چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
در نه ماهه امسال
تنها ۱۵درصد از اهداف خصوصي سازي محقق شد
گروه اقتصادي: در ۹ ماهه امسال تنها ۱۵درصد از اهداف خصوصي سازي در كشور محقق شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه براساس قانون بودجه سال جاري دولت از محل فروش سهام شركتهاي دولتي طي ۹ ماهه امسال بايد درآمدي در حدود ۹۰۰ ميليارد تومان به دست مي آورد اين ميزان تنها به حدود ۱۳۶ ميلياردتومان كاهش پيدا كرده است. اين گزارش حاكي است كه به اين ترتيب تا پايان آذرماه سال جاري حدود ۷۶۴ ميليارد تومان از درآمدهاي پيش بيني شده دولت محقق نشده است.
بنابراين گزارش، فروش سهام شركتهاي دولتي جزو واگذاري داراييهاي مالي در بودجه لحاظ مي شود كه تا پايان آذرماه سال جاري دولت از محل واگذاري دارايي مالي درآمدي در حدود ۴ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بدست آورده است.
استفاده از حساب ذخيره ارزي، فروش اوراق مشاركت و فروش سهام از اقلام عمده واگذاري داراييهاي مالي مي باشد.
بسياري از صاحبنظران ارقام مربوط به واگذاري دارايي مالي را جزو كسري بودجه دولت ارزيابي مي كنند.
بنابراين گزارش، درآمد دولت از محل واگذاري داراييهاي مالي تا پايان ۹ ماه اول سال ۶ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود كه به اين ترتيب ۶۴درصد اين هدف محقق شده است.
براساس اين گزارش عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده در سال جاري منحصر به عدم تخصيص كافي بودجه هاي عمراني شده است كه به اين ترتيب بزرگترين ضربه به بخش توليد و اشتغالزايي وارد شده است.
سال آينده نيز در بودجه ، دولت ۱۵۰۰ ميليارد تومان درآمد از محل واگذاري سهام شركتهاي دولتي پيش بيني كرده است.

ايرباس جديد به بازار عرضه شد
گروه اقتصادي: ديروز و پس از مدت ها كشاكش ميان دولت هاي اروپايي و آمريكا براي جلوگيري از پرداخت يارانه دولتي به شركت ايرباس دولت هاي آلمان، فرانسه و انگليس و اسپانيا محصول جديد هواپيماي مسافري پهن پيكر ايرباس آ - ۳۸۰ را در مراسمي با حضور سران اين كشورها به بازار عرضه كردند.
اين هواپيما كه پيشرفته ترين هواپيماي مسافري جهان به لحاظ توان حمل مسافر و طول زمان پرواز است علاوه بر ايجاد تحول در صنعت حمل و نقل جهان به لحاظ كاهش هزينه  سفرهاي هوايي، صنايع هواپيما  سازي اروپا را از بوئينگ آمريكا پيش مي اندازد.
چند سالي است كه دولت آمريكا به دليل كمك دولت هاي اروپايي براي ساخت اين هواپيما و پرداخت سوبسيد تلاش مي كرد از سرعت ساخت اين محصول جديد بكاهد و تهديد به تحريم صنايع اروپايي دست اندر كار ساخت اين محصول كرده بود.

بانكهاي خصوصي نيز مشمول طرح
كاهش سود بانكي هستند
فارس: يك نماينده مجلس گفت: طرح كاهش سود تسهيلات بانكي كه اخيرا توسط مجلس مطرح شده، در بانكهاي دولتي و خصوصي اجرا مي شود.
ولي الله آذروش اظهار داشت: درآمدهاي بانكي يكي از مسائل بسيار مهم در بحث كلان اقتصادي كشور است. وي در رابطه با تأثير كاهش نرخ سود بانكي بر اشتغال گفت: اگر سپرده هاي مردم كاهش يابد، اين امر كاهش پرداخت وامها را در پي خواهد داشت؛ زيرا بسياري از وامها از محل سپرده هاي مردم پرداخت مي شود و زماني كه سپرده ها كاهش يابد، داد و ستد و مسائل اقتصادي دچار ركود مي شود و اين امر اشتغال را تحت تأثير قرار مي دهد.

باوجود وعده هاي قبلي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز
اعلام اسامي اسكله هاي غيرمجاز بازهم به تعويق افتاد
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: باوجود وعده هاي قبلي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز و انتشار ليست اسامي اسكله هاي غيرمجاز توسط برخي رسانه ها، اين ستاد اعلام اسامي اسكله هاي مذكور را به تعويق انداخت.
به گزارش خبرنگار ما، سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اين زمينه گفت: گرچه پيش بيني كرده بوديم تا با خاتمه كار گروه هاي اعزامي بازرسي به مناطق جنوبي كشور بتوانيم با جمع بندي بررسي و نقطه نظرات آنها اسامي اسكله هاي غيرمجاز را اعلام كنيم اما به دليل برخي مشكلات و كامل نبودن گزارش اين هيات ها، اسامي اسكله هاي غيرمجاز توسط رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در آينده نزديك اعلام خواهد شد.
محسن بهرامي افزود: آنچه به عنوان اسكله غيرمجاز توسط سازمان بنادر مطرح شده تنها از منظر اين سازمان است اما اسكله هاي غيرمجاز مدنظر ستاد مبارزه با قاچاق كالا اسكله هايي است كه در آن برخلاف اهداف اوليه، فعاليت تجاري غيرمجاز و قاچاق صورت مي گيرد. درمجموع ۱۷۰ اسكله وجود دارد كه براي اهداف خاص طراحي شده اما بعضا در اين اسكله ها با استفاده از لنج يا شناورها فعاليت هاي غيرمجاز تجاري صورت مي گيرد كه به معني غيرمجازبودن همه اسكله هاي مذكور نيست.
بهرامي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه روند بررسي و نتايج پرونده اخلالگران اقتصادي گفت: گرچه هنوز دادسراي ويژه مبارزه با قاچاق كالا به طور كامل مستقر نشده و گزارشي را در زمينه اين پرونده ها دريافت نكرده ايم اما روند پرونده هاي ارسالي به اين دادسرا افزايش داشته است. يكي از پرونده هاي مطرح در اين راستا پرونده فرودگاه پيام بوده است كه با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد ۷۵ درصد كالاهاي موجود در انبارهاي فرودگاه پيام با ارايه اسناد معتبر از گمرك خرمشهر به اين فرودگاه ترخيص شده و به همين دليل از آن رفع ظن قاچاق شده است اما ۲۵ درصد ديگر اين كالاها درحال رسيدگي قضايي است و از بخش عمده آن رفع توقيف شده است.
وي افزود: پيش بيني مي شود براساس گزارش بانك مركزي امسال خريد ارز از بازار به ۱۰ ميليارد دلار برسد. چرخه تبديل ارز به ريال در يكي از كميته هاي ستاد در حال بررسي است. طبق اين گزارش ذخاير ارزي به ۲۵ ميليارد دلار بالغ شده كه در چند سال گذشته بي سابقه بوده است.
وي پرونده هاي مرتبط با قاچاق كالا در ۹ ماهه سال جاري را ۵۸ هزار و ۷۲۰ پرونده با ارزش بالغ بر هزار ميليارد ريال عنوان كرد.

در طول برنامه چهارم شركت هاي دولتي
موظف به سرمايه گذاري در امر پژوهش شدند
گروه اقتصادي: براساس مصوبه هيأت وزيران شركت هاي دولتي موظف شدند يك درصد درآمد عملياتي خود را صرف سرمايه گذاري در زمينه پژوهش كنند.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين مصوبه همه شركت هاي دولتي، بانك ها و مؤسسه هاي انتفاعي وابسته به دولت در طول برنامه چهارم مكلف هستند تا به استثناي سود سپرده هاي بانكي يك درصد درآمدهاي عملياتي را صرف پژوهش كنند و به توسعه فناوري هاي جديد اختصاص دهند.

قيمت نفت به ۵۰ دلار نزديك شد
گروه اقتصادي: در حالي كه قيمت نفت روند رو به افزايش خود را به دليل نگراني از شدت سرما و بحران در عراق به سطح ۵۰ دلار ادامه مي دهد سازمان بين المللي انرژي روند رشد تقاضا در سال جاري را نسبت به سال قبل كندتر پيش بيني كرد.
به گزارش خبرنگار ما از دو هفته قبل و همزمان با ابراز نگراني مقامات سازمان اوپك در مورد كاهش قيمت نفت و تأكيد برخي از اعضاء براي كاهش ميزان توليد، قيمت نفت خام روند صعودي خود را آغاز كرد.
براساس پيش بيني سازمان جهاني انرژي اگرچه روند تقاضا در سال جاري ميلادي رشد كندي خواهد داشت ولي همچنان چين و برخي كشورهاي آسيايي ديگر بزرگترين مصرف كنندگان نفت باقي خواهند ماند. ديروز نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك ۸۷ سنت افزايش يافت و ۲۵/۴۹ دلار معامله شد. نفت برنت درياي شمال نيز در لندن با ۸۷ سنت افزايش ۹۰/۴۵ دلار معامله شد.

رييس سازمان گسترش و نوسازي: درمورد ال ۹۰
صنايع خودروسازي كشور تابع قانون هستند
گروه اقتصادي: رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حاشيه مراسم افتتاح خط توليد رادياتورهاي آلومينيومي گفت:  درمورد ال ۹۰ هرآنچه را كه قانون تعيين كند صنايع خودروسازي كشور تابع آن خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ما، رضا ويسه درمورد ۱۲ پيشنهاد مطرح شده از سوي مركز پژوهش هاي مجلس پيرامون اصلاح قرارداد ال ۹۰ و واكنش اين سازمان در اين رابطه مانند گذشته هيچ توضيحي نداد.
وي درباره صنعت قطعه سازي در كشور نيز گفت: هرقدر كشور در بخش قطعه سازي و توسعه شبكه آن موفق باشد، اين موفقيت پشتوانه مناسبي براي خودروسازان داخلي خواهد بود.
همچنين در اين مراسم مديرعامل شركت سايپا طي سخناني اظهار كرد: قطعه سازان داخلي بازارهاي صادراتي را هدف قرارداده اند.
احمد قلعه باني با اشاره به اينكه ساخت داخلي قطعات خودرو در كشور تا قبل از دهه ۷۰ تنها معادل ۳۰ درصد بود افزود: اين درحاليست كه رقم فوق هم اكنون به بيش از ۵۰ درصد رسيده است.
وي درباره محصول جديد شركت سايپا نيز از خودرويي به نام «ريو» نام برد و گفت: اين خودرو طي ۳ ماهه نخست سال آينده توليد و به بازار عرضه خواهد شد.وي تاكيد كرد: قيمت اين خودرو هنوز معلوم نيست اما ظرفيت توليد آن براي سال آينده حدود ۱۰ هزار دستگاه برآورد شده است.

با گذشت ۱۴ ماه
وزارت بازرگاني و صنايع در مورد
آزادسازي قيمت سيمان اقدامي نكرده اند
گروه اقتصادي-افروز پورهاشمي: با گذشت ۱۴ ماه از زمان امضاي قرارداد بين وزارت بازرگاني و متوليان كارخانه هاي سيمان با حضور نماينده وزارت صنايع و معادن براي اجراي طرح جامع سيمان، اين طرح هنوز اجرايي نشده است.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين طرح مسئولان ذي ربط با يكديگر توافق كردند كه قيمت پايه هر تن سيمان از۲۴۰ هزار تومان قبل از امضاي توافق نامه (آذر سال ۸۲) به ۳۵۰ هزار تومان افزايش يابد، اما مشروط به اينكه ۵/۱ ميليون تن سيمان مورد نياز كشور از خارج وارد گردد.
درحالي كه متوليان كارخانه هاي سيمان براساس اين طرح خواهان عدم دخالت دولت در قيمت گذاري سيمان و تعيين قيمت آن براساس حاشيه بازار شدند تاكنون فقط ۲۳۰ هزار تن از ۵/۱ ميليون تن سيماني كه تا ارديبهشت امسال بايد به كشور وارد مي شد وارد شده است. براين اساس مسئولان وزارت بازرگاني معتقدند عدم تحقق واردات سيمان و صادرات سيمان داخلي به كشورهايي چون عراق، افغانستان و پاكستان موجب افزايش قيمت اين كالا شده است.
در شرايطي كه يك منبع آگاه در وزارت بازرگاني بيان مي كند كه عدم تحقق واردات باعث گراني سيمان در تابستان سال جاري در ازاي هر كيسه ۵۰ كيلويي از ۲۴۰۰ به ۴۵۰۰ تومان در تهران و شمال كشور شده است، جاي سوال دارد كه چرا خود وزارت بازرگاني كه متولي توزيع و واردات در كشور به شمار مي آيد با تحقق نيافتن اين ميزان واردات رأسا اقدام به واردات سيمان به كشور نمي كند.
گزارش خبرنگار ما حاكيست با اجراي بندهاي ديگر اين توافقنامه ازجمله آزادشدن نرخ سيمان وضعيت اين كالا در كشور به ثبات مي رسد، لذا مي توان گفت استدلال وزارت بازرگاني مبني بر اينكه با واردات يك ميليون و ۲۷۰ هزار تن سيمان ديگر تا پايان امسال، مشكل سيمان حل شده و جلوي افزايش بهاي آن در سال آينده گرفته مي شود راه حل اساسي براي مشكل سيمان در كشور نيست.
از سوي ديگر يك منبع آگاه در وزارت بازرگاني در پاسخ به اين پرسش كه براي خارج شدن طرح جامع سيمان از وضعيت بلاتكليفي اين وزارتخانه چه گامي برداشته است به خبرنگار ما گفت: ما نظارت خود بر نحوه توليد و توزيع سيمان را بيشتر كرده ايم، اين درحاليست كه متوليان كارخانه هاي سيمان بر اين باورند كه نظارت فوق باعث عدم توسعه كارخانه ها و مانع كسب درآمد مي شود.اين درحاليست كه وزارت بازرگاني مسوول توزيع كالا در كشور به شمار مي آيد و به نظر مي رسد اقدام فوق رفع تكليف و انجام وظيفه از سوي وزارتخانه مربوطه به شمار مي آيد و نمي توان آن را گامي براي اصلاح درازمدت بازار سيمان به شمار آورد.در همين ارتباط مدير صنايع معدني وزارت صنايع نيز گفت: با اجراي طرح جامع سيمان قيمت اين كالا به صورت تعادلي تعيين خواهد شد كه همين امر انگيزه صادرات را از سوي كارخانه هاي توليدكننده سيمان سلب كرده و به دنبال آن كشور از نياز به واردات سيمان مبرا خواهد شد.عباس صفاكيش افزود: دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني هم اكنون پيگير اجراي كامل طرح جامع سيمان هستند.
به گزارش خبرنگار ما، مسئولان دو وزارتخانه فوق بهترين زمان اجراي طرح جامع سيمان را فصل زمستان مي دانند كه با توجه به باقي بودن تنها دو ماه ديگر از سال و نزديك شدن به ايام تغيير دولت به نظر مي رسد مانند گذشته اين طرح مراحل اجرايي شدن را طي نكند.

گفت وگوي امروز
مجلس بودجه پروژه هاي نيمه تمام عمراني را افزايش مي دهد
گروه اقتصادي: اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني از جمله اهداف مورد توجه در برنامه سوم و چهارم توسعه است. با وجود آنكه لايحه بودجه سال ۸۴ نخستين لايحه ارايه شده در چارچوب قانون برنامه چهارم توسعه است اما اعتبار در نظرگرفته شده براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني از رشد قابل توجهي برخوردار نبوده و احتمال عدم تخصيص اين بودجه با توجه به كسري بودجه دولت نيز وجود دارد.
با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيرامون اعتبار در نظر گرفته شده براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني در لايحه بودجه سال ۸۴ با توجه به تعداد پروژه هاي مذكور و روند بررسي آن در كميسيون تلفيق گفتگو كرده ايم.
***
* وضعيت پروژه هاي نيمه تمام عمراني ملي و استاني چگونه است؟
- در حال حاضر تعداد پروژه هاي نيمه تمام ملي نزديك به ۹ هزار پروژه مي باشد كه بيشتر اين پروژه ها در بخش هاي زيربنايي مانند پالايشگاه ها،نيروگاهها ، بزرگراهها و... است . اين در حالي است كه بسياري از پروژه هاي مذكور از پيشرفت فيزيكي بالايي برخوردار بوده اما به دليل عدم تخصيص اعتبار لازم براي اجراي اين پروژه ها با وجود آنكه اغلب پروژه هاي مذكور از پيشرفت فيزيكي نزديك به ۷۰ درصدي برخوردار بوده و مي توانستيم با تخصيص اعتبار كمي اين پروژه هاي زيربنايي را به بهره برداري برسانيم اما متاسفانه پروژه  هاي مذكور همچنان نيمه تمام باقي مانده است.
مشكلات موجود در مسير تخصيص صددرصدي اعتبارات پيش بيني شده براي پروژه هاي نيمه تمام عمراني و آغاز احداث پروژه هاي جديد از عوامل موثر در ناتمام ماندن اين پروژه ها بوده است.
همچنين نزديك به ۶۵ هزار پروژه  نيمه تمام استاني در سطح كشور وجود دارد كه اعتبار مورد نياز براي اتمام آنها از محل تبصره هاي ذي ربط پيش بيني نشده و اين پروژه ها همچنان ناتمام مانده است . اين امر موجب شده تا پروژه هايي كه در مدت ۲ سال مي توانست به بهره برداري برسد با گذشت ۱۵ سال همچنان نيمه تمام است.
* در لايحه بودجه سال ۸۴ چه ميزان اعتبار براي پروژه هاي عمراني در نظر گرفته شده و آيا اين اعتبار تكافوي اتمام پروژه هاي نيمه تمام را مي كند؟
- در چارچوب لايحه بودجه سال آينده ورود ۱۷۰ هزار ميليارد تومان اعتبار براي اجراي پروژه هاي عمراني در نظر گرفته شده كه اين ميزان اعتبار براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام كافي نخواهد بود گرچه حتي با تخصصي صددرصدي اعتبارات مذكور نيز قادر به اتمام پروژه هاي عمراني نيمه تمام نخواهيم بود اما تخصيص همين ميزان اعتبار به پروژه هاي مذكور نيز از پشتوانه لازم برخوردار نيست. اين در حالي است كه به پايان رساندن طرح هاي ناتمام از اولويت هاي بسيار مهم است.
* با اعتبار تعيين شده در لايحه بودجه سال آينده، اجراي پروژه هاي جديد، يا اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني از اولويت برخوردار خواهد بود؟
- با توجه به محدوديت هاي قانوني و موانعي كه چه از نظر تامين اعتبار يا اخذ مجوزهاي زيست محيطي و... براي آغاز احداث پروژه هاي جديد عمراني وجود دارد و از آنجا كه رويكرد كلي مجلس به تامين اعتبار براي اجراي پروژه هاي نيمه تمام عمراني است اولويت با تامين اعتبار و اتمام اين گونه پروژه ها خواهد بود و اجراي پروژه هاي عمراني جديد در موارد استثنايي ميسر مي باشد. همچنين با توجه به بودجه در نظر گرفته شده براي پروژه هاي عمراني كه بسيار كم است شايد تنها قادر باشيم كه با اين اعتبار بخشي از پروژه هاي عمراني نيمه تمام را به اتمام برسانيم چرا كه يكي از مشكلات چند سال گذشته در زمينه بودجه پروژه هاي عمراني، تخصيص اين بودجه براي مصارف بودجه  جاري كشور است و به نظر مي رسد باشيوه تنظيم لايحه بودجه سال آينده نيز اين روند ادامه يابد چرا كه با توجه به مشكلاتي كه در زمينه تحقق درآمدهاي پيش بيني شده دولت در بودجه سال آينده وجود دارد و احتمال عدم تحقق اين درآمدها و كسري بودجه غيرواقعي نيست، استفاده از بودجه پروژه هاي عمراني و تخصيص آن براي مصارف بودجه جاري قابل پيش بيني خواهد بود.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۴۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۸۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |