سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳
گفت وگو با فليكس ماگات
قهرماني در فصل پاييز
ترجمه :مريم دري منش
008865.jpg
فليكس ولفگانگ ماگات فعاليت خود در بوندس ليگا را به عنوان بازيكن در سال ۱۹۷۶ در تيم هامبورگ آغاز كرد و تا پايان اين دوران در سال ۱۹۸۶ به آن تيم وفادار ماند. وي در ۳۰۶ ديداري كه براي هامبورگ به ميدان رفت، ۴۶ گل به ثمر رساند. او در سال ۱۹۹۵ به عنوان مربي آغاز به كار كرد و باز هم در شهر هامبورگ و سپس در نورنبرگ، برمن، فرانكفورت و اشتوتگارت به فعاليت خود ادامه داد. وي در تمام تيم ها مدت كوتاهي مشغول به كار بود، اما در اشتوتگارت بسيار موفق عمل كرد. او تيمي را در اختيار گرفت كه در رده هفدهم جدول بوندس ليگا قرار داشت ولي طوري تيم را ساخت كه به مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا نيز راه يافت.
ماگات اكنون مربيگري تيمي را به عهده گرفته است كه بيشترين افتخارات را در فوتبال آلمان داشته و نيز يكي از موفق ترين باشگاه هاي جهان مي باشد. وي مجبور است راه مربيان بزرگي را ادامه دهد كه عناوين زيادي را براي بايرن به ارمغان آورده اند. ماگات در اولين فصل حضورش در بايرن، اين تيم را قهرمان نيم فصل آلمان كرده است.
متن زير گفت وگوي اين مربي ۵۱ ساله با مجله پرفروش كيكر است.
* قهرماني نيم فصل را تبريك مي گوئيم، آقاي ماگات!
- موردي براي گفتن تبريك وجود ندارد. هنوز عنواني كه بتوان روي آن حساب كرد به دست نيامده است.
* پس چرا با قدرت تمام سعي كرديد اين عنوان را تصاحب كنيد؟
- چون مي خواستيم با موفقيت به تعطيلات زمستاني برويم. موفق هم شديم. به همين خاطر هم از بابت قهرماني در پاييز خوشحالم.
* با اين عنوان دور برگشت آسان تر مي شود؟
- حداقل برايمان راحت تر مي شود كه در اولين بازي از دور برگشت در ژانويه مقابل هامبورگ بازي خوبي ارائه دهيم. قرار داشتن در صدر جدول براي ما مزاياي رواني به ارمغان مي آورد.
* چرا اف.ث.بايرن به جاي چند امتياز تنها با ۸ گل برتري بالاتر از شالكه ۰۴ قرار دارد؟
- چون بقيه تيم ها مي توانند فوتبال بازي كنند. و تا دو فصل قبل كه بايرن با ۱۶ امتياز برتري به قهرماني رسيد، هميشه مسابقات خيلي تنگاتنگ و نزديك به هم پيش مي رفتند و اختلاف تيم ها با يكديگر خيلي كم بود.
* از ۸ ديدار اول تنها ۱۴ امتياز كسب نموديد، سپس ۲۰ امتياز از نه ديدار به دست آورديد. چرا از ابتداي فصل اينطور پيروزمندانه شروع نمي كنيد؟
- همه مي دانند كه نبودن تداركات صحيح و دير حاضر شدن بازيكنان كليدي در تيم، مشكلات عظيمي را به همراه مي آورد. اما هيچگاه صحبتي از اين مشكلات به ميان نمي آيد، يعني همه توقع دارند كه بايرن هميشه جلوتر از بقيه تيم ها باشد، بنابراين همه چيز را در آغاز فصل خراب تصور مي كنند.
* البته مشكلاتي هم بين شما و تيم وجود دارد.
- هميشه در روابط متقابل مربي، بازيكن يا در يك كار اشتراكي و تيمي مشكلاتي وجود دارد. اول همه فكر مي كنند كه چه كار انجام دهند تا همه كارها به خوبي پيش برود،  اما بعد همه باهم دعوا مي كنند.
* وقتي اوضاع خوب پيش نرود، مربي بركنار مي شود.
- بله، در حالي كه اين روال كاملاً مسخره است. وقتي يك پيوند زناشويي منجر به شكست مي شود،  هيچگاه فقط يك طرف قضيه مقصر نيست. اما وقتي يك مربي و يك تيم با هم كارايي ندارند و به مشكل بر مي خورند، هميشه اين مربي است كه اخراج مي شود،  چون جايگاه او در طول ساليان گذشته رفته رفته ضعيف تر شده است. در همين زمان با تعجب مي بينيم كه فوتبال آلمان در صحنه هاي بين المللي نيز ديگر موفقيتي كسب نمي كند و نشانه هاي بيماري از تمام جوانب آن هويدا است.
008862.jpg
* هيچ گاه به ماگات و بايرن فكر مي كرديد؟
- هرگز. به طور قطعي انتظار اين را هم نداشتم كه ما پس از دور نخست بالاتر از همه بايستيم،  حتي اگر با اختلاف خيلي نزديك هم نيم فصل را به پايان مي برديم،  راضي بودم.
* بايرن تحت رهبري شما دچار چه تغييراتي شده است؟
- از اول روشن كردم كه هر بازيكني كه پيش از اين جايگاهي در تركيب اصلي تيم نداشته، مي تواند با خوب تمرين كردن، اين شانس را به دست بياورد. تيم قبلاً به اين موضوع عادت نداشت و توانايي در تمرين نقش چندان مهمي ايفا نمي كرد. الان به وضوح كار در جلسات تمرين نسبت به چند ماه قبل تعيين كننده تر شده است.
* روش بازي چگونه شده است؟
- آن هم در طول مرحله اول بازي ها به شدت تغيير كرده است. ما الان نسبت به آغاز فصل خيلي فعال تر شده ايم. سعي مي كنيم تعيين كننده بازي  باشيم. حريف را تحت فشار قرار دهيم و او را وادار به اشتباه كنيم. ما در مسير خوبي قرار گرفته ايم اما هنوز همه چيز كامل نيست.
* آيا برد چهار بر صفر در دور رفت ليگ قهرمانان اروپا مقابل آژاكس نقطه عطف روند مثبت حركتي تيم بود؟
- بازي تعيين كننده اي بود. آن موقع تيم متوجه شد بله، ما مي توانيم رو به جلو بازي كنيم و گل بزنيم.
* يعني بايرن مونيخ مي تواند وارد نبرد براي قهرماني اروپا شود؟
- شكي نيست كه ما مي توانيم در اين رقابت ها پيروز شويم. من تيم هاي چلسي، يوونتوس ، رئال، ميلان و بايرن را در يك سطح مي بينم.
* يووه دوبار بايرن را شكست داده، اگر چه اول فصل را در ايتاليا با يك مربي جديد آغاز كرد.
- آنجا يك مربي آمده كه فلسفه اش مشابه سلفش است:بازي دفاعي. هيچ تغيير بزرگي به مانند آنچه اينجا روي داده و به طور كلي روش بازي عوض شده، در آنجا اتفاق نيفتاده است. آنها حتي بهتر از ما هم بازي نكردند، آنها فقط با تجربه تر و هماهنگ تر بودند. اگر يك بار ديگر و اين بار در فينال با آنها روبرو شويم،  مي توانيم در مقابلشان مقاومت كرده و نيز آنها را شكست دهيم.
* آيا بايرن هم در شما تغييري ايجاد كرده است؟
- بطور حتم من هم تغيير كرده ام .من هميشه در حال تغيير هستم.
* چگونه؟
- فلسفه من پابرجاست. اما روش كارم عوض مي شود. من ده سال پيش در هامبورگ به نسبت امروز در بايرن، طور ديگري كار مي كردم چون اين بازيكن ها هستند كه روش كار را تعيين مي كنند.
* يعني كسي مثل روي ماكاي بايد مثلاً غير از كوين كوراني تمرين داده شود؟
- مسلماً. در اشتوتگارت با بازيكنان جواني سروكار داشتم كه هنوز در دوران فعاليتشان به هيچ چيز نرسيده بودند. در بايرن با يك قهرمان جهان، نايب قهرمان جهان، قهرمان اروپا و قهرمان آلمان سروكار داري. اينجا هر بازيكن يك ستاره است. من در بازيكني مثل روي ماكاي تغيير چنداني نمي توانم ايجاد كنم، چون او ده سال است كه به روش كاملاً مشخصي بازي مي كند و به كسي مثل ميشائيل بالاك نمي توانم به يكباره بگويم كه بايد هميشه دريبل بزند، چون اين روش بازي او نيست.
* پس ماگات قهرمان كه همه بي چون و چرا از او پيروي مي كردند، در اينجا حرفي براي گفتن ندارد؟
- نه، اينطور نيست. من در مراحل قبلي كارم تقريباً هميشه در تيم هايي فعاليت مي كردم كه از لحاظ ورزشي بدون موفقيت و از لحاظ مالي در آخر خط بودند. در آن باشگاه ها به راحتي مي توانستم بگويم كه تا الان هر چه پيش از اين بوده، اشتباه و خراب بوده است! اما الان در يكي از پرافتخارترين باشگاه هاي دنيا هستم كه كار مربيگري در آن با باشگاه هاي ديگر كاملاً متفاوت است.
* دشوارتر است؟
- متفاوت است. اف.ث.بايرن ۱۸ بار قهرمان آلمان شده كه اين افتخارات مربوط به من نبوده است. من خودم بايد براي اين تيم عنوان كسب كنم. ما الان در سه تورنمنت حضور داريم و تلاش مي كنيم تا در هر سه آنها موفق شويم.
* فكر مي كنيد شالكه خطرناك ترين رقيب قهرماني اين فصل باقي بماند؟
- بايد سير تحولات در شالكه را اينگونه تفسير كرد. يوپ هاينكس بطور اساسي در اين تيم كاركرد و پايه هاي تيم را بنا نهاد، و حالا رالف رانگينك به طرزي فوق العاده از توانائي هاي بالقوه تيم استفاده مي كند.
* ديگر روي چه تيمي حساب مي كنيد؟
- برمن هنوز در كورس قهرماني است. آنها هيچگاه سطح بازي خود را پايين نمي آورند، اما مجبورند با فشار اضافي ناشي از حضور در ليگ قهرمانان كه به آن عادت ندارند، كنار بيايند و آن را تحمل كنند. همينطور اشتوتگارت و لوركوزن را هنوز شكست خورده و از دور خارج شده نمي بينم.
* آيا در تفكرات شما، هنوز هم مهمت شول نقشي دارد؟
- بديهي است. مهمت خيلي تمايل دارد كه باز هم يك عنوان قهرماني كسب كند و من از اين حس او مي توانم به خوبي استفاده كنم.
* اواخر نيم فصل باز هم از ميشائيل بالاك در پستي كه چندان علاقه اي به آن نداشت استفاده كرديد. آيا در دور برگشت هم در همان پست او را به كار مي گيريد؟
- ما در بايرن مونيخ موقعيتي غيرعادي داريم، يعني تعداد زيادي هافبك داريم كه در هر پستي در ميانه ميدان قادر به بازي مي باشند. من فكر مي كنم كه موقعيت فعلي در حال حاضر براي ما بهترين حالت است، اما قرار هم نيست كه هميشه شرايط به همين شكل باقي بماند.
* كدام بازيكن بيشتر و مثبت تر از بقيه روي شما تأثير مي گذارد؟
- من به شواين اشتايگر فكر مي كنم. اوايل در مورد او تصور مي كردم كه كار خيلي سختي را پيش رو خواهد داشت. اما پيشرفت خيلي خوبي داشته است.
* آيا بزرگترين مشكل شما كماكان مورد سباستين دايسلر مي باشد؟
- بايد ديد چه پيش مي آيد. بزرگترين مشكل سباستين ناشكيبايي اوست. او تصور مي كند كه خيلي زود بايد در هر ديدار وارد زمين شود، در حالي كه بايد در درجه اول ريتم بازي خود را پيدا كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |