوز CE در رأس پرفروش ترين سيستم هاي عامل
گروه انفورماتيك: مايكروسافت در سه ماه گذشته موفق شد عنوان پرفروش ترين سيستم عامل ابزار ديجيتالي شخصي را به محصول خود اختصاص دهد.
به گزارش ايلنا در سه ماه اخير تعداد ۳۸/۱ ميليون سيستم  عامل ويندزو CE به فروش رفت و با اين رقم، مايكروسافت ۱/۴۸ درصد از بازار را به خود اختصاص داد، در حالي كه شركت Palm Source تنها ۸۵۰ هزار و ۸۲۱ واحد از سيستم عامل Palm OS را به فروش رساند و ۸/۲۹ درصد بازار را در اختيار داشت.
در طول همين دوره از سال گذشته، پالم سورس ۲/۱ ميليون واحد از سيستم عامل مذكور به فروش رساند و ۹/۴۶ درصد بازار را در دست گرفت، در حالي كه مايكروسافت با فروش ۰۴/۱ ميليون واحد ۲/۴۱ درصد بازار را در اختيار داشت.
سومين سيستم عامل پرفروش نيز متعلق به شركت Research In Motion است كه OS را در PDAهاي «بلك بري» خود به كار مي گيرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:
كاهش قيمت اينترنت قطعي است
گروه انفورماتيك: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كاهش تعرفه هاي اينترنتي را قطعي دانست.
به گزارش خبرنگار ما، سيداحمد معتمدي در محل دهمين نمايشگاه الكامپ و در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: كاهش تعرفه هاي اينترنتي هم اكنون در دست بررسي است و هنوز نمي توان مقدار دقيق آن را مشخص كرد.
معتمدي همچنين از كمك ۵۰ ميليارد توماني وزارت ICT به توسعه زيرساخت فناوري اطلاعات دستگاههاي مختلف خبر داد.
او افزود: براي فراهم آوردن زيرساخت هاي IT طرح بهداشت الكترونيكي، تجارت الكترونيكي و همچنين طرح هايي در قوه قضاييه قصد داريم به سازمان هاي ذي ربط كمك كنيم.

آف لاين
توليد برق از ساقه غلات در چين
ايسنا: ساقه گياهاني نظير كتان، ذرت، گندم و سويا كه صدها سال از سوي كشاورزان چيني براي پخت وپز سوزانده شده است به زودي در شرق چين براي توليد الكتريسيته استفاده خواهد شد. انتظار مي رود كه كارخانه توليد برق چيني براي استفاده از اين روش تا ژوئن سال ۲۰۰۶ آغاز به كار كند.
تصور مي شود كه اين كارخانه سالانه از ۲۰۰ هزار تن ساقه ذرت براي اين امر استفاده كند كه تقريباً يك سوم توليد محلي است. اين ميزان محصول براي توليد ۱۵۶ ميليون كيلووات برق در ساعت به كار رود.
آمارها و بررسي ها نشان مي دهد كه دو تن ساقه اين گياهان مي تواند معادل يك تن زغال سنگ برق توليد كند. در اين روش سوزاندن اين محصولات آلودگي بسيار كمتري توليد مي كند؛ در حالي كه در سوختن مستقيم همين محصولات آلودگي هاي بسيار زيادي در محيط زيست به وجود مي آورند. با اين حال مقامات اين كشور اعلام كردند كه قيمت برق توليد شده از اين محصولات به مراتب بيشتر از برق حاصل از سوختن زغال سنگ خواهد بود.

تازه ترين تصاوير قمر «مريخ» به زمين ارسال شد
گروه دانش: كاوشگر «مارس» ۱۰ عكس باكيفيت كه بيشتر سطح قمر «فوبوس» مريخ را پوشش مي دهد به زمين ارسال كرد. به گزارش پارس اسكاي «فوبوس» ، بزرگترين و داخلي ترين قمر مريخ، شكلي شبيه به گوجه فرنگي شياردار دارد. ستاره شناسان اميدوارند با استفاده از كاوشگر مريخ سازمان فضايي اروپا (اسا) بتوانند دليل اين ساختار خاص را بفهمند. فوبوس كه هر روز سه بار به دور مريخ مي چرخد، شكلي بيضوي با ابعاد ۲۷ در ۱۸ كيلومتر دارا مي باشد. از تاريخ ۲۵ دسامبر۲۰۰۳ ميلادي كه اين كاوشگر وارد مدار مريخ شد تاكنون ۶ بار از كنار فوبوس عبور كرده است. در آخرين عبور در۲۲ آگوست ۲۰۰۴ اين كاوشگر تا فاصله ۲۰۰ كيلومتري به فوبوس نزديك شد .

مبتكر ايراني فلاشر عكاسي خورشيدي ساخت
ايسنا: يك جوان مبتكر ايراني براي نخستين بار موفق به طراحي و ساخت فلاشر عكاسي خورشيدي شد.
امير مهدي كماري زاده اصل، دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك (انرژي) دانشگاه آزاد اسلامي و مخترع اين سيستم در باره ابتكار خود گفت: اين فلاشر خورشيدي كه بر روي انواع دوربين هاي عكاسي قابل نصب است، با جريان ۳۰ ميلي آمپر و ۳/۳ ولتي كه از LED سوپر تأمين مي شود، كار كرده و مصرف برقي حدود ۸ تا ۵/۸ برابر كمتر از فلاشرهاي معمولي دارد، با اين حال ميزان نور دهي آن برابر فلاشر هاي معمولي است. به گفته وي سلولهاي فتوولتائيك، نقش توليد كننده انرژي را در اين نوع فلاشر دارند كه راندمان آنها حدود ۱۵ درصد است.

آن لاين
شبكه ديتاي كشور يكپارچه مي شود
ايلنا: ظرف ۶ ماه آينده، با پروژه NOC كل شبكه هاي ديتاي كشور به هم متصل خواهند شد.رضا رشيدي مهرآبادي، مديرعامل شركت ديتا در اين باره گفت: در نظر داريم تحت پروژه اي با عنوان NOC، كل شبكه هاي ديتا كشور را به هم متصل كنيم، كه در حال حاضر، تجهيزات اين پروژه كامل شده؛ ولي در حدود ۶ ماه طول خواهد كشيد تا اين پروژه به صورت بومي درآيد.همچنين اين پروژه استان به استان پيش روي كرده و در استان تهران به صورت كامل اجرا خواهد شد.

سهم هر ۶۰ دانش آموز ايراني فقط يك كامپيوتر
سينا: مشاور مدير طرح و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش سهم هر ۶۰ دانش آموز ايراني را فقط يك دستگاه كامپيوتر در مدارس عنوان كرد.
حسين نوابخش افزود: بايد سرمايه گذاري عظيمي را در زمينه تجهيز مدارس به سخت افزار مورد نياز انجام دهيم، زيرا ارقام ذكر شده متعلق به دوره متوسطه است و اگر مدارس راهنمايي و ابتدايي را به اين آمار بيفزاييم كار سنگين و زمان بري را پيش رو خواهيم داشت.
مشاور مدير طرح و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات هدف از اتصال مدارس به اينترنت را در وهله اول اتصال به شبكه اينترنت آموزشي ذكر كرد .

چين بيش از ۱۰۰ ماهواره به مدار زمين پرتاب مي كند
مقامات دولتي چين اعلام كردند كه اين كشور در نظر دارد بيش از ۱۰۰ ماهواره را تا پيش از سال ۲۰۲۰ براي مشاهده و زير نظر داشتن تمام نقاط اين كشور به مدار زمين پرتاب كند.
يك مقام دولتي بدون شرح جزييات در اين باره گفت: يك شبكه تحقيقاتي گسترده و عظيم با هدف بازرسي و كنترل ذخاير آبي، جنگل ها، زمين هاي كشاورزي، ساختارهاي شهري و ساير فعاليت هاي اجتماعي از اين قبيل راه اندازي خواهد شد.

لپ تاپ هاي بيومتريك IBM وارد بازار خاورميانه شد
آي بي ام در نوت بوك هاي جديد خود، سيستم شناسايي اثر انگشت تعبيه كرده است.
در اين نوع نوت بوك، دارنده كامپيوتر بايد براي ورود به سيستم نصب نرم افزار يا رجوع به سايت ها و پايگاه هاي اطلاعاتي انگشت خود را بر روي سنسور تعبيه شده، حركت دهد.دستگاه تشخيص اثر انگشت ظرف چند ثانيه تصوير انگشت كاربر را اسكن مي كند و برخلاف نمونه هاي قبلي كه صرفا تصوير انگشت را ضبط مي كردند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |