شركت مخابرات در حالي كه افزايش انتظارات را بسيار سريعتر از روند توسعه شبكه مخابراتي مي داند، برآورد شدن انتظارات را به برنامه چهارم توسعه موكول مي كند
ليلا درخشان
اي. ان عنوان شبكه هوشمندي است كه شركت مخابرات اعلام كرده تا پايان سال آماده خدمت رساني در شبكه مخابراتي است. هم اكنون در ايران فقط قابليت مكالمه، SMS و V.M.S وجود دارد و خدمات ديگري از طريق تلفن همراه داده نمي شود، در حالي كه در بسياري از كشورها ارسال عكس، فيلم، فايل هاي كامپيوتري، چت كردن، ايميل و حتي دريافت امواج راديو و تلويزيوني توسط موبايل امكان پذير است.
مهندس نبي زاده، رئيس برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي مخابراتي ايران مي گويد: اولين سرويس اين سيستم مكانيزه مكالمه اعتباري است كه امكان مكالمه به ميزان اعتبار پيش پرداخت كه غالبا از طريق كارت هاي اعتباري انجام مي شود را مهيا مي كند.
شركت ها و سازمان هايي كه تمايل دارند مردم به تناسب نياز يا ديدگاهشان با آنها تماس بيشتري داشته باشند هزينه تماس هايي را كه با آنها گرفته مي شود به عهده مي گيرند كه در اين حالت شروع كننده مكالمه هيچگونه مبلغي را نمي پردازد و تمام مكالمه او رايگان است.
نبي زاده در مورد شبكه خصوصي مجازي مي گويد: در اين سرويس چند نفر با شعبات مختلف مي توانند با ايجاد يك شبكه مجازي با هم ارتباط داشته باشند. در اين حالت بدون نياز به كد با شبكه اصلي ارتباط برقرار مي كنند كه اين باعث مي شود شبكه كمتر اشغال شود. سرويس شماره فراگير هم جزو شبكه ديجيتال پيش بيني شده است.
به گفته او با داشتن اين سرويس، شركت ها مي توانند با معرفي يك شماره اين امكان را فراهم سازند تا پس از تماس مشترك با اين تلفن، در صورت اشغال بودن تلفن اصلي، تلفن به طور اتوماتيك و فوري به نزديك ترين شعبه شركت وصل و مكالمه برقرار شود.
لابد شما هم تجربه تماس با تلفن هاي برنامه هاي صدا و سيما را داشته ايد. اشغالي ها و انتظار فراوان براي برقراري ارتباط احتمالا بارها شما را هم از تلاش بيشتر منصرف كرده است. اما ظاهرا سيستم تماس انبوه قرار است اين مشكل و مشكلات مشابه تماس با مراكز ارتباط عمومي را حل كند.
به گفته اين مدير شركت مخابرات سرويس تماس انبوه كه براي امكان برقراري تماس هاي عمومي و فراوان در نظر گرفته شده، مي تواند در بخش هايي نظير شركت در مسابقات و برنامه هاي تلويزيوني كاربرد زيادي داشته باشد، آن هم بدون اينكه خطوط تلفن اشغالي چنداني داشته باشد.
يكي ديگر از امكانات سيستم اي. ان، امكان جابه جايي راحت خطوط تلفن اشخاص از محلي به محل ديگر است. در واقع اين سيستم زماني كاربرد خود را به روشني نشان مي دهد كه شهروندي محل كسب و كار يا منزل خود را تغيير داده و اصرار به جابه جايي خط تلفن و حفظ شماره تلفن خود را داشته باشد.
در برنامه 5 ساله آينده ، 25 ميليون خط تلفن همراه واگذار خواهد شد كه 13 ميليون آن به عهده شركت مخابرات و 12 ميليون آن به عهده بخش خصوصي است
اما نبي زاده در مورد راي گيري تلفني مي گويد كه اين سيستم هنوز چندان براي اين شبكه تعريف نشده و جزو شبكه ديجيتال است. در اين سيستم شركت ها و مجامعي نظير آنها مي توانند در راي گيري هاي داخلي خود از تلفن استفاده كنند.
رئيس برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي مخابراتي ايران در عين حال انتقادات به شركت مخابرات را تا حدودي بي انصافي مي داند. گرچه بسياري از خدمات مخابراتي ايران تقريبا نوپاست، اما به سرعت انتظارات از مخابرات براي سرويس دهي و خدمت رساني مناسب بالا رفته است و البته انتظار بي جايي نيست. انتظار طولاني براي دريافت خط تلفن ثابت در مناطق پر تراكم، قيمت گران تلفن همراه، آنتن دهي نامناسب، كمبود تلفن همگاني در جاده ها و آنتن دهي ضعيف در راه هاي كشور انتقاداتي بود كه نبي زاده يا آنها را رد كرد يا به كمبود امكانات و افزايش تقاضا مربوط دانست و حل آنها را به تحقق برنامه 5 ساله چهارم توسعه موكول كرد.
به گفته او هميشه نياز شهروندان بيش از توسعه شبكه هاي ماست، اما در عين حال شركت مخابرات به طور مداوم برنامه هاي توسعه مخابراتي را در كشور در پيش دارد. نبي زاده مي گويد: در حال حاضر 78 مركز مخابراتي در تهران وجود دارد كه 46 تاي آنها مراكز به روز هستند يعني مردم مي توانند ظرف يك هفته تا يك ماه تلفن درخواستي شان را دريافت كنند. اما با اين وجود هنوز هم در برخي مناطق، تراكم جمعيتي به گونه اي است كه مخابرات نمي تواند همپاي احداث برج ها و ساكن شدن شهروندان در آنها برايشان امكانات فراهم كند.
اما جاده ها... نبي زاده گله از آنتن ندادن تلفن همراه در جاده ها را كم لطفي مي داند، اما آن را به طور كامل رد نمي كند. به گفته او از 67 هزار و 780 كيلومتر جاده آسفالته كشور، حدود 29 هزار كيلومتر آن تحت پوشش مخابرات قرار گرفته است و در برنامه چهارم توسعه كل جاده ها تحت پوشش قرار مي گيرد. او دليل آنتن دهي ضعيف در برخي جاده هاي كشور نظير جاده هاي شمال را هم ترافيك سنگين مخابراتي در اين جاده ها مي داند، اما بعد مثال مي زند كه در جاده هاي شاهرود و سبزوار حدود 70 درصد آنتن دهي داريم. جالب است بدانيد كه يكي از دلايل گسترش پيدا نكردن تلفن هاي همگاني در جاده ها هم ربوده شدن يا آسيب ديدن اين كيوسك هاست. نبي زاده مي گويد به اين دليل مجبور شده ايم كيوسك ها را تنها در نزديكي پمپ بنزين ها يا پاسگاه هاي مخابراتي نصب كنيم.
وقتي دوباره صحبت از كمبود ها در بخش تلفن همراه به ميان مي آيد، باز هم به برنامه چهارم توسعه ارجاع داده مي شويم، كمبودها در خطوط تلفن همراه به دليل تقاضاي زياد است، اما در برنامه 5 ساله آينده ، 25 ميليون خط تلفن همراه واگذار خواهد شد كه 13 ميليون آن به عهده شركت مخابرات و 12 ميليون آن به عهده بخش خصوصي است و بالاخره موبايل اعتباري و حرف و حديث هاي آن: به احتمال زياد ثبت نام اين موبايل ها تا پايان بهمن ماه آغاز مي شود. تعرفه مكالمه با آن 5/1 برابر تلفن هاي همراه عادي است و ضمنا در خارج از شهر امكان برقراري ارتباط ندارند. كارت اين موبايل هم 20 هزار تومان است و تا 3 ماه اعتبار دارد.
۵ سال زمان زيادي نيست. تا آن موقع به كاستي ها هم عادت كرده ايم. اگر گشايشي در برنامه 5 ساله چهارم توسعه در بخش مخابرات اتفاق بيفتد حتما از حل مشكلات مخابرات تعجب مي كنيم. اما به هر حال بايد براي جواب گلايه هاي خود از مخابرات 5 سال صبر كنيد.