شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳
بررسي مهاجمان بايرن مونيخ
تفنگداران باواريا
نام بايرن مونيخ همواره ما را به ياد گرد مولر، يكي از ستارگان كهكشان بايرن در دهه هفتاد مي اندازد.
گردمولر از جمله بازيكناني بود كه در دوره بازيگري اش تمامي افتخارات را از آن خود كرد و به عنوان بهترين گلزن تاريخ اين باشگاه نام خود را به ثبت  رساند. از آن زمان به بعد بايرن مونيخ ديگر مهاجمي با اين استعداد و توانايي در گلزني به خود نديد. دهه هفتاد با تمام افتخاراتش براي فوتبال آلمان به پايان رسيد و از آن سال به بعد فوتبال در سطح باشگاهي در اين كشور رو به نزول گذاشت و به ندرت در بعضي از سالها تك باشگاههايي توانستند در اروپا قد علم كنند.
اين امر باعث شد تا فوتبال آلمان نيز براي تقويت خود به ستارگان خارجي روي آورد. بايرن مونيخ هم از اين قاعده مستثني نبود و در سالهاي اخير دست به خريد ستارگان متعددي زده است. در اين ميان كمتر كسي به ذهنش خطور مي كرد زماني پاي ستارگان فوتبال ايران نيز به اين باشگاه باز شود. جهش فوتبال ايران در جام جهاني ۹۸ فرانسه دروازه هاي اروپا را به روي بازيكنان برجسته ما باز كرد. در اين ميان علي دايي زودتر از بقيه سر از بايرن مونيخ درآورد. و سپس نوبت به وحيد هاشميان رسيد تا در اين فصل به بايرن ملحق شود. او در زماني به بايرن پيوست كه بايرن داراي مهاجمان برجسته اي چون روي مكاي، سانتا كروز، پيزارو، زيكلر و گوئه ررو بود .در حقيقت تنها مهاجمي كه بايرن در اين فصل به خدمت گرفت هاشميان بود و به نظر مي رسيد كه در اين باشگاه به او كمتر بازي برسد. در اين مطلب قصد داريم به بررسي مهاجمان بايرن در اين فصل بپردازيم.
006447.jpg
حسن حيدري
روي مكاي با ورودش به بايرن مونيخ فضا را براي جيوواني البر تنگ كرد تا او به ليون فرانسه برود. مكاي هلندي كه سابقه بازي در تيم هاي ويتس آرنهم هلند، تنه ريف و ديپوريتو لاكرونيا اسپانيا را داشت در سال ۲۰۰۳ به بايرن مونيخ آمد. او به حدي در بايرن شم گلزني خود را بروز داد كه يكي از اركان اصلي خط حمله بايرن مونيخ شد حتي با آمدن فيليكس ماگات نيز او همچنان به عنوان عضو ثابت خط حمله به كار خود ادامه داد.
او تاكنون در سيزده هفته بوندس ليگا حضور داشته و تنها در هفته نخست در نيمه دوم از بازي خارج شده است. روي مكاي در هفته هاي دوم، چهارم، پنجم، ششم و دوازدهم پنج بار بايرن را صاحب گل كرد. كه ميانگين ۶/۲ گل در هر بازي را براي خود به ثبت رسانده است.
مكاي در ليگ قهرمانان نيز عملكرد مثبتي داشته ودر دو بازي نخست به ترتيب يك و سه گل براي تيمش به ثمر رسانده اگر چه در بازي بعدي كه مربوط به يوونتوس بود به گل نرسيده است.
در جام حذفي نيز او در دور دوم و سوم به ميدان رفت و در هر بازي يك گل به ثمر رساند. با اين اوصاف بدون ترديد ماگات هيچ وقت از نام او چشم پوشي نخواهد كرد و گزينه هاي ديگر بايرن بايد تلاش كنند تا خود را به سطح اين مهاجم نزديك كنند.
راه كوبيلاس
كلوديو پيزارو مرد شماره ۲ خط حمله بايرن كسي كه ۲ سال زودتر از مكاي يعني در سال ۲۰۰۱ به بايرن آمد اما هرگز نتوانست به عنوان مهاجم اصلي خود را در تركيب بايرن جاي دهد و همواره در زير سايه نام هايي چون مكاي و البر قرار داشت.
پيزارو تا پيش از آغاز فصل ۱۴۸ بازي و ۷۰ گل در پرونده خود از زمان حضورش در اين ليگ به ثبت رسانده است.
نكته جالب توجه در مورد پيزارو اين است كه او در ايتاليا متولد شده اما مليتش پرويي مي باشد.
اين بازيكن پيش از آمدن به بايرن مونيخ در تيم وردربرمن عضويت داشت.
پيزارو از هفته پنجم بوندس ليگا بعد از سپري كردن دوره مصدوميت توانست پا به ميدان بگذارد. او در هفته پنجم از دقيقه ۴۶ وارد بازي شد در هفته ششم، دهم، يازدهم به طور ثابت بازي كرد و در هفته هاي دوازدهم و سيزدهم به ترتيب از دقايق ۶۷ و ۴۶ از ميدان خارج شد.
او در اين مدت تنها ۳ بار توانسته براي بايرن گلزني كند. پيزارو در ليگ اروپا كم فروغ بوده و عليرغم حضور در دو بازي موفق به باز كردن دروازه حريفان نشده و در جام حذفي نيز در دور دوم دو بار گلزني كرده است.
حضور او در ديدارهاي مقدماتي جام جهاني در منطقه آمريكاي جنوبي براي پرو و همچنين مصدوميت هاي پي درپي از جمله عواملي است كه به پيزارو اجازه خودنمايي بيشتر نمي دهد.
سرخپوست جنگجو
من يك جنگجو هستم، اين شعار بازيكني است كه اكنون در بايرن توجه همه را به خود جلب كرده است.
خولين پائولو گوئه ر رو نامي براي وحيد هاشميان زياد خوشايند نيست اما اين جوان ۲۰ ساله به تدريج جاي خود را در تركيب اصلي بايرن مونيخ باز مي كند.
او در ۱۰۴ دقيقه بازي در بوندس ليگا به تنهايي ۳ گل به ثمر رسانده است كه در نوع خود يك ركورد به حساب مي آيد. گوئه ررو در هفته نهم از دقيقه ۵۵ ،در هفته دوازدهم از دقيقه ۶۷ و در هفته سيزدهم نيز از دقيقه ۴۶ وارد ميدان شده است.
گوئه ررو زماني استعدادهاي خود را شكوفا كرد كه در اولين سال حضورش در تيم آماتوري بايرن ۸ گل در ۱۸ بازي به ثمر رساند. او فصل قبل نيز ۲ گل در ۲۴ بازي به ثمر رساند و بدين ترتيب در كنار هم تيمي اش ميسيمويچ بهترين بازيكن ليگ منطقه اي شد تا به همراه هرمان گرلاند عنوان قهرماني ليگ منطقه اي را در سال ۲۰۰۴ بدست آورد. از خصوصيات وي غريزه گلزني، قدرت در بازي هوايي و ضربات سر مهار نشدني است كه اين ويژگي ها در بوندس ليگا به مانند ليگ منطقه اي باعث موفقيت وي در تيم بايرن مونيخ شده است.
گوئه ررو فوتبال را از سال ۱۹۹۲ و از باشگاه «آلينازا ليما» كه پيش از او پيزارو نيز در آن عضويت داشت آغاز كرد و سپس در سال ۲۰۰۲ به تيم آماتورهاي بايرن ملحق شد.
شايد وقتي ديگر
در ديدار با بوخوم و در حالي كه بايرن مونيخ يك بر صفر از بوخوم عقب بود وحيد هاشميان در استاديومي كه از آن خاطرات زيادي دارد مشغول گرم كردن بود. او هر لحظه در انتظار اين بود كه از سوي ماگات براي رفتن به زمين فراخوانده شود اما ناگهان همه چيز تغيير كرد در فاصله كمتر از ده دقيقه خولين گوئه ررو، دوبار دروازه بوخوم را باز نمود تا ماگات از آوردن هاشميان صرف نظر كند و فرصت ديگري براي هليكوپتر ايراني از دست برود. البته تا پايان بوندس ليگا زمان زيادي باقي مانده و شايد وقتي ديگر فرصت بازي به اين مهاجم برسد. در مقايسه دو بازيكن نسبت به زمان حضورشان در ميدان هاشميان فرصت بيشتري براي خودنمايي داشته است.
هاشميان در هفته اول از دقيقه ۴۶ نيمه دوم وارد بازي شد و در هفته چهارم تا دقيقه ۸۲ در ميدان حضور داشته سپس در هفته پنجم در نيمه دوم از بازي بيرون رفته و در هفته نهم نيز تا دقيقه ۵۵ در زمين حضور داشته اما هنوز نتوانسته به گل برسد. با اين حساب او ۲۲۷ دقيقه تاكنون در بوندس ليگا بازي كرده است. البته هاشميان در دو ديدار ليگ قهرمانان نيز دو فرصت ۱۰ دقيقه اي بدست آورد اما باز هم موفق به گلزني نشده است. به هر حال راه  درازي تا پايان بوندس ليگا باقي مانده و رقابت بين اين مهاجمان ادامه خواهد داشت. البته در حال حاضر سانتا كروز و زيكلر نيز مصدوم هستند كه در صورت حضور آنها رقابت سخت مي شود و فرصت كمتري به سايرين خواهد رسيد.

خبرها و نگاهها
«ديك پاوند» تنها نامزد رياست آتي آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ
گروه ورزشي: انتخابات  رياست  آتي  آژانس  جهاني  مبارزه  با دوپينگ  اين هفته  برگزارمي شود و ديك  پاوند رئيس  كنوني  آن از كانادا تنها نامزد احراز اين  مقام است  و براي  سه  سال  ديگر در رأس قدرت  اين  سازمان  خواهد نشست .
امروز كميته  اجرايي  آژانس  تشكيل  جلسه  مي دهد و يك  روز بعد، شوراي  بنيانگذاران  سازمان ، رئيس  جديد را انتخاب  مي كنند. اين رئيس  براي  سه  سال  براين  منصب  تكيه  خواهد كرد. در انتخابات  روز يكشنبه  علاوه  بر رئيس ، براي  اولين  بار يك  نايب  رئيس  هم  براي  سازمان  تعيين  مي شود.
در فراخواني  كه  از سوي  آژانس  براي  علاقه مندان  به  احراز مقام  رياست  اعلام شد، براي  هريك  از دو پست  رياست  و نيابت  رئيس ، فقط يك  نفر نامزد شد. ديك پاوند براي  مقام  رياست  و برايان  ميكلسن  وزير فرهنگ  و امور ورزشي  دانمارك هم  براي  مقام  نايب  رئيسي  سازمان  نامزد شدند.
دوره  نايب  رئيسي  ميكلسن  يك  سال  خواهد بود اما اعضاي آژانس  بر آنندتا اين  دوره  را افزايش  دهند. وزراي  ورزش  كشورهاي  اروپايي  ماه  گذشته  در اجلاسي  در بوداپست  مجارستان ، به  اتفاق  آراء وزير ورزش  دانمارك  را براي  احراز مقام  نايب  رئيسي  آژانس جهاني  مبارزه  با دوپينگ ، پستي  كه  تاكنون  وجود نداشته ، معرفي  كردند. اين مقام  هم  نماينده  اروپا در اين  سازمان  است  و هم  نماينده  دائره  مردمي سازمان  است .
رئيس  كميته  برگزاري  بازيهاي  المپيك  آتن : هزينه ها شفاف  است 
006420.jpg
 رئيس  كميته  برگزاركننده  بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  اطمينان  داد هزينه هاي بودجه  برگزاري  المپيك  كاملا شفاف  و روشن  است  و درصورت  لزوم  جزئيات  هزينه ها را در اختيار مردم  يونان  قرار خواهد داد.
خانم  يانا انگوپولو دسكالاكي  در ديدار كاستاس  استفنوپولوس  رئيس جمهور يونان  گفت : بزودي  در ديدار با سران  احزاب ، آنان  را در جريان  هزينه هاي  انجام  شده  براي  آماده سازي  آتن  به  عنوان  ميزبان  برگزاري  بازيهاي المپيك  ۲۰۰۴ قرار خواهم  داد. دولت  يونان  طي  روزهاي  اخير اعلام  كرد كه  براي  برگزاري  بازيهاي  المپيك ۲۰۰۴ آتن ، ۲/ ۷ ميليارد يورو هزينه  كرده  است . اين  هزينه  شامل  هزينه هاي امور زيربنايي  شهر آتن  نمي شود. به  گزارش  رسانه هاي  يونان ، دولت  پيشين  سوسياليست  يونان براي  برگزاري  بازيهاي  المپيك  ۵/ ۴ ميليارد يورو بودجه  در نظر گرفته بود. تحليلگران  مسايل  اقتصادي  معتقدند كه  هزينه هاي  عمراني  و جاري  برگزاري بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ در مجموع  براي  يونان  ۱۱ ميليارد يورو هزينه دربرداشته  است . دولت  راستگراي  دمكراسي  نوين  در يونان ، يكي  از عوامل  مهم  مشكلات اقتصادي  اين  كشور را هزينه هاي  سرسام  آور بازيهاي  المپيك  عنوان  مي كند وتلويحا دولت  سوسياليست  پيشين  را عامل  افزايش  اين  هزينه ها مي داند.

ورزش
دانشجو
زندگي
سياست
هنر
|  دانشجو  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |