دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۷
هايل اسكار!
028800.jpg
درحالي كه در اروپا و آمريكا حساسيت زيادي روي هيتلر، نازيستم و فاشيسم وجود دارد، از فيلمي كه براساس زندگي آدولف هيتلر ساخته شده است به عنوان يكي از شانس هاي اصلي كسب جايزه اسكار بخش بهترين فيلم غيرانگليسي ياد مي شود.
سقوط روايتگر روزهاي آخر زندگي رهبر آلمان نازي است وجالب اينجاست كه در اين فيلم سعي شده چهره اي غيركليشه اي از هيتلر معرفي شود.
هيرشبيگل اعتراف مي كند كه فيلمش يك فيلم جنجالي است: من سعي نكردم در اين فيلم يك شخصيت شيطاني و جهنمي از هيتلر ارايه دهم. او مردي است كه در اتريش به دنيا مي آيد و در آلمان بزرگ مي شود، همين. من به فيلمم افتخار مي كنم.
هرچند كه به موفقيت تجاري سقوط به خاطر فقدان جنبه هاي تماشاگرپسند سينماي  هاليوود اميدي نمي رود، با اين حال مي تواند بحث هاي تندي را برانگيزد. رسانه هاي قدرتمند نزديك به يهود چندي پيش چنان بلايي را بر سر شاهزاده هري نوه ملكه انگليس آوردند كه از او چهره اي حقير در جامعه ساخته شد. روزنامه جنجالي سان كه زيرنظر روپرت مردوخ اداره مي شود، آغاز كننده يك جنجال گسترده در بريتانيا پس از بستن بازوبندي با علامت صليب شكسته توسط پرنس هري در يك ميهماني بالماسكه بود. اين روزنامه به خاطر سلام نازي به شدت به پائولو دي كانيو مهاجم تيم ايتاليايي لاتزيو حمله كرد. به همين دليل بعيد به نظر مي رسد فيلمي كه از هيتلر تنفرزدايي مي كند و در ميان شگفتي به جمع 5تيم نهايي بخش بهترين فيلم خارجي مراسم اسكار راه يافته است، بتواند اين جايزه را از آن خود سازد.
در ميان 5 فيلم باقيمانده در جدول، مشهورترين اثر به كشور اسپانيا تعلق دارد. فيلم درياي درون تاكنون جوايز مهمي از جمله جايزه بهترين كارگرداني در جشنواره فيلم ونيز و بهترين فيلم خارجي مراسم گلدن گلوب را كسب كرده است و از شانس هاي اصلي اسكار به حساب مي آيد.
فيلم گروه كر محصول فرانسه و همه چيز در بهشت است از كشور سوئد نسبت به دو فيلم ياد شده از شانس كمتري برخوردارند، اما يك شگفتي ديگر نيز در اين ميان وجود دارد. فيلمي به زبان زولو زبان گروهي از سياهپوستان آمريكايي‎/ آفريقايي محصول كشور آفريقاي جنوبي براي اولين بار در ميان نامزدهاي اين جايزه جاي گرفته است. فيلم ديروز يك فيلم آموزشي است و قصد دارد نكاتي را درباره معضل ايدز به آفريقايي ها بياموزد. داستان آن درباره زني است كه در يك روستاي كوچك و دورافتاده در كشور آفريقاي جنوبي به مبارزه با ايدز مي پردازد.
گفته مي شود موسسه نلسون ماندلا حامي اصلي اين فيلم است. ماندلا هنوز به خاطر مرگ ماگاتو - پسرش - كه به خاطر ابتلا به ايدز از دنيا رفت، سوگوار است.
دارل جيمز روت كارگردان ديروز مي گويد: اميدوارم نامزد شدن اين فيلم راه ساخته شدن فيلم هاي ديگري را به زبان هاي خاص باز كند. شايد هم نامزدي فيلم هيتلر موجب يك فتح باب ديگر شود و خط قرمزي كه رسانه هاي صهيونيستي درباره رابطه فاشيسم و يهود ايجاد كرده اند يك گام به عقب رانده شود.

پست ايران در نقش قهرمان داستان
028812.jpg
خدا هيچ تنابنده اي را چشم به راه نگذارد. اما اگر منتظر وصول يك نامه يا بسته پستي هستيد كمتر پيش مي آيد كه چشم به راه نمانيد. خود نگارنده به ياد دارد كه حدود 12 سال قبل نامه اي را به نشاني دوستي در همين شهر تهران پست كرد و هنوز اين نامه در حال طي يك مسير چند ايستگاهي درون شهري است. الان آرزو مي كنم كه طي اين مسير تا روز قيامت ادامه يابد، چون نظرم به كلي تغيير كرده است و دوست ندارم گيرنده نامه از واكنش من در آن زمان اطلاع پيدا كند.
تاريخ پست در برگيرنده داستان هاي بامزه اي است. هر چند وقت يكبار قصه اي درباره وصول نامه اي در گوشه اي از جهان پس از گذشت سالها به گوش مي رسد و اين منبع بامزه را ظاهرا پاياني نيست.
در تازه ترين قصه بامزه پست جهان، رد پاي اداره پست ايران نيز به چشم مي خورد، با اين تفاوت كه اين بار اداره پست ايران در نقش مثبت داستان ظاهر شده است. ماجرا از اين قرار است كه يك كارت تبريك كريسمس كه توسط يك مرد 28 ساله انگليسي در حومه شهر لندن براي خاله اش در همان شهر پست شده بود، پس از طي يك دور بيست و چند روزه شمسي و قمري دور دنيا به مقصد رسيد. نكته جالب اينجاست كه مهر و تمبر پست ايران روي پاكت اين نامه حك شده است.
ساليوان مي گويد: تا آخر عمر هر وقت به فكر تبريك كريسمس بيفتم، خنده ام خواهد گرفت. تعجب مي كنم كه چطور پست ايران زحمت بازپس فرستادن اين نامه را با مهر آدرس اشتباهي كشيده است. اين كار حتما براي آنها هزينه هايي نيز در بر داشته است.
سخنگوي اداره پست لندن در توجيه گفت: اين يك مورد نادر است. ما هر روز با بيش از 82 ميليون نامه سر و كار داريم كه در ايام كريسمس به بيش از 130 ميليون عدد افزايش مي يابد. با اين حال، هيچ توجيهي براي اين اتفاق نداريم.

بوش نامزد تمشك طلايي
028803.jpg
در ميان روساي جمهوري آمريكا فقط يك هنرپيشه يافت مي شود به نام رونالد ريگان كه او هم به جز بازي نقش هاي دست چندم، هيچگاه به بازيگر مطرحي تبديل نشد، اما شايد جورج بوش تنها رئيس جمهوري تاريخ آمريكا باشد كه به خاطر بازي در يك فيلم نامزد كسب يك جايزه مهم مي شود. بوش به خاطر ايفاي نقش ناخواسته در فيلم فارنهايت 11/9 به ليست اسامي نامزدهاي دريافت جايزه تمشك طلايي بدترين بازيگر سال راه يافت.
بوش پسر البته تنها سياستمداري نيست كه در اين ليست جاي مي گيرد. كاندوليزا رايس وزير امور خارجه فعلي آمريكا نيز يكي از كانديداهاي اصلي رشته بدترين بازيگر زن است. او در كنار بريتني اسپيرز شانس هاي اصلي اين بخش محسوب مي شوند. نكته جالب اينجاست كه برندگان تمشك طلايي عمدتا از دريافت جايزه واهمه اي ندارند و انتظار مي رود كه در بيست و پنجمين دوره اين مراسم هم واكنش ها به همين گونه باشد.
ركورد بيشترين تعداد كانديداتوري در اختيار دو فيلم ناكام اسكندر و زن گربه اي است. اوليور استون كه بابت بي توجهي منتقدان به اين پروژه عظيم و پرخرج احساس سرخوردگي مي كند، مي تواند اميدوار باشد كه بالاخره فيلمش بر سر زبان ها بيفتد. اسكندر با۶ و زن گربه اي با 7 نامزد در اين زمينه ركورددار هستند. زن گربه اي فقط 82 ميليون دلار فروش كرد كه اين رقم براي يك فيلم هاليوودي با اين حجم تبليغات يك شكست مطلق محسوب مي شود. اسكندر هم فقط خرج خودش را درآورد و 137 ميليون دلار فروخت. كالين فارل در نقش اسكندر انتقادات زيادي را برانگيخت. به او ايراد گرفته شده كه فاقد جنبه مقتدرانه اين نقش است. حتي روزنامه نيويورك پست از بازي او به عنوان هجو ياد كرد. به جز فارل و بوش، بن افلك نيز در ليست نامزدهاي بدترين بازيگر نقش اول مرد حضور دارد كه اين امر موجب نااميدي هواداران پرشمار اين بازيگر متفاوت شده است. وين ديزل و بن استيلر نيز براي تمشك اين رشته با بوش و افلك رقابت مي كنند.

دكه
028797.jpg
عراقيان در ايران 
ديلي تلگراف در 29 ژانويه عكس يك راي دهنده عراقي را به چاپ رسانده است، در شرح اين عكس آمده: يك زن كرد عراقي با داشتن شناسنامه در دست در صف راي دهندگان عراقي بيرون از مسجد نجفيه در شهر قم، در 120 كيلومتري جنوب تهران آماده است تا راي خود را در صندوق اخذ راي بيندازد.
028794.jpg
انتخابات در عراق 
ميامي هرالد: روزنامه ميامي هرالد در تاريخ 29 ژانويه با چاپ عكسي از كردهاي عراق، شادي آنها را از برگزاري انتخابات در عراق نشان داده است. عراقي ها در 14 كشور جهان راي داده اند. اين روزنامه همچنين خبر از دستگيري 3 عضو برجسته يك گروه تروريستي داده است.

كوتاه تر از گزارش
حمله به آرنولد
يك سياستمدار مطرح اتريش مي گويد: آرنولد شوارتزنگر كه در سمت فرمانداري كاليفرنيا با اعدام يك قاتل موافقت كرده است، بايد داشتن تابعيت زادگاهش اتريش را به فراموشي بسپارد. پيترپيلز از اعضاي حزب چپگراي سبز مي گويد: مجازات اعدام در نظر مردم اتريش و اروپا بسيار منفور است و از آنجا كه شوارتزنگر با اعدام يك آمريكايي موافقت كرده،  بايد مجازات شود. سخنان پيتر پيلز با اين سخن كه آرنولد مهمترين و مشهورترين صادرات اتريش است در تضاد است. با اين حال بعيد به نظر مي رسد كه اتريشي ها خودشان را از داشتن آرنولد محروم كنند.
دنيرو طرفدارانش را آزرد
روبرت دنيرو با حضور در آگهي تلويزيوني آمريكن اكسپرس طرفداران و علاقه مندانش را دل آزرده كرد. وي در يك آگهي سياه و سفيد 30 ثانيه اي از اينكه چرا نيويورك براي او مهم است صحبت مي  كند. در اين آگهي يك پليس، آتش نشان و بازيكنان بسكتبال هم حضور دارند. اما دنيرو در اين آگهي در صحنه اي از منطقه اي كه برج هاي تجارت جهاني در آن واقع شده بود، مي  گويد: قلبم شكست. اين جمله باعث عصبانيت طرفداران وي شده است چرا كه آنان مي  گويند براي فروش يك كالا، استفاده از واژه هاي تراژيك كار زشت و پستي است.
بيدارشو! با ما حرف بزن!
فعالان سياسي در صربستان چند ساعت زنگدار، راديو و موبايل اسباب بازي را پشت در محل سكونت نخست وزير فعلي صربستان، وجيسلاو كاستونيكا قرار دادند تا دوشنبه صبح وي با زنگ صداي مردمي كه فرياد مي  زدند: بيدار شو!باما حرف بزن! از خواب ناز بيدار شود و در جريان اخبار مملكت قرار بگيرد. اين فعالان همچنين در نظر داشتند تا يك ديپلم افتخار را به پاس تلاش هاي وي جهت برگرداندن صربستان به دوران ظلمت و تاريكي به نخست وزيرشان اهداكنند. كاستونيكا به خاطر دستگير نكردن متهمان جنايات جنگي، اميد صرب ها را براي پيوستن كشورشان به اتحاديه اروپا از بين برد و به همين دليل مخالفان زيادي پيدا كرده است.
ساموفالوو، يكي ازمخالفان كاستونيكا و از اعضاي شاخه جوانان حزب دموكراتيك مي  گويد: ما با اين كار خواستيم مخالفتمان را با سياست هاي دولت فعلي نشان دهيم. همچنين اوايل هفته گذشته خاوير سولانا، رئيس سياست هاي خارجي اتحاديه اروپا در اعتراض به اقدام نخست وزير صربستان به خاطر دستگير نكردن متهمان جنايات جنگي صرب، سفر خود را به اين كشور به تعويق انداخت.
۱۰ هزار پوند جريمه خوردن سيب 
پليس لندن در اقدامي ابلهانه با استفاده از هليكوپتر و هواپيما به دنبال سارا مك كافري رفت تا او را حين ارتكاب جرم دستگير كند. البته اقدام پليس لندن از اين بابت ابلهانه بود كه جرم خانم سارا مك كافري صرفا خوردن سيب حين رانندگي بوده است. طبق گزارش روزنامه سان، پليس لندن با استفاده از هليكوپتر، هواپيما و ماشين هايش توانست مجرم را حين ارتكاب جرم دستگير كند! اين اقدام پليس 10 هزار پوند ناقابل براي آنان خرج برداشت. سارا گفت كه سيب خيلي خوشمزه بود و او همچنين كنترل كامل خودرواش را در اختيار داشت. البته پليس لندن از اقدامش دفاع كرده و مي  گويد ترس از هزينه هاي مالي نبايد منجر به ضعف اقدامات پليس شود.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |