سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۸
چرا در برابر واقعي شدن قيمت ها مقاومت مي شود؟
بنزين گران يا ارزان 
قيمت گذاري دولتي بنزين موجب قاچاق آن به افغانستان، عقب ماندگي بازار خودرو و ... مي شود
025872.jpg
عكس : هادي مختاريان 
سال هاست كه دولت هاي مختلف مي خواهند بنزين را در حد قيمت هاي جهاني گران كنند ولي به رغم اين كه حدود 10 سال است اين برنامه را دنبال مي كنند، هنوز نتوانسته اند به آنچه در سر مي پرورانند دست يابند.
حدود 45 سالي مي شود كه سياست نادرست ارزان بودن قيمت بنزين و گران بودن اتومبيل در ايران دنبال مي شود. دكتر رحمت الله نيكنام، استاد اقتصاد دانشگاه تهران بعد از بيان اين جمله مي گويد: بايد قيمت بنزين و اتومبيل همزمان با هم به سطح قيمت هاي جهاني برسد و تغيير يكي به تنهايي كافي نيست.
وي ادامه داد: مردم به اتومبيل گران و بنزين ارزان عادت كرده اند و تغيير عادت آنها كمي دشوار است. اما اگر اين اتفاق ها همزمان با هم رخ دهد، هم مردم راضي خواهند بود هم در شاخص تورم تغييري ايجاد نخواهد شد.
دكتر نيكنام كه در گروه اقتصاددان هاي طرفدار بازار آزاد جاي مي گيرد ادامه مي دهد: افزايش قيمت بنزين به تنهايي موجب افزايش قيمت ساير كالاها خواهد شد. شكي نيست، ولي اين دليل نمي شود كه بخواهيم تا ابد قيمت آن را غير واقعي نگهداريم. همچنين بايد در نظر داشت كه اتومبيل هاي ايراني حدود 6 تا 7 ميليون تومان گران تر به مردم فروخته مي شود و از اين طريق، سود ظاهري كه از طريق بنزين ارزان در اختيار سرنشينان اتومبيل ها قرار مي گيرد در نهايت به جيب كمپاني هاي توليد اتومبيل سرازير مي شود.
مردم عادي تصور مي كنند وقتي بنزين ارزان باشد، يعني دولت دارد به آنها كمك مالي مي كند ولي توجه ندارند كه اولا دولت از خودش پولي ندارد كه به آنها بدهد، بلكه سرمايه هاي ملي را كه مي تواند در مسيرهاي بهتري مصرف شود خرج آلودگي هوا و تقويت خودروسازها مي كند. ثانيا اين كه چنين پول هايي موجب افزايش رفاه مردم نمي شود، بلكه به نوعي در جوي ريخته مي شود.
اين اقتصاددان در همين خصوص مي گويد: كالا هاي مختلف مي توانند دو قيمت متفاوت داشته باشند ؛ يكي قيمت بازار كه با عرضه و تقاضا تعيين مي شود و ديگري هم قيمت هاي دولتي كه يا اجحاف به مصرف كننده است يا توليد كننده. فرقي نمي كند كه دولت از مصرف كننده پول اضافي براي توليد كننده بگيرد يا برعكس. در هر دو حالت، منابع مالي كشور به نحو درستي مورد استفاده قرار نمي گيرد و بخشي از آن هدر مي رود.
اين استاد دانشگاه مي گويد: قيمت ها بايد داوطلبانه تعيين شود تا مردم مجبور نشوند كالاهايي را بخرند كه نمي خواهند. الان مردم مجبورند اتومبيل هاي داخلي را دو سه برابر قيمت واقعي بخرند. ولي چون اين پول اضافي را از طريق بنزين ارزان تامين مي كنند، خيلي دقت نمي كنند كه چقدر حق شان ضايع مي شود. در حالي كه دو سه ميليارد دلاري كه دولت سالانه در اين كارها هزينه مي كند هم در واقع ثروت همين مردم است و نبايد هدر رود.
البته قيمت گذاري غير دولتي و زيان هاي ناشي از زير پا گذاشتن آن يك بحث پيچيده اقتصادي است كه شايد عموم مردم نتوانند آن را به خوبي درك كنند ولي نتايج مشخصي دارد كه بر زندگي همه مردم تاثير مي گذارد.
نيكنام مي گويد: در همه جاي دنيا اينطور است. لازم نيست مردم همه اين چيزها را بفهمند. ولي مديران دولتي و تصميم گيرندگان كه منتخب مردم هستند بايد اين چيزها را بفهمند. در نهايت هم اگر آنها به مردم بگويند كه مثلا سمند مي شود 5 ميليون تومان ولي قيمت بنزين دو برابر مي شود، كسي اعتراض نخواهد كرد.
قيمت متوسط بنزين در بازارهاي جهاني حدود 400 تومان است كه در كشورهايي همچون تركيه به 800 تومان براي هر ليتر هم مي رسد
وقتي از اين استاد دانشگاه مي پرسيم چرا به رغم آن كه تاكنون چند دولت به دنبال واقعي بودن قيمت بنزين بوده اند موفق نشده اند؟ مي گويد: وقتي لابي- گروه ذي نفوذ- قوي براي اتومبيل هاي داخلي وجود دارد كه مي توانند توليدات خود را دو سه برابر قيمت بفروشند، آنها دوست دارند بنزين ارزان بماند تا مردم ماشين هاي آنها را بخرند. بنابراين بايد اين لابي را اصلاح كرد تا دولت و مصرف كننده ضرري نبينند.
دكتر نيكنام در پايان مي گويد: دخالت هاي دولتي در سيستم قيمت ها كاري بسيار خطرناك است چون بازتاب هاي آن قابل پيش بيني نيست. مثلا اين كه قيمت ارز را چپ و راست تغيير مي دهند يا قيمت نادرست بنزين تمام قيمت هاي جامعه را غير واقعي مي كند و موجب پديده هاي زيانباري همچون قاچاق بنزين به افغانستان و ... مي شود.
قيمت متوسط بنزين در بازارهاي جهاني حدود 400 تومان است كه در كشورهايي همچون تركيه به 800 تومان براي هر ليتر هم مي رسد. قيمت بنزين ايران در حالي ارزان تر از قيمت هاي جهاني است كه حتي در كشورهاي نفت خيز منطقه مانند كويت، عربستان و امارات متحده هم چنين شرايطي وجود ندارد و اين ضرب المثل مشهور را به ياد مي آورد كه جيب خالي و پز عالي.

كار و كاسبي در زندان ها
025884.jpg
معاون اداري و مالي سازمان زندان ها و اقدام هاي تاميني كشور در هشتمين گردهمايي منطقه اي ذي حساب ها و معاونان اداري و مالي اين سازمان در بوشهر گفته است: طرح واگذاري امور غير حاكميتي زندان ها به بخش خصوصي در دست بررسي است كه اكنون به صورت آزمايشي در شيراز دنبال مي  شود.
رهي از آموزش مديران زندان ها تحت نظر استادان دانشگاه ها به عنوان يكي از ابزارهاي ارتقاي سطح زندان ها ياد كرد.
در حال حاضر امور اقتصادي زيادي نظير كارگاه هاي صنعتي زندانيان، آشپزخانه ها، ساختمان سازي و ... در زندان ها وجود دارد كه با واگذاري آنها به بخش خصوصي شاهد افزايش بهره وري اقتصادي در اين بخش ها خواهيم بود. در اين حالت، به نظر مي  رسد كار و كاسبي زنداني ها هم رونق بيشتري خواهد گرفت.

كاهش 70 درصدي توليد لوازم خانگي
025881.jpg
رئيس گروه لوازم خانگي صنايع الكتريكي و فلزي گفت: واردات لوازم خانگي امسال بيش از 20 درصد افزايش يافته است.
ابوالقاسم شانه ساز افزود: ميزان توليد لوازم خانگي در 7 ماه نخست امسال در مقايسه با سال گذشته در بخش هاي آبگرمكن گازي حدود 24 درصد، بخاري گازي 35 درصد، كولر آبي 27 درصد، تلويزيون رنگي 4 درصد و يخچال و فريزر 5/4 درصد افزايش داشته است.
وي گفت: ميزان توليد جاروبرقي و ماشين لباسشويي در اين دوره زماني به ترتيب 70 و 7/11 درصد كاهش داشته است.
رئيس گروه لوازم خانگي صنايع الكتريكي و فلزي علت كاهش توليدي اين محصولات را واردات و علت افزايش بهاي لوازم خانگي در ماه هاي اخير را به سبب بالا رفتن جهاني قيمت مواد اوليه مانند ورق آهن و مواد پلاستيك دانست.
افزايش واردات كالاهاي كره اي و چيني در حالي صورت مي  گيرد كه بسياري از توليدكنندگان داخلي به دليل فقدان مشاوره هاي لازم در بهبود كيفيت، توان رقابت در بازار را از دست داده اند.

ممنوعيت جايزه ارزان در جشنواره فيلم فجر
025878.jpg
همه شخصيت هاي حقيقي و حقوقي نهادهاي علاقه مند به ارزيابي فيلم هاي شركت كننده در جشنواره و فيلم فجر مي  توانند آثار جشنواره را داوري و در صورت انتخاب،آنها را با رعايت ضوابط و مجموعه قوانين موضوعه قدرداني و تشويق كنند.
ضوابط و قوانين ياد شده به اين شرح است:
- معرفي كتبي حداكثر 5 نفر داور داراي صلاحيت هاي فرهنگي، هنري و علمي.
- اعلام شاخص ها و نوع ارزشيابي در داوري.
- اختصاص حداقل 10 سكه تمام بهار آزادي براي هر انتخاب.
- تحويل جوايز به صورت كامل هنگام ارايه مدارك به منظور برنامه ريزي مناسب در برگزاري مراسم اعطاي جوايز بخش جنبي.
- معرفي نماينده تام الاختيار براي انجام هماهنگي هاي لازم.
- تحويل نتايج آراي داوري با امضاي داوران به روابط عمومي جشنواره تا بيستم بهمن 83.
قابل ذكر است كه درسال هاي پيش بسياري از سازمان هاي دولتي با اختصاص بودجه اي اندك در ليست اهداكنندگان جايزه به فيلم ها قرار مي  گرفتند كه با آئين نامه جديد، شرايط سخت تري را پيش رو دارند. همچنين فعالان اقتصادي بخش خصوصي مي  توانند از اين فرصت جهت تبليغ محصولات خود، استفاده مناسبي به عمل آورند.

تمبرهاي ويژه كار آفرينان
025875.jpg
اگر تا پيش از اين تمبرها به عنوان يكي از نمادهاي مهم، فقط به بزرگان عرصه سياست و فرهنگ محدود مي  شد، چند ماهي است كه كار آفرينان نيز در اين مساله، سهمي يافته اند. شركت پست جمهوري اسلامي ايران در حركتي تحسين برانگيز، اقدام به انتشار تمبر تصاوير برخي از بنيانگذاران صنايع مختلف در ايران كرده است كه نمونه اي از آن به حاج عبدالله مهديان، بنيانگذار شركت انرژي اختصاص يافته است. اين تمبرها به همراه تصاويري از گل هاي ايراني منتشر مي  شود.

فروشگاه
قيمت خودروهاي صفر كيلومتر
025893.jpg
025896.jpg
025899.jpg

بازتاب
جمع آوري شبكه هاي فرسوده 
بدين وسيله به استحضار اهالي محترم كوچه موسوي، محدوده خيابان بريانك، اتوبان نواب مي رساند: ابتداي اين كوچه توسط منطقه برق فارابي كابل كشي شده بود، متعاقب آن با شروع فعاليت منطقه برق سهروردي، تير اول كوچه مذكور مدت ها قبل جمع آوري شد و سه فاصله خط باقي مانده بسيار مناسب است و به لحاظ تخصصي نيازمند جمع آوري نيست. ضمنا نظر به اينكه بيش از 30 درصد كوچه هاي اين محدوده به علت وجود پايه قابليت تردد خودرو ندارد، لذا فقط شبكه هاي فرسوده جمع آوري مي شود.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق 
روشنايي خيابان كميل 
بدين وسيله به استحضار اهالي محترم خيابان كميل - بين قصرالدشت و كارون - روبه روي پارك نسوان مي رساند:
روشنايي معابر در اين محدوده به دليل اتصال كابل دچار مشكل بود كه در تاريخ 17/8/83 رفع عيب شده و روشنايي برقرار مي باشد.
روابط عمومي شركت توزيع برق مركز تهران 
ماسك جانبازان 
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 8/9/83 صفحه 25 آن روزنامه، خواهشمند است جوابيه ذيل را طبق قانون مطبوعات در همان صفحه درج نماييد:
بر اساس گزارش اداره كل درمان و توانبخشي بنياد شهيد و امور ايثارگران، ماسك هاي تهيه شده جانبازان شيميايي به صورت غير متمركز و توسط خود جانبازان معزز تهيه گرديده و بنياد هيچ گونه خريد متمركزي در اين خصوص ندارد.
مشاور رئيس و مدير كل روابط عمومي و بين الملل 
مراجعه حضوري 
خواهشمند است به شهروند گرامي خانم يا آقاي ايرانمنش كه در زمينه اعمال قانون خودرو، معترض هستند، اعلام نماييد جهت پيگيري موضوع به رئيس منطقه 3 راهنمايي و رانندگي مراجعه تا بررسي و اقدام لازم به عمل آيد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ 
آلودگي صوتي در خيابان شمشيري 
احتراما با عنايت به پيام يكي از شهروندان محترم مندرج در آن روزنامه در صفحه 21 موسوم به ايرانشهر مورخ 19/8/83 در خصوص ايجاد آلودگي صوتي توسط كارگاه جوشكاري واقع در خيابان شمشيري  مستدعي است نسبت به درج جوابيه شهرداري منطقه 9 طبق قانون مطبوعات اقدام فرماييد.
با توجه به بررسي به عمل آمده كارگاه مزبور با شكايت يكي از اهالي، داراي راي تعطيل شده بود كه با اعتراض صاحب ملك به اين راي، سوابق به شركت ساماندهي صنايع و مشاغل مزاحم جهت طرح در كميسيون قطعي بند 20 شوراي محترم اسلامي شهر تهران ارسال گرديده است كه به محض صدور راي، واحد ساماندهي منطقه نسبت به اجراي آن اقدام خواهد نمود.
سامانه مديريت ارتباطات شهرداري تهران سما
منطقه ممنوعه تاكستان 
در خصوص درخواست كشاورزان گرامي منطقه فارسجين تاكستان، جهت صدور مجوز حفر چاه، به اطلاع مي رساند با توجه به اينكه مناطق مورد نظر جزو مناطق ممنوعه دشت قزوين است مطابق مقررات ماده 4 قانون توزيع عادلانه آب، صدور مجوز حفر و بهره برداري از چاه جديد در اينگونه دشت ها براي مصارف كشاورزي ممنوع بوده و امكان توسعه بهره برداري به منظور فعاليت هاي باغداري و كشاورزي وجود ندارد. چرا كه اين دشت به طور متوسط مواجه با 11/1 متر افت سطح آب زيرزميني در طول سال بوده و 75/187 ميليون متر مكعب كسري مخزن دارد.
بديهي است كشاورزان و اهالي شريف منطقه نيز عنايت دارند كه اضافه برداشت از مناطق ممنوعه، موجب افت بيشتر سطح آب زيرزميني و خشك شدن چاه ها، چشمه ها و قنوات موجود در منطقه خواهد شد كه امكان جبران آن به هيچ وجه وجود ندارد.
شركت سهامي مديريت منابع آب

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
اتومبيل هاي بالاي 40 سال 
تكليف ماشين هاي بالاي 40 سال خارجي چيست؟ دولت اعلام كرده كه مي   خواهد ماشين هاي زير 40 سال را بخرد ولي در خصوص ماشين هاي بالاي 40 سال هيچ حرفي نزده است.
هراني 
حقوق كارگران 
اخبار تلويزيون در 21 آذرماه اعلام كرد كه كارگران مي  توانند مطالبات از 14 سال پيش خود را دريافت كنند ولي متاسفانه روزنامه همشهري اين مطلب را چاپ نكرد. اگر ممكن است اين مصوبه ديوان عدالت اداري را چاپ كنيد. چون متاسفانه روزنامه كار و كارگر هم اين مطالب را دقيق منعكس نمي  كند.
فيروز ابوطالب پور
برخورد بادانش آموزان 
مي  خواستم در مورد مدرسه شهيد غيبي در خيابان آزادگان بگويم معلم ها و ناظم ها برخورد بدي با بچه ها دارند. حتي برخي بچه ها به خاطر اين كار دچار خونريزي از دست و بيني شده و كابوس مي  بينند.
مادر يكي ازدانش آموزان 
مشكل سيم كارت هاي جديد
امروز براي دريافت سيم كارت آذرماه مراجعه كردم، گفتند از بين 7 سيم كارتي كه نوبت آن رسيده است، فقط يكي را تحويل مي  دهند. چرا زماني كه مي  خواستند پول هاي ما را دريافت كنند، اين شرايط پيچيده را مطرح نمي  كردند. اين نوعي فريب بود كه مسوولان مخابرات ايران به مردم زدند.
خانم مختاري 
گرانفروشي همشهري 
نماينده روزنامه همشهري در محلات، روزنامه را 50 تومان مي  فروشد. چرا برخوردي با وي نمي  شود.
رضايي 
مشكل كاركنان جهاد
بسياري از كاركنان جهاد، اسنادي متعلق به چند سال پيش را دريافت كرده اند. بر عكس همه اداره هاي دولتي اول به ما سند داده اند ولي از زمين خبري نيست و پول آن را كامل از ما دريافت كرده اند.
خانمي كه ترجيح مي  دهد خود رامعرفي نكند
آرايشگاه هاي غير مجاز
به وضعيت آرايشگاه هاي غير مجاز زنانه كه شرايط فرهنگي جامعه را زير پا مي گذارند و پخش تصاوير ماهواره، رقص، فال قهوه و ... در آن صورت مي گيرد، رسيدگي شود. به دليل آنكه بسياري از آنها تبليغات روزنامه اي ندارند، هيچ برخوردي با آنها نمي شود.
خانم قاسمي 
مشكل ملكي 
ملكي در منطقه 15 داريم كه مي گويند در طرح پيشنهادي است. آيا بهتر نيست مشاوران زودتر نظر بدهند. خانه ما در خيابان شش شرقي خيابان توكلي است، چون در حال خراب شدن است، لطفا زودتر تكليف ما را مشخص نمايند.
مظفري 
حقوق بازنشستگان 
بر اساس تبصره اصلاحي 74 مصوب 1353 بازنشستگي باحداقل 20 سال سابقه، بازنشستگان مي  بايست حقوق 30 روز را در ماه بگيرند. تا سال 81 اين مصوبه به اجرا گذاشته شد، اما از سال 82 اين قانون ناديده گرفته شده و بازنشستگان، حقوقي كمتر از آنچه كه در قانون به تصويب رسيده مي  گيرند. معلوم نيست كه بر چه اساس اين روند اتخاذ شده، هيچ ارگاني هم پاسخگوي اين مساله نيست.
يكي از بازنشستگان 

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |