چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
مصوبه امروز شوراي شهر
نرخ بليت اتوبوس و مترو افزايش نمي يابد
۴ خط ريلي جديد تا سال ۹۰ در تهران احداث خواهد شد
گروه شهري :به موجب مصوبه ديروز شوراي شهر، شهرداري تهران موظف است نسبت به احداث خطوط ۶ و ۷ مترو و خطوط ۸ و ۹ در بخش شبكه حلقوي ريلي حمل و نقل انبوه تا سال ۱۳۹۰ با مشاركت ۵۰ درصدي دولت اقدام كند.
به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران در دفاع از ۲ فوريت اين لايحه، توسعه حمل و نقل ريلي را به منظور كاهش آلودگي هوا، جلوگيري از اتلاف وقت مردم و مصرف انرژي ضروري دانست و گفت: منابع كشور در حال سوختن براي جابه جايي است.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: در سال جاري ۲/۳ ميليارد دلار صرف واردات بنزين شده است و علاوه بر اين دو سوم بنزين مصرفي از محل توليدات داخلي تأمين مي شود.ضمن آنكه اتلاف وقت شهروندان طي ۱۲ ميليون سفر شهري ناشي از تراكم ترافيك، روزانه ۴ ميليون ساعت است.
شهردار تهران افزود: توسعه خطوط ريلي خدمت به كل كشور است و با توجه به آنكه دولت در حال توزيع منابع خارجي است، تصويب اين لايحه مي تواند شرايط مناسبي را براي سهيم شدن ۵۰ درصدي دولت در اجراي اين لايحه و ارائه تقاضاي دريافت منابع ارزي براي احداث خطوط جديد فراهم سازد.
احمدي نژاد افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد جابجايي ها توسط سواري ها انجام مي شود و اين نسبت بايد عوض شود و به سمت حمل و نقل عمومي و ريلي سوق داده شود. دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه وبودجه  شورا نيز در دفاع از اين لايحه خاطرنشان كرد كه رفع مشكلات تهران با سلام و صلوات امكان پذير نيست.
تثبيت نرخ بليت اتوبوس و مترو در سال آينده
شوراي اسلامي شهر تهران ديروز لايحه ۲ فوريتي «تثبيت نرخ حمل و نقل عمومي در حوزه اتوبوسراني و مترو در سال ۸۴ بر مبناي نرخ سال ۸۳» را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه نرخ بليت اتوبوس در سال  آينده تغيير نخواهد كرد و شهرداري موظف است قيمت حمل و نقل عمومي در حوزه اتوبوسراني را عيناً مطابق قيمت هاي سال جاري دريافت كند.
شهرداري همچنين موظف است در سال آينده نرخ بليت مترو را با استفاده از كارت هاي هوشمند و براساس ميزان مسافت طي شده محاسبه كند؛ به گونه اي كه نرخ متوسط دريافتي از بهاي بليت در سال جاري بيشتر نباشد.
دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران در اين جلسه، توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي را ضروري و آن را به نفع كشور دانست و گفت: مصرف سوخت براي هر جابه جايي با اتوبوس در تهران يك دهم ليتر است در حالي كه با سواري بيش از يك ليتر است، از اين رو توسعه حمل و نقل عمومي به معناي كاهش مصرف سوخت و كاهش هزينه هاي ملي است و براي تحقق اين مهم بايد صندوق ملي به حمايت شهرداري بيايد.
وي تلاش براي خصوصي سازي اتوبوسراني را گامي مثبت دانست ولي گفت: حتي در صورتي كه حمل و نقل عمومي به بخش خصوصي نيز واگذار شود بايد براي آن يارانه در نظر گرفت. زيرا اتوبوسراني با زندگي مردم به ويژه اقشار متوسط و كم درآمد گره خورده است.
احمدي نژاد ميزان جابه جايي مسافر با اتوبوس را ۵/۳ ميليون نفر در روز عنوان كرد و گفت: از اين محل روزانه حدود ۵/۳ ميليون ليتر سوخت صرفه جويي مي شود كه بايد دولت و مجلس از محل اين صرفه جويي شهرداري را در توسعه حمل و نقل عمومي ياري كنند ولي متأسفانه دولت تقريباً خودش را كنار كشيده است.
از سوي ديگر مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر با اشاره به تلاش مديريت شهري براي پايين نگه داشتن نرخ حمل و نقل عمومي گفت: شهرداري در سال ۸۳ براي تأمين اعتبارات مورد نياز اتوبوسراني ۸۳ ميليارد تومان سوبسيد به اتوبوسراني پرداخت كرده است.
دكتر خسرو دانشجو با ارائه پيشنهادي مبني بر تهيه كارت اعتباري هوشمند قابل استفاده براي «اتوبوس، مترو و تاكسي» گفت: عدم افزايش نرخ بليت براي سال ۸۴ نبايد موجب تقاضاي اتوبوسراني براي افزايش سوبسيد شود.
عوارض شهري براي سال آينده افزايش نمي يابد
براساس مصوبه ديروز شوراي شهر، شهرداري تهران نرخ عوارض شهري در سال ۸۴ را بر مبناي نرخ عوارض سال ۸۳ دريافت خواهد كرد.
به موجب اين مصوبه شهرداري موظف است كليه عوارض محلي دريافتي در بخش هاي گوناگون براي سال ۸۴ را عيناً معادل عوارض دريافتي سال ۸۳ قرار دهد و كاهش احتمالي ناشي از اين تصميم را از محل صرفه جويي و منابع درآمدي مولد و مثبت ديگر تأمين كند.
وي گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده جنوب تهران واقعاً اقتصادي نيست.
رئيس شوراي شهر در مخالفت با قايل شدن تسهيلات صرفاً براي بافت هاي فرسوده زير خيابان انقلاب گفت: نبايد براي بافت هاي فرسوده خطي ايجاد كنيم زيرا مبنا قرار دادن خيابان در بحث شهرسازي درست و اصولي نيست.
زياري نيز گفت: شوراي شهر مي خواهد با قرار دادن تشويق هاي مورد نظر بافت هاي فرسوده اعم از بالا و پايين شهر هر دو ساخته و نوسازي شوند و نمي توان بافت هاي فرسوده و غيرفرسوده را با يك خيابان از همديگر جدا كرد.
رسول خادم نيز گفت: بايد يك ضرب الاجل زماني براي استفاده از امتيازات و تشويق براي بازسازي بافت هاي فرسوده در نظر بگيريم تا در اين ضرب الاجل مردم براي نوسازي اقدام كنند. گفتني است، تصميم گيري نهايي درمورد لايحه مربوط به «كاهش عوارض مازاد تراكم در بافت هاي فرسوده» به دليل ضيق وقت به جلسه علني (بدون حضور مستمع) شورا موكول شد و تا اواخر وقت ديروز جلسه ادامه داشت.

با حضور شهردار تهران
بهره برداري از ۱۲ جايگاه جديد سوخت گاز طبيعي، آغاز شد
000456.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
ايرنا : بهره  برداري  از ۱۲ جايگاه  جديد سوخت  گاز طبيعي  در سطح  شهر تهران  آغاز شد.
شهردار تهران  روز سه شنبه  در مراسم  افتتاح  جايگاه  سوخت  گاز طبيعي  شوش ري  با اعلام  اين  خبر افزود: اين  تعداد تا پايان  سال  جاري  به  ۲۹ جايگاه  افزايش  خواهد يافت.
محمود احمدي نژاد گفت : بيش  از ۸۰ درصد آلودگي  هوا ناشي  از حمل  و نقل  خودروهاست  و امروز ثروت  عظيمي از ملت  در جابجايي  درون  شهري  و بين  شهري هزينه  مي شود.
وي گفت: روند استفاده  از سوخت  گاز طبيعي  به  گونه اي  است  كه  اين  وضعيت  رو به  بهبود بوده  و بر همين  اساس  شهرداري  تهران  همواره  به  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  اعلام  آمادگي  كرده  هر تعداد محل  نياز داشته  باشد، به  سرعت  در اختيار آنها قرار مي گيرد تا شبكه  سوخت رساني  توسعه  يابد.
وي با اشاره  به  تحويل  بيش  از ۲۶ محل  براي  احداث  جايگاه سوخت  گاز طبيعي افزود: خوشبختانه طرح  جديدي  تهيه  شده  كه  بر اساس  آن، ايستگاه هاي  كوچك  در زمين هاي  كوچك  براي  جلوگيري  از به وجود آمدن  صف هاي  طويل  و هدر رفتن  وقت  مردم ، احداث  و راه اندازي  مي شود.

رانندگان تاكسي بيمه مي شوند
000462.jpg
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  تاكسيراني  گفت : رانندگان  تاكسي  در صورت  تصويب  مجلس  شوراي  اسلامي  تا پايان  امسال  از خدمات  بيمه  تأمين اجتماعي  برخوردار مي شوند.
هاشمي عرب  با بيان  اين كه  بررسي  لايحه  بيمه تأمين  اجتماعي  رانندگان  برون  شهري  در مجلس  آغاز شده  است ابراز اميدواري  كرد، لايحه  آئين نامه  بيمه  رانندگان  تاكسي  هاي  درون  شهري  نيز به  تصويب نمايندگان  مجلس  برسد.
وي  تصريح  كرد: در صورت  تصويب  اين  لايحه ، حدود چهار هزار ميليارد ريال صرف  بيمه  ساليانه  رانندگان  تاكسي  هاي  درون شهري  مي شود.

جلوگيري از ساخت و ساز در بستر رودخانه ها
000459.jpg
خبرگزاري مهر: معاون امور عمراني استانداري تهران جلوگيري از آلودگي آب شرب استان تهران را مستلزم هماهنگي و عمل به وظايف قانوني همه دستگاهها در ستاد ساماندهي ساخت و ساز استان تهران به خصوص اداره كل آب و محيط زيست استان تهران اعلام كرد.
كريمي با اشاره به اينكه حريم و بستر رودخانه ها متعلق به دولت است و نماينده و وكيل دولت در حفظ آن نيز وزارت نيرو است، اظهار داشت: جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز و تجاوز به حريم و بستر رودخانه ها قانوناً برعهده وزارت نيرو و اداره كل آب استان تهران است.

كودكان هوايي سالم مي خواهند
000465.jpg
واحد مركزي خبر: همزمان  با ۲۹ دي، روز هواي  پاك  جمعي  از كودكان  تهراني  با برگزاري راهپيمايي  نمادين  خواستار هوايي  سالم  و تميز براي  همسالان  و همنوعان خود شدند.در اين  راهپيمايي جمعي  از كودكان  پيش  دبستاني  و دبستاني  منطقه  ۱۵ با سر دادن  شعارهايي نظير «ما اعتراض  داريم  هوا نياز داريم» «كاري  كه  نمره اش  بيسته  حفظ محيط زيسته» بر لزوم  داشتن  محيط زيستي  پاك  و سالم  تأكيد كردند.
در پايان  اين  مراسم،  بيانيه اي  قرائت  شد كه  در بخشي  از آن كودكان  بر داشتن  هوايي  سالم ، گسترش  خودروهاي  عمومي ، جمع آوري  خودروهاي  دودزا، گازسوز كردن  خودروها و انتقال  مشاغل  آلوده كننده  هوا به  خارج  از شهر تأكيد كردند.

نگاه
000453.jpg
فريد مرتضوي
ديروز روز هواي پاك بود

طرح تعريض خيابان بهار شيراز از ميدان هفت تير
گروه شهري : معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : اداره  كلانشهر تهران بدون  هماهنگي  و همكاري  دستگاههاي  مسئول  امور شهري  ممكن  نيست.
حميد بهبهاني  كه در نشست مشترك با فرماندهان نيروي انتظامي سخن مي گفت ،از همكاري  اين  نيرو بامديريت  شهري  به  ويژه  در حل  مشكلات  ترافيكي  تشكر كرد و افزود: نمونه اي  از اين  تفاهم  را در طرح  ترافيكي  كه  اخيرا در ميدان  هفت  تيراجرا شد شاهد بوديم.
در اين  نشست  كه  سردار سرتيپ  مرتضي  طلايي  فرمانده  ناحيه  انتظامي تهران  بزرگ  و جمعي  از مسئولان  اين  نيرو و راهنمايي  و رانندگي  حضورداشتند طرح  ترافيكي  ميدان  هفت  تير و مشكلات  و نيز آثار و نتايج  ناشي از اجراي  آن از جمله  پيشنهاد تعريض  ورودي  خيابان  بهار شيراز از ميدان  هفت  تير بررسي  شد.
در ادامه  اين  جلسه  كه  سيدمهدي  هاشمي معاون  امور مناطق  شهرداري تهران  نيز در آن حضور داشت  باتوجه  به  انسداد دوربرگردان  شهيد چمران ،توحيد به  علت  بار ترافيكي  آن، راهكارهاي  اجرايي  براي  بهسازي  شبكه توحيد بررسي  و مقرر شد يكي  از چهار گزينه  پيشنهادي  كارگروه  مشترك  مورد بررسي  بيشترقرار گيرد.گفتني  است،  طرح  حذف  چراغ  راهنمايي  تقاطع  جهان  كودك، آفريقا نيز از طرف  معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  براي  رواني  حركت  در آن محدوده  پيشنهاد و مقرر شد با مطالعات  كارشناسي، پيشنهادهاي  اجرايي در اين  خصوص  ارائه  شود.

پاسخ
توضيح سازمان اتوبوسراني كرج
سازمان اتوبوسراني كرج و حومه با ارسال توضيحاتي در پاسخ به مطلب مندرج در ستون «نقد و نظر» صفحه ۳ همشهري مورخ ۱۷/۱۰/۸۳ تحت عنوان «مشكلات اتوبوسراني كرج» اعلام داشته است كه خصوصي سازي اتوبوسراني كرج در راستاي سياست هاي دولت خدمتگزار بوده و هدف نهايي نيز بهينه سازي شكل خدمت  رساني است.
همچنين بروز برخي مشكلات از قبيل سوارنمودن مسافر بيش از گنجايش، جدا از كمبود امكانات و همجواري با كلانشهر پرجمعيت تهران نيست.
حذف صندلي در اتوبوس ها تكذيب مي شود بازرسان مامور بررسي اين مساله شده اند. سوار و پياده  نمودن مسافر، تخلف است و با رانندگان خاطي به شدت برخورد مي شود.
تبديل  شدن سيستم بليتي به ريالي در واقع از پيامدهاي خصوصي سازي ۷۰ درصد از ناوگان اتوبوسراني كرج بوده و اجتناب ناپذير است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |