دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۸
سراج و شب عاشقان بيدل
027660.jpg
عكس : حسين سلمانزاده 
پس از مدتي سكوت صحنه اي، حسام الدين سراج دوباره پاي به صحنه موسيقي نهاد. اين خواننده محجوب اصفهاني كه از همان سال هاي اوليه دهه 60 بسياري را مجذوب صداي حزن انگيز و پروپيمانش كرد، به تازگي كاستي تازه هم منتشر كرده است و شايد همين كاست و مجموعه آهنگ هاي آن محملي شد تا بار ديگر وي در يكي از سالن هاي موسيقي كرج به صحنه رود. سراج در اين برنامه برخي از ماندني ترين تصانيف خود را اجرا كرد.
اين خواننده كه ملودي بسياري از تصانيفش را خود مي  نويسد و جالب توجه اينكه بهترين تصانيفش، همان هايي اند كه خود ملودي اش را نوشته، با چند كاستي كه تحت عنوان نينوا منتشر شد، به عرصه موسيقي كشور پا نهاد. سپس در حوزه هنري با محسن نفر آثاري را منتشر ساخت كه برخي از درخشان ترين آثار موسيقي دهه 60 به حساب مي  آمد. در اين آلبوم ها وصل مستان، اي عاشقان و... نفر به عنوان آهنگساز و نوازنده اي خوش  استعداد به جامعه شناسانده شد. سراج و نفر اين همكاري را ادامه ندادند و نفر به كنج عزلت رفت تا سالها بعد كه كاستي از اجراهاي صحنه ا ي اش را تحت عنوان فكرنو انتشارداد. سراج اما، با چند گروه به فعاليت پرداخت كه از جمله آنها اركستر جاويدان است كه در كرج به اجراي برنامه پرداختند. اين اجرا اگرچه با قطعي برق، ميكروفن، صدا و بسياري مشكلات ديگر همراه بود، اما اجراي دلنشين تصانيفي چون شب عاشقان بيدل و ملكا ذكر تو گويم، حلاوت اجرا را به كام تماشاگران كرد.

سوئدي ها مغروق موج بلند
رضا محدث 
سوئد همچنان در عزاي عمومي است. حادثه سونامي يكي از تلخ ترين حوادث براي ملت و مردم سوئد بود. تاكنون مشخص شده است كه 52 سوئدي در اين حادثه كشته شده اند، اما نكته مهمتر آنكه هنوز يكهزار و 900 نفر از سوئدي هايي كه به مناطق حادثه ديده رفته بودند، ناپديدند و حتي اجساد آنها نيز پيدا نشده است.
سوئدي ها و بسياري از كشورهاي اروپايي هنوز نمي دانند چگونه بايد با اين حادثه مقابله كنند. كشور ما كشور بسيار، بسيار آرامي است. نه جنگي، نه دعوايي. ما با هيچ كشوري مشكلي نداشتيم و اين تجربه اي بسيار دشوار و غم انگيز براي ما بود. اين صحبت هاي گوران پرسون نخست وزير سوئد بود.
براي سالهاي طولاني اين كشور اسكانديناوي در آرامش و صلح و امنيت زندگي كرده بود و مردم اين سرزمين همچون مردم اكثر اروپا فرا گرفته بودند كه چگونه با سرماي زمستان زندگي كنند تا اينكه يك پيشنهاد استثنايي، يك پرواز چارتر ارزانقيمت افراد زيادي را وسوسه كرد تا تعطيلات امسالشان را در گرماي سواحل آسياي جنوب شرقي سپري كنند، اما اين پرواز ارزان و استثنايي هرگز پيش بيني اين حادثه وحشتناك را نكرده بود.
اما مشكل اصلي از الان و بعد از حادثه و بازگشت بازماندگان اتفاق افتاده است. سخنان يكي از سوئدي هايي كه به همراه فرزند پسرش از اين حادثه جان سالم به در برده اند را بخوانيد.
به پسرم گفته ام كه مادر و خواهرت ناپديد و هنوز پيدا نشده اند.
نيكلاس ليندسكوگ 36 ساله است. او يك مشكل بزرگ دارد و آن اينكه چگونه به پسر 7 ساله اش بگويد كه ديگر مادر و خواهرش را نخواهد ديد. هنگامي كه آنها در ساحل خائولاك تايلند بودند، موج بزرگي آنها را با خود برده بود. مرحله به مرحله دارم او را آماده مي كنم تا به او بگويم كه مادر و خواهر او به بهشت رفته اند و از آنجا در كنار او هستند. پسر 7 ساله او هوگو هنگام زلزله در حال شنا كردن در استخر بود. او با ديدن موج عظيم از استخر بيرون آمد، اما موج او را با خود برد تكه چوبي كه از كنارش مي گذشت را گرفت، اين كار هم موجب شد دندان هوگو در برخورد با همان تكه چوب بشكند.
او توسط امواج به جنگلي برده شد و توسط محلي هاي آن منطقه به بيمارستاني كوچك انتقال يافت.
او باهوش و قوي است، اما اين روزها سوالات عجيبي مي پرسد؛ در خصوص حادثه و اينكه آيا امكان دارد زلزله در سوئد هم اتفاق بيفتد؟
در حدود 20 هزار سوئدي هنگام زلزله در تايلند بودند. اين تجربه سخت تر از حادثه غرق شدن كشتي در سال 1994 براي سوئدي ها بوده است؛ هنگامي كه كشتي تفريحي استوني در دريا غرق شد و 550 نفر از سوئدي ها كشته شدند.
براي كشوري كه بيش از 200 سال است كه در هيچ جنگي شركت نكرده، پيش آمدن چنين مرگ و ميري بسيار غم انگيز است.
سوئد 9 ميليون نفر جمعيت دارد، در حالي كه شهرهايي نيز هستند كه جمعيتي بسيار كمتر دارند. بروما شهري است در غرب استكهلم با جمعيتي 60 هزار نفري. 450 نفر از اهالي اين شهر كم جمعيت ماه گذشته براي تعطيلات سال نو خود عازم تايلند شده بودند.
سلهيم اكوال، مدير يكي از مدارس اين شهر مي گويد: نيمي از مدارس شهر بعد از تعطيلات بازگشايي شده است، اما ما هنوز صندلي هاي خالي زيادي داريم.
در مدرسه ما 305 دانش آموز 6 تا 12 سال مشغول تحصيل هستند. من خانواده اي را مي شناسم كه 3 فرزند آنها در مدرسه ما تحصيل مي كردند، اما حالا آنها تنها يك فرزند دارند. پدر اين خانواده هم در بيمارستان به خاطر آب زيادي كه در ريه او رفته بود، درگذشت.
چهارشنبه گذشته اولين سري از كشته شدگان حادثه در تابوت به كشور بازگشتند، اما آنها هنوز به خاك سپرده نشده اند و در پزشكي قانوني استكهلم نگهداري مي شوند.
دكتر درويد، رئيس اين مركز مي گويد: اجساد بسيار بدتر از آن چيزي هستند كه فكرش را مي كردم. همچنان وضعيت يكهزار و 900 نفر از سوئدي ها نامشخص است. شايد آنها هيچ وقت داخل تابوت هم قرار نگيرند.

محبوب ترين مجري ايران
حسيني برد
027666.jpg
سيد محمدحسيني محبوب ترين مجري تلويزيون؟ نظرسنجي صدا وسيما از مردم حاكي از اين خبر است... و البته باورش دشوار بود!
محمدحسيني چهره شناخته  شده اي است. بازيگر نقش هاي هنري جنگ 73 كه همراه كاظم احمدزاده در برنامه شب بخير تهران شناخته شد و بعد از بازي در يك سريال با اجراي مشترك يك مسابقه بزرگ اوج گرفت و اسم در كرد.
پس از چند سال ناباورانه از شبكه پنج  به شبكه سه آمد، انتقالي كه با نتايج نظرسنجي اخير صدا وسيما مي  تواند مايه دلخوري شبكه پنجي ها باشد.
حسيني در تابستان گذشته با حسين رفيعي برنامه مهتاب را هر شب روي آنتن برد و در حال حاضر شب هاي جمعه با مسابقه سيمرغ كه از شبكه سوم پخش مي  شود مردم را سرگرم مي  كند.
محمد حسيني بر اساس آخرين نظرسنجي انجام شده با 27/86 درصد آرا محبوب ترين مجري تلويزيوني شناخته شده است. رتبه اي كه به دليل حضور مجريان شناخته شده ، به نظر نمي رسيد به او برسد. البته اينكه اين نظرسنجي چگونه انجام شده و كدام سايت يا كدام شماره تلفن مسوول جمع آوري آرا بوده، نكته اي است كه اعلام نشده، اما خبر اعلام شده؛ كسب رتبه اول مجري ها توسط محمدحسيني در خود نكاتي دارد كه بايد به آنها پرداخت؛ از جمله اينكه سليقه بينندگان تلويزيوني در ايران در چه سطحي است و البته اين نكته كه حسيني با اتكا به كدام شاخصه مجري گري اين موفقيت را به دست  آورده است.
از محمدحسيني كه بگذريم، عادل فردوسي پور مجري و گزارشگر برنامه نود و مسابقات فوتبال در اين نظرسنجي با 64/84 درصد به عنوان نفر دوم برگزيده شده؛ مجري برنامه پر سروصداي نود كه شكل اجراي او كاملامتفاوت با حسيني است.
داريوش فرضيايي عمو پورنگ مجري برنامه كودك شبكه اول، 16/84 درصد آرا را به خود اختصاص داده، آرايي كه به نظر اكثريت آن مربوط به كودكاني است كه هر روز چهارچشمي پاي برنامه پورنگ مي  نشينند.
نگاهي به جدول انتخاب بهترين هاي سيما از نگاه آراي مردي نشان مي  دهد كه حسين رفيعي مجري مهتاب، مرتضي حيدري مجري گفت وگوي ويژه خبري شبكه ،۲ مزدك ميرزايي مجري و گزارشگر ورزشي و داريوش كاردان مجري صندلي داغ در پله هاي بعدي قرار دارند. اين نظرسنجي-اگر جشنواره هاي سيما را در نظر نگيريم- اولين نظرسنجي از اين دست است. در حالي است كه در تمام دنيا نشريات حوزه سينما و تلويزيون دست به انتخاب محبوب ترين ها مي  زنند، خوب است سيماي جمهوري اسلامي نيز در اين زمينه تعاملي مناسب با مطبوعات داشته باشد. چه، اين يك خبر معمولي نيست.

معضل دوقلو بودن
يك افسر پليس كانادا در روز كاري خود دو بار در يك مسير، يك خودرو را با يك سرنشين و سرعت مشابه متوقف و ملزم به پرداخت جريمه كرد. اين افسر پليس بار اول يك خانم 18 ساله را به خاطر سرعت زيادش متوقف و جريمه كرد و چند ساعت بعد همان خودرو را به خاطر سرعت زياد در همان مكان اما در مسير برگشت متوقف كرد.
افسر پليس ابتدا فكر كرد كه همان خانم 18 ساله را توقيف كرده است اما بعد از دقت كردن به هويت نفر دوم، متوجه شد اين فرد، دوقلوي نفر اولي است و هر دو خواهر دوقلو هستند.
بنا به اظهار نظر پليس تنها تفاوتي كه ميان آن دو وجود داشت هويت شناسنامه اي آنها بوده است و در چهره و پرخاشگري هر دو مثل هم بودند.

زلزله هسته اي
يك هفته نامه مصري ادعا كرد كه عامل زلزله تسونامي در جنوب آسيا، آزمايش هاي مشترك هسته اي هند و اسرائيل بوده است. اين هفته نامه مدعي شد كه اين آزمايش ها در اقيانوس هند صورت گرفته است. هفته نامه مصري AL- Obsoa در ادامه با متهم كردن آمريكا و اسرائيل به كمك به برنامه هاي هسته اي هند اعلام كرد كه دلايل طبيعي زلزله تسونامي همچنان عامل اول زلزله تسونامي به شمار مي  رود.

حرف هاي خاله زنكي
براد پيت و همسرش جنيفر آنيستون، شايعات گذشته را رد كردند. براد پيت و همسرش كه در جزاير كارابين به سر مي  برند شايعاتي را كه گفته مي  شد ازدواج آنان با بحران روبه رو شده است، تكذيب كردند. اينگونه حرف ها كه هميشه هم براي بازيگران و ورزشكاران معروف دردسرساز بوده است، چندي بود كه به سراغ برادپيت و همسرش آمده بود. پيش از اين گفته مي  شد كه برادپيت قصد ازدواج با آنجلينا جولي را دارد كه اين نيز تكذيب شد. خلاصه مشهور بودن است و هزار دردسر!

امداد فيلي
خبرگزاري رويترز- تايلند، فوكه: فيل ها براي جست وجوي اجساد در حال فساد در جنگل هاي نواحي ساحلي ويران شده در تايلند به امدادگران پيوستند.
۶ فيل غول پيكر كه در آخرين فيلم اليور استون الكساندر حضور داشتند از يك محل نگهداري فيل ها در پايتخت قديم آيوتايا در 500 مايلي شمال جزيره خسارت ديده فوكه براي سرعت بخشيدن به عمليات جست وجو به محل حادثه اعزام شدند.
مربي فيل ها همان طور كه بر سر آنها فرياد مي كشيد تا از ميان درخت هاي انبوه بگذرند، گفت: ما از فيل ها استفاده مي كنيم زيرا كاميون هاي باركش نمي توانند از ميان جنگل هاي انبوه بگذرند. فيل ها مثل ماشين هاي بزرگ هستند. آنها تمام عمر خود را در جنگل ها بوده اند.
طي مصاحبه، فيل ها با زنجيرهاي متصل به پاهايشان يك قطعه بتني و يك درخت را حركت دادند و جسد متلاشي شده يك مرد نمايان شد.
هنوز صدها جسد زير خرواري از بتن و سيمان در نواحي ساحلي كه محل تجمع توريست ها در تعطيلات سال نو بود، گير افتاده اند.
بعضي مناطق براي استفاده وسايط نقليه سنگين كاملا غير قابل دسترس هستند و كار را براي امدادگران غير ممكن مي سازند.

قهرمانان قلابي
ارتش آمريكا براي بالا بردن روحيه سربازان آمريكايي دست به اقدامات فراواني زده است، از برگزاري كنسرت هاي مختلف موسيقي گرفته تا حضور بازيگران، دولتمردان و حتي روانپزشكان. اما اين بار برخي از كشتي كچ كاران آمريكايي كه در شوهاي مختلف تلويزيوني حضار را سرگرم مي كنند، با حضور در بين سربازان آمريكايي قصد دارند تا روحيه آنان را براي مقدار اندكي هم كه شده بالا ببرند. ادي گورئو يكي از كچ كاران مشهور است كه به ميان نظاميان مستقر در عراق رفته است.
كچ ورزشي است كه فقط در آمريكا طرفدار دارد، آنجا كه دو نفر، فقط به صورت ظاهري همديگر را كتك مي زنند و ميليون ها نفر از ذوق از حال مي روند!

دكه
محمود عباس برنده احتمالي 
027657.jpg

027654.jpg
027651.jpg
027648.jpg
027645.jpg
نگاهي مي اندازيم به روزنامه هاي منتشر شده شنبه 8 ژانويه.
روزنامه واشنگتن پست خبر اول خود را همچون روزهاي گذشته به فاجعه سونامي اختصاص داده است. روزنامه لس آنجلس تايمز علاوه بر اينكه عكس اول خود را به خبر زلزله اختصاص داده، در گوشه اي از صفحه به انتخابات روز يكشنبه فلسطين اشاره كرده و مي نويسد: رقابت بر سر تصدي پست عرفات فردا انجام مي شود.
دو روزنامه فرانسوي ليبراسيون و همچنين فيگارو برخلاف روزهاي گذشته، اين بار تيتر اول خود را به انتخابات روز يكشنبه فلسطين اختصاص داد ه اند. ليبراسيون مي نويسد: فلسطيني ها فردا براي انتخاب جايگزين عرفات به پاي صندوق هاي راي مي روند.
فيگارو با چاپ عكس محمود عباس، او را به عنوان برنده احتمالي انتخاب نهم ژانويه معرفي كرده است.

كوتاه تر از گزارش
دستمال كاغذي براي فروش درeBay
دستمال كاغذي مخصوص دستشويي كه بيتل ها از استفاده از آن امتناع كردند براي فروش در سايت eBay گذاشته شد. اين دستمال كاغذي با مبلغ پايه 40 هزار پوند براي فروش در سايت eBay گذاشته شد. اين بسته دستمال كاغذي براي اولين بار درسال۱۹۸۰ به فروش گذاشته شد و از آن موقع تاكنون دريك جعبه شيشه اي نگهداري شده است.
تقويم 364 روزه 
يك فيزيكدان آمريكايي توانست تقويمي را طراحي كند كه تاريخ هر روز هفته برابر با تاريخ همان روز هفته در سال آينده است. در تقويم هاي فعلي كه مبناي 365 روزه دارند روزهاي هفته، در سال بعد تاريخ متفاوتي نسبت به روزهاي هفته در سال جاري دارند. اما ديك هنري، فيزيكدان آمريكايي، تقويمي را طراحي كرده كه مبناي 364 روزه دارد و به 52 هفته تقسيم شده است.
در تقويم هنري، ماه هاي مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر هر كدام 31 روزه و ديگر ماه ها 30 روزه هستند.
در اين تقويم روز كريسمس، روز يكشنبه است. براي حفظ و همزماني روزهاي اين تقويم با فصول سال، هنري هر پنج يا شش سال يك هفته به هفته هاي سال اضافه كرده، از اين رو در ماه هاي سال  گنجانيده نشده است. او به خاطر علاقه اي كه به فيزيكدان معروف اسحاق نيوتن دارد اين هفته را هفته نيوتن ناميده است.
اون گيجريك، ستاره شناس و تاريخدان دانشگاه هاروارد درخصوص تقويم پيش گفته اظهار داشت: اين تقويم بسيار مفيد و كاربردي است.
ازدواج با جسد
يك زن صربستاني به خاطر ازدواج با يك جسد به تحمل 18 ماه حبس محكوم شد. وينكاميجوويك 32 ساله با ميودراك تاموويك 68 ساله ازدواج كرد، اما اين رويداد مردم پسند زماني رخ داد كه مرد زندگي وينكا ميجوويك ديگر دراين جهان حضور نداشت. اما به غير از عشق احتمالي، اين ازدواج دليل مهمتري داشت و آن هم وضعيت مالي جسد 68 ساله بود. خانم 32 ساله صربستاني با دادن رشوه به يك اداره ثبت ازدواج و همچنين رشوه دادن به دو نفر شاهد يك ازدواج ساختگي را درست كرد تا بتواند ارث باقي مانده از ميودراك را بالا بكشد، اما خب، نشد كه بشه!

چارچوب
بوش-  آرنولد؛ حمايت و تشكر
027663.jpg
بوش، رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد كه از اصلاحيه قانون كانديداتوري پست رياست جمهوري اين كشور حمايت مي  كند. در اين اصلاحيه آمده كه افراد متقاضي غيربومي كه اصالت آمريكايي ندارند ودر آمريكا به دنيا نيامده اند نيز مي  توانند در انتخابات رياست جمهوري آمريكا شركت كنند.
آرنولد شوارتزينگر هنرپيشه  هاليوود و فرماندار ايالت كاليفرنيا طي يك كنفرانس خبري و در پاسخ به اين اقدام بوش، از وي تشكر و قدرداني كرد.
آرنولد در ادامه نطق خود اظهار داشت كه او اجازه خواهد داد تا از سواحل اين ايالت براي اكتشاف چاه هاي نفتي بهره برداري و از اين ثروت براي كمك به خوداتكايي آمريكا در قبال مساله تامين سوخت هاي فسيلي استفاده شود.

سرقلم
بلر بالاخره از تعطيلات برگشت 
توني بلر، نخست وزير انگليس با رها كردن تعطيلات خود قصد عزيمت به كشورش را كرد. اين خبر شايد در ديد اول جذابيت آنچناني نداشته باشد، اما وقتي كه صحبت از علت آن باشد جالب توجه خواهد بود.
بلر تعطيلات خود را نيمه كاره رها كرد، آن هم به خاطر انتقادهايي كه سياستمداران انگليسي به او روا داشتند كه چرا با وجود فاجعه انساني سونامي او ترجيح داده است در شرم الشيخ مصر باقي بماند و به تعطيلات خود ادامه دهد. اين گونه بود كه بلر نخست وزير تصميم مي گيرد به انگليس برگردد.
روز پيش هم يكي از نمايندگان مجلس به بي .بي. سي گفت: هر كس در مقام و موقعيت بلر قرار داشت، وظيفه خود مي دانست كه سريعا به محل كار خود برگردد.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |