شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳
ورزش جهان در ۲۰۰۴
008409.jpg
امير بهادري نژاد
ورزش جهان در سال ۲۰۰۴ اسير دوپينگ، رشوه، حملات فيزيكي، توهين لفظي و كشمكش هاي قضايي در دادگاه ها بود.سال ۲۰۰۴ با جنجال شركت بالكو آغاز شد شركتي كه در سن فرانسيسكو به توليد مكمل هاي غذايي مي پرداخت. در روزهاي اول سال ،۲۰۰۴ دواين چمبرز دونده مشهور انگليسي به اتهام مصرف مواد نيروزاي اين شركت به مدت دو سال از حضور در كليه رقابتهاي دو و ميداني محروم شد.
سپس نوبت به المپيك رسيده قرار بود مشعل المپيك را كاستاس كنتريس دونده مشهور كشور يونان روشن كند اما وي در شب پيش از آغاز بازيها به بهانه تصادف با موتورسيكلت از رقابتها كناره گيري كرد كه بعداً مشخص شد او به همراه يك ورزشكار ديگر (كاترينا تانو) از مواد نيرو زا استفاده كرد ه بودند، به همين دليل براي جلوگيري از رسوايي خود، از حضور در المپيك منصرف شدند.همچنين درجريان بازيهاي المپيك چندين ورزشكار ديگر نيز به جرم دوپينگ محروم شدند كه مشهورترين آنان، دو ورزشكار لهستاني بودند كه مدال آنان پس گرفته شد.البته چند ورزشكار دوپينگي با مراجعه به دادگاه  عالي ورزش و حتي دادگاه اروپا نسبت به احكام محروميت خود اعتراض كردند اما اعتراض هاي آنان نتيجه اي در بر نداشت.فوتبال نيز در سالي كه گذشت توام با جنجال و هياهو بود.ريوفرديناند مدافع تيم ملي فوتبال انگليس كه به دليل خودداري از حضور در آزمايش دوپينگ با محروميتي بلندمدت مواجه شده بود بار ديگر به منچستر يونايتد بازگشت اما آدرين موتو مهاجم رومانيايي چلسي به دليل مصرف مواد مخدر از اين تيم اخراج شد و حتي بايد به دليل بد نام كردن اين باشگاه، غرامت بپردازد.
تنيس هم وضعيت بهتري نسبت به فوتبال نداشت. اتحاديه تنيسورهاي حرفه اي جهان (ATP) تنيسورهايي را كه آزمايش دوپينگ آنان به دليل وجود ناندرولون مثبت شده بود تبرئه كرد. توجيه اتحاديه اين بود كه ممكن است قرص هاي مجازي كه ميان تنيسورها توزيع شده بود حاوي ناندرولون باشد.
اما بعداً مشخص شد كه ناندرولون موجود در بدن تنيسورها به دليل مصرف قرص هاي مجاز نبوده است.يكي ديگر از معضلاتي كه ورزش در سال ۲۰۰۴ با آن دست و پنجه نرم مي كرد، فساد مالي بود.
ارتباط ورزشكاران با بنگاههاي شرط بندي بخش اعظم فسادهاي مالي را شامل مي شد.به تمام اين بحرانها، خشونت داخل و خارج از ميادين ورزشي را نيز بيفزاييد اما اينبار تماشاگران انگليسي برخلاف گذشته، نظم عمومي را در جريان رقابتهاي جام ملتهاي اروپا به هم نزدند و با وجود حذف زودهنگام تيمشان با آرامش نسبي به خانه باز گشتند.در سالي كه گذشت، پديده جهاني سازي نيز در ورزش تاثيرگذار بود. تلفيق اين پديده با قانون بوسن باعث شد تا بازيكناني از اقليت هاي مذهبي و نژادي جوامع مختلف تيم هاي ورزشي درآيند و به همين دليل تماشاگران نژادپرست به ويژه در انگليس و اسپانيا شعارهاي نژادپرستي عليه اين بازيكنان سردادند.يكي ديگر از نكات قابل توجه در سال ،۲۰۰۴ ارجاع بسياري از پرونده هاي ورزشي به دادگاه بود كه بسياري از نتايج ورزشي در صحن دادگاهها تعيين شد. به هر حال دامنه انتشار حقوق ورزشي در ورزش هر روز در حال گسترش است.
...ترين هاي فوتبال جهان در سالي كه گذشت
همواره در پايان سال، كارشناسان ورزشي از سراسر جهان اقدام به گزينش ترين هاي سال مي كنند كه در روزهاي پاياني سال ۲۰۰۴ نيز، كارشناسان ورزش انگليس، ترين هاي سال را در قالبي جديد برگزيدند. گزيده اين انتخاب را با هم مرور مي كنيم.

مرد سال
در ابتداي سال از خوزه مورينيو مربي پورتو به عنوان نامزد مربيگري در باشگاه تاتنهام نام مي بردند. اما ۱۲ ماه بعد او را به عنوان يكي از بهترين مربيان فوتبال جهان معرفي مي كنند و تيم وي (چلسي) شانس قهرماني در ۴ تورنمنت معتبر را دارد.
لحظه سال
ساعت ۳۷/۲۱ روز سه شنبه ۹ ماه مارس، مكان: ورزشگاه اولدترافورد
منچستر يونايتد تنها چند ثانيه تا صعود به مرحله يك چهارم پاياني رقابتهاي جام قهرماني باشگاههاي اروپا فاصله دارد. تيم هووارد دروازه بان منچستر يونايتد ضربه آرام بني مكارتي را مقابل پاهاي كاستينها مي اندازد و اين بازيكن دروازه منچستر را باز مي كند. به اين ترتيب، پورتو به مرحله يك چهارم نهايي مي رسد و منچستر حذف مي شود.
بازيكن سال
رونالدينيو (فكر نمي كنم كه نيازي به توضيح بيشتر باشد.)
بدترين قضاوت سال
در ماه ژانويه سال ،۲۰۰۴ يكي از اعضاي هيئت مديره باشگاههاي رئال مادريد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: چقدر اين رونالدينيو زشت است و نبايد او را استخدام كرد. شما رونالدينيو را با بكهام مقايسه كنيد. بكهام هم خوش تيپ است و هم ميليونها طرفدار در سراسر جهان دارد. پس بهتر است از ميان بكهام و رونالدينيو، بكهام را انتخاب كنيم.
آيا هم اكنون نيز هيئت مديره باشگاه رئال مادريد همين نظر را در مورد رونالدينيو دارد.
بهانه سال
كريستين پانوچي مدافع تيم ملي فوتبال ايتاليا پس از تساوي تيمش مقابل دانمارك در يورو ۲۰۰۴ به توجيه اين نتيجه ضعيف پرداخت و گفت: نخي كه جورابهاي ما را با آن مي بافند، بسيار سفت است و به همين دليل باختيم.
اشتباه سال
در ثانيه هاي پاياني بازي دو تيم انگليس و فرانسه در چارچوب جام ملتهاي اروپا، انگليس يك بر صفر از حريف خود پيش است و بازيكنان اين تيم اتلاف وقت مي كنند. اما اميل هسكي مهاجم تنومند و سيه چرده انگليس يك خطاي بچه گانه روي كلود ماكله له انجام مي دهد و فرانسه صاحب ضربه ايستگاهي پشت محوطه جريمه مي شود. از قضا اين ضربه ايستگاهي به گل تبديل مي شود و در نهايت انگليس شكست مي خورد. هسكي هرگز اين اشتباه خود را فراموش نخواهد كرد.
شرم آورترين تغيير موضع سال
يكي از سرسخت ترين منتقدان مايكل اوئن در بدو ورودش به رئال مادريد، توماس رونكرو يادداشت نويس روزنامه AS اسپانيا بود. وي در روز ۱۲ آگوست در مورد اوئن نوشت: اوئن مانند يك زباله بدرد نخور است.
اما همين نويسنده روز ۴ اكتبر (تقريبا ۲ ماه بعد) در ستون خود نوشت: نه، اوئن زباله بدردنخور نيست.
دشمنان سال
ماجراي اختلاف ينس لمان و اليور كان دو دروازه بان تيم ملي فوتبال آلمان در سال ۲۰۰۴ به مطبوعات كشيده شد تا جايي كه اين دو نفر به تخريب شخصيت يكديگر روي آوردند.
لمان در يك مصاحبه گفت:  شيوه زندگي من با نحوه زندگي كان متفاوت است چون من به همسرم خيانت نكرده ام. كان نيز در پاسخ به وي گفت: واقعا اظهارات لمان مرا تخريب كرده است و از او ناراحت هستم.
رك گويي سال
خوآكين، بازيكن ملي پوش كشور اسپانيا: من تا ۶ سالگي از شير مادرم تغذيه مي كردم و به همين دليل بسيار قوي هستم.
بدترين كارشناسي سال
توني آدامز مدافع سابق تيم ملي فوتبال انگليس پيش از آغاز جام ملتهاي اروپا معتقد بود كه گوران اريكسون مربي تيم انگليس بايد بجاي استفاده از سيستم ۵-۴-۴ از سيستم تدافعي ۱-۵-۴ استفاده كند در اين سيستم مايكل اوئن را در نوك خط حمله قرار داده و وين روني را نيمكت نشين بكند. جالب اينكه آدامز هر روز در ستون خود در روزنامه ديلي ميل روي اين موضوع تاكيد مي كرد.
اما روني در ۲ بازي ۴ گل به ثمر رساند تا آدامز شرمنده بشود.

نامه گلايه آميز يكي از بازيكنان ليگ برتر انگليس
۵ ماه است نفس نكشيده ايم
برخلاف ساير ليگ هاي دنيا، ليگ برتر انگليس فاقد تعطيلات زمستاني است. البته موضوع در اينجا به پايان نمي رسد بلكه بازيكنان حاضر در اين ليگ مجبور هستند در ايام كريسمس و تعطيلات سال نو ميلادي (در يك مقطع ۹ روزه) ۴ بازي انجام بدهند.
البته سال هاست كه مربيان و بازيكنان انگليس فرياد اعتراض سرمي دهند اما گوش شنوايي وجود ندارد.
به هر حال متني كه در پي مي آيد، نامه گله آميز يكي از بازيكنان حاضر در ليگ برتر انگليس درمورد فشردگي موجود در رقابت هاي ليگ برتر مي باشد:
به من فرصت نفس كشيدن بدهيد، نه به اين دليل كه بازيكني تنبل و تن پرور هستم، نه به اين خاطر كه قصد دارم در جشن سال نو ميلادي شركت بكنم، نه به اين خاطر كه مي خواهم بيش از يكبار در سال، چند روز پياپي در كنار خانواده ام باشم، نه به اين خاطر كه در برابر تيم هاي بزرگ شكست خورده ام، بلكه به اين استراحت كوتاه براي افزايش كيفيت بازي خود نيازمندم.
هم اكنون نيمي از راه ليگ برتر سپري شده و با احتساب تمام رقابت ها، ۵ ماه است كه بدون وقفه فوتبال بازي مي كنيم و فرصت نفس كشيدن وجود ندارد. پس از اين ۵ ماه، كريسمس فرارسيد و باتوجه به اين كه كريسمس يك تعطيلي مذهبي است معتقدم كه اين تعطيلات را بايد در فضايي آرام و در كنار خانواده جشن گرفت. اما برخلاف ساير كشورهاي جهان بازيكنان انگليس مجبور هستند طي ۹ روز ايام كريسمس و تعطيلات سال نو، ۴ بازي انجام بدهند.
براي يك بازيكن فوتبال، تعطيلات كريسمس و سال نو معادل ۱۲ امتياز است. به طور حتم هيچ بازيكني حاضر نيست غذاي پرچرب و آتش بازي كريسمس را به كسب ۱۲ امتياز ترجيح بدهد. برگزاري ۴ بازي در ۹ روز يعني ۱۰ درصد از يك فصل كامل. به همين دليل بازيكنان مجبور هستند در ايام كريسمس بسياري از دوستان و اعضاي خانواده خود را دلخور نمايند تا اين كه بتوانند حداكثر تمركز را در زمين چمن داشته باشند.
به هر حال بازيكنان فوتبال از داشتن تعطيلات محروم هستند. به عنوان مثال از تابستان تاكنون به صورت مداوم يا بازي داشته اند و يا تمرين كرده اند. براي اين كه بازيكنان زير اين فشارهاي فيزيكي له نشوند نياز به خواب كافي در شب و هفته اي يكبار ماساژ دارند. البته نه تنها فيزيك اين بازيكنان بر اثر انجام مداوم تمرين و مسابقه صدمه مي بيند بلكه روح آنها نيز خسته مي شود. آنها بايد در تمام طول شبانه روز روي فوتبال تمركز كنند. درست است كه فوتبال درآمد خوبي دارد اما ابتدا شيره جان بازيكن را مي گيرد و در ازاي آن ثروت مي دهد.
انسان، ماشين نيست كه هر دو روز يكبار بتواند در زمين مسابقه بدون نقص بازي كند. هنگامي كه ذهن خسته مي شود در برابر حركات فيزيكي ترمز ايجاد مي كند و به همين دليل احتمال نابودي فيزيكي بازيكن افزايش مي يابد. من سال ها شاهد نابودي بازيكنان و تيم ها به دليل فشردگي برنامه بازي ها بوده ام. انجام بازي هاي نزديك به هم در زمين هاي نامطلوب و آب و هواي نامناسب، استقبال از مصدوميت و فوتبال بي كيفيت است. به همين دليل است كه هر سال در ايام كريسمس كيفيت بازي ها در ليگ برتر كاهش مي يابد.
اشكالي ندارد، در ايام كريسمس ۴ بازي فشرده برگزار كنيد اما در ماه ژانويه فرصت كوتاهي براي استراحت كردن به بازيكنان بدهيد. به طور حتم پس از پايان تعطيلات كريسمس، بازيكنان با چند روز استراحت مي توانند قواي از دست رفته را بازيابند و با بدن و ذهني شاداب به ليگ بازگردند.
همچنين تماشاگران نيز به استراحت نياز دارند تا در آرامش به تقويت و بازسازي ريه هايشان بپردازند. اين استراحت باعث مي شود كه در بازي هاي بعدي با نفس بيشتر و صداي بلندتر، نام تيم محبوبشان را فرياد بزنند. شايد شما را متهم به بهانه جويي نماييد اما باور كنيد كه نظر جامعه فوتبال انگليس همين است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |