چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۳ - Jan 5, 2005
فرماندار بغداد ترور شد
بر اثر انفجار بمب ۸۰ نيروي واكنش سريع عراق كشته و مجروح شدند
010707.jpg
گروه سياسي خارجي: ديروز در يكي از خونبارترين روزهاي عراق بر اثر انفجارهاي مختلف در اين كشور علاوه بر قتل فرماندار بغداد، بيش از ۸۰ تن از نيروهاي واكنش سريع اين كشور كشته و مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز افراد مسلح به خودروهاي حامل الحيدري فرماندار بغداد و محافظ وي در جاده حد فاصل مناطق غربي حريه و عدل شليك كردند و هر دو را به قتل رساندند. در همين حال شبكه خبري العربيه از انفجار يك ماشين بمب گذاري شده در برابر مقر نيروهاي واكنش سريع عراق در بغداد خبر داد كه تا لحظه مخابره خبر بيش از ۲۰ نفر از اين افراد كشته و افزون بر ۶۰ نفر زخمي شدند.شبكه مذكور همچنين از احتمال افزايش تلفات اين حادثه خبر مي داد.
انفجار مذكور با بكارگيري مقدار زيادي مواد منفجره در يك اتومبيل حامل سوخت انجام گرفت كه آتش سوزي هاي گسترده اي نيز در برداشت.
از سوي ديگر افراد مسلح ديروز در شهر الخاص يك عضو سابق شوراي اين شهر را به قتل رساندند.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري مهر ديروز در فاصله كمتر از چند ساعت پس از حمله به مقر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در شهر بعقوبه، مهاجمان مسلح به دفتر حزب وفاق ملي عراق در اين شهر حمله كردند. اين حمله و شدت انفجار آن به گونه اي بود كه دفتر مذكور كاملاً تخريب شد.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از بيانيه ارتش آمريكا اعلام كرد كه يك تفنگدار دريايي اين كشور ديروز در استان الانبار در غرب بغداد كشته شد.همچنين خبرگزاري رويترز اعلام داشت كه شبه نظاميان عراقي، روز شنبه سه تبعه انگليسي را در بغداد به قتل رساندند.
بيانيه ارتش اسلامي در عراق
خطاب به مردم آمريكا
ارتش اسلامي عراق در پيامي به مردم آمريكا به مناسبت آغاز سال نو ميلادي اعلام كرد كه سال ،۲۰۰۵ سال غرق شدن آمريكا در گردابي از مشكلات خواهد بود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه  الراي العام -چاپ كويت - گروه «ارتش اسلامي در عراق» كه از گروه هاي اصلي شبه نظامي در اين كشور است، در پيامي خطاب به مردم آمريكا اعلام كرد: مجاهدان به ياري خداوند در سال جديد حوادث غير منتظره اي را براي فرزندانتان در خارج و حوادث فجيع تري را هم براي خودتان در داخل آمريكا تدارك ديده اند.
اين گروه با اشاره به «آغاز جنگ هاي صليبي در عراق» اظهار داشت: ما سعي كرديم كه اين جنگ ها را ناديده بگيريم ولي متاسفانه نمي توانيم به اين روند ادامه دهيم، زيرا هر روز شاهد بي حرمتي و حملات سربازانتان به مقدسات اسلامي علماي ديني هستيم.
روزنامه انگليسي تايمز نيز به نقل از رئيس سرويس جاسوسي عراق نوشت: تعداد افراد مسلح عراقي با رسيدن به مرز ۲۰۰ هزار نفر از تعداد نيروهاي ائتلافي تحت امر آمريكا بيشتر شده است.
روزنامه تايمز در شماره ديروز خود افزود: اين تعداد بسيار بالاتر از آماري است كه ارتش آمريكا تاكنون اعتراف كرده است و نشان دهنده تصوير بسيار مبهمي از چالش پيش روي مقامات عراقي و حاميان آمريكايي و انگليسي آنها با نزديك شدن به انتخابات است.
ژنرال محمد عبدالله شهواني ، مدير سرويسهاي جديد اطلاعاتي عراق گفت: فكر مي كنم مقاومت بزرگتر از ارتش آمريكا در عراق باشد. فكر مي كنم مقاومت متشكل از بيش از ۲۰۰ هزار نفر باشد.
ژنرال شهواني تأكيد كرد، دست كم ۴۰ هزار مبارز سرسخت كه با نيروهاي آمريكايي و عراقي مي جنگند، در كنار شمار قبال توجهي از مهاجمان و داوطلبان پاره وقت كه حمايت لجستيكي، اطلاعاتي، پناهگاهي و مالي مي كنند، حضور دارند.
شايعه دستگيري زرقاوي تكذيب شد
ديروز روزنامه اماراتي البيان اعلام داشت كه ابومصعب الزرقاوي، رهبر گروه القاعده عراق در شهر بعقوبه دستگير شده است. اما پس از مدتي از سوي مقامات آمريكايي و عراقي اين خبر تكذيب شد.

گروههاي مقاومت فلسطيني:
ابومازن خائن به آرمان هاي مقاومت فلسطين است
ايسنا: گروه هاي فلسطيني با صدور بيانيه شديداللحني در اعتراض به اظهارات محمود عباس (ابومازن) مبني بر ضرورت متوقف شدن حملات موشكي به مناطق اسرائيلي، اعلام كردند: ابومازن بايد رسما از ملت فلسطين و گروه هاي مقاومت عذرخواهي كند.
به گزارش روزنامه البيان - چاپ امارات - دراين بيانيه ذكر شده است: حملات موشكي گروه هاي فلسطيني به شهرك هاي اسرائيل تا زمان مجبور ساختن صهيونيستها به خروج از مناطق اشغال شده فلسطينيان هم چنان ادامه خواهد يافت.
در اين بيانيه همچنين گروه هاي فلسطيني ضمن تعهد به ادامه مقاومت مسلحانه و انتفاضه اعلام داشتند كه حملات موشكي به مناطق اسرائيلي، كابوسي خواهد بود كه تا خروج آخرين اسرائيلي هميشه همراه صهيونيستها خواهد بود.

ابومازن عذرخواهي از گروه هاي فلسطيني را نپذيرفت
010710.jpg
درمقابل اين درخواست ابومازن از عذرخواهي از گروه هاي فلسطيني به خاطر اظهارات خود مبني بر اينكه شليك موشك از سوي مقاومت به سمت شهرك هاي يهودي نشين بي فايده است، خودداري كرد.پايگاه اينترنتي ايلاف ديروز با اعلام اين خبر نوشت: ابومازن كه در برابر صدها تن از نمايندگان اصناف فلسطين سخن مي گفت، تاكيد كرد: حكومت قانون راضي نمي شود ايجاد ناامني بهانه به دست اسراييل بدهد تا ما را بكشند.
ابومازن اين سخنان را در واكنش به درخواست هفت گروه فلسطيني براي عذرخواهي وي در قبال اظهاراتش ايراد كرد.ابومازن روز دوشنبه در جمع گروهي از تجار فلسطيني در غزه گفت: امروز يك نفر از من پرسيد نظر شما درباره حملات موشكي مبارزان فلسطيني به اسراييل چيست و من گفتم من اين حملات را صرف نظر از اينكه عاملان آنها چه كساني هستند، محكوم مي كنم.
وي تصريح كرد: تجربه ثابت كرده است اين موشك ها معمولا در بيابان يا منازل فلسطيني فرود مي آيند و منجر به مرگ كودكان ما مي شوند.

قزاقستان در درياي خزر پايگاه نظامي ايجاد مي كند
010713.jpg
باكو _ ايرنا: روزنامه «شرق» چاپ باكو ديروز نوشت: قزاقستان درصدد ايجاد پايگاه نظامي در درياي خزر است و از كمك روسيه در اين زمينه بهره مند خواهد شد.
اين روزنامه به نقل از وزير دفاع قزاقستان افزود: «آستانه» با پيروي از اصل دوستي و همزيستي مسالمت آميز با كشورهاي ساحلي، اقدام به اين كار مي كند.«مختار آلتونباي اف» افزود: درياي خزر بايد به حوزه صلح، دوستي و حسن نيت تبديل شود و قزاقستان براي تامين امنيت اين دريا آماده همكاري با همه كشورهاي ساحلي است.شرق با استناد به سخنان مقام نظامي قزاقستان افزود: روسيه نيز درصدد ارايه كمك به قزاقستان براي تشكيل نيروي دريايي، تاسيس مراكز آموزشي و تامين امنيت اين كشور است.

نيروهاي رژيم صهيونيستي ۱۴ فلسطيني
را در غزه شهيد و مجروح كردند
ايسنا: منابع امنيتي و پزشكان فلسطيني اعلام كردند در حمله تانكهاي رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه تاكنون هشت فلسطيني به شهادت رسيده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تانكهاي نظاميان اسرائيلي به سوي دو خانه در بيت  لاحيا در شمال شهر غزه شليك كردند. شاهدان فلسطيني اعلام كردند، شليك به اين خانه ها كمي  پس از حمله راكتي و خمپاره اي مبارزان فلسطيني صورت گرفت. اين در حالي است كه منابع رژيم صهيونيستي ادعا كردند آنها به سوي يك گروه ۹ نفره از مبارزان ماسك دار فلسطيني كه با پرتاب كننده راكت ديده شده اند، شليك كردند.
آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي به نظاميانش اختيار داده تا به هر نحوي از حملات راكتي مبارزان فلسطيني جلوگيري به عمل آورند.
در حمله ديروز همچنين شش فلسطيني زخمي  شدند.

آنكارا از تشكيل هلال شيعي در منطقه نگراني ندارد
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه تركيه در گفت وگو با يك روزنامه صهيونيستي گفت تركيه كه يك كشور مسلمان سني است برخلاف اردن از تشكيل هلال شيعي در منطقه با حضور كشورهاي ايران، سوريه، لبنان و عراق نگران نيست.
عبدالله گل در گفت  وگو با روزنامه هاآرتص كه در اولين سفر خود به سرزمينهاي اشغالي از زمان به قدرت رسيدنش در ماه مارس ۲۰۰۳ صحبت مي كرد، افزود: «مهم آن است كه دمكراسي در منطقه حاكم شود.دولت منتخب عراق بايد منعكس كننده اراده و خواست مردم باشد. مسئله اصلي اين است كه عراق متحد باقي بماند.»
گل تأكيد كرد: «در مورد مناطق كردنشين عراق، ادعاي رسمي اسرائيل را مبني بر اين  كه هيچ فعاليتي از سوي اسرائيلي ها در آن منطقه وجود ندارد، مي پذيريم اما ادعاهاي ضد و نقيضي وجود دارد.»

حسني مبارك براي ميانجيگري ميان
عربستان و ليبي به رياض رفت
خبر گزاري مهر : حسني مبارك رئيس جمهوري مصر ديروز در چارچوب تلاش براي حل و فصل اختلافات ديپلماتيك ميان عربستان سعودي و ليبي به رياض سفر كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس اعلام يك منبع ديپلماتيك مصر، قرار است رئيس جمهوري اين كشور در جريان اين سفر با شاهزاده عبدالله بن عبدالعزيز وليعهد عربستان ديدار و گفتگو كند.
بنابراين گزارش، سرلشگر سليمان رئيس سازمان اطلاعات ۲۶مصر دسامبر گذشته براي آرام كردن تنش ميان رياض و طرابلس اقدام به سفر فوري به عربستان كرد.
مسئولان مصري اعلام كردند ميانجيگري سليمان با موافقت ميان دو كشور ليبي و عربستان براي پايان دادن به جنگ تبليغاتي ميان دو كشور صورت گرفت.

كوتاه از سياست جهان
كوبا روابط ديپلماتيك خود را با كشورهاي اروپايي از سر گرفت
ايسنا: به گفته وزير امورخارجه كوبا، دولت اين كشور روابط ديپلماتيك خود را با هشت كشور اروپايي از جمله فرانسه،  آلمان و انگليس از سر گرفته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، روابط كوبا با اروپا پس از سركوب ناراضيان اين جزيره توسط فيدل كاسترو، رهبر كوبا در مارس ۲۰۰۳ و محكوم كردن ۷۵ تن از آنها به حبس بلندمدت تيره شد.
مراسم تحليف رئيس جمهوري جديد اوكراين ۲۴ دي ماه برگزار مي شود
مسكو _ ايرنا: مراسم تحليف رئيس جمهوري جديد اوكراين ۱۳ ژانويه (۲۴ دي ماه) به طور رسمي در پارلمان اين كشور «رادا» برگزار مي شود.
نمايندگان پارلمان اوكراين ديروز اين تاريخ را براي شروع به كار ويكتور يوشچنكو نامزد غربگرا كه در انتخابات اخير رياست جمهوري اين كشور به پيروزي رسيد تعيين كردند.وي قرار است جانشين لئونيد كوچما شود كه در دوره اخير رئيس جمهوري اين كشور بود.
حمايت روسيه از عضويت دائم آلمان در شوراي امنيت
ايرنا: روسيه اعلام كرد: از نامزدي آلمان براي تصاحب كرسي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد حمايت مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه گفت: مسكو براي حمايت از نامزدي آلمان جهت تصاحب كرسي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد آمادگي دارد.وزير امور خارجه روسيه در گفت وگو با يك روزنامه آلماني افزود: «ما در صورت تصميم گيري براي افزايش اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد آماده هستيم از نامزدي آلمان براي تصاحب كرسي دائم در اين شورا حمايت كنيم، همچنانكه از نامزدي كشورهاي ديگري همچون هند، برزيل و ژاپن نيز براي اين امر حمايت مي كنيم» .
رئيس جديد كاركنان سازمان ملل منصوب شد
مهر: دبيركل سازمان ملل مدير برنامه توسعه اين سازمان را به عنوان رئيس جديد كاركنان سازمان ملل منصوب كرد. اين اقدام بخشي از جابجايي گسترده اشخاص به منظور كمك به اين سازمان براي مقابله با اتهامات ارتشاء و توجه بيشتر به مبارزه با فقر است.به گزارش روزنامه واشنگتن پست، كوفي عنان ديروز در يك كنفرانس خبري اعلام كرد: مارك مالوچ برائون مدير برنامه توسعه  سازمان ملل، طي دو سال باقي مانده از دوران دبير كلي وي به عنوان رئيس كاركنان اين سازمان در زمينه توسعه اقتصادي به وي كمك خواهد كرد.
اعتراض پاكستان به افغانستان
واحد مركزي خبر: در پي تيراندازي از خاك افغانستان به گروهي از نظاميان پاكستان در مرز مشترك دو كشور، اسلام آباد به طور رسمي به كابل اعتراض كرد.
پاكستان اعتراض كتبي خود را در اين باره به دولت افغانستان تسليم كرد.
سرلشكر «شوكت سلطان» سخنگوي ارتش پاكستان با تهاجمي خواندن اين تيراندازي كه به تازگي با استفاده از خمپاره صورت گرفت خاطرنشان كرد: بر اثر اين حمله يك تن كشته و سه نفر زخمي شدند.سخنگوي ارتش پاكستان افزود: هر چند هنوز عاملان واقعي اين حمله شناسايي نشده اند اما آن را نمي توان اقدامي برنامه ريزي نشده و اشتباهي غيرعمد تلقي كرد.شوكت سلطان در اين حال خاطرنشان كرد: ارتش پاكستان نيز به اين تهاجم پاسخ متقابل داده است.
اسلحه كره شمالي براي مورو
روزنامه ژاپني يوميوري نوشت،  كره شمالي در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ ميلادي بيش از ۱۰ هزار قبضه تفنگ خودكار و سلاح هاي ديگر به جبهه آزاديبخش اسلامي مورو فروخته است.اين روزنامه افزود: تحقيقات مقامات امنيتي كشورهاي جنوب شرق آسيا، نشان مي دهد كه گروه چريكي اسلامي مورو در ژوئن سال ۱۹۹۹ ميلادي همچنين خواستار فروش زيردريايي هاي كوچك از سوي كره شمالي به اين گروه شده است.اين روزنامه به نقل از مقامات امنيتي كشورهاي جنوب شرقي آسيا كه هويت آنها را مشخص نساخت،  نوشت، معاملات اين سلاح ها كه عمدتا در مالزي صورت گرفته، پس از آنكه مداركي از جبهه آزاديبخش اسلامي مورو در نوامبر سال ۲۰۰۴ ميلادي به دست مقامات افتاد، آشكار شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |