چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۳ - Jan 5, 2005
آخرين اظهار نظر نامزد هاي انتخاباتي ؛
ولايتي: مردم بايد مطمئن شوند حضورشان
در انتخابات تأثيرگذار است
كروبي : مشكلات در چارچوب قانون اساسي قابل حل است
ايسنا: دكتر ولايتي يكي از نامزدهاي جناح اصولگرا كه به بوشهر سفر كرده است در جمع استادان و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: اگر بخواهيم با فشارهاي آمريكا مقابله كنيم، بايد از درون كشور شروع كنيم. وي افزود: مردم به نظام اميدوار هستند و اگر ما بتوانيم اين اميدواري را افزايش دهيم، حضور آنها افزايش مي يابد، اين حضور حداكثري هم استحكام و قدرت نظام را افزايش خواهد داد.
ولايتي ادامه داد: مردم بايد مطمئن شوند كه حضورشان تاثيرگذار است و بعد از اين اطمينان به كسي راي خواهند داد كه بتواند بهتر از ظرفيت ها براي رسيدن به اهداف نظام بهره گيرد. وي تصريح كرد: منافع ملي اقتضا مي كند كه تبعيض نباشد و شايستگان در مديريت هاي اجرايي قرار گيرند و منشاء خدمت به مردم شوند.
ولايتي همچنين در جمع خبرنگاران در بوشهر گفت: اولويت دولت پيش از هر چيز بايد پيشبرد وضعيت اقتصادي كشور و رفع مشكلات معيشتي مردم و همچنين تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نظام باشد و معيار ما چهار ركن ارزشي نظام يعني اعتقاد به اسلام، انقلاب، ولايت فقيه و رهبري، در كنار موضوع مهم كارآمدي است.
ولايتي افزود: مصلحت نيست كه نيروهاي اصولگرا و ارزشي بين خودشان و  هاشمي جدايي بيندازند، ما در اصول انقلاب و نظام و حفظ ارزشها با آقاي هاشمي اختلاف نظر نداريم، اختلاف سليقه هم در بعضي موارد بين نيروهاي هم جهت امري طبيعي است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره عملكرد دولت خاتمي، اظهار داشت: بناي دولت آقاي خاتمي اجراي برنامه سوم بوده و در اين زمينه خدمات قابل توجهي صورت گرفته است، اگر ناكامي هايي هم وجود داشته، معلول عللي از جمله ناتواني بعضي از مديران، بوروكراسي و مشكلات بودجه بوده است كه بايد با راهكارهاي مناسب براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله اين علل به ويژه مديريت كارآمد را مورد توجه ويژه قرار داد.
وي درباره ي اتهامات برخي مقامات كشورهاي عربي به ايران در مورد دخالت در امور عراق نيز گفت: كساني كه چنين اتهاماتي را به ايران مي زنند در حقيقت نگران سرنوشت خود هستند، زيرا فاقد اعتماد به نفسند و گرنه يك حكومت انتخابي و دموكرات در عراق علاوه بر اينكه به نفع مردم اين كشور است به نفع همه كشورهاي منطقه نيز هست، البته ترس اين افراد از القائات بيگانگان است.

ارزيابي هاي متناقض از اقتصاد ايران
اقتصاد ملي بسته است يا باز؟
يكي از ويژگي هاي برجسته اقتصاد ايران، تجربه پديده هاي متعدد و بعضا متضاد اقتصادي است. درحالي كه بنياد مطالعاتي هرتيج آمريكا، اقتصاد ايران را در رديف بسته ترين كشورهاي دنيا قرار مي دهد، (رتبه ۱۴۸ از ۱۵۵ كشور) برخي آمار و گزارش ها حكايت از گرايش كلي به اقتصاد بازار و آزاد دارد.
براساس آمار منتشره، ارزش بازار سهام ايران در سال جاري در حدود ۴۲ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود كه اين ميزان تقريبا ۳۰ درصد توليد ناخالص داخلي كشور است. اين مهم حكايت از يك واقعيت دارد و آن گرايش عام به سوي آزادسازي اقتصادي و وجود توانايي هاي اقتصادي داخلي به ويژه منابع مالي قابل توجه براي به كارگيري در فرايند توسعه اقتصادي است.
به اين ترتيب به  نظر مي رسد علي رغم وجود مشكلات و محدوديت هاي قانوني، ساختاري و مديريتي، زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي براي گذار از اقتصاد دولتي و فعال شدن بخش خصوصي در اقتصاد كشور به صورت بالقوه فراهم است.
درواقع در يك نظام مديريتي كارآمد مي توان با فراهم كردن بسترهاي قانوني و زيرساختي، ايجاد امنيت و افزايش اعتماد سرمايه گذاران داخلي، بسياري از چالش هاي اقتصادي كنوني كشور را كه سد راه توسعه اقتصادي،  افزايش رفاه عمومي و بالندگي اقتصادي است را پشت سر گذاشت و با تكيه بر منابع داخلي به جايگاه واقعي در اقتصاد جهان دست يافت.
البته اين نكته را نيز بايد يادآوري كرد كه بازار سهام هنوز براي اكثريت شهروندان ايراني شناخته شده نيست و بخش اندكي از سرمايه هاي سرگردان امروز روانه بورس مي شود.
مشروح خبرهاي مربوط به گزارش بنياد هرتيج از درجه آزادسازي اقتصاد ايران و ارزش بازار بورس تهران را در صفحات ۴ و ۲۴ بخوانيد.

خاتمي درگفت وگو با سفراي الجزاير، روماني و گامبيا :
جنايات اسرائيل، اختلافات قومي و تروريسم
تهديدات جهان اسلامند
010764.jpg
ايرنا: رئيس  جمهوري  در ديدار سفير جديد الجزاير گفت : افق  تازه اي  از مناسبات  ميان  دو كشور پديدار شده  و طرفين  بايد براي  مقابله  با تهديدات  مشترك  و تأمين  منافع  دو جانبه  گام  بردارند.
خاتمي در ديدار محمد الامين  دراگي ، از جايگاه  ملت  الجزاير و تلاش  اين كشور براي  كسب  استقلال ، پيشرفت  و توسعه  تجليل  كرد.
وي ، جنايات  اسرائيل ، اختلافات  قومي و طايفه اي  و تروريسم  را تهديدات  پيش روي  جهان  اسلام  دانست  و گفت : امروز با توجه  به  عزم  مسئولان  عاليرتبه  براي گسترش  روابط، بايد ضمن  احترام  به  يكديگر، كمك  كنيم  تا از ظرفيت هاي  موجود به  بهترين  نحو بهره برداري  شود.
محمد الامين  دراگي  سفير جديد الجزاير نيز در اين  ديدار پس  از تقديم  استوارنامه  خود به  خاتمي ، اظهار اميدواري  كرد: در طول  مدت  ماموريتش  در ايران ، همكاريهاي  دو كشور در همه  زمينه ها بيش  از پيش  گسترش  يابد.
رييس جمهوري همچنين از حضور بيشتر سرمايه گذاران  و صنايع  روماني در فعاليت هاي  اقتصادي  ايران  استقبال  كرد.
سيدمحمد خاتمي  روز گذشته در ديدار خداحافظي  سفير روماني  در تهران ، همچنين  آمادگي  حضور بخش هاي  صنعتي  و خدماتي  ايران  را در بازار اقتصادي  و تجاري  روماني  اعلام  كرد.
وي  روابط خوب  تهران  - بخارست  را به  نفع  صلح  جهاني  دانست  و با اشاره به  روند رو به  رشد مناسبات  دو كشور، اظهار اميدواري  كرد: با استفاده  از ظرفيت هاي  موجود، منافع  طرفين  هر چه  بيشتر تأمين  شود.
رئيس  جمهوري  گفت : اميدواريم  روماني  كه  نقش  واسطه  در دنياي  شرق  و غرب دارد، بتواند براي  نزديكي  جهانيان  به  يكديگر ايفاي  وظيفه  كند.
نيكولاي  ستان ، سفير روماني  در ايران  نيز روابط دو كشور را ديرينه  و مطلوب  خواند و با اشاره  به  اولويت  روماني  براي  گسترش  همكاري ها با شركاي  سنتي  نظير جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : مبادلات  تجاري  و اقتصادي  دو كشور در سالهاي  اخير رشد قابل  توجهي  داشته  و بسترها براي  مشاركت  بيشتر بخش  خصوصي  فراهم  شده  است . همچنين لامين  باجو سفير جديد گامبيا در تهران  روز گذشته در ديدار با آقاي  سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري ، استوارنامه  خود را تقديم  وي  كرد.
رئيس  جمهوري  در اين  ديدار با تأكيد بر پي گيري  توافق هاي  ايران  وگامبيا و تسريع  در اجرايي  و عملي  شدن  آنها و با اشاره  به  ديدگاه هاي  دو كشور در مخالفت  با يكجانبه گرايي ، استقرار صلح  و عدالت  در جهان ، مبارزه  با تروريسم ، خشونت  و سركوب گفت : ما بر حق  تاريخي  و مسلم  ملت  فلسطين  براي  حاكميت  بر سرنوشت  خود حمايت مي كنيم .
رئيس  جمهوري ، تجربه  گامبيا براي  توسعه  و استقرار مردمسالاري  را قابل توجه  دانست  و گفت : ايران  تلاش  دولت  گامبيا براي  استقرار صلح  و آرامش  در غرب  آفريقا را درخور تقدير مي داند.
سفير گامبيا نيز در اين  ديدار با ابلاغ  سلام  و درود گرم  رئيس  جمهوري كشورش  به  آقاي  خاتمي ، اظهار اميدواري  كرد، همكاري هاي  دو كشور كه  در سالهاي  اخير ارتقاء قابل  ملاحظه اي  داشته ، با امضاء تفاهم  نامه ها و توافق هاي  جديد بيش  از پيش  استحكام  يابد.
وي  با اعلام  حمايت  گامبيا از سياست هاي  ايران  در عرصه هاي  بين المللي  گفت : گامبيا همبستگي  و اتحاد خود را با جمهوري  اسلامي  ايران  همواره  ابراز داشته  است .

وزير كشور در همايش فرمانداران جنوب و مركز كشور:
دولت كارنامه قابل دفاعي دارد
مهر: وزير كشور در همايش منطقه اي فرمانداران جنوب و مركز كشور، مهمترين مساله فرمانداران را در انتخابات رياست جمهوري، تلاش براي عدم ورود نهادهاي غيرمسئول به حوزه هاي اجرايي انتخابات دانست.
موسوي لاري با ارزيابي شرايط منطقه اي و داخلي به ارزيابي عملكرد دولت در ۸ سال گذشته پرداخت و خاطرنشان كرد: معتقدم اگر چه دولت در تحقق اهداف و خواسته ها ناكامي هايي داشت و به تعبير رئيس محترم جمهور هر نه روز با يك بحران مواجه بوده است اما در بيشتر بخشها، كارنامه هاي قابل دفاعي داريم.
موسوي لاري خاطرنشان كرد: اگر ناكامي هايي وجود دارد، علت ناكامي ها نيز قابل تبيين و سهم هر كس و هر نهاد در مجموعه ناكامي ها مشخص است. وزير كشور با اشاره به تحولات صورت گرفته در بخشهاي سياسي، اجتماعي، عمران و زيربنايي، همچنين سرمايه گذاري بخش خصوصي، تصريح كرد: بخش بسياري از ادبيات سياسي كشور تغيير كرده است و واژه هايي كه در آن رايج است، از قبيل بها دادن به رأي مردم، مشاركت فراگير، نقد دولت و پاسخگويي در مقابل مسئوليت ها در ۸ سال گذشته رايج شده است.
لاري در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اهميت و حساسيت اجراي انتخابات رياست جمهوري، تصريح كرد: رسالت اصلي ما به عنوان مجري انتخابات، برگزاري سالم انتخابات است، مردم به هر تعداد در پاي صندوق شركت كنند بايد احساس كنند كه آن چيزي كه انتخاب مي كنند همان از صندوق درمي آيد. وزير كشور تصريح كرد: در مقام مجري انتخابات، هيچ عذر و بهانه اي پذيرفته نيست و همه آنچه كه جزو لوازم و ملزومات برگزاري انتخابات سالم است بايد فراهم شود.
وي تصريح كرد: هيچ نقطه ضعفي براي مدير اجرايي نيست كه عضو يك حزب سياسي باشد اما در مقام اجراي قانون، نبايد نگاههاي حزبي، جايگزين نگاه قانوني گردد.
وي با اشاره به لزوم تحقق مشاركت حداكثري در جهت مقابله با تهديدات خارجي، گفت: اگر مردم فضا را اميدواركننده ببينند در انتخابات مشاركت خواهند كرد.

شش ماه گذشته قريب ۵ هزار شكايت به كميسيون
اصل ۹۰ مجلس واصل شده است
فارس: نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس ضمن تأكيد بر اين نكته كه احقاق حقوق مردم در فضاي آرام و بدون غوغاسالاري هدف كميسيون اصل ۹۰ مجلس هفتم است گزارش عملكرد كميسيون اصل ۹۰ مجلس را اعلام كرد. تيمور علي عسگري نماينده مردم مشهد گفت: در دوره هفتم تلاش مي كنيم كه به شكايت واقعي مردم و حقوق قانوني آنها كه از سوي دستگاهها مورد تعدي قرار گرفته است، رسيدگي كنيم و مقايسه عملكرد ۶ ماه مجلس با دوره گذشته نشان مي دهد توفيقات قابل توجهي بدست آمده است.
نماينده مردم مشهد كميسيون اصل ۹۰ را بازوي نظارتي مجلس و مسئوليت خطير آن را بررسي شكايات مردم از طرز كار قواي سه گانه دانست و گفت: كميسيون براي تحقق وظايف نظارتي خود داراي پنج كميته به نام ۱- كميته فرهنگي، رفاهي و اجتماعي، ۲- كميته اقتصادي، فني و عمراني، ۳- كميته سياسي و نظامي، ۴- كميته قضائي و كميته امور محرمانه است.
وي تصريح كرد:  در كميسيون اصل ۹۰ هيچ نامه اي بدون پاسخ نمي ماند و در صورتي كه شكوائيه اي طبق نظر كميته مربوطه غير قابل پيگيري تشخيص داده شود مراتب با راهنمايي كامل به شاكي اعلام مي شود.
عضو كميسيون اصل ۹۰ در ادامه به آمار شكايات رسيدگي به كميسيون اشاره كرد و گفت: از ابتداي تشكيل مجلس هفتم تا آذرماه امسال حدود ۴۸۹۸ فقره شكايت به كميسيون واصل شده كه در همين ارتباط ۱۲۱۳ فقره مكاتبه با مراجع ذيربط صورت گرفته و ۱۰۶۰ فقره جوابيه به ثبت رسيده و ۳۰۹ فقره پاسخ دستگاهها به شاكيان پرونده ها ارسال شده است. وي اضافه كرد: در طي اين مدت ۷۷۹ مورد از شكايات صورت گرفته كه رسيدگي به آنها در چارچوب كميسيون نبود اما بررسي و راهنمايي به شكايات انجام شده است و درمجموع طي ۶ ماه گذشته ۸۷۰۶ فقره نامه به كميسيون اصل ۹۰ وارد و يا خارج شده است.
عضو كميسيون ۹۰ ، رسيدگي به شكايت كانون هموفيلي ايران، قرارداد تاو، ايران سل، پروژه ال ،۹۰ صندوق هاي قرض الحسنه، پرونده گراني كالاها و خدمات، پرونده زلزله زدگان شهرستان بم، و پرونده شكايات داوطلبان آزمون دستياري پزشكي سال ۸۲ را از جمله پرونده هاي مهم مطلع شده طي ۶ ماه گذشته در كميسيون اصل ۹۰ اعلام كرد.

اخبار كوتاه
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
كاهش  دغدغه هاي  امنيتي  باعث افزايش سرمايه گذاري  مي شود
ايرنا: رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : از آنجايي كه  سرمايه گذاري  با امنيت  گره  خورده  است ، كاهش  دغدغه هاي  امنيتي  باعث افزايش  زمينه هاي  سرمايه گذاري  مي شود.
«علاءالدين  بروجردي» كه  به  اتفاق  اعضاي  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي به  سيستان  و بلوچستان  سفر كرده است ، افزود: اجراي  پروژه هاي  مهم  زيربنايي  توسط دولت  و حضور بخش  خصوصي  و سرمايه گذاري  در بخش هاي  مختلف ، چهره  استان  محروم  سيستان  و بلوچستان  را دگرگون  خواهدكرد.
بروجردي اضافه  كرد: دولت  با اعتبارات  ويژه  و اجراي  پروژه هاي  مهمي  چون  انتقال  خط لوله  گاز، راه  آهن  و فعال  نمودن  راه  استراتژيك  ترانزيتي  چابهار زابل  مي تواند نقش  مهمي در توسعه  اين  استان  داشته  باشد.
وي  بر جذب  سرمايه هاي  داخلي  و خارجي  تأكيد كرد و گفت : امروز به  دليل  وجود آرامش  و امنيت  و چشم  انداز روشني  كه  از قبل  جمهوري  اسلامي ايران  براي  ديگر كشورها بوجود آمده ، و به  رغم  مخالفت هاي  شديد آمريكا، جهانيان  شاهد سرمايه گذاري هاي  ميلياردي  شركت ها و كمپاني هاي  اروپايي  در كشور هستند. وي با اشاره به مشكلات و معضلات به وجود آمده ناشي از خشك شدن چندساله رودخانه هيرمند در منطقه سيستان افزود: خشك شدن اين رودخانه غيرقابل قبول است و انتظار داريم با وجودي كه در افغانستان هم خشكسالي بوده، موافقت نامه منعقده در رابطه با حق آبه ايران اجرا مي شد.
بروجردي گفت: با توجه به مذاكراتي كه تاكنون انجام شده و به زودي نيز هيأتي براي اين منظور به افغانستان اعزام مي شود، اميدواريم از حق ايران در زمينه انتقال جريان آب هيرمند به سيستان، دفاع و به موافقت نامه مربوطه عمل شود.
مردم درباره طرح تثبيت قيمتها نظر بدهند
ايرنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با صدور اطلاعيه اي مردم را به اعلام نقطه نظرها و ديدگاه هاي خود درباره مصوبه اخير نمايندگان مجلس درباره طرح اقتصادي تثبيت قيمتها فراخواند. اطلاعيه مركز پژوهش هاي مجلس شماره تلفن ۳۹۹۳۲۷۵۳ از ساعت هشت صبح تا ۱۵ براي دريافت ديدگاه ها و نظرهاي مردم در ارتباط با اين مصوبه اعلام شده است. علاوه بر اين عموم هموطنان مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي «خانه ملت» نقطه نظرهاي خود را در مورد طرح اقتصادي تثبيت قيمت ها ابراز كنند.
دواير معاضدت قضايي مردم را به بخشهاي قضايي راهنمايي مي كنند
ايرنا: معاون  قضائي  ويژه  قوه  قضائيه  با اشاره  به  ايجاد دواير معاضدت  قضائي در بخش هاي  مختلف  قوه  قضائيه ، گفت : اين  دواير با هدف  راهنمايي  مراجعيني كه  به  بخش هاي  مختلف  قضائي  مراجعه  مي كنند، ايجاد شده است .
«محمود شيرج» روز گذشته در گفت  و گو با خبرنگاران  در اين باره  اظهار داشت : اين  امر با توجه  به  كامل  نبودن  اطلاعات  و شكايات  مردم  براي  مراجعه  به  قسمت هاي  مختلف  تشكيلات  قضائي ، به خصوص  مراجع  ابتدايي  مورد توجه  قرارگرفت . وي ، با بيان  اين كه  اين  تشكيلات  در دادسراها و برخي  دادگاهها وجود دارد، گفت : اگر زمان  و امكانات  اجازه  دهد، اين  دواير در همه  مراكز قضائي  ايجاد خواهد شد. شيرج ، تأكيد كرد خدمات  اين  تشكيلات  رايگان  است
درخواست يك نماينده از خاتمي جهت كاهش همايش هاي پرهزينه
ايرنا: «عشرت  شايق» نماينده  مردم  تبريز در مجلس  شوراي  اسلامي در نامه اي  به رئيس  جمهوري ، از برگزاري  همايش ها و سمينارهاي  پرهزينه  در كشور انتقاد و از آقاي  خاتمي درخواست  كرد با لغو اين  همايش  ها، دستور دهد هزينه هاي  برگزاري  آنها صرف  خدمت  به  محرومان  جامعه  گردد. در اين  نامه  آمده است : بخش  عظيمي از بودجه  عمومي  كشور توسط دستگاههاي  دولتي  صرف  برگزاري  كنفرانس هاي  متعدد گرديده  است. اطمينان  دارم  در وضعيتي  كه  ميليونها نفر از مردم  كشور زير خط فقر زندگي  بوده  و از نداشتن  شغل ، سرپناه ، درمان ، آموزش  و بيمه  رنج  مي برند، هيچ  انسان  باوجداني  به  خود اجازه  نمي دهد كه  بودجه  كشور در راه  برگزاري  اينگونه  سمينارها و همايش ها به  هدر رود.
شايق در اين نامه اظهار داشت : برگزاري  همايش هاي  ساده  و كم هزينه  از اقتدار كشور نمي كاهد اما طولاني  شدن  صف  بيكاران ، اقتدار نظام  را تهديد مي كند.
سخنگوي دولت: سفرهاي خارجي كاركنان دولت افزايش نيافته است
ايسنا: سخنگوي دولت در رابطه با آن چه مبني بر ۱۱ هزار سفر خارجي كاركنان و تحميل ۵۰۰ ميليون دلار هزينه بابت اين سفرها به دولت مطرح شده است، تاكيد كرد كه نسبت به سال ۷۵ ميزان سفرهاي خارجي كاركنان دولت ۳۰ درصد كاهش داشته است.
عبدالله رمضان زاده افزود: در سال ۷۶ با توجه به آمار سفرهاي خارجي سال قبل، آقاي خاتمي دستور دادند ميزان سفرهاي خارجي كاهش پيدا كند كه بنابر اين دستور و با كاهش ميزان سفرهاي خارجي كاركنان دولت در سال ۷۷ نسبت به سال ۷۵ اين ميزان ۳۰ درصد كاهش داشته و در حال حاضر نيز از آن موقع بيشتر نشده است.
رمضان زاده گفت: كساني كه مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار را مطرح مي كنند يا نمي دانند ميليارد چيست و يا ارزش تومان را نمي دانند.
وي هم چنين درباره مطرح شدن انتقاداتي در رابطه با افزايش ۲۵ درصدي تصدي گري دولت با توجه به رو به پايان بودن برنامه سوم توسعه، تاكيد كرد تصدي گري دولت با مشكلاتي مواجه است، به عنوان مثال ما طبق ماده ۸۸ قانون تنظيم مقررات مالي دولت در مورد كاهش تصدي گري در امر آموزش و پرورش اقدام كرديم اما مجلس مخالفت كرد.
سخنگوي دولت هم چنين درباره  اينكه با آمدن وزير جديد راه و ترابري فرودگاه امام راه اندازي مي شود، گفت: آمادگي داريم به محض اينكه موانع جلوي راه دولت برداشته شود فرودگاه را راه اندازي كند.
شعلان ادعاهايش را مداما تكرار مي كند
ايسنا: براساس گزارش خبرگزاري رويتر، حازم شعلان بار ديگر طي اظهارات واهي و تكراري اش ايران و سوريه را به دخالت در امور عراق متهم كرد.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: حازم شعلان، وزير دفاع دولت موقت عراق مدعي شد: گفت وگوي دوجانبه براي ايران كافي نيست، آن چه كه ايران مي خواهد كنترل بر كل عراق است و اين هدف اصلي اين كشور است.
شعلان گفت: عراق براي كنترل مرز مشترك با ايران ابزار كافي را در اختيار ندارد. وي در ادامه با ابراز ترديد نسبت به نشست وزراي امور خارجه همسايگان عراق كه قرار است روز پنجشنبه در اردن برگزار شود، مدعي شد، ديگر طرف ها سوءاستفاه و بهره برداري از واقعيت عراق را آغاز كرده اند.
چلبي : اين اظهارات از منطقي شبيه منطق زرقاوي صادر مي شود
ايسنا: چلبي با انتقاد شديد از اظهارات اخير پادشاه اردن گفت: هدف اصلي اين گونه اظهارات ايجاد جو رعب و نگراني براي كشورهاي عربي و حتي آمريكاست. احمد چلبي، رئيس حزب كنگره ملي عراق، در گفت وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن تأكيد كرد: اين گونه مسايل حتي به ذهن ملت عراق، ايران، سوريه و لبنان نيز نمي رسد و موضع گيري اردن به دور از هر منطق سياسي است و كسي كه اينگونه سخنان را ارايه كند از منطقي مشابه منطق زرقاوي برخوردار است.
چلبي همچنين با اشاره به اتهامات حازم شعلان، وزير دفاع عراق به ايران و سوريه گفت: اظهارات شعلان آرا و ديدگاه هاي شخصي وي است و موضع گيري دولت عراق نمي باشد و خصوصا كه دولت عراق نيز اعلام كرده كه با هيچ يك از اين موضع گيري ها موافق نيست و شعلان بايد نسبت به اين گونه اظهارات توضيح دهد. در نتيجه بايد بگوييم اين گونه اتهامات جزئي از طرح ترساندن و نگران كردن طرف مقابل است كه اين روزها به وفور شاهد آن هستيم.
رئيس كنگره ملي عراق درباره ديدار خود از ايران و اين كه چرا ديدار وي به صورت كاملا مخفيانه و دور از اطلاع رسانه هاي خبري جهان انجام گرفته است گفت: ديدار من از ايران با درخواست دولت عراق انجام گرفته و هدف آن روشن كردن برخي از امور براي دولت ايران بوده است.
مجموع كمك هاي ايران به افغانستان به ۲۶۰ ميليون دلار مي رسد
ايسنا: سفير ايران در كابل گفت: ايران سالانه ۵۰ ميليون دلار به افغانستان اعطا كرده است و مجموع كمك هاي تهران به كابل تا سال ۲۰۰۶ به ۲۶۰ ميليون دلار خواهد رسيد. پايگاه اينترنتي AIF با اعلام خبر به نقل از محمدرضا بهرامي، سفير ايران در كابل طي ديدار با انور الحق احدي، وزير دارايي افغانستان افزود: ايران در حال اجراي ۱۶ پروژه عمراني به ارزش پنج ميليون دلار در افغانستان است. اين گزارش مي افزايد، اين پروژه ها ساخت جاده هرات به دوغارون و ساخت يك مركز فني و حرفه اي در هرات است. اين گزارش حاكي است، وزير دارايي افغانستان از ايران خواست تا طرحي را براي تأمين برق كابل ارايه دهد.
اعتراف كوفي عنان: به وعده كمك به آسيب ديدگان بم عمل نشد
ايسنا: كوفي عنان اذعان كرد كه به بسياري از قول هايي كه قرار بود، براي كمك به قربانيان و صدمه ديدگان بم انجام گيرد، عمل نشده است.خبرگزاري يونايتدپرس با مخابره اين خبر افزود: كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل از افراد خير خواست تا به تعهداتشان براي كمك به قربانيان زمين لرزه جنوب شرق آسيا و قربانيان تسونامي عمل كنند.براساس اين گزارش عنان گفت كه با توجه به گذشته نسبت به عمل خيرين به تعهداتشان نگران است.وي با اشاره به زمين لرزه سال گذشته بم در ايران گفت: ما تعهدات زيادي را براي ارايه كمك دريافت كرديم، اما تمامي آنچه را كه تعهد شده بود دريافت نكرديم و تجارب مشابه ديگري نيز داريم.
موساد خواستار افزايش بودجه براي مقابله با ايران شد
فارس: سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) دولت اين رژيم را براي دو برابركردن بودجه اش به منظور مقابله با آنچه تهديد هسته اي احتمالي ايران و حملات تروريستي خواند، تحت فشار قرارداده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، موساد اين درخواست را در ديدار كميته هاي امور خارجه و دفاعي پارلمان اسراييل مطرح كرده است.بنا بر گزارش هايي كه در رسانه هاي متعدد به چاپ رسيده، اين بودجه براي برخورد با ايران كه اسراييل و آمريكا آن را به توسعه سلاح هاي هسته اي متهم مي كنند و «شبكه هاي تروريستي بين المللي» كه حملاتي را عليه منافع اسراييل در خارج انجام مي دهند، ضروري است.
ابوترابي: جهان اسلام بايد براي رويارويي با تهديدات كاملا آماده باشد
مهر: نايب رييس دوم مجلس شوراي اسلامي در ديدار سفير سودان با اشاره به وجود تهديدهاي گوناگون بر ضد كشورهاي مسلمان تاكيد كرد: جهان اسلام بايد براي رويارويي با اين تهديدات كاملا آماده باشد.
حسن ابوترابي فرد جايگاه سودان در شاخ آفريقا را مهم خواند و با اشاره به اشغال عراق، تعرض گسترده رژيم صهيونيستي به مردم مسلمان فلسطين و بحران در افغانستان به عنوان نمونه هاي تهديد دشمنان گفت: مجالس كشورهاي اسلامي بايد در عرصه هاي بين المللي به ويژه در بين المجالس جهاني و بين المجالس اسلامي با اتخاذ مواضع مشترك، در راستاي گسترش اقتدار امت اسلامي گام بردارند.وي ضمن تاكيد بر ضرورت گسترش مناسبات همه جانبه با سودان برآمادگي تهران براي بسط و گسترش مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي با خارطوم تاكيد كرد.سفير سودان نيز در اين ديدار با ارايه گزارش از تحولات اخير اين كشور، به روند مذاكرات دولت سودان با شورشيان جنوب اين كشور و دستيابي به توافقنامه صلح اشاره كرد و گفت: خوشبختانه ما توانسته ايم با مذاكرات طولاني و دشوار با شورشيان جنوب، به جنگ ۵۰ ساله خاتمه دهيم و موافقتنامه صلح امضا كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |