چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۶
طلوع ماه مير ميران
026673.jpg
چهارشنبه نهم دي ماه 1383خورشيدي روزي تاريخي در تعاملات معماري و شهرسازي ايران و سيماي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود؛ شبكه اول، برنامه طلوع ماه با اجراي داريوش ارجمند و البته حضور بزرگ مرد معماري ايران سيد هادي ميرميران رنگ و بويي ديگر خواهد داشت.
سيد هادي ميرميران را بدون اغراق تاثير گذارترين معمار بعد از دوره دفاع 8 ساله 15 سال اخير درمعماري معاصر ايران است؛ معمار و شهرسازي صاحب سبك و يك معمار مولف در معناي واقعي ....
۲۳ مهر ماه امسال نيز جامعه مهندسان معمار ايران ميزبان مراسمي در بزرگداشت وي بود؛ افتخاراتي همچون رتبه دوم مسابقه آتي سنتر، جايزه پيرنيا، ديپلم افتخار از مسابقه كتابخانه ملي ژاپن در كانساي، رتبه دوم جايزه بزرگ معمار سال 80 و رتبه اول همين جايزه در سال 82، سال ها تدريس در دانشگاه ، ده ها مقاله معماري و شهرسازي و ... در كارنامه حرفه اي وي مي درخشند.
در اين بين بايد گفت كه برنامه طلوع ماه كه به معرفي فرهيختگان اختصاص دارد پيش از اين تنها ميزبان دو معمار و محقق شاخص در عرصه معماري و شهرسازي، پرفسور منصور فلامكي و دكتر حسين سلطانزاده بوده است.

ماشين  پوشيدني
اختراع مهندس ايراني در آمريكا؛ سربازان با يونيفرم هاي روبوتي دركارزار
026670.jpg
حسام گلبري-لباس نظامي كه همايون كازروني مهندس مكانيك دانشگاه كاليفرنيا بركلي طراحي كرده، به هر چيزي شبيه است غير از لباس. لباس  40 ، 50 كيلوگرمي كازروني كه نام بليكس BLEEX بر آن گذاشته شده، متشكل از يك جفت پاي روبوتي، يك جليقه و يك كوله پشتي است كه سربازان با داشتن اين لباس مي توانند حدود 30 الي 40 كيلوگرم بار را به راحتي با خود حمل كنند.
هزينه بليكس را موسسه پژوهش هاي پيشرفته دفاعي آمريكا تامين كرد، اما هنوز اين ماشين تك نفره نظامي با آن سلحشور ماشيني مورد نظر اين موسسه فاصله فراواني دارد.گفته مي شود بليكس۲ كه به مراتب چابك تر، سبك تر و منعطف تر است تا اواخر سال آينده ميلادي تكميل شود.
مخترع ايراني بليكس در مورد ابداع خود چنين مي گويد: در بليكس هيچ گونه فرمان، صفحه كليد يا اهرمي بكار نرفته. در واقع صاحب لباس خود بخشي از لباس مي شود و مي تواند بي هيچ آموزش و تمريني لباس را بپوشد و براه بيفتد. كازروني با بررسي روي حركات بدن و چگونگي صورت پذيري آنها توانسته حركات بليكس را با حركات بدن و پاها منطبق سازد تا در اين زمينه براي كاربر مشكلي پيش نيايد. بيش از 40 حسگر در نقاط مختلف پاهاي بليكس پراكنده اند و جهتي را كه قرار است بليكس به آن سو هدايت شود را اندازه گيري مي كنند. داده هاي مختلف توسط واحد كامپيوتري گردآوري مي شوند و از طريق يك شبكه اندامي به پردازشگر مركزي، در قسمت كوله پشتي ارسال مي شود. سپس با استفاده از دستورالعمل كنترلي، چگونگي حركت فرد محاسبه مي شود و به محرك هاي پاهاي روبوت فرمان حركت در همان مسير داده مي شود.
اما اينها همه محسنات بليكس بودند و اين دستگاه هم يك دستگاه كامل و بي عيب نيست و از مشكلات موجود مي توان به سرعت محدود آن در گام برداشتن اشاره كرد چرا كه بليكس در هر ثانيه تنها دو گام مي تواند بردارد. كاربر به هنگام استفاده از آن توان جا خالي دادن و حركاتي از اين قبيل كه نياز به چالاكي دارند را ندارد. البته با بليكس 2 مي توان دويد و از پله ها بالا رفت. مساله ديگري كه كار را كمي دشوار مي كند تامين انرژي اين روبوت است. يك مخزن سه ليتري مخصوص بنزين در بليكس تعبيه شده كه با اين مقدار مي توان دو ساعته برق مورد نياز حسگرها، قسمت هاي كامپيوتري و همچنين نيروي هيدروليكي قسمت هاي متحرك لباس را تامين كرد. البته هنوز ميان كارشناسان در مورد بنزين سوز بودن بليكس اختلاف نظر وجود دارد، اما كازروني معتقد است كه تنهاترين و مناسب ترين سوخت مورد نياز ماشين پوشيدني، بنزين است.

كلاغ سياه در دشت برفي
026667.jpg
حميده شريف راد
با بي قراري تمام يك دور عكس ها را مي بينم و باز هم؛ مي خواهم لحظه اي بايستم و تاملي كنم اما از كدام يك شروع كنم، اين را نمي دانم. سرانجام يكي از عكس ها نگهم مي دارد. در انتهاي تابلو تك درختي مي بينم. باد به آن وزيده، شاخه هاي بي برگ درخت را به سمت راست فضا مي كشاند و درست بافاصله زيادي از آن سايه درختي ديگر به خوبي جاي گرفته در تكه نوري كه روي زمين پهن شده و البته حصارهايي چوبي كه چشم را از ابتدا تا انتهاي تصوير همراهي مي كنند. سپيدي برف بسيار كمك مي كند تا عناصر موجود در اين آثار به خوبي ديده شوند. كيارستمي خود مي گويد: عكاسي در زمستان را به اين دليل دوست دارم كه برف بخشي از طبيعت را مي پوشاند و بعد هر عنصر تازه اي مثل نقاشي روي كاغذ سفيد مي تواند خودنمايي كند. به شكلي كه ديگر عكس نيست و تصوير بيشتر به يك كار گرافيك و نقاشي تبديل مي شود. و چيزي كه اين تصاوير را از عكس هاي معمولي و متعارف متمايز مي سازد، شباهت بسيار زياد آنها به تابلوهاي نقاشي است و به يقين اين از ذهن نقاش و نگاه شاعرانه او برخاسته است؛ ويژگي هايي كه به تمام آثار او از جمله سينمايي اش غناي حسي فراواني بخشيده.
كلاغي سياه با حيرت به خود مي نگرد
در دشت پوشيده از برف 
اين يك شعر از كيارستمي است اما تصويرش را مي توان ميان اين عكس ها ديد. با اين وجود بايد گفت كه كيارستمي روح شاعرانگي جاري در نگاهش را به اين تصاوير بخشيده است به طوري كه نه تنها در اين آثار بلكه در تمامي عكس هاي پيشين او مي توان پيچيدگي هاي يك شعر ناب را جست وجو كرد. در واقع او به حقيقت شاعرانه اي كه در پس هر پديده اي وجود دارد راه پيدا مي كند. در يكي از اين آثار سگي ديده مي شود. نور ملايمي روي موهاي سپيد و خاكستري او تابيده، سگ از راه دور مي آيد، از پشت تپه ها، فراز و نشيب ها و از آن سوي دشت. جاي پاي او كاملا ديده مي شود. سگ در يك لحظه ايستاده، سرش را كمي به عقب برگردانده و به دورها مي نگرد. كيارستمي اين تصوير را در آني حيرت آور از هستي به چنگ آورده و آنقدر بكر و بديع است كه گويي انسان براي نخستين بار است كه سگ مي بيند.
كيارستمي از همان اولين فيلمش نان و كوچه تا فيلم پنج توجه فراواني به اين موجود نشان داده و حتي در اشعارش هم به آن پرداخته. توجه او به اين موجود آنقدر زياد است كه در جايي مي گويد:
تلي از
تايرهاي فرسوده 
سگي رنجور
نگهباني مي دهد
بي مواجب 
تاركوفسكي مي گويد: هر آفريده در گوهر خويش چيزي پنهان دارد. كيارستمي با ژرف نگري خويش به اين گوهر ها دست مي يابد و هر پديده اي را كه پيش از اين حقير يا كم اهميت جلوه مي كرده با ثبت كردن به مرحله اي مي رساند كه ارزش ديدن به معناي واقعي آن و تامل كردن داشته باشد. او در واقع با عكاسي از كلاغ، سگ، مترسك، تك درخت و ... در شرايط و فضايي خاص با تركيب بندي هايي سرشار از تعادل و تناسب و زيبايي، دريچه اي نو و كاملا متفاوت را روي بيننده مي گشايد. وي عميقا و بسان يك كودك با ديده حيرت به هر پديده اي مي نگرد. حيرتي كه موجب مي شود همه چيز را از نو بيافريند و به نوعي ذهن و چشم بيننده را براي بهتر ديدن و درك لحظه اي پديده ها تربيت مي كند. نگاه او نگاهي است نافذ و نوآور. ديدي كه فراتر از يك ديد عادي مي رود و تمام عكس هاي اين نمايشگاه گواهي بر اين مي دهند. اسبي سياه كه در ميان برف و مه در حركت به سوي انبوهي از درختان است، مترسكي كه ما بين دوردپا قرار دارد، پرنده اي كوچك روي تك درختي لخت و بي برگ، انبوهي از درختان با شكل هاي متفاوت كه از يكديگر فاصله دارند، تنه درختان، دشت هايي سراسر پوشيده از برف و ... همه ما شاهد يك روز برفي بوده ايم، تك درخت ديده ايم و از كنار سگ و اسب عبور كرده ايم، اما چه چيزي موجب مي شود تا يك هنرمند تصاويري اينچنين متفاوت را ثبت كند؟ آندره ژيد مي گويد: اهميت در نگاه توست نه در چيزي كه به آن مي نگري چيزي كه به وضوح احساس مي شود اين است كه كيارستمي هنگام ثبت اين تصاوير به دنبال دست يافتن به تكنيك هاي عكاسي نبوده و تنها حس است كه او را پيش مي راند هرچند كه او طي 30 سال عكاسي مداوم به تسلط حيرت آوري دست يافته كه البته تحليل و بررسي آن به عهده متخصصان و نقادان عكس است اما موضوعي كه بسيار جالب مي نمايد، استفاده از شگردهايي است كه در سينماي او هم جاي فراوان دارد. در آثاري كه در اين نمايشگاه عرضه شده استفاده از نور و سايه به شيوه خود كيارستمي نقش بسزايي دارد. در واقع تفاوت او با ديگران در اين است كه از سايه هنگامي استفاده مي كند كه خود موضوع را پنهان نگه مي دارد همانطور كه در يكي از تصاوير تنه درختان ديده مي شود، اما با قرار دادن نور روي زمين و سايه شاخه و برگ درختان در كادر، عكس درخت را به شكلي متفاوت به معرض نمايش قرار مي دهد. او هرگاه كه نتوانسته يا نخواسته كه چيزي را نشان دهد با ابداع ابزاري نو به بيان آن مي پردازد كه يكي از اين ابزارها سايه است. در فيلم مسافر چهره مرد درشكه چي را با گرفتن سايه اي از او كه روي كف خيابان افتاده نمايش مي دهد، در باد ما را خواهد برد سايه زني را روي ديوار در حالي كه رخت پهن مي كند به قطعه اي از فيلم مي افزايد و در يكي از سكانس هاي پاياني خانه دوست كجاست؟ با ايجاد سايه هايي فوق العاده زيبا از پنجره هايي رنگي و ساده فضايي براي درك بهتر مفهوم فيلم ايجاد مي كند. در اينجا هم سايه درختان به كمك برف كه گويي خاصيت نور را داراست زيبايي عكس ها را چندين برابر كرده اند. علاوه بر اينكه او به مانند سينمايش با ايجاد ابهامي خاص به اكثر اين  آثار حس و حال غريبي بخشيده، در تصويري اسبي در ميان مه و برف هايي كه روي بدن او نمايان است از پايين سمت چپ كادر به سمت راست كه درختان درهم تنيده اي وجود دارند در حال حركت است. اين تصوير نه تنها يادآور آن شعر خود هنرمند است كه مي گويد:
كره اسبي سفيد،
در مه مي آيد
و ناپديد مي شود
در مه.
بلكه تماشاگر را به وراي شكل ظاهري عكس فرا مي خواند شايد به آن سوي دشت، پاي درختان و پشت بوته ها. همچنين با عكاسي از خطوطي كه به بي انتهايي هدايت شده اند چشم را به پشت تصوير دعوت مي كند و با پشت تصويري از ردپاهايي كه به بيرون از كادر در دو طرف مترسكي در حال حركتند بي آنكه حضور خود انسان را با تصويري از او نشان دهد مثل هميشه پرسش هايي را ايجاد مي كند. مضاف بر اينكه دليل نبودن انسان در عكس هاي او بر مي گردد به چيزي كه در تمام آثار او كاملا مشهود است. به عقيده من مهمترين دليلي كه موجب شده او بعد از 30سال عكاسي مداوم همچنان به اين هنر علاقه مند بماند، ميل به تنهايي و خلوت، گريز از شهر و حضور در طبيعت است. او به دنبال آرامشي مي گردد كه آن را در ميان رمز و رازي كه در طبيعت نهفته است مي يابد و از طرفي اين طبيعت و زيبايي هاي بي بديلش هم هست كه او را به سوي خود فرا مي خواند.
و يك خاطره از كيارستمي، مربوط به سال 1361، فيلم همسرايان: فيلمبرداري كه تمام شد،  بعضي ها شبانه رفتند و فرداي آن روز ديگر هيچ كس نبود. فقط من مانده بودم با يك دوربين ساده عكاسي، با كوچه هاي باريك، ديوارهاي سيماني و نمناك، ديوارهاي گچي خزه بسته و درهاي چوبي قديمي و خيلي چيزهاي ديگر. روزها ماندم و عكس گرفتم، احساس مي كردم كه ديگر مجبور نيستم با فيلمبردار و صدابردار وخيلي چيزهاي ديگر براي هر تصويري بحث كنم. حالا فارغ از همه اين مسايل در سكوت و آرامش تصوير دلخواهم را جست وجو مي كردم.

دكه
زلزله 9 ريشتري 
026649.jpg

026652.jpg
026655.jpg
026658.jpg
026661.jpg
تمام روزنامه هاي 27 دسامبر مهمترين عنوان خود را به حادثه طبيعي كه جان هزاران انسان در جنوب آسيا را گرفت اختصاص دادند. روزنامه يو.اس.اي.تودي شدت زلزله اي كه چند كشور در جنوب آسيا را لرزاند، 9/8 ريشتر اعلام كرد. واشنگتن پست نيز كشته شدگان اين زلزله ويرانگر را 13 هزار نفر اعلام كرد. اين روزنامه همچنين بخشي از صفحه اول خود را به رويدادهاي انتخابات اوكراين اختصاص داده است. روزنامه عرب نيوز چاپ عربستان در گزارش اول خود تعداد كشته شدگان در زلزله اخير را 12 هزار نفر اعلام كرد و به انعكاس نگراني خانواده هاي توريست هاي خارجي در كشورهاي زلزله زده پرداخت. نيويورك پست علاوه بر اينكه كشته شدگان زلزله جنوب آسيا را 11 هزار نفر اعلام كرده است به بسته شدن شعب يكي از فروشگاه هاي معروف اسباب بازي فروشي تويز آد آس اشاره كرده است!

كوتاه تر از گزارش
در ژاپن...
به دنبال تجويز اشتباه دارو كه منجر به ايجاد وضعيت كما براي يك كودك خردسال شده است، رئيس بيمارستان و دانشكده پزشكي منطقه ميتاكا توكيو اوايل هفته جاري رسما عذرخواهي كرد.اين كودك 18 ماهه تحت درمان بيماري تنفسي بود كه در شب 31 ژانويه گذشته يك پرستار متوجه شد تيوپ وارد شده به ناي كودك بيرون كشيده و تنفس كودك قطع شده است.اما آنچه كه مهم است، مسوولان ژاپني در قبال اشتباه خود رسما عذرخواهي مي  كنند.
شان پن گريخت 
بازيگر برنده اسكار، شان پن از خطر زنداني شدن به خاطر مبادرت به قتل در هنگام فيلمبرداري فيلم غافلگيري در شانگهاي در سال 1986 در جزيره ماكائو در چين جان به در برد.اين بازيگر توسط يك مرد مرموز كمي بعد از رسيدن به هتل محل اقامتش در محله پرتغالي ها مورد حمله قرار گرفت.خوشبختانه دستيار خصوصي پن كه مربي كيك بوكسينگ بود هم با او بوده. به گفته خود پن: دو نفري فرد مهاجم را گرفته و از بالكن طبقه نهم ساختمان آويزان كرديم. اين بازيگر ادعا مي كند كه بعد از آويزان كردن فرد از بالكن متوجه شدند كه يك عكاس دوره گرد از آنها عكس گرفته. در همان زمان با پليس تماس گرفته شده بود و پن و دستيارش بازداشت شدند.
تقدير از سيمپسون ها
مات گروتيك، سازنده سريال كارتوني- كمدي سيمپسون ها، جايزه برتر طنز بريتانيا را دريافت كرد. اين جايزه توسط استيون هاكينگز اهدا شد.سيمپسون ها پيش از اين جايزه بهترين شوي كمدي بين المللي را از آن خود كرده بود.

چارچوب
نمايشگاه آثار پيكاسو
026664.jpg
مجموعه اي از آثار پيكاسو به معرض ديد عموم درمي آيد.
اين مجموعه كه متعلق به لرد آتنبورگ است، شامل بيش از 140 سراميك با آثار پيكاسو است كه در طول 50 سال جمع آوري شده است. كارشناسان هنر مي  گويند اين مجموعه از بهترين آثار پيكاسو است كه طي سفرهاي مكرر لرد آتنبورگ به جنوب فرانسه جمع آوري شده است. آتنبورگ 81 ساله در نظر دارد تا اين مجموعه را در سال 2005 براي اولين بار در خانه اش به معرض ديد عموم بگذارد.

سرقلم
گروگانگيران، طرفدار بوش!
مالبرانوت، خبرنگار فرانسوي كه در عراق به مدت 4 ماه گروگان گرفته شده بود، مي گويد: گروگانگيران خواهان پيروزي جورج بوش در انتخابات بودند به اين دليل كه بوش با اقداماتش به خوبي كارهاي آنان را توجيه مي كند. مالبرانوت كه چندي پيش به همراه خبرنگار فرانسوي ديگري به نام كريستين چسنات آزاد شده بود گفت: شبه نظاميان عراقي همانند بازي بوكس به يك رقيب گردن كلفت احتياج دارند! مالبرانوت از محل سكونتش در فرانسه سخن مي گفت. از قول گروگانگيران افزود: پيروزي بوش به قدرت مبارزه ما مي افزايد يكي از گروگانگيران به مالبرانوت گفت: ما به بوش راي مي دهيم چون او با حمله به افغانستان كلي به ما كمك كرد و از آنجا ما به سراسر جهان پخش شديم و اكنون در 6 كشور فعال هستيم. خبرنگار 41 ساله فرانسوي در گفت و گويي با شبكه تلويزيوني CNN به نقل از گروگانگيران گفت: اهداف اصلي ما در عربستان و مصر است و اگر او دوباره انتخاب شود، مطمئن هستيم كه سربازان آمريكايي سالها در عراق باقي خواهند ماند. وي گفت: براي مثال شب ها براي خوابيدن مشكل دارم، اما زندگي اكنون بسيار راحت تر از دوران گروگانگيري است. مالبرانوت كه خبرنگار روزنامه فيگارو است، به همراه چسنات 37 ساله كه براي راديوي بين المللي فرانسه كار مي كند، بعد از خروج از بغداد به قصد نجف در 21 آگوست ناپديد شد.
بعد از مدتي گروهي از شبه نظاميان عراقي كه خود را ارتش اسلامي عراق مي ناميدند، در بيانيه اي كه در برخي سايت هاي اينترنتي منتشر شد، دليل آزادي اين دو فرانسوي را موضع دولت فرانسه در قبال جنگ عراق عنوان كردند. آنان پس از بازگشت به فرانسه توسط اقوامشان و چندي از سياستمداران از جمله ژاك شيراك مورد استقبال قرار گرفتند. گروه هاي اسلامي در فرانسه تلاش هاي زيادي را براي آزادي اين گروگان هاي فرانسوي انجام دادند. فرانسه با داشتن 5 ميليون مسلمان، بزرگترين جامعه مسلمانان را در اروپا دارد.

غذاي بد زندان
مارتا استوارت در زندان خود را به شست و شو، گردگيري و آب و جارو كردن مشغول كرده است تا بهترين تلاش ممكن را براي دور ماندن از غذاي مزخرف زندان به عمل آورد. اين تهيه كننده فيلم هاي سينمايي در يك پيام ويژه كريسمس به طرفدارانش گفت: من وقت آزاد براي فكر كردن، ورزش كردن، غذاي بد نخوردن و راه رفتن و به آينده فكر كردن داشته ام. خانم مارتا استوارت 2 ماه از حبس 5 ماهه اش را تاكنون در زندان واقع در وست ويرجينيا سپري كرده و اين مطالب را در وب سايت اينترنتي اش نوشته است.

فروش اسباب بازي هاي كودكان شيطان!
پدري كه از دست سه پسر بازيگوشش جانش به لب رسيده بود، اسباب بازي ها و هديه كريسمس آنها را براي فروش در سايت اينترنتي Ebay گذاشت. سه پسر 9، 11 و 15 ساله اين پدر با تو سر هم زدن هاي مكرر و جيغ و فرياد اعصاب پدرشان را به هم ريختند. يكي از اسباب بازي هاي به فروش گذاشته شده دستگاه نينتندوي يكي از پسران است.

پاپانوئل را كتك زدند
پاپانوئلي كه درجنوب فرانسه به كودكان آب نبات چوبي مي  داد، كتك خورد. اين اتفاق زماني رخ داد كه يك گروه از بچه هاي 15 ساله از اين پاپانوئل بدبخت خواستند تا كيسه محتوي آب نبات هاي خود را به آنها دهد، اما پاپانوئل در مقابل درخواست آنها مقاومت كرد و بچه ها به وي حمله كردند و او را كتك زدند. خوشبختانه چند نفر از شهروندان به كمك پاپانوئل آمدند و اين 15 ساله هاي شرور پا به فرار گذاشتند.

از پول زياد بدم مي  آيد
شانيا تواين مي  گويد از موفقيتي كه به دست آمده خوشش نمي  آيد و آرزو مي  كند كه اي كاش ورشكسته شده بود! شانيا كه يك خواننده سبك محلي به حساب مي  آيد به خاطر آثار موفقي كه روانه بازار كرده ميليون ها دلار كسب كرده است. اما وي بر اين عقيده است كه اين همه پول زياد مثل بار سنگيني شانه هايش را خسته كرده است. شانيا مي  گويد: پول بار اضافي است، تمام احتياجات يك نفر در همين حد است كه سقفي بالاي سر داشته باشد و به مقدار كافي غذا ميل كند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |