تئاتر و معماري جهان در سالي كه گذشت
بازيگراني كه كارگردان شدند
سال ۲۰۰۴ سالي خوبي براي بازيگراني بود كه به كارگرداني در تئاتر روي آوردند. يكي از اين بازيگران، كوين اسپيسي بود كه با سفر به لندن كارگرداني نمايش (old vic) را برعهده گرفت.
در سالي كه گذشت كاملاً مشخص شد كه بازيگران تئاتر قابليت تبديل شدن به كارگردانان برجسته را دارند. يكي از بهترين نمايش هاي سال نمايش Festen به كارگرداني روفوس نوريس بود كه نوريس ابتدا بازيگر بود اما سپس به حرفه كارگرداني روي آورد. يكي ديگر از بازيگران مطرحي كه به كارگرداني تئاتر روي آورد، مايكل گرنديج بود. بازيگراني كه هم اكنون تحت نظر گرنديج كار مي كنند معتقدند كه آشنايي اين كارگردان با تمام ريزه كاري هاي بازيگري باعث شده تا او منظور خود را به راحتي به بازيگرانش انتقال دهد.
اما بدترين خبر سال ۲۰۰۴ براي تئاتر جهان، خبر بازنشستگي مارك رايلنس بود. او در ۱۰ سال اخير يكي از موفق ترين مديران و بازيگران تئاتر جهان به شمار مي آمد كه موفقيت هاي بزرگي در اين حوزه كسب كرد. همچنين سالي كه گذشت از لحاظ تكنولوژي صوتي تئاتر جهان توسعه يافت. اين روزها صحنه تئاتر جهان مملو از صدا شده است. البته در گذشته در تئاتر نيز صدا وجود داشت اما استفاده از تكنيك هاي مدرن باعث شده تا صداي نمايش ها دلپذيرتر شود.
البته پيشرفت هايي مشابه در حوزه نور نيز به چشم مي خورد. به عنوان مثال نورپردازي نمايش (Festen) توسط ژان كالمن فوق العاده بود. با اين حال علاقه مندان به تئاتر اميدوارند كه ورود تكنولوژي مدرن، صحنه تئاتر را به صحنه سينما تبديل نكند. با آنكه در سال ۲۰۰۴ كارگردانان مستعدي وارد صحنه تئاتر شدند و تكنولوژي مدرن صوتي، نمايش ها را جذاب تر كرد اما اين هنر احتمالاً با كمبود بودجه مواجه خواهد شد.
ثروتمندان موزه مي سازند
معماري ساختمان موزه هنرهاي مدرن در نيويورك نشان دهنده تحول به وجود آمده در معماري جهان در سال ۲۰۰۴ بود. سازنده اين موزه چند روز پس از افتتاح آن شهرت جهاني يافت تا اينكه مشخص شود اين روزها براي مطرح شدن در جهان ديگر نياز نيست كه معماران به طراحي ساختمان هاي مجلل بپردازند. ساختمان اين موزه با آن ديوارهاي سياه رنگ كه از سنگ هاي گرانيت زيمبابوه اي ساخته شده و همچنين پنجره هاي بسيار بزرگ آن باعث مي شود كه بيننده در ابتدا تصور كند اين بنا ۵۰ تا ۷۰ سال پيش طراحي شده است در حالي كه طراحي آن در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت.
درست است كه بناي موزه هنرهاي مدرن نيويورك محصول جنبش مدرن معماري در جهان نيست اما يوشيو تانيگوچي طراح اين موزه به گونه اي از مواد خام و مصالح زيبا استفاده كرده كه بيننده در يگ نگاه شيفته زيبايي و سادگي ساختمان مي شود.
اين روزها، افراد ثروتمند جذب هنر شده اند. آنها از هنر براي به دست آوردن شهرت، درآمد و حتي فروش خودرو استفاده مي كنند. به همين دليل امروزه مردم ترجيح مي دهند به جاي شركت در نمايش هاي مد لباس، در مراسم افتتاح موزه ها شركت كنند. از سوي ديگر موفقيت تانيگوچي در سال ۲۰۰۴ نشان داد كه اين سال سالي پربار براي نسلي از معماران بود كه به سن ۷۰ سالگي نزديك مي شوند. همچنين سال ۲۰۰۴ نشان داد كه مردان ثروتمند به جاي سپرده گذاري پولهاي خود در بانك ها اقدام به ساخت موزه مي كنند چون از طريق موزه هم شهرت به دست مي آورند و هم بر ثروتشان افزوده مي گردد.
|