چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۳ - Jan 5, 2005
هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد:
تلاش براي بومي شدن فناوري اطلاعات
گروه انفورماتيك: حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني معتقد است براي بومي شدن فناوري اطلاعات در كشور بايد تلاش كنيم.
او افزود: بايد تلاش شود با بومي كردن فناوري اطلاعات و حمايت از حقوق مادي و معنوي توليدكنندگان نرم افزارهاي رايانه اي، اعتماد عموم مردم به اين بخش را جلب كرد و باعث رشد روزافزون آن شد.
به گزارش روابط عمومي دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي، رئيس مجمع تشخيص مصلحت
نظام در ديدار با اعضاي اين جشنواره رشد كشور در اين حوزه را قابل قبول دانست و حمايت از بخش فناوري اطلاعات و فراگيرشدن آن را عامل مهمي در پيشرفت علمي كشور عنوان كرد.
به گفته وي آموزش اين علوم در سطوح ابتدايي مدارس در راستاي آشنايي نسل جوان با مباحث آن مي تواند رشد اين بخش را به صورت تصاعدي بالا برد.
هاشمي رفسنجاني اعتماد به علوم جديد و ابزارهاي نو را نيازمند بسترسازي مناسب و ايجاد زمينه هاي فرهنگي دانست و گفت: آينده اطلاع رساني و حوزه تاثير آن به سطح استفاده از ابزارهاي جديد بستگي دارد و طبيعي است كه صنعت رايانه و توليد نرم افزار سهم بالايي در اين بخش دارند.
او مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام را در حمايت از صنعت انفورماتيك كشور ناشي از توجه مسئولان عنوان و اظهار اميدواري كرد كه كشورمان به سرعت بتواند فاصله اش را با كشورهاي پيشرفته در اين بخش كم كند.
در اين ديدار دبير جشنواره، معاون فني شوراي اطلاع رساني كشور، رئيس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار و دبير انجمن شركت هاي اينترنتي، گزارشي از نحوه برگزاري اين جشنواره و اهداف آن، همچنين جايگاه كشور در اين بخش و مشكلات فعالان اين حوزه را به اطلاع رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام رساندند.

ساخت تلويزيون هاي ارزان با پودر الماس
010680.jpg
گروه انفورماتيك: با دستيابي به فناوري ساخت نمايشگرهاي تلويزيوني با استفاده از پودر الماس، عصر نمايشگرهاي بزرگ و گران قيمت تلويزيون به پايان خود نزديك مي شود.
اين دستاورد جديد كه حاصل تحقيقات مشترك محققان دانشگاه «بريستول» و شركت نانوتكنولوژي پيشرفته (AN) است، راه را براي ساخت نمايشگرهاي ارزان تر و قدرتمندتر كه در تلويزيون هاي ديجيتالي عريض و دستگاه هاي ديگر قابل استفاده اند، باز كرده است.
تيم دانشگاهي تحت رهبري دانشمنداني مانند دكتر نيل فاكس، پروفسور مايك اشفولد رييس بخش شيمي و فيزيك و شيمي تئوري و پروفسور ديويد شرنز رييس گروه ميكروساختار در دانشكده فيزيك، تشكيل شده است.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، دكتر فاكس در اين باره گفت: «از اينكه شركت نانوتكنولوژي پيشرفته (AN) ما را براي شراكت انتخاب كرده است، هيجان زده  شده ايم و اين حمايت هاي قبلي دولت براي پروژه نانوالماس به حدي بود كه به ما اجازه داد كه به تكنولوژي برسيم كه اكنون قابل بهره برداري است» .
او افزود: با در نظر گرفتن توانايي متخصصان دانشگاه بريستول در زمينه مواد و ساختارهاي مقياس كوچك، ما به طور ايده آلي به سمت عبور از سدهاي اين حوزه از نانوتكنولوژي حركت مي كنيم.
به گفته وي اين همكاري همچنين دانشمندان را قادر مي كند نانوذرات الماس را با ساير اجزاي قدرتمند نانوتكنولوژي تركيب كنند و ما را به سمت نسل بعدي محصولات خانگي و اداري رهنمون شوند.
رييس اجرايي شركت نانوتكنولوژي پيشرفته مي گويد: «امروز، با همكاري دانشگاه بريستول، ما توسعه نمايشگرهاي جديد را براي بازارهاي تجاري آغاز كرده ايم» .
پروفسور اريك توماس، نايب  رييس دانشگاه بريستول نيز گفت: تحقيقات دانشگاه بريستول در بالاترين سطح استاندارد قرار دارد و بسيار مايل هستيم كه شاهد انتقال اين دانش به جهان خارج و ديدن فوايدش در تمام زمينه ها باشيم.

سرويس پيام كوتاه كشور دوباره مختل شد
گروه انفورماتيك: خبرگزاري ايسنا از مختل شدن مجدد سرويس پيام كوتاه كشور در روز دوشنبه خبر داد.
پيش از اين نيز در روزهاي پاياني هفته گذشته به خصوص روز جمعه شبكه پيام كوتاه كشور دچار اختلالات شديدي شده بود و بسياري از كاربران را با مشكل مواجه كرد.
مسئولان مركز SMS شركت مخابرات ايران دليل اصلي اين اختلالات را عدم پيش بيني ظرفيت مناسب براي پروسسور، RAM و هاردديسك در مركز مديريت SMS اعلام كرده اند كه در صورت سهل انگاري در رفع اين نقيصه كه با حداكثر مبلغ ۲۰ ميليون تومان قابل اصلاح است شاهد همان مشكلاتي خواهيم بود كه هم اكنون در شبكه تلفن همراه كشور وجود دارد.
در حال حاضر يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر مشترك SMS در سراسر كشور از اين سرويس استفاده مي كنند، اما عدم پيش بيني هاي فني مناسب جهت استفاده اين تعداد مشترك از SMS باعث بروز مشكلاتي در اين سيستم شده است.

ضرر رساني ۵/۱۷ ميليارد دلاري ويروس ها در سال ۲۰۰۴
گروه انفورماتيك: متخصصان امنيتي اعلام كردند كه سال ۲۰۰۴ پر هزينه ترين سال براي كاربران و شركت هاي رايانه اي بوده است و ويروس ها و هكر ها در كل بيش از ۵/۱۷ ميليارد دلار خسارت بر جاي گذاشته اند.
اين عدد حتي از ۱/۱۷ ميليارد دلار سال ۲۰۰۰ نيز بيشتر است و در سال ۲۰۰۳ نيز اين عدد فقط ۱۳ ميليارد دلار بوده است.
شركت ضد ويروسي پاندا اعلام كرد: اسب تروجان.Downloader.GK مهم ترين و پر نفوذترين برنامه جاسوسي سال ۲۰۰۴ بوده است.
اسب تروجان در ۱۴ درصد از رايانه اي كاربران نفوذ كرده كه اين ميزان بيشتر از دو برابر قوي ترين ويروسي است كه در سال قبل منتشر شده است.
وقتي كاربران اينترنت از سايت هاي مخصوصي كه براي انتشار اين برنامه جاسوسي طراحي شده اند بازديد
مي كنند، پيغامي ظاهر مي شود كه از كاربران مي خواهد براي نصب نرم افزاري مخصوص بر روي رايانه خود اجازه دهند و اكثر آن ها نيز گزينه بله را فشار مي دهند و در همين حال است كه رايانه شان به اين اسب تروجان آلوده مي شود.

مهمترين اختراعات ۵۰ سال اخيرIT از نگاه CNN
سلام: نتايج يك نظرسنجي از كاربران سايت CNN نشان مي دهد كه از نظر آنها تراشه هاي سيليكوني مهمترين اختراع ۵۰ سال اخير محسوب مي شود.
بيش از ۱۱۹ هزار نفر در اين نظرسنجي كه به مدت سه ماه روي سايت CNN قرار داشت شركت كردند و ۲۴ درصد از آنها (۲۸۵۰۰ نفر) معتقد بودند كه اين نوع خاص از تراشه ها مهمترين اختراع در فهرست ۲۴ اختراع پيشنهادي از سوي CNN است.
دومين اختراع مهم از نظر كاربران CNN ، همان WWW يا وب بود كه ۲۰ درصد آرا (۲۳۶۰۰ نفر) را به خود اختصاص داد و كامپيوترهاي شخصي يا PC با ۱۷ درصد (معادل ۲۰۷۰۰ نفر) آرا رتبه سوم را كسب كرد.
اختراع تراشه هاي سيليكوني در سال ۱۹۶۱ موجب كوچك شدن تراشه هاي الكترونيكي شد و راه را براي ساخت كامپيوترهاي خانگي هموار كرد.

مايكروسافت در جان تلويزيون هاي ديجيتال روح تازه دميد
گروه انفورماتيك:اگر يك شركت معتبر اقدام به فروش دستگاهي براي اتصال به اينترنت كند كه هم ارزان باشد و هم قدرت مقابله خوبي در برابر ويروسهاي اينترنتي داشته باشد و هم كاربرد ساده اي جهت بهره گيري از وب و اينترنت را دارا باشد انتظار مي رود كه سيل جمعيت براي خريد آن به مغازه ها سرازير شوند.
اين اميدي بود كه ۸ سال پيش وقتي WebTV به بازار آمد در دلها زنده شد و در ابتدا ظواهر امر نيز چنين نشان مي داد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، ابتدا دستگاههايي ارائه شد كه با شماره گيري تلفن مي توانست به تلويزيون امكان دهد تا به اينترنت وصل شود؛ اين سيستم دهها هزار نفر مشترك در شش ماه اول كارش گرفت و بدين ترتيب توجه مايكروسافت را برانگيخت تا آنرا در آوريل ۱۹۹۷ خريداري كند.
اما مايكروسافت نتوانست بهره خوبي از ۴۲۵ ميليون دلاري كه پرداخت كرد بدست آورد و فقط تغييراتي جزئي در سيستم پديد آورد و در واقع نسبت به جلب بيشتر مشتري شكست خورد.
حال مايكروسافت با عرضه سيستم جديد MSN TV ۲ تلاشي ديگر را آغاز كرده است ttp://www.msntv.com . در اين سيستم يك جعبه ۲۰۰ دلاري RCA مشابه سيستم قديمي WebTV وجود دارد كه براي اتصال تلويزيون به پريز تلفن جهت ايجاد يك اتصال كند اما ساده اينترنتي تلويزيون بكار مي رود. به همراه اين سيستم يك كيبورد بي سيم و يك دستگاه كنترل از راه دور نيز عرضه مي شود. اگر سيستم اينترنت پرسرعت و شبكه در خانه داشته باشيد اين سيستم مي تواند به آنها هم وصل شود و تواناييهاي بهتري مانند شنيدن موسيقي و ديدن عكسهاي ذخيره شده در ساير كامپيوترها را از طريق تلويزيون نيز امكان پذير سازد.
قيمت اشتراك اين سرويس ماهيانه ۹۵/۲۱ دلار با اينترنت شماره گيري تلفن (دايال آپ) است.

نرم افزار متن باز به رشد خود ادامه مي دهد
گروه انفورماتيك: برنامه هاي كاربردي بسياري از نرم افزار متن باز وجود دارند كه حتي با همتاهاي تجاري خود نيز رقابت مي كنند. بسياري از برنامه هاي ياد شده، برنامه هاي كاربردي تجاري بوده اند كه شركت هاي نرم افزاري آن ها را به صورت رايگان در دسترس عموم قرار داده است. اين برنامه ها شامل Open Office، رقيبي براي Microsoft Officeبوده كه توسط شركت سان مايكروسيستمز فراهم و ارايه شده است.
به گزارش system group طي چندين سال گذشته، علاقه و توجه بسياري از افراد به سوي نرم افزار متن باز جلب شده است. دليل اين امر، افزايش استفاده از سيستم عامل لينوكس توسط افراد و سازمان ها است.
آنچه كه نرم افزار متن باز را از نرم افزار تجاري مجزا مي سازد، اين است كه داراي ليسانس هاي بسياري براي كاربران است. كاربران مي توانند اين نرم افزار را بر روي هر تعداد كامپيوتري كه مايل باشند، نصب و استفاده كنند. چنانچه كاربري، برنامه نويس باشد، مي تواند كد منبع اين نرم افزار را دانلود كرده و تغييراتي را كه مي خواهد، بر روي آن انجام دهد.
چنانچه كاربري، يك ناشر باشد، مي تواند سي دي هايي را توليد كند كه حاوي نرم افزار متن باز بوده و سپس آن ها را بدون پرداخت حق امتياز و با پيروي از موارد قانوني، به عموم مردم بفروشد.

لپ تاپ جايگزين تلويزيون مي شود
گروه انفورماتيك: يك شركت تلويزيوني محصول جديدي ارائه داده است كه به وسيله آن امكان تماشاي برنامه هاي ضبط شده تلويزيوني از طريق لپ تاپ ها فراهم مي شود.
به گزارش رويتر، گروه صنعتي Tivo ، توليد كننده فناوري هاي ضبط و پخش برنامه هاي تلويزيوني و يكي از معتبرترين سازندگان دستگاه هاي ضبط ويدئو ديجيتال (DVR) اعلام كرد كه با اين محصول جديد كاربران قادر خواهند بود تا در سفر يا محيط هايي به جز خانه يا محل كار، برنامه تلويزيوني مورد نظر خود را تماشا كنند.
به گفته سخنگوي Tivo، پيش از اين كاربران تنها مي توانستند با استفاده از كامپيوترهاي شخصي موجود در خانه يا محل كار خود به تماشاي مجدد برنامه هاي تلويزيوني بپردازند.او با تأكيد بر اينكه كه تمام ملاحظات قانون كپي رايت در اين محصول جديد رعايت شده است گفت: انتقال برنامه ها از طريق قابليت هاي خود به خود (P2P) و يا ضبط بر روي DVD امكان پذيرنخواهد بود.
نرم افزار جديد Tivo ToGo فعلاً تنها تحت سيستم عامل هاي شركت مايكروسافت مانند ويندوز xp2000 قابل اجرا است و كاربران كامپيوترهاي اپل با سيستم عامل مك اينتاش قادر به استفاده از سيستم جديد Tivo نخواهند بود. گفتني است كه با اين محصول جديد سهام شركت Tivo نزديك ۲۱سنت (۵/۳ درصد) افزايش يافته است كه اكنون سهام اين شركت ۶ دلار و ۸ سنت در سازمان بورس آمريكا ثبت شده است.سخنگوي Tivo همچنين اعلام كرد اين سيستم جديد به صورت رايگان در اختيار كاربراني بودكه از محصول قبلي Tivo به نام «Sereis2» استفاده مي كنند قرار خواهد گرفت و اين كاربران مي توانند نرم افزار خود را بدون پرداخت پول ارتقا دهند. Sereis2 حدود يكسال پيش به بازار آمد و طرفداران بسياري را به خود جلب كرد.

AMD وارد مي شود
شركت AMD روز سه شنبه اعلام كرد كه ريزپردازنده جديد ۱۲۰۰
AMD AU Alchemy ويژه ضبط و پخش برنامه هاي ويديويي تلويزيوني بر روي لپ تاپ آماده توزيع در بازار است. ريزپردازنده۱۲۰۰ AU مخصوص مدياپليرهاي شخصي (PMP) طراحي شده است.ريزپردازنده جديد نيازي به سيگنال هاي ديجيتالي (DSP) ساده يا پيشرفته ندارد. بلكه كاربر مي تواند۱۲۰۰ AU را مستقيماً به دستگاه ضبط ويديويي ديجيتال خود (DVR) نصب و كار ضبط كردن برنامه را شروع كند.
شركت AMD ريزپردازنده جديد خود را جهت پشتيباني و پوشش محصول جديد شركت Tivo به نام Tivo togo به بازار مي رود.ريزپردازنده۱۲۰۰ AU قرار است با سرعت هاي ،۳۳۳ ۴۰۰ و ۵۰۰ مگاهرتز در ثانيه تا نيمه دوم ۲۰۰۵ به بازار بيايد.

نرم افزار
امكان استفاده كم بينايان از اينترنت
ايسنا: فناوري جديد كامپيوتري براي استفاده افراد كم بينا از كامپيوتر و اينترنت ابداع شد.
اين فناوري جديد توسط يك مبتكر جوان كه جايزه سال ابداعات را در آمريكا دريافت كرده وارد بازار شده و به افراد كم بينا اين امكان را مي دهد كه بتوانند مانند ساير افراد از اينترنت و كامپيوتر استفاده كنند.
«استفان آنتوني» كه مبدع ۱۹ ساله اين فناوري جديد است مي گويد: در اين ابزار نوعي فناوري تعبيه شده است كه رنگ ها و فونت هاي كامپيوتري را متناسب با ضعف چشم كاربر براي وي تغيير مي دهد، اين ابزار مي تواند رنگ هاي قرمز، سبز، سفيد، زرد و آبي را بطور كامل از يكديگر تفكيك كرده و به افراد كور رنگ و كم بينا اين امكان را بدهد كه با تفكيك رنگ و تغيير فونت بتوانند از كامپيوتر استفاده كنند.
وي افزود: در تلاش هستم تا بتوانم امكان استفاده طبيعي افراد نابينا از اينترنت را نيز فراهم كنم.
علاقمندان مي توانند اين ابزار را از سايت www.webspidy.com بصورت كامل رايگان دانلود كنند.

سخت افزار
تايوان معدن تراشه سازي جهان
موج: تايوان بيشترين تعداد كارخانجات چيپ سازي جهان را در سال ۲۰۰۶ خواهد داشت.
تا سال ۲۰۰۶ تايوان داراي ۱۰ كارخانه سازنده چيپ هاي ۱۲ اينچي خواهد بود و اين در حالي است كه تعداد اين كارخانجات در آمريكا ۷ تا، در ژاپن ۵ و در كره جنوبي ۲ تا خواهد بود.
همچنين تعداد كارخانجات سازنده چيپ هاي ۸ اينچي ۲۰ تا، چيپ هاي شش اينچي ۸ تا و چيپ هاي پنج اينچي ۳ تا برآورد مي شود. پيش بيني مي شود رقابت بين صنايع نيمه رسانا در اين كشور نيز به شدت ادامه يابد.
قابل توجه است، كارخانه صنايع نيمه رساناي تايوان، توليد ۵۰۰۰ قالب هشت اينچي را در هر ماه صورت مي دهد، چندين كارخانه سازنده چيپ در نظر دارند كارخانجاتي را جهت حفظ موقعيت خود در بازار صنايع نيمه رسانا ايجاد كنند.
شركت صنايع نيمه رساناي پاورچيپ تايوان، بزرگترين سازنده چيپ هاي حافظه جهت كامپيوترها در تايوان، ماه گذشته از ساخت كارخانجاتي در چين خبر داد و شركت رقيب آن ProMOS تكنولوژي، از ايجاد كارخانه اي براي توليد قالب هاي هشت اينچي خبر داد.
اين در حالي است كه شركت مهندسي پيشرفته صنايع نيمه رساناي تايوان، دومين ارائه دهنده بزرگ خدمات بسته هاي نيمه رساناي جهان، گفت، اميدوار است دولت، ممنوعيت ارائه دهندگان بسته هاي نيمه رسانا را براي ايجاد كارخانه در چين بردارد تا بتواند كارخانجاتي را در اين كشور تاسيس كند.

تارنما
نقشه  هاي  زمين شناسي  ايران
نقشه  هاي زمين شناسي مناطق مختلف  ايران روي پايگاه ملي داده هاي علوم زميني  http://www.NGDIR.IR قرار گرفت .
اين  نقشه  ها در مقياس  يك صد هزارم  و يك دويست  و پنجاه  هزارم  از مناطق  مختلف  ايران در اين پايگاه  اينترنتي  قابل  دسترسي  و استفاده  محققان و علاقه مندان به علوم  زمين  است .
از اين  نقشه ها مي  توان در زمينه هاي  مختلف  از جمله زمين لرزه  ، مهندسي عمران ، اكتشاف  و شناسايي راهها و عوارض  زمين  استفاده  كرد.
نقشه هاي  زمين  شناسي  با استفاده از اطلاعات  ماهواره اي، تصاوير هوايي  و داشته هاي علمي تهيه  مي شود.

تلفن
افزايش توانمندي هاي تلفنهاي همراه در سال ۲۰۰۵
سينا :  چنانچه شما يكي از طرفداران پر و پا قرص ابزارهاي رايانه اي و ديجيتالي هستيد، بدانيد كه در كمتر از ۱۲ ماه آينده اين ابزارها با ادغام در تلفن هاي همراه، در كنار كاربردهاي فراواني كه دارند، وسيله تفريح و سرگرمي شما را نيز فراهم مي كنند.
برداشتن گامهاي بسيار سريع در عرصه پيشرفتهاي فرا تكنولوژيك و رقابتهاي تنگاتنگ مؤثر در اين وادي، مخصوصاً در بين شركتهاي تلفنهاي همراه، همگي نشان دهنده اين است كه سال ۲۰۰۵ سال اوج پيشرفت عرصه فناوري خواهد بود.
بنا بر گزارشهاي دريافت شده از سوي شركتهاي مخابراتي در انگليس، با شروع سال ۲۰۰۵ ميلادي، دسترسي به تلفنهاي هوشمند همراه نسل سوم ، غير قابل اجتناب است.
تلفنهاي «network3» كه در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شدند، «vodafone» كه سرويسهاي خدماتي گسترده اي به مشتريان خود مي دهد و در نوامبر ۲۰۰۳ وارد بازار شد، «orange» در اوايل ماه دسامبر و T-mobile كه اخيراً عرضه شد همگي در رده تلفنهاي همراه بسيار پر طرفدار از نسل تلفنهاي G3 بودند كه پيش از اين در بازار عرضه شدند.
تلفنهاي همراه G3 ، با توان ارسال صداي عالي و سيستم هاي ارسال پيام ديداري مانند اپراتورهاي چند رسانه اي عمل مي كنند.
اين تلفنها كه مجهز به دوربينهاي ديجيتالي و ابزارهاي چند مگا پيكسلي هستند در حال حاضر رقابت سختي را با تكنولوژي بي سيمي «وايمكس» آغاز كرده اند.
تكنولوژي بي سيمي قادر است ارسال داده ها را با سرعت بالاي ۷۵ مگابايت در هر ثانيه تا فواصلي حتي بالاي ۳۰ مايل را به خوبي انجام دهد، در اين شرايط تلفنهاي همراه هوشمند G3 با بي سيمها رقابت مي كنند و از توان و كارايي آن براي بالابردن سطح كارايي خود استفاده مي كنند.در شرايطي كه بيشتر از ۵۰ درصد از جمعيت انگليس مجهز به شبكه هاي اينترنتي بي سيم هستند، سازمانهاي مخابراتي و ارتباطي با ادغام سرويسهاي تلفن همراه با شبكه هاي بي سيمي اينترنتي توان كاربران را در استفاده از تلفنهاي همراه چند كاربردي در سال ۲۰۰۵ به بالاترين ميزان خود مي رسانند.
شركتهاي تأمين كننده اتصالات مخابراتي و اينترنتي قصد دارند تلفنهاي هوشمند G3 را همچنين تبديل به يك پخش كننده موسيقي قابل حمل كنند كه نظير يك آي پاد با تواني همتراز با آن عمل كند.
در اين شرايط كه تلفنهاي همراه چند منظوره در نقش يك شبكه بي سيم، تلفن همراه و يك آي پاد عمل مي كند، كاربر با گذاشتن گوشي همراه در جيب خود، اتصال به آينده و همچنين دنيايي ديگر را هميشه در دست دارد.

بازي
براي نابينايان
موج: افرادي كه تا حدودي كم بينا هستند به زودي مي توانند همانند ديگر افراد كه از نظر بينايي مشكل ندارند به بازي هاي كامپيوتري بپردازند و از لذت آن بهره مند شوند.
بازي هاي كامپيوتري تا پيش از اين تنها مختص افرادي مي شد كه هيچ گونه مشكل بينايي ندارند اما به زودي افراد نابينا يا كم بينا هم با به كارگيري بازي هاي كامپيوتري صوتي كه براي اين گونه افراد طراحي شده است مي توانند به اين گونه بازي ها بپردازند.
علي رغم فروش بالاي دستگاه هاي كامپيوتري و محبوبيت آن نزد عموم، هنوز اين گونه بازي هاي صوتي ويژه افراد نابينا آن طور كه انتظار مي رفت به فروش نرسيده و مورد استقبال عموم قرار نگرفته است و اين امر بيشتر به علت آن مي باشد كه مردم شناخت كاملي روي اين بازيهاي صوتي ندارند.

آن لاين
رشته كارشناسي جرايم رايانه اي ارائه مي شود
گروه انفورماتيك: رشته كارشناسي رسمي دادگستري در شاخه جرايم رايانه اي بزودي ارائه خواهد شد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران رضا پرويزي دبير كميته مبارزه با جرايم رايانه اي با اعلام اين خبر گفت: كارشناسي رسمي دادگستري در رشته جرايم رايانه اي تصويب شده و در مركز امور مشاوران، وكلا و كارشناسان قوه قضائيه راه اندازي خواهد شد.
به گفته وي در ابتداي سال ۸۴ ثبت نام براي آزمون ورودي اين رشته آغاز خواهد شد كه به دنبال آن علاقه مندان مي توانند با شركت و قبولي در آزمون ورودي و نيز گذراندن دوره مربوطه مدرك كارشناسي رسمي در زمينه جرايم رايانه اي دريافت كنند.
سند راهبرد ملي ICT روستايي به وزارت ارتباطات مي رود
ايسنا: نسخه اوليه سند راهبرد ملي ICT روستايي كشور آماده شده و به زودي به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تحويل داده مي شود.
علي اكبر جلالي، مشاور طرح ICT روستايي كشور با اعلام اين خبر گفت: در راستاي سند ICT ملي كه قبلاً توسط مركز تحقيقات مخابرات ايران تهيه شده بود قرار شد در مورد ICT روستايي نيز سندي ملي تدوين شود كه اين ماموريت اواسط سال ۸۲ به پژوهشكده الكترونيك دانشگاه علم و صنعت سپرده شد. به گفته وي تا اواخر سال جاري ۲ هزار دفتر ICT روستايي به مرحله بهره برداري مي رسند كه اين موضوع از اولين نتايج حاصل از اين اقدام ملي است. او افزود: در اين خصوص جهت اطلاع از توانمندي هاي كشور و به دست آوردن آراء صاحبنظران، همايش ICT روستايي در ۵ و ۶ اسفندماه ۸۲ براي اولين بار در ايران برگزار شد و متعاقب آن برنامه ريزي نيز جهت تهيه سند راهبردي ICT روستايي كشور صورت گرفت. جلالي تاكيد كرد: در سند راهبردي چشم انداز، راهبرد، سياست ها و برنامه هاي اساسي كاربردهاي ICT با توجه به زيرساخت هاي موجود كشور و نيروي انساني از يك سو و مطالعات تطبيقي كه حاصل مطالعات كارهاي انجام شده مشابه در كشورهاي موفق خارجي در اين زمينه است وجود دارد كه نتيجه اصلي سند راهبردي ICT روستايي كشور خواهد بود.

آف لاين
لباس هوشمند با قابليت كنترل علائم حياتي بدن ساخته شد
گروه دانش: شركت سنساتكس با كاركردن بر روي لباس هاي افراد نظامي، پزشكان و كاركنان در مواقع اضطراري، لباسي به نام «پيراهن هوشمند» طراحي كرده است كه داراي سيم هاي بسيار ريز ميكروسكوپي درون بافت پارچه است و مسائل حياتي همانند ضربان قلب، تنفس، دماي بدن، سوخت و ساز، چربي بدن و ميزان تابش خارجي و UV را مي توان از طريق خود اين پيراهن به پزشكان منتقل كرد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو،فناوري سنساتكس را مي توان بدون اثرگذاشتن بر ظاهر و احساس يكپارچگي پارچه، در هر پارچه اي (كتان، پشم، ابريشم، ليكرا) وارد كرد.
«پيراهن هوشمند» تمام پيشرفت ها در زمينه مهندسي بافت، ابزارهاي محاسباتي پوشيدني و سيستم هاي بي سيم انتقال اطلاعات را جمع بندي كرده و امكان جمع آوري،  انتقال و تجزيه سلامتي فردي و داده هاي مربوط به نحوه زندگي را فراهم مي آورد. به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، صنايع نساجي با بهره گيري از فناوري نانو توليد پارچه ها و لباسهاي هوشمندي را آغاز كرده اند كه قادرند علائم حياتي افراد را كنترل كرده و از طريق سيستمهاي بي سيم خود به پزشكان منتقل كنند. پارچه ساخته شده توسط شركت Nano-Tex از مولكول هاي با مهندسي نانوتكنولوژي پوشيده شده است؛ اين مولكول ها به يكديگر و به پارچه متصل شده و يك مانع نانويي در مقابل لكه هاي آبميوه  ايجاد مي كنند.
ساخت ديود ليزر كم توان درماني در ايران
ايسنا: يك پژوهشگر ايراني به فناوري ساخت ديود ليزر هاي كم توان درماني با قابليت استفاده در جراحي ها، اعمال زيبايي و ترميم زخم ها دست يافت.
جعفر رحماني كهنمويي، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در اين باره گفت: اين دستگاه در موارد متعدد پزشكي از جمله در اعمال زيبايي و از بين بردن چين و چروك پوست، ترميم زخم ها و تسريع در بهبود آنها و همچنين در اعمال جراحي كاربرد دارد و همچنين استفاده از اين ديود ليزر علاوه بر تسريع درمان زخم بخيه از برجاي ماندن آثار بخيه نيز جلوگيري مي كند. به گفته وي از اين دستگاه همچنين مي توان در طب سوزني به جاي سوزن استفاده كرد و در واقع اين روش طبي سنتي را با تكنولوژي تلفيق  كرد.
رحماني كهنمويي با اشاره به ساخت نمونه هاي خارجي اين دستگاه در برخي كشورهاي پيشرفته گفت: ديود ليزر ايراني نسبت به نمونه هاي خارجي قدرت بيشتري داشته و علاوه بر اين از ويژگي مانيتورينگ نيز برخوردار است.

امكانات جديدمايكروسافت براي زبان هاي مختلف
شركت مايكروسافت قرارداد جديدي به ارزش ۳ميليون دلار با شركت بين المللي SDL امضا كرده تا از اين طريق امكانات زبان هاي نرم افزارهاي خود را به حداكثر برساند. به گفته مسئولان مايكروسافت اين قرارداد با هدف از بين بردن محدوديت هاي موجود در زبان هاي به كار رفته در نرم افزارهاي ساخت مايكروسافت منعقد شده است. مايكروسافت معتقد است كه كاربرد فناوري ترجمه كامپيوتري SDL، امكان ترجمه مطمئن، با كيفيت و دقيق متون مختلف را فراهم خواهد كرد.

هند سريعترين رشد تجارتICT را خواهد داشت
مسئولان فناوري اطلاعات، ارتباطات و مخابرات هند اعلام كرده اند كه انتظار دارند تجارت و اقتصاد فناوري هاي اطلاعاتي اين كشور در سال جديد ميلادي  ۷/۲۱درصد رشد كند كه با احتساب اين رشد ICT، هند به سريعترين بازار و تاجر فناوري هاي اطلاعاتي آسيا و اقيانوسيه تبديل خواهد شد.براساس آمار و اخباري كه در حوزه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي منتشر شده پيش بيني مي شود كه ژاپن با  ۸/۱ درصد، كمترين رشد را در اين زمينه داشته باشد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |