پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۵
گزارشي از نمايشگاه كاريكاتور عبور و مرور در خانه كاريكاتور
خنده به تلخي  ترافيك
كامران حاج نصراللهي مي گويد: فكر نمي كنم براي كاريكاتوريست ها كار مشكلي بوده باشد. چون وضعيت ترافيك در تهران واقعا كاريكاتور گونه است
028731.jpg
مسعود مير
آثار تصويري در مورد ترافيك و مشكلات رانندگي زماني براي ما جدي شد كه بهرام عظيمي با معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در مورد ساخت برنامه هاي تلويزيوني به توافق رسيد.
هنگامي كه انيميشن هاي بهرام عظيمي يك هفته از آنتن هاي سيما به گيرنده هاي خانه ها رسيد، ديدن سيا و فري و حكايت هاي آنها براي خيلي ها حكم نان شب را پيدا كرد؛ واجب واجب.
اين برنامه هاي جذاب آنقدر طرفدار پيدا كرد كه CD ضبط شده آن هم بعد از مدتي در پياده رو خيابان ها به عابران چشمك مي زد. اما اگر شما هم اين روزها در ميدان كتابي پي تابلوي قرمزرنگ شهرداري را بگيريد و تا انتهاي خيابان گل نبي برويد با تغييرات مهمي در مورد آثار تصويري با موضوع ترافيك و ... مواجه مي شويد. خانه كاريكاتور ايران اين روزها ميزبان سومين نمايشگاه كاريكاتور با موضوع عبور و مرور است.
هنگامي كه حدود يكهزار اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد، برآبادي كارشناس ترافيك، مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور و سردبير كيهان كاريكاتور، علي هاشمي شهركي كاريكاتوريست و بهرام عظيمي خالق انيميشن هاي راهنمايي و رانندگي دست به كار شدند و يكصد اثر را براي شركت در نمايشگاه انتخاب كردند. البته در ميان اين آثار كه از 3 مرحله بازبيني جان سالم به در بردند، 3 اثر كه نوآوري و بدعت، تعريف درست موضوع به لحاظ مشخص بودن مدار داستاني، ايجاز در ارايه تصوير و نگاه متفاوت به سمبل ها و نمادها در فرهنگ ترافيك شهري، جزو ويژگي هايشان بوده است به عنوان آثار برتر انتخاب شدند. مسعود ضيايي، بهمن عبدي و علي درخشي كه طرحش به عنوان پوستر نمايشگاه انتخاب شده است، نفرات برگزيده اين مسابقه ترافيكي هستند.
در طبقه دوم خانه كاريكاتور ترافيك قاب هاي ترافيكي امانتان را مي برد.
يك موتورسوار يك قاب تابلو را با خود حمل مي كند. به قاب كه دقت كني موناليزا را مي بيني كه كلاه ايمني بر سر گذاشته است. در يك بزرگراه پر از ماشين و البته ترافيك، يك بيلبورد بزرگ خودنمايي مي كند. يك درخت سبز و زيبا و كلمه WANTED تمام بيلبورد را پر كرده است. در جايي ديگر مسوولان در حال افتتاح خط مترو هستند، مترويي كه واگن هايش را دو اسب خسته مي كشند. يك موتورسوار با كلاه و لباس ايمني با يك اسلحه، موتور قراضه اش را مي كشد. يك ماشين با درهاي باز روي خط پياده رو ايستاده و عابران از درون اين ماشين عرض خيابان را طي مي كنند.
مهندس كامران حاج نصراللهي، رئيس سازمان ترافيك و حمل و نقل تهران بزرگ در مورد نمايشگاه كاريكاتور عبور و مرور مي گويد: فكر نمي كنم براي كاريكاتوريست ها كار مشكلي بوده باشد. چون وضعيت ترافيك در تهران واقعا كاريكاتور گونه است. تهران شهري است كه كشش بار ترافيكي و جمعيتي را ندارد و همين موضوع براي آنهايي كه با چشم طنز وقايع را مي بينند پر است از سوژه و ايده. حاج نصراللهي با بيان اين موضوع كه هنرمندان مي توانند نقش عمده اي در بهبود و ارتقاي فرهنگ ترافيك داشته باشند، اظهار اميدواري كرد: همان طور كه در سومين دوره برگزاري اين مسابقه استقبال هنرمندان و مخاطبان افزايش يافته است در سالهاي آينده نيز شاهد اين افزايش باشيم.
ديگر اين موضوع برايمان عادي شده است كه هنگام بازديد از يك نمايشگاه در فضاي آن غرق شويم، ولي بعد از آن ... در خانه كاريكاتور صحبت از رعايت مقررات راهنمايي، همكاري مسوولان براي برطرف كردن مشكلات حمل و نقل در تهران و همچنين انتقاد از شهرونداني است كه از مقررات سرپيچي مي كنند، اما هنوز چند قدم از خانه رويايي دور نشده اي كه يك حادثه دوباره همه چيز را به حالت اول باز مي گرداند.
از رويا دور شده اي و درست مانند لحظات رسيدن به خانه كاريكاتور باز هم در خيابان شريعتي دلت مي خواهد فرياد بزني: لعنت به اين ترافيك...

گزارش تايمز از سفر 215 هزار پوندي زنان ايراني به اورست
بزرگترين نبرد زندگي 
028734.jpg
از گزارش روزنامه تايمز چاپ انگليس كه بگذريم، ايرانشهر به زودي گزارش كاملي از اين بانوان آهنين را منتشر خواهد كرد.
زماني كه ليلا بهرامي در اوج قله 7 هزار و 161 متري پوموري ايستاد، با آنكه خيلي خسته بود، اما از فتح قله شاد بود، ليلا در همان لحظه با خود عهد بست كه باز به سوي هيماليا برگردد تا در بزرگترين نبرد دوران كوهنوردي اش، يعني فتح قله اورست وارد شود.
ليلا مي گويد: اين اولين دفعه اي خواهد بود كه يك زن مسلمان موفق به فتح قله اورست مي شود. اكنون 3 سال بعد از فتح قله پوموري ليلا بهرامي به همراه گروهي از زنان ايراني از جمله فرخنده صادق كه در فتح قله پوموري ليلا را همراهي كرده بود، خود را آماده صعود از قله اورست مي كنند. بهرامي مي گويد: تمام لحظات، ما اورست را مي ديديم. وي كه 31 ساله و كارمند شركت نفت است ادامه مي دهد: در همان لحظات كه از قله بالا مي رفتم، به اورست نگاه كردم و گفتم: از تو هم بالا مي روم تاكنون تعداد زناني كه اورست را فتح كرده اند به صدنفر هم نمي رسد و در صورت صعود از اورست، اين عمل پتانسيل بالقوه زنان مسلمان را به عنوان زنان ورزشكار به جهانيان نشان مي دهد. صعود از اورست به دست زنان مسلمان ايراني، براي مسلمانان خوشايند خواهد بود و همچنين غرور ملي ايرانيان را در پي خواهد داشت.فدراسيون كوهنوردي ايران از اعضاي زن اين فدراسيون خواست تا خود را آماده اين نبرد كنند. 69 زن به اين پيشنهاد پاسخ مثبت دادند، اما پس از آزمون هاي گوناگون، اين عدد به رقم 14 كاهش يافت كه آخرين آزمون ها هفته گذشته در يك آبشار يخي در منطقه رودبار قصران در نزديكي تهران گرفته شد.
هر دو دوست كوهنورد، نزديك به يك دهه تجربه كوهنوردي داشتند و به قابليت خود اعتماد به نفس كامل دارند، اما آنها از خطرات در پيش رو نيز آگاهي دارند. دوست ليلا، خانم صادق درباره هدف آينده اش اينچنين مي گويد: به نظرم مي توانم اورست را فتح كنم، اما هميشه اتفاقات پيش بيني نشده اي ممكن است رخ دهد. وي ادامه مي دهد: و من تا به حال در ارتفاع بيش از 8 هزار متري نرفته ام. پيش از صعود ليلا به قله پوموري، گروهي از كوهنوردان با تجربه اسپانيايي به همان قله كه سابقه صعود به كوه هاي آلپ و آند را داشتند، بر اثر سقوط بهمن جان باختند. اين مساله آخرين اقدامات بهرامي و صادق را براي صعود به قله تحت الشعاع خود قرار داد.
صادق در اين باره مي گويد: من از اين بابت متاسف شدم، اما سعي كردم كه به اين موضوع فكر نكنم و تنها به هدفي كه در پيش رو دارم فكر كنم. خانم صادق، 36 ساله كه يك گرافيست است همانند ليلا بهرامي، از كوهنوردان باتجربه ايران است. البته زنان ايراني با همراهي يك مرد ايراني و 3 نفر از افراد محلي شانس بهتري داشتند.
صادق مي گويد: صعود به قله پوموري آن طور كه من فكر مي كردم سخت نبود، هرچند كه براي فتح قله تاخير داشتيم و براي پايين آمدن از كوه هم نگران بودم. قرار است يك اردوي آمادگي ديگر در اواخر اين ماه برگزار شود تا 7 يا 8 زن از كوهنوردان ايران براي پيكار با اورست در ماه مه آماده شوند. يك شركت خصوصي در نظر دارد تا هزينه 215 هزار پوندي كوهنوردان اعزامي را تقبل كند. تاكنون ورزش كوهنوردي در بين مردان ايران طرفدار داشته است و گروهي از مردان ايراني توانستند در سال 1998 قله اورست را فتح كنند. اما ورزش كوهنوردي توانسته جذابيت هايش را براي زنان نيز آشكار سازد و زنان بسياري تاكنون جذب اين ورزش شده اند. علاوه بر كوهنوردي، ورزش هاي گلف، اسكي و حتي پاراگلايدر نيز در بين زنان ايراني از محوبيت خاصي برخوردار شده است.
ورزش هايي چون تيراندازي و اسب سواري با توجه به حجاب زنان ايراني، مشكل خاصي را براي آنها ايجاد نمي كند. البته پوشاندن موهايتان در سرماي هيماليا براي حفظ جانتان حتما لازم است. محمد حاج ابوالفتح سردبير سايت Iran Mountain Zone كه براي علاقه مندان به كوهنوردي داير شده است تخمين زده در ايران نزديك به 50 هزار كوهنورد زن وجود دارد كه از اين تعداد، 4 هزار كوهنورد به طور جدي وجود دارد كه 100 نفر از آنها قابليت حضور در ميدان هاي بين المللي را دارند. خانم بهرامي و صادق كه هر دو نيز مجرد هستند، كوهنوردي را از زمان دانشجويي آغاز كردند. پدر و مادر خانم بهرامي از خطرات كوهنوردي آگاه هستند، اما با اين حال دخترشان را براي صعود به قله اورست تشويق مي كنند.
ليلا مي گويد: آنها مي دانند كه فتح اورست تا چه حد برايم مهم است. فتح پوموري كه از آن به خواهر اورست نيز ياد مي شود، تجربه با ارزشي براي هر دو زن بود. شكل هرمي قله با داشتن 8 كيلومتر فاصله از اورست در نظر عموم يكي از آسان ترين قله ها براي فتح در نپال است، اما كارشناسان براين باورند كه شرايط آب و هوايي نامساعد مي تواند وضعيت خطرناكي را براي كوهنوردان ايجاد كند. نظر خانم صادق درباره فتح قله اورست اين چنين است: رسيدن به بالاترين نقطه جهان براي زنان ايران بسيار با ارزش خواهد بود.
سيدحسين غضنفري 

امروز
Reloaded
كمي به ذهنتان فشار بياوريد تا ستون ثابت صفحه تهرانشهر كه مدتي است چاپ نمي شود را به خاطر بياوريد. امروز بهانه اي بود براي گفتن از دلتنگي ها، خستگي ها، عذاب ها و البته مشورت هاي دوستانه. هر روز با يك پيشنهاد به سوي شما آمديم و حساسيت هاي شما به اين ستون انگيزه كار ما بود. در تحريريه ايرانشهر هنوز كه هنوز است هر همكاري اگر با مشكل خاصي مواجه مي شود، يك تجربه جديد كسب مي كند، به جايي مي رود كه مطمئن است ديگران هم از تجربه كردنش حظ مي برند و در يك كلام هر نكته جالبي كه ذهنش را مشغول كند، به اهالي تهرانشهر مراجعه مي كند؛ بچه ها امروز پيشنهاد بدهيد كه ... اين ديالوگ براي۳۲ عضو صفحه تهرانشهر آشناست. آشنا به اندازه يك ستون نوستالژيك در سمت راست صفحه۲۲. اما حالا خودمان دست به كار شديم و قبل از اينكه كسي به ما پيشنهادي راجع به تغيير اين ستون بدهد به خودمان يك پيشنهاد دو نبش داديم. امروز همچنان نفس مي  كشد اما با رويكردي ديگر. از اين به بعد در اين ستون باز هم پيشنهادهاي درست و حسابي بهتان مي  دهيم، اما با رويكرد فرهنگي.
فيلم سينمايي، كتاب يا حتي پيشنهاد بازديد از يك خيابان قديمي بخش هايي است كه در اين ستون خواهيد خواند. قرار است به سراغ خاطرات خاك گرفته برويم. فيلم ها و كتاب هاي دپو شده در ذهن را رو كنيم و خلاصه شخم زني نوستالژيك را تجربه كنيم. اگر شما خواننده اين ستون بوديد باز هم با ما باشيد و نگذاريد كه تنهايي يك ستون را تجربه كنيم. شايد بد نباشد كه سطور آخر اين ستون را با يك پيشنهاد به نقطه برسانيم. عادت كنيم به تغيير و دگرگوني كه هر ماندني جز خدا به فنا محكوم است.

ستون شما
گلايه از مترو
خانمي تماس گرفتند و از وضعيت مترو گلايه كردند: صبح شنبه بي  نظمي متروي تهران باعث شد خيلي ها دير سركار برسند. بين ساعت 8 تا 9 صبح مترو در مسير ميرداماد نزديك 20 دقيقه داخل تونل توقف داشت. در همين روز در مسير سعدي هم مترو حدود 5 دقيقه در مسير متوقف شد. غير از اين ساعت رسيدن مترو به ايستگاه ها هم خيلي نامرتب شده. ما نمي   دانيم دقيقا در چه فاصله زماني بايد در ايستگاه مترو براي سوار شدن آماده باشيم.
باور كنيد براي ما نوشتن اين گلايه خيلي دشوار بود. پيش از اين بيشتر مردم تماس مي  گرفتند و از مسوولان مترو تشكر مي  كردند. گلايه اي هم اگر بود مربوط مي  شد به مرحله بعد از پياده شدن از مترو كه بايد مردم با اتوبوس و تاكسي هاي مستقر در پاركينگ مترو خود را به مسير نهايي مي  رساندند، اما اين گلايه كمي نگران كننده بود. البته قرار است به زودي تعداد قطارهاي مترو اضافه شود. احتمالا با اين اقدام جديد مشكل بي  نظمي، شلوغي و توقف قطارها در تونل حل مي  شود. كمي تحمل داشته باشيد.
تحول چه شد؟
دوستي تماس گرفتند وسوال ساده و البته مهمي پرسيدند: گفته بوديد از سالروز همشهري تغييرات بسياري در ظاهر ضميمه ايرانشهر ايجاد مي شود. ما اين تغييرات را تاامروز نديده ايم. اگر بوده هم خيلي كم تاثير بوده. از اين گذشته چرا شكل بعضي از صفحه ها مدام تغيير مي  كند؟
اول اينكه حق با شماست. اما يكسري نكاتي را هم بگوييم تا كمي هم به ما حق بدهيد. مساله اين است هنوز مدير هنري مناسب براي تغيير و تحول در ايرانشهر پيدا نشده. نكته بعدي اينكه ما تا حدودي در صفحه هاي ايرانشهر تغيير ايجاد كرده ايم، بيشتر دقت كنيد حتما متوجه مي شويد. نكته آخر هم اينكه از قديم گفته اند آغاز سال نوبهترين فرصت براي تغيير و تحول است.
در بهار سال 84 منتظر خانه تكاني ايرانشهر باشيد. اگر اتفاق خاصي نيفتاد، لطفا دوباره تماس بگيريد تا در ستون شما بنويسيم!
جشنواره
چرا از جشنواره تئاتر فجر چيزي نمي نويسيد؟
نوشته ايم شايد كم بوده. چشم.
عاشقي
يك نفر بابت درج نكردن يك پيام تلفني يقه ما را گرفته بود و ول نمي كرد. هي مي پرسيد عاشقي؟ و هي جوابي نداشتيم.
اتومبيل مهمتر از عابر پياده 
در طرح لوپ جديد خيابان مطهري به بزرگراه مدرس ديگر كاملا مسير نيمه امن عابر پياده قطع شده است. لازم به توضيح است كه خيابان مطهري همانقدر كه يكي از شريان هاي اصلي عبور اتومبيل ها از غرب به شرق مي باشد، مسير پرترددي نيز براي عابران پياده اين بافت اداري تجاري مسكوني است. آمار تعداد تصادفات اتومبيل ها با عابران در اين خيابان گوياي مطلب است.
توجه بيشتري را از مسوولان ترافيك به امر عابران درخواست داريم.
آرلن استپانيان مهندس معمار
توضيح: آقاي هوشيار يوسفي نبودند كه بپرسيم، اما اين يك نظر كارشناسي است و قابل توجه.

ذهن زيبا
افلاطون 
عشق به شهرت و افتخار، از هوس هايي است كه عارفان به آن اعتنا ندارند.
تاسيست 

اگر نمي خواهي در حق تو داوري شود، درباره ديگران داوري نكن.
آبراهام لينكلن 

در ازدواج چهار عمل اصلي رياضي بايد رعايت شود: جمع، تفريق، ضرب و خصوصا تقسيم.
برناردشاو

از نزديكي به كسي كه قادر به حفظ اسرار و رموز زندگي خود نيست، پرهيز كن.
افلاطون 

شاتر
028728.jpg
امروز و فردا آخرين نمايش هاي جشنواره بيست و سوم روي صحنه خواهند رفت. روز شنبه مراسم اختتاميه برگزار مي شود وپرونده اين دوره جشنواره تئاتر هم بسته خواهد شد؛ جشنواره اي كه به گفته خيلي ها رمقي نداشت.

جعبه
امروز ستون جعبه ما يكي از شلوغ ترين روزهايش است، چرا كه برنامه هاي شنبه را هم به خاطر عيدغدير در خود دارد. ما هم چون فضا كم داريم فقط اشاره اي مي كنيم به برنامه هايي كه براي شما جالبتر است.
پنج شنبه: ساعت 40:13 سايه آفتاب پخش مي شود، از شبكه 3. طعم جنايت را مي توانيد امروز ساعت 19 از شبكه تهران تماشا كنيد. فيلم سينمايي شبكه سوم را هم فراموش نكنيد، 15:20 شروع مي شود . پاورچين را مي توانيد امشب ساعت۳۰:20 از شبكه تهران ببينيد. سينما يك قرار است كه فيلم گاو، ساخته داريوش مهرجويي را پخش كند. البته اگر پخش كند. برنامه مهتاب هم امشب ساعت 30:23 از شبكه 3 پخش مي شود.
جمعه: اين هفته ليگ برتر ايران تعطيل است، ولي ساعت 15:13 مي توانيد يك فيلم سينمايي از شبكه تهران تماشا كنيد. 30:15 مطابق معمول هر جمعه فيلم سينمايي شبكه اول پخش مي شود. هفته گذشته قسمت آخر مجموعه طلسم شدگان پخش شد. اين هفته ممكن است قسمت آخر مجددا تكرار يا اينكه مجموعه جديد تابستان آرزوها پخش شود. به هر حال تمام اين اتفاقات ساعت 19 در شبكه تهران مي افتد. ويژه برنامه هاي عيدغديرخم امشب شايد ليست برنامه هاي شبكه 3 را تغيير دهد. شايد به جاي مسابقه سيمرغ، برنامه مهتاب پخش شود، البته فرقي هم نمي كند هر دو، مجري محبوب شما را دارد.
شنبه: صبح شنبه احتمالا مملو خواهد بود از برنامه هاي شاد و متنوع ويژه عيد غديرخم ؛ فيلم سينمايي شنبه ظهر از شبكه تهران پخش مي شود. همينطور مي توانيد عصر شنبه شاهد فيلم سينمايي از شبكه اول باشيد. پاورچين را مي توانيد ساعت 16 از شبكه تهران ببينيد. خانه پدري ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. عشق گمشده را مي توانيد 15:20 از شبكه سوم تماشا كنيد. امشب مسابقات ليگ برتر انگليس هم تعطيل است. طلاي هانتر ساعت۲۱ از شبكه 2پخش مي شود. آهوي ماه نهم ساعت 10:22 از شبكه اول پخش مي شود. ساعت 23 هم مي توانيد ديدار پارما و اودينزه را از شبكه سوم تماشا كنيد. تعطيلات خوبي داشته باشيد.

پرده
آنونس آمد
چند سالي است كه در ايام جشنواره قبل از شروع هر فيلم، قطعه كوتاهي پخش مي شود كه به نوعي آرم تصويري جشنواره به حساب مي آيد.
آنونس جشنواره امسال با نگاهي جوان پسندانه و فضايي رئال و بهره گيري از جلوه هاي كامپيوتري ساخته شده است . اين آنونس 79ثانيه اي توسط برنده دو سيمرغ بلورين بهترين فيلم كوتاه بخش مسابقه سينماي ايران و سينماي بين الملل ساخته شده است. شهرام مكري كارگردان اين آنونس به كمك مرتضي هوايي فيلمبردارش طي 5 روز در ايستگاه مترو، سينما فرهنگ و خيابان هاي تهران اين آيتم را ساخته است. همچنين گروه موسيقي  هال كه پيش از اين موسيقي فيلم سينمايي من و نگين دات كام را ساخته بود كار موسيقي اين آنونس را انجام داده است.
در اين آنونس يك بازيگر درجه يك سينماي ايران به همراه عده اي هنرور حضور دارند.

نت
موسيقي ايتاليايي 
يك خبر كوتاه در خصوص جشنواره موسيقي فجر كه چيزي تا آغاز آن نمانده. اركستر سمفونيك فلورانس و گروه كر رم ايتاليا در نخستين روز از جشنواره بين المللي موسيقي فجر برنامه اجرا خواهند كرد. ستاد خبري جشنواره بيستم موسيقي فجر اعلام كرد كه اين گروه روز يازدهم بهمن ماه در تالار وحدت و روز 12 بهمن ماه در فرهنگسراي نياوران به اجراي برنامه خواهند پرداخت. روز اول ساعت 19 و روز دوم ساعت 17 برنامه اجرا مي شود.

صحنه
وداع با جشنواره
ستون صحنه امروز را هم به برنامه هاي امروز و فرداي جشنواره اختصاص مي دهيم.
پنج شنبه: امروز تالار وحدت مانند روزهاي ديگر ساعت 19 اجراي برنامه خواهد داشت.
سامورايي مجنون هم نام اين نمايش است. تالار سنگلج ساعت۱۶ سكوت را به نمايش مي گذارد كه كاري است از شهر اراك. در همين ساعت چند برنامه ديگر هم اجرا مي شود. تالار هنر خودم فقير، بختم فقير را روي صحنه مي فرستد، تالار خورشيد تئاتر شهر در انتظار گودو به كارگرداني همايون غني زاده را براي نمايش دارد، تالار نو در تئاتر شهر داستان باور نكردني يك زن را روي صحنه مي فرستد و بالاخره اينكه در تالار كوچك تئاتر شهر چراغ ها را خاموش كنيد روي صحنه خواهد رفت. ساعت 15 هم در دو تالار برنامه برگزار مي شود؛ اژدها چهرك در تالار مولوي روي صحنه مي رود كه كاري از استان اردبيل است. خانه نمايش هم ميزبان بر و بچه هاي يزد است و به صرف چاي را نمايش مي  دهد و بالاخره دينگ  مارو در كافه ترياي سالن اصلي روي صحنه مي رود كه كاري از مهري ساكي است.
كارگاه نمايش تئاتر شهر در سه سانس 14۱۸، و 20 در ميان ابرها به كارگرداني اميرضا كوهستاني را براي اجرا خواهد داشت. تالار چهارسو ميزبان كشور آلمان خواهد بود و در بخش بين الملل شب خواهران برونته را روي صحنه خواهد فرستاد. تالار سايه ساعت 30:17 و 20 تنها راه ممكن به كارگرداني محمد يعقوبي را آماده اجرا دارد. ساعت 18 و۲۰ در تالار قشقايي كاري از چيستا يثربي با عنوان زني كه تابستان گذشته رسيد روي صحنه مي رود. در تالار اصلي يك تئاتر از قسمت بين الملل و از كشور هلند روي صحنه خواهد آمد. آرنولت نام اين اثر است كه مانند هر روز ساعت 30:18 اجرا مي شود.
ساعت 22 امشب هم در فضاي باز مقابل تالار وحدت كارمن فونبر از لهستان اجرا مي شود.
جمعه: جمعه آخرين روز كار جشنواره تئاتر است. تالار وحدت برنامه پنجشنبه خود را در همان ساعت تكرار مي كند. ساعت 16 تالار سنگلج تنها يك گلوله را كه كاري از آبادان است به نمايش مي گذارد. پايان نامه در تالار هنر، ساعت 16 و۱۸ روي صحنه مي رود كه ازنوشته هاي حسين پناهي است. ساعت 14 ۱۸، و 20 كسي نام تو را روي ماه نوشته روي صحنه خواهد رفت. ساعت 16 در تالار خورشيد دعوت روي صحنه مي رود. تالار نو تئاتر شهر هم براي پنج شنبه خود را تكرار مي كند. تالار كوچك راس ساعت 16 و۱۹ سونات گوجه هاي سبز را روي صحنه مي فرستد. يك شب ديگر هم بمان سيلويا از نوشته هاي چيستا يثربي ساعت 17 و۲۱ در تالار چهارسو اجرا مي شود.
تالار سايه ساعت 30:17 و 20 ميزبان روزي روزگاري آبادان است. خانم سرهنگ باربارا هم ساعت 18 و 20 در تالار قشقايي روي صحنه مي رود. در تالار اصلي تئاتر شهر هم غرفه  اي از بهشت به كارگرداني مريم معيني ساعت 30:18 به اجرا در مي آيد. روز شنبه همزمان با عيد غدير خم، مراسم اختتاميه جشنواره بيست و سوم ساعت 18 در محل تالار وحدت برگزار مي شود.

هوا
روزهاي تكراري
دوباره روزها شكل هم شدند. روزهاي تكراري زمستان كه مي دانيد چه شكلي هستند. اين روزها آسماني دارند كه در آن هم خورشيد هست و هم ابر، اما اميدي به هيچكدامشان نيست. امروز دماي هوا 7 درجه سانتيگراد است و در سردترين لحظه ها به صفر درجه سانتيگراد كاهش پيدا مي كند. از توصيف او ل ستون هم حتما فهميديد كه هوا نيمه ابري است. هواي جمعه را مي پرسيد؟ چيزي شبيه امروز .

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |