پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
رئيس جمهوري:
حاضريم براي نجات ملت عراق
به آمريكا كمك كنيم
006897.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه سياسي: خبرنگار همشهري: از روز يكشنبه گذشته كه پاسخ رسمي و مثبت ايران به درخواست اروپايي ها مبني بر تعليق نامحدود غني سازي اورانيوم اعلام شد، اظهارنظرهاي متفاوتي در مورد پذيرش اين درخواست از سوي ايران، در محافل سياسي و حتي رسمي نظام مطرح گرديد كه عمده اين اظهارنظرها انتقادي و اعتراض آميز بود. به گونه اي كه حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي كه رياست هيات مذاكره كننده با اروپا را بر عهده دارد ناچار شد ، دو روز پي در پي در جمع خبرنگاران و نمايندگان مجلس در جلسه غير علني شركت كرده و به اشكالات مطرح شده به اين قرارداد پاسخ دهد تا افكار عمومي را قانع سازد.
اما ديروز سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري نخستين مقام رسمي و بلندپايه ايران بود كه به دفاع از مذاكرات با اروپا، متن قرارداد و تلاشهاي حسن روحاني پرداخت و اين قرارداد را دستاورد و پيروزي بزرگي براي كشورمان تلقي كرد.
سيد محمد خاتمي كه روز سه شنبه پس از شركت در جشن گندم از سوي خبرنگاران براي پاسخ دادن به سئوالهاي آنها در مورد اخبار جديد مربوط به پرونده هسته اي ايران محاصره شده بود قول داد تا در پايان جلسه هيات دولت كه ديروز تشكيل شد به سئوالات پاسخ دهد.رئيس جمهور به اين وعده وفا كرد و روز گذشته در جمع خبرنگاران حوزه دولت ابتدا همه سئوالها در مورد پرونده هسته اي را شنيد و سپس به همه آنها پاسخ داد.
دستيابي به تكنولوژي هسته اي
از افتخارات دولت من است
سيد محمد خاتمي در پرسش يكي از خبرنگاران خبرگزاريهاي خارجي كه از او پرسيد آيا گزارش البرادعي پيروزي ايران و شكست آمريكاست؟ گفت:  پيروزي بزرگ ما دستيابي به تكنولوژي صلح آميز هسته اي است كه از افتخارات دولت بنده است و لذا من به عنوان مهمترين دستاورد دوران خدمتم به اين كار دلبسته شده و نگران مسائلي هستم كه در اين زمينه مطرح مي شود.خاتمي افزود: كار بر روي انرژي هسته اي با اراده من و نظر موافق رهبري انجام شد و من نسبت به آن حساسيت دارم.
خاتمي تاكيد كرد كه به همين دليل بر تكميل همه مراحل دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي اصرار دارد و معتقد است كه به هر قيمتي كشور ما بايد داراي چرخه سوخت هسته اي و توليدكننده آن شود.
رئيس جمهور با تصريح بر اين نكته كه طبق مفاد N.P.T تمام اعضا حق دارند به فناوري صلح آميز هسته اي دست يابند گفت: ما موظفيم فعاليتهاي خود را زير نظر آژانس انجام دهيم تا چرخه توليد به سوي سلاح اتمي منحرف نشود.
خاتمي تاكيد كرد كه توليد و غني كردن اورانيوم و دستيابي به سوخت هسته اي حق ماست و ما بايد كليه اين مراحل را طي كنيم.
رئيس جمهوري با اشاره به وجود اراده اي سياسي براي محروم كردن كشورمان از فناوري هسته اي گفت: اعتراف صريح كشورهاي اروپايي به اينكه ما حق استفاده از اين فناوري را داريم دستاورد مهم مذاكرات اخير و پيروزي بزرگي بود گرچه اگر آنها هم اعتراف نمي كردند ما از اين حق برخوردار بوديم.خاتمي اضافه كرد: ما در عين پايبندي به مصالح و خط قرمزهاي نظام حاضر نيستيم از تهديدات و خطرات احتمالي استقبال كنيم. لذا مي گوئيم نمي خواهيم پرونده ما به شوراي امنيت برود ولي اگر زور باشد حاضريم تبعات ارجاع پرونده به شوراي امنيت را نيز بپذيريم هر چند كه معلوم نيست اين تبعات تنها براي ما باشد و اروپايي ها از آن مصون باشند.
شوراي امنيت مي تواند
از نظر حقوقي ما را از انرژي هسته اي محروم كند
006900.jpg
سيد محمد خاتمي بار ديگر بر درخواست ايران جهت ارجاع نكردن پرونده انرژي هسته اي به شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كرد و گفت: از نظر حقوقي شوراي امنيت مي تواند ما را از استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي محروم كند لذا ما به دست خود حاضر نيستيم راهي را طي كنيم كه به اين نقطه برسيم هر چند كه آن را ظالمانه هم مي دانيم.
رئيس جمهوري گفت: مصالح ما ايجاب مي كرد كه با هزينه كمتري از اين حق خود دفاع كنيم.وي با اشاره به ارتباط فناوري هسته اي با توسعه و پيشرفت كشور گفت: ملت به ما حق نمي دهد كه مسير توسعه را با قيمت گران طي كنيم.
تعليق داوطلبانه غني سازي
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري دستاورد ديگر مذاكرات اخير را تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم عنوان كرد و گفت: خط قرمز ما توقف غني سازي است كه آن را نپذيرفته ايم.
رئيس جمهوري در مورد تضمين هاي اروپا براي تعهداتي كه ايران داده است گفت براي محك خوردن تضمين هاي اروپايي ها، ايستگاههاي مختلفي وجود دارد كه اگر طرف اروپايي به تعهداتش عمل نكرد، ما نيز تعهدي نداريم كه نخستين ايستگاه اجلاس ۲۵ نوامبر شوراي حكام است.
گزارش البرادعي مثبت بود
رئيس جمهوري گزارش البرادعي دبيركل آژانس را مثبت خواند و گفت: در گزارش با صراحت آمده كه نيازي به بررسي غيرعادي پرونده ايران نيست.
خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه چه تضميني براي اجراي تعهد اروپايي ها وجود دارد؟ گفت: ممكن است آنها به تعهدات خود عمل نكنند گرچه احتمال مي دهم اروپا اين بار دلشان مي خواهد همكاري كنند. من هم به اروپايي ها مي گويم گام اول را درست برداريد و از اعتماد ايران استفاده كرده و حسن نيت نشان دهيد.
مگر مذاكرات سياسي
يك نبرد نيست؟
رئيس جمهوري در مورد اظهارات انتقادآميز اخير عليه اين قرارداد گفت: كساني كه اظهارنظر كرده اند نظراتشان محترم است ولي ما از مصالح ملي كوتاه نيامده ايم.
خاتمي افزود: مگر مذاكره سياسي يك نبرد نيست؟ چرا فقط نبرد را مي خواهيم به صحنه نظامي بكشانيم؟ ما اهل گفت و گو و منطق هستيم. ما كي گفتيم تعليق نمي كنيم؟ گفته ايم توقف را نمي پذيريم كه نپذيرفتيم.
اراده نظام پشت اين تصميم است
رئيس جمهوري در پاسخ به اين پرسش كه  آيا رهبري نيز از قرارداد اخير حمايت مي كند، گفت: هيچ تصميمي بويژه با اين درجه از اهميت، كار يك فرد يا يك گروه نيست و اگر توافق نظام نباشد عملي نمي شود و من بالاجبار مي گويم اعتماد، عزم، تصميم و اراده نظام پشت اين تصميم است.
رئيس جمهوري از فعاليت هاي دكتر روحاني سپاسگزاري كرد و گفت: آقاي روحاني به اصرار بنده و توصيه رهبري اين مسئوليت را پذيرفت و آن را هدايت كرد زيرا مجال و اشراف كافي بر اين موضوع داشت هر چند كه خودش داوطلب نبود.
مذاكرات هسته اي
از افتخارات نظام است
رئيس جمهوري همچنين از تيم مذاكره كننده با اروپايي ها نيز تقدير و تشكر كرد و گفت:  مذاكرات پاريس، وين و بروكسل در مورد پرونده هسته اي از افتخارات نظام است و نشان داد كه ما تنها در مورد سدسازي و موضوعات فني افتخار كسب نمي كنيم، بلكه در عرصه ديپلماسي با قدرت و قوت مذاكره مي كنيم و اگر روزي اسناد اين مذاكره منتشر شود، ملت از آن خشنود خواهد شد كه هيات ايراني چقدر مستدل و منطقي مذاكره كرده است.
به ملت اطمينان مي دهم
رئيس جمهوري تاكيد كرد: به ملت اطمينان مي دهم كه ما روي منافع ملي ايستاده ايم و خردمندانه، عاقلانه، با تعامل و منطق و هزينه كمتر و منفعت بيشتر تلاش مي كنيم تا اراده سياسي بدخواهي كه مي خواهد ملت ما را از پيشرفت و توسعه نه تنها در زمينه انرژي هسته اي بلكه در ساير زمينه هاي تكنولوژيك نيز محروم كند از بين ببريم.خاتمي گفت: اطمينان مي دهم كه هم رهبري بر مذاكرات نظارت دارند و هم اعضاي هيات ما از مسئولين هستند و هم آقاي روحاني با كمال جديت و توانمندي مصوبات نظام را اجرا و تامين مي كند.
مذاكره با آمريكا
در دستور كار ما نيست
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال ديگري در مورد اجلاس شرم الشيخ و احتمال شروع مذاكرات ايران و آمريكا در اين اجلاس گفت: پيش از حمله آمريكا و انگليس به عراق، من به كوفي عنان پيشنهاد كردم كه اجلاس با حضور همسايگان عراق، پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل، مصر و شخص دبيركل سازمان ملل تشكيل شده و مساله حاكميت صدام به شكلي حل شود كه نيازي به اشغال عراق نباشد، اما آمريكا با غروري كه داشت و فكر مي كرد مي تواند مشكلات اشغال را سريعا حل كند اين پيشنهاد را نپذيرفت. امروز كه پيش بيني ما درست از آب درآمده و اشغال عراق، آمريكا را گرفتار كرده و مصيبتي بزرگتر از صدام را براي ملت عراق بوجود آورده، قرار است اين كنفرانس تشكيل شود. خاتمي گفت: حضور ما در اجلاس شرم الشيخ به معناي مذاكره با آمريكا نيست. ما هر كاري كه براي حل مسئله عراق و تامين آزادي و پيشرفت آن لازم باشد انجام مي دهيم. ولي اينكه بطور ويژه مذاكره اي با آمريكا داشته باشيم در دستور كار ما نيست. ما وقتي با آمريكا مذاكره مي كنيم كه آنها روش خود را در مقابل ايران تغيير داده و عاقل شوند.خاتمي افزود: همانطور كه ما گفتيم آمريكا در گرداب عراق گرفتار شده ولي ما حاضريم به آنها كمك كنيم كه نجات پيدا كنند، البته براي اينكه ملت عراق نجات پيدا كند.خاتمي گفت: ما انتظار داريم بوش كه با تجربه از گذشته در دوره دوم هم انتخاب شده است، عاقلانه تر و حكيمانه تر با مسائل برخورد كند تا زياني متوجه كشورهاي ديگر نشود.
انتخابات رياست جمهوري
رئيس جمهوري در مورد انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: آزادي در عرصه انتخابات در چارچوب هايي كه وجود دارد و با رقابت واقعي، زمينه مشاركت بيشتر مردم را فراهم مي كند.
دفاع خاتمي از تشكيل
ستاد حفاظت اجتماعي
رئيس جمهوري در مورد تصميم اخير قوه قضاييه براي تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي گفت: دوستان دستگاه قضايي توضيحاتي دادند كه به نظرم طرح خوبي آمد. حفاظت اجتماعي با كمك مردم عملي است و اميدواريم با حفظ حقوق مردم اين مساله بتواند اجرايي بشود.
در حاشيه مصاحبه خاتمي در جمع خبرنگاران
* سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري روز گذشته از قرارداد اخير ايران با اروپا دفاع كرد و آن را يك پيروزي دانست.
* سيد محمد خاتمي پس از پايان مصاحبه اش در حالي كه برعكس مسير اتومبيل خود به سمت خبرنگاران مي آمد در جمع آنها گفت كه نه اروپايي ها به ما تضمين داده اند و نه ما به آنها، تضمين عملي از اين به بعد و در ايستگاههاي متعدد مشخص مي شود.
* در حالي كه خاتمي قصد داشت سوار خودروي رياست جمهوري شود يكي از خبرنگاران گفت: «خاتمي دوستت داريم» . خاتمي هم در پاسخ وي گفت: اين دوستت داريم اولش براي ما گران تمام شد. اميدواريم آخرش ارزان شود.
* وزيران همزمان با خاتمي ساختمان دولت را ترك كردند و چون خاتمي به ميان خبرنگاران آمد تا به پرسش هاي آنها پاسخ دهد فرصتي فراهم شد تا وزيران كشور و اطلاعات محل دولت را ترك كنند. البته تعداد محدودي از خبرنگاران با وزير كشور گفتگوي كوتاهي در مورد زمان انجام انتخابات رياست جمهوري انجام دادند كه وزير كشور زمان پيشنهادي دوم به شوراي نگهبان را سي ام ارديبهشت سال آينده عنوان كرد.
موسوي لاري با تأكيد بر اينكه ايرادات شوراي نگهبان به زمان ۲۳ ارديبهشت حقوقي و درست نبوده است گفت: ما به خاطر حفظ شأن شوراي نگهبان تاريخ ديگري را پيشنهاد كرديم.
وزير كشور همچنين تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي در قوه قضائيه را موازي كاري با شوراي تأمين استان دانست و با آن مخالفت كرد.

در دومين جلسه علني مجلس هفتم در بهارستان صورت گرفت
بيانيه نمايندگان مجلس درباره مسائل هسته اي
گروه سياسي _ ياسر مرادي: روز گذشته اولين جلسه مجلس هفتم در ساختمان بهارستان تشكيل شد. در اين جلسه نيز به علت اهميت توافق نامه اخير ايران با اروپا در مورد مسائل هسته اي، حسن روحاني در مجلس حاضر شد و به سئوالات و ابهامات نمايندگان كه ديروز فرصت مطرح شدن آنها ايجاد نشده بود، پاسخ داد.
جلسه روز گذشته نيز پس از پايان نطق هاي پيش از دستور و همچنين تذكرات نمايندگان، غيرعلني شد تا دبير شوراي عالي امينت ملي نمايندگان را از جزئيات وضعيت پروند هسته اي ايران مطلع كند.
حداد عادل قبل از پايان جلسه علني گفت: چون روز گذشته عده اي از نمايندگان موفق به بيان نقطه نظرات خود نشدند، آقاي روحاني در جلسه امروز نيز حاضر شدند تا مسائل مطرح شود. به اين ترتيب تنها مصوبه جلسه روز گذشته مجلس تصويب طرح تحقيق و تفحص در بخش آموزش پزشكي بود كه اولين مصوبه مجلس هفتم بود كه به صورت الكترونيكي انجام مي پذيرفت.
مسائل هسته اي مجلس
داغ ترين بحث مجلس در روز گذشته، اظهارنظر پيرامون مسائل هسته اي و توافق نامه اخير ايران با اروپا بود.
علاءالدين بروجردي اولين ناطق جلسه روز گذشته در اظهاراتي در پاسخ به برخي اظهارنظرها در مورد نقش مجلس در توافق نامه اخير ايران با اروپا گفت: شوراي عالي امنيت ملي نمي تواند براي مجلس تعيين تكليف كند و نمايندگان ملت براساس منافع ملي و مصالح كشور و نظرات مقام معظم رهبري، تصميم مي گيرند.وي در ادامه از روحاني و شوراي عالي امنيت ملي تشكر كرد و به عنوان يك پيشنهاد گفت: با توجه به اينكه اين پرونده يك طرح ملي است حتما همه ارگانهاي ذي ربط بايد در صف مذاكره حضور داشته باشند.
وي در ادامه نظارت را حق قانوني و يكي از وظايف نمايندگان ملت دانست و از نمايندگان خواست بر روند تحولات اخير نظارت داشته و از اين طريق موضع شوراي عالي امنيت ملي را تصويب نمايند.
بعد از پايان جلسه علني روز گذشته و اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي تعداد زيادي از نمايندگان مجلس بيانيه اي را در خصوص مسائل هسته اي صادر كردند كه در صحن علني نيز قرائت شد.
در اين بيانيه آمده است اينك امضاكنندگان اين بيانيه، نقطه نظرات و مطالبات خود را جهت آگاهي ملت شريف ايران و مسئولان نظام اعلام مي دارند.
۱- ما نمايندگان ضمن تقدير از دانشمندان جوان خود در دستيابي به فناوري هسته اي و حمايت قاطع از آنان، بار ديگر بر غير قابل مذاكره بودن حق قانوني ايران در غني سازي اورانيوم براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز تاكيد مي كنيم.
۲- ملت شريف ايران و همه  آزادي خواهان جهان مي دانند كه همكاري همه جانبه  جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و شوراي حكام، همه  ابهامات القايي آمريكا را زدود و دشمنان كشور را در ايجاد اجماع جهاني عليه ايران ناكام گذاشت. با وجود تاكيد مدير آژانس بين المللي انرژي هسته اي بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران، تلاش برخي از دول اروپايي براي محروم كردن ايران از دستيابي به سوخت بومي هسته اي را حركتي استعماري دانسته و تداوم اين روند را به نفع ملت ايران نمي دانيم.
۳- ما نمايندگان ضمن درخواست از مسئولان ذي ربط جهت تقويت تيم مذاكره كننده، بر مشاركت همه  دستگاههاي ذي ربط و حضور نمايندگان آنان در اين مذاكرات تاكيد مي كنيم.
۴- با توجه به ابهامات و نگراني هاي نمايندگان ملت نسبت به موافقتنامه  اخير في مابين مذاكره كنندگان جمهوري اسلامي و نمايندگان اتحاديه  اروپا اعلام مي كنيم نشست ۲۵ نوامبر شوراي حكام، يكي از محل هاي آزمون پايبندي طرف هاي اروپايي به تعهدات خويش است و در صورتي كه آنان به نخستين و بديهي ترين تعهد خود در راستاي عادي سازي پرونده  هسته اي ايران عمل نكنند، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از حق قانوني خود براي الزام سريع دولت به از سرگيري غني سازي و اتخاذ تصميمات لازم استفاده خواهند كرد.
۵- با توجه به اصل ۷۵ قانون اساسي راجع به لزوم تصويب موافقتنامه هاي بين المللي توسط مجلس شوراي اسلامي و اين كه اتخاذ تصميم در الحاق يا عدم الحاق جمهوري اسلامي ايران به پروتكل الحاقي ۲+۹۳ صرفا در صلاحيت مجلس شوراي اسلامي است، از رييس جمهور محترم به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي مي خواهيم به منظور اعمال نظارت مجلس شوراي اسلامي ضمن ارايه  اطلاعات شفاف پيرامون مذاكرات انجام يافته تاكنون، تمهيدات لازم را براي حضور مستمر نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي در روند تصميم سازي مذاكرات اتخاذ تصميم كنند.در پايان جلسه غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در مصاحبه اي به تشريح جلسه غيرعلني دوروزه مجلس در خصوص مسائل هسته اي پرداخت و كليات توافق نامه اخير ايران با اروپا را موفقيت آميز ارزيابي كرد. وي مجددا تاكيد كرد نتايج اين توافق نامه در آينده مشخص مي شود و ما بايد تا اجلاس بعدي منتظر بمانيم.

اخبارسياسي
پرونده جاسوسان پرونده هسته اي ايران به دادگاه ارسال شد
ايرنا: رئيس دادگاه هاي انقلاب اسلامي تهران از صدور كيفرخواست درباره افرادي كه به اتهام جاسوسي درباره برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران، دستگير شده اند، خبرداد. علي مبشري روز گذشته در گفت و گو باخبرنگاران از صدور كيفرخواست براي اين افراد و ارسال پرونده به دادگاه خبر داد و گفت: اتهام اين اشخاص جاسوسي براي بيگانه است، اما تاكنون حكم قطعي اين پرونده صادر نشده است. به گفته رئيس دادگاههاي انقلاب اسلامي، جاسوسان پرونده هسته اي ايران بعضا چهره هاي تقريبا جاافتاده اي هستند كه باور كردن جاسوسي اين افراد مشكل است. وي، افزود: تعداد اين افراد سه يا چهار نفر است كه در گذشته برخي از آنان بعضا جاسوس عراق هم بوده اند.
گزارش يك هفته نامه آمريكايي:
«منافقين» ، تنها سازمان تروريستي «تحت حراست پنتاگون» است
ايرنا: يك  نشريه  آمريكايي  رابطه  سازمان  منافقين  با آمريكا را عجيب ترين  نوع اتحاد توصيف  كرد و نوشت : اين  سازمان  از موقعيت  منحصر به  فرد تحت  حراست پنتاگون  برخوردار است . هفته نامه يو.اس .نيوز در شماره  جديد خود نوشت : مجاهدين  خلق  (منافقين )، يك  گروه  مخالف  ايراني ، منبع  اطلاعاتي  ارزشمندي  براي  دولت آمريكا بوده  واين  سازمان  نه  تنها درباره  فعاليت هاي  ايران  درعراق  بلكه  درمورد برنامه  سري  هسته اي  آن كشور اطلاعاتي  در اختيار آمريكا قرار داده  است . بيش  از يك  سال  پيش  نيز اين  سازمان  اطلاعات  محرمانه اي  در مورد احمد چلبي به  افسران  ارتش  آمريكا داد.
نشريه  مزبور با اشاره  به  اين  موضوع  كه  در حال  حاضر ۳۸۰۰ عضو سازمان اين  گروه  تروريستي ، در اردوگاهي  در شمال  شرقي  بغداد و تحت  پوشش  نظاميان آمريكا مستقر هستند، مي افزايد: منافقين  منبع  مناقشه  دردولت  آمريكا بوده  است . به  نوشته هفته  نامه  برخي  از مقامات  دولت  و اعضاي  كنگره  از گروه  مزبور حمايت  مي كنند ولي  يك  مقام  ارشد دولت  مي گويد ايالات متحده  پس  از حمله  به  عراق ، با مسئله  آنان  غلط برخورد كرد.
به  نوشته  نشريه  مزبور، در تابستان  سال  گذشته  ارتش  آمريكا مطابق  با كنوانسيون  چهارم  ژنو به  سازمان  مزبور موقعيت «شخص  تحت  حراست» اعطا كرد.

اخبار كوتاه
صفوي: آمريكايي ها مجبور به فرار از عراق خواهند شد
فارس: سردار سيد رحيم صفوي روز گذشته در حاشيه همايش پاسداران اهل قلم در گفت و گو با خبرنگاران، آمريكايي ها را يانكي هاي قديم برشمرد و گفت: آنها از عواطف انساني خالي هستند و چه بسا كه بسياري از آنها در حال مستي و يا استعمال مواد مخدر باشند.
وي افزود: آمريكايي ها و يا اسرائيلي ها براي ايجاد رعب و وحشت در عراق و فلسطين اشغالي، كشتار مي كنند تا به ملت هاي اسلامي  بفهمانند كه كسي قدرت مقابله با آنها را ندارد.
صفوي گفت: اكنون نفرتي عمومي از آمريكا جريان يافته است و من اطمينان دارم كه آمريكايي ها با شكستي سنگين از عراق خارج خواهند شد.همانگونه كه انگليسيها در پايان جنگ جهاني اول مجبور به ترك عراق شدند ميراث خوار آنها يعني آمريكاييها نيز در زماني كوتاه مجبور به فرار از عراق خواهند شد.
فرمانده كل سپاه پاسداران همچنين با اشاره به اين كه ملت هاي مسلمان منطقه نمي توانند نسبت به آينده و سرنوشت عراق بي تفاوت باشند، تصريح كرد: اين حق ملت هاي همسايه عراق است كه نسبت به نا امني و توسعه ناامني احساس خطر كرده و حضور اشغالگران نظامي آمريكا و انگليس را تهديدي عليه امنيت خودشان بدانند.
نمازجمعه اين هفته به امامت امامي كاشاني اقامه مي شود
ايرنا : آئين  عبادي  - سياسي  نمازجمعه  اين  هفته  تهران  به  امامت  محمد امامي  كاشاني  امام  جمعه  موقت  تهران  اقامه  مي شود.
به  گزارش  ستاد برگزاري  نماز جمعه ، غلامرضامصباحي مقدم  نماينده  تهران  در مجلس  به  عنوان  سخنران  پيش  از خطبه ها، در ادامه  سلسله جلسات  سخنراني  خود، اخلاق  اقتصادي  را تبيين  خواهد كرد.
آئين  عبادي  - سياسي  نمازجمعه  تهران ، از ساعت  ۳۰/ ۱۰ آدينه  اين  هفته  دردانشگاه  تهران  آغاز خواهد شد.

در حاشيه مجلس
محدوديت براي خبرنگاران در ساختمان جديد
در دومين روز از انتقال مجلس به مجموعه بهارستان، خبرنگاران پارلمان به محدوديت هاي موجود اعتراض كردند و بخش پاياني جلسه علني روز گذشته را پوشش خبري ندادند.
مصاحبه دكتر حداد عادل نيز در حالي برگزار شد كه تنها خبرنگاران صدا و سيما در اين مصاحبه حضور داشتند. رئيس مجلس نيز لحظاتي بعد در جمع خبرنگاران معترض در طبقه دوم حضور يافت و قول مساعد داد در طبقه همكف فضاي مناسبي براي سهولت دسترسي خبرنگاران به نمايندگان و مسئولان در نظر گرفته شود.
تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي
شنيده ها حاكي از آن است كه طرح تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي هفته آينده اعلام وصول خواهد شد. لازم به ذكر است چندي پيش سعيد ابوطالب تقاضاي تحقيق و تفحص از اين نهاد را داشت كه به دلايل نامعلومي پس گرفته شد.
حداد عادل امروز به تبريز مي رود
رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفري يك روزه به تبريز، در مراسم افتتاحيه نخستين كنگره بزرگداشت اولين شهيد محراب آيت ا... محمدعلي قاضي طباطبايي به ايراد سخنراني خواهد پرداخت. همچنين وي در ابتداي سفر خود در شوراي اداري استان آذربايجان غربي شركت يافته و عصر امروز به تهران بازخواهد گشت.
تنش در مجلس
واكنش اكبر اعلمي در جريان تذكر آيين نامه اي محسن يحيوي براي دقايقي باعث ايجاد تنش در صحن علني مجلس شد.يحيوي نماينده بروجرد با اشاره به ماده ۷۷ آيين نامه داخلي مجلس مبني بر اعتراض نسبت به رفتار يكي از نمايندگان اظهار داشت: يكي از نمايندگان كه بنده شرم دارم اسمشان را بياورم در كميسيون انرژي حاضر شده و به اعضاي كميسيون تهمت و افترا زده اند. در حين تذكر آيين نامه اي يحيوي، اعلمي نماينده تبريز به شدت واكنش نشان داده و سعي كرد سخنان يحيوي را قطع كند.
در اين هنگام محمدسعيد انصاري ديگر عضو كميسيون انرژي با صداي بلند در اعتراض به اعلمي گفت: همه اعضاي كميسيون راجع به ايشان محبت دارند. سپس ميان انصاري و اعلمي جدال لفظي بوجود آمد كه حداد از نمايندگان خواست به اين بحث ها پايان دهند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |